Nää tyypillisimmät aktiivistudiomonitorit, joista tässä minusta puhuttiin alusta alkaen, on tehty puhaltamaan tasaista vastetta läpi toistoalueen. Niiden toteutuksessa ei ole huomioitu mitään huone- tai seinäkorostumia samalla tavalla, kuin joissain kotihifikajareissa, jotka on tosiaan voitu tehdä lähelle seinää tai jopa nurkkiin sijoitettaviksi, ja tuommoisen kun laitat nurkkaan, niin bassotajuuksissa on sen jälkeen helposti jotain luokkaa 10-15dB korostumaa. On kokeiltu ja on mitattu, eikä oo kovin häävin kuuloista.
Jos on joku voimalla alle 40hz menevä kajari, niin kuin isommat Genen alumiinimunat esim. on, niin noiden bassojen hallitsemisessa on jo muutenkin hommaa ilman mitään seinä- tai nurkkasijoituksia. Tuokin on kokeiltu, hyvin herää perus 40-50hz huonemoodit.
Mut kannattaa tosiaan kokeilla, ken jotain soittopistettä tai kotistudiota rakentelee. Sillä sen kuulee. Hyvät jalustat on tosiaan pop ja henk. koht lähtisin meneen sellaisella kajarilla, joka mahtuu olemaan ilmavasti, koska aktiivisubin voi aina lisätä, jos tila sallii ja jos tuntuu, että tarvitsee ne alle 50hz tajuudetkin musahommiin.
Ystävälläni on tuollainen K+H O 300D studiokajari setti. Ovat rakenteeltaan suljetut (infinity baffle) -tyyppiset. Noissahan tulee ihan mukana
seinäkannakkeet. Ne ovat tällä hetkellä tietokonekäytössä ja lähes seinässä kiinni (10cm päässä) koska kevyt väliseinä ja näin ollen saa sopivasti boostia siitä alapäähän. Noissa on 8" -tuumainen bassoelementti, eli ei mikään pieni. On myös näitä testattu kauempana seinästä, ei toimi.
Olen myös törmännyt tilanteeseen missä järeähköt Adam Audiot toimi parhaiten putket tulpattuina ja lähellä seinää koska seinästä metrin verran irti ne herätti seisovia aaltoja siinä määrin että niitä oli erittäin mahdoton taltuttaa (lähinnä jälkisoinnin tiimoilta).
Kaikkea kannattaa kokeilla, myös muuta mitä valmistaja suosittelee koska valmistaja ei tiedä onko sinulla paksu matto, iso sohva etc. vaikuttamassa sointiin, tai onko kenties sen kaiuttimen takana ohut matalia taajuuksia läpipäästävä kevytseinä vai niitä korostava betoniseinä. Ja joo, tiedän että kyseessä on lähikenttäkuuntelu, silti se jälkisointi, korostumineen voi saada asiat kuulostamaan ihan perseelle, etenkin laajasti levittävillä diskanttisuuntaimilla. Monestihan se korostuman taltuttaminen on helvetisti helpompaa kun esim. matalanpään nostaminen, vaikka nyt +15dB. Onneksi tuolle harvoin on tarvetta.
Itse olen rakentanut noin kymmenkunta erilaista kaiutinta ja kaikissa on ollut (paperilla) suora taajuusvaste. Suoranahan se ei käytännössä huoneessa pysy, ellet asu messuhallissa.
Itse olen hieman erimieltä noista toteutuksista. Tai sitten en ymmärtänyt pointtia. Esim. aika monen aktiivikaiuttimen takana, oli sitten aktiivinen studiomonitori tai ns aktiivinen "tavallinen" hifikaiutin on nimenomaan dippikytkimet jolla voidaan kompensoida asioita, liittyen esim. jos sijoitusmahdollisuuksia ei kauheasti ole tarjolla. Monessako hifikaiuttimessa on tämä kompensointi (?). XTZ:lla oli aikoinaan pari mallia mitä tulee mieleen...
Hifikaiuttimessa sijoitukseen voidaan toki vaikuttaa rakentamalla se jakosuodin tukemaan esim. seinäsijoitusta, mutta silloin se on tarkoitettu siihen seinään kiinni, eikä metrin verran siitä irti. Tokikaan suurinta osaa aktiivikaiuttimista ei lähtökohtaisesti ole jakosuodintasolla suunniteltu seinään kiinnitettäväksi (jos unohdetaan esim. in wall -tyyppiset ratkaisut, joita kyllä on).
Perus huonemoodithan tapahtuu huoneiden mittojen mukaan. esim. 4m x 3m x 2,7m huoneessa on defaulttina korostumaa ~45 ja ~57hz alueella.