Miten olet varautunut poikkeusoloihin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kai se perustuslaki mitään sano kun aiemminkin kieltolaki on ollut voimassa.

On melko surullista, että ihmisoikeuksia voi Suomessa rajoittaa melkein miten vain, mutta jos viinan juontiin puututaan, nousee kauhea mekkala. Kertoo jotain ko. henkilöiden alkoholisairauden ja riippuvuuden tasosta.
Kieltolaista säädettiin alunperin toukokuussa 1917, jolloin Suomessa ei ollut ainakaan mitään varsinaista perustuslakia, koska Suomi ei ollut itsenäinen maa... Kieltolaki astui sitten voimaan sellaisenaan vuonna 1919, vaikka Suomi ehti itsenäistyä siinä välillä. Juonikuvioiden tarkemmista käänteistä en nyt jaksa ottaa selvää.

Joka tapauksessa sata vuotta sitten tuli hyvin todistettua, että kieltolaki ei toimi. Eikä se toimisi nykyäänkään, joskin sillä voi aina jossitella, että mitäs jos kielletään alkoholin myynti hyvin tilapäisesti vain kuukaudeksi kerrallaan tms, mutta en usko että tuollaisen kiellon hyödyt kovin paljon haittoja ainakaan ylittäisi...

Eri asia on se, että jos sairaaloiden toimintakyky vaarantuu siksi, että siellä on liikaa jotain turhanpäiväisiä juoppoasiakkaita, ja tätä olevinaan voitaisiin tilapäisellä kieltolailla helpottaa, niin ehkä sitten, mutta aika akateemiseksi menee, ja tuskin on hyvä idea.

Sen sijaan kannabis voitaisiin laillistaa. Myykööt sitten vaikka baarit sitä take awaynä, ja saakoot siitä tärkeää bisnestä näinä vaikeina aikoina. Eri asia on sitten se, että tuollaista kauppaa ei voi ihan yhdessä päivässä käydä harjoittamaan, koska tuotetta ei voi ihan noin vain jostain tukusta ostaa. Se on kuukausien prosessi saada systeemit pystyyn.
 
Kanadalainen prepperi jakelee tuomiopäivän ennustuksia. Ehkä sitä voisi käydä säilykeostoksilla vielä uudemmankin kerran :hmm:

 
Nostetaas tätä ketjua ja hörhöillääs hieman. Pohdin tuossa, että oli näistä extreme-preppaajista mitä mieltä tahansa, niin toisaalta jos katsoo pitkälle eteenpäin, niin ei sekään ole kovin todennäköistä etteikö mitään yllättävää tapahtuisi jossain vaiheessa elämää. Heittäisin esimerkiksi, että on todennäköisempää, että seuraavan 50 vuoden aikana tapahtuu jokin jokaisen elämään vaikuttava yhteiskunnallinen shokki kuin se ettei mitään merkittävää tapahdu. Yhtenä hyvin mahdollisena shokkina pidän suurempaa häiriötä globaaleissa toimitusketjuissa, joka nostaisi päivittäistavaroiden hinnan hetkellisesti pilviin.

Omalta osalta kaikkeen mahdolliseen en tietenkään ajatellut varautua, mutta tulee mieleen paljon sellaisia rutiineja, jotka ei aiheuta pitkässä juoksussa juuri minkäänlaista lisävaivaa ja oikeastaan vain helpottaa elämää. Esim. sellainen systeemi, että pitää kaikkea kulutustavaraa aina yhden paketin varalla ja täydentää aina lisää, kun yksi paketti kuluu (Esim. pesuaineet, säilyvät elintarvikkeet, pakasteet). Tuollainen varautuminen ei vie edes merkittävästi tilaa ja, kun on kerran ostanut sen varaston, niin ostosmäärät siitä eteenpäin on samat kuin muutenkin. Etuina mahdollisen yhteiskunnallisen shokin lisäksi tuolla keinoin ei niin haittaa, jos joskus unohtaa jotain, tai jos vaikka henkilökohtaisesti loukkaantuu, eikä halua ravata kaupassa.
=> Hyvin helppo ja edullinen rutiini, joka voi olla suureksi hyödyksi joskus. Varmasti ihan maalaisjärkeä monelle, mutta suurin osa ihmisistä taitaa todellisuudessa kuitenkin elää ihan kädestä suuhun.

Moni talousguruhan suosittelee pitämään fyysista kultaa kotona ja toivomaan, ettei koskaan sitä oikeasti tarvitse, mutta mielestäni ihan tuolla, että on päivittäistavaroita yksi kierros eteenpäin pärjää jo tosi pitkälle.

Muita helppoja preppausjuttuja, joita pohdin on pitää vettä jatkuvasti tallessa pullotetussa muodossa aina ainakin muutama 1,5 litran puteli. Vichy vettä menee itsellä muutenkin, niin se on helppo valinta pitää aina jokunen varastossa ja täydentää kulutuksen mukaan. Mahdollisia sähköntoimitusongelmia varten olisi hyvä olla jonkinlainen retki/kaasukeitin, joka ei ole ongelma, kun sellaista tarvitsee retkeilyyn muutenkin. Kylmätuotteiden säilymistä taas saa jatkettua retkijääkaapilla, jolle myös muutenkin tarvetta ja pitää auton tankin aina vähintään puolillaan.

Summa summarum sanoisin, että näin helpoilla teoilla pääsee jo tosi pitkälle :) Loppupeleissä tässähän on kyse vain normaalisti suositellusta kotivarasta: Kotivara (turvallisuus) – Wikipedia mutta jostain syystä sen ylläpitäminen tuntuu joillekin hirveän hankalalle. Itse en ymmärrä miksi (paitsi toki suurperheille, joilla sitä tavaraa pitää olla niin paljon enemmän). Se, että mahdollisimman monella olisi hyvät kotivarat vähentäisi yhteiskunnallista levottomuutta mahdollisessa kriisitilanteessa huomattavasti - miten ihmiset saataisiin taas nykymaailmassa huomioimaan asia, vai ollaanko yleisesti sitä mieltä, ettei tällaiseen ole enää tarvetta?
 
Tuolla on myös listattu suurimmat riskit:
1. energian saanti
2. kyberuhat
3. tarttuvat taudit
4. poliittiset ja sotilaalliset kriisit
5. ydinvoimaonnettomuus
6. aurinkomyrsky

Eli öljy on tietenkin kansainvälisesti yksi, jonka suhteen asiat voivat muuttua väliaikaisesti vaikka kauppasodan takia. Eli autot ja julkinen liikennekin ovat jollain tavalla riskin kohdalla mahdollisia uhreja. Nykyinen pandemia taas todistaa miten hyvin loppujen lopuksi asiat toimivat. Posti kulkee, ihmiset eivät. Mitään ruokapulaa ei varmasti tule, tosin lyhytaikaisia paikallisia tai maailmanlaajuisia taukoja voi olla. Jos ei jotain koronan tapaista sairautta, joka vaikka viljelyn tappaisi kasvit tuhoamalla. Mutta tähänkin on jollain tasolla varauduttu ja maailmanlaajuisena. Tosin se on hyvin epätodennäköinen koska tuotantokasvejakin on niin paljon erilaisia. Tuontienergian kannalta Suomi on riippuvainen Venäjästä mikä on yksi selkeä riski.

Suurimmat riskit ovatkin mielestäni kaikki paikallisia. Esim. vesijohdot voivat paikallisesti saastua, jolloin siitä voi aiheutua jotain lyhyt- tai pitkäaikaista harmia. Jos asuu pohjoisessa niin talvella pitäisi olla jonkunlainen suunnitelma pitemmän sähkökatkon varalle. Teollisuuden puolesta minkään tehtaan räjähtäminen tai muu poikkeustilanne tuskin pystyy aiheuttamaan mihinkään asiaan mitään pitempiaikaista muutosta, tehtaat ovat kuitenkin sen verran hajautettuja että yhden putoaminen pois pelistä ei pysty aiheuttamaan mitään vaikutuksia, jos ei puhuta jostain muistipiireistä. Joku kemiantehdas saattaa lasahtaa tai tulla joku myrkkyvuoto.

Kullassa en juurikaan näe oikein järkeä. Jos asiat on niin pahasti yhteiskunnassa rikki että ainoastaan kullalla selviää niin tuskin se kiiltelevä kovin pitkään näpeissäsi pysyy siinä myllerryksessa muutenkaan. Silloin puhutaan kuitenkin jo sota- tai miehitystilanteesta tai muusta todella sekasortoisesta tilanteesta ja raha on jo menettänyt merkityksensä. Toki sekasorroista puhuttaessa lähitulevaisuuden yksi iso riski on jonkunlainen nuorisomellakka. Miten siihen voisi varautua on aika vaikea kysymys.

Jos henkilökohtaisella tasolla on jonkunlainen bufferi omista lääkkeistä, jotain pattereita ja pakastimessa ruokaa pariksi päiväksi niin turvassa olet kaikilta mahdollisilta ongelmilta. Lääkkeiden suhteen jonkunlainen saatavuuskriisi on myös mahdollinen, jotkut lääkkeet ovat jo nykyään välillä vaikeasti saatavissa. Siinäkin riittää että pystyy pitämään vaikka parin viikon bufferin aina niin ei tarvi heti stressata, oikea kuolemanvaaraa siinäkään tuskin on. Lähinnä kaikki varautuminen onkin enemmän pelkkää mukavuuden ja helppouden turvaamista. Kukaan ei ole kuolemassa siihen että vessapaperi loppuu. Mutta ei kukaan halua ilmankaan elää joten lyhytaikaisia absurdeja kysyntäpiikkejä voi tulla ja varautuminen onkin enemmän näitä tilanteita varten.
 
Oma tuomiopäivän temppelini sijaitsee merenrantamökillä 120 km päässä pk-seudulta. Hätätapauksessa matkan taittaa fillarilla, jos autoa ei voi käyttää.

Leiriytyminen: teltta, makuupussit, alustat, pakkassaappaat, kelluntahaalari
Lämmitys: polttopuita lähes rajattomasti, moottorisaha
Polttoainehuolto: 50 litraa bensaa, 20 kg kaasua, spriitä 10 litraa, tärpättiä yms. muuta korvikepolttoainetta Trangiaan 20 litraa
Ruoanlaitto: induktioliesi, kaasugrilli, puugrilli, kaasukeitin, Trangia
Liikkuminen: auto, peräkärry, maastopyörä, pieni moottorivene
Aseistus: .25 kalipeerin tehoilmakivääri
Ruokahuolto: 150 metriä kalaverkkoa eri silmäkoissa, virvelit, kanaverkkoa ja diy-tarvikkeet loukkupyyntiin, oma peruna- ja kasvimaa, oma kaivo
Varastointitilat: jääkaappi, pakastin, maakellari
Hätävara: 20 purkkia eri ruokia, nuudeleita 20 pakettia, 20 pakettia kuivamuonaa yms. sokeria, kahvia jne.
Muut tarvikkeet: kiikarit, kaasunaamari, powerbank, maasto- ja merikartat, kompassi, gps koko pohjoismaiden kartta-aineistolla, pattereita, kädenlämmittimiä, pari vedenpitävää reppua, otsalamppu, hätäraketteja yms.

Semmoinen ”bug-out” setti itsellä. Mitään edellä mainituista en ole ostanut ”survivalismin” vuoksi. Tavaraa on kertynyt lähinnä vaellusharrastuksen ja mökkeilyn myötä jo itsessään. Äärimmäisessä tapauksessa tuolla polttoainemäärällä pääsisi soutuveneellä vaikka Ruotsiin asti. Tämä vaatisi luonnollisesti optimaalisen sään odottamista jossain luodolla, joten tätä lähtisin lähinnä kokeilemaan vasta jos tiedossa olisi miehitys.
 
Väärä suunta. Eikun vaan tehoilmakiväärillä ryssiä listimään.

Pitäis melkein osua naamaan että henki lähtee. Muuten toimii hyvin ruoanhankinnassa. Jäniksiä ja hanhia tuolla pyydystäisi helposti.

Nautiskella hanhenmaksaa kun maailma repii itseään ympärillä palasiksi...
 
Jotenkin minusta tuntuu, että jos pastean kolmannen kerran oleellisen asian tähän mistä oli kyse, niin se ei muuta enää mitään eikä mene jakeluun vieläkään, joten voi voi. Kyse oli nyt kuitenkin autoista, sähkö vs bensiini, joten kontrollikysymys maalitolppien siirtelyjen suhteen: Kuvitteletko että lämpölaitoksia pyöritellään bensiinillä?

Polttoöljyllä pyörii ihan hyvin jota nyt on aika paljon eri paikoissa varastoissa ja jota käyttää iso osa autoista. Bensiinillä voit kulkea omalla autolla.

Älä viitsi. :D Tuollaisessa poikkeustilassa, jossa infra olisi kuralla sieltä bensiinisäiliön omaavalta tulisi korkeintaan hauleja eikä mitään tervetulotoivotuksia täyttämään jerrykannut. Eikä niillä jerrykannuilla edelleenkään pidettäisi jääkaappeja kylminä taajamissa.

Nyt on tuuheat kuvitelmat ja komeat kaksoisstandardit. Samaan aikaan tietysti urbaanit hesalaiset on sivistyneitä herrasmiehiä ja kutsuvat naapurit mielihyvin käyttämään akkunsa virtaa. :btooth:

Tuo ei tee loogista järkeä. Puhut polttoaineen sähköksi muuttamisen puolesta, mutta jotenkin siitä sähköstä tulee huonoa siinä kohtaa kun se varastoidaan akkuun. Joka tapauksessa bensiinistä on paljon helpompi tehdä sähköä sähköautoa varten kuin sähköstä tehdä bensiiniä polttomoottoriautoa varten. Tämän lisäksi akut toimivat bufferina ja UPSina mahdollistaen aggregaattienkin käyttämisen paremmalla hyötysuhteella. Ihan pelkkää win-winiä alusta loppuun.

Meillä on myös kovin huonosti tuota omaa öljytuotantoa ja jos sen tavaran maahantuonti loppuu, ei polttomoottoriautoilla tee enää mitään. Sen sijaan sähköä voidaan tuottaa monin eri tavoin aggregaatissa bensan päristämisen lisäksi: aurinkoa, vettä ja tuulta voidaan käyttää hyväksi aina sen logistiikan ylläpitoon priorisoituna, vaikka huonoja päiviä olisikin välillä, kun ei tuule, ei paista aurinko, eikä virtaa vesi. Mutta kriisitilanteessa tyhjällä tankilla ei mikään onnistu nyt, huomenna eikä edes ensi viikolla.

Ihan hyvä yhdistelmä se agregaatti + akku on ei siinä mitään. Pelkkä auton akku kuitenkin on aika surullinen tapaus kun se loppuu nopeasti.

Meillä on kriisivarastoissa polttoainetta kuukausiksi. En tiedä onko jopa vuodeksi. Lisäksi niitä polttoaineita on ympäriinsä varastoissa tuhansia litroja siellä sun täällä.



Muille tiedoksi että Manala tässä on vakuuttunut siitä että sähköauto ja sen akku on Way to Go poikkeusoloihin jos sattuu energiantuotanto tyssäämään, eikä esim. varastoitu polttoaine.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on kriisivarastoissa polttoainetta kuukausiksi. En tiedä onko jopa vuodeksi. Lisäksi niitä polttoaineita on ympäriinsä varastoissa tuhansia litroja siellä sun täällä.
Tämäkin jakautuen niin, että näistä käyttövarastoista bensa loppuu heti ja kaasuöljyä on hieman pidemmälle. Yleensä "siellä täällä" tuhansien tai kymmenien tuhansien litrojen määrässä bensaa varastoidaan hyvin lyhyttä kiertoa varten(lähinnä polttoaineen jakeluasemilla, joilla on varastossa toki myös dieseliä, korkeammin verotettua aina ja MPÖ osassa paikkoja).

Polttoöljyä(josta merkittävä osa on MPÖ EN590) taas on maatiloilla yleensä vain tuhansien litrojen määriä, mutta maatiloja on paljon enemmän kuin huoltoasemia ja ainetta ei ole päivän tai viikon tarpeeseen, vaan täydennysväli on yleensä selvästi pidempi. Ihan realistisessa(joskaan ei tyypillisessä) tapauksessa täydennysväli voi olla vuosi, siitä jäädä silti 40% reserviä ja vuoden aikainen kulutus keskittyä jopa 50% parille viikolle syksyisin. Jos tällaisen firman säiliökapasiteetti on 8 000 litraa ja keskimääräisellä viikolla varastossa 5 500 litraa, sitä ainetta on edes teoriassa jossain zombiapokalypsin kohdatessa. Bensalle ei ole vastaavaa teoreettistakaan reserviä, koska bensikset pumpataan tyhjäksi hyvin nopeasti.

Tietysti oikeassa realistisessa kriisitilanteessa sen polttoaineen pitää edelleen kulkea samaan suuntaan kuin ennenkin ja loppukäyttöpaikkaan jakautuneet varastot vain mahdollistavat toimitusten viivästymisestä selviytymisen.
 
Polttoöljyllä pyörii ihan hyvin jota nyt on aika paljon eri paikoissa varastoissa ja jota käyttää iso osa autoista. Bensiinillä voit kulkea omalla autolla.
Sulla on aika tuuheat kuvitelmat tuosta varmuusvarastojen bensiinin riittävyydestä kriisitilanteissa siviilikäyttöön. Kuten sanoin, sähköenergiaa pystytään luomaan monella eri tapaa, bensiiniä ei käytännössä kuin tuomalla sitä ulkomailta joko valmiiksi jalostettuna tai itse raakaöljystä jalostamalla.

Nyt on tuuheat kuvitelmat ja komeat kaksoisstandardit. Samaan aikaan tietysti urbaanit hesalaiset on sivistyneitä herrasmiehiä ja kutsuvat naapurit mielihyvin käyttämään akkunsa virtaa. :btooth:
Edelleen sähköenergiaa saadaan aina lisää. Sitä voi tuottaa hajautetusti mm. tuulella, auringolla, vedellä ja atomilla, tai vaikka sitten hiilellä. Niiden hetkellisiä tuotantoeroja ja kulutuseroja voidaan edes jollakin tapaa tasata niillä sähköautojen akuilla ja se tapahtuisi esim. taloyhtiökohtaisesti, mistä oli puhetta. Bensiiniä jos ei sotatilan tmv. kriisin vuoksi saada maahan, niin se on yksinkertaisesti loppu ja onnea vaan sitten sen yksityisomisteisen 2000 litran säiliön kanssa, joka ei ole millään tavalla realistinen vaihtoehto kaupunkiasujalle.

Ihan hyvä yhdistelmä se agregaatti + akku on ei siinä mitään. Pelkkä auton akku kuitenkin on aika surullinen tapaus kun se loppuu nopeasti.

Meillä on kriisivarastoissa polttoainetta kuukausiksi. En tiedä onko jopa vuodeksi. Lisäksi niitä polttoaineita on ympäriinsä varastoissa tuhansia litroja siellä sun täällä.
Meillä on kriisivarastoissa polttoainetta 90 päiväksi, mutta ei sinun bensapäristelyyn. Ne on puolustusvoimille ja vastaavaan käyttöön turvaamaan perusasiat ja ylläpito. Kriisitilanteessa bensiinin hinta singahtaa niin nopeasti niin korkealle ennen kuin jakelu pistetään kokonaan säännöstellyksi, että toivoisit tosissasi ajavasi sähköllä siinä kohtaa. Ja tosiaan se yhden ainoan hallissa istuvan sähköauton akku saattaa turvata katkottomasti kymmenen kerrostaloasujan sähköntarpeen vuorokaudeksi ilman ulkoa tuotua energiaa. Aggregaatti ei oikein.

Muille tiedoksi että Manala tässä on vakuuttunut siitä että sähköauto ja sen akku on Way to Go poikkeusoloihin jos sattuu energiantuotanto tyssäämään, eikä esim. varastoitu polttoaine.
Muille ja ihan sinullekin tiedoksi, että tämä on halpamaista olkiukkoilua. Minä vastasin kysymykseen: "Mitenhän hyvin ne (sähköautot) palvelee käyttäjäänsä, jos energiansaantiin tuleekin ongelmia? Sähköverkko kun on haavoittuvainen muillekin kuin vain venäläisille", kun kyse oli sähköauton toimintavarmuudesta verrattuna bensiiniauton toimintavarmuuteen. Lisätty akku/UPSireservi paikalliseen sähköverkkoon ei ole mitään siitä pois, päin vastoin. Mitä enemmän on sähköautoja ja sähkön kulutusta, sitä enemmän kasvaa myös sähkönjakelun huoltovarmuus.
 
Sulla on aika tuuheat kuvitelmat tuosta varmuusvarastojen bensiinin riittävyydestä kriisitilanteissa siviilikäyttöön. Kuten sanoin, sähköenergiaa pystytään luomaan monella eri tapaa, bensiiniä ei käytännössä kuin tuomalla sitä ulkomailta joko valmiiksi jalostettuna tai itse raakaöljystä jalostamalla.

Siis nyt skenaario on vaihtunut että meillä onkin joku Venäläisten kauppasaarto mutta sähköverkot pelaavat silti hyvin ja ei mitään ongelmaa ladata akkua? Kaupunkilaiselle nyt ilmeisesti oman tuulimyllyn kasaaminen ei ole mikään ongelma vaikka äsken agregaatti ja pari jerrykannua polttoöljyä oli mahdottomuus.

Edelleen sähköenergiaa saadaan aina lisää. Sitä voi tuottaa hajautetusti mm. tuulella, auringolla, vedellä ja atomilla, tai vaikka sitten hiilellä. Niiden hetkellisiä tuotantoeroja ja kulutuseroja voidaan edes jollakin tapaa tasata niillä sähköautojen akuilla ja se tapahtuisi esim. taloyhtiökohtaisesti, mistä oli puhetta. Bensiiniä jos ei sotatilan tmv. kriisin vuoksi saada maahan, niin se on yksinkertaisesti loppu ja onnea vaan sitten sen yksityisomisteisen 2000 litran säiliön kanssa, joka ei ole millään tavalla realistinen vaihtoehto kaupunkiasujalle.

Biopolttoöljyä tehdään myös Suomessa ja sitä on mahdollista tuottaa esim. rypsin avulla ihan hyvällä hyötysuhteella niin ei tämä pointti nyt lähde lentoon.


Meillä on kriisivarastoissa polttoainetta 90 päiväksi, mutta ei sinun bensapäristelyyn. Ne on puolustusvoimille ja vastaavaan käyttöön turvaamaan perusasiat ja ylläpito. Kriisitilanteessa bensiinin hinta singahtaa niin nopeasti niin korkealle ennen kuin jakelu pistetään kokonaan säännöstellyksi, että toivoisit tosissasi ajavasi sähköllä siinä kohtaa. Ja tosiaan se yhden ainoan hallissa istuvan sähköauton akku saattaa turvata katkottomasti kymmenen kerrostaloasujan sähköntarpeen vuorokaudeksi ilman ulkoa tuotua energiaa. Aggregaatti ei oikein.

Sitä polttoainetta on onneksi yksityishenkilöilläkin niillä jotka siihen haluaa panostaa.

Muille ja ihan sinullekin tiedoksi, että tämä on halpamaista olkiukkoilua. Minä vastasin kysymykseen: "Mitenhän hyvin ne (sähköautot) palvelee käyttäjäänsä, jos energiansaantiin tuleekin ongelmia? Sähköverkko kun on haavoittuvainen muillekin kuin vain venäläisille", kun kyse oli sähköauton toimintavarmuudesta verrattuna bensiiniauton toimintavarmuuteen. Lisätty akku/UPSireservi paikalliseen sähköverkkoon ei ole mitään siitä pois, päin vastoin. Mitä enemmän on sähköautoja ja sähkön kulutusta, sitä enemmän kasvaa myös sähkönjakelun huoltovarmuus.

Niin vastaus tähän on että paskasti palvelevat jos sähköverkko kaatuu kun et voi enää akkuasi ladata.

Mutta pistä nyt ihmeessä valtiovallalle viestiä että polttoaineen varmuusvarastot on syytä vaihtaa teslan akkuihin jos uskot asiaasi.
 
Viimeksi muokattu:
@ATE ja @Manala mielestäni väittelynne ei ole kovin hedelmällistä, koska:

1. On kovin sattumanvaraista millainen kriisi tulee, jos on tullakseen. Toisaalta sähköverkko voi kaatua ja toisaalta voi kaatua polttoaineen jakelu.

2. Fakta on se että jos sähköverkko kaatuu, niin 99% huoltoasemista on pois pelistä. Jos polttoaineen jakelu kansalaisille loppuu, niin sähköverkko kykenee vielä toimimaan, jos keskeisimmät teollisuuden sähkönkuluttajat laitetaan lopettamaan tuotantonsa (esim. Raahen ja Tornion terästehtaat).

3. Sähköverkon toimitusvarmuus ei ole kuitenkaan aukoton. Paikallisia katkoja esiintyy maaseudulla toisinaan jo nytkin. Aurinkopaneeleilla ja tuulivoimalla kykenee nykyään tuottamaan riittävästi sähköä liikkumisen, kodinelektroniikan ja valaistuksen tarpeisiin. Ei kuitenkaan minkään sähköauton, ellei ole jotain teollisuustason systeemiä. Sähköpyörä/sähkömoottoripyörä ei syö kuin murto-osan sähköauton energiamäärästä ja sillä pääsee pidemmällekin ruoanhakuun ihan kotivoimalan tuotantomäärillä.

4. Sähköntuotantokyvystä huolimatta myös polttoaineita on hyvä olla varastossa, jos tulee tilanne että autoa olisi pakko käyttää.

Summa summarum, paras kombo on siis polttomoottoriauto ja polttoainetta + sähkömoottoripyörä ja aurinkopaneelit/tuulimylly.
 
Summa summarum, paras kombo on siis polttomoottoriauto ja polttoainetta + sähkömoottoripyörä ja aurinkopaneelit/tuulimylly.

Huomautuksena että tuossa tarvitsisi sitä akustoa vielä kaveriksi ~10kWh verran. En ole perehtynyt tarkemmin, mutta ainakin laki vaatii aurinkopaneelien inverttereiltä että ne lopettaa tuotannon samalla sekunnilla kun verkkokatoaa. Eli pitäisi olla laitteet vielä mallia "UPS". Epäilen/väitän että 99,99999% kotitalouksista/taloyhtiöistä on pimeänä sähkökatkon aikana. Maksaa sen verran monta rahaa tuollainen järjestelmä että se ei ikinä elinaikanaan maksa itseään takaisin. Päinvastoin sille pitää laskea vuosikustannukset.

Edit: Siis nykyisistä järjestelmistä. Propellihatut/kesämökit ja muut jo verkon ulkopuolella olevat luonnollisesti erikseen.
 
Huomautuksena että tuossa tarvitsisi sitä akustoa vielä kaveriksi ~10kWh verran. En ole perehtynyt tarkemmin, mutta ainakin laki vaatii aurinkopaneelien inverttereiltä että ne lopettaa tuotannon samalla sekunnilla kun verkkokatoaa. Eli pitäisi olla laitteet vielä mallia "UPS". Epäilen/väitän että 99,99999% kotitalouksista/taloyhtiöistä on pimeänä sähkökatkon aikana. Maksaa sen verran monta rahaa tuollainen järjestelmä että se ei ikinä elinaikanaan maksa itseään takaisin. Päinvastoin sille pitää laskea vuosikustannukset.

Edit: Siis nykyisistä järjestelmistä. Propellihatut/kesämökit ja muut jo verkon ulkopuolella olevat luonnollisesti erikseen.

Punaisena lankana oli että pystyisi virittämään paneeleilta edes suoran tasavirtayhteyden sähköpyörän laturiin.

AndyKirby on Youtubessa virittänyt vastaavan systeemin. Ilmeisesti kyseessä ei ole järjestelmä, joka on yhteydessä vaihtovirtaverkkoon.

Alle tonnilla saa siis tasavirtaisen erillissysteemin, jolla voi ladata sähköpyörää aurinkopaneeleilla.
 
2. Fakta on se että jos sähköverkko kaatuu, niin 99% huoltoasemista on pois pelistä. Jos polttoaineen jakelu kansalaisille loppuu, niin sähköverkko kykenee vielä toimimaan, jos keskeisimmät teollisuuden sähkönkuluttajat laitetaan lopettamaan tuotantonsa (esim. Raahen ja Tornion terästehtaat).

Huoltoasemat voi olla poissa pelistä mutta mikään ei estä käyttämästä niitä muita yksityisiä polttosäiliöitä joita nyt on esim. jokaisella maatilalla yleensä muutaman tuhannen litran säiliö tai pari. Jos sähköverkko kaatuu niin et saa kyllä autoasi ladattua juuri mistään muuten kuin todella harvasta paikasta jossa on se joku spesiaali aurinkokenno tai tuulimyllyviritys tai sitten vaihtoehtoisesti sillä polttoaineella agregaatin avulla.

Sanoisin että dieselauto on paljon toimintavarmempi kapistus kriisin varalle kuin sähköauto.
 
Viimeksi muokattu:
Huoltoasemat voi olla poissa pelistä mutta mikään ei estä käyttämästä niitä muita yksityisiä polttosäiliöitä joita nyt on esim. jokaisella maatilalla yleensä muutaman tuhannen litran säiliö tai pari. Jos sähköverkko kaatuu niin et saa kyllä autoasi ladattua juuri mistään muuten kuin todella harvasta paikasta jossa on se joku spesiaali aurinkokenno tai tuulimyllyviritys tai sitten vaihtoehtoisesti sillä polttoaineella agrigaatin avulla.

Sanoisin että dieselauto on paljon toimintavarmempi kapistus kriisin varalle kuin sähköauto.

Mikään ei estä? :facepalm:Entäs sen omistaja? Veikkaan että tuollaisessa tilanteessa tätä ylellisyyshyödykettä vartioidaan 24/7 omistajan toimesta. Polttoaineesta tulee silmänräpäyksessä nestemäistä kultaa.

Tällaisessa tilanteessa polttoainetta ei tule saamaan näistä säiliöistä mistään hinnasta. Edes kultaan vaihtamalla. Ainoa mihin tätä polttoainetta suostuttaisiin vaihtamaan olisi hyvällä tuurilla joku elintärkeä lääke, joka sattuu olemaan maanviljelijältä lopussa. Tämä on kuitenkin täysin hakuammuntaa. 99% todennäköisyydellä polttoainetta ei anneta tai vaihdeta ja sille on järjestetty aseistettu vartio.

Et tainnut lukea viestiäni lainkaan:facepalm: Juurihan minäkin totesin että paras yhdistelmä olisi polttomoottoriauto, polttoainetta varastossa ja päälle vielä sähkömoottoripyörä ja verkkovirrasta erillinen pienvoimala, eli mylly tai paneelit. Lyhyemmän häiriön yli pääsee autoilemalla, mutta sitten kun polttoaineet on lopussa niin jää vielä mahdollisuus edes joten kuten liikkua sähköllä.
 
Mikään ei estä? :facepalm:Entäs sen omistaja? Veikkaan että tuollaisessa tilanteessa tätä ylellisyyshyödykettä vartioidaan 24/7 omistajan toimesta. Polttoaineesta tulee silmänräpäyksessä nestemäistä kultaa.

Tällaisessa tilanteessa polttoainetta ei tule saamaan näistä säiliöistä mistään hinnasta. Edes kultaan vaihtamalla. Ainoa mihin tätä polttoainetta suostuttaisiin vaihtamaan olisi hyvällä tuurilla joku elintärkeä lääke, joka sattuu olemaan maanviljelijältä lopussa. Tämä on kuitenkin täysin hakuammuntaa. 99% todennäköisyydellä polttoainetta ei anneta tai vaihdeta ja sille on järjestetty aseistettu vartio.

Miksi se omistaja vartioisi sitä polttoainetta itseltään? :facepalm:

Ei nyt ollut puhe mistään varastamisesta vaan siitä jos sitä polttoainetta on itsellä säiliössä tai sukulaisella joka suhtautuu suopeasti sen jakamiseen välttämättömään tarpeeseen lähipiirille. Maaseudulla niitä öljysäiliöitä nyt sattuu aika paljon olemaan ja monella on lähisukulaisia maanviljelijöinä. Tämä oli vain vastaus siihen näkemykseen että sähkökatkon aikana olisi polttoaineen saanti jotenkin jäissä mikä nyt ei pidä paikkaansa monessa paikkaa. Kuka tahansa voi myös panostaa omaan polttoainesäiliöönsä jos siltä tuntuu poislukien tietenkin urbaanit kaupunkilaiset joille nyt koko threadin aihe on paljon haastavampi.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi se omistaja vartioisi sitä polttoainetta itseltään? :facepalm:

Ei nyt ollut puhe mistään varastamisesta vaan siitä jos sitä polttoainetta on itsellä säiliössä tai sukulaisella joka suhtautuu suopeasti sen jakamiseen välttämättömään tarpeeseen lähipiirille. Maaseudulla niitä öljysäiliöitä nyt sattuu aika paljon olemaan ja monella on lähisukulaisia maanviljelijöinä. Tämä oli vain vastaus siihen näkemykseen että sähkökatkon aikana olisi polttoaineen saanti jotenkin jäissä mikä nyt ei pidä paikkaansa monessa paikkaa. Kuka tahansa voi myös panostaa omaan polttoainesäiliöönsä jos siltä tuntuu poislukien tietenkin urbaanit kaupunkilaiset joille nyt koko threadin aihe on paljon haastavampi.

Ymmärsin että tarkoitit jonkun tuntemattoman säiliötä. Nyt viestissä on paljon enemmän logiikkaa.

Toisaalta jos asetelma käännetään päälaelleen, niin näin vakavassa kriisissä koko reservi todennäköisesti kutsuttaisiin palvelukseen. Ei sotimaan, vaan siivilien huoltamiseen ja evakuoimiseen. Itse kuulun reserviin, joten varautuminen tällaiseen tilanteeseen ei välttämättä tuo suurta hyötyä.
 
Ei nyt ollut puhe mistään varastamisesta vaan siitä jos sitä polttoainetta on itsellä säiliössä tai sukulaisella joka suhtautuu suopeasti sen jakamiseen välttämättömään tarpeeseen lähipiirille. Maaseudulla niitä öljysäiliöitä nyt sattuu aika paljon olemaan ja monella on lähisukulaisia maanviljelijöinä.
Mainittakoon tässä yhteydessä, että maanviljelijöiden sun muiden pienyritysten lisäksi myös öljylämmitystaloilla on painoarvoa. Tilanteesta riippuen sitä voi olla varaa imaista muuhun käyttöön paljonkin; riippuu säiliön koosta, hetkellisestä varastotilanteesta, vuodenajasta paskan osuessa tuulettimeen, muusta lämmitysmuodosta talossa, yleisestä tilannearviosta jne. Se öljylämmittäjän öljy ei nimittäin välttämättä ole erikseen "vain lämmityskäyttöön" ostettua lajia, vaan joillakin on tapana syystä tai toisesta(ja yksi syy saattaa olla se, että on survivalisti foliohattumies) ostaa EN 590 -pöötä. Moottorikelpoinen on jo erittäin käyttöarvoista tavaraa joka tapauksessa, ja saattaapa se jopa erikoisimmissa tapauksissa olla ihan talvilaatua. Itsehän ostan nimenomaan talvilaatuista moottoripöötä poltettavaksi maataloudessa lämmitysöljynä. Toki tämä ei ole niin kaukaa haettua varautumista kuin se öljylämmittäjällä olisi, koska varaudun myös siihen, että öljyä tarvitaan maatalouskoneisiin konetankkisäiliöllä tapahtuvan ikävyyden vuoksi. Lisäksi tässä on taloudellis-logistinen etu; voi tilata samaa tuotetta kahteen pyttyyn ja saada helpommin ja enemmän bulkkialennusta. Mikäli talossakin olisi öljylämmitys, olisin mahdollisesti laajentanut käytännön myös siihen.

Kääntäen sitä öljyä voi myös tarvita (ja liietä) öljylämmitteiseen kämppään jostain muualta.

Vielä marginaalisempana huomautuksena myös paskempi lämmitysöljy käy jossain määrin vanhempiin dieselmoottoreihin, etenkin asialliseen moottoripolttoaineeseen blandattuna. Rohkea tai aiemmin tutkimusta tehnyt saattaa saada seassa poltettua vaikka mitä grillirasvaa ja hydrauliöljyä. Moisen kokeilutarpeen varalta olisikin ehkä hyödyllistä pitää muutamat polttonestesuodattimet mannemersuunsa omassa hyllyssä.
 
Biopolttoöljyä tehdään myös Suomessa ja sitä on mahdollista tuottaa esim. rypsin avulla ihan hyvällä hyötysuhteella niin ei tämä pointti nyt lähde lentoon.
Koitapa joku toinen. Hehtaari rypsi- tai rapsipeltoa tuottaa parhaassakin mahdollisessa tapauksessa alle tonnin öljyä vuodessa. Jos kaikki Suomen ~100 000 hehtaaria rypsi- ja rapsipeltoa valjastetaan biopolttonesteiden tuottamiseen puhutaan 50 000 - 100 000 tonnista raakaöljyä. Tieliikenteen vuotuinen tarve on 4 000 000 tonnia valmiiksi jalostettua polttonestettä. Kun 50 kysyy ja yksi saa, sillä ei kovin pitkälle pötkitä. Ja hintaa voit huviksesi arvata, mutta kehtaan veikata, ettei meillä kummallakaan olisi varaa. Ja bensiinimoottorilla ajavaa asia ei hirveästi lämmittäisi.

Niin vastaus tähän on että paskasti palvelevat jos sähköverkko kaatuu kun et voi enää akkuasi ladata.
Sellainen sähköverkon kokonaisvaltainen korjauskelvoton kaatuminen on aika epätodennäköistä. Sota-aikaan sähköjä tietenkin meni, mutta myös korjattiin jatkuvasti. Vaikea keksiä mitään sen kovempaa katastrofia. Polttoainetta ei silloin siviileille paljoa ollut ja autotkin oli kaikenlaisia häkäpönttövirityksiä. Sähköntuotanto on huomattavasti helpompi turvata ainakin osa-aikaisesti ja sille sähkölle on luonnollisesti enemmän myös kysyntää etenkin nyky-yhteiskunnassa. Silloin sitä sähköä on myös pirun hyvä saada talteen, kun sitä taas jonkin aikaa saa, jos jakelua joudutaan säännöstelemään ja vuorottelemaan alueittain.

Mutta pistä nyt ihmeessä valtiovallalle viestiä että polttoaineen varmuusvarastot on syytä vaihtaa teslan akkuihin jos uskot asiaasi.
Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että polttoaineen varmuusvarastot on syytä vaihtaa Teslan akkuihin, eikä minulla ole mitään polttoaineita tai niiden varmuusvarastoja vastaan. Itse yrität tehdä tästä väen vängällä jotain joko/tai kysymystä ja siirrellä maalitolppia. Jos pitäisi valita onko mulla kriisitilanteessa pihassa auto, joka voi syöttää energiaa takaisin verkkoon vai fossiilikottero, joka ei osaa muuta kuin pyytää nestemäiseksi kullaksi muuttunutta polttoainetta tankkiinsa liikkuakseen, on vastaus helppo. Valtion varmuusvarastojen kanssa tällä ei ole käytännössä mitään tekemistä, eikä niistä siviileille apua autoilun suhteen juuri olisi. Meillä ei perinteisesti tarvita kuin muutaman päivän lakko, niin bensan hinta nousee sen verran, että tien päällä tulee enää tuttuja vastaan.


@ATE ja @Manala mielestäni väittelynne ei ole kovin hedelmällistä
Olen huomannut. Vastasin ihan toisen keskustelijan viestiin toisella pointilla, enkä ymmärrä miksi tätä jankkaamista piti tulla vielä tähänkin ketjuun harrastamaan. Selvästikään tässä ei ole tarkoituksena ymmärtää vaan olla väkisin yhtä aikaa eri mieltä ja oikeassa.
 
Olette molemmat oikeassa, mutta lisään sen verran että varautuminen kannattaa aina toteuttaa sellaisin ratkaisuin, jotka ovat kokonaistaloudellisesti kannattavia. Eli varautumisinvestoinnille haetaan myös maksimaalinen normaaliolojen hyötykäyttö.

-Maajussille tai öljylämmittäjälle ratkaisu voi juurikin olla säiliön täydeltä MoPöä, dieselaggregaatti ja perseen alla dieselauto. Varmasti halvin kokonaisratkaisu.

-Kaupunkiasukille paras systeemi voisi olla mökki, pistokehybridiauto tai sähköenduro tai vaikka sähkömönkijä ja valmiiksi mietitty aurinko/tuulisähköjärjestelmä akkuineen. Paneeleilta voidaan rakentaa poikkeusoloja varten systeemi, jossa littämällä parilla wagolla johdot yhteen saadaan suoraa tasasähköä akuille, ilman tahdistusvaatimusta. Eli normaalioloissa paneelit toimisivat verkkovirran jatkeena, mutta poikkeusoloissa nämä piuhat vedettäisiin pihdeillä poikki ja uuteen osoitteeseen.
 
Koitapa joku toinen. Hehtaari rypsi- tai rapsipeltoa tuottaa parhaassakin mahdollisessa tapauksessa alle tonnin öljyä vuodessa. Jos kaikki Suomen ~100 000 hehtaaria rypsi- ja rapsipeltoa valjastetaan biopolttonesteiden tuottamiseen puhutaan 50 000 - 100 000 tonnista raakaöljyä. Tieliikenteen vuotuinen tarve on 4 000 000 tonnia valmiiksi jalostettua polttonestettä. Kun 50 kysyy ja yksi saa, sillä ei kovin pitkälle pötkitä. Ja hintaa voit huviksesi arvata, mutta kehtaan veikata, ettei meillä kummallakaan olisi varaa. Ja bensiinimoottorilla ajavaa asia ei hirveästi lämmittäisi.

Nyt on taas tyhmää juttua. Sitä biopolttoainetta tehdään myös puusta ja juurikkaista ynnä muusta. Pointti oli että sen tuotantoa on mahdollistä lisätä jos tulisi tarvetta. Skenaario että Venäjän kauppasaarto lopettaisi polttoaineen tuotannon kokonaan kun varmuusvarastot kuukausien päästä loppuisi ei päde.

Olen huomannut. Vastasin ihan toisen keskustelijan viestiin toisella pointilla, enkä ymmärrä miksi tätä jankkaamista piti tulla vielä tähänkin ketjuun harrastamaan. Selvästikään tässä ei ole tarkoituksena ymmärtää vaan olla väkisin yhtä aikaa eri mieltä ja oikeassa.

Sinä lähdit alun perin jankkaamaan kun hehkutit että sähköauto on upea tapa varastoida energiaa kun se on kaikille selvä asia että juuri se sähkön varastoiminen on sen heikko kohta suhteessa muuhun energiaan ja huomautin ainoastaan siitä ja että polttoaine on se vaihtoehto mistä on mielekästä puhua energian varastoimisena poikkeusoloihin mitä valtiokin harrastaa sähköakkujen ollessa lähinnä kuriositeetti ja et voi hyväksyä asiaa kun tuntuu sähköautot olevan tärkeä juttu.

Ja alkuperäinen kysymys koski sitä että mites se sähköauto palvelee jos sähköverkot kyykkää. Tähän on selkeä vastaus on että paskastihan se palvelee kun virtasi loppuu pian ja kellään ei ole autotallissa teslan akkuja varastossa paitsi jos kaivat agregaatin ja polttoainetta. Tätäkin on vaikea myöntää. Juu saat ehkä muutaman päivän pidettyä valoja päällä kämpässäsi ja jääkaappia päällä kun teet vähän kytkentöjä. Hieno homma. Riittäisikö jo aiheesta?
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa aina muistaa että pitkittyneessä kriisitilanteessa meiltä löytyy myös hitosti turvetta.
Siitähän saadaan tehtyä lämpöä, sähköä ja poltto sonata liikenteeseen.
 
Kannattaa aina muistaa että pitkittyneessä kriisitilanteessa meiltä löytyy myös hitosti turvetta.
Siitähän saadaan tehtyä lämpöä, sähköä ja poltto sonata liikenteeseen.

Jep. Sekin voidaan pistää fiksuun muotoon polttoöljyksi.

 
Viimeksi muokattu:
Jep. Sekin voidaan pistää fiksuun muotoon polttoöljyksi.


Pitkittyneessä kriisissä näillä tuotantomäärillä saataisiin juuri ja juuri pidettyä elintarvikekuljetukset ja ehkä taksit hengissä.

Mistään yksityisautoilusta on edes turha unelmoida.
 
Pitkittyneessä kriisissä näillä tuotantomäärillä saataisiin juuri ja juuri pidettyä elintarvikekuljetukset ja ehkä taksit hengissä.

Mistään yksityisautoilusta on edes turha unelmoida.

Meinaat että kriisitilanteessa pitää silti päästä ajamaan pillurinkiä Tiksin munkille? Eiköhän siihän yksityisautoilu vähene ihan luonnostaan.

Yhteiskunnalle tärkeät alat varmasti saadaan pyörimään, mutta kyllähän siinäkin äkkiä kerätään ne lääkärit/hoitsut Peijakseen asumaan. Eikä pitkinpoikin Uudellamaalla ajella.
 
Olette molemmat oikeassa, mutta lisään sen verran että varautuminen kannattaa aina toteuttaa sellaisin ratkaisuin, jotka ovat kokonaistaloudellisesti kannattavia. Eli varautumisinvestoinnille haetaan myös maksimaalinen normaaliolojen hyötykäyttö.

-Maajussille tai öljylämmittäjälle ratkaisu voi juurikin olla säiliön täydeltä MoPöä, dieselaggregaatti ja perseen alla dieselauto. Varmasti halvin kokonaisratkaisu.

-Kaupunkiasukille paras systeemi voisi olla mökki, pistokehybridiauto tai sähköenduro tai vaikka sähkömönkijä ja valmiiksi mietitty aurinko/tuulisähköjärjestelmä akkuineen. Paneeleilta voidaan rakentaa poikkeusoloja varten systeemi, jossa littämällä parilla wagolla johdot yhteen saadaan suoraa tasasähköä akuille, ilman tahdistusvaatimusta. Eli normaalioloissa paneelit toimisivat verkkovirran jatkeena, mutta poikkeusoloissa nämä piuhat vedettäisiin pihdeillä poikki ja uuteen osoitteeseen.

Tars olla sellanen invertteri mikä osaa myös ladata akkuja. Suurin osa omakotitalojen inverttereistä on sellasta mallia ettei siihen saa akkuja kiinni vaan energia menee suoraan käytöön. Paneeleilta suoraan akuille on sitten taas afrikan pojan touhuja joilla ei saada saada aikaan kuin rikkinäistä elektroniikkaa. Tietenkin jos on joku pellepeloton ja osaa rakennella ties mitä niin sitten vaan palikkaa kiinni, mutta noin yksinkertaista se ei todellakaan ole, että johdot poikki ja kiinni akkuihin.

Nuo invertterit mihin saa tarvittaessa akun maksavat vaan aivan törkeästi enempi. Itse aurinkosähköjärjestelmää olen kuolannut tässä jo tovin, mutta tuuhean kallista eikä maksa itseään koskaan takaisin.
 
Meinaat että kriisitilanteessa pitää silti päästä ajamaan pillurinkiä Tiksin munkille? Eiköhän siihän yksityisautoilu vähene ihan luonnostaan.

Yhteiskunnalle tärkeät alat varmasti saadaan pyörimään, mutta kyllähän siinäkin äkkiä kerätään ne lääkärit/hoitsut Peijakseen asumaan. Eikä pitkinpoikin Uudellamaalla ajella.

En meinaa, enkä kyllä ymmärrä mistä sait moisen kuvan. Pitkittyneessä kriisissä jos kotimaisin voimin pystyttäisiin kotimaisesta raaka-aineesta (rypsi, rapsi ja biojätteet) tuottamaan edes 1/25 osa normaalista dieselin kulutuksesta, niin tähän ei yksityisautoilua mahdu metriäkään. Jopa ammattiautoilusta jouduttaisiin karsimaan arviolta 75%.

Jotta näin vakavaan tilanteeseen oltaisiin päädytty, niin varmuusvarastojen tulisi olla jo loppu. Toisaalta nekään eivät loputtomasti kestä, jossain on puhuttu 6 kuukaudesta normaalikulutuksella, eli säännösteltynäkin maksimissaan puhutaan jostain 18 kuukauden suuruusluokista.
 
Hei, kuka tietää minne survivalismi.comin käyttäjät ovat siirtyneet? Tai onko ne siirtyneet johonkin?

Toi survivalismi.com on rikki, se ei toimi, kukaan ei voi lähettää viestejä sinne. Ja ylläpitäjät on niin gonahtaneita ettei niitä kiinnosta flying fuckia. Olisi mukava saada yhteisö jälleen kasaan!
 
Alkaa tämäkin threadi olla taas ajankohtainen :think:

Apteekeista on kuulema joditabletit loppuneet. Joko sinä olet hakunut omasi?
Vettä ja purkkiruokaa kannattanee varata myös näinä mielenkiintoisian aikoina.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tainnut kovin moni joditabletteja saada, niin nopeasti homma eskaloitui ja apteekit eivät varmaan varastoi jos menekki on ollut yksi purkki vuodessa... Enpä itsekään saanut, muut olivat nopeampia ja tässähän se nähtiin, että varautuminen tehdään ennalta.

Aloin itse lyömään kasaan (onhan tätä pohdittu, mutta ei toteutettu) varustusta sen varalta, että sähköverkot menee nurin, vettä ei tule jne. ja lisäksi sen varalta, että joutuu poistumaan kotoa metsään viikoksi tms. Tein polttopuuta liiterin täyteen ja tarvittavat toimenpiteet, että vettä saa kaivosta ilman sähköjäkin (vaikka aggregaatti onkin, niin parempi jos se päksättää kylmälaitteille) jne.

Kotoa lähtemiseen tein/teen sitten valmiit nopeasti mukaan otettavat paketit niin, että vaatteiden taskussa on kriittiset jutut kuten puukko, tulentekovälineet, mini EA ja suklaata patukkaa jne. Reppuun vaatetusta, kirvestä, vedensuodatinta ja vähän lisää muonaa, kartta, kompassi, radio, puhelin, powebank jne. Autoon sitten bensaa, työkalua, virtalähteitä latureita moottorisahaa, keitintä, lisää ruokaa jne.

Paha kyllä puolet kamasta piti tilata juuri netistä ja hakea ensi viikolla kaupasta, koska en ollut suorittautunut ennalta varautumisessa kohtaa ennalta. Lisäksi vaikka on tullut retkeilyä kohtuullisen paljon ja tiedän miten luonnossa liikutaan, niin en ole kuitenkaan expertti, niin oikeastihan nämä kaikki pitäisi koeponnistaa tsiittaamatta ja hakematta kaupasta lisää tavaraa kesken kaiken, kuten normaalisti voi tehdä. Aika todennäköisesti jotain kriittistä on unohtunut tai vaihtoehtoisesti reppu painaa liikaa.

Toki tätä hommaa voi pitää joku pelleilynä, mutta näyttikö muutama päivä sitten siltä, että eurooppa on ydinsodan partaalla, täh? Ja kotoa poistumisen tarve on skenaariona aika epätodennäköinen tietenkin, mutta eipä se tarte muuta kuin että jossain mossahtaa ydinlataus ja laskeumaa tarttis vähän väistää, jos olisi just tuloss päin.

Mites muilla? Millaiset on pakkausten sisällöt? Kiinnostaisi kuulla niiltä, jotka oikeasti ovat miettineet näitä asioita, eikä vähän harrastelleet kuten itse (toi survivalismi.com oli sen verran hc lukemista, että jäi välistä).
 
Luultavasti kuolen ekojen joukossa. Ei ki valmistautua :grumpy:
 
Latasin Falloutit takas koneelle ja yritän jaksaa lukea ja kuunnella ne tietyt kohdat ja kirjaset huolellisemmin.

6a00d83451be8f69e201b8d099827d970c-800wi.png
 
Tiedoksi kaikille threadin lukijoille, että asunto-osakeyhtiön väestönsuojanhoitajakurssilla kerrottiin joditablettien olevan käyttökelpoisia noin 7 vuotta päivämäärämerkinnän jälkeen. Tämä siis tutkittua tietoa. Eli ei haittaa vaikka on hieman vanhaksi mennyt.
 
Tiedoksi kaikille threadin lukijoille, että asunto-osakeyhtiön väestönsuojanhoitajakurssilla kerrottiin joditablettien olevan käyttökelpoisia noin 7 vuotta päivämäärämerkinnän jälkeen. Tämä siis tutkittua tietoa. Eli ei haittaa vaikka on hieman vanhaksi mennyt.

Jodi ei ikinä alkuaineena vanhene. Eli hyvin voi olla vaikka toisen maailman sodan aikaisia jodi-tabletteja ja ovat edelleen ihan toimivaa tavaraa.
 
Jodi ei ikinä alkuaineena vanhene. Eli hyvin voi olla vaikka toisen maailman sodan aikaisia jodi-tabletteja ja ovat edelleen ihan toimivaa tavaraa.
Potentiaalinen ongelma on se, että se reagoi muiden alkuaineiden kanssa, jolloin siitä voi tulla käyttökelvotonta. Puhdas alkuaine on "luonnonvastainen" tila. Luonto pyrkii lisäämään entropiaa, eli aineilla on taipumusta sekoittua pidemmänpäälle..
 
No. Minulle kävi niin, että kun kaupat alkoivat ilmoitella että vetävät venäläiset tuotteet pois valikoimista niin menin paniikkiin etten saa enää minulle riippuvuutta aiheuttavia maitohapatettuja venäläisiä suolakurkkuja. Minulla on oikeasti ihan hirveä pakkomielle noista. Saatan yölläkin herätä siihen että minulla tekee mieli kurkkuja ja syön niitä edelleen vaikka olen saanut jo kerran vatsakatarrin niiden liiasta kuluttamisesta.
No tilasin tietenkin heti heti noita useammasta eri liikkeestä ennen kuin ne minulta riistetään ja tänään kun sain kaikki 19 lasipurkillista (lähes 16 kiloa) ihanaisia kurkkuja ja huomasin niiden alkuperämaan olevan PUOLA.

Edit. Ja tämä on ensimmäinen kerta kun olen ikinä hamstrannut mitään tai varautunut millään tavalla mihinkään poikkeusoloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Auton tankki täynnä bensaa at all times, purkki joditabletteja, kuiva/säilykeruokaa ja pullovettä parin viikon tarpeisiin on jo ihan hyvä lähtökohta tulevaa ydinsotaa silmällä pitäen...

Aurinkopaneeli olisi kyllä ihan kiva.

Ehkä liikaa ei kannata stressata, koska lähtökohtaisesti henki kyllä lähtee. Mutta sen verran varautuu, ettei kuole ihan amatöörivirheisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Maatilalla asuneena löytyy kyllä luonnonostaan vähän kaikkea esim. polttoöljyä 20t litraa hajautetusti, kellarikomplekseja, rakennustarvikkeita, 2pakastinta täynnä riistaa ja marjoja on helppo sähkön mentyä muuttaa kuivalihaksi ja säilykkeiksi. Viljaa ja hernettä siilot täynnä, huoltorakennuksia, aseita parikymmentä, raivauskalustoa esim. 10moottorisahaa, kallionporauskalustoa, akkukoneita, moottorityökoneita.
Talot sen verran vanhoja, että ilmanvaihtokoneita ei tarvitse. Jos sähkö katkeaa niin vesipumput ainoat mitkä tarvitsee virtaa muutaman satawattia. Hake/klapi lämmitys ja kaivot omasta takaa. 2kpl Porakaivo ja vanha kivikehäkaivo. Lähimpään kaupunkiin 60km ja keskellä luonnonsuojelualueita asun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 711
Viestejä
4 544 900
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom