Miten kämppä viileämmäksi?

Tämä on totta, kaukosäädin on ehkä paskin koskaan ja herkkyys olematon. Sen logiikka menee käsittääkseni niin, että se lähettää joka kerta kaikki muutokset kerralla vastaanottimelle ja jos komentosarja menee perille, kuuluu piippaus.

Tuo on joku epänormaali vikatila. Jos Ulissessa laittaa lämmitystilan päälle, niin se menee vikatilaan, mutta ei sen tuollaista pitäisi aiheuttaa. Ohjekirjasta ei löydy tuollaista muillekaan mahdollisille vikatiloille.

Luulen että tuo "vikatila" liittyi jotenkin tuohon kaukosäätimen toimintaan. Yritin nimittäin sammuttaa laitetta aiemmin mutta mitään ei tapahtunut, kokeilin myös light-nappia eikä edelleenkään mitään. Puoli tuntia myöhemmin ilmeisesti kaikki komennot menivät yllättäen perille asti, kuului piipaus ja laite meni pois päältä ja sammutti näyttönsä.
 
Nyt on vajaan viikon ollut Argo Ulisse DCI Eco R32 hurisemassa 24/7 joten pistetäänpä vähän fiiliksiä tiskiin. Taustatietona, että kämppä on 62m2 kolmio, jossa lyhyt sivu (makuuhuoneiden ikkunat) etelään ja pitkä sivu (päämakuuhuone + olkkari avokeittiöllä) länteen, ja tähän vuodenaikaan aurinko lakkaa paistamasta vasta joskus 19-20 aikaan laskettuaan vastapäisen talon taakse. Länteen on myös koko kämpän mittainen lasitettu parveke, jossa myös kaiteen alapuolella lasia, ja kaihtimet sekä aukeavissa ylälaseissa että kiinteissä alalaseissa, ja sinne kertyy ihan "mukava" lämpötila.

Talo on 1,5v vanha joten koneellinen ilmanvaihto on, ja tuloilma on jäähdytettyä (~17-18-asteista tuloilmakanavan ruuvitagin mukaan). Ilppiä ei vielä voi hankkia, koska yhtiöjärjestys sen toistaiseksi kieltää eikä hallitus ole takuukorjausasioiden yms alkuvaiheen juttujen hoitamiselta ehtinyt sen asian kimppuun ja yhteisiä pelisääntöjä sopimaan (joo joo, korkein oikeus läpäläpä, en silti viitsi lähteä riitelemään _vielä_).

Kämpän lämmöt pysyvät normaalistikin melko inhimillisissä lukemissa, luokkaa 26C enimmillään, mutta pientä elämänlaadun parannusta etätyöläisinä kaipasimme. Aiemmin meillä on ollut tuollainen melko vanha pingviini, ja tämän ketjun löydettyäni viime viikolla modasin sen kolmiputkiseksi parvekkeelle. Ihan kiva, mutta ei mullistanut maailmaa. Laite myös haukkasi jotain 1,8kW sähköä, ja töhötti tietysti täysillä jatkuvasti pyristellessään aivan liian ison tilan jäähdyttämisessä. Sitten huomasin, että lähistöllä oli vielä hyllyssä yksi Argo, joten kävin keskiviikkona noukkimassa sen kyytiin.

Nyt täytyy sanoa, että huh huh mikä vehje. Lähinnä ärsyttää, etten tiennyt tällaisten olemassaolosta jo vuosi sitten. Melutaso on pingviinin jälkeen varsin miellyttävä, ja teho on täysin eri planeetalta. Nyt on pyynti ollut välillä 21-23 (sopivia asetuksia hakiessa) ja laitteella ei ole mitään ongelmaa viilentää koko asunto miellyttäväksi. Vaikka onkin invertterilaite, välillä kompura menee pois päältä kokonaan. Sähkönkulutus on myös jotain ihan muuta. Katselin juuri, että viileämpinä viikkoina ennen pingviinin käyttöönottoa päivässä meni n. 7kWh ilman saunomista tai isompia kokkailuja. Pingun kanssa rapeat 24-28kWh vaikkei sitä edes huudattanut 24/7, ja tämän kanssa toistaiseksi 13-14kWh. Ei ehkä ihan modernein tai energiatehokkain tuo meidän pingviini, uudemmat varmaan syövät vähän maltillisemmin. Mutta kuitenkin.

IMG_1094.jpeg IMG_1095.jpeg
Parvekkeelle meillä on liukuovi, jonka rakoon hain Biltemasta 2m pitkän 35mm halkaisijaisen putkieristeen. Melko tiiviisti sen saa, varsinkin kun tätä tutkaillessa opin että liukuovi lukittuu kahvasta paikalleen vaikkei olisi kiinni. Oven toinen reuna tosin ei tiivisty täysin, mutta eipä tunnu haittaavan. Mielenkiintoista nähdä, miten pitkään syksyyn tuon voi tuossa pitää. Vähän joutuu nimittäin käyttämään luovuutta sitten kun laite pitää johonkin varastoida, koska tila on vähissä. Joka tapauksessa asennus on ihan fiksun näköinen, varsinkin kun vertaa aiempaan pingviinilonkerohirviöön, jota jaksoin katsella pari päivää :D

IMG_1073.jpg

Ps. ehdin ennen tämän ostamista tilata Amazonista pari tällaista eristettyä 125mm x 5m putkea pingua varten: Fan Ducting, HG POWER Aluminium Flexible Ventilation Ducting φ125mm, PVC Round Air Ducting for Bathroom, Kitchen, Toilet, Hydroponics Extractor Fan Duct Pipe (φ5" * 5m, White) : Amazon.co.uk: DIY & Tools . Jos jollekulle kelpaa, voin luopua näistä avaamattomina suunnilleen omakustannehintaan, saa pistää viestiä. Nuo lonkerohirviön folioputket puolestaan menevät varmaankin metallinkeräykseen jollei joku halua hakea pois (niiden kestävyys on jotain tavallisen alumiinifolion ja grillialustan välistä).
Kantsisko kattoo kalvot partsille? Jotain tuollaista esim.


Tai vastaavaa. Voi mittatilattuna valmiit palat ostaa myös, tarvii vaan lätkiä laseihin kiinni. 2/3 lämpöenergiasta kun ei pääse parvekkeelle, niin se laskee lämpöjä helposti paljon lähemmäs ulkolämpötilaa.
 
Omissa kokeiluissa tuo ei kyllä vaikuta lämpötilaan mitään.

Ite koitin sitä "tuulettimet tuuletusikkunoihin" (toisesta ulos, toisesta sisään) taktiikkaa yksi yö ja se itse asiassa piti lämpötilat korkeammalla (normaalista 31c päivällä, yöllä tippuu 30c; tuolla taktiikalla oli 31c myös yöllä), vaikka kelit ei olleet mitenkään erilaisemmat. Ja muutenkin teki nukkumisesta tuplasti tukalampaa, kun en omista kolmatta tuuletinta puhkumaan vieressä tuossa tilanteessa.
 
Tänään ollut todellinen testi 9000btu pingviinille. Ulkona +32 varjossa ja sisällä nyt +27. Ihan ok siihen nähden että ennen ollut sisällä suunnilleen sama lämpötila kuin ulkona. Kämppä 75 neliötä eikä rajattu tiettyyn huoneeseen.
 
Kiitos vinkistä, siirtoalustalla paketti kulki hyvin alaovelta suoraan olohuoneeseen.

Nyt olen päivän testaillut Ulissea, ja saa nähdä pystyykö tuota pitämään käytössä jatkuvasti, sen verran ulkoyksikkö pitää meteliä. Kuulostaa vähän samantyyliseltä naputukselta kuin pesukone linkoaisi pyykkiä (nopeammat kierrokset) tai kuorma-auto seisoisi tyhjäkäynnillä pihassa (hitaammat kierrokset). Tuntuu että se lavoille päätyvä kondenssivesi häiritsee jotenkin sitä pyörimistä ja epätasapainoinen pyöriminen aiheuttaa sitten ääntä.

Softa ja kaukosäädin ovat toivottomia, arviolta ehkä 70% kaukosäätimen muutoksista päivittyy sisäyksikölle asti vaikka etäisyyttä olisi alle metri. Sisäyksiköstä myös pimenee välillä näyttö kokonaan, ja jos painan kaukosäätimestä mitä tahansa nappia niin kuuluu piippauksia kyllä mutta mitään ei tapahdu (ei edes on/off- tai light-napeista). Webapp on sekin käyttökelvoton koska se repii jostain tuohon nykyiseksi lämpötilaksi 18 astetta eikä sitä pääse muuttamaan mistään. Sisäyksikkö ei siis operoi jos pyynti ei ole alle 18 astetta. Olen kyllä yrittänyt disabloida ifeel-toimintoa, mutta sillä ei ole vaikutusta muuhun kuin kaukosäätimellä tapahtuvaan käyttöön.

e: nyt laite sammutti itsensä, näyttö meni aivan pimeäksi ja lämpötila asunnossa nousee. Näytön napin painamisesta kuuluu piippaus mutta mitään ei tapahdu. Jos johdon ottaa seinästä hetkeksi ja laittaa takaisin niin näytössä vilahtaa kaksi viivaa ja sen jälkeen ollaan taas pimeänä.

Itselläni tuo muuten sama vehje mutta edellistä versiota missä ei ole wifiä.
Ulkoyksiköstä kuuluu pelkkää tuulettimen hurinaa kompressorin käydessä.
Hieman se toimiessaan "tutisee", mutta tosiaan mitään naputusta ei kuulu.
Nostin sen ulkoyksikön vielä Biltemasta hommatulle kentätelineelle jotta sain kondensioveden suoraan ämpäriin.
1625923868187.jpeg

Se kondensiovesi aiheutti tosiaan litinää/ loisketta kun tuuletin sitä kirnusi.
Vettä tulee muuten n. 10-20l vuorokaudessa...
Sisäyksikkö huristelee kaukosäätimen pyynnin mukaan, itse pidän sitä lämpötilaa +22c ja kompressori ja puhallin omaan tahtiinsa säätelevät nopeuksiaan.
Pidän Ifeel asetusta päällä jolloin se mittaa lämpötilan kaukosäätimessä olevasta anturista.
Jonkinlainen viive on tuossa kaukosäätimen komennoissa, yksikkö piippaa kyllä että komennot menivät läpi mutta hetkeen ei tapahdu mitään.
Pieni viive tosiaan on jos vaikka säätää lämpötilapyyntiä viileämmälle tai lämpimämmälle.
Alussa kone meni jostain syystä pari kertaa "tilttiin" eikä kompressori lähtenyt pyörimään vaikka lämpötilan pyynti oli kuinka alhainen hyvänsä.
Ohjetta selaamalla selvisi että pistotulpan irroittaminen n. 30 s resetoi tuon masiinan ja lähti taas pelittämään.
Erittäin tyytyväinen olen kyllä ollut tuohon härveliin, olisi vaan pitänyt aikaisemmin sijoittaa ja ostaa.
 
Kuinka paljon prosentuaalisesti (suunnilleen) saa etuja tuosta kaksiputki modauksesta?
Yritin laskea tätä mutta törmäsin heti sellaiseen ongelmaan, että yhdenkään koneen spec sheetissä ei ilmoiteta mikä on ulos puhallettavan ilman määrä. Niissä ilmoitetaan että kone kierrättää ilmaa esim. 400 kuutiota tunnissa, mutta epäilen tämän tarkoittavan sisäilmaa. Ulos puhalletaan kuitenkin mututuntumalla reilusti enemmän, mutta käytetään nyt kuitenkin tuota 400 kuutiota "minimi" määränä minkä kone voisi puhaltaa ulos, eli siis samalla imee sisään asuntoon.

Oletetaan että ulkona on 30 celsiusta ja sisälämpötila on 23 celsiusta.

Sensible Heat

The sensible heat in a heating or cooling process of air (heating or cooling capacity) can be calculated in SI-units as


hs = cp ρ q dt (1)


where


hs = sensible heat (kW)


cp = specific heat of air (1.006 kJ/kg oC)


ρ = density of air (1.202 kg/m3)


q = air volume flow (m3/s)


dt = temperature difference (oC)



An air flow of 1 m3/s is heated from 0 to 20oC. Using (1) the sensible heat added to the air can be calculated as


hs = (1.006 kJ/kg oC) (1.202 kg/m3) (1 m3/s) ((20 oC) - (0 oC))

= 24.2 (kW)



Sijoitetaan kaavaan arvot 0,1111111111111111 (400 kuutiota tunnissa / 3600 sekuntia) ja 7 celsiuksen lämpötilaero ( 30 - 23).

1.006 * 1.202 * 0.111111111111111 * 7 = 0.9404982222222222

Ulkoa tulevan energian määrä on 0.94kW. 12000 BTU koneen 3.5kW jäähdytystehosta melkein kilowatti eli noin 25%, neljäsosa menee hukkaan ilman kaksiputkimodausta.

Mututuntumalla sanoisin että kone puhaltaa ulos noin tuplasti kovemmalla voimalla kuin mitä sisätilan puhallin kierrättää. Pahimmillaan se siis voisi hukata puolet jäähdytystehosta ottamalla ulkoa lämmintä ilmaa. Näin se siis toimii, ilman kaksiputkimodausta se jäähdyttää huoneen muun asunnon kustannuksella, kaksiputkimodauksella jäähdyttää koko asuntoa.
 
Yritin laskea tätä mutta törmäsin heti sellaiseen ongelmaan, että yhdenkään koneen spec sheetissä ei ilmoiteta mikä on ulos puhallettavan ilman määrä. Niissä ilmoitetaan että kone kierrättää ilmaa esim. 400 kuutiota tunnissa, mutta epäilen tämän tarkoittavan sisäilmaa. Ulos puhalletaan kuitenkin mututuntumalla reilusti enemmän, mutta käytetään nyt kuitenkin tuota 400 kuutiota "minimi" määränä minkä kone voisi puhaltaa ulos, eli siis samalla imee sisään asuntoon.

Oletetaan että ulkona on 30 celsiusta ja sisälämpötila on 23 celsiusta.

Sensible Heat

The sensible heat in a heating or cooling process of air (heating or cooling capacity) can be calculated in SI-units as


hs = cp ρ q dt (1)


where


hs = sensible heat (kW)


cp = specific heat of air (1.006 kJ/kg oC)


ρ = density of air (1.202 kg/m3)


q = air volume flow (m3/s)


dt = temperature difference (oC)



An air flow of 1 m3/s is heated from 0 to 20oC. Using (1) the sensible heat added to the air can be calculated as


hs = (1.006 kJ/kg oC) (1.202 kg/m3) (1 m3/s) ((20 oC) - (0 oC))

= 24.2 (kW)



Sijoitetaan kaavaan arvot 0,1111111111111111 (400 kuutiota tunnissa / 3600 sekuntia) ja 7 celsiuksen lämpötilaero ( 30 - 23).

1.006 * 1.202 * 0.111111111111111 * 7 = 0.9404982222222222

Ulkoa tulevan energian määrä on 0.94kW. 12000 BTU koneen 3.5kW jäähdytystehosta melkein kilowatti eli noin 25%, neljäsosa menee hukkaan ilman kaksiputkimodausta.

Mututuntumalla sanoisin että kone puhaltaa ulos noin tuplasti kovemmalla voimalla kuin mitä sisätilan puhallin kierrättää. Pahimmillaan se siis voisi hukata puolet jäähdytystehosta ottamalla ulkoa lämmintä ilmaa. Näin se siis toimii, ilman kaksiputkimodausta se jäähdyttää huoneen muun asunnon kustannuksella, kaksiputkimodauksella jäähdyttää koko asuntoa.
Kuullostaa oikean suuntaiselta omiin kokemuksiin nähden. Itsellä kun ei ole töiden ohella muuta elämää niin olen tässä kolmena kesänä pikkuhiljaa parannellut, eristänyt ja tiivistänyt kaksiputkiviritelmää, joten uskon helposti että yksi putki hukkaa jopa puolet jäähdytyskyvystä.
 
Myös Trotecin sivulla on mainittu että:

Monoblock-ilmastointilaitteet, joissa on yksiletkutekniikka - - Kuitenkin n. 20-30 % energiasta menee hukkaan sisäänimetyn, lämpimän ulkoilman vuoksi.

 
Yritin laskea tätä mutta törmäsin heti sellaiseen ongelmaan, että yhdenkään koneen spec sheetissä ei ilmoiteta mikä on ulos puhallettavan ilman määrä. Niissä ilmoitetaan että kone kierrättää ilmaa esim. 400 kuutiota tunnissa, mutta epäilen tämän tarkoittavan sisäilmaa. Ulos puhalletaan kuitenkin mututuntumalla reilusti enemmän, mutta käytetään nyt kuitenkin tuota 400 kuutiota "minimi" määränä minkä kone voisi puhaltaa ulos, eli siis samalla imee sisään asuntoon.

Oletetaan että ulkona on 30 celsiusta ja sisälämpötila on 23 celsiusta.

Sensible Heat

The sensible heat in a heating or cooling process of air (heating or cooling capacity) can be calculated in SI-units as


hs = cp ρ q dt (1)


where


hs = sensible heat (kW)


cp = specific heat of air (1.006 kJ/kg oC)


ρ = density of air (1.202 kg/m3)


q = air volume flow (m3/s)


dt = temperature difference (oC)



An air flow of 1 m3/s is heated from 0 to 20oC. Using (1) the sensible heat added to the air can be calculated as


hs = (1.006 kJ/kg oC) (1.202 kg/m3) (1 m3/s) ((20 oC) - (0 oC))

= 24.2 (kW)



Sijoitetaan kaavaan arvot 0,1111111111111111 (400 kuutiota tunnissa / 3600 sekuntia) ja 7 celsiuksen lämpötilaero ( 30 - 23).

1.006 * 1.202 * 0.111111111111111 * 7 = 0.9404982222222222

Ulkoa tulevan energian määrä on 0.94kW. 12000 BTU koneen 3.5kW jäähdytystehosta melkein kilowatti eli noin 25%, neljäsosa menee hukkaan ilman kaksiputkimodausta.

Mututuntumalla sanoisin että kone puhaltaa ulos noin tuplasti kovemmalla voimalla kuin mitä sisätilan puhallin kierrättää. Pahimmillaan se siis voisi hukata puolet jäähdytystehosta ottamalla ulkoa lämmintä ilmaa. Näin se siis toimii, ilman kaksiputkimodausta se jäähdyttää huoneen muun asunnon kustannuksella, kaksiputkimodauksella jäähdyttää koko asuntoa.

Tai sitten tuolla samalla kaavalla 19%, jos lämpötilaero on 5 celcius-astetta. Kuitenkin teoreettista laskentaa.

Ja ihan mutulla oman pingviinin sweet spot on se -5C ulkoilmasta, muuten tulee kondenssivedet yli toisesta ja toisen päälle alkaa kertyä kosteutta. Ja sitten vaikka esimerkin -7C söisi niin paljon tehoa, kompressoria, jne, että olen ihan tyytyväisesti ollut 25C-27C päivällä, kunhan ilmankosteus on kohtuullinen. Öisin on mukavan viileä kuitenkin myös ulkona.

--

En siis vastusta tuota kaksiputkimodausta, sanon vaan, että ilmankin toimii. Täällä annetaan ymmärtää, että se on puolipakollinen.
 
Myös Trotecin sivulla on mainittu että:

Monoblock-ilmastointilaitteet, joissa on yksiletkutekniikka - - Kuitenkin n. 20-30 % energiasta menee hukkaan sisäänimetyn, lämpimän ulkoilman vuoksi.

On se kumma kun eivät sitten myy niitä kaksi putkisia vaikka löytyy kuvia niistä niiden sivuilta ikkunatiiviste tuotekuvissa. Pitäs olla laittomia noi yksiputki energia tuhlarit jos kerran on kaksi putkisia olemassa.
 
En siis vastusta tuota kaksiputkimodausta, sanon vaan, että ilmankin toimii. Täällä annetaan ymmärtää, että se on puolipakollinen.

Vaikea keksiä syytä käyttää yksiputkisena. Tai edes hankkia sellaista jos 2-putkinen on saatavilla (ei aina ole).
 
En siis vastusta tuota kaksiputkimodausta, sanon vaan, että ilmankin toimii. Täällä annetaan ymmärtää, että se on puolipakollinen.

Samaa mieltä. Kolmatta kesää yksiputkisella. Mulla on pieni asunto jossa on kaksi tuuletusikkunaa, sellaiset tavalliset joissa on hyttysverkko ja sen ulkopuolella se metallisäleikkö. Pingviini puhaltaa kuumaa toisen tuuletusikkunan finnfoamin ja hyttysverkon väliin. Ok. Sisään korvausilma tulee toisesta hyttysverkollisesta tuuletusikkunasta.

Jos tekisin kaksiputkijutut, niin se sisääntuloilma tulisi edelleen siitä toisesta tuuletusikkunasta jotenkin, ehkä putkea pitkin ja kovasti teippi-pahvi modifioituun pingviiniin ... en keksi miksi tekisin toisen putken siihen toiseen ikkunaan. Hyttysverkkoa ja metallisäleikköä ei varmaan saa helpolla pois enkä tiedä saisiko niitä irrottaa. Taitavat olla taloyhtiön eikä minun.

Mutta ymmärrän että jos tilanne on toisenlainen, on auringonpaisteeton ikkuna toisaalla ja siihen saa sisääntuloputken jotenkin, niin tottakai se on sitten parempi.
 
Olettekos te itse puhistaneet noita ilppejä mitenkä? Ite olen vaan imuroinu ne suodattimet siitä, mutta mietin uskaltaisko jotenki "tehopestä"..
 
Olettekos te itse puhistaneet noita ilppejä mitenkä? Ite olen vaan imuroinu ne suodattimet siitä, mutta mietin uskaltaisko jotenki "tehopestä"..
OLEN!
Justiin viime viikolla ihmettelin kun puhalsi huonosti ja kämppä nousi yli 25 vaikka 17 pyynti.
No ei muuta kuin puhdistusvaahdot kehiin ja koko kenno täyteen ja sitten lopus höyrypesurilla ja tikuilla rapsutin ne paskat mitkä näin pois propelista. Sen jälkeen toimii taas kuin uusi! Ja kämppä pysyy 22c pelkällä pyynnillä. Paremmalla ajalla pitää koittaa saada toi ropeli kokonaan pois ja pestä kunnolla, sen verran niihin lapoihin paskaa jäi mutta parempi kun ei mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
OLEN!
Justiin viime viikolla ihmettelin kun puhalsi huonosti ja kämppä nousi yli 25 vaikka 17 pyynti.
No ei muuta kuin puhdistusvaahdot kehiin ja koko kenno täyteen ja sitten lopus höyrypesurilla ja tikuilla rapsutin ne paskat mitkä näin pois propelista. Sen jälkeen toimii taas kuin uusi! Ja kämppä pysyy 22c pelkällä pyynnillä. Paremmalla ajalla pitää koittaa saada toi ropeli kokonaan pois ja pestä kunnolla, sen verran niihin lapoihin paskaa jäi mutta parempi kun ei mitään.

Pitteepä jostai lainata höyrypesuria ja sit ostoo sitä puhistusvaahtoa :hmm:
 
Pitteepä jostai lainata höyrypesuria ja sit ostoo sitä puhistusvaahtoa :hmm:
Ei toi höyrypesuri ole must, jos sulla on joku millä saa paineella vettä niin parempi. Vaahto pehmittää paskan niin se pitää saada vielä lavoista irti ja parhaiten se onnistuu jollain painevesisysteemillä. Ja loput linkoo vittuun ku koneen käynnistää.
MUISTA SUOJATA SEINÄT, KATTO JA LATTIA! Sitä paskaa nimittäin sitten lentää.
 
On tämä kyllä poikkeuksellista: kello on 23.30 ja ulkona on Ilmatieteen laitoksen mukaan 25 astetta lämmintä. En muista hetkeen tällaista tapahtuneen.
 
Mielestäni ihan hyvä video miksi kaksiputkimodaus ei välttämättä onnistu niin hyvin kaikissa laitteissa.
 
Mielestäni ihan hyvä video miksi kaksiputkimodaus ei välttämättä onnistu niin hyvin kaikissa laitteissa.

Kovin pitkälle katsomatta 04:08 kerrotaan parilla lauseella ongelman aiheuttaja miksi teho on huonompi kuin yhdellä putkella (tuloputki on liian pieni) ja 05:30 kohdassa näkyy miten paljon ritilää on teipattu piiloon. Isompi imuputki ja pahvilaatikkomodi toimisi paremmin kuin pieni ja ahdistava 3d-tulostettu adapteri. Kyllä se kaksiputkimodi toimii kaikissa laitteissa, kun sitä ei tee paskasti.
 
Olettekos te itse puhistaneet noita ilppejä mitenkä? Ite olen vaan imuroinu ne suodattimet siitä, mutta mietin uskaltaisko jotenki "tehopestä"..
OLEN!
Justiin viime viikolla ihmettelin kun puhalsi huonosti ja kämppä nousi yli 25 vaikka 17 pyynti.
No ei muuta kuin puhdistusvaahdot kehiin ja koko kenno täyteen ja sitten lopus höyrypesurilla ja tikuilla rapsutin ne paskat mitkä näin pois propelista. Sen jälkeen toimii taas kuin uusi! Ja kämppä pysyy 22c pelkällä pyynnillä. Paremmalla ajalla pitää koittaa saada toi ropeli kokonaan pois ja pestä kunnolla, sen verran niihin lapoihin paskaa jäi mutta parempi kun ei mitään.
Joskus on jopa hyödyllistä vilkaista sitä ilpin ohjekirjaa :D Itse tosiaan tilasin joku vuosi sitten huoltomiehen paikalle kun luulin kylmäaineiden karanneen mitsusta. Siinä kun sitten katselin miten huoltomies tuon sisäyksikön puhdisti, niin yllätyin kun homma alkoi sillä, että ilmanohjurit pois, niiden alta toiset ohjurit auki ja sitten pulloharjalla rassaamaan. Ei minulla ollut aavistustakaan, että sen noin voi kenttäpurkaa. Myöhemmin sitten kattelin ohjekirjasta, että kyllähän se siellä neuvottiin :)
 
Joskus on jopa hyödyllistä vilkaista sitä ilpin ohjekirjaa :D Itse tosiaan tilasin joku vuosi sitten huoltomiehen paikalle kun luulin kylmäaineiden karanneen mitsusta. Siinä kun sitten katselin miten huoltomies tuon sisäyksikön puhdisti, niin yllätyin kun homma alkoi sillä, että ilmanohjurit pois, niiden alta toiset ohjurit auki ja sitten pulloharjalla rassaamaan. Ei minulla ollut aavistustakaan, että sen noin voi kenttäpurkaa. Myöhemmin sitten kattelin ohjekirjasta, että kyllähän se siellä neuvottiin :)
Olispa ohjekirjaa :rolleyes:
Eikä jaksa netistä kaivaa.
 
Kovin pitkälle katsomatta 04:08 kerrotaan parilla lauseella ongelman aiheuttaja miksi teho on huonompi kuin yhdellä putkella (tuloputki on liian pieni) ja 05:30 kohdassa näkyy miten paljon ritilää on teipattu piiloon. Isompi imuputki ja pahvilaatikkomodi toimisi paremmin kuin pieni ja ahdistava 3d-tulostettu adapteri. Kyllä se kaksiputkimodi toimii kaikissa laitteissa, kun sitä ei tee paskasti.
Pidemmälle kun katsoo, niin onhan tuossa laitteessa hieman ongelmallinen suunnittelu kaksiputkisuutta ajatellen (noin 8:30 kohdasta), mutta(!) suurimmat ongelmat olisi silti voitu välttää käyttämällä isompaa ottoputkea. Ilma kun tykkää kulkea siitä mistä helpoimmalla pääsee, niin etenkin tommosessa eristämättömässä (en siis tarkoita putken ympärille laitettavaa eristettä, vaan itse laitteen sisällä olevia ilmankulkureittejä) ottopuolessa, johon lykätään saman kokoinen letku kuin poistossakin on, se ilma tulee vain osittain putkea pitkin.
Eipä tuo silti tekemätön paikka ollut, kuten videoltakin näkee; vaahtomuovia ja alumiiniteippiä strategisiin paikkoihin ja (videon mukaan) 60% lisäys energiatehokkuuteen.

Pitääpä muistaa syksyllä kun putsaa tuon pingun talviteloille katsoa miten omassa vekottimessa tuo on toteutettu, mutta alipaineen puuttumisen ja nopeamman huoneen viilennyksen (vrt. vakio) vuoksi en ainakaan kovin akuttia ongelmaa koe tuossa omalla kohdalla olevan.
 
Ymmärsinkö oikein, että kaksiputkitoteutuksessa tuloputken tulisi ehdottomasti olla poistoputkea suurempi? Olisi kiva toteuttaa tuo modi, mutta tuollaisia yli 150mm ilmanvaihtoletkuja ei oikein tunnu olevan missään tarjolla… Biltemasta ja Byggmaxista saisi 130-millistä samantien, mutta tuota isommat tuntuvat olevan kiven alla. Onko kellään antaa mitään suosituksia tähän liittyen? :confused:
 
Ymmärsinkö oikein, että kaksiputkitoteutuksessa tuloputken tulisi ehdottomasti olla poistoputkea suurempi? Olisi kiva toteuttaa tuo modi, mutta tuollaisia yli 150mm ilmanvaihtoletkuja ei oikein tunnu olevan missään tarjolla… Biltemasta ja Byggmaxista saisi 130-millistä samantien, mutta tuota isommat tuntuvat olevan kiven alla. Onko kellään antaa mitään suosituksia tähän liittyen? :confused:

Ostin tuollaisen 3m ilmastointiputken Biltemasta ja laitoin puoliksi. Eli poistoputkena on 250mm laitteen mukana tullut putki ja tuloputkena 2 x 150mm. En tiedä miten paljon vaikutusta tuolla sitten on mutta saipahan ainakin harrastaa
 
Myydäänkö tommosia 2 putkisia ratkaisuja missään tällä hetkellä? Tuo ~1700€ hinta vähän liian korkea että viittisi tommosen Remkon ostaa.. nyt tommonen joku "9000btu" vehje tossa hurisemassa mutta eipä tuo kovin kylmää ulostulo ilmaa puhalla..
 
Ymmärsinkö oikein, että kaksiputkitoteutuksessa tuloputken tulisi ehdottomasti olla poistoputkea suurempi? Olisi kiva toteuttaa tuo modi, mutta tuollaisia yli 150mm ilmanvaihtoletkuja ei oikein tunnu olevan missään tarjolla… Biltemasta ja Byggmaxista saisi 130-millistä samantien, mutta tuota isommat tuntuvat olevan kiven alla. Onko kellään antaa mitään suosituksia tähän liittyen? :confused:
Pikaisella Googletuksella:
250mm x 3000mm
315mm x 3000mm

Itellä vain 125mm tuloputkena kun menee just sopivasti korvausilmaräppänän kanavaan.
Poiston kanssa en viitsi laittaa rintarinnan vaikka ehkä pieneen tuuletusikkunaan just saisi, koska vahvasti epäilen ainakin jonkinlaista oikosulkuvirtaa niin että imetään se kuuma poistoilma takaisin tulokanavaan.
 
Aatella jos joutuisi tekemään jotain fyysisesti rankkaa työtä helteellä, se vasta olisikin kauheata...


Saitko oikeasti asunnon lämpötilaa laskettua puhaltamalla pöytätuulettimella lämmintä ilmaa ulos ikkunasta?
Onko minkäänlaista koneellista ilmanvaihtoa eli vaikka huippuimuria katolla?

Omissa kokeiluissa tuo ei kyllä vaikuta lämpötilaan mitään.

Kyllä ne huonosti nukutut hikiset yöt loppui Pingviinin ostoon.
Omalla kohdalla unenpuute vaikuttaa elämiseen sen verran paljon, että ostos ja ylimääräinen sähkönkulutus on ehdottomasti sen arvoista.

Täysin painovoima-perusteinen ilmanvaihto Helsingin keskustassa 1903 rakennetussa talossa. Tänään käyn hakemassa lämpömittarin useilla langattomilla sensoreilla, niin saadaan faktaa. Kämppä oli tuolla kikalla kyllä selkeästi viileämpi, mikä on ihan loogista jos sisällä 28 astetta ja ulkoa varjon puolelta saadaan tilalle 23-asteista ilmaa.

Täällä ei ilma liiku yhtään mihinkään jos ei itse asian eteen tee mitään.
 
Noita paksumpia letkuja kannattaa katsoa kasvihuonetarvikkeita myymistä (verkko) kaupoista. käyttävät niitä paljon kasvihuoneiden ilmastoinneissa eikä hinta ole yhtä kallis kuin vasituissa letkuliikkeissä.
 
Täysin painovoima-perusteinen ilmanvaihto Helsingin keskustassa 1903 rakennetussa talossa. Tänään käyn hakemassa lämpömittarin useilla langattomilla sensoreilla, niin saadaan faktaa...
Mielenkiinnolla odottelen tuloksia, pöytäpuhaltimella ulospuhaltaen ja ilman :)
Itsekin yritin kaikenlaisia kikkoja ennen siirrettävän ilmastointilaitteen hommaamista.
Toki asuntoa saa ilmaa koneellisesti liikuttelemalla vähän viilennettyä kun ulkona on selkeästi sisätilaa viileämpää.
 
Täysin painovoima-perusteinen ilmanvaihto Helsingin keskustassa 1903 rakennetussa talossa. Tänään käyn hakemassa lämpömittarin useilla langattomilla sensoreilla, niin saadaan faktaa. Kämppä oli tuolla kikalla kyllä selkeästi viileämpi, mikä on ihan loogista jos sisällä 28 astetta ja ulkoa varjon puolelta saadaan tilalle 23-asteista ilmaa.

Täällä ei ilma liiku yhtään mihinkään jos ei itse asian eteen tee mitään.

Meidän huusholli on vuotta uudemmassa talossa, jossa on kyllä painovoimainen ilmanvaihto kunnossa mutta 60cm paksuihin tiiliseiniin varautuu näillä keleillä lämpöä sen verran ettei se viileämmänkään yön aikana haihdu vaan nukutaan käytännössä varaavan takan sisällä...

Huoneistokohtainen kaukoviilennysvalmius tuli LVIS-saneerauksen yhteydessä mutta ainakin vielä nämä helteet meilläkin yritetään pärjätä tuulettimella. Kuvan lattiamalli toimii ihan hyvin 80 m2 huoneistossa kun sitä voi siirrellä aina sen mukaan mistä aurinko paistaa ja missä oleskellaan. Lattian lisäksi tuuletin on välillä pöydillä ja joskus ikkunalaudoilla. Metrin päästä mitattu melutaso on 33-40dB riippuen pyörimisnopeudesta eli ihan siedettävä.

Screenshot_20210711_120637.jpgScreenshot_20210711_120700.jpg

Tätä kirjoittaessa istun avoinna olevan varjon puolen ikkunan lähellä ja tuuletin pyörii tuolla vajaan 10m päässä puhaltaen kohti em. ikkunaa. Tosi miellyttävä ilmavirta ilman vedon tunnetta (vrt. ilmastointilaite) . Ulkona +24°C ja tuossa tuulettimen ja itseni välimaastossa (tietysti) suurinpiirtein saman verran.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsinkö oikein, että kaksiputkitoteutuksessa tuloputken tulisi ehdottomasti olla poistoputkea suurempi? Olisi kiva toteuttaa tuo modi, mutta tuollaisia yli 150mm ilmanvaihtoletkuja ei oikein tunnu olevan missään tarjolla… Biltemasta ja Byggmaxista saisi 130-millistä samantien, mutta tuota isommat tuntuvat olevan kiven alla. Onko kellään antaa mitään suosituksia tähän liittyen? :confused:

Tuskin tuo mikään välttämättömyys on sillä omassa 2-putkisessa Trotecissa putket ovat samankokoisia. Tämä siis 2-putkinen malli, ei modattu.
 
Tuolla tuloputken isommuudella varmaan haetaan sitä että kun se kone on varmasti suunniteltu vapaasti imeväksi niin tuo tuloputki ei kovin lisäisi virtausvastusta ja näin ollen vähentäisi lauhduttimen jäähdytysilman määrää.
 
Tuskin tuo mikään välttämättömyys on sillä omassa 2-putkisessa Trotecissa putket ovat samankokoisia. Tämä siis 2-putkinen malli, ei modattu.
Suurimmassa osassa (jos ei kaikissa?) tehtaalta kahdella putkella tulevista laitteista on saman kokoiset otto- ja poistoputket, mutta jos/kun kyseessä on yksiputkisen modaus, niin sitä ottopuolta ei ole välttämättä riittävän hyvin tilkitty (kun ei ole kaksiputkiseksi tarkoitettu), vaan se ottaa myös muualta ilmaa (kuumalta puolelta, kylmältä puolelta ja/tai huoneilmasta) sikäli mikäli ottopuoli ahdistaa, kuten tuosta Diiwiin linkkaamasta videosta näkyy.
Tehtaalta kaksiputkisena tulevat on käytännössä väkisin tiivistetty niin, ettei ohivuotoa juuri tule ja silloin myös riittää 1:1 putket ja vaikka tulopuolen virtaus olisi mutkien tms. vuoksi hieman poistoa ahdistavampi, ei ilmaa silti saada muualta, vaan korkeintaan kasvatetaan lämpimän puolen poistotuulettimen kuormaa.

Edit. Toki jos ottopuoli on ilmatiivis ja saa vain ritilän läpi ilmaa, niin silloin riittää saman kokoinen putki, kunhan sen tiivistää laitteeseen, mutta tämän varmistamiseksi laitteen joutuu avaamaan. Tuolla videollakin ollutta laitetta ilmeisesti saa sekä kaksi-, että yksiputkisena, mutta silti yksiputkisesta puuttui ne tiivisteet. Tästä syystä on mielestäni perusteltua suositella isompaa ottoputkea, mikäli modaaja ei ole halukas tutkimaan laitteen sisuksia ja tietysti ole tietoinen mitä sieltä pitäisi löytyä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta, jos paine-ero kasvaa sellaiseksi, että se imee ilmaa muualta välistä, niin eihän se tarkoita että ilmamäärä olisi pienempi lauhduttimella. Se ottaa ilmaa sieltä mistä helpoin. Jos valmiiksi myytävissä 2-putkisissa on putket saman kokoiset, niin summasummaarum, riittää se itsetehtyynkin samaan tyyliin. Se että jostain tulisi mahdollisesti ohivuotoa, ei vaikuta lauhduttimen läpivirtaavaan ilmaan millään tavalla. Eri asia olisi, jos tuloputki olisi merkittävästi pienempi tai vaikka pidempi, jolloin painehäviö kasvaisi merkittävästi. Tässäkin tilanteessa sitten imeskeltäisiin mahdollisesti vain huoneilmaa enemmän koneen rungon jostakin välistä.
Katsokaa nyt hyvät ihmiset se video, niin selviää mikä idea tuossa on! Siinä modaamaton laski 30C 44% kosteus -> 26C 41%, kaksiputkimodattu 30C 44% -> 28C 42% ja lopuksi sitten ottoilman tilkitsemällä 29C 44% -> 24C 38%.
Pointti ei siis ole se, että ilmamäärä olisi pienempi lauhduttimella, vaan se, että poisto edelleen imee huoneilmaa pihalle, mahdollisesti pyörittää lämmitettyä ilmaa poistopuolelta takaisin lauhduttimelle, tai imee viileän puolen ilmaa ulos, jolloin se ei huonetta pääse edes viilentämään.

Tuohon valmiiksi myytäviin 2-putkisiin vs. yksiputkinen ks. edellinen viestini.
 
Ymmärrän että on mukava mutuilla, mutta se että heittää tulon tarvitsevan vaikka suuremmat putken, niin laskut pöytään sitten samalla millainen painehäviö muodostuu eri putkikoolla. Ja mikä tärkeintä, mikä on sen merkitys jäähdytystehoon. Eli jos kerrotte mustatuntuu tietoa, niin okei, mielipiteitä saa olla, mutta tuolla tiedolla ei tee mitään, jos hommaa ei lasketa auki.

En jaksa itse alkaa kaavoja pyöritellä, koska homma toimii ja kämppä jäähtyy nykyisellä modilla erittäin mukavasti. Tulo ja poisto siis saman kokoiset.
En jaksa itsekään pyöritellä, mutta empiirisen kokeen perusteella en saman kokoista putkea laittaisi (koska samalla vaivalla laittaa isomman). Vanha kone lopetti jäähdyttämisen saman kokoisella putkella kun aurinko alkoi paistaa parvekkeelle, isompi letku auttoi ja pahvilaatikkomodin luukun avaaminen vielä enemmän, tällöin jaksoi pauhaa kaiken aikaa, mutta ei toki enää ollut kaksiputkinen...

Alkujaan kaksiputkiseksi suunnitellut sitten asia erikseen. Varmaan nekin hyötyy isommista letkuista mutta ero ei varmaan ole niin kovin suuri.

PS. Niitä letkuja voi myös laittaa useampia, voi olla kohteesta riippuen jopa helpompi kuin joku 180mm tms tuubi. Mulla tulee nyt kolme bilteman 125mm letkua koneelle, yksi jokaiselle sivulle joilla ritilöitä on.
 
Mutta, oma kokemukseni on, että modaamisen jälkeen huoneilma jäähtyy paremmin ja kosteus alemmas. Pitäisikö siitä olla video jotta voisin käyttää sitä argumenttina täällä.

Tottakai joka asiasta voi netissä jatkaa väittelyä hamaan tappiin, mutta itselle riittää, että laskut osoittaa homman toimivan paremmin kaksiputkisena ja samoin käytännön kokemus osoittaa, että teho kovempi. Konetta en jaksa alkaa purkamaan sitä varten, että vielä tilkitsisin jotain koloja. Nyt jo teho parantunut huomattavasti, joten viimeisiä mahdollisia tehoja ei ole vaivan arvoista yrittää repiä irti. Laitetta purkamatta kun ei edes selviä, onko niitä saatavissa.

Täällä paistaa aurinko parvekkeelle ja kone toimii. Ei siis Tectrossa ongelmaa vaikka ilmee kuumalta parvekkeelta ilmaa sisäänsä. Mutta joo, enempi parempi. Eihän siitä haittaa ole, jos isommat putket. Se on totta.
No siis, tuo sun viritelmä on varmaan n. optimaalinen virtauksen kannalta. Jos letkut on edes suunnilleen suorassa niin ilma varmaan virtaa paremmin kuin yksiputkisena missä letku koukkaa ensin sohvan alta ja sitten ylös tuuletusikkunaan. Jos toimii niin turha sitä on alkaa jatkokehittämään sen enempää. :tup:
 
Nyt on hankittu ja asennettu Remko RKL 495 DC. Parin ensimmäisen tunnin perusteella voin todeta, että laite on aivan eri maailmasta kuin aiemmin käytössä ollut Cellon 12000 btu:n pingviini. Jäähdytysteho on mahtava ja verrattuna Celloon sisäyksikön ääni on selkeästi hiljaisempi low ja medium tehoilla, mutta ei kuitenkaan lähelläkään ILP:n hiljaisuutta. Sisäilman suhteellinen kosteusprosentti on laskenut merkittävästi ja olen tyhjentänyt sisäyksiköstä yhteensä lähemmäs viisi litraa vettä. Ei varmaankaan olisi ollut tarpeen tehdä tuota, mutta ihan mielenkiinnosta olen seurannut laitteen toimintaa, kun ilman kuivumisen ja jäähtymisen tuntee iholla ja korvien välissä. Ulkoyksikkö pitää tasaista, suhteellisen voimakasta huminaa. Jossakin vaiheessa tuo piti myös melkoista lätinää eli olisiko haihduttanut kondenssiovettä? Tässä vaiheessa voin todeta, että tuo oli kallis investointi, mutta kannattava sellainen. Taitaa tulla pitkästä aikaa yö, jolloin saa nukuttua hyvin.
Mistäs tilattu ja osaatko sanoa kuinka pitkä tuo putki tuossa välissä on? Sivuilla lukee 3m pitääkö paikkansa?
 
Mistäs tilattu ja osaatko sanoa kuinka pitkä tuo putki tuossa välissä on? Sivuilla lukee 3m pitääkö paikkansa?

Kävin hakemassa tuon Spinea Oy:stä ja maksoin siitä 1895€. Postituskin onnistuu ja se kustantaa muistaakseni 70€. Letkun pituus on lähelle luvattua, mutta se on sellaista jäykähköä letkua, mitä on suhteellisen hankala saada asettumaan mitenkään "kauniisti". No, pääasia, että laite toimii hyvin ja on täyttänyt odotukset.
 
Ajattelin puuhastella toista putkea yksiputkiseen ilmastointilaitteeseen. Sen verran vanha kone, että en löydä manuaalia mistään ja jäin pohdiskelemaan ilmanottoa. Koneessa on kahdessa eri paikassa (ylhäällä keskellä ja alhaalla sivussa) ritilät pölyfilttereineen. Sijoittelu ei mahdollista ottoputken virittelyä kuin tuon ylhäällä keskellä sijaitsevan ritilän yhteyteen. Onko mitään hyöytyä/järkeä?
 
Ajattelin puuhastella toista putkea yksiputkiseen ilmastointilaitteeseen. Sen verran vanha kone, että en löydä manuaalia mistään ja jäin pohdiskelemaan ilmanottoa. Koneessa on kahdessa eri paikassa (ylhäällä keskellä ja alhaalla sivussa) ritilät pölyfilttereineen. Sijoittelu ei mahdollista ottoputken virittelyä kuin tuon ylhäällä keskellä sijaitsevan ritilän yhteyteen. Onko mitään hyöytyä/järkeä?

No ei sitä toista putkea kannata siihen viritellä mistä otetaan viilennettävä sisäilma sisään. En nyt tietenkään osaa sanoa että kumpi noista on sitä varten
 
No ei sitä toista putkea kannata siihen viritellä mistä otetaan viilennettävä sisäilma sisään. En nyt tietenkään osaa sanoa että kumpi noista on sitä varten
Löytyi esite internetin syövereissä jossa sanotaan näin:
"Washable anti-dust filter which traps the impurities present in the air drawn through the unit, preventing their circulation in the air-conditioned room"
ja
"Three washable anti-dust filters to protect the heat exchanger of the condensing unit"

Ylempi lainaus viittaa siihen ylempään säleikköön ja alempi alempaan.. :rolleyes:
 
Löytyi esite internetin syövereissä jossa sanotaan näin:
"Washable anti-dust filter which traps the impurities present in the air drawn through the unit, preventing their circulation in the air-conditioned room"
ja
"Three washable anti-dust filters to protect the heat exchanger of the condensing unit"

Ylempi lainaus viittaa siihen ylempään säleikköön ja alempi alempaan.. :rolleyes:

Lämmönsiirrin ottaa tuon perusteella ilmaa sisään alemmasta eli siihen se putki pitäisi viritellä
 
Fleeceviltii putken ympärille.
Toimii yllätävän hyvin eristeenä.
Hämmästyin jopa.

Jossain välissä täytyy joku matalampi pikkukaappi ym hommata tuohon.
Saa nostettua ylös ja poistoputken minimi mittaan.
DSC_0677.JPG
 
Ajattelin puuhastella toista putkea yksiputkiseen ilmastointilaitteeseen. Sen verran vanha kone, että en löydä manuaalia mistään ja jäin pohdiskelemaan ilmanottoa. Koneessa on kahdessa eri paikassa (ylhäällä keskellä ja alhaalla sivussa) ritilät pölyfilttereineen. Sijoittelu ei mahdollista ottoputken virittelyä kuin tuon ylhäällä keskellä sijaitsevan ritilän yhteyteen. Onko mitään hyöytyä/järkeä?
No ei sitä toista putkea kannata siihen viritellä mistä otetaan viilennettävä sisäilma sisään. En nyt tietenkään osaa sanoa että kumpi noista on sitä varten
Kyllä noissa pinguissa taitaa kaikissa olla lauhdutin alhaalla ja höyrystin ylhäällä. Tuossa kun edellä oli pohdintaa imuputken koosta, niin kunhan se ei ole merkittävästi pienempi kuin poistoputki, niin tuskin tulee isompia ongelmia. Toki ei siitä isommasta putkesta haittaa ole, mitä vapaammin ilma pääsee liikkumaan, sitä parempi.

Enemmän kannattaa kiinnittää huomiota imuputken sijoittamiseen ja ritilöiden teippaamiseen. Kannatta hieman yrittää tiirailla imusäleiköstä koneen sisään ja selvittää miten lauhdutin on asennettu.

1626018280913.png

Tässä lauhdutin keskellä konetta ja ilma imetään väkisin lauhduttimen läpi. Tälläisessä rakenteessa ei ole niin väliä, vaikka osan ilmanottoaukoista teippaisi umpeen 2-putkimodausta tehdessä.

1626018379108.png

Tässä taas lauhdutin laitteen ulkoreunalla ja vieläpä kahdella sivulla. Tälläisessä rakenteessa on syytä viritellä pahvilaatikkomodaus molemmille reunoille, jotta lauhdutin saa ilmaa koko pinta-alaltaan.
 
Ymmärsinkö oikein, että kaksiputkitoteutuksessa tuloputken tulisi ehdottomasti olla poistoputkea suurempi? Olisi kiva toteuttaa tuo modi, mutta tuollaisia yli 150mm ilmanvaihtoletkuja ei oikein tunnu olevan missään tarjolla… Biltemasta ja Byggmaxista saisi 130-millistä samantien, mutta tuota isommat tuntuvat olevan kiven alla. Onko kellään antaa mitään suosituksia tähän liittyen? :confused:
Täällä on jotain: Ilmanvaihtoputket - Ilmanvaihto
 
En jaksa itsekään pyöritellä, mutta empiirisen kokeen perusteella en saman kokoista putkea laittaisi (koska samalla vaivalla laittaa isomman). Vanha kone lopetti jäähdyttämisen saman kokoisella putkella kun aurinko alkoi paistaa parvekkeelle, isompi letku auttoi ja pahvilaatikkomodin luukun avaaminen vielä enemmän, tällöin jaksoi pauhaa kaiken aikaa, mutta ei toki enää ollut kaksiputkinen...

Alkujaan kaksiputkiseksi suunnitellut sitten asia erikseen. Varmaan nekin hyötyy isommista letkuista mutta ero ei varmaan ole niin kovin suuri.

PS. Niitä letkuja voi myös laittaa useampia, voi olla kohteesta riippuen jopa helpompi kuin joku 180mm tms tuubi. Mulla tulee nyt kolme bilteman 125mm letkua koneelle, yksi jokaiselle sivulle joilla ritilöitä on.

Millasta se Bilteman letku on? Saako painamalla pysyvästi ovaaliksi eli onko metalli- vai muovilanka vahisteena?
 
Itse aikoinaan leikkelin sellaisen vanhan vihreen retkipatjan poistoputken eristeeksi. Kiinnitys kuminauhoilla. Oli käytännös ilmainen ratkaisu ja pelaa erinomaisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 413
Viestejä
4 507 017
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom