Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vielä saa näköjään pari päivää hikoilla kämpässä näin syyskuunkin puolella, ei toki mitään verrattuna viime syksyyn.
Lue tätä vähän taakseppäin niin löytyy tietoa.Onko täällä porukka hommannut minkä verran pelkkiä viilentäviä ilmalämpöpumppuja? Noita kun ilmeisesti saa edullisemmin?
Meillä on kaukolämmössä oleva rivariasunto ja parhaimpina kuumina päivinä asunnon lämpötila pyörii yli 30 asteessa, niin ensi kesäksi on pakko keksiä jotain.
Olisikohan tyyliin ensimmäinen yö kun ilmastointikone ei huuda sitten huhtikuun. Ulkona yöllä 10c ja sisällä näin aamulla 24c vaikka pari tuuletusikkunaa oli auki. Sen verta aurinko kuitenkin vielä paistanut viime viikkoina. Eli siis vielä saa kone huutaa..
Onko täällä porukka hommannut minkä verran pelkkiä viilentäviä ilmalämpöpumppuja? Noita kun ilmeisesti saa edullisemmin?
Meillä on kaukolämmössä oleva rivariasunto ja parhaimpina kuumina päivinä asunnon lämpötila pyörii yli 30 asteessa, niin ensi kesäksi on pakko keksiä jotain.
Mitä mieltä seuraavanlaisesta jäähdytysjärjestelmästä?
Ollaan muuttamassa uudiskohteeseen (kerrostalo), jossa on alla kuvatun kaltainen jäähdytysjärjestelmä.
Onko tehokas ja riittävi.
Kyllähän se viilentää, mutta saa varautua siihen, että kun järjestelmään tulee vikaa, niin sitten onkin kämpät lämpiminä koko kesän ennenkuin huolto ehtii paikalle ja saa luvan kulkea asunnoissa.
Ei huolto siihen mitään lupaa tarvitse. Riittää, kun ilmoittaa asiasta asukkaille etukäteen.
Moisesta on kuitenkin ilmoitettava hyvissä ajoin ja sitten jotkut asukkaat voi kieltää tulemasta, jos ei jostain syytä käy jne... Kesän kiireissä tuommoiset hommat helposti lykätään syksyyn.
Se on sitten asukkaan oma syy jos kieltää tulemasta, mutta ei ne huoltajat työskentele asukkaan pillin mukaan vaan niillä on tietyt työajat. En ole koskaan kieltänyt huoltajia tulemasta enkä ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä ellei jollain ole jotain salattavaa kotonaan etenkään jos lemmikkejä ei ole.
Mielenkiintoinen juttu.Siinäpä vähän kättäpidempää niille, jotka tappelevat taloyhtiön kanssa siitä, saako ILP:in asentaa viilennykseen.
Arvotalon ylimmän kerroksen osakas asensi parvekkeelle lämpöpumpun – riidasta 65 000 euron lasku taloyhtiölle
Ja ilmeisesti siihen ei ollut sitten valtuuksia/perusteita. Eikö tosiaan kiinteät seinät ole taloyhtiön hallinnassa? Tän perusteella niihin saa kuitenkin tehdä modauksia. Ja taloyhtiö voi sitten käydä toteamassa että onko asennettu oikein.Yhtiö perusteli kieltopäätöstään muun muassa riskeillä, joita pumpusta ja sen asennuksesta voi seurata. Kondenssivesi, ulkoyksikön melu ja tärinä sekä seinän läpivienti olivat yhtiön suurimpia huolenaiheita.
Mielenkiintoinen juttu.
Taloyhtiö yritti kieltää lämpöpumpun asentamisen koska:
Ja ilmeisesti siihen ei ollut sitten valtuuksia/perusteita. Eikö tosiaan kiinteät seinät ole taloyhtiön hallinnassa? Tän perusteella niihin saa kuitenkin tehdä modauksia. Ja taloyhtiö voi sitten käydä toteamassa että onko asennettu oikein.
Kallista riitelyä kyllä! Toivottavasti taloyhtiön porukka antaa nyt homman olla kun on rehdisti ottanut turpaansa. Ja melko riskaabelia oli tuolta asukkaalta viedä homma hoviin kun käräjäoikeudessa oli hävinnyt (en tiedä miten prosessi menee, voiko asian vaan "viedä" ylemmäksi?).
Noinhan se menee. Itse arvelen että taustalla on kaksi asiaa: 1) jonkun mielestä helpointa kieltää kaikki niin pääsee "helpommalla" 2) ei itse olla kiinnostuneita/viitsitä selvittää asioita jolloin ei haluta muillekaan vastaavaa etuaTotta kai asennus pitää tehdä oikein ja se pitää tarkistaa, mutta niin pitää tehdä muissakin remonteissa.
Eikä asiaa auta jos talossa on näitä "ei suomessa ole koskaan kuuma ja ei 30c asunnossa tunnu missään, mukava vaan kun on kerrankin lämpöä"Noinhan se menee. Itse arvelen että taustalla on kaksi asiaa: 1) jonkun mielestä helpointa kieltää kaikki niin pääsee "helpommalla" 2) ei itse olla kiinnostuneita/viitsitä selvittää asioita jolloin ei haluta muillekaan vastaavaa etua
Kateellisiahan Suomi on täynnä että kai se jotenkin noihin asioihin vaikuttaa. Kateus ja laiskuus
Millainen talo? Meilläkin naapuri näyttää pitävän koko talven ikkunaa auki. Meillä sensijaan on vakio 22 astetta ja patterit kuumana. Sitten kun poistoilma on kahteen kertaan päivässä täysillä 2h ajan nii vetää melko viimaiseksi koko kämpän. Ihmettelen miten tuo voi samassa talossa noin vaihdella. Ilmanvaihtokin ihan vasta tasapainotettiin koko talossa.Vielä ei ole tarvetta pistää pattereita päälle. Sisällä semmonen 22C kun ulkona muutama aste pakkasta. Parvekkeen ovea saa pitää auki kyllä vielä. Ihmetyttää kyllä mistä sitä lämpöä oikein tulee niin paljon, että normaalia lämmitystä ei kerrostalossa tarvitse talvella juuri ollenkaan?
60-luvun kerrostalo vesikieroisilla pattereilla. No ehkä naapureilla patterit on täysillä tms. niin lämpöä tulee meillekkin.Millainen talo? Meilläkin naapuri näyttää pitävän koko talven ikkunaa auki. Meillä sensijaan on vakio 22 astetta ja patterit kuumana. Sitten kun poistoilma on kahteen kertaan päivässä täysillä 2h ajan nii vetää melko viimaiseksi koko kämpän. Ihmettelen miten tuo voi samassa talossa noin vaihdella. Ilmanvaihtokin ihan vasta tasapainotettiin koko talossa.
Tuo voi johtua myös siitä että se naapuri viihtyy paremmin viileässä/kylmässä ja sen takia pitää ikkunaa auki. Esim itse tykkään nukkua niin että makuuhuoneessa on todella kylmä joten pidän vieläkin ikkunaa auki.Millainen talo? Meilläkin naapuri näyttää pitävän koko talven ikkunaa auki. Meillä sensijaan on vakio 22 astetta ja patterit kuumana. Sitten kun poistoilma on kahteen kertaan päivässä täysillä 2h ajan nii vetää melko viimaiseksi koko kämpän. Ihmettelen miten tuo voi samassa talossa noin vaihdella. Ilmanvaihtokin ihan vasta tasapainotettiin koko talossa.
Meillä ainakin ois vara kylmentää kämppää varmaan kymmenellä asteella kun kiertäs patterin kiinni. Nyt niillä saa täysillä ollessaan sen 22 astetta. Korvausilmaventtiilien läheisyydessä sitten vähän kylmempi.Tuo voi johtua myös siitä että se naapuri viihtyy paremmin viileässä/kylmässä ja sen takia pitää ikkunaa auki. Esim itse tykkään nukkua niin että makuuhuoneessa on todella kylmä joten pidän vieläkin ikkunaa auki.
Mä nukun parhaiten siinä +16-17c paikkeilla. Siitä ylöspäin on jo kuuma.Tuo voi johtua myös siitä että se naapuri viihtyy paremmin viileässä/kylmässä ja sen takia pitää ikkunaa auki. Esim itse tykkään nukkua niin että makuuhuoneessa on todella kylmä joten pidän vieläkin ikkunaa auki.
Noinhan se menee. Itse arvelen että taustalla on kaksi asiaa: 1) jonkun mielestä helpointa kieltää kaikki niin pääsee "helpommalla" 2) ei itse olla kiinnostuneita/viitsitä selvittää asioita jolloin ei haluta muillekaan vastaavaa etua
Kateellisiahan Suomi on täynnä että kai se jotenkin noihin asioihin vaikuttaa. Kateus ja laiskuus
Aika helkutin vaikea sellaisessa tilanteessa olisi kenenkään todeta, että se "kuukahdus" olisi johtunut siitä asunnon lämpötilasta, jos se nyt ei sitten olisi jotain 50-astetta. Toki se tekee elämisestä epämiellyttävämpää, mutta ei siihen sentään kukaan kuole kuin korkeintaan välillisesti.Miten muuten nuo vastuukysymykset, eli tuleeko syyte jos taloyhtiö kieltää ilmalämpöpumpun, asukas tottelee kieltoa, mutta menee kuukahtamaan sinne 30-asteiseen eteläsivun penthouseensa joka on kesällä 5 astetta kuumempi kuin hallituksen jäsenillä...
Paitsi jos on yli 75 vee, kehon lämmönsäätely ei enää toimi ja nukkuminenkin kuumassa mahdotonta.Aika helkutin vaikea sellaisessa tilanteessa olisi kenenkään todeta, että se "kuukahdus" olisi johtunut siitä asunnon lämpötilasta, jos se nyt ei sitten olisi jotain 50-astetta. Toki se tekee elämisestä epämiellyttävämpää, mutta ei siihen sentään kukaan kuole kuin korkeintaan välillisesti.
18c on ihan normaali lämpö makuuhuoneeseen. Toki omassa olohuoneessa saa hieman lämpimämpi olla, mutta mieluummin viileä kuin lämmin. Se on niin helppo pukea vaatetta päälle vaikka kämpässä olisikin omaan makuun viileää. Toisinpäin homma ei toimiMitä jääkarhuja täällä oikein on, kun osa haluaa alle 18c lämpöjä. 22-26c on hyvä, mieluummin lämmin kuin kylmä.
18c on ihan normaali lämpö makuuhuoneeseen. Toki omassa olohuoneessa saa hieman lämpimämpi olla, mutta mieluummin viileä kuin lämmin. Se on niin helppo pukea vaatetta päälle vaikka kämpässä olisikin omaan makuun viileää. Toisinpäin homma ei toimi
Mitä jääkarhuja täällä oikein on, kun osa haluaa alle 18c lämpöjä. 22-26c on hyvä, mieluummin lämmin kuin kylmä.
Toki joku voisi vahingossa puuttua, mutta järjellä ajatellen minä ainakin olisin ihan hissukseen. Jos kämpässä on joulukuussa 25 astetta lämmintä, kannattaa olla tyytyväinen ettei asukas valita. Niin kauan kuin kaikki tyytyvät 8 kuukautta vuodessa saunomiseen, on helppoa. Kun tämä muuttuu, ei ehkä tee mieli jatkaa hallituksessa.Aika jännä jos taloyhtiö ei ole puuttunut tuollaiseen tapaukseen että talvellakin pidetään jatkuvasti ikkunaa auki.
Nykyinen kämppä on ollut aika jees lämmön suhteen, kun ei ole koneellista ilmanpoistoa.
Tiätkös, ollaan tuossa suhteessa samanlaisia ja sit porukka ihmettelee miten noin voi olla. Kyllä minä lämmintäkin kestän, mutta kuumassa nukkumisesta ei vaan tule mitään.Joo, mulla on jokin ihmeellinen neurologinen juttu, että viihdyn yleensä keskimäärin vähintään 5 astetta viileämmässä kuin muut. Nyt kämpässä 19 astetta lämmintä jä mä chillailen t-paidassa ja lyhyissä kalsareissa. Näin on hyvä.
Kesät on aidosti aivan infernaalisia. Nahkatakin vetskaria alan vetelemään yleensä kiinni, kun pakkasta on 15-20 astetta
Näin meitä on erilaisia. Mutta siinä olen eri mieltä että mielummin lämmin kuin kylmä. Kyllä se on päinvastoin. Kylmässä voi aina pukea päälle sen verran että on mukava mutta kuumassa se alkaa olla likipitäen game over kun ei ole enää mitään mitä ottaa pois päältä.Mitä jääkarhuja täällä oikein on, kun osa haluaa alle 18c lämpöjä. 22-26c on hyvä, mieluummin lämmin kuin kylmä.
Kaikki pinnat ja esineet tuntuvat kylmiltä, nenä vuotaa ja tietokonetta pitää käyttää hanskat kädessä, ei ole kovin kätevää. 24C on sellainen juuri sopiva, 26C:ssä avaan ikkunan. Lattian eristys/lämpötila vaikuttaa myös paljon, 25C ylhäällä ja 21C lattiassa ja jalat ovat jäässä. Enkä todellakaan ole mikään lämpöä ihannoiva, hellekesät oli yhtä helvettiä ennen ilmalämpöpumppua.Kylmässä voi aina pukea päälle sen verran että on mukava
Totta, siksi arvostankin lattialämmitystä. Varpaat kun (ulkonakin ollessa) viilenee niin alkaa paleltaa.Lattian eristys/lämpötila vaikuttaa myös paljon, 25C ylhäällä ja 21C lattiassa ja jalat ovat jäässä. Enkä todellakaan ole mikään lämpöä ihannoiva, hellekesät oli yhtä helvettiä ennen ilmalämpöpumppua.