Miten kämppä viileämmäksi?

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Noissa hinnoissa ei usein ole mukana sitä jos joudutaan timanttiporaamaan vaan siitä tulee sitten oma lisäveloitus tuohon.
Ei taida itse asiassa olla kovinkaan montaa skenaariota missä sitä ei tarvitsisi tehdä, joten kannattaa varautua siihen. Suhteita kannattaa hyödyntää, jos vain mahdollista.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
723
Mihin malliin päädyit, ja mikä firma hoiti? Alkaa olla itselläkin harkinnassa ILP omaan kämppään (~60 neliöinen kaksio).
TuollaisenMitsubishin Electric EF35 ILP:n hommasin silloin vuonna 2015 keväällä:

Mitsubishi Electric EF35 -ilmalämpöpumppu asennettuna

Asennuksen hoiti Turun seudulla toimiva Tipitek. Onhan se tietty tavallaan ihan hullua hommata ILP pelkästään kämpän viilentämiseen, kun oikeasti suomessa näitä käyttöpäiviä on ollut perinteisesti yhden käden sormilla laskettava määrä. Mutta nyt kun vähintään seuraavat 10 päivää nakuttaa tuollaista +30 astetta ja siihen päälle on vielä luvattu trooppisia öitä, niin kyllä mä vaan olen ihan helvetin tyytyväinen, että tuollainen tuli aikoinaan hommattua vuokrakämppään.

Tämä on ylin kerros ja musta bitumakatto tuossa yläpuolella ei ainakaan yhtään helpota asiaa. 2000 euroa alkaa tuntumaan kuitenkin ihan kohtuulliselta investoinnilta siitä, että pystyy nukkumaan öisin :) Tiedän että nyt voi olla jo myöhäistä alkaa tilamaan ILP, mutta tuskin tämä viimeiseksi lämpimäksi kesäksi jää. Jos vain mahdollista, niin unohtakaa ihan suosiolla ne pingviinit ja hommattakaa kerralla kunnon laite. Itse tein sen virheen, että yritin ensin leikkiä pingiinin kanssa, mutta enää en samaa virhettä tekisi uudestaan.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
423
Jos ei kämppään saa läpivetoa järjestettyä niin liesituuletin täysille pöhisemään, jos sellainen löytyy, auttaa kummasti raikkaan ilman vaihtumisessa kämppään. Näin ainakin iltaisin.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Jos ei kämppään saa läpivetoa järjestettyä niin liesituuletin täysille pöhisemään, jos sellainen löytyy, auttaa kummasti raikkaan ilman vaihtumisessa kämppään. Näin ainakin iltaisin.
Joo, olettaen tietysti, että liesituuletin on sellainen, joka puskee poistoilman suoraan hormiin, eikä hiilisuodattimen kautta takaisin keittiöön. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Joo, olettaen tietysti, että liesituuletin on sellainen, joka puskee poistoilman suoraan hormiin, eikä hiilisuodattimen kautta takaisin keittiöön. :)
Hormiin puskevat on kielletty uusissa rakennusmääräyksissä.

Tämä tarkoittaa, että viimeistään seuraavan putkiremontin yhteydessä ne poistetaan koko talosta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Hormiin puskevat on kielletty uusissa rakennusmääräyksissä.
Kaikkialla vai kerrostaloissa missä se puskisi käryt naapurille? Suora putki katolle ja tuommoinenhan toimii ihan hyvin.

Joissain fiksummin tehdyissä kerrostaloissakin saa kämpästä säädettyä huipun konetta kovemmalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Kaikkialla vai kerrostaloissa missä se puskisi käryt naapurille? Suora putki katolle ja tuommoinenhan toimii ihan hyvin.

Joissain fiksummin tehdyissä kerrostaloissakin saa kämpästä säädettyä huipun konetta kovemmalle.
Kerrostaloissa. Koneellisessa ilmanvaihdossakin pitää maksaa jostain hiton lämpimän ilman talteenotosta (taisi tulla 2015-2016 määräykset).

Meillä oli hieman yli vuosi sitten putkiremontti. Siinä yhteydessä yksi osakas ehdotti ilmanvaihdon parantamista, kun meillä on huono ilmanvaihto. Päädyimme asentamaan raitisilmaventtiilit, koska koneellinen ilmanvaihto olisi maksanut 20 000€+ per asunto rakennusasiantuntijan mukaan. Tietenkin se olisi rakennettu tyhjän päälle, mutta silti järkyttävät hinnat.

En siis ole raksalla töissä, vaan taloyhtiön hallituksessa mietin näitä kustannuksia. Jos minusta on kiinni, taloyhtiön hallitus suhtautuu hyvin suopeasti ilmalämpöpumppuihin :D

--

Koetan nyt itse ensin sillä siirrettävällä ilmastointilaitteella, kun ei ole sitä rahaa ILP:hen kuitenkaan. Tilaukseni jälkeen hinta nousi 50% (320€ -> 500€+) ja minun tilaustani ei ole lähetetty vieläkään..

Netin puolueellisilta sivuilta (asennusfirmat) olen lukenut, että ILP:n asennus on ihan ok ja laillista, kunhan se on viilennystarkoituksiin ja on taloyhtiön lupa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Laitan parin päivän kokemukseni siirrettävästä ilmastoinilaitteesta (kopioin kommenttini fb-ryhmästä ja seison näiden takana):

Yhden laitteen amatöörinä sanon: turhake, paitsi juuri näillä ennätyshelteillä. Iso, ruma, painaa pirusti ja vie sähköä (oma 1200W) ja pirun äänekäs (kompura tekee ääntä, ei sinänsä levitintuuletin). Oma alentaa huonelämpöä näillä keleillä n. 3-5 astetta eli pääsee sinne 23-25 asteeseen. Ja todettava, että jäähdyttää vain huoneen, oli lupaus mitä vain. Oma laite 10 000 BTU ja luvattu 25 neliöö. Käytännössä jonkin huoneen saa viileäksi. Ja koska poistaa kosteutta, niin se on olennainen vaikutus mukavuuteen. Oma olkkari viileni 25 asteeseen ja erittäin hyvältä tuntuu näillä ilmoilla.

Poistoputki pitää viedä ulos, itse vein ikkunasta ja tilkettä (verhot yms.). Sähköähän tuo vie kun ottoteho reilu kilowatti. Jäähdyttää huonetta n. asteen per tunti ja loppuu sinne em. mainittuun arvoon. Myyn heti pois kun helteet ohi, hirveä mörkö.

Saa tosiaan yhden huoneen pirun meluisaksi mutta miellyttävksi oleskella. Ääni omassa vastaa auton puhaltimen täyttä voimakkuutta jatkuvasti. Viileyden vaikutus katoaa sillä hetkellä kuin koneen sammuttaa eli lämpenee useita asteita tunnissa jälleen.

Kyllä ei toista siirrettävää meille tule, vaan ILP seuraavaksi. Tällainen sopii ehkä paremmin johonkin parturiin tms. liiketilaan, missä melulla ei niin väliä ja tila yksinkertainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Edit: Gigantista varmaan sais sen ILPin osarillakin? Sit asennustyö toki päälle. Sitäkin ne kai myy mutta en tiedä saako sitä osariin.
Mieluummin kärvistelen, kuin ostan yhtään mitään osarilla. Töissä olen kuitenkin IT-alalla, että saan ensi kesäksi itselleni valinnan: ulkomaille matkoille vai ILP? Silloin ei ole väliä, maksaako se 1500€ vai 3000€.

Parin tonnin hankinnat tekisin kuitenkin harkitusti ja miettien, vaikka olisin miljonääri. Nyt taitaa nettovarallisuus olla miinuksella putkirempan jälkeen..

Kyllä ei toista siirrettävää meille tule, vaan ILP seuraavaksi. Tällainen sopii ehkä paremmin johonkin parturiin tms. liiketilaan, missä melulla ei niin väliä ja tila yksinkertainen.
..enkä myöskään ymmärrä tätä pientä meluphobiaa.. Melu ei koskaan häiritse uniani, jos ei ole hälytin tai laukaus. Ihan kirjaimellisesti taloni pihalla on joku hakattu kuoliaaksi riidan päätteeksi, kadulla poltettu mersu ja olen nukkunut autuaasti. Edellisessä tapauksessa vielä poliisit tuli turhaan herättämään aamulla. Jos asuu kerrostalossa, pieni melu kuuluu elämään. Tätä voi harjoitella opiskelijasoluissa.
Töissäkin olen avokonttorissa. Oma huone on nykyään luksusta.

--

Taidan vaan tehdä lisäpalkattomia ylitöitä töissä lähiaikoina. Koska siellä on ihana ilmastointi ja oikestaan tällä hetkellä paljon kivempi olla kuin kotona. Tunnit otan vapaana ilmojen viiletessä.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Piirsin suurinpiirtein viime talven ja tämän kevään setit tuohon kuvaan:


Semmosta. Tämä on toki 2016 valmistunut että uudet määräyksethän ei varmaan päde.
2015 käsittääkseni asumisterveyden asetus tullut voimaan. Siellä taitaa olla lämmityskauden sisälämpötilan toimenpiderajat +18 ja +26.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 212
..enkä myöskään ymmärrä tätä pientä meluphobiaa.. Melu ei koskaan häiritse uniani, jos ei ole hälytin tai laukaus. Ihan kirjaimellisesti taloni pihalla on joku hakattu kuoliaaksi riidan päätteeksi, kadulla poltettu mersu ja olen nukkunut autuaasti. Edellisessä tapauksessa vielä poliisit tuli turhaan herättämään aamulla. Jos asuu kerrostalossa, pieni melu kuuluu elämään. Tätä voi harjoitella opiskelijasoluissa.
Töissäkin olen avokonttorissa. Oma huone on nykyään luksusta.
Onnea sinulle siitä, että olet unessasi tai muutenkin epäherkkä melulle. Se on enimmäkseen helpotus, jos ehkä jossain harvinaisessa tapauksessa vaaratekijä.

Se samassa huoneessa kuuluva ilmavirran ja/tai kompressorin voimakas matala humina on silti ihan eri juttu kuin keskivertopaha kerrostalomelu. Se ei taukoa hetkeksikään. Minua se viilentimen mökä aikanaan häiritsi enemmän kuin se, että naapuri juhli melko äänekkäästi(ei sentään soittanut taukoamatonta bassojytää) hataraseinäisessä talossa, toinen naapuri kolisteli jotain ja kolmas naapuri ilmeisesti pahoinpiteli toistuvasti puolisoaan, joka taas huusi ja nalkutti vielä toistuvammin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Itsekin aikoinaan kärvistelin 70-luvun kerrostaloissa tällaisilla helteillä, kunnes 2014 keväällä päätin että asennetaan ILP. Homma meni taloyhtiössä kutakuinkin näin:

- Isännöitsijältä kysely
- Lupa hallitukselta
- Kondensiovesi johdettiin parvekkeen vesikourusta ulos putken avulla
- Ulkoyksikkö sijoitettiin partsille telineelle, joissa on kolmet kumit vaientamassa tärinää
- Sisäyksikkö olkkarin puolelle, parvekkeen puoleiselle seinälle (se ei myöskään kantava, joten ei tarvinnut timanttiporaa jne.)
- Ihanaa elämää 70-luvun talossa

Olin yhtiön ensimmäinen joka ILP:n asennutti ja voi veljet, että asumismukavuus nousi uusiin sfääreihin. Oma asunto oli vielä sellainen, että siihen paistoi aamuaurinko aina iltaa myöden, joten seinät lämmitti ja varasi lämpöä enemmän kuin tarpeeksi. Läpivetoa ei saanut ja sisälämpötilat olivat yölläkin 32-33 astetta. Tuolloin nukuttiin öisin parvekkeella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Itsekin aikoinaan kärvistelin 70-luvun kerrostaloissa tällaisilla helteillä, kunnes 2014 keväällä päätin että asennetaan ILP. Homma meni taloyhtiössä kutakuinkin näin:

- Isännöitsijältä kysely
- Lupa hallitukselta
- Kondensiovesi johdettiin parvekkeen vesikourusta ulos putken avulla
- Ulkoyksikkö sijoitettiin partsille telineelle, joissa on kolmet kumit vaientamassa tärinää
- Sisäyksikkö olkkarin puolelle, parvekkeen puoleiselle seinälle (se ei myöskään kantava, joten ei tarvinnut timanttiporaa jne.)
- Ihanaa elämää 70-luvun talossa

Olin yhtiön ensimmäinen joka ILP:n asennutti ja voi veljet, että asumismukavuus nousi uusiin sfääreihin. Oma asunto oli vielä sellainen, että siihen paistoi aamuaurinko aina iltaa myöden, joten seinät lämmitti ja varasi lämpöä enemmän kuin tarpeeksi. Läpivetoa ei saanut ja sisälämpötilat olivat yölläkin 32-33 astetta. Tuolloin nukuttiin öisin parvekkeella.
Seuraava asuja ei sitten tarvitse lupaa hallitukselta, mutta ilmoitus isännöitsijälle pitää tehdä. Jos yksi edellekävijä saa luvan, niin kaikki muut saa automaattisesti yhdenvertaisuusperiaatteen nojalla.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Ja on niitä muutama tullutkin. Pointti kaikessa oli se, että vedet ei saa jäädä parvekkeelle ja että asennusta ei näy ulkoapäin. Molemmat on toki helppo ratkaista. Lasitettu parveke kun on, yksi laseista täytyy olla auki että ilma siellä vaihtuu. Kun kämppää myytiin, oli toi hiton hyvä myyntivaltti ja maksoi itsensä moninkertaisesti takaisin vrt. hankintahinta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ostin kärkkäiseltä Cottexin kattotuulettimen kun "halvalla sai" ja löin sen dataluolaan tietokoneen yläpuolelle. Aluksi toimi ehkä 5min ok, sitten alkoi sellainen kahiseva ääni. Chhhhhhhh tasainen kahina. Kuuluu sitä selvemmin mitä hiljempaa tuuletin pyörii, ei lakkaa heti vaikka virrat laittaisi pois päältä.

Mistähän moinen voisi johtua? Muuten tuuletin ei mielestäni ole erityisen äänekäs, mutta tuo kahina vituttaa. Jossain paremman tuulettimen käyttöohjeessa sanottiin, että ekan 24h aikana laakerit tms. voi pitää melua, sitten pitäisi vaimeta. Tuntuu omituiselta, voiko pitää paikkansa?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ostin kärkkäiseltä Cottexin kattotuulettimen kun "halvalla sai" ja löin sen dataluolaan tietokoneen yläpuolelle. Aluksi toimi ehkä 5min ok, sitten alkoi sellainen kahiseva ääni. Chhhhhhhh tasainen kahina. Kuuluu sitä selvemmin mitä hiljempaa tuuletin pyörii, ei lakkaa heti vaikka virrat laittaisi pois päältä.

Mistähän moinen voisi johtua? Muuten tuuletin ei mielestäni ole erityisen äänekäs, mutta tuo kahina vituttaa. Jossain paremman tuulettimen käyttöohjeessa sanottiin, että ekan 24h aikana laakerit tms. voi pitää melua, sitten pitäisi vaimeta. Tuntuu omituiselta, voiko pitää paikkansa?
Mulla teki samanlaista kahinaa kun muutin tähän asuntoon.

Syyksi paljastui oma kasausvirhe, eli yksi ropellien kumitiiviste oli huonosti paikoillaan ja pääsi osumaan moottoriyksiköön vai mikä se iso mötikkä siinä on.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Mulla teki samanlaista kahinaa kun muutin tähän asuntoon.

Syyksi paljastui oma kasausvirhe, eli yksi ropellien kumitiiviste oli huonosti paikoillaan ja pääsi osumaan moottoriyksiköön vai mikä se iso mötikkä siinä on.
Näyttää siis tuolta:



Tuossa en mitään kumitiivisteitä huomannut. Lavat tulivat siis ylhäältä alaspäin kiinni noihin moottorille meneviin rautoihin. Ruuviin laitettiin sellaiset punaiset paperiselta tuntuvat prikat ruuvin ja lavan väliin.

Moottorille menevät raudat ovat taas ruuvilla ja keskeltä halki olevalla prikalla kiinni. Mielestäni tuossa on ihan ok toleranssit eri suuntiin, ettei pitäisi osua mihinkään.

Täytyy tutkia tarkemmin kotona. Jätin sen päiväksi kahisemaan, josko ääni loppuisi. Mun säkällä menee vaan enemmän paskaksi :) Tuuletin pyörii kyllä mielestäni tosi pitkään virtojen katkaisun jälkeen, ettei se ota ainakaan selkeästi mihinkään kiinni. Käsin pyöritellessä pyörii sulavasti.

Lapojen tasapainosta en sitten tiedä. Mittasin että lapojen kärjet ovat +-5mm samalla korkeudella katosta. Tuskin 1cm heitto 1,2m välillä haittaa kauheasti... Ehkä laite kaipaa aseöljyä tms. johonkin akselille joka hinkkaa johonkin kiinni. Emt näistä oikein, pitäisi jaksaa ottaa irti katosta ja purkaa. Ehkä sitten kun kelit viilenevät.

Ikean 4,4,W 400lm e14 ryet ledit ostin tohon. 2700k ei ole kovin kauniin sävyinen, mutta ainakaan eivät lamput lämmitä turhaa kämppää..
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@Ihmemies mulla irvisti yksi kumitiiviste kuvan ilmoittamassa paikassa ja piti kahisevaa ääntä.

Homma tosiaan purkkaantui kuntoon kun irroitin kyseisen lavan ja asetin tiivisteen oikein paikoilleen.

EDIT: Lapojen uudelleen kiinnittämiseksi ei kannata ottaa koko ropellia katosta irti. Se on muutenkin tarpeeksi vittumaista hommaa varsinkin itse tehdä :)

vispilä.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 029
Jos pykään ikkunan pokiin akryylilevyn, niin millainen homma on porata siihen 130mm reikä ilmastointilaitteen poistoputkea varten? Vai olisiki polykarbonaatti parempaa tuohon tarkoitukseen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 350
Jos pykään ikkunan pokiin akryylilevyn, niin millainen homma on porata siihen 130mm reikä ilmastointilaitteen poistoputkea varten? Vai olisiki polykarbonaatti parempaa tuohon tarkoitukseen?
Olikohan polykarbonaatti mukavampaa työstettävää? Niin pitkä aika kun viimeeksi noiden kanssa puuhaillut.

Tuollaisen reiän saa pistosahalla, terästä ja itsestä kiinni miten siistin :)
Toinen vaihtoehto on iso reikäsaha, tuota kokoluokkaa vaan harvemmin pyörii nurkissa. Itselläni sattuu kyllä olemaan muistaakseni 133mm kun kierrekanavalle piti tehdä viisi reikää tms. niin ajattelin että maksaa itsensä takaisin tuolla työmäärällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548
Olikohan polykarbonaatti mukavampaa työstettävää? Niin pitkä aika kun viimeeksi noiden kanssa puuhaillut.

Tuollaisen reiän saa pistosahalla, terästä ja itsestä kiinni miten siistin :)
Toinen vaihtoehto on iso reikäsaha, tuota kokoluokkaa vaan harvemmin pyörii nurkissa. Itselläni sattuu kyllä olemaan muistaakseni 133mm kun kierrekanavalle piti tehdä viisi reikää tms. niin ajattelin että maksaa itsensä takaisin tuolla työmäärällä.
Halkeaa helvetin helposti tollaset isot muovilevyt ja jos et saa just ikkunan mittoihin sahattua sitä niin sithän se vaikeaksi menee.
Helpoin on mielestäni vaahtotäytteinen rakennus/ eristyslevy mitä voi sahalla ja vaikka puukolla leikellä miten huvittaa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
@Ihmemies mulla irvisti yksi kumitiiviste kuvan ilmoittamassa paikassa ja piti kahisevaa ääntä.

Homma tosiaan purkkaantui kuntoon kun irroitin kyseisen lavan ja asetin tiivisteen oikein paikoilleen.

EDIT: Lapojen uudelleen kiinnittämiseksi ei kannata ottaa koko ropellia katosta irti. Se on muutenkin tarpeeksi vittumaista hommaa varsinkin itse tehdä :)

Tuossa mun Cottexissa ei ole mitään näkyviä kumitiivisteitä. Lavan metallikiinnike on suoraan tuulettimen metallissa kiinni, välissä ei ole mitään kumiosia. Moottoriosa oli tuettuna kuljetuksen ajaksi kolmella mustalla isolla kumipalalla, varmaan ettei akseli vääntyisi liikaa. Niissä luki "TAKE AWAY" ja nakkasinkin ne menemään. Ehkä sun tuuletin on vaan erilainen? Täytyy tutkia kun kotio pääsee..
 

Japa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
2015 käsittääkseni asumisterveyden asetus tullut voimaan. Siellä taitaa olla lämmityskauden sisälämpötilan toimenpiderajat +18 ja +26.
Minulle on iskostunut päähän sellainen luku kuin 160 astetuntia / vuodessa. Mielestäni aiemmissa suosituksissa on ollut tuollainen luku, eli vuosittainen heitto ei saa ylittää/alittaa ohjearvon rajoja (160 astetuntia enempää).

+28'C sisälämpötila +26'C suosituksesta tulisi jokaiselta tunnilta 2 astetuntia vuosittaista heittoa. Tätä mielestäni käytettiin vielä ennen uusimpia sisäilma luokituksia/ehdotuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Olikohan polykarbonaatti mukavampaa työstettävää? Niin pitkä aika kun viimeeksi noiden kanssa puuhaillut.

Tuollaisen reiän saa pistosahalla, terästä ja itsestä kiinni miten siistin :)
Toinen vaihtoehto on iso reikäsaha, tuota kokoluokkaa vaan harvemmin pyörii nurkissa. Itselläni sattuu kyllä olemaan muistaakseni 133mm kun kierrekanavalle piti tehdä viisi reikää tms. niin ajattelin että maksaa itsensä takaisin tuolla työmäärällä.
Mitä tuohon sahaukseen tulee niin itse olen huomannut kaikkein helpoimmaksi teettä oikean kokoinen levy paikallisessa lasi/levymyyntipuljussa. Sahailevat mittojen mukaan ja perusmuodot kuten pyöreät reiät tulee siististi ja vaivatta. Eikä hinta yleensä ole kallis verraten siihen vaivaan jos itse alkaa huonoilla välineillä tekemään.
 

Japa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
Jos pykään ikkunan pokiin akryylilevyn, niin millainen homma on porata siihen 130mm reikä ilmastointilaitteen poistoputkea varten? Vai olisiki polykarbonaatti parempaa tuohon tarkoitukseen?
Mikset osta amazonista tommosta.kangas versiota. Saat talveks pois ja helppo nikkaroida. Saksata 20e hot air stopper löytyy.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Minulle on iskostunut päähän sellainen luku kuin 160 astetuntia / vuodessa. Mielestäni aiemmissa suosituksissa on ollut tuollainen luku, eli vuosittainen heitto ei saa ylittää/alittaa ohjearvon rajoja (160 astetuntia enempää).

+28'C sisälämpötila +26'C suosituksesta tulisi jokaiselta tunnilta 2 astetuntia vuosittaista heittoa. Tätä mielestäni käytettiin vielä ennen uusimpia sisäilma luokituksia/ehdotuksia.
Eli kun tuo 160 astetuntia täytyy niin mitä sitten tapahtuu / voi tapahtua?

Itse käsitän, että jos toimenpideraja on 26'C, niin jotain toimenpiteitä sen tulisi jo aiheuttaa.

En ole asiaan perehtynyt, voi olla että Diazilla on nämä jo hyvin hallussa. Mutta lähtisin siitä, että jos asetuksessa asumisterveyden raja lämmityskaudella on 26'C ja se ylittyy, niin jotakin on pielessä. Nyt on rakennettu asunto, joka on joko rakennettu tai säädetty päin peetä, niin sinänsä ihan sama mihin lakiin tai asetukseen viitataan.
 

Japa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
Eli kun tuo 160 astetuntia täytyy niin mitä sitten tapahtuu / voi tapahtua?

Itse käsitän, että jos toimenpideraja on 26'C, niin jotain toimenpiteitä sen tulisi jo aiheuttaa.
Sitten tilanne vaatii toimenpiteitä. Tuolla vuosittaisella poikkeamalla paikataan hetkellisten olosuhdevaihteluiden muutosta, mitä ei ole järkevää vuositasolla lähteä korjaamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 029
Kyllä se lasi omaan käyttöön on fiksumpi. Talo on vanha rintsikka, jossa on erikseen aukeavat ulko ja sisäpokat. Tuollainen akryylilevy menisi helposti karmien väliin väliaikaisratkaisuna.

Jotenkin tuo pussiviritys ei iske jo pelkästään esteettisen ulkonäkönsä vuoksi.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Sitten tilanne vaatii toimenpiteitä. Tuolla vuosittaisella poikkeamalla paikataan hetkellisten olosuhdevaihteluiden muutosta, mitä ei ole järkevää vuositasolla lähteä korjaamaan.
Ok. Sanoisin silti, että jos asunnon lämpötilaa ei saa pysymään 21-23 asteessa lämmityskaudella, pitäisi ostajalla olla aika helppo tuo taistelu voittaa. Asunto on ratkaisevalla tavalla viallinen. Ei voida olettaa, että rakentaja saa myydä ilman korjausvelvoitetta asuntoa, joka aiheuttaa täysin kohtuuttomat energiakustannukset asukkaalle/omistajalle.
 

Japa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
Ok. Sanoisin silti, että jos asunnon lämpötilaa ei saa pysymään 21-23 asteessa lämmityskaudella, pitäisi ostajalla olla aika helppo tuo taistelu voittaa. Asunto on ratkaisevalla tavalla viallinen. Ei voida olettaa, että rakentaja saa myydä ilman korjausvelvoitetta asuntoa, joka aiheuttaa täysin kohtuuttomat energiakustannukset asukkaalle/omistajalle.
Kyllä, olet oikeassa. Tuossa kun lasket esim. Diaz:n lämpötilat 28 / 26 tulisi vanhan suosituksen vuosittainen max poikkeama täyteen jo 80h eli alle 4. päivässä.

Tuosta metakan nostamisen tekee hankalaksi se, että nämä on suosituksia ja näiden vääntäminen virallisesti on varmasti hankalaa. Mutta Diazin tapauksessa näkisin että jatkotoimenpiteisiin joutuu vuokran antaja jos lähdetään asiaa tutkimaan. Onhan tuo aivan älytön ero suosituksiin mitä asunnossa on.

Tässä tietysti pitää myös huomioida asukkaan lämpökuormat. Jos siellä jauhaa joku 5kW bitcoin tehdas niin on aika turha kysellä mistä johtuu.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Kyllä, olet oikeassa. Tuossa kun lasket esim. Diaz:n lämpötilat 28 / 26 tulisi vanhan suosituksen vuosittainen max poikkeama täyteen jo 80h eli alle 4. päivässä.

Tuosta metakan nostamisen tekee hankalaksi se, että nämä on suosituksia ja näiden vääntäminen virallisesti on varmasti hankalaa. Mutta Diazin tapauksessa näkisin että jatkotoimenpiteisiin joutuu vuokran antaja jos lähdetään asiaa tutkimaan. Onhan tuo aivan älytön ero suosituksiin mitä asunnossa on.

Tässä tietysti pitää myös huomioida asukkaan lämpökuormat. Jos siellä jauhaa joku 5kW bitcoin tehdas niin on aika turha kysellä mistä johtuu.
Tuosta lihavoidusta olen kyllä täysin eri mieltä. Ei asetus ole mikään suositus, sitä on noudatettava.

2 §
Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan

1) altisteen toimenpiderajalla pitoisuutta, mittaustulosta tai ominaisuutta, jolloin sen, kenen vastuulla haitta on, tulee ryhtyä terveydensuojelulain 27 §:n tai 51 §:n mukaisiin toimenpiteisiin terveyshaitan selvittämiseksi ja tarvittaessa sen poistamiseksi tai rajoittamiseksi;
 

Japa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
Tuosta lihavoidusta olen kyllä täysin eri mieltä. Ei asetus ole mikään suositus, sitä on noudatettava.
En tästä lähde vääntämään sen enempää kun ei ole tiedossa / hallussa aihepiiristä kuin palasia kokonaisuudesta.. siltikin mielestäni nämä räikeät ja paljon suositellusta eroavat tapaukset tulisi käydä asiaan kuuluvien tahojen ja virastojen kanssa läpi, jotta jatkossa näistä ongelmista vältyttäisiin.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Oma liesituuletin säätää huoneistokohtaista ilmastointia ja tuo räppänän avaaminen on ajaistettu (15min tjsp.) jonka jälkeen menee kiinni. Kämppähän pysyy viileänä sinne kuuteen asti jolloin aurinko alkaa porottaa tuohon olkkari/keittiö seinällä ja lämmittää asunnon hetkessä sinne helle lukemille.

Menin eilen/tänään vasta neljältä nukkumaan ja jäi tuuletusikkunat ja partsin ovi auki. (lomalla) Aika lailla menetetty tapaus tuon viilennyksen suhteen, kun herää 11 aikaan ja lämmin ilmamassa täyttänyt jo kämpän.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Mulla on tasan sama vehje. Pitänyt meteliä jo vuoden. Pahimmat sai pois kun ruuvasin noi lamput kuvut huitsiin siitä helisemästä.

Pienin nopeus pitää ääntä.
Todennäköisesti laite on vaan paska. Ei tota jaksa kyllä palauttaakaan kesken helteiden. Täytyy hommata myöhemmin parempi (kalliimpi) tilalle ja diilata sitten menemään. Tai tottua ääneen.
 
Liittynyt
24.04.2018
Viestejä
211
Juuri hain 99e aaron kattotuulettimen hongkongista.
Ei vaapu eikä pidä ylimääräisiä ääniä. Ainakaa vielä. 2v takuuta tuossa. Positiivinen yllätys.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
389
Tervehdys. Ajattelin tuoda omat pari senttiä tähän kiivaaseen keskusteluun...

Alkoi pari yötä sitten tulemaan toisintoja 2010 vuoden helvetillisistä öistä, kun aivot sulaa ja 10 vrk ennuste ei lupaa mitään helpotusta, järki karkaa. Sain kaverilta vanhan "pingviinin", jota olen nyt käyttänyt.

Täytyy sanoa, että laite on yllättättänyt positiviisesti. Laite on vanha, jotain 5-8v välistä tms. Laite on alitehoinen asuntooni (isohko yksiö, luvattu ilmesesti n. 20m2 huoneelle, 9000 btu). Laite on epäedullisessa paikassa poistoputken takia, aivan toisessa päässä missä normaalisti majailen. Ulosvienti on tällähetkellä mallia "tuuletusikkuna ja 2 irtostyroxia" joka vuotaa kuin seula.

Tästä huolimatta laite helpottaa oloa aivan ratkaisevasti. Paperilla lämpötila laskee reilusta 28 asteesta n. 25 asteeseen, mutta iholla ero on huomattavasti suurempi mitä lukema antaa olettaa. Laitteen ylivoimaisesti suurin miinus on todellakin melu, itse nukun korvatulpat päässä kyllä muutenkin... välillä miettii että voiko tuo kuulua naapuriasuntoonkin... mutta tuskin.. toistaiseksi käyttänyt päivisin vain, tiedä vaikka tuo vanha räjähtäisi yöllä. Ensi kesäksi suunnitelmissa on kyllä ostaa uusi, hiljaisempi ja samalla hieman tehokkaampikin.

Asia mikä itseäni kiinnostaisi kovin paljon, on, että onko käytännössä missään kerrostalossa alettu motkottamaan näistä siirrettävistä toosista? Onko mitään oikeaa perustetta pystyä kieltämään näiden käyttö?

Itselläni tällä hetkellä on tuo tuuletusikkunan tiivistys melko karun näköinen, voiko tälläistä käyttää aseena?

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jopa erillisen ILP:n asennus kerrostaloasuntoon pitäisi saada olla ihmisoikeus, pl ehkä historialliset rakennukset jne. Mutta pallit hiessä on kiva stressata 70 luvun kekkosslovakia-kuutioiden julkisivujen "tärvellystä" ulkoyksiköillä...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
969
Asia mikä itseäni kiinnostaisi kovin paljon, on, että onko käytännössä missään kerrostalossa alettu motkottamaan näistä siirrettävistä toosista? Onko mitään oikeaa perustetta pystyä kieltämään näiden käyttö?

Itselläni tällä hetkellä on tuo tuuletusikkunan tiivistys melko karun näköinen, voiko tälläistä käyttää aseena?
Ainut mistä voi tulla motkotusta on jos sitä pingviiniä ajaa yöllä ja se kuuluu naapuriin. Tuuletusikkunasta voi tulla sanomista jos se näyttää ulos tosi karsealle, mutta sen saa korjattua kun laittaa nätimmät tiivisteet.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 830
Eihän sitä asunnossa olevaa iv-konetta voi kieltää sen enempää kun esim paahtoleivänpaahdinta :)

Ja kyllähän sen ilpin saa varmasti asentaa kerrostaloon kuin kerrostaloon kun ratkaisee seuraavat ongelmat:
Melu = Niin ettei häiritse naapuria
Ulkonäkö= ei saa muuttaa julkisivukuvaa
Kondensiovesi = mihin johdetaan toimivasti häiritsemättä ketään tai mitään.

Taloyhtiön hommahan näitä ei ole ratkaista, mutta jos laitat sinne kyselyn että "saanko asentaa ilpin, hoidan em. Asiat näin" niin siihen saa kyllä luvan varmasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Eihän sitä asunnossa olevaa iv-konetta voi kieltää sen enempää kun esim paahtoleivänpaahdinta :)

Ja kyllähän sen ilpin saa varmasti asentaa kerrostaloon kuin kerrostaloon kun ratkaisee seuraavat ongelmat:
Melu = Niin ettei häiritse naapuria
Ulkonäkö= ei saa muuttaa julkisivukuvaa
Kondensiovesi = mihin johdetaan toimivasti häiritsemättä ketään tai mitään.

Taloyhtiön hommahan näitä ei ole ratkaista, mutta jos laitat sinne kyselyn että "saanko asentaa ilpin, hoidan em. Asiat näin" niin siihen saa kyllä luvan varmasti.
Unohdit tärkeimmän:
-Naapurien kateus
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
389
Eihän sitä asunnossa olevaa iv-konetta voi kieltää sen enempää kun esim paahtoleivänpaahdinta :)

Ja kyllähän sen ilpin saa varmasti asentaa kerrostaloon kuin kerrostaloon kun ratkaisee seuraavat ongelmat:
Melu = Niin ettei häiritse naapuria
Ulkonäkö= ei saa muuttaa julkisivukuvaa
Kondensiovesi = mihin johdetaan toimivasti häiritsemättä ketään tai mitään.

Taloyhtiön hommahan näitä ei ole ratkaista, mutta jos laitat sinne kyselyn että "saanko asentaa ilpin, hoidan em. Asiat näin" niin siihen saa kyllä luvan varmasti.
Jostan googletin, että siirrettävä ilmastointi voisi sekoittaa taloyhtiön ilmanvaihdon tasapainon. Epäilen aika rankasti kyllä. Itsellä korvaus ilmaa tulee ikkunoista mukavasti jne....

Tosta ILP:n asennuksesta... kun suomessa on tämä laki että taloyhtiön asukkaita on kohdeltava tasa-arvoisesti... Itsellä on alin kerros, (maan tasalla) omalla pihalla ja ILP:n saisi todella hyvin teknisesti tähän. Mutta josse on minulla, myös yläkerran reiskan pitää se saada asentaa, jolla se voisi olla hankalampi toteuttaa.

En kyllä ILP:tä edes harkitse, koska haluan muuttaa tästä perslävestä pois kunhan saisi aikaiseksi, mutta noin ajatuksen tasolla.

Tällä hetkellä odottelen että tuo ikkunan edessä oleva puu, pensas, puska mikälie kasvattaa kunnon lehdet, blokaten mun styroxini :-D. On muuten hassu puu, lehdet tulee heinäkuussa ja lähtee vasta joskus loka-marraskuussa pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
241
Pistetäänpä toimiva vinkki kämpän viilennykseen:

1) Parvekkeen ovi auki.

2) Keittiöstä roudaat jää-/pakastekaapin oven väliin niin, että kaapin ovet ovat ja avautuvat asunnon sisäpuolelle, mutta kaapin takana oleva jäähdytysritilä/lauhdutin on asunnon ulkopuolella.

3) Tiivistät jääkaapin ja asunnon oviaukon väliin jäävät raot pahvilla ja jeesusteipillä, niin ettei lämmin ilma pääse ulkopuolelta sisälle.

4) Tehopakastus päälle.

5) Pakastimen ovi auki.

6) Pistät tuulettimen puhaltamaan ilmaa pakastimen sisäpuolelle (puskee samalla viileämpää ilmaa pakastimesta asuntoon).

Tällä tavalla minulla tuli joskus nuorempana jäähdytettyä asuntoa. :D Toimii varsin hyvin ainakin pienen asunnon kanssa. Huonoina puolina sanottakoon, että pakastimen jäähdytysputket keräävät runsaasti kosteutta ja pakastinta joutuu sulattelemaan muutaman vuorokauden välein. Ruokakaan ei oikein tahdo säilyä pakastimen sisäpuolella ja
naapuritkin saattavat hieman hämmästellä meininkiä. :vihellys:
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 830
Tuollainen muutaman satasen jäähdytyspömpeli nyt ei ilmanvaihtoa sekoita sillä sen tuottama ilmanvirtaus on todella pientä. Lähtökohtaisestihan se vaan poistaa itsensä tuottamaa lämmitysilmaa asunnosta. Ilp ei sitten vaikuta ilmanvaihtoon millään tavalla.

Se ei ole mikään tasavertaisuus"lain" peruste että jos 1.krs saa asentaa ilpin niin kaikkialle saa.

Jos ehtona on esimerkiksi että sen saa asennettua niin, ettei se näy kadulle niin se on ihan tasavertaista että maantasosta se ei näy ja parvekkeelta näkyy.
Suurin ongelma noissa yleensä on ulkoyksikön kondensioveden poisto. Kesällä sitä ei juuri tule ja sen saa yleensä viemäröityä sinne minne parvekkeen vedetkin. Sensijaan talvella kun sitä tulee todella runsaasti, se jäätyy sinne ulos joten vaatisi vähintään sulatuskaapelin ilpiltä kaupungin linjaan asti jotta toimisi.
Tämänkin voi tosin ratkaista helposti vetämällä kondensioveden talon sisälle jos parvekkeen läheltä löytyy sopiva piste viemäröinnille tai voihan sen kuljettaa seinää pitkin vaikka kylpyhuoneeseen jos vaimo sallii :)

Ratkaisuun "käytetään vain kesällä" harva taloyhtiö suostuu. Siihen riittää yksi tunnin käyttö talvella niin on sadevesiränni jäätynyt umpeen ja kevään ekat sulamisvedet on talon julkisivussa/naapurin parvekkeella.

Itsekkin aikanaan kerrostalossa asuessa (1.krs) sain kattaa pihan valokatteilla koska piha oli metsään päin, mutta seinänaapuri ei koska piha oli kadulle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Hmm? Tommonen perus Ströme näyttäis puhaltavan 420 m3/h "johonkin suuntaan", oletetaan nyt että ulos koska mitä iloa siitä sisään puhaltavasta tiedosta on kun alipainetta toi tekee.

Normaali ilman vaihtuvuus on 0.5 eli kerran kahteen tuntiin vaihtuu kaikki. 30 m2 yksiö on 2,5 m huonekorkeudella 75 kuutiota. En nyt usko että toi puhaltaa 420 m3/h ulos, mutta melko tuuheita määriä sieltä kyllä ilmaa liikkuu ja tekee lyhyessä ajassa jo todella ison alipaineen. Että kyllä se ilmanvaihdon sotkee, mutta viilennys varmaan kompensoi.
Tämähän ei liene ongelma mikäli ilmanvaihto on asuntokohtainen eikä niinkuin vanhemmissa taloissa että pelkkä koneellinen poistohuipperi katolla ja yhteishormi.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 830
Hmm? Tommonen perus Ströme näyttäis puhaltavan 420 m3/h "johonkin suuntaan", oletetaan nyt että ulos koska mitä iloa siitä sisään puhaltavasta tiedosta on kun alipainetta toi tekee.

Normaali ilman vaihtuvuus on 0.5 eli kerran kahteen tuntiin vaihtuu kaikki. 30 m2 yksiö on 2,5 m huonekorkeudella 75 kuutiota. En nyt usko että toi puhaltaa 420 m3/h ulos, mutta melko tuuheita määriä sieltä kyllä ilmaa liikkuu ja tekee lyhyessä ajassa jo todella ison alipaineen. Että kyllä se ilmanvaihdon sotkee, mutta viilennys varmaan kompensoi.
Ei, tuo ei todellakaan puhalla 420m3/h ulos, epäilen että tuo 420m3/h ei toteudu sitten mihinkään suuntaan edes yhteenlaskettuna :)

Todellisuus on varmaan lähempänä 4m3/h ulos. Otetaan vaikka verrokiksi tällainen polttomoottori lehtipuhallin joka työntää mainospuheiden mukaan 500m3/h LEHTIPUHALLIN DOLMAR PB252.4 4-TAHTI | K-rauta.fi

Toinen suuri ero on se paine-ero. Tuollainen jäähdytyspömpeli tuskin tuottaa mitään painetta minnekkään suuntaan (sama kuin laittaisit perus tuulettimen ikkunaan) joten en usko että se ilmanvaihtoa sekoittaa. Painovoimaiseen voi vaikuttaa mutta ne nyt eivät asuntoa yli/alipaineista muutenkaan.
Iv-koneessa taas riittää teho luoda yli/alipaine sen mukaan miten se on säädetty etenkin jos kyseessä huoneistokohtainen ilmanvaihto.

Jos itse tuollaisen jäähdytyslaitteen laittaisin kotiini, niin tulppaisin kyllä kaikki ilman poistokanavat poislukien suihkun ja samoin tuloilman kokonaan. Ei sieltä asunnosta ilma lopu mutta saisi maksimoitua laitteen tehon.
Muuten siellä iv-venttiilit työntää sitä +30c ilmaa sisälle jatkuvasti 6-10l/s

Asuntokohtaisessa ilmanvaihtokoneessa riittää myös kun tiputtaa tehot minimiin tai kun ei itse ole kotona niin kokonaan pois päältä.

Itsellä ilp ja asunnon iv-kone jäähdyttäessä 5% teholla poislukien suihkussa käynnin ajan (ja yöt kun ulkoilma sisäilmaa viileämpää) kone tehostuksella 80%
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Ei, tuo ei todellakaan puhalla 420m3/h ulos, epäilen että tuo 420m3/h ei toteudu sitten mihinkään suuntaan edes yhteenlaskettuna :)

Todellisuus on varmaan lähempänä 4m3/h ulos. Otetaan vaikka verrokiksi tällainen polttomoottori lehtipuhallin joka työntää mainospuheiden mukaan 500m3/h LEHTIPUHALLIN DOLMAR PB252.4 4-TAHTI | K-rauta.fi
Aiha tuuhetta mutuilua? 4 kuutiolitraa tunnissa tekee noin 1 litran minuutissa. Ilmaa siirtyisi vähemmän kuin ihmisen puhaltamalla siirtyy tai vaikka sanomalehden heilautuksella saisi suuremman ilmavirran aikaiseksi. Miten nuo laitteet voisivat noin pienillä puhalluksilla muka aiheuttaa huoneiston ovet sulkevan alipaineen?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 109
Viestejä
4 191 662
Jäsenet
70 865
Uusin jäsen
Southsidespinner

Hinta.fi

Ylös Bottom