Omia kokemuksia aiheesta. 2014 helteiden jälkeen oli sellainen fiilis, että tähän hommaan on nyt saatava joku lopullinen ratkaisu. Minulla oli pari vuotta aikaisemmin ollut pingviini edellisessä asunnossa, mutta yhden kesän sen kanssa jaksoin ja sitten lähti palautukseen. Kuten täällä jo on moneen otteeseen todettu, ne vaan pitää aivan helvetillistä meteliä. Ei mitään toivoa nukkua sellaisen kanssa samassa huoneessa. Lisäksi viilennysteho kärsii aika pahasti, kun korvaava ilma imetään lämpimästä rappukäytävästä. Ja kesän jälkeen se pitää taas saada roudattua johonkin kaappiin piiloon, kun ei sellaista halua pitää huoneessa viemässä tilaa.
Keväällä 2015 aloin selvittämään vaihtoehtoja. Asun 92 neliöisessä kerrostalossa vuokralla. Ensimmäinen vaihtoehto oli Argo Ulisse 13 jossa olisi erillinen ulkoyksikkö, joka olisi helposti siirrettävissä. Kävin tuollaista kyselemässä paikallisesta ilmastointiliikkeestä. He kuitenkin suosittelivat miettimään ihan perinteistä kiinteästi asennettavaa ilmalämpöpumppua, koska hinnassa ei ollut juurikaan eroa.
Selvitin asiaa alustavasti taloyhtiön isännöintifirmasta ja heille asennus oli ok, kunhan siitä vaan hoidetaan tarvittava suunnitelma. Olin uudestaan yhteydessä ilmastointifirmaan ja sieltä kaveri tuli käymään paikanpäällä ja teki tarvittavat paperihommat taloyhtiöön, jonka jälkeen se meni taloyhtiön hallitukseen, koska olin käsittääkseni ensimmäinen, joka tuollaisen halusi asentaa parvekkeelle. Tässä kohtaa olin aivan varma, ettei tuollainen ikinä tule menemään läpi, mutta onneksi olin väärässä
Ilmastointifirma hoiti koko homman ns. avaimet käteen periaatteella ja hintaa tälle tuli bout 2000 euroa. Tietty hieman haasteellinen yhdistelmä, kun kyseessä on tosiaan vuokra-asunto, eikä tuollaista sisäyksikköä enää kovin helposti (lue: nätisti) saa mukaan seuraavaan asuntoon. Uskoisin kuitenkin, että tuosta saa vuokranantajan kanssa tehtyä diilin vaikka tonnilla tai jotain - en ole jaksanut miettiä asiaa sen enempää, kun asia ei ole ajankohtainen.
Jos kyseessä on siis omistuskämppä, niin en itse enää miettisi kahta sekunttia pidempään. On tuo kiinteästi asennettu ilmalämpöpumppu vaan n+1 kertaa parempi vaihtoehto kuin pingviini. Ja tuskin tämä viimeinen lämmin kesä on. Jäähdytysteho on aivan eri luokkaa, eikä minulla ole mitään ongelmaa nukkua samassa huoneessa, missä on tuo sisäyksikkö. Myöskään parvekkeella oleva ulkoyksikkö ei pidä juuri mitään meteliä. Vielä kun se on kunnon asennusraudoilla kiinni, niin ei resonoi eikä kolise.
Vuokra-asuntoon näiden hommaaminen on tietty astetta haastellisempi, mutta uskoisin että jos on valmis maksamaan hieman korkeampaa vuokraa, niin vuokranantaja voisi hyvinkin olla halukas investoimaan tuo 2000 euroa asuntoon, koska kyllä se vastaavasti myös nostaa asunnon arvoa ja varmasti helpottaa vuokraamista myös jatkossa.