Ketjussa kun on ollut ohimennen puhetta energian kulutuksestakin, niin kannanpa oman korteni kekoon.
Itse kärsin suunnattomasti kun sisälämpötila kohoaa yli 23 asteen, eikä nukkumisestakaan meinaa tulla mitään. Kämppäkin sattuu olemaan ihme pätsi (90m²), rivitalon päätykämppä ja talvisinkin meinaa olla vaikeuksia pitää lämpöjä alle 23 asteen.
Niinpä olen onnellinen ilp:n käyttäjä. Alkuun kun sain ilp:n asennettua sammuttelin vehkeen aamulla töihin lähtiessä ja käynnistin taas kotiin tullessa. Pian tuohon kuitenkin kyllästyi, koska kotiin saapumisen jälkeen ilp pauhasi usean tunnin ajan jauhaen kämppää viileämmäksi.
Näinollen päädyin pistämään pumpulle maltillisen 23 astetta pyynniksi ja pumppu jauhaa tällä asetuksella 24/7 läpi jäähdytyskauden (joka meikäläisen tapauksessa on ~ 4,5 kuukautta). Pumpulla on oma sähkömittarinsa, josta aika-ajoin keräilen lukemia talteen. 24/7 käynnin ja iltapäivisin pumpun käynnistämisen välillä oli kulutuksessa yättävän vähän eroa ~ 5% pätkäkäynnin eduksi.
Mutta itse kulutuslukemia:
11.05.13 - 31.08.13 650 kWh, 5,80 kWh/pv (242 W keskik.)
18.05.14 - 25.06.14 630 kWh, 6,36 kWh/pv (265 W keskik.)
26.05.15 - 29.08.15 730 kWh, 7,68 kWh/pv (320 W keskik.)
10.05.16 - 04.08.16 730 kWh, 8,49 kWh/pv (354 W keskik.)
21.05.17 - 02.09.17 560 kWh, 5,38 kWh/pv (224 W keskik.)
13.05.18 - 20.07.18 355 kWh, 5,22 kWh/pv (218 W keskik.)
Jotta lukemille on jotain vertailupohjaa, pumppuna siis Mitsubishi FD25VA. Jos tämän kesän kulutus verrattuna viime kesään ihmetyttää, niin alkukeväästä tehtiin taloyhtiössä ikkunaremontti sekä ilp koki täydellisen puhdistuksen (sekä sisä-, että ulkoyksikkö) Datasta puuttuu vuosi 2012 ja sitä myöden pätkäkäynnin vertailu. (ne varmuuskopiot!) Omalla sähkön hinnalla ilp:n käyttö siis maksaa alle euron per päivä, sen maksan mielelläni siitä, että kotona on miellyttävä oleilla. Toki asennus ja itse laite on tähän mennessä tullut maksamaan ~ 3,5€ / käyttöpäivä, mutta sitä ei lasketa
Mitä tulee aiemmin ketjussa mainittuun mahdolliseen homeongelmaan tälläisen pitkäaikaisen jäähdytyksen yhteydessä, niin onglma on lähinnä teoreettinen. Tänä kesänä toukokuusta lähtien kastepistelämpötila on ollut maksimissaan 19 astetta, joten kaikki tuon yli olevat sisälämpötilat ovat turvallisia. Täältä pääsee tarkastelemaan mittaushistoriaa Havaintojen lataus - Ilmatieteen laitos
Teille kaikille jotka suunnitteletta ilp:n asennusta, niin vinkkinä sellainen, että taloyhtiö eikä varsinkaan isännöitsijä tai taloyhtiön hallitus ei voi kieltää ilmalämpöpumpun asennusta. Päättävänä elimenä toimii yhtiökokous. Yhtiökokouksessakaan ei voida kieltää suoranaisesti lämpöpumppuja (lämpöpumppu ei ole mikään luvanvarainen erikoislaite, se on irtainta tavaraa kuten ne parvekkeella olevat pöytä ja tuolitkin). Yhtiökokous voi kyllä kieltää taloyhtiön rakenteisiin kajoamisen (lämpöputkien läpiviennit). Kekseliäs kuumasta kärsivä kyllä keksii tuohon kiertotien...
'Ilman lupaa' asentaminen tietysti edellyttää sitä, että ulkoyksikkö ei aiheuta häiritsevää meteliä naapureiden sisätiloihin, eikä julkisivu muutu. (parvekekaiteen alapuolella, muutoin huomaamattomassa paikassa)