Vähän erilainen postaus: En voi enää sietää pelin musiikittomuutta, peliin kuulumattoman musiikin kuuntelua pelin aikana tai lisenssimusiikkia pelissä.
Lapsena elin CD-ROMin varhaista aikaa. Pelin soundtrack oli yleensä ääniraitana cd-levyllä. Kolmella veljeksellä oli käytössä 2-3 tietokonetta, joten peli asennetiin ja yleensä yhdeltä cd-levyltä kaikille, ja sitten pelattiin ilman levyä (joka toimi joko suoraan tai no-cd crackin avustamana). Samalla muistoistani ennen uutta vuosituhatta puuttuu useimmiten pelien musiikit. John Romeron mukaan juuri kukaan ei kuullut Quaken soundtrackia, koska peli asennettiin ja cd heitettiin sitten syrjään. Sama koski minulla monia muitakin. Esimerkiksi Half-Lifen olen pelaillut täysin musiikittomana, ja peli tuntui suorastaan hämmentävältä joskus ~2010, kun sen pelailin ensi kertaa musiikeilla.
Samaten lapsuudessa tuntui useimmilla kavereilla olevan tapana soitella radiota tai lempimusiikkiaan, jos heillä oli pelaamassa. Pelien oma musiikki joko kytkettiin mutelle tai sitä ei ollutkaan juuri edellämainitusta syystä. Tämä tuntui toistuivan erityisesti sellaisissa piireissä, jossa kuunneltiin Iron Maidenia, Metallicaa tai raskaampaa metallia. Ehkä se sitten oli jollain tapaa coolia esittää omaa radikaalimpaa musiikkimakuaan kavereille.
Ja se kolmas, eli musiikin muuttuminen lisenssimusiikiksi. Minua aikanaan häiritsi se, jos elokuvissa kuulin samoja vapaiden kirjastojen ääniclippejä, joita olin tottunut kuulemaan peleissä. Nyt se on kääntynyt toisinpäin, eli en pidä lainkaan siitä, jos kuulen pelin aikana lisensoitua musiikkia, jota voin kuulla radiosta tai päivittäin muutenkin. Se jotenkin ottaa minut ulos pelistä. Erityisesti häiritsee, kun tähän lisensoituun musiikkiin yleensä kuuluu myös laulu, joka kuuluu taustalla myös silloin, kun pelihahmot puhuvat... mutta suurin ongelma on kuitenkin se, että kun musiikki on alunperin tehty jotain muuta kohdetta varten, se ei heijastele juuri sitä tilannetta tai tunnetta, joka pelissä on meneillään. Samoin pelimusiikki on mielestäni erilaista siinä, että siihen ei yleensä sovi samalla tavoin tyypillinen populäärimusiikin säe -> kertosäe -> säe -> kertosäe -> välisoitto -> kertosäe -rakenne. Poikkeuksen muodostaa lähinnä Vice City, jossa 80-luvun tunnelmaa on hyvin lisätty aikakaudelle tyypillisellä musiikilla.
...mutta nykyisellään musiikki on ehkä pelissä se tärkein elementti, jolla minut imaistaan sisään kokemukseen. Jos se on huonoa, se yleensä tekee myös pelistä heti paljon kehnomman. Musiikki ja toisinaan sen puute on todella tärkeä elementti tunnelman luomisessa. Sillä on jotenkin suuri vaikutus siihen, miten eri tilanteet koen peleissä - väärin käytettynä tietysti saattaa pilata joitain hetkiä. Mutta ei sitä sovi missään nimessä ottaa pois tai korvata jollain ihan peliin kuulumattomalla musiikilla.