Minkä puhelimen ostan?

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 841
Jossain mielestäni myytiin Suomessa juuri joku päivä sitten 349 €. Nyt halvin taitaa olla 379 €


Amazonista lähtee 327 € plus veroero.

341€ tulee A54:lle hinnaksi Amazonista kokonaisuudessaan. Se on ulkoisesti pikkuisen liian iso minun tarpeisiin, mutta hinta alkaa olemaan sen verran houkutteleva, että pitää harkita ihan tosissaan noista muutamista mainituista miinuksista huolimatta. S23 olisi kaikessa mielessä paras, mutta sen hinta on aivan liian kova.

1690707847398.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 368
341€ tulee A54:lle hinnaksi Amazonista kokonaisuudessaan. Se on pikkuisen liian iso minun tarpeisiin, mutta hinta alkaa olemaan sen verran houkutteleva, että pitää harkita ihan tosissaan noista muutamista mainituista miinuksista huolimatta. S23 olisi kaikessa mielessä paras, mutta sen hinta on aivan liian kova.

S23 on kanssa muihin verrattuna rampautettu 25W latauksella ja 8GB RAM... 1049€:lla pitäisi saada paljon parempaa...
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 841
S23 on kanssa muihin verrattuna rampautettu 25W latauksella ja 8GB RAM... 1049€:lla pitäisi saada paljon parempaa...
Ei se nyt sentään noin paljoa maksa. 128GB malli maksaa tällä hetkellä 849€.

8GB on omien kokemusten mukaan käytössä ihan riittävästi. Fast charge olisi kiva, mutta en ole sitä kaivannut nykyisessäkään.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 368
Ei se nyt sentään noin paljoa maksa. 128GB malli maksaa tällä hetkellä 849€.

8GB on omien kokemusten mukaan käytössä ihan riittävästi. Fast charge olisi kiva, mutta en ole sitä kaivannut nykyisessäkään.
256GB on tällä hetkellä 1049€.

Paljon matkustava arvostaa nopeaa latausta...
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 332
Kai siihen joku syy on ettei tonnin sampassa ole jotain 80W latausta. Akku ehkä kestää tuolla 25W:llä sen aikaa kun luuri saa päivityksiä..
 
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
261
Kai siihen joku syy on ettei tonnin sampassa ole jotain 80W latausta. Akku ehkä kestää tuolla 25W:llä sen aikaa kun luuri saa päivityksiä..
Miten 80w lataus heikentää akun ikää??
Tiedät varmaan että esim.näissä Oneplussan puhelimissa se lataus on adaptiivinen eli tunnistaa milloin riittää hitaampi lataus esim yön yli ladatessa.
Käsittääkseni akulle tekee eniten hallaa se että sitä puhelinta rokotetaan turhaan laturin päässä.
Nämä superlataukset on käytännössä kokonaan itselläni tehnyt turhaksi tuon yli yön latauksen.

Ja jos ruvetaan oikein viisastelemaan niin miksi ei Samsung ole siihen tonnin S23:een laittanut mukaan edes sitä 25w:n paikkaa... Kyllä, syy siihen on vain ja pelkästään raha.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Miten 80w lataus heikentää akun ikää??
Tiedät varmaan että esim.näissä Oneplussan puhelimissa se lataus on adaptiivinen eli tunnistaa milloin riittää hitaampi lataus esim yön yli ladatessa.
Käsittääkseni akulle tekee eniten hallaa se että sitä puhelinta rokotetaan turhaan laturin päässä.
Nämä superlataukset on käytännössä kokonaan itselläni tehnyt turhaksi tuon yli yön latauksen.

Ja jos ruvetaan oikein viisastelemaan niin miksi ei Samsung ole siihen tonnin S23:een laittanut mukaan edes sitä 25w:n paikkaa... Kyllä, syy siihen on vain ja pelkästään raha.
Nykypuhelimet osaavat keskeyttää lataamisen, mikäli puhelinta roikottaa latauksessa liian pitkään, joten yön ylitse lataaminen ei ole ongelma.

Ylitehokkaan pikalatauksen ongelmana on latauksen aihettama kuumeneminen, joka voi lyhentää akun elinikää. Oma kokemus on, että puhelinten akut happanevat muutenkin turhan nopeasti, joten itse olisin ennemminkin kiinostunut akun eliniästä kuin nopeammasta latausnopeudesta, mutta tää on tietysti jokaisen oma valinta.

Muistaakseni esimerkiksi 1+ lupaa huippumallien akuilleen parempaa lataussyklikestävyyttä kuin Apple, jonka puhelimissa on pienempitehoinen lataus. Eli kyse on loppupeleissä siitä, että kuinka paljon noiden valmistajien mainoksiin uskaltaa luottaa.

Latauksen huipputeho on muutenkin pelkkä mainostermi, sillä se ei kerro mitään latauksen todellisesta nopeudesta, jota tulisi ajatella muodossa ”lisää käyttöaikaa per lataustunti”.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 368
Kai siihen joku syy on ettei tonnin sampassa ole jotain 80W latausta. Akku ehkä kestää tuolla 25W:llä sen aikaa kun luuri saa päivityksiä..
Mielummin otan laitteen joka lataa kolmasosassa siitä ajasta jonka Samsung vie ja vaikka vaihdatan akun 2v päästä n. 20-30€:lla...

Mutta tuo on latausnopeuden merkitys puhelinta valitessa riippuu paljon käytöstä.
 
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
261
Mulla on ollut superlatausta tukeva puhelin yli 2 vuotta (nord 2 ja nord 2t).
Nord 2 on edelleen perheessä käytössä ja ei kyllä eroa akunkestoltaan juurikaan uudesta edelleenkään.Tosin en käytä sitä ollenkaan ja perustan tämän väittämän pojan kertomaan.
Samaan aikaan mulla on ollut työpuhelimena Samsung S20fe jota olen joutunut lataamaan yön yli (hitaassa langattomassa laturissa) koska sen lataus kestää todella kauan.
Sampassa akkukapasiteetin 2 vuoden jälkeen selkeästi pienentynyt.

Aika paljon tulee seurattua sekä täällä että mpf:llä käyttäjäkokemuksia näistä puhelimista enkä kyllä rehellisesti sanottuna muista että kukaan olisi valittanut akkukapasiteetin heikkenimisistä ja sitä myöten olisi tullut epäilys superlatausten rikkoneista akuista.

Mun mielestä nää supervoocit ynnä muut on olleet jo sen verran kauan markkinoilla että todellista käyttäjäkokemusta on kerääntynyt jo sen verran paljon että jos jotain todellista pohjaa sille olisi että ne hajoittaa akut niin kyllä se olisi jo tullut esille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Mulla on ollut superlatausta tukeva puhelin yli 2 vuotta (nord 2 ja nord 2t).
Nord 2 on edelleen perheessä käytössä ja ei kyllä eroa akunkestoltaan juurikaan uudesta edelleenkään.Tosin en käytä sitä ollenkaan ja perustan tämän väittämän pojan kertomaan.
Samaan aikaan mulla on ollut työpuhelimena Samsung S20fe jota olen joutunut lataamaan yön yli (hitaassa langattomassa laturissa) koska sen lataus kestää todella kauan.
Sampassa akkukapasiteetin 2 vuoden jälkeen selkeästi pienentynyt.

Aika paljon tulee seurattua sekä täällä että mpf:llä käyttäjäkokemuksia näistä puhelimista enkä kyllä rehellisesti sanottuna muista että kukaan olisi valittanut akkukapasiteetin heikkenimisistä ja sitä myöten olisi tullut epäilys superlatausten rikkoneista akuista.

Mun mielestä nää supervoocit ynnä muut on olleet jo sen verran kauan markkinoilla että todellista käyttäjäkokemusta on kerääntynyt jo sen verran paljon että jos jotain todellista pohjaa sille olisi että ne hajoittaa akut niin kyllä se olisi jo tullut esille.
Kyllä ainakin alkuperäisestä Nordista happani akku reilussa vuodessa, ja laite alkoi sammuilemaan pakkasessa. Mutta samalla tavalla se akunkesto on heikentynyt myös omassa, pari vuotta vanhassa iPhonessa, vaikka omena tuntuu silti kestävän paremmin pakkasta (Mikä on kyllä iso yllätys).

Toki se on aina laitteen käytöstä kiinni, että miten akku happanee, mutta en ole vielä törmännyt laitteeseen, jonka akku kestäisi riittävän pitkään. Vanhempien Samsungien akut kokivat totaalikuoleman kolmen vuoden käytön jälkeen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Lataustottumuksista tosi paljon kiinni miten akut kuluu. Ite harvemmin tulee laskettua akkua ihan tyhjäksi ja melko harvoin ladattua ihan täyteen. En oikeastaan ikinä lykkää puhelinta yöksi lataukseen Optimi taitaa olla ettei päästä akkua alle 20% ja lopettaa latauksen 80% huitteilla.

OP9 reilun vuoden vanha ja akku kestää loistavasti, ei juuri eroa pakasta vedettyyn. Joku 4-5h SOT normipäivänä ja silti ollut aina reilu 20 pinnaa akkua jäljellä. Aamulla kun tökkäsee piuhan päähän (65w warp charge) herätessä ni töihin lähtiessä on varausta 75-85%.

Toki tää on ollut satunnaisesti kaapissa kun muita luureja käynyt testissä. Mutta silti ollut aktiivikäytössä vähintään 10kk.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 212
Nuo A-sarjan samsungit varmaan toiminnallisesti ihan päteviä, itellä vaan väkisinkin aikasemmista tuli sellainen halpahalli fiilis kun muovinen takakansi ja runko. A54 nyt takapuoli lasia ni alkaa olemaan lähempänä S-sarjaa tuntuman puolesta.
Minusta taas tuo materiaalin vaihto lasiksi on huonnonnus kun ainakin toistaiseksi kokeilemani lasiset puhelimet ovat olleet minusta tuntumaltaan liian liukkaita ja keräävät todella helposti näkyviä sormenjälkiä ja muita tahroja. En juurikaan tykkää käyttää koteloita tms. koska ne yleensä kasvattavat puhelimen kokoa reilusti. Omissa suosikeissa on ollut muovinen takakansi, toki puhelimen runko voi olla tukevampaa metallia tms. jos on tarvetta esim. koon vuoksi. Jos muovi on jotain natisevaa ja rutisevaa halpista niin sekään ei ole hyvä, mutta nykyään tämäkin on aika harvinaista. Tuntumaltaan minulla viimeiseksi jäänyt WP Nokia Lumia 735 on edelleen minun suosikki.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 688
Minusta taas tuo materiaalin vaihto lasiksi on huonnonnus kun ainakin toistaiseksi kokeilemani lasiset puhelimet ovat olleet minusta tuntumaltaan liian liukkaita ja keräävät todella helposti näkyviä sormenjälkiä ja muita tahroja. En juurikaan tykkää käyttää koteloita tms. koska ne yleensä kasvattavat puhelimen kokoa reilusti. Omissa suosikeissa on ollut muovinen takakansi, toki puhelimen runko voi olla tukevampaa metallia tms. jos on tarvetta esim. koon vuoksi. Jos muovi on jotain natisevaa ja rutisevaa halpista niin sekään ei ole hyvä, mutta nykyään tämäkin on aika harvinaista. Tuntumaltaan minulla viimeiseksi jäänyt WP Nokia Lumia 735 on edelleen minun suosikki.
edit
Sori, olen huono tiivistään, mutta lyhyesti voi harkita teippausta otteen parantamiseen.

Liukkaudesta kärsiville kotelon sijaan varteenotettava vaihtoehto on erilaiset tahmateipit.
Takakansi usein helppoteippailla, sivut voi olla haasteellisempia. (ja huomioitava mahdolliset antenit)

Lasiakäytetään ulkonäko , naarmukestävyyden lisäksi sen takia että voidaan tehdä ohuita/kapeita jäykkiä laitteita.

Muovin kanssa voi käyttää metallisekosia tukevoittamaan, mutta kasvattaa kokoa, metallien pintaan tuonti on haastavaa, niin pitäisi integroida anteneita, laitteen reunoissa sitä yritetty, mutta herkästi menneet tavoitetta heikentäviin kompromisseihin. ja kun näytöt nykyään peittää koko etuosan, jos reunat täytetty osalla antenneita, niin loput pitäisi saada taakse. Niitä anteneita tarvitaan kuitenkin sen laitteen ydintoimintoihin.

Edelläolevaan kotelo jatkoa, marketti kotelot voivat heikentaa laittaan kyvykkyyttä, materiaali ei välttämättä paranna antennien toimintaa (ei vitsi), lisäksi läppäkoteloissa moni valmistaja suosii magneettia, mutta ei pätkääkään miettinyt sen haittoja laitteen käytölle. Magneetteja voi olla valmistajien omissa koteloissakkin, esim jotain toiminnallisuutta tuomaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 568
Tätä aihetta voisi varmaan jatkaa toisessa ketjussa eikä tässä.

 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 038
Mulla on ollut superlatausta tukeva puhelin yli 2 vuotta (nord 2 ja nord 2t).
Nord 2 on edelleen perheessä käytössä ja ei kyllä eroa akunkestoltaan juurikaan uudesta edelleenkään.Tosin en käytä sitä ollenkaan ja perustan tämän väittämän pojan kertomaan.
Samaan aikaan mulla on ollut työpuhelimena Samsung S20fe jota olen joutunut lataamaan yön yli (hitaassa langattomassa laturissa) koska sen lataus kestää todella kauan.
Sampassa akkukapasiteetin 2 vuoden jälkeen selkeästi pienentynyt.

Aika paljon tulee seurattua sekä täällä että mpf:llä käyttäjäkokemuksia näistä puhelimista enkä kyllä rehellisesti sanottuna muista että kukaan olisi valittanut akkukapasiteetin heikkenimisistä ja sitä myöten olisi tullut epäilys superlatausten rikkoneista akuista.

Mun mielestä nää supervoocit ynnä muut on olleet jo sen verran kauan markkinoilla että todellista käyttäjäkokemusta on kerääntynyt jo sen verran paljon että jos jotain todellista pohjaa sille olisi että ne hajoittaa akut niin kyllä se olisi jo tullut esille.
Meillä on ollut 2x nord 2 ja nord 2t, akun selvään huonontumiseen pelkästään alkuperäistä laturia käyttämällä ei mennyt millään edes puolta vuotta.
 
Liittynyt
30.07.2023
Viestejä
1
Missä nykymallissa on toimiva dual-sim ominaisuus? Nykyinen oneplus 9 Pro ei ole tällä saralla vakuuttanut. Kummatkin simit vastaanottaa kyllä puheluita ja viestejä mutta jos toisella liittymällä on puhelussa ei toiseen liittymään saa yhteyttä ollenkaan. Koputusta ei saatu myöskään pelaamaan. Onko markkinoilla sellaisia dual sim puhelimia mihin tulee kummankin liittymän puhelut läpi oli puhelimessa tai ei?
 

nbzero

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
Tilasin eilen nord 3 puhelimen, täytyykö sillä käyttää jotain vanhaa laturia että edes hetken kestäis?
Ei varsinaisesti vastaa kysymykseen, sori. Mutta here goes my 2 cents:

Mulla edellinen luuri Oneplus 8, joka ollut lähes 3 vuotta käytössä. Päivittäistä videoiden katselua ja muuta suht kuormittavaa käyttöä, usein monta tuntia välillä ladaten. Kesäisin rankkaa käyttöä wifi hotspottina reissussa useampi kuukausi, jolla puhelinkin valittaa kuumenevansa kun oikein torrentteja latailee. Akku kestää vielä uskomattoman hyvin.

Nykyinen luuri on Oneplus 10 pro, jossa on tosin nopeampi pikalataus, langalla ja oikealla laturilla kai 80w (vanhassa pikalaturilla tosin ehkä vain 30w, mutta tuntui silti nopealta vanhoihin verrattuna). Aattelin vetää tällä ihan täysiä, sen verran hyvin toi vanha on kestäny. Ja itelle ei ole se 70-80e huoltoliikkeessä tehdystä akun vaihdosta iso asia muutenkaan, jos huonosti käy.
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 510
Missä nykymallissa on toimiva dual-sim ominaisuus? Nykyinen oneplus 9 Pro ei ole tällä saralla vakuuttanut. Kummatkin simit vastaanottaa kyllä puheluita ja viestejä mutta jos toisella liittymällä on puhelussa ei toiseen liittymään saa yhteyttä ollenkaan. Koputusta ei saatu myöskään pelaamaan. Onko markkinoilla sellaisia dual sim puhelimia mihin tulee kummankin liittymän puhelut läpi oli puhelimessa tai ei?
Heikosti on nykyaikaisia DSFA puhelimia ja liekö vanhatkaan toimi, kun 3G ajetaan alas.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei varsinaisesti vastaa kysymykseen, sori. Mutta here goes my 2 cents:

Mulla edellinen luuri Oneplus 8, joka ollut lähes 3 vuotta käytössä. Päivittäistä videoiden katselua ja muuta suht kuormittavaa käyttöä, usein monta tuntia välillä ladaten. Kesäisin rankkaa käyttöä wifi hotspottina reissussa useampi kuukausi, jolla puhelinkin valittaa kuumenevansa kun oikein torrentteja latailee. Akku kestää vielä uskomattoman hyvin.

Nykyinen luuri on Oneplus 10 pro, jossa on tosin nopeampi pikalataus, langalla ja oikealla laturilla kai 80w (vanhassa pikalaturilla tosin ehkä vain 30w, mutta tuntui silti nopealta vanhoihin verrattuna). Aattelin vetää tällä ihan täysiä, sen verran hyvin toi vanha on kestäny. Ja itelle ei ole se 70-80e huoltoliikkeessä tehdystä akun vaihdosta iso asia muutenkaan, jos huonosti käy.
Tämä, aina lataan pikana ja 100% ja parin vuoden käytön jälkeen en ole kyllä mitään huomannut.

Toki lataan 99% langattomasti niin se ehkä hieman selittää...
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 038
Mutta silti hommasit 3 kertaa saman, akun paskaksi lataavan puhelimen?
Nord 2 ostin itsellä ja vaimolle samaan aikaan. Mä vaihdoin pois jo aiemmin, vaimo vaihtoi puolen vuoden käytön jälkeen 2t:hen.

Käyttöprofiili ei ole muuttunut, mutta akkua piti alkaa lataamaan jo kesken päivää, kun se alku kuukaudet meni aamusta iltaan, kuten muillakin puhelimilla.

En itse hoksannut kaavaa ennen kuin tuon kolmannen kohdalla.
 
Liittynyt
15.03.2019
Viestejä
624
Appiukko tarvii uuden puhelimen. Hinta mielellään alta 200 ja akunkesto edellä mennään. Onko toi Honor 90 Lite hyvä vai mikä vaihtoehdoksi? Itse olen iLuuriin palaamisen jälkeen pudonnut kokonaan antero-kelkasta :D
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Lupasin pojalle ostaa puhelimen synttärilahjaksi. Hänellä on nyt Honor 8 ja kuulemma joku samantasoinen kelpaa ihan hyvin, eli ei kaipaa mitään huipputehokasta pelipuhelinta. Minä en noista enää mitään ymmärrä ja tällaista Honorin Magic5 Lite 8Gt/256Gt luuria ajattelin kolmellasadalla. Meneekö pieleen, olisiko jokin muu fiksumpi valinta?

Honor Magic5 Lite -puhelin, 256/8 Gt, Midnight Black 299,99
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Lupasin pojalle ostaa puhelimen synttärilahjaksi. Hänellä on nyt Honor 8 ja kuulemma joku samantasoinen kelpaa ihan hyvin, eli ei kaipaa mitään huipputehokasta pelipuhelinta. Minä en noista enää mitään ymmärrä ja tällaista Honorin Magic5 Lite 8Gt/256Gt luuria ajattelin kolmellasadalla. Meneekö pieleen, olisiko jokin muu fiksumpi valinta?

Honor Magic5 Lite -puhelin, 256/8 Gt, Midnight Black 299,99
Tuossa Honorissa on hintaluokassaan erittäin laadukas näyttö ja hyvä akunkesto, ja tehojakin pitäisi piisata ”normaalikäyttöön”. Mutta kamera tuskin on paras mahdollinen, ja miinusta tulee myös kestävyydestä sekä huonosta päivitystuesta.

Isoin ongelma ei kuitenkaan liity itse teknologiaan. Kiina tukee Venäjän sotatoimia Ukrainassa, joten en ainakaan itse ostaisi sodasta hyötyvien Kiinalaisten valmistajien laitteita. (mm. Honor, Oppo, Xiomi ja One Plus)
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 898
Lupasin pojalle ostaa puhelimen synttärilahjaksi. Hänellä on nyt Honor 8 ja kuulemma joku samantasoinen kelpaa ihan hyvin, eli ei kaipaa mitään huipputehokasta pelipuhelinta. Minä en noista enää mitään ymmärrä ja tällaista Honorin Magic5 Lite 8Gt/256Gt luuria ajattelin kolmellasadalla. Meneekö pieleen, olisiko jokin muu fiksumpi valinta?

Honor Magic5 Lite -puhelin, 256/8 Gt, Midnight Black 299,99
Reilun 310 euron hinnalla voisi saada Pixel 6a luurin Amazonista asiakaspalautusversiona Amazonin varastosta. Esim.


"Save with Used - Very Good
€309.69"

Huom. Eri värivaihtoehdoissa en eri tavalla saatavana asiakaspalautuksia tai rohjottua pakettia tms.

Kotelo kannattanee tilata samalla kun paljon halvempia kuin Suomessa ja lisää luurin kestävyyttä kolhuille.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 797
Lupasin pojalle ostaa puhelimen synttärilahjaksi. Hänellä on nyt Honor 8 ja kuulemma joku samantasoinen kelpaa ihan hyvin, eli ei kaipaa mitään huipputehokasta pelipuhelinta. Minä en noista enää mitään ymmärrä ja tällaista Honorin Magic5 Lite 8Gt/256Gt luuria ajattelin kolmellasadalla. Meneekö pieleen, olisiko jokin muu fiksumpi valinta?

Honor Magic5 Lite -puhelin, 256/8 Gt, Midnight Black 299,99
Itse edustan hieman ehkä erityyppistä kuluttajaa ja pyrin katsomaan hyvällä hinta/laatusuhteella olevaa puhelinta katsomalla esim. IO-Techin arvosteluista mitä on suositeltu "hieman aiemmin" (esim. 2022) ja sitten katson jonkun mukavan noin 600€ puhelimen kuten: Testissä Nothing Phone (1) - io-tech.fi

Minkä jälkeen alan katsoa mihin hintaan sitä saisi, kas, 399€

Tosin itselleni tuossa olisi noin 100€ liikaa (pyrin nyrkkisääntöön 50€/vuodessa = 300€ puhelin ja 6 vuotta käyttöä) mutta kuitenkin. En usko että tuokaan olisi mitenkään järkyttävän huono valinta. En myöskään aidosti yllättyisi jos marraskuussa tuota saisi jo 299€ hintaan kun varastoja yritetään tyhjentää väkisin uuden tieltä.
 
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
261
Lupasin pojalle ostaa puhelimen synttärilahjaksi. Hänellä on nyt Honor 8 ja kuulemma joku samantasoinen kelpaa ihan hyvin, eli ei kaipaa mitään huipputehokasta pelipuhelinta. Minä en noista enää mitään ymmärrä ja tällaista Honorin Magic5 Lite 8Gt/256Gt luuria ajattelin kolmellasadalla. Meneekö pieleen, olisiko jokin muu fiksumpi valinta?

Honor Magic5 Lite -puhelin, 256/8 Gt, Midnight Black 299,99
Jos honor 8 on edellinen puhelin niin esim.OnePlus Ce 2 lite tuo jo melkoisen parannuksen käyttökokemukseen.
Ce 2 litessä on sama prosessori kuin tuossa kolmen sadan honorissa mutta hintaa puolet vähemmän.

Omien jälkeläisten kokemusten perusteella tuollaiselle ala-asteikäiselle on aivan sama minkälainen näyttö, minkälainen päivitys lupaus ja kamerakin on ihan sama kunhan sillä saa kohtalaisia kuvia nopeasti automaattiasetuksilla.

Pääasia että tehoja on sen verran että se ei ole ihan laginen ja että pelit mitkä nyt ikinä sattuukin trendaamaan pyörii siedettävästi.
Hyvä akkukestokin on plussaa.

Toki poikkeuksia on mutta näin 5:n lapsen otannalla nämä on omat kokemukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
460
Tilasin eilen nord 3 puhelimen, täytyykö sillä käyttää jotain vanhaa laturia että edes hetken kestäis?
Mulla 1,5 v ollut Oneplus 8T käytössä, ladattu aina mukana tulleella 65W laturilla. En ole havainnut akun kestossa yhtään heikkenemistä. Akun varaustason olen pyrkinyt pitämään n. 20-90% tasolla (lataus on niin nopea, että herkästi menee yli 80 %), jos vähänkään "unohtaa" puhelimen laturiin. Satunnaisesti olen antanut ladata rauhassa 100 % asti.

Useimmiten hyödynnän pikalatausta niin, että annan ladata tosi lyhyitä aikoja esim. 30 % -> 70 %. Ei ehdi akku kovin tuntuvasti edes kuumenemaan tuollaisessa.

Käyttäisin ihan rohkeasti puhelimen mukana tulevaa laturia. Ja on se pikalataus näppärä kun esim. aamutoimien aikana akku ehtii latautumaan päivän tarpeisiin.


Ettei menisi täysin OT, niin;
Suht kompaktia Android puhelinta n. 500 eur hintaluokassa olisi hakusessa Iphone 11:n tilalle. Ehdotuksia? Xiaomi ei kuulemma vaihtoehto, eikä Nokiat tai Motorola..

Ei olisi tulossa itselleni joten latausnopeudella ei niin merkitystä.
Kamera saisi olla hyvä (ainakin Iphone 11 tasolla) ja akkukestokin vähintään samaa tasoa. Iphone 11 ainakin idlessä vie tosi vähän virtaa (vähäisellä käytöllä ollut monesti päivän lopussa 85 % luokkaa akkua, jos aamulla ollut 100 %).

Onkohan Samsung S22 akkukestoltaan esim. A54:n verrattuna surkea? Epäilisin että S22 häviää akkukestossa Iphone 11:lle mutta voin olla väärässäkin.

E: Mitä nyt S22 kekskustelua luin niin ilmeisesti ei mikään kummoinen akunkesto, joten sen takia S22 ainakin ilman tarjouskamppista saa jäädä kauppaan.

Ei taida n. 500 eur hintaan oikein mitään S22 kokoluokan hyvää Androidluuria edes olla tällä hetkellä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Kannattaako Amazonista lähteä tilaamaan ku Suomesta saa lähes samaan hintaan:
Hyvä hinta tuokin! Amazonista veroero huomioituna rapiat vajaa 567 €. Toki Datatronicilla noita ilmoituksensa mukaan vain 2 kpl ja tukkureilla 0 eli voi joutua odottelemaan... Kun nyt DNA saisi hintansa kohdalleen niin onnistuisi osamaksukin.
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 510
Appiukko tarvii uuden puhelimen. Hinta mielellään alta 200 ja akunkesto edellä mennään. Onko toi Honor 90 Lite hyvä vai mikä vaihtoehdoksi? Itse olen iLuuriin palaamisen jälkeen pudonnut kokonaan antero-kelkasta :D
90 lite on hyvä hankinta tuohon hintaan. Mikäli mennään hinta edellä niin Elisalta saa 70 liten alle 130€.

Lupasin pojalle ostaa puhelimen synttärilahjaksi. Hänellä on nyt Honor 8 ja kuulemma joku samantasoinen kelpaa ihan hyvin, eli ei kaipaa mitään huipputehokasta pelipuhelinta. Minä en noista enää mitään ymmärrä ja tällaista Honorin Magic5 Lite 8Gt/256Gt luuria ajattelin kolmellasadalla. Meneekö pieleen, olisiko jokin muu fiksumpi valinta?

Honor Magic5 Lite -puhelin, 256/8 Gt, Midnight Black 299,99
Magic5 lite on hyvä luuri, mutta ei tuohon hintaan. Samalla rahalla saa Honor 70 ja 50€ panoksella Honor 90.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 841
Kannattaako Amazonista lähteä tilaamaan ku Suomesta saa lähes samaan hintaan:
Niinpä. Takuukäytännöt ja huollot ovat Suomessa näiden Pixel-laitteiden kanssa ongelmallisia, kun ei ole virallista huoltoa lainkaan. Vielä enemmän käytännön ongelmia todennäköisesti seuraa, jos laitetta ei ole ostettu meikäläiseltä jälleenmyyjältä, jolla on huoltokuviot mietittynä taustalla (Datatronicista en tiedä, mutta DNA:lla ainakin sanoivat olevan joku kumppani tähän). Matkapuhelinfoorumilla oli keskustelua parin vuoden takaa, että laite piti lähettää Googlen yhteistyökumppanille ulkomaille, josta oli sitten vastattu, että eivät lähetä niitä takaisin. En tiedä onko mikään tuossa mielessä muuttunut välissä.

Hyviä laitteita ovat puhtaalla Androidilla, mutta kannattaa myös pohtia onko riski laitteen rikkoutumisen suhteen sen arvoista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 474
Niinpä. Takuukäytännöt ja huollot ovat Suomessa näiden Pixel-laitteiden kanssa ongelmallisia, kun ei ole virallista huoltoa lainkaan. Vielä enemmän käytännön ongelmia todennäköisesti seuraa, jos laitetta ei ole ostettu meikäläiseltä jälleenmyyjältä, jolla on huoltokuviot mietittynä taustalla (Datatronicista en tiedä, mutta DNA:lla ainakin sanoivat olevan joku kumppani tähän). Matkapuhelinfoorumilla oli keskustelua parin vuoden takaa, että laite piti lähettää Googlen yhteistyökumppanille ulkomaille, josta oli sitten vastattu, että eivät lähetä niitä takaisin. En tiedä onko mikään tuossa mielessä muuttunut välissä.

Hyviä laitteita ovat puhtaalla Androidilla, mutta kannattaa myös pohtia onko riski laitteen rikkoutumisen suhteen sen arvoista.
Se on myyjän ongelma miten puhelimen saa korjattua. Antakoot uuden jos korjaus ei onnistu kohtuullisessa ajassa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 841
Se on myyjän ongelma miten puhelimen saa korjattua. Antakoot uuden jos korjaus ei onnistu kohtuullisessa ajassa.
Tätä olet toistellut aiemminkin, mutta ei se ole ihan niin simppeliä, jos ei halua käyttää viikkotolkulla aikaa siihen prosessiin. Lisäksi jos kyse ei ole takuukorjauksesta, niin myyjää ei välttämättä kiinnosta koko asia. Pudotat luurin maahan ja näyttö tai jotain muuta hajoaa, niin ei sitä takuuseen korjata ja jos viet luurin epäviralliseen huoltoon (jos korjaus siellä edes onnistuu), niin mikähän mahtaa olla takuun tilanne jatkossa?
 
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
261
Honor 90 löytyy myös omaElisasta ja tuo halvempi myyjän/aspan kautta löytynee tinkimällä.
Honor 90 löytyy kyllä mullakin OmaElisasta asiakasetuhintaan mutta tuo 70 lite on 169e.

Ihan sillä vaan, kun äitee olis puhelinta vailla ja tuo 70 lite varmasti hänen käyttöön riittäisi mainiosti.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Magic5 lite on hyvä luuri, mutta ei tuohon hintaan. Samalla rahalla saa Honor 70 ja 50€ panoksella Honor 90.
Juu, ei se muutamasta kympistä kiinni ole. Hintaseurannasta katselin niin en noita mainuttuja löytänyt kuin reilusti kalliimmalla hinnalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 474
Tätä olet toistellut aiemminkin, mutta ei se ole ihan niin simppeliä, jos ei halua käyttää viikkotolkulla aikaa siihen prosessiin. Lisäksi jos kyse ei ole takuukorjauksesta, niin myyjää ei välttämättä kiinnosta koko asia. Pudotat luurin maahan ja näyttö tai jotain muuta hajoaa, niin ei sitä takuuseen korjata ja jos viet luurin epäviralliseen huoltoon (jos korjaus siellä edes onnistuu), niin mikähän mahtaa olla takuun tilanne jatkossa?
Pari viikkoa on kohtuullinen aika korjaukseen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 841
Pari viikkoa on kohtuullinen aika korjaukseen.
Jos kyse ei ole takuukorjauksesta, niin ei siinä ole mitään rajaa. Miten se on niin vaikeaa ymmärtää, että ihan kaikki ei mene takuuseen? Ja vaikka menisikin, niin ei jälleenmyyjä välttämättä pysty ihmeisiin. Jos tilalle tarjotaan hillittömän tappelun jälkeen uutta puhelinta, niin melkoinen vaiva siinäkin on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 474
Jos kyse ei ole takuukorjauksesta, niin ei siinä ole mitään rajaa. Miten se on niin vaikeaa ymmärtää, että ihan kaikki ei mene takuuseen? Ja vaikka menisikin, niin ei jälleenmyyjä välttämättä pysty ihmeisiin. Jos tilalle tarjotaan hillittömän tappelun jälkeen uutta puhelinta, niin melkoinen vaiva siinäkin on.
Puhelin kotivakuutukseen, gigantista uutta kouraan jos ei ole korjauspalvelua. Ei se ole niin vaikeaa.
Jälleenmyyjällä on se 2vko aikaa tehdä ihmeitä, eikä se ole kuluttajan päänsärky.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 685
Se on myyjän ongelma miten puhelimen saa korjattua. Antakoot uuden jos korjaus ei onnistu kohtuullisessa ajassa.
Pari viikkoa on kohtuullinen aika korjaukseen.
Puhelin kotivakuutukseen, gigantista uutta kouraan jos ei ole korjauspalvelua. Ei se ole niin vaikeaa.
Jälleenmyyjällä on se 2vko aikaa tehdä ihmeitä, eikä se ole kuluttajan päänsärky.
Kyllä se on asiakkaan ongelma ja varsinkin päänsärky jos puhelimen korjaaminen on sekavalla mallilla. Turhaan tuohon mitään kotivakuutuksia vetää. Ne on suht erilaisia sisällöltään ja kaikissa lienee omavastuu. Eli kyllä, kuulostaa huomattavasti vaikeammalta kuin muiden merkkien korjaaminen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 841
Puhelin kotivakuutukseen, gigantista uutta kouraan jos ei ole korjauspalvelua. Ei se ole niin vaikeaa.
Mistä saa kotivakuutuksen jossa ei ole omavastuuta, tai edes sellaista jonka kuukausimaksut ja korvausten ikävähennykset ovat siinä määrin järkeviä, että sinne kannattaa työntää jokainen pikkuvahinko? Tuskin mikään vakuutusyhtiö tarjoaa suoraan uutta puhelinta ilman mitään menetystä (ainakaan jos ei ole kyse matkavahingosta).

Ja tosiaan jos luurissa kulkee mukana hillitön määrä sovelluksia ja niiden dataa, sekä erilaisia autentikointimenetelmiä, niin luurin vaihtaminen uuteen ei ole välttämättä pelkästään simppeli käynti Gigantissa. Käyttäjiä on moneen lähtöön, mutta arvelen että aika monella päälle 500e puhelimen omistajalla ne tarpeet ovat jotain muuta kuin pelkästään puhelut, Tiktok ja Whatsapp.

Jälleenmyyjällä on se 2vko aikaa tehdä ihmeitä, eikä se ole kuluttajan päänsärky.
Se ei koske käyttäjän omista kämmeista johtuvia vikoja tyyliin "luuri putosi wc-pönttöön ja/tai näyttö meni rikki kuntosalilla koheltaessa" jne. Se kohtuullisen ajan korjaus koskee vain virhevastuun piiriin kuuluvia vikoja. Et siis voi mennä ulisemaan myyjälle, että kaikki viat pitää korjata heidän toimestaan x päivässä, vaikka kyse ei olisi takuuseen kuuluvasta korjauksesta. Jos olen väärässä, niin haluaisin sille jotain muuta vahvistusta kuin foorumimutua.

Kuluttajan päänsärky on joka tapauksessa miettiä ennen hankintaa, että saako ostetulle tuotteelle virallisen takuun säilyttäviä korjauspalveluita kohtuuhintaan ja kohtuullisessa ajassa. Se ei ehkä sinua kiinnosta, mutta minua ja varmaan monia muita kiinnostaa. Tarpeet vaihtelevat käyttäjäkohtaisesti, eikä siksi mielestäni kannata tuputtaa omaa mallia kaikille.

Pixel-luurit ovat ihan eri tavalla kiinnostavia tuotteita sitten kun niille löytyy järkevä, virallinen huoltokumppani. Siihen saakka ne ovat Suomessa lähinnä harrastelijoiden niche-tason tuotteita ja sellaisia ne ovat tällä hetkellä myös jälleenmyyjille. Ja koska Suomi on kirjaimellisesti niche-tason markkina-alue, ei Googlea kiinnosta liiemmin tuottaa palveluita tänne. Sama koskee monia Pixeleiden erikoisominaisuuksia, jotka eivät toimi täällä.

Jossakin arviossa pohdiskeltiin sitäkin, että miksi Google ylipäätään haaskaa aikaa ja vaivaa tuottaa näitä omia luureja, kun monet muut toimijat toteuttavat nykyään Androidin käyttöliittymän jopa paremmin kuin se kuuluisa "puhdas Android". Google ei kuitenkaan myy puhelimia ansaitakseen rajattomasti, vaan lähinnä mainostaakseen olemassaoloaan.

Bloatwaren määrä ei ole muissa malleissa enää mikään todellinen ongelma, mutta toisaalta puhtaan Androidin käyttöliittymä on paikoin jopa vanhanaikainen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
3
Honor 90 löytyy kyllä mullakin OmaElisasta asiakasetuhintaan mutta tuo 70 lite on 169e.

Ihan sillä vaan, kun äitee olis puhelinta vailla ja tuo 70 lite varmasti hänen käyttöön riittäisi mainiosti.
Onko tossa honorin 90 vihreessä mallissa takakannessa parempi grippi kun matta? Kattelin että tota 12ram mallia ei saa vihreenä, nii pitää varmaa hopeeta zoomailla.
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
28
Olisi tarkoitus hankkia ekaluokan ensi viikolla aloittavalle lapselle ensimmäinen (harjoittelu)puhelin. Itsellä olisi pöytälaatikossa (hyväkuntoinen) käyttämättömäksi jäänyt Samsung S9+ ja ajattelin, olisikohan se vielä lapsen käyttöön ihan toimiva vaihtoehto. Tietoturva tai muita päivityksiä puhelin ei enää saa, mutta kuvittelisin tällä olevan lapsen käytössä suhteellisen vähän merkitystä. Tarkoitus on kuitenkin esimerkiksi Google Family Linkin kautta rajoittaa lähinnä puheluihin, Youtube Kidsiin ja pariin peliin (Pokemon Go jne). Vaikuttaisiko tämä teidän mielestä sopivalta vaihtoehdolta? Entä mahdollisia ehdotuksia uudesta puhelimesta hintaluokkaan 100-150e?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 568
Olisi tarkoitus hankkia ekaluokan ensi viikolla aloittavalle lapselle ensimmäinen (harjoittelu)puhelin. Itsellä olisi pöytälaatikossa (hyväkuntoinen) käyttämättömäksi jäänyt Samsung S9+ ja ajattelin, olisikohan se vielä lapsen käyttöön ihan toimiva vaihtoehto. Tietoturva tai muita päivityksiä puhelin ei enää saa, mutta kuvittelisin tällä olevan lapsen käytössä suhteellisen vähän merkitystä. Tarkoitus on kuitenkin esimerkiksi Google Family Linkin kautta rajoittaa lähinnä puheluihin, Youtube Kidsiin ja pariin peliin (Pokemon Go jne). Vaikuttaisiko tämä teidän mielestä sopivalta vaihtoehdolta? Entä mahdollisia ehdotuksia uudesta puhelimesta hintaluokkaan 100-150e?
Varmasti ajaa asiansa tuo S9+ eikä välttämättä uutta vielä tarvitse hankkia.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Puhelin kotivakuutukseen, gigantista uutta kouraan jos ei ole korjauspalvelua. Ei se ole niin vaikeaa.
Jälleenmyyjällä on se 2vko aikaa tehdä ihmeitä, eikä se ole kuluttajan päänsärky.
Kotivakuutus ei korvaa pudotettua ja siinä hajonnutta puhelinta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 351
Viestejä
4 230 625
Jäsenet
71 210
Uusin jäsen
Hmph

Hinta.fi

Ylös Bottom