Mikä reititin minulle?

Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 258
Pari kysymystä mobiilireitittimistä, esim tämä:


1) Onko ongelmallista, jos käyttää laitetta siten että se on käytännössä lähes koko ajan kytkettynä pistorasiaan, siis "latautumassa"? Meneekö akku rikki tms?

2) Tapaavatko nuo kuumentua kovasti käytössä ja onko väliä, jos yksi käyttäjä vie koko kaistan tai se jakautuu esim. 3-4 käyttäjän välille?

Suosittelen jatkuvaan käyttöön ennemmin tavallista kotimokkulaa. Jos aikoo kotona "kiinteästi" käyttää niin niissä on paremmat antennitkin sitä käyttöä ajatellen.
Onko mitään estettä sille että ostan muualta kuin operaattorilta 4G-modeemin, jossa on wifi-tukiasema, esim. tämän:


...ja laitan sinne mobiililaajakaistana myydyn 4G-liittymän?

Yritän siis päästä mahdollisimman pienellä budjetilla kun tämä on tilapäisratkaisu kodin netiksi ja jatkossa verkko jää ehkä korkeintaan kotiautomaation käyttöön.

Ne varsinaisina "kotimokkuloina" operaattorien myymät laitteet ovat vähän turhan kalliita (usein 200-300 €) siihen käyttöön, johon tätä tarvitsen ja kotiliittyminä myytävät nettiliittymät myös kalliimpia kuin se mobiililiittymä, joka minulla jo on.

Eli toisin sanoen: sopiiko mobiililiittymä tuommoiseen pöytämodeemi-reitittimeen jotenkin huonommin/rajoitetummin kuin sellainen liittymä joka on myyty "kotinettinä"?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 658
Onko mitään estettä sille että ostan muualta kuin operaattorilta 4G-modeemin, jossa on wifi-tukiasema, esim. tämän:


...ja laitan sinne mobiililaajakaistana myydyn 4G-liittymän?

Yritän siis päästä mahdollisimman pienellä budjetilla kun tämä on tilapäisratkaisu kodin netiksi ja jatkossa verkko jää ehkä korkeintaan kotiautomaation käyttöön.

Ne varsinaisina "kotimokkuloina" operaattorien myymät laitteet ovat vähän turhan kalliita (usein 200-300 €) siihen käyttöön, johon tätä tarvitsen ja kotiliittyminä myytävät nettiliittymät myös kalliimpia kuin se mobiililiittymä, joka minulla jo on.

Eli toisin sanoen: sopiiko mobiililiittymä tuommoiseen pöytämodeemi-reitittimeen jotenkin huonommin/rajoitetummin kuin sellainen liittymä joka on myyty "kotinettinä"?
Huawei B818 käytettynä, se on paras ja halvin vaihtoehto.
Noita Huihaita on DNA kivijaloista saanut pilkkahintaan asiakaspalautuksina, nykyään ilmeisesti ovat kiristäneet käytäntöjään noiden asiakaspalautus laitteiden myynnissä:

DNAlta on ainakin saanu b818 asiakaspalautuslaitteita 60eurolla, nykyään vaatinee asiakkuuden, mutta liittymänhän voi etäostona ottaa 14päivän palautusoikeudella, laitteet eivät ole operaattorilukittuja.

Tupla-yagit kannattaisi hommata(tai tuplapaneeli), jos tuntuu ettei yhteys parane riittävästi, näihin sitten laadukkaat antennikaapelit mahdollisimman lyhyinä, vanhaan antenniin en adapteria hommaisi. Käytettyjä kannattaa netistä metsästää.

DNAlta voinee kysellä myös asiakaspalautus 5g laitteita, ulkoyksikkö toimisi varmaan antennin paikalla erinomaisesti ja luultavasti saisi hyvien antennien ja b818 hinnalla.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 258
Huawei B818 käytettynä, se on paras ja halvin vaihtoehto.
Noita Huihaita on DNA kivijaloista saanut pilkkahintaan asiakaspalautuksina, nykyään ilmeisesti ovat kiristäneet käytäntöjään noiden asiakaspalautus laitteiden myynnissä:
Kiitos vinkistä, mutta yhtään Huaweita en enää osta, huonoja kokemuksia.

Teknisemmässä mielessä kiinnostaa että onko tuo semmoinen "kotimokkulana" myyty ja siten jotenkin oleellisesti erilainen kuin tuo TPlink? Sori tätä on vähän vaikea selittää, mutta yritän siis ymmärtää että onko seuraavilla jotain oleellista eroa, jos puhutaan kotona tapahtuvasta käytöstä:

A) mobiililiittymä + kotimokkula operaattorilta
B) kotiliittymä + kotimokkula operaattorilta
C) mobiililiittymä + 4G-modeemireititin (oöytämalli, esim. tuo TPlink) Verkkiksestä (ei operaattorilta)
D) kotiliittymä + 4G-modeemireititin (pöytämalli, esim. tuo TPlink) Verkkiksestä (ei operaattorilta)

C-vaihtoehto kiinnostaa eniten mutta onko siinä joku rajoite?

Toki jos C on ihan hyvä vaihtoehto, olen kiinnostunut suosituksista n. 50-100 € hintaluokassa (muttei Huawei).
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 658
Kiitos vinkistä, mutta yhtään Huaweita en enää osta, huonoja kokemuksia.

Teknisemmässä mielessä kiinnostaa että onko tuo semmoinen "kotimokkulana" myyty ja siten jotenkin oleellisesti erilainen kuin tuo TPlink? Sori tätä on vähän vaikea selittää, mutta yritän siis ymmärtää että onko seuraavilla jotain oleellista eroa, jos puhutaan kotona tapahtuvasta käytöstä:

A) mobiililiittymä + kotimokkula operaattorilta
B) kotiliittymä + kotimokkula operaattorilta
C) mobiililiittymä + 4G-modeemireititin (oöytämalli, esim. tuo TPlink) Verkkiksestä (ei operaattorilta)
D) kotiliittymä + 4G-modeemireititin (pöytämalli, esim. tuo TPlink) Verkkiksestä (ei operaattorilta)

C-vaihtoehto kiinnostaa eniten mutta onko siinä joku rajoite?

Toki jos C on ihan hyvä vaihtoehto, olen kiinnostunut suosituksista n. 50-100 € hintaluokassa (muttei Huawei).
Noiden 4G mokkuloiden/modeemien/reitittimien erot voi aika hyvin kiteyttää tähän lainaukseen tuolta 4G-modeemi ketjusta:

Nää Cat4 laitteet (Asus ja jälkimmäinen tp-link) on just niitä, jotka pitäisi jo lailla kieltää. Sitten ihmetellään kun on ihan paskat nopeudet. Okei m7350 on Cat6, mutta tuskin nyt tuotakaan kannattaa hankkia, jos käyttöpaikka on suht kiinteä - onneksi senkin saatavuus on lähes olematon.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 258
Noiden 4G mokkuloiden/modeemien/reitittimien erot voi aika hyvin kiteyttää tähän lainaukseen tuolta 4G-modeemi ketjusta:
Hmm... nyt taidat kuitenkin puhua laitteiden mahdollisista laatueroista tai siitä että joku laite tulee tiettyä standardia (Cary, ac tms) ja joku ei. Mutta yritän ymmärtää onko noissa neljässä eri kombossa jotain perustavaa laatua olevaa eroa tekniseltä kannalta. Siis esim. että "vaihtoehto ehdoissa A ja C ei onnistu sejase koska mobiilikäyttöön tarkoitettu". Vai onko ne neljä lähtökohtaisesti samanlaisia ja erot tulevat sitten liittymän nopeudesta ja laitteen "hienoudesta" tai laadusta?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 279
Mulla on TP link archer 600 reititin.

Miten tuosta pitäis saada netti jaettua moniin eri laitteisiin?

Eli oon kytkenyt reitittimen virtoihin ja sitten tunkenut siihen wan porttiin enthernet kaapelin. Näillä toimin sain tietokoneeseen internetin toimimaan, kun se siihen yhdisti. Mutta mihinkään muuhun en pääse. En esim. pääse puhelimella samaan langattomaan nettiin, vaan näyttää että "ei internetyhteyttä". Kuitenkin tietokoneella toimii (langattomasti).. Mikähän voisi olla vialla?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 928
Mulla on TP link archer 600 reititin.

Miten tuosta pitäis saada netti jaettua moniin eri laitteisiin?

Eli oon kytkenyt reitittimen virtoihin ja sitten tunkenut siihen wan porttiin enthernet kaapelin. Näillä toimin sain tietokoneeseen internetin toimimaan, kun se siihen yhdisti. Mutta mihinkään muuhun en pääse. En esim. pääse puhelimella samaan langattomaan nettiin, vaan näyttää että "ei internetyhteyttä". Kuitenkin tietokoneella toimii (langattomasti).. Mikähän voisi olla vialla?
Vähän veikkaan, että tuo WAN-portti ei ole oikeasti käytössä vaan toimii tällä hetkellä osana laitteen kytkintä nelos porttina. Tällöin sekä itse reitittimen DHCP ja ISP:n DHCP taistelee keskenään ja laitteille tulee jomman kumman antama IP. Samoin laitteet on silloin suoraan netissä jos nappaavat ISP:n tarjoaman IP:n. Jos sieltä taas tulee reitittimen antama IP, niin netti ei toimi. Eli nappaa tuo wan-johto irti ja mene sen jälkeen koneella tuon reitittimen web-hallintaan ja katso, että WAN-yhteydeksi on valittuna Ethernet.
Samalla kannattaa päivittää tuohon uusin firmware.

Edit:
Eli taitanee olla tämä asetus:
1657558907138.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 279
Vähän veikkaan, että tuo WAN-portti ei ole oikeasti käytössä vaan toimii tällä hetkellä osana laitteen kytkintä nelos porttina. Tällöin sekä itse reitittimen DHCP ja ISP:n DHCP taistelee keskenään ja laitteille tulee jomman kumman antama IP. Samoin laitteet on silloin suoraan netissä jos nappaavat ISP:n tarjoaman IP:n. Jos sieltä taas tulee reitittimen antama IP, niin netti ei toimi. Eli nappaa tuo wan-johto irti ja mene sen jälkeen koneella tuon reitittimen web-hallintaan ja katso, että WAN-yhteydeksi on valittuna Ethernet.
Samalla kannattaa päivittää tuohon uusin firmware.

Edit:
Eli taitanee olla tämä asetus:
Isot kiitokset, sain pelaamaan!!
 
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
44
Mulla olisi tämmönen tilanne, olen vetänyt omakotitaloon (yksikerroksinen) sisäverkkoa CAT6 johdoilla ja nyt pitäisi kytkin, reititin ja WLAN tukiasema hankkia. Sisäverkon johdot (tällä hetkellä 6 kpl, pari tulee joskus lisää) ovat RJ45 urospistokkeilla eteisessä, jonne myös valokuitu tulee. Valokuitumodeemina on Zhone ZNID-GPON-2427A-EU, jossa on 4 kpl gigasta porttia. 2 porttia on siltaavia ja 2 kpl palomuurin + NAT takana. Valokuidun mukana tulee myös kaapeli-tv, ja modeemista lähtee antennijohto antennijakajaan, josta sitten taas menee johdot antennipistokkeisiin ympäri taloa.

Tällä hetkellä olohuoneen verkkopistokkeet (2 kpl) on kytketty suoraan tuohon zhoneen (siltaaviin portteihin) ja olohuoneen pistokkeesta menee verkkopiuha nurkkaan TP Link AC 1750 reitittimeen, josta menee edelleen piuhat telkkariin ja pleikkari vitoseen. TP link tarjoilee myös wlania (5 + 2.4). Eteisen zhonessa on myös wlania (2.4) sinne, mihin tplink ei ihan täysillä kuulu.

Nettiä käyttävät laitteet ovat PS5, telkkari, läppäri, PS4, ikiwanha tabletti ja muutama kännykkä. Jossain vaiheessa olen ajatellut hommata NAS verkkolevyn ja pari kpl valvontakameroita. Kameroita varten tulisi kytkimellä olla varmaan PoE.

1) Olen tilannut joskus alkukesästä Edgerouter X:n, se tulee, jos tulee, sitten aikanaan. Sitä odotellessa, olisiko tuo nykyinen tplink sopiva reitittimeksi? Samalla toimisi edelleen wlan tukiasemana eteisessä ja toiseen päähän voisi hommata jonkun toisen tukiaseman/asemia. Sitten zhonen wlanin voisi ottaa pois.
2) Mitä WLAN tukiasemaa/asemia suositellaan? Tukiaseman saisi sellaisen pari metriä korkean muurin päälle, josta oletettavasti olisi parempi wlan verkon kantama.
3) Mikä kytkin? Laskin, että 12 porttinen olisi hyvä ja tosiaan PoE voisi olla. Onko hallittava kytkin kuinka hyödyllinen? Ihan "perus" netinkäyttöä meillä.
4) Tuo zhone valokuitumodeemi mikälie on oikea termi, onko se vielä herran vuonna 2022 ihan toimiva peli? Päivämäärän mukaan on 2015-2016 vuodenvaihteesta, jolloin luultavasti on valokuitukin tänne tullut.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 117
Mulla olisi tämmönen tilanne, olen vetänyt omakotitaloon (yksikerroksinen) sisäverkkoa CAT6 johdoilla ja nyt pitäisi kytkin, reititin ja WLAN tukiasema hankkia. Sisäverkon johdot (tällä hetkellä 6 kpl, pari tulee joskus lisää) ovat RJ45 urospistokkeilla eteisessä, jonne myös valokuitu tulee. Valokuitumodeemina on Zhone ZNID-GPON-2427A-EU, jossa on 4 kpl gigasta porttia. 2 porttia on siltaavia ja 2 kpl palomuurin + NAT takana. Valokuidun mukana tulee myös kaapeli-tv, ja modeemista lähtee antennijohto antennijakajaan, josta sitten taas menee johdot antennipistokkeisiin ympäri taloa.

Tällä hetkellä olohuoneen verkkopistokkeet (2 kpl) on kytketty suoraan tuohon zhoneen (siltaaviin portteihin) ja olohuoneen pistokkeesta menee verkkopiuha nurkkaan TP Link AC 1750 reitittimeen, josta menee edelleen piuhat telkkariin ja pleikkari vitoseen. TP link tarjoilee myös wlania (5 + 2.4). Eteisen zhonessa on myös wlania (2.4) sinne, mihin tplink ei ihan täysillä kuulu.

Nettiä käyttävät laitteet ovat PS5, telkkari, läppäri, PS4, ikiwanha tabletti ja muutama kännykkä. Jossain vaiheessa olen ajatellut hommata NAS verkkolevyn ja pari kpl valvontakameroita. Kameroita varten tulisi kytkimellä olla varmaan PoE.

1) Olen tilannut joskus alkukesästä Edgerouter X:n, se tulee, jos tulee, sitten aikanaan. Sitä odotellessa, olisiko tuo nykyinen tplink sopiva reitittimeksi? Samalla toimisi edelleen wlan tukiasemana eteisessä ja toiseen päähän voisi hommata jonkun toisen tukiaseman/asemia. Sitten zhonen wlanin voisi ottaa pois.
2) Mitä WLAN tukiasemaa/asemia suositellaan? Tukiaseman saisi sellaisen pari metriä korkean muurin päälle, josta oletettavasti olisi parempi wlan verkon kantama.
3) Mikä kytkin? Laskin, että 12 porttinen olisi hyvä ja tosiaan PoE voisi olla. Onko hallittava kytkin kuinka hyödyllinen? Ihan "perus" netinkäyttöä meillä.
4) Tuo zhone valokuitumodeemi mikälie on oikea termi, onko se vielä herran vuonna 2022 ihan toimiva peli? Päivämäärän mukaan on 2015-2016 vuodenvaihteesta, jolloin luultavasti on valokuitukin tänne tullut.
Kannattaa vilkasta tämän Mikä reititin minulle? viestin.

Laittaisin valokuitumodeemin siltaavaan tilaan ja sen perään erillisen reittimen. Vaihtoehtoisesti valokuitukaapelin voi kytkeä suoraan uuteen reitittimeenkin, olettaen että uusi reititin tukee samaa liitäntästandardia.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Mitenhän tuo Ubiquitin IPS systeemi vertautuu näiden kuluttajamallien vastaaviin systeemeihin, ja onko tuolla IPS:llä loppujen lopuksi tavalliselle kuluttajalle suurempaa arvoa, vai onko enemn yrityksille suunnattu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
289
Uuden reitittimen hankinta esissä. Vanhasta Asuksen reittimestä on päivitykset loppuneet, joten pitänee etsiä uusi. Katsellut vähän TP-Link AXE5400 reititin Archer AXE75 reititintä. Lähinnä sen takia, että tuosta löytyisi Wifi 6E tuki. Tuskin tuolla vielä mitään tekee, mutta olisipahan sitten tulevaisuuden varalle.. Onko jollakin kokemusta tuosta reitittimestä? Tai olisiko suositella jotain muuta reititintä missä olisi Wifi 6E tuki olemassa. MESH laitteissa tuntuu tuota tukea olevan enemmän, mutta sellaiselle ei tarvista tässä vaiheessa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Sattumanvaraisena huomiona Edgerouter liten kanssa lataukset hidastelivat aika paljon. Siis ne tekivät sellaista vuoristorataa, että ensin kulki data, sitten ei kulkenut ollenkaan, taas kulki, ei kulkenut. En oikein saanut selkoa mistä tuo johtuu, mutta nyt otin hiljattain VPN:n käyttöön. Jostain syystä sen jälkeen latausnopeudet ovat olleet tasaiset, eivätkä ole pomppineet ollenkaan. Telian 1000/1000 liittymä käytössä. Ilmeisesti VPN:n käytöstä on hyöytä ihan normikäytössäkin, kun ilman sitä netti jostain syystä temppuilee (ja en saanut vikaa itse selvitettyä).
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Alkusyksystä olisi tulossa valokuitu kotiin, joten samalla olisi tarvetta luultavasti uusia kodin reitittimet.

Ainakin kahteen eri huoneeseen tarvitaan verkkoyhteys, periaatteessa kelpaa langatonkin yhteys. Kuituliittymä tulee olemaan 1000/500Mbit joten olisiko suositella jotain wifi reititintä missä ei tehot/kaista loppuisi ihan kesken. Olen alustavasti miettinyt hankkia joko:

1) MESH-reititin setti, nykyinen Orbi on toiminut varsin pätevästi ja toimivat varsin pitkälti ilman säätöjä keskenään (pääreititn + satelliitti)
2) 1-2 Wifi reititintä josta toinen tulee kuitiboksiin kiinni ja toinen sitten olohuoneeseen. Olohuoneen vehkeet saisi tuolloin kiinni tähän purkkiin piuhalla, mutta kärsiikö tässä nopeuksissa/kapasiteetissa.

Eli kaksi työhuonetta joista toiseen tulee tuo kuitiboksi, jos saan työvehkeet ja omat vehkeet kiinni piuhalla. Olohuoneessa on telkkari, NAS sekä pleikkari, joten sinne tarvitaan boksi johon nuo saa kiinni (joko piuhalla tai langattomasti), piuhaa en ala tuonne vetåmään ainakaan nyt. Ja sitten vielä toinen työhuone johon riittää että langaton verkko kuuluu hyvin.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
587
Eli kaksi työhuonetta joista toiseen tulee tuo kuitiboksi, jos saan työvehkeet ja omat vehkeet kiinni piuhalla. Olohuoneessa on telkkari, NAS sekä pleikkari, joten sinne tarvitaan boksi johon nuo saa kiinni (joko piuhalla tai langattomasti), piuhaa en ala tuonne vetåmään ainakaan nyt. Ja sitten vielä toinen työhuone johon riittää että langaton verkko kuuluu hyvin.
Onko tietoa tuon boksin mallista? Lähinnä hyvä selvittää, että onko se reititin vai vain kuitumuunnin. Jos jälkimmäinen niin tarvitset perään reitittimen. Jos purkki itsessään reitittää ja se riittää (voi kokeilla ennen erillisen hankintaa) niin tarvitset vain wifi tukiasemia. Mesh lienee myös ihan hyvä vaihtoehto, mutta älä pidä sitä reitittävässä tilassa mikäli kuituboksi toimii reitittimenä. Vaihtoehtoisesti ruuvaa kuituboksi siltaavaan tilaan ja käytä meshin reititintä.

Olohuoneeseen kannattaa laittaa vaikka ”tyhmä” kytkin mihin tulee yksi piuha reitittimestä ja muut laitteet kytkimeen kiinni.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Onko tietoa tuon boksin mallista? Lähinnä hyvä selvittää, että onko se reititin vai vain kuitumuunnin. Jos jälkimmäinen niin tarvitset perään reitittimen. Jos purkki itsessään reitittää ja se riittää (voi kokeilla ennen erillisen hankintaa) niin tarvitset vain wifi tukiasemia. Mesh lienee myös ihan hyvä vaihtoehto, mutta älä pidä sitä reitittävässä tilassa mikäli kuituboksi toimii reitittimenä. Vaihtoehtoisesti ruuvaa kuituboksi siltaavaan tilaan ja käytä meshin reititintä.

Olohuoneeseen kannattaa laittaa vaikka ”tyhmä” kytkin mihin tulee yksi piuha reitittimestä ja muut laitteet kytkimeen kiinni.
Tuon pitäisi olla ihan reitittävä ja se kuitiboksi on tietojen perusteella valmiiksi siltaavassa tilassa.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Mä hommaisin tuon aiemmin mainitsemani AX86U. Tuossa on parempi Wifi ja muutenkin tehokkaampi laite.
...
Hei,

katselen josko wanhan Asus RT-N14U:n tilalle ottaisin jonkun muun wlan-tukiaseman ihan vaan AP:ksi tai sitten reitittämään myös. Olen tykästynyt OpenWRT:hen mutta se on vain plussa, ei pakollinen ehto.

Nykyisellään Huawei B818 hoitaa modeemin ja reitittimen virkaa ja Asus on tyhmänä access pointina perässä. Tuo B818 oli siltaavana ensin, mutta siinä oli ihme viive latauksen alkamisen kanssa jonka vuoksi tein sitten näin. Esim. Speedtest timeouttasi varsinkin upload-testissä, en jaksanut selvittää tarkemmin kun sain näin pelaamaan.

En oikein ymmärrä mitä eroja näiden 802.11 ax laitteiden wlanien välillä on eli mikä on parempi kuin toinen. Asuksen laitteen kelpuuttaisin mielellään, miksei TP-Linkinkin jos sen saa custom-firmiksellä tietoturvalliseksi (ei ole DNS:ää joten en huomaa datan vuotoa). Ja koska vain halvin on kyllin hyvää, niin budjetti mielellään lähempänä satasta kuin puoltatoista. Se tosin joustaa jos tarvii.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit. 25.7.2022:
Tilasin sitten Asuksen RT-AX53U:n kun siihen saanee OpenWRT:n tulevaisuudessa.
Hinta oli toinen tekijä, 30 € cashback alentaa hinnan Clas Ohlsonilta tänne perämetsään toimitettuna alle kuuteen kymppiin joten ei tässä kovin kallista virheinvestointia tule tehtyä jos petyn.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit. II 1.8.2022
En tajunnutkaan että pitää ostaa tietyltä jälleenmyyjältä ollakseen oikeutettu cash backiin. No näillä mennään, itse kampe tuli tänään ja on nyt käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Mikä olisi järkevä valinta ao. tilanteeseen?

Telian masto 1,35km päässä (B1, 3, 20), miltei näköyhteys (katolla lähinnä puidenlatvoja välissä), alempana myös omakotitalo välissä.
5G-kuuluvuus on Telian kuuluvuuskartan mukaan "Perus" (700MHz).

Onko kyseisessä LTE B1,3,20 Telian mastossa myös 5G 700MHz tukiasema?
Kuvassa 2 vasemmanpuoleista valkoista paneelia ovat omaa taloa päin (ja molemmat Telian), onko niissä vain LTE? Mikäs on tuo musta laatikko keskellä?

tukiasema.jpg

B818 + lisäantennit ei käy koske B818 ei tue Telian 3CA.
Lisäantennien sijaan kannattaa ostaa ulkoreititin kuten LTE7490 niin ei tule vaimennusta kaapeleista ?
Luotettavaa 5G-ulkoreititintä ei taida tällä hetkellä löytyä, eli kannattaa vuosi pari mennä LTE:llä ja sitten hommata X65-ulkoreititin?
 

Liitteet

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 658
Jaahas näyttää siltä että pari vuotta vanha Netgear R7800 alkaa lahoamaan. Käynnistää itseään satunnaisesti uudestaan joka vetää netin alas (ja nollaa logit), alkoi jokunen viikko sitten ja tehnyt tuota aina uudestaan mutta kiihtyvällä tahdilla.

Nyt alkuun menee ainakin virtalähde vaihtoon kun ne aina lahoavat parin-kolmen vuoden välein kyseisillä oireilla. Ja nurkissa lojui 12V/5A virtalähde jo valmiina.
EDIT: Näköjään modeeminkin virtalähde on hajoamispisteessä kun sekin on alkanut katkomaan nettiä tuon reitittimen lisäksi. Ihmekkös kun netti oli takkuillut viime viikot, onneksi sillekin löytyi uusi virtalähde kaapin perältä.
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
359
Vuosia palvellut EdgeRouter-X alkaa olemaan tiensä päässä. Pätkii nettiä, ja tänään pari kertaa jäänyt niin jumiin, että ei vastaa edes pingiin, eikä herää kuin virrat pois käyttämällä. Uusin firmis sisällä.

Netti tulee 5G:llä MC7010:n kautta. Langalla kiinni UAP Lite, telkkari, työläppärin telakka, Hue silta, Home Assistantia pyörittävä NUC. Osa kytkimessä kun portit ei riitä. Langattomasti verkossa kaksi puhelinta ja tablettia.

Mitä ER-X:n tilalle? Fyysinen koko ei hirveästi isompi voi olla, kun pitää mahtua sähkökaappiin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 985
Pitkällisen arpomisen jälkeen nappasin Gigantista Zenwifi XT8:n tarjouksesta 179EUR. Tuosta saa vielä 30 EUR takaisin ausuksen cashback kampanjan toimesta , joten hintaa jää 149 EUR. Mielestäni hyvä ostos tuohon hintaan.

Vanha reititn on vanha ja silloin tällöin epämääräistä hidastelua liikenteessa. Myös liikenne kanvanut ja laitteiden määrä kasvanut melkoisesti siten sen hankinnan.

Toivottavasti pitäaikainen kapistus.

 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
388
Kotoa löytyy lte modeemi sim kortilla ja pitäisi saada toiseen huoneeseen parempi yhteys. (kerrostalo paksut seinät)
Tarvitsen siis sellaisen pistorasiaan laitettavan "härpäkkeen" johon saa ethernet johdon :D
Mitä siis pitäisi ostaa?

Edit: TP-LINK RE305 Dual-band -WiFi-toistin 39,90

Joku tällainen vai?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
214
Kotoa löytyy lte modeemi sim kortilla ja pitäisi saada toiseen huoneeseen parempi yhteys. (kerrostalo paksut seinät)
Tarvitsen siis sellaisen pistorasiaan laitettavan "härpäkkeen" johon saa ethernet johdon :D
Mitä siis pitäisi ostaa?

Edit: TP-LINK RE305 Dual-band -WiFi-toistin 39,90

Joku tällainen vai?
Millainen modeemi? Löytyykö ethernetliitintä? Silloin pelkkä kytkin riittää jos onnistuu langallisena.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
197
Tulevassa omakotitalossa ei mahdollisuutta kiinteälle netille, eli 4G/5G juttuja täytyisi toteuttaa. Huawein B818 4G ei vissiin enää oikein ole saatavilla, mitä suosittelette tilalle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Pitkällisen arpomisen jälkeen nappasin Gigantista Zenwifi XT8:n tarjouksesta 179EUR. Tuosta saa vielä 30 EUR takaisin ausuksen cashback kampanjan toimesta.
Samaa laitetta katsellut itsekin, onko ollut minkälaiset alkukokemukset?

Laite sijoittuisi meidän taloudessa olohuoneeseen ja suotavaa olisi, että signaalin saisi luotettavasti (vähemmälläkin nopeudella) kulkemaan myös suoraan olohuoneen alla olevaan kellaritilaan betonilattian läpi. Eihän nuo wifi-signaalit tuollaisesta tykkää, mutta ennen suurempia remontteja ei muuhun järjestelyyn ole mahdollisuutta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 985
Samaa laitetta katsellut itsekin, onko ollut minkälaiset alkukokemukset?
Laite vielä postissa, kun netistä sen tilasin. Meillä tulee laite alakertaan samaan paikkaan kuin vanha aparaatti, ja kyllä se vanhakin se on hyvin yläkertaan jaksanut heittää signaalia betonin läpi. Oletus itselläni on tietysti että tuo uusi on parempi, koska vanha ei mikään kummoinen purkki ollut. No ensi viikolla se sitten selviää.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
399
Valokuitu tämän vuoden puolella ilmeisemmin tulossa, kuukautta ei vielä tiedossa mutta tarjouksia katsellessa tuli vastaan Asus RTAX89X 399€ (norm.539€) sekä 100 cashback.
Oisko ideaa? Tarve ei mikään huikea ole mutta tykkään että laitteisto on hyvää.

 
Liittynyt
02.08.2022
Viestejä
12
Terve,

Olen itse melko pihalla näistä. Aiemmin laitteilla, joilla vakaata yhteyttä olen johonkin tarvinnut, olen kytkenyt ne suoraan piuhalla reitittimeen. Nyt tilanne uudessa asunnossa on sellainen, että Wi-Fi purkki pitäisi sijoittaa olohuoneeseen ja mielellään tv-tason sisään jemmaan, koska en laitetta näkyviin keskelle lattiaa halua. Vanhalla (ja halvalla) purkilla ongelmana kuitenkin on huono yhteys pöytäkoneeseeni, joka sijaitsee makuuhuoneessa. Kyseessä 45m2 asunto, reitittimeltä tulisi matkaa PC:lle (ja duuniläppärille) n. 10m. Välissä on pari seinää, mutta oviaukot ovat ok linjassa matkalla. Suunnitelmissa 150-300M liittymä, eli mitään mahottomia ei ole hakusessa. Joku Mesh kuulostaa hieman yliampuvalta, varsinkin kun aiemminkin on ihan ok Wi-Fi yhteyttä saatu.

Törmäsin gigantissa kyseiseen laitteeseen ja hintakin olisi ihan houkutteleva (109e) Cash Backin jälkeen, herättääkö ajatuksia?

Google ainakin yhdestä lähteestä tiesi kertoa kyseessä olevan ihan kelpo laite
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 658
Terve,

Olen itse melko pihalla näistä. Aiemmin laitteilla, joilla vakaata yhteyttä olen johonkin tarvinnut, olen kytkenyt ne suoraan piuhalla reitittimeen. Nyt tilanne uudessa asunnossa on sellainen, että Wi-Fi purkki pitäisi sijoittaa olohuoneeseen ja mielellään tv-tason sisään jemmaan, koska en laitetta näkyviin keskelle lattiaa halua. Vanhalla (ja halvalla) purkilla ongelmana kuitenkin on huono yhteys pöytäkoneeseeni, joka sijaitsee makuuhuoneessa. Kyseessä 45m2 asunto, reitittimeltä tulisi matkaa PC:lle (ja duuniläppärille) n. 10m. Välissä on pari seinää, mutta oviaukot ovat ok linjassa matkalla. Suunnitelmissa 150-300M liittymä, eli mitään mahottomia ei ole hakusessa. Joku Mesh kuulostaa hieman yliampuvalta, varsinkin kun aiemminkin on ihan ok Wi-Fi yhteyttä saatu.

Törmäsin gigantissa kyseiseen laitteeseen ja hintakin olisi ihan houkutteleva (109e) Cash Backin jälkeen, herättääkö ajatuksia?

Google ainakin yhdestä lähteestä tiesi kertoa kyseessä olevan ihan kelpo laite
Kun tuolle kerta löytyy tuki Asuswrt-Merlin firmikselle niin tuohon hintaan ihan kelpo laite. Käytännössä typistetty AX86U mistä on ytimien ja muistin määrää tiputettu, toinen USB porteista on vain 2.0 ja multi-gig portti on pudotettu kokonaan pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
326
Nykyinen kokoonpanossa reitittimenä Edgerouter X ja U6 liten tukiasema. Jatkossa olisi tulossa toinen U6 lite tukiasema ja näiden lisäksi olisi tarvetta vähintään kahdeksalle POE portille. Onko suosituksia POE kytkimistä? Tulevat IP-kameroille, ovipuhelimelle ja tukiasemille. Onko järkevää panostaa heti hallittavaa kytkimeen vai riittääkö tyhmä kytkin?

Näitä katsoin itse:


 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 658
Jaahas näyttää siltä että pari vuotta vanha Netgear R7800 alkaa lahoamaan. Käynnistää itseään satunnaisesti uudestaan joka vetää netin alas (ja nollaa logit), alkoi jokunen viikko sitten ja tehnyt tuota aina uudestaan mutta kiihtyvällä tahdilla.

Nyt alkuun menee ainakin virtalähde vaihtoon kun ne aina lahoavat parin-kolmen vuoden välein kyseisillä oireilla. Ja nurkissa lojui 12V/5A virtalähde jo valmiina.
EDIT: Näköjään modeeminkin virtalähde on hajoamispisteessä kun sekin on alkanut katkomaan nettiä tuon reitittimen lisäksi. Ihmekkös kun netti oli takkuillut viime viikot, onneksi sillekin löytyi uusi virtalähde kaapin perältä.
Ei auttanut reitittimeen virtalähteen vaihto. Keikkasi verkon nurin jo kahdesti tänään, useampi päivä meni ongelmitta virtalähteen vaihdon jälkeen. Modeemin puolella sentään kaikki yleiset virheilmoitukset hävisivät virtalähteen vaihdon jälkeen.
Nyt alkuun meni varalle ostettu 30€ Asus Blue Cave hoitamaan reitittimen virkaa. Pitää katsoa että ostaisiko Wifi 6E reitittimen nyt vai odottaako että valikoima tuosta vähän vielä kasvaisi. Kaikkiin koneisiin kun olisi helppo ja halpa päivittää tuo 6E verkkokortti ja siitä olisi selvää hyötyä näin kerrostalossa missä vapaata kaistaa ei ole ilmassa rajattomasti.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 592
Ei auttanut reitittimeen virtalähteen vaihto.
Mitens kikka seuraava, flashin uudelleen poltto vaikka samalla versiolla.
Foorumilla joku esitti järkeen käyvän teorian että flash muistissa bitit saattavat muodostua epävakaiksi

Tosin powerillakin on ollut joku vaikutus.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 658
Mitens kikka seuraava, flashin uudelleen poltto vaikka samalla versiolla.
Foorumilla joku esitti järkeen käyvän teorian että flash muistissa bitit saattavat muodostua epävakaiksi

Tosin powerillakin on ollut joku vaikutus.
Samaa uudelleenkäynnistystä teki ennen uuden firmiksen asennusta ja sen jälkeen. Virtalähteen vaihto tehty näiden operaatioiden jälkeen.
Pitää katsoa että saako factory reset ja muut putsaukset sen tuosta tokenemaan, firmiksen asennus kun ei noita nollaa eli jotain bittejä sinne jää paikoilleen tuossa operaatiossa. Joka tapauksessa reititin saa mennä eläkkeelle kun 24/7 luotettavuutta ollaan hakemassa, voisi laittaa porukoille korvaamaan ikivanhan RT-N56U reitittimen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 658
Kokeile toisella firmiksellä.
Itsellä voxelin räätälöimä pelannut hyvin viimeiset 2 v.
R7800 purkissa.

Ollut itselläkin tuo Voxel käytössä, eli ongelma ilmeni ensimmäisen kerran vanhalla Voxelilla. Ja ongelma säilyi samanlaisena vaikka ajeli Voxelin uusimman version sisään ja vaihtoi virtalähteen.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
Ollut itselläkin tuo Voxel käytössä, eli ongelma ilmeni ensimmäisen kerran vanhalla Voxelilla. Ja ongelma säilyi samanlaisena vaikka ajeli Voxelin uusimman version sisään ja vaihtoi virtalähteen.
No sitten taitaa olla ser jätettä.
Alkaahan tuolla olla ikää mutta hyvin on pelannut ja hyvä wifi kantama.
Saa palvella kunnes tulee hyviä wifi 7 laitteita.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 307
Olisi 1000/500 kuitu tulossa kämppään. Verkkoon olisi kokonaisuudessaan tulossa jotain tämän suuntaista:

  • Reitin, jonka neljään porttiin:
    • Switch 1 (konehuone)
      • Kotipalvelin (irssi ym. kevyttä käyttöä)
      • Levypalvelin/NAS (jossain kohtaa)
      • Wifi AP backhaul
    • Switch 2 (toimisto)
      • Pöytäkone
      • Työläppäri
      • Wifi AP backhaul
    • Switch 3 (toimisto 2)
      • Työläppäri
      • RasPi - tulostinpalvelin
      • Wifi AP backhaul
    • Switch 4 (olohuone)
      • Televisio
      • PS5
      • Media-PC
Langattomia laitteita on pari kännykkää, tabletti ja yksi läppäri. Reititettävää on siis kohtuullisen paljon, joskaan ei mitään tolkuttoman raskasta. Kysymys kuuluu, riittääkö MikroTikin Hexissä mehu tähän settiin edes suunnilleen gigaisena, vai pitääkö suosiolla alkaa katsomaan jotain järeämpää?
 
Viimeksi muokattu:

minapamina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 138
Olisi 1000/500 kuitu tulossa kämppään. Verkkoon olisi kokonaisuudessaan tulossa jotain tämän suuntaista:

  • Reitin, jonka neljään porttiin:
    • Switch 1 (konehuone)
      • Kotipalvelin (irssi ym. kevyttä käyttöä)
      • Levypalvelin/NAS (jossain kohtaa)
      • Wifi AP backhaul
    • Switch 2 (toimisto)
      • Pöytäkone
      • Työläppäri
      • Wifi AP backhaul
    • Switch 3 (toimisto 2)
      • Työläppäri
      • RasPi - tulostinpalvelin
      • Wifi AP backhaul
    • Switch 4 (olohuone)
      • Televisio
      • PS5
      • Media-PC
Langattomia laitteita on pari kännykkää, tabletti ja yksi läppäri. Reititettävää on siis kohtuullisen paljon, joskaan ei mitään tolkuttoman raskasta. Kysymys kuuluu, riittääkö MikroTikin Hexissä mehu tähän settiin edes suunnilleen gigaisena, vai pitääkö suosiolla alkaa katsomaan jotain järeämpää?

Tuolta löytyy valmistajan numeroita, niistä rivien välistä lukemalla saattaa riittää, jos sääntöjä tai muuta extraa ei juurikaan ole, mutta jos yhtään mitään kuormittavaa päällä, niin ei riitä gigaan. Eikä noi numerot ainakaan alakanttiin ole. Suorituskyky riippuu myös liikenneprofiilista, kaikki paketit ei ole saman arvoisia :)
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 985
Asuksen Zenwifi XT8 nyt otettu paketista ( joka muuten oli hieno. Pakettiin selvästi panostettu, se oli kuin lipas joka avautui ).
Nopsasti tuikkasin sen kuidun perään ja päivittelin FW:n ja tein yms muut alkutoimenpiteet. Nopsaan oli purkki pystyssä.

Sitten aloin miettimään, että perhana , talossa aika lailla laiteitta jotka ovat wifin perässä kinni, about 20 kpl. Ja jos teen uuden wifi verkon, joudun käsipelillä hakemaan kaikkiin aparaatteihin uuden verkon ja naputteleen salasanat. Ei jaksais, kun ärsyttää naputella salasanoja.

Asiasta kun en tiedä mitään, niin on helppo kysysyä tyhmiä. Mitäs jos telkisin tähään uuteen laitteeseen ihan saman nimisen verkon kuin vanha ja samat salasanat, niin onnistuisiko se ja kaikki pelasi niinkuin ennenkin, ilman että mun tarvii huolehtia eri laitteiden pääsystä verkkoon millään tavalla ? Näinhän se varmaan pitää/kannattaa tehdä ?

Asuksen hallintasofta vaikutti hiton hyvältä ja monipuoliselta. Iso plussa siitä.

Sitten kysymys, Tuo tarjosi kaksi vaihtoehtoa wifi verkolle. Sellainen jossa kaikki kolme verkkia óvat erilliset eri nimillä tai sitten vain yksi verkko joka sitten käyttää parasta mahdollista yhteyttä noista kolmesta jotenkin älykkäästi. Jälkimmäinen kuullostaa hyvältä, mutta miten käytäntö?
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
712
Jos telkisin tähään uuteen laitteeseen ihan saman nimisen verkon kuin vanha ja samat salasanat, niin onnistuisiko se ja kaikki pelasi niinkuin ennenkin, ilman että mun tarvii huolehtia eri laitteiden pääsystä verkkoon millään tavalla ? Näinhän se varmaan pitää/kannattaa tehdä ?
Juuri noin että asetat saman SSID nimen ja salasanan ja muut laitteet eivät välitä että reititin vaihtui.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 461
Asuksen Zenwifi XT8 nyt otettu paketista ( joka muuten oli hieno. Pakettiin selvästi panostettu, se oli kuin lipas joka avautui ).
Nopsasti tuikkasin sen kuidun perään ja päivittelin FW:n ja tein yms muut alkutoimenpiteet. Nopsaan oli purkki pystyssä.

Sitten aloin miettimään, että perhana , talossa aika lailla laiteitta jotka ovat wifin perässä kinni, about 20 kpl. Ja jos teen uuden wifi verkon, joudun käsipelillä hakemaan kaikkiin aparaatteihin uuden verkon ja naputteleen salasanat. Ei jaksais, kun ärsyttää naputella salasanoja.

Asiasta kun en tiedä mitään, niin on helppo kysysyä tyhmiä. Mitäs jos telkisin tähään uuteen laitteeseen ihan saman nimisen verkon kuin vanha ja samat salasanat, niin onnistuisiko se ja kaikki pelasi niinkuin ennenkin, ilman että mun tarvii huolehtia eri laitteiden pääsystä verkkoon millään tavalla ? Näinhän se varmaan pitää/kannattaa tehdä ?

Asuksen hallintasofta vaikutti hiton hyvältä ja monipuoliselta. Iso plussa siitä.

Sitten kysymys, Tuo tarjosi kaksi vaihtoehtoa wifi verkolle. Sellainen jossa kaikki kolme verkkia óvat erilliset eri nimillä tai sitten vain yksi verkko joka sitten käyttää parasta mahdollista yhteyttä noista kolmesta jotenkin älykkäästi. Jälkimmäinen kuullostaa hyvältä, mutta miten käytäntö?
Kuten @an13 sanoi niin täsmälleen vaan vanha verkon nimi ja salasana uudelleen käyttöön niin ei tarvi naputella uudelleen. Toimii hyvin.

Ja jälkimmäinen vaihtoehto ehdottomasti.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Ja vielä kun muistaa WPA2/WPA3 laittaa käyttöön eikä pelkkää WPA2. Harva laite vielä tänä päivänä tukee kolmosta. Jos on WPA aikaisia laitteita niin suosittelen jo päivittämään jo oman tietoturvan kannalta jos ei niissä WPA2 tukea ole.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 985
Ilmaskos ne tuota Zenwifi XT8:ä tuuppaa alehintaan, näköjään XT9 julkaistu kesällä. Mitä lie hierottu paremmaksi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 985
Menee hieman OT:ksi. Uuden reititimen (AiProtection ) mukaan pari turvariskiä päällä. WPS ja UPnP.
WPS:n voin hyvin poistaa käytöstä, mutta miten UPnP. Voiko tuon huoletta ottaa pois käytöstä , ettei mikään vaan sekoa ?

Vai meneekö nämä molemmat "uhat" enemmän foliohattuosastolle ?


Ja vielä kun muistaa WPA2/WPA3 laittaa käyttöön eikä pelkkää WPA2. Harva laite vielä tänä päivänä tukee kolmosta. Jos on WPA aikaisia laitteita niin suosittelen jo päivittämään jo oman tietoturvan kannalta jos ei niissä WPA2 tukea ole.
Kun tuota vaihdoin, niin tälläisen varoituksen laittaa ? Eikös WPA2 ole edelleen käytössä, niin miksi moinen varoitus ?

Screenshot 2022-08-08 120049.jpg
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 117
Menee hieman OT:ksi. Uuden reititimen (AiProtection ) mukaan pari turvariskiä päällä. WPS ja UPnP.
WPS:n voin hyvin poistaa käytöstä, mutta miten UPnP. Voiko tuon huoletta ottaa pois käytöstä , ettei mikään vaan sekoa ?

Vai meneekö nämä molemmat "uhat" enemmän foliohattuosastolle ?




Kun tuota vaihdoin, niin tälläisen varoituksen laittaa ? Eikös WPA2 ole edelleen käytössä, niin miksi moinen varoitus ?

UPnP on iso tietoturvauhka ja sen kannattaa aina pitää pois päältä.

Asuksen purkkeille on omakin keskusteluketjunsa: ASUS reitittimet, modeemit yms. verkkolaitteet
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 127
Menee hieman OT:ksi. Uuden reititimen (AiProtection ) mukaan pari turvariskiä päällä. WPS ja UPnP.
WPS:n voin hyvin poistaa käytöstä, mutta miten UPnP. Voiko tuon huoletta ottaa pois käytöstä , ettei mikään vaan sekoa ?

Vai meneekö nämä molemmat "uhat" enemmän foliohattuosastolle ?




Kun tuota vaihdoin, niin tälläisen varoituksen laittaa ? Eikös WPA2 ole edelleen käytössä, niin miksi moinen varoitus ?

Siis WPA1 on jo aika iso uhka, tosin sitä ei noin kutsuta vaan on pelkkä "WPA". Uudempi WPA2 ei normaalisti kovin merkittävä ohka ole, vaikka siihen tunkeutuminen tietysti jollaintasolla onkin mahdollista.

Upnp on siinä mielessä uhka että se mahdollistaa ohjelman pyytää palomuurilta avoimen portin, ja jos siinä ohjelmassa on bugeja tai vaan muuten huono tietoturva se on avoin verkosta tulevalle hyökkäykselle.

Toinen potentiaalinen uhka on se että sulle tarttuu jokin pöpö, niin se mahdollistaa sen että pöpö avaa oven verkosta sisään, mutta tuo ei ole käytännössä enää merkittävä seikka kun pöpö on jo sisällä.

Jos et tiedä käyttäväsi upnp:tä sen voi kytkeä pois.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 038
Viestejä
4 189 611
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom