Mikä näyttö minulle? Näyttösuositukset ja kyselyt

Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Tuo C27JG56 on ainakin oman kokemukseni perusteella aika harmaa näyttö, ei siis toista kovin hyvin värejä. Tämä 3v takuulla varustettu Asus vois olla hyvä vaihtoehto: Asus TUF VG27WQ1B 27" -pelinäyttö 269,90

4K on mielestäni aika iso resoluutio 28-tuumaiselle toimistokäytössä, mutta minulla ei hirveästi ole 4K-näytöistä kokemusta.
Kyllä tuo taitaa olla VA-paneelien ominaisuus, itse vertailin VG27WQ ja AQ IPS-paneelilla, kyllä ero on varsin selvä. Toki se vielä korostui kivijalan hyvässä loisteputkivalossa.

Mikähän siinä sitten on, että TV:t taitaa useimmiten olla juuri VA-paneeleja, ei niiden väritoistossa suurempaa vikaa ole?
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Mikä 34” UW VA paneelin näytöistä olisi paras pelaamiseen ja ominaisuuksiltaan tällähetkellä?
Entä mikä 49” UW näytöistä olisi tällähetkellä hyvä pelaamiseen? Uusin G9 on liian kaareva.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Näyttöä pojalle jouluksi uuden koneen kylkeen. Kumpi kannattaisi?

Asus-TUF-VG27WQ1B-27-pelinaytto 269,90
vai
Asus-TUF-VG249Q1R-24-pelinaytto 149,90

Ymmärrän toki erot reson yms suhteen , mutta onko nuo tarjoukset oikeasti hyviä? Joku pitäisi jouluun mennessä löytää :)
No omasta mielestäni nuo VA-paneelit (WQ) näyttää kovin sameilta. Ehkä hämärässä huoneessa voisivat olla OK. Toi pienempi on IPS ja tuntuisi hinta huomioiden ihan OK:lta. Toki se on FullHD kun tuo kaareva VA on 1440p.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 375
Kyllä tuo taitaa olla VA-paneelien ominaisuus, itse vertailin VG27WQ ja AQ IPS-paneelilla, kyllä ero on varsin selvä. Toki se vielä korostui kivijalan hyvässä loisteputkivalossa.

Mikähän siinä sitten on, että TV:t taitaa useimmiten olla juuri VA-paneeleja, ei niiden väritoistossa suurempaa vikaa ole?
Itse olen käsittänyt, että VA-paneeleissakin on kuitenkin eroja keskenään. Voi toki olla että tuo Asus on ihan yhtä harmaa kun vertaa IPS:ään kuten itsekin siis vertasin.

Näyttöä pojalle jouluksi uuden koneen kylkeen. Kumpi kannattaisi?

Asus-TUF-VG27WQ1B-27-pelinaytto 269,90
vai
Asus-TUF-VG249Q1R-24-pelinaytto 149,90

Ymmärrän toki erot reson yms suhteen , mutta onko nuo tarjoukset oikeasti hyviä? Joku pitäisi jouluun mennessä löytää :)
Ihan hyvät hinnat noille näytöille mielestäni. Huomionarvoista huonohkot ergonomiset säädöt molemmissa ja tuo kalliimpi on kaareva.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 318
Tämä 3v takuulla varustettu Asus vois olla hyvä vaihtoehto: Asus TUF VG27WQ1B 27" -pelinäyttö 269,90
Tästä ei näytä revikoita löytyvän. Netin käyttäjä arvioiden mukaan kuva on todella hyvä, värit jne hyvät, mutta nopeasti liikkuvassa kuvassa motion blur ja ghostaus olisi rajua, ja tyypillinen viive olisi iso. Mutta tiedä noista sitten.. Jos saa testata ja mahdollisuus palauttaa täydellä hinnalla niin varmaan kokeilemisen arvoinen näyttö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
144
Terve,
hakusessa olisi uudet näytöt (2kpl) seuraavilla spekseillä:
- >24-27"
- 1080p
- 144Hz
- värientoisto parempi kuin peruspelinäytöillä eli varmaankin IPS?
- kapeat sivureunukset
- ei kauhean kallis
- AMD näyttis eli Freesync saa olla mutta ei pakollinen

Käyttö siis lähinnä pelailua, mutta lisäksi pienimuotoista kuvan/videonkäsittelyä ja siksi kaipaisin väreiltään luonnollisempaa näyttöä. Pelikäytössä siis vain 1 näyttö, muulloin tarvittaessa kaksi. Eli periaatteessa voisi olla pelinäyttö ja editointinäyttö erikseen, mutta tykkäisin ajatuksesta että ne olis samanlaiset. Kuten näkyy, oma ymmärrys asiasta on vielä aika heikolla pohjalla, mutta tuntuu olevan vaikeaa löytää Googlesta vastauksia näin spesifiin tarkoitukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Terve,
hakusessa olisi uudet näytöt (2kpl) seuraavilla spekseillä:
- >24-27"
- 1080p
- 144Hz
- värientoisto parempi kuin peruspelinäytöillä eli varmaankin IPS?
- kapeat sivureunukset
- ei kauhean kallis
Näyttöä pojalle jouluksi uuden koneen kylkeen. Kumpi kannattaisi?

Asus-TUF-VG27WQ1B-27-pelinaytto 269,90
vai
Asus-TUF-VG249Q1R-24-pelinaytto 149,90
Tossa olisi jälkimmäinen joka täyttänee antamasi speksit 24" osalta hyvin. Saattaa olla 1080p vähänlaisesti 27" näyttöön muutenkin, ellet kauhean kaukaa katso. Itselläni oli jo kokeilussa Asuksen IPS 27" 1440p ja reso oli mielestäni varsin sopiva.
 
Liittynyt
03.12.2020
Viestejä
64
Olen todella tietämätön yhtään mistään, joten kysymys kuuluu: minulle on tulossa GTX 1080 Ti Founders edition, saanko näytöstä irti 144hz jos siinä on vain HDMI 1,4 liitäntöjä? Vai tarvitsenko näytön jossa on HDMI 2,0?
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Olen todella tietämätön yhtään mistään, joten kysymys kuuluu: minulle on tulossa GTX 1080 Ti Founders edition, saanko näytöstä irti 144hz jos siinä on vain HDMI 1,4 liitäntöjä? Vai tarvitsenko näytön jossa on HDMI 2,0?
Minäkään en ole alan suurin asiantuntija, mutta sellainen käsitys on, että DisplayPort olisi kaapelina parempi ja sellainen liitäntä sulla tossa näyttiksessä varmasti on. Eli varmaan ainakin sillä onnistuu, jos näytössä vaan potku riittää.
 
Liittynyt
27.07.2020
Viestejä
8
Olen ajellut tuossa tovin Dirt 2.0 peliä PS4:lla ja 55" telekkarilla. Tarkoitus olisi siirtyä kokeilemaan mm. iracingiä, jotenka laitoin sitten pc:n tilaukseen. Näytönohjaimeksi valikoitui RTX2070 ja nyt pitäisi valita joko 3 kpl näyttöjä tai yksi iso kaareva. Ajorigi on käytössä.

Onko ideoita 144hz ja 1-4 ms vasteajalla olevista pienistä näytöistä (luulisin 24-27 kokoiset olevan riittäviä) tai miten esim. Samsungin Odyssey ultrawide soveltuu simuhommiin? Budjetti noin 800 euroa
Itselleni vastaten. Päädyin Samsung ultrawide 49" näyttöön, viikonloppuna testit sekä Dirt 2.0 että Iracing. On se ainakin fyysisesti julmetun kokoinen :D
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 375
Olen todella tietämätön yhtään mistään, joten kysymys kuuluu: minulle on tulossa GTX 1080 Ti Founders edition, saanko näytöstä irti 144hz jos siinä on vain HDMI 1,4 liitäntöjä? Vai tarvitsenko näytön jossa on HDMI 2,0?
Pakkohan sen näytön on toimia HDMI:n kautta 144Hz nopeudella, jos siitä ei muita liitäntöjä löydy (olettaen siis, että itse näyttö tukee 144 Hz). Pitäisi siis toimia. DisplayPort-liitäntä olisi tosiaan paras.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
En ole vielä yhtään kuollutta pikseliä löytänyt tästä. Vanhassa oli yksi vihreä, mutta yllättävän vähän se itseäni häiritsi.
Tällä kertaa onni suosi ja sain ainakin toistaiseksi omiin silmiin pikselimielessä täysin virheettömän paneelin! Ja kuten edellisessä versiossakin, kuvanlaatu muuten on mielestäni erittäin hyvä ainakin vrt. muutaman vuoden vanha toimisto-Dell Ultrasharp. Värit on tosiaan vahvoja ja kuva tarkka. Kyllä näytti Fortnite hienolta ja testipätkä leffaa.

Valovuotoa on edelleen molemmissa nurkissa, mutta koska lähinnä poika pelaa ja itselleni tämä on kotikonttorinäyttö, niin se ei haittaa. Kyllä kelpaa nyt läväyttää tähän ruudulle tavaraa. Tämä 1440p-näyttö on yllättävän "tilava". Kotona ei viitsi 2x24" FullHD-komboa, niin tämä ajaa melkein saman, varsinkin, kun läppärin näyttö saa toimia sähköpostiruutuna.

Kaiken kaikkiaan, nyt uskallan suositella tätä Asuksen VG27A-mallia! Mielestäni ihan asiallisen näköinenkin kapeine reunoineen. Itse tykkään myös siitä, että perusblinkutukset Windowsista ja jotkut perus-Youtubet voi kuunnella monitorin kaiuttimilla. Eihän nämä mitkään erityiset ole, mutta vastaa perusläppärin kajareita. Musiikki tai muu suurempi elämys täytyy toki kuulokkeilla hakea, mutta tavallisessa käytössä pärjää monitorin kajareilla.

Jos vielä ajattelee tuota hintaa 399 € tai jopa Verkkiksen black friday 379 €, niin onhan se aika sopuhinta, kun vertaa vaikka tähän Delliin:

240 € väliin ja sillä saa USB-hubin, mutta toisaalta ei ole kaiuttimia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Tällä kertaa onni suosi ja sain ainakin toistaiseksi omiin silmiin pikselimielessä täysin virheettömän paneelin! Ja kuten edellisessä versiossakin, kuvanlaatu muuten on mielestäni erittäin hyvä ainakin vrt. muutaman vuoden vanha toimisto-Dell Ultrasharp. Värit on tosiaan vahvoja ja kuva tarkka. Kyllä näytti Fortnite hienolta ja testipätkä leffaa.

Valovuotoa on edelleen molemmissa nurkissa, mutta koska lähinnä poika pelaa ja itselleni tämä on kotikonttorinäyttö, niin se ei haittaa. Kyllä kelpaa nyt läväyttää tähän ruudulle tavaraa. Tämä 1440p-näyttö on yllättävän "tilava". Kotona ei viitsi 2x24" FullHD-komboa, niin tämä ajaa melkein saman, varsinkin, kun läppärin näyttö saa toimia sähköpostiruutuna.

Kaiken kaikkiaan, nyt uskallan suositella tätä Asuksen VG27A-mallia! Mielestäni ihan asiallisen näköinenkin kapeine reunoineen. Itse tykkään myös siitä, että perusblinkutukset Windowsista ja jotkut perus-Youtubet voi kuunnella monitorin kaiuttimilla. Eihän nämä mitkään erityiset ole, mutta vastaa perusläppärin kajareita. Musiikki tai muu suurempi elämys täytyy toki kuulokkeilla hakea, mutta tavallisessa käytössä pärjää monitorin kajareilla.

Jos vielä ajattelee tuota hintaa 399 € tai jopa Verkkiksen black friday 379 €, niin onhan se aika sopuhinta, kun vertaa vaikka tähän Delliin:

240 € väliin ja sillä saa USB-hubin, mutta toisaalta ei ole kaiuttimia.
On nämä kuitenkin hieman eri kaliberin näytöt. arvostelussa näkyy vertailu näiden kahden näytön välillä.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Toki toki, mutta hintaa on myös 60 % enemmän kuin tästä maksettu. Ja olen vain tyytyväinen, että näinkin hyvä näyttö tuli standardin toimisto-Dellin tilalle. Eivät tollaset työnantajan jakamat perusnäytöt kovin hääppösiä ole, jos tällainen edullisemman pään pelimonitori pesee ne mennen tullen. 299 € näyttää olevan sellanen perus toimisto-Dell U2415. Niin mielellään siihen sen 100 € laittaa päälle. Käytännössä tästä 1440p-näytöstä tulee niin paljon lisää työpöytätilaa, ettei välttämättä tartte kahta, kotitoimistonäyttönähän tämä pääasiassa palvelee. Siihen päälle plussaa peliominaisuudet ja kajarit :)
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
198

Onko kukaan kokeillut/hankkinut tätä näyttöä? Pahoittelut jos tästä jo löytyy juttua täältä.
Hobbyhall myi tuota hetken aikaa 399€ hintaan, melkein painoin tilaus nappia mutta aloin empimään.
Lukenut muutamia ristiriitaisia arvioita tuosta, toiset tykkää ja toisten mielestä häntii liikaa.

Tähän mennessä ollut käytössä 27" 144hz 1080p TN-paneeleita, g-syncillä ja ilman. Pelailua (ipanat mukaan lukien) lähinnä FPS puolella.. Fortnite, BFV, Tarkov...

Pohdinnassa on että hyppäisikö saman tien 1440p ultrawide - kelkkaan vai hankkisiko vain 27" min. 144hz 1440p näytön.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
3
Hei tarvitsen uuden näytön pelaamiseen, mutta en tiedä mikä näyttö kannattaa ostaa. Joten nyt olen kirjautunut tänne, jotta saisin tietoa minua viisaammilta. Joten, mikä näyttö kannattaa ostaa?

koneeni tiedot:
Intel core i5-9600k 3.70hz
Nvidia RTX 2060 DUAL OC EVO 6GB GD
Asus ROG STRIX Z390-H gaming ATX
Kingston 16gb HyperX Fury, DDR4 3200MHz
Kingston ssd 500gb m.2
Alpenföhn ben nevis advanced - prosessorijäähdytin
Corsair 650w VS650, atx virtalähde

budjetti on alle 600€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
377
Hei tarvitsen uuden näytön pelaamiseen, mutta en tiedä mikä näyttö kannattaa ostaa. Joten nyt olen kirjautunut tänne, jotta saisin tietoa minua viisaammilta. Joten, mikä näyttö kannattaa ostaa?
Tuskin kukaan osaa vastata jos ainoa vaadittu asia on että tarvitset näytön pelaamiseen. Vähän sama kun kysyisit millainen auto kannattaa ostaa kun haluat ajella.

Hyvä olisi varmaan ainakin mainita millä budjetilla olet liikkeellä (esim 24" ja 49" näytöillä on aika iso hinta- ja kokoero). Pitäisi myös tietää millainen näytöohjain/kone on puskemassa tavaraa siihen ruutuun, isoon resoluutioon tarvitsee enemmän vääntöä koneesta. Ehkä lisäksi voisi mainita millaisia pelejä pelaa, koska näyttöjen nopeuksissakin on eroja. Ja onko tarkoitus käyttää näyttöä muuhunkin, vaikka elokuvien katsomiseen, jolloin paneeleiden tyypitkin voi ottaa huomioon esim. värientoiston osalta.

Lähtökohtaisesti varmaan kannattaa lueskella tästä muutama sivu taaksepäin, katsoa suosituimpia malleja vaikka hinta.fi: sta. 24"-27" 144Hz näytöt taitaa olla nykyään pelikäyttöön ne suostuimmat koska hintaluokka sopii useimmille.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
482
Mitä ominaisuuksia kannattaisi katsoa, jos näytöllä ei ole tarkoitus pelata vaan tehdä etätöitä? Näyttö saisi olla 1440p 27". Mitään kuvankäsittelyä en tee, mutta tietysti haluaisi hyvän kuvan ja laajat katselukulmat. Onko tällaiseen käyttöön muuta väliä kun ostaa sopivalla paneelilla, eli varmaan IPS?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
10
Mitä ominaisuuksia kannattaisi katsoa, jos näytöllä ei ole tarkoitus pelata vaan tehdä etätöitä? Näyttö saisi olla 1440p 27". Mitään kuvankäsittelyä en tee, mutta tietysti haluaisi hyvän kuvan ja laajat katselukulmat. Onko tällaiseen käyttöön muuta väliä kun ostaa sopivalla paneelilla, eli varmaan IPS?
Koko, resoluutio, ergonomia ja hyvät värit. Riittääkö 27"? Itse laittaisin varmaan yli 30" 4K-näytön jos ei pelaamiseen tule. Itse ostin 32" pelinäytön, eikä tämä liian iso ole, mutta 1440p on tämän kokoiselle näytölle vähän turhan pieni resoluutio työpöytäkäytössä. Pelatessa riittävä. IPS todennäköisesti paras valinta tuollaiseen käyttöön.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
482
Koko, resoluutio, ergonomia ja hyvät värit. Riittääkö 27"? Itse laittaisin varmaan yli 30" 4K-näytön jos ei pelaamiseen tule. Itse ostin 32" pelinäytön, eikä tämä liian iso ole, mutta 1440p on tämän kokoiselle näytölle vähän turhan pieni resoluutio työpöytäkäytössä. Pelatessa riittävä. IPS todennäköisesti paras valinta tuollaiseen käyttöön.
Tuota kokoa ja resoluutiota olen itsekin pohtinut. Toimiston 27" 1440p tuntuu ainakin varsin hyvältä. En ole aidosti testannut, mutta 32" tuntuu ajatuksena liian isolta läheltä katsottuna ja 4k resoluutiolla tuntuu että pikselit menee kauhean pieneksi :D varmaan oikeasti joskus tulee pelattua jotain vanhoja pelejä, mutta niin harvoin ja vanhoja, etten mainitse pelaamista kriteerinä. Minulla ei ole edes erillistä näytönohjainta, vaan emolevyyn integroitu, mahtaakohan se tukea edes 4k-resoa..

EDIT: lisäksi kun ilman tätä jatkuvaa etätyötä en varmaan edes miettisi toisen näytön ostamista vanhan 24" 1920x1200 rinnalle, ei näytöstä haluaisi maksaa hirveästi. Sen takia ajattelin, että hyvän 27" 1440p näytön saisi vielä siedettävään hintaan.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Tuota kokoa ja resoluutiota olen itsekin pohtinut. Toimiston 27" 1440p tuntuu ainakin varsin hyvältä. En ole aidosti testannut, mutta 32" tuntuu ajatuksena liian isolta läheltä katsottuna ja 4k resoluutiolla tuntuu että pikselit menee kauhean pieneksi :D varmaan oikeasti joskus tulee pelattua jotain vanhoja pelejä, mutta niin harvoin ja vanhoja, etten mainitse pelaamista kriteerinä. Minulla ei ole edes erillistä näytönohjainta, vaan emolevyyn integroitu, mahtaakohan se tukea edes 4k-resoa..

EDIT: lisäksi kun ilman tätä jatkuvaa etätyötä en varmaan edes miettisi toisen näytön ostamista vanhan 24" 1920x1200 rinnalle, ei näytöstä haluaisi maksaa hirveästi. Sen takia ajattelin, että hyvän 27" 1440p näytön saisi vielä siedettävään hintaan.
Eihän idea olekaan että 30+ tuumaisia (pl. ultramatalat) katsotaan nenä vaarassa osua siihen ja pienimmänkin niiskauksen aiheuttaessa tarpeen puhdistaa näyttö.
Vaan siten että kuva on kunnollisen kokoinen rennommin tuolissa ollessa ja taaksepäinkin nojatessa.
Matalakuvasuhdekin kun pienentää näytön todellista pinta-alaa suhteessa markkinointikokoon.
Vaikka syövätkin lähemmäs 10cm enemmän pöytätilaa kuin tuo 24" 16:10, niin jos laittaisit sen toimiston näytön sen viereen kuvan pystykoko kasvaisi vain karvan yli 1cm.
(tietenkin 32" vaatii vielä enemmän pöytätilaa, mutta alkaa antaa kunnollisen kuvan korkeuden)

Emolevyissä ei ole ollut mitään integroituja näytönohjaimia sitten lähemmäs vuosituhannen vaihteen kuin nykyhetken, vaan se on prossuun integroituna.
Ja esim vanhan Haswellin iGPU tukee 4K:ta:
Intel® Core™ i7-4770K Processor (8M Cache, up to 3.90 GHz) Product Specifications

Ja 60Hz 4K näyttöjä saa halvemmalla kuin monia 2560x1440 pelinäyttöjä.
Kaikista halvimmat (tosin 27" kokoiset) eivät maksa paljoa enempää kuin 2560x1440 näytöt.
4K-näytöt - Näytöt - Jimms.fi
Näytöt - Oheislaitteet - Jimms.fi
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
184
Onko mitään ideaa Benq XL2411P, 24", 144Hz, TN-paneelilla varustetussa näytössä?


Ilmeisesti kyseisen mallin aiempi versio oli kovin suosittu näyttö ja ymmärtääkseni käytännössä eroina DP liitänmän puuttuminen sekä tässä uudessa versiossa ei ole nvidian 3d tekniikkaa.

Suurimpina heikkouksina on freesync/gsync puuttuminen, alhainen resoluutio, suurehkot reunukset ja tn paneeli.

Itselle 1080p resoluutio on ihan hyvä, kun toimiipahan pelit paremmin.

Tn paneeli myös ok, kun ei ole tarvetta ns. laajemmalle katselukulmalle kun katsoo näyttöä ihan keskellä. IPS glow häiritsee itseäni liikaa ja VA paneelien 'black smearing' ghosting efekti näyttää jo arvosteluvideoissa kauhealta niin jäljelle jää tn paneeli.

Itselle ei 'screen tearing' ole kovin häiritsevä ongelma enkä ole gsync näyttöjen yhteydessä huomannut, että pomppiva fps käyrä olisi yhtään sulavampi kuin gsync pois päällä. Yhtälailla ne hetkelliset fps putoamiset esim. 144 -> 100 tuntee töksähtelevinä hetkinä oli gsync päällä tai ei. Ruudun repeilyä ei tietysti tule, mutta se ei itseäni niin paljoa ole häirinnyt.

Mutta näiden tietojen jälkeen kysymyksenä onkin. Onko tuossa xl2411p näytössä mitään ideaa nykypäivänä vai onko samaan hintaluokkaan mitään parempaa 144Hz TN näyttöä? Mitä nyt arvosteluita lukenut niin tosi monessa vastaavas näytös vaikka mitä ongelmia niin sen perusteel mietin tuota benq vaihtoehtoa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Onko mitään ideaa Benq XL2411P, 24", 144Hz, TN-paneelilla varustetussa näytössä?


Ilmeisesti kyseisen mallin aiempi versio oli kovin suosittu näyttö ja ymmärtääkseni käytännössä eroina DP liitänmän puuttuminen sekä tässä uudessa versiossa ei ole nvidian 3d tekniikkaa.

Suurimpina heikkouksina on freesync/gsync puuttuminen, alhainen resoluutio, suurehkot reunukset ja tn paneeli.

Itselle 1080p resoluutio on ihan hyvä, kun toimiipahan pelit paremmin.

Tn paneeli myös ok, kun ei ole tarvetta ns. laajemmalle katselukulmalle kun katsoo näyttöä ihan keskellä. IPS glow häiritsee itseäni liikaa ja VA paneelien 'black smearing' ghosting efekti näyttää jo arvosteluvideoissa kauhealta niin jäljelle jää tn paneeli.

Itselle ei 'screen tearing' ole kovin häiritsevä ongelma enkä ole gsync näyttöjen yhteydessä huomannut, että pomppiva fps käyrä olisi yhtään sulavampi kuin gsync pois päällä. Yhtälailla ne hetkelliset fps putoamiset esim. 144 -> 100 tuntee töksähtelevinä hetkinä oli gsync päällä tai ei. Ruudun repeilyä ei tietysti tule, mutta se ei itseäni niin paljoa ole häirinnyt.

Mutta näiden tietojen jälkeen kysymyksenä onkin. Onko tuossa xl2411p näytössä mitään ideaa nykypäivänä vai onko samaan hintaluokkaan mitään parempaa 144Hz TN näyttöä? Mitä nyt arvosteluita lukenut niin tosi monessa vastaavas näytös vaikka mitä ongelmia niin sen perusteel mietin tuota benq vaihtoehtoa.
Telialla on Lenovon G25-10: Lenovo G25-10 24,5" -pelinäyttö
Hinnasta 15% pois alekoodilla joulu1315, voimassa vain tänään.

Tuossa on freesync ja aavistuksen nätimmät reunukset. Kuvanlaadultaan taatusti yhtä hyvä kuin BenQ.

Paras TN taitaa olla Viewsonic XG240R: Viewsonic XG240R, hinta 216€
 
Liittynyt
13.10.2020
Viestejä
4
Onko kellään kokemuksia tästä Asus ROG Swift PG329Q pitäisi itsekin löytää pelailuun ja yleiseen käyttöön sopivaa mieluiten 32" näyttöä. Näitä ei taida vielä olla markkinoilla juurikaan 4k resoluutiolla vaan joutuu tyytymään 1440p resoon korkeammilla ruudunpäivityksillä? Asuksella on myynnissä niitä vielä suurempia VA-paneelilla varustettuja näyttöjä mutta ilmeisesti aika huonolla laadulla varustettu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Millä spekseillä kannattaisi ostaa näyttö split screen minecraftin pelaamiseen? Xbox One S konsolina, joten 4k taitaa olla ainakin turha. Oisko joku yli 30" ja 2k näyttö hyvä tuohon tarkotukseen?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
6
Näyttö olisi hakusessa. Vaatimuksia vähän:
-1440p
-koko 24" - 32"
-60+Htz

Pääasiassa pelailuun, käytännössä ei koskaa pimeässä huoneessa. Hinta/laatu -suhdetta haetaan tappiin oston kanssa, eli voi olla paskakin jos saa aivan törkyisen halvalla.

Edit: On tämä Powerin alessa oleva esimerkiksi mistään kotoisin? LENOVO Q27Q-10 27" QHD NÄYTTÖ - Power.fi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 318
Näyttö olisi hakusessa. Vaatimuksia vähän:
-1440p
-koko 24" - 32"
-60+Htz

Pääasiassa pelailuun, käytännössä ei koskaa pimeässä huoneessa. Hinta/laatu -suhdetta haetaan tappiin oston kanssa, eli voi olla paskakin jos saa aivan törkyisen halvalla.

Edit: On tämä Powerin alessa oleva esimerkiksi mistään kotoisin? LENOVO Q27Q-10 27" QHD NÄYTTÖ - Power.fi

Tuossa jonkinlaista revikkaa linkkaamastasi Lenovosta. Ei mikään huikea kuva, huonot säätömahdollisuudet ja hidas vasteaika. Hinta on houkuttelevan hyvä kyllä.

Venyisikö budjetti tuohon? AOC Q27G2U 27&quote; pelinäyttö - Näytöt

Tuo taitaa olla parhaita 200-300e QHD pelinäyttöjä. 144hz virkistystaajuus on mun kokemuksella paljon parempi kuin 75. Toki hidastempoisissa peleissä menee hyvin vähempikin, ja QHD:lla 100fps saaminenkin raskaammissa peleissä vaatii jo aika paljon GPU-tehoja. Mutta revikoissa tuon AOC: kuvaa on kehuttu ja vasteaika pitäisi olla pieni. Taitaa hakata ton halppis Lenovon aivan kaikessa.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 318
Kannattaa silti myös varautua tulevaan. Laadukas näyttö pysyy kuitenkin käytössä vuosia eli helposti lähitulevaisuudessa tulee koko 144hz käyttöön uudemmilla GPU:illa.
Joo ehdottomasti. Alle 144hz alkaa olla pelaamisessa menneen talven lumia, ja noita 144hz monitoreita saa FHD + QHD jo halvalla.

Tuo AOC:n näyttö oli jo joskus vuosi sitten melkoinen budjettikuningas, mutta sen saatavuudet Suomessa on ollut tänä vuonna heikkoa. Nyt löytyy taas useammasta verkkokaupasta. Jos jollain on kokemuksia tuosta näytöstä, niin voisi miinuksia mainita. Itse en ole revikoista löytänyt mitään suuria miinuksia, kuten rajua ghostaamista, huonoa vasteaikaa tai laimeaa kuvaa. Kaikki VA-paneelit taitaa ghostata vähäsen, siinä missä IPS-paneelit hehkuu yläkulmista (paitsi ehkä jotku kalliit mallit).
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Joo ehdottomasti. Alle 144hz alkaa olla pelaamisessa menneen talven lumia, ja noita 144hz monitoreita saa FHD + QHD jo halvalla.

Tuo AOC:n näyttö oli jo joskus vuosi sitten melkoinen budjettikuningas, mutta sen saatavuudet Suomessa on ollut tänä vuonna heikkoa. Nyt löytyy taas useammasta verkkokaupasta. Jos jollain on kokemuksia tuosta näytöstä, niin voisi miinuksia mainita. Itse en ole revikoista löytänyt mitään suuria miinuksia, kuten rajua ghostaamista, huonoa vasteaikaa tai laimeaa kuvaa. Kaikki VA-paneelit taitaa ghostata vähäsen, siinä missä IPS-paneelit hehkuu yläkulmista (paitsi ehkä jotku kalliit mallit).
Kaikissa noissa IPS, VA, TN on omat huonot puolensa. Pitää aina vaan miettiä että mitkä huonot puolet merkitsevät itselle vähiten. Minä en esimerkiksi siedä IPS glowia ja VA smearingia yhtään ja siksi ostan aina TN-paneelin. Ehkä vielä jonain päivänä saa OLED-monitoria sopuhintaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 122
1440p 27" +120hz näyttö hakusessa. Ei kaareva, tulee ihan perus pelaamiseen ja työpöytä käyttöön. 300-450€ haarukka.

LG 27gl850-b on tuossa jo pyörähtänyt ostoskorissa mutta olisiko samassa tässä hintaluokassa jotain parempaa?
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
1
Nyt tarvittaisiin ammattilaisten näkemystä, onko tuo acerin 80e hintalapun ero kannattava sijoitus vai onko halvempi Samsung parempi valinta? Näiden kahden välillä palloilut, IPS paneeli kiinnostaisi mutta entiedä oikeuttaako se hintaeron vai pärjää tuolla VA paneelilla?


VAI

 
Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
494
Kyllä VA ja IPS ero on selkeä.
Mutta jos ei tarvitse laajaa väriskaalaa esim kuvienkäsittelyyn ja/tai laajempaa katselukulmaa niin miksei halvempikin.
Ostin blackfriday tarjouksesta jimmsiltä 289e tuon Acerin ja erittäin tyytyväinen.
Aika puutteellinen speksaus CDON sivulla, kun ei edes 144Hz mainita.
Kalibroin värit heti kiinni laitettuani, eikä kovinkaan isoa eroa ollut tehdas sävyihin.

Kaarevista näytöistä ei kokemusta niin en osaa sanoa tuoko se jotain ihmeellistä lisää 27" näytöissä.
Isommissa varmasti alkaa olla jo mukava lisä se kaarevuus.
 
Liittynyt
20.12.2020
Viestejä
64
Itse en tilaisi Cdonin kautta näyttöä. Tulee vissiin vielä jonkun cdiscountin kautta toi näyttö. Itse näyttö varmaan hyvä, mutta tilaisin sen muuta kautta jos kiinnostaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
56
Oma setuppi on 6600k ja GTX 1070. Nykyinen näyttö on asuksen ips proart 238 joka on jo 9v vanha. Nyt alkoi mieli tekemään 144hz näyttöä ja aloin miettimään että nostaisko resoa samalla 1440p luokkaan.

Onkohan tässä reson nostossa järkeä vai tyytyis 1080p 144hz näyttöön...?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Oma setuppi on 6600k ja GTX 1070. Nykyinen näyttö on asuksen ips proart 238 joka on jo 9v vanha. Nyt alkoi mieli tekemään 144hz näyttöä ja aloin miettimään että nostaisko resoa samalla 1440p luokkaan.

Onkohan tässä reson nostossa järkeä vai tyytyis 1080p 144hz näyttöön...?
Tuolla näytönohjaimella et kyllä kovin pitkälle pärjää 1440p ja 144hz, mutta freesync auttaa aika pitkälle. Tulevaisuuden kannalta myös parempi 1440p.

Personal preference ja lompakon paksuushan sen lopulta päättää. Itse olen täysin tyytyväinen 1080p/144hz vaikka täälläkin eräs sitä antiikkiseksi resoluutioksi väittää.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
Oma setuppi on 6600k ja GTX 1070. Nykyinen näyttö on asuksen ips proart 238 joka on jo 9v vanha. Nyt alkoi mieli tekemään 144hz näyttöä ja aloin miettimään että nostaisko resoa samalla 1440p luokkaan.

Onkohan tässä reson nostossa järkeä vai tyytyis 1080p 144hz näyttöön...?
Ilman muuta siinä on järkeä. Sanotaan näin että kun itse aikoinani hyppäsin 24" 1080p 60Hz TN näytöstä 27" 1440p (60Hz) IPS näyttöön se ns. "wow" efekti säilyi useita viikkoja, jopa kuukausia.
Tosin siirtymä 60Hz => 144Hz ei sitä enää aiheuttanut mutta kuten itsekin totesit nykyinen näyttösi on sinulla kestänyt sen 9 vuotta käyttöä joten henkilökohtaisesti sanoisin että juuri nyt paras hinta/laatusuhde saavutetaan 1440p 144Hz 27" näytöllä. Varsinkin jos tarkoitus on käyttää sitä näyttöä pitkään (kuten 9v) jolloin muu kokoonpano ehtii hyvin päivittyä ja uskallan väittää että 9v sisällä myös tuosta 144Hz ehdit nauttia enempi kuin hankkimalla 60Hz näytön.

Sanottakoon vielä että yleensä EN pelaa FPS pelejä vaan enempi luokkaa: Cyperbunk 2077 / Total War: Warhammer I & II, Pathfinder Kingmaker, Battletech jne. Mikäli pelaat FPS pelejä tuosta 144Hz on luultavasti huomattavasti enempi hyötyä (ns. enempi headshotteja miettien Quake I, Counter Strike modi [Half-Lifelle] & Doom aikaa vuosituhannen vaihteessa) mutta hintaero 60Hz on niin vähäinen että ihan tulevaisuuttakin ajatellen 144Hz näyttö kannattaa hankkia.
 
Viimeksi muokattu:

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Oma setuppi on 6600k ja GTX 1070. Nykyinen näyttö on asuksen ips proart 238 joka on jo 9v vanha. Nyt alkoi mieli tekemään 144hz näyttöä ja aloin miettimään että nostaisko resoa samalla 1440p luokkaan.

Onkohan tässä reson nostossa järkeä vai tyytyis 1080p 144hz näyttöön...?
Ehdottomasti.
Käyttökokemus paranee rajusti aivan kaikessa.
Esim. nettiselauksessakin mahtuu enemmän näkyviin kerralla ja ylös-alas kelauksen määrä vähenee.

Sitäpaitsi pelkästä hertsien nostosta et saisi raskaammissa peleissä erityisesti hyötyä tuon nelisäikeisen prossun takia.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Vanhalle kahden näytön kokoonpanolle olisi kiva saada korvaaja. Kooltaan ovat ”24 & ”27, FHD. Kun en näistä hirveästi ymmärrä, niin vastaisiko tuollainen ”32 1440p monitori leveydeltään edes suurinpiirtein näitä kahta? Mieluusti tietty hiukka pienempikin menisi (”30?)
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Vanhalle kahden näytön kokoonpanolle olisi kiva saada korvaaja. Kooltaan ovat ”24 & ”27, FHD. Kun en näistä hirveästi ymmärrä, niin vastaisiko tuollainen ”32 1440p monitori leveydeltään edes suurinpiirtein näitä kahta? Mieluusti tietty hiukka pienempikin menisi (”30?)
Kuten ala-asteen matikkakin sanoo, niin tarvittava koko edes kahden 24" leveyttä vastaamaan olisi 48".

30 tuumaisena ei löydy kuin vanhempia oikean näytön 16:10 kuvasuhteella olevia 2560x1600 malleja.
16:9 matalakuvalla se koko on 32 tuumaa.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 318
Käyttökokemus paranee rajusti aivan kaikessa.
Esim. nettiselauksessakin mahtuu enemmän näkyviin kerralla ja ylös-alas kelauksen määrä vähenee.
Miten pelatessa tuo 1440p vs 1080p, tuohan parantaa tarkkuutta selvästi, mutta ei ilmeisesti tekstuureja? Eli jos pelistä löytyy 1080p / 720p -tekstuurit, niin samalta kai se näyttää 1440p:nä? Vai olenki missannut jotakin. Kaikkea muuta kai se parantaakin, ja niitä antialiasing sahalaitoja varsinkin.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Miten pelatessa tuo 1440p vs 1080p, tuohan parantaa tarkkuutta selvästi, mutta ei ilmeisesti tekstuureja? Eli jos pelistä löytyy 1080p / 720p -tekstuurit, niin samalta kai se näyttää 1440p:nä? Vai olenki missannut jotakin. Kaikkea muuta kai se parantaakin, ja niitä antialiasing sahalaitoja varsinkin.
Eiköhän valtaosassa pelejä ole aivan riittävän tarkat tekstuurit.
Se alkuperäinen Crysis nyt tietenkin tarvitsisi tekstuurimodin.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
Miten pelatessa tuo 1440p vs 1080p, tuohan parantaa tarkkuutta selvästi, mutta ei ilmeisesti tekstuureja? Eli jos pelistä löytyy 1080p / 720p -tekstuurit, niin samalta kai se näyttää 1440p:nä? Vai olenki missannut jotakin. Kaikkea muuta kai se parantaakin, ja niitä antialiasing sahalaitoja varsinkin.
Muuten näyttää ihan hyvältä mutta jos puhutaan oikeasti vanhasta pelistä (esim. Total Annihilation: Kingdoms) niin siinä ns. elokuvissa eli ne välissä olevat videot huomaa kyllä että ne eivät skaalaa. Tosin tuo peli on tehty 1999, mutta silti näyttää oikein hyvältä ja toimii (itse peli, ei ne välivideot jotka taitavat olla 640X480 tms resoluutiolla) 2560x1440p resoluutiolla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 866
Viestejä
4 211 779
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom