Mikä näyttö minulle? Näyttösuositukset ja kyselyt

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Uutta näyttöä ensisijaisest koulu-/työkäyttöön (Autocad/Vectorworks suunnittelua), mutta näytön olisi hyvä soveltua myös pelaamiseen. Työkäytössä olisi tarvetta isolle resolle mutta pelaaminen tapahtuu FHD resolla ja 144hz, peleinä esim cs ja apex. Tällä hetkellä katseluetäisyys 40cm monitoriin.
Nykyinen Benq 24" FHD 144hz TN on pelaamiseen ihan ok, mutta ruututila ei riitä työhön ja värien toisto on kauheaa :D.
Vinkkejä näytön hankkimiseen otetaan vastaan, hinta max 350€.
Onko IPS/VA-paneelien ero merkittävä minun käyttööni? Onnistuuko FHD reson skaalaus WQHD näyttöön miten hyvin pelikäytössä, onnistuuko koko näytölle vai näyttääkö se hirveältä? Vai onko ainoa mahdollisuus pelata blackbarsseilla? Onko alla mainitut näytöt sopivia/miellyttäviä käyttää vanhan 24" näyttöni rinnalla? Asettuuko kaareva näyttö monitorivarrella järkevästi suoran paneelin viereen?

Olen pohtinut seuraavia tarjouksessa olevia näyttöjä, onko jotain parempia vaihtoehtoja tai löytyykö lisäinvestoinnilla sopivampia/parempia paneeleja? Käytettynä osto on myös vaihtoehto, jotain hyviä menneiden vuosien malleja ehdottaa?

Acer 27" Nitro VG270UPbmiipx, 144Hz WQHD IPS, 299€
Samsung C27JG50 27", 144Hz WQHD VA, 229,9€
Lenovo Q27q-10 27”, 75Hz WQHD IPS, 209€
No CS:hän on sen verran vanha peli, että varmasti pyörisi hyvin myös 1440p:llä kunhan vain näytönohjain on jotenkin modernin tasoinen.

Acer on noista ainoa variable refresh ratella, niin pelikäyttöä ajatellen muut ovat jo sen vuoksi luokkaa huonompia.
Jos käytät aina normaalia huonevalaistusta, niin IPS on tasainen suoriutuja.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
27" tai ultrawide (sama korkeus kuin normi 27" näytössä) näyttö hakusessa. Käyttö: pelaaminen (4K poislaskuissa sillä en aio ostaa yli tonnin näyttistä), surffaaminen ja toisinaan koodailu jne. työperäinen tekeminen. G-Sync pitää olla. Budjetti max. 500-600€, enemmänkin jos on perusteltu. Go.
Vihdoinkin sain tehtyä päätösen ja Asus 27" ROG Strix XG279Q, 170Hz (OC) WQHD-pelimonitori, musta - 599,90€ tuli hommattua. Täytyy sanoa että tyytyväinen olen ollut. Toiminut sekä työ- että pelikäytössä täydellisesti. IPS hehkua toki on jonkin verran mutta se on pakollinen trade-off paneelityypissä. Muuten, värit, nopeus ja muut ominaisuudet täyttä rautaa.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 026
Pistin tollasen tilaukseen InLine Double -monitorivarsi kahdelle näytölle, kaasujousella 129,99

Nykyisellään on 27" 2k acer predator ips pelinäyttö ja 2. monitorina ikiWanha samsung syncmaster 24" full hd jonka värit ovat päin p.

Pitäs miettiä upgrade toiseksi näytöksi. max koko tulee olemaan 32", 27 riittää myös. Oisko sopiva 4k kakkosnäytöksi, vai onko hankala jos 1. näyttö on 2k ja 2. näyttö 4k?
- 2. vaihtoehto olisi acer predator 2. näytöksi ja uusi 4k pelinäyttö (kalliita)
- tai joku 27" tai 32" 2k näyttö, näytön pitää olla joko IPS tai hyvät värit, koska kuvankäsittelyä käyttelen. ei tarvi välttämättä olla 144Hz,m jos jää kakkosmonitoriksi.
Tuossa ainakin pari vaihtoehtoa kumpi noista on parempi? lenovo on nyt halvempi.

isompaa:
Samsung U32J590UQU, hinta 279€ VA-paneeli, mutta hinta on edullinen

ostohousut ei nyt niin purista, että voisi odotella black friday tarjouksiakin.

3. näyttö on LG OLED C9 55", josta piti tulla kakkosnäyttö, mutta huomasin että liian hankalaa sijoitaa kunnolla ja käyttää, pakko laittaa parempi monitori.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
548
Löytyykö 15-17 tuuman kannettavia monitoreita, jossa löytyisi vähintään tuo 72 NTSC/100 SRGB? Lisäisi pienemmänkin kannettavan tehokkuutta kummasti kun voisi tuollaisen levittää pöydälle ja kytkeä USB-C:llä koneeseen.

Mitä olen katsonut niin kaikissa brändimonitoreissa jäädään tuosta väriavaruusvaatimuksesta ja sitten kiinalaiset mainostaa jopa 100 SRGB, mutta todellisuus voi olla toinen.

Edit. Yhden speksit täyttävän näytön onnistuin löytämään.

17,3 tuumainen + integroitu akku, halvimmillaan 510e. Luvattu 100 sRGB, testattu 109,5 sRGB


Lenovo vain 14 tuumainen ja hintaa 250e. Testattu yksilö pääsee jo lähelle 98 sRGB.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
22
Lenovon tuotesivulla lukee: Saat yhdellä kaapelilla latausvirran kannettavaan tietokoneeseen, työpöydän oheislaitteet kiinni, vietyä kuvan näyttöön sekä kytkettyä kannettavan langalliseen verkkoon näytöstä löytyvän RJ-45 -liitännän avulla.

Eli jos USB-C:lla saa yksinään läppärin toiminnot hoidettua näppiksen ja hiiren (+kuulokemikin) ollessa kiinni näytössä, niin eikö pitäisi riittää, että näytöstä on vedetty pöytäkoneeseen DVI:n lisäksi USB-johto?
Vastaan omaan viestiini todeten, että ei onnistu kyseisellä Lenovon näytöllä.

Hain kyseisen näytön viikko sitten. Muuten erittäin hyvän oloinen näyttö työkäytössä, mutta tässä ei ole ollenkaan usb upstream -porttia. Näyttö toimii loistavasti telakkana läppärille usb-c liitännän kautta, jolloin läppäri lataa näytön kautta, ja näyttöön on kiinnitettynä näppis, hiiri sekä rj45.

Saan pöytäkoneen GTX 770:n hdmi:llä näyttöön kiinni, mutta koska näytössä ei yksikään usb-portti tue upstreamia, ei näytössä kiinni olevat näppis ja hiiri toimi pöytäkoneessa.

Täytynee etsiskellä, josko löytyisi joku sekä lataavan usb-c:n että upstreamilla varustetun usb:n (USB-B?) sisältävä näyttö, ja palauttaisi tämän nykyisen.

Tästä näytöstä siis kyse.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
27
Hakusessa 144 Hz FullHD näyttö kokoluokassa noin 24" pääasiassa nopeatempoisten nettiräiskintöjen (lue: Rainbow Six Siege) pelaamiseen. Näyttiksenä GTX 970. Budjetti max 250 euroa. Liiketoiston tarkkuus siis ykkösprioriteetti, ei toki haitaksi olisi jos värintoisto ei ihan kuraa olisi. Korkeussäätö täytyy näytössä olla. Nykyinen näyttö Dell U2312HM eli 60 Hz IPS-paneelilla mennään tällä hetkellä.

Minkälaisia ongelmia odotettavissa siitä että tuo GTX 970 ei ihan joka tilanteessa kykene säilyttämään Siegessä 144 Hz päivitystaajuutta? Käsittääkseni GTX 970 ei G-Sync Compatiblea tue ja "täysiveriset" G-Sync näytöt taitavat olla pois kuvioista mainitulla budjetilla.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
105
Aika päivittää etätyöpistettä ja hakusessa olisi uusi näyttö työpöytä käyttöön toimisto- ja koodaustöihin. Nykyinen sähköpöytä kokoa 100 x 80 cm, joten suosiolla parempi ostaa mahdollisimman iso näyttö kuin kaksi pientä näyttöä?

Lisää tyhmiä kysymyksiä: Onko mitään hyötyä isommasta kuin Full HD resoluutiosta työpöytäkäytössä.
Miltähän tämä vaikuttaisi:

Löytyykö kokemuksia työpöytä käytössä?
 

snz

Liittynyt
09.10.2017
Viestejä
71
Miltähän tämä vaikuttaisi:

Löytyykö kokemuksia työpöytä käytössä?
Itse en ottaisi missään nimessä noin paljoa tuumia 1440p-resolle. Pikselikoko menee todella suureksi. Omasta mielestäni 1440p-resolle maksimi tuumakoko on 27".

Nimenomaan työpöytäkäytössä resoluutiolla on todella suuri merkitys. Mitä isompi reso, sitä enemmän tavaraa näytölle mahtuu. Isompi tuumakoko vie vain tilaa pöydältä. Jos yli 30" mahtuu pöydälle ja budjetti sallii, niin saattaisin itse miettiä jo 4k-näyttöjä. Toinen hyvä (ehkä jopa parempi) vaihtoehto olisi ultrawidet.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
105
Itse en ottaisi missään nimessä noin paljoa tuumia 1440p-resolle. Pikselikoko menee todella suureksi. Omasta mielestäni 1440p-resolle maksimi tuumakoko on 27".

Nimenomaan työpöytäkäytössä resoluutiolla on todella suuri merkitys. Mitä isompi reso, sitä enemmän tavaraa näytölle mahtuu. Isompi tuumakoko vie vain tilaa pöydältä. Jos yli 30" mahtuu pöydälle ja budjetti sallii, niin saattaisin itse miettiä jo 4k-näyttöjä. Toinen hyvä (ehkä jopa parempi) vaihtoehto olisi ultrawidet.
Tarkoitus oli alunperin hommata kaksi 24 tuumasta, mutta pöydälle ei mahdu. Tästä johtuen ajatus oli, että korvataan ne yhdellä isommalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 861
Itselläni on tuollainen yllä oleva Aoc näyttö, mutta sillä va-paneelilla vain. Ei moittimista pelatessa tai työpöytä käytössä. Tuossa WFD8 näytössä on ips-paneeli, joten värit pitäisi olla vielä paremmat.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
554
On aika päivittää vanha 980 Ti ja sen mukana tämä iän ikuinen 24" 1080p näyttö.
Kumpaan nyt kannattaa panostaa, 1440p vai 4K? 27 vai 32 tuumainen? Jos budjetti on 500e niin silloin varmaan kannattaa katsella noita 27" 1440p näyttöjä? Minkä hintainen 4K näyttö olisi "ostamisen arvoinen"? Halvimpia rupuleita ei kuitenkaan kannata ostaa.
Mikään pelinäyttö ei tarvitse olla, vaan 144hz riittää enemmän kuin hyvin, tärkeämpää että paneeli on hyvä ja satunnainen kuvankäsittely photarilla ja lightroomilla onnistuu.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
On aika päivittää vanha 980 Ti ja sen mukana tämä iän ikuinen 24" 1080p näyttö.
Kumpaan nyt kannattaa panostaa, 1440p vai 4K? 27 vai 32 tuumainen? Jos budjetti on 500e niin silloin varmaan kannattaa katsella noita 27" 1440p näyttöjä? Minkä hintainen 4K näyttö olisi "ostamisen arvoinen"? Halvimpia rupuleita ei kuitenkaan kannata ostaa.
Mikään pelinäyttö ei tarvitse olla, vaan 144hz riittää enemmän kuin hyvin, tärkeämpää että paneeli on hyvä ja satunnainen kuvankäsittely photarilla ja lightroomilla onnistuu.
Se varmaan helpottaa resoluutioiden välillä valintaa, että 60Hz:iä kovemman frameraten 4K näyttöjä löytyy suunnilleen yhtä monta kuin rehellisiä poliitikkoja.
Hyvällä tuurilla saatetaan saada jokunen jo vuosikin sitten paperi-ilmoitettu näyttö myyntiin jouluksi.
Samoin tuo budjettikin pitäisi suunnilleen tuplata.

32 tuumaisissa on myös korkeamman kuvataajuuden näytöt harvassa, jos haluat IPS:n.
Asuksen äskettäin julkaisema 2560x1440 näyttö taitaa olla ainoa.
VA:na löytyy montakin.
Jos suosit normivalaistua huonetta IPS:n heikkous ei niin näy ja ovat yleisesti tasaisemmilla vasteajoilla.
VA:n nestekiteistä ylivoimaisesti suurin kontrasti taas antaa hämärämmässä huoneessa näyttävimmän kuvan, mutta vasteajoissa on osa siirtymistä "haasteellisia".

IPS:ssä tämä on nopeilla vasteajoilla, mutta kontrasti on IPS:ksikin keskinkertainen:
Lenovo 27" Legion Y27q-20, 165Hz (OC) WQHD -pelimonitori, musta - 449,00€
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
554
Se varmaan helpottaa resoluutioiden välillä valintaa, että 60Hz:iä kovemman frameraten 4K näyttöjä löytyy suunnilleen yhtä monta kuin rehellisiä poliitikkoja.
Hyvällä tuurilla saatetaan saada jokunen jo vuosikin sitten paperi-ilmoitettu näyttö myyntiin jouluksi.
Samoin tuo budjettikin pitäisi suunnilleen tuplata.

32 tuumaisissa on myös korkeamman kuvataajuuden näytöt harvassa, jos haluat IPS:n.
Asuksen äskettäin julkaisema 2560x1440 näyttö taitaa olla ainoa.
VA:na löytyy montakin.
Jos suosit normivalaistua huonetta IPS:n heikkous ei niin näy ja ovat yleisesti tasaisemmilla vasteajoilla.
VA:n nestekiteistä ylivoimaisesti suurin kontrasti taas antaa hämärämmässä huoneessa näyttävimmän kuvan, mutta vasteajoissa on osa siirtymistä "haasteellisia".

IPS:ssä tämä on nopeilla vasteajoilla, mutta kontrasti on IPS:ksikin keskinkertainen:
Lenovo 27" Legion Y27q-20, 165Hz (OC) WQHD -pelimonitori, musta - 449,00€
Aivan totta, enhän minä muistanut noissa 4K näytöissä tuota Hz rajoitusta, eli 1440p näyttö siis.
Normivalaistu olkkari, eli ei ole mikään pimeä nörttikellari.
Onko tämä satasen verran parempi, vai maksaako tässä vaan tuo G-sync? Katsoin vaan, että on suhteellisen suosittu, tuskin syyttä.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 134
Aivan totta, enhän minä muistanut noissa 4K näytöissä tuota Hz rajoitusta, eli 1440p näyttö siis.
Normivalaistu olkkari, eli ei ole mikään pimeä nörttikellari.
Onko tämä satasen verran parempi, vai maksaako tässä vaan tuo G-sync? Katsoin vaan, että on suhteellisen suosittu, tuskin syyttä.
Itsellä on tuo lenovo, jalka on lenovossa parempi kuin lgssä ja gsync pitäisi olla myös mutta en käytä sitä niin joku muu voi varmaan varmistaa tämän asian.


Tossa on vissiin ainoa kattava arvostelu tosta lenovosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
36
Morjensta. Olen nyt pähkäillyt pitkään minkä näytön hommaisin mm. pelaamiseen sekä elokuvien katseluun, mutta en vain pysty päättämään. Olen kahteen monitoriin päätynyt, mutta toisessa on mm. hyvä kontrasti (VA) ja toisessa hyvät värit (IPS). Näihin kahteen olen päätynyt: MSI MPG27CQ2 (387€) ja LG 27GN850-B (350€), mutta ehdottomasti saa ja toivon, että tulee ehdotettua muitakin näyttöjä!

Tässä hieman mitä toivoisin näytöltä:
  • G-sync compatible iso plussa
  • Mieluiten ei curved
  • Vesa mountti
  • Budjetti: ~ 450e
  • 27"
  • 1440p
  • > 144Hz
  • Mahdollisimman hyvä suhde kontrastilla ja väreillä
Onko tämmöistä näyttöä edes olemassa meikän budjetilla? :D
 

MBC

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
45
Morjensta. Olen nyt pähkäillyt pitkään minkä näytön hommaisin mm. pelaamiseen sekä elokuvien katseluun, mutta en vain pysty päättämään. Olen kahteen monitoriin päätynyt, mutta toisessa on mm. hyvä kontrasti (VA) ja toisessa hyvät värit (IPS). Näihin kahteen olen päätynyt: MSI MPG27CQ2 (387€) ja LG 27GN850-B (350€), mutta ehdottomasti saa ja toivon, että tulee ehdotettua muitakin näyttöjä!

Tässä hieman mitä toivoisin näytöltä:
  • G-sync compatible iso plussa
  • Mieluiten ei curved
  • Vesa mountti
  • Budjetti: ~ 450e
  • 27"
  • 1440p
  • > 144Hz
  • Mahdollisimman hyvä suhde kontrastilla ja väreillä
Onko tämmöistä näyttöä edes olemassa meikän budjetilla? :D
Itsellä aikalailla samat kriteerit ja olen nyt taipumassa tuohon aiemmissa kommenteissa mainittuun Lenovoon. Ihan hyvää palautetta saanut ja pysyy juurikin budjetissa. HP Omen 27i on samoissa hinnoissa, mutta se ei niin houkuttele. Kaarevista näytöistä Samsungin G7 saisi reilu 500e, mutta täälläkin on mainittu siinä olevan kaikenlaisia ongelmia. Löysitkö jostain suomalaisesta liikkeestä jo tuota LG 27GN850-B näyttöä? Redditissä siitä oli mainittuna, että olisi sama kuin 27GL850-B, mutta ilman usb-liitäntöjä.
 
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
36
Itsellä aikalailla samat kriteerit ja olen nyt taipumassa tuohon aiemmissa kommenteissa mainittuun Lenovoon. Ihan hyvää palautetta saanut ja pysyy juurikin budjetissa. HP Omen 27i on samoissa hinnoissa, mutta se ei niin houkuttele. Kaarevista näytöistä Samsungin G7 saisi reilu 500e, mutta täälläkin on mainittu siinä olevan kaikenlaisia ongelmia. Löysitkö jostain suomalaisesta liikkeestä jo tuota LG 27GN850-B näyttöä? Redditissä siitä oli mainittuna, että olisi sama kuin 27GL850-B, mutta ilman usb-liitäntöjä.
Ajattelin ranskan Amazonista tilata tuon LG (jos jostakin) kun olisin aikeissa ostaa muutakin sieltä siinä samalla. Ilmeisesti 850-B on hitusen heikommat värit myös kun katsoin vertailun joltain ns. virallisemmalta sivulta. Sitä en tiedä näkeekö paljas silmä sitten sitä eroa.

Pitääpi tuo Lenovon ja Samsungin katella läpi myös kun en usko että olen aiemmin niitä nähnyt
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Kokkosen Juha oli ostanut dellin 32 tuumaisen joka on lg n nano ips paneelilla oleva 1440p näyttö,
Ajattelin ranskan Amazonista tilata tuon LG (jos jostakin) kun olisin aikeissa ostaa muutakin sieltä siinä samalla. Ilmeisesti 850-B on hitusen heikommat värit myös kun katsoin vertailun joltain ns. virallisemmalta sivulta. Sitä en tiedä näkeekö paljas silmä sitten sitä eroa.

Pitääpi tuo Lenovon ja Samsungin katella läpi myös kun en usko että olen aiemmin niitä nähnyt
katso myäs dell 27 tuumainen lgn ips nano näytöllä oleva uusi näyttö dell s2721dgh
144hz ja 165hz
 
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
36
Kokkosen Juha oli ostanut dellin 32 tuumaisen joka on lg n nano ips paneelilla oleva 1440p näyttö,

katso myäs dell 27 tuumainen lgn ips nano näytöllä oleva uusi näyttö dell s2721dgh
144hz ja 165hz
En löytänyt tuolla s2721dgh mitään. Meinasikko s2721dgf vai S2716DG vai?
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
En löytänyt tuolla s2721dgh mitään. Meinasikko s2721dgf vai S2716DG vai?
joo olen sekaisin --malli s2721dgf on uusi lg nano ips sama kuin lg gl850 mallissa paneeli mutta taisi olla hieman parempi jostain syystä.
oli jo tarjouksessakin. jotain 350 euro.
hdr ei kannata painoarvo 0 tässä se hdr400.
kirkkaus 400nit ok
kontrasti oli yli 1000 tässä se va on tarkempi.
ja näyttää ihan työmonitorilta+++
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
36
joo olen sekaisin --malli s2721dgf on uusi lg nano ips sama kuin lg gl850 mallissa paneeli mutta taisi olla hieman parempi jostain syystä.
oli jo tarjouksessakin. jotain 350 euro.
Aa joo. Tossa näemmä on sellane "true 10-bit" värit toisin kuin noissa mun aikasemmissa 10-bit paneeleis. Eli vissii paremmat värit sitten. Siinä on vain tuo 1000:1 kontrasti, joka vissii se perus mitä IPS:llä on. En osaa päättää sitten ottaisinko näytön jossa parempi kontrasti, mutta heikommat värit vai vice versa :D
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Aa joo. Tossa näemmä on sellane "true 10-bit" värit toisin kuin noissa mun aikasemmissa 10-bit paneeleis. Eli vissii paremmat värit sitten. Siinä on vain tuo 1000:1 kontrasti, joka vissii se perus mitä IPS:llä on. En osaa päättää sitten ottaisinko näytön jossa parempi kontrasti, mutta heikommat värit vai vice versa :D
tässä on bangbuck monitori minusta, vaikka normaalihintaltaan.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 026
Olen tässä pähkäillyt uutta näyttöä ja päätynyt tähän Asus 27" ROG Strix XG279Q, 170Hz (OC) WQHD-pelimonitori, musta - 599,90€
Mutta kun tulen laittamaan tuon 3080, niin kyllä himottaisi jo 4k näyttö, kokoluokka 32", isompi ei mahdu pöydälle.
Pitäiskö tässä sitoa vaan ostohousut vielä ja odotella, tarvin sekä pelinäytöksi sekä ihan työpöytäkäyttöön pieneen graafiseen harrastukseen.
4k laatunäytöt maksaa yli tonnin ja se on liikaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
Olen tässä pähkäillyt uutta näyttöä ja päätynyt tähän Asus 27" ROG Strix XG279Q, 170Hz (OC) WQHD-pelimonitori, musta - 599,90€
Mutta kun tulen laittamaan tuon 3080, niin kyllä himottaisi jo 4k näyttö, kokoluokka 32", isompi ei mahdu pöydälle.
Pitäiskö tässä sitoa vaan ostohousut vielä ja odotella, tarvin sekä pelinäytöksi sekä ihan työpöytäkäyttöön pieneen graafiseen harrastukseen.
4k laatunäytöt maksaa yli tonnin ja se on liikaa.
Jos realistisesti ajatellen tuntuu siltä että ET tule käyttämään uutta (seuraavaa) näyttöäsi 5+ vuotta jos nyt hankit 1440p näytön kannattaa odottaa. Koska vielä ei vastaavia (144Hz IPS) 4K näyttöjä ole näkyvillä, varsinkaan suositeltavissa noin 500€ hintaluokissa. Ei sillä, ei myöskään näytönohjaimia ole vielä ulkona jotka moiseen pystyisivät. Sen näkee sitten kun 3090 on ulkona ja testit tehty pystyisikö sekään 144Hz+ 4K.

Minkä jälkeen tietysti voidaan alkaa odottamaan 8K näyttöjä sekä arpomaan mikä on niille sopiva tuumakoko?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
On alkanut harmittamaan nykyisen 32" 1440p näytön pieni koko. Onko tuosta koosta mitään isompia muita kuin ultrawideja? Niitä en haluaisi, koska ovat korkeus suunnassa niin matalia. Veikkaisin, että 40" olisi liian iso työpöydälle kun sellaistakin olen joskus kokeillut, mutta 32" on auttamatta liian pieni joten mikä tahansa siltä väliltä kelpaisi. Itseäni ei ole haitannut 1440p resoluutio 32" koossa.
 
Liittynyt
09.12.2018
Viestejä
77
Onko kukaan bongannut näyttöä seuraavin speksein:
-27", WQHD, 144 Hz+, IPS, VRR
-SRGB (tai vähintään erinomainen SRGB-asetus)
-USB-C, jossa sen verran tehoa, että pystyy läppärille syöttämään virtaa (KMV:sta bonusta)

Kahteen ekaan kohtaan löytyi ainakin LG:ltä 27GL83A-B ja Asukseltakin joku, mutta USB-C:tä en löytänyt kuin BenQ EX2780Q:sta, mutta siinäkin oli vain 10W ja itse näyttökin melkoinen rumilus.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
14
Olisi tarkoitus uuden koneen lisäksi ostaa uusi näyttö, pääsääntöisesti peli ja netin pläräämiskäyttöön. Tällä hetkellä on käytössä Benq G2420HDBL vuodelta 2009 joten kaikki ovat varmaan suuria parannuksia. Olen katsellut HP Omen 27i joka vaikuttaisi ihan hyvältä, toisena ehkä Asus vg27aq. Onko näissä jotain kauhean erottavia tekijöitä tai muita saman hintaluokan vaihtoehtoja.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
143
Alkanut näemmä 27 tuumaset 4k 144hz IPS monitorit laskemaan hinnoissa.
Sais jo alle 800e.


Tarkoitus olis enimmäkseen ei-pelaamiskäyttöön, ainakin tuo 4K ominaisuus. Luen aika paljon kirjoja .PDF muodossa ja tuossa se korkea resoluutio kyllä auttaa silmiä väsymään vähemmän.
144Hz sitten pelatessa kun laskee resoluutiot 1080p. Käsittääkseni 4K näytöissä tuo 1080p:llä pelaaminen pitäisi olla paremman näköistäkin kuin natiivilla 1080p pelaaminen? Ainakin näin olen kuullut väitettävän, että 4K näytöllä 1080p pelejen yms pyöritys vähentäisi pixeleiden välissä olevaa mustaa "kehikkoa"
 
Liittynyt
13.09.2020
Viestejä
143
Pitäisi näyttöä päivittää nyt RTX 30xx-sarjan myötä. Tarkoituksena olisi mennä 144Hz+ 1440p IPS-paneeliin, joka tulisi pitkälti pelikäyttöön.
Noin viikon haravoinnin jälkeen päädyin näihin vaihtoehtoihin:


Tuo Lenovo taitaa olla yksinkertaisesti vain parempi versio LG:n monitorista samalla paneelilla? Asuksen suhteen tarkempia arvosteluja ei ole vielä näkynyt. Kannattaisiko tässä vaan ostaa Lenovo pois alta tuolla hinnalla vai odottaa Asuksesta arvosteluja?

Onko samassa hintaluokassa (400-600€) parempia vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 748
Mites tuo Dellin S2721DGF, saakohan tuota mistään suomesta? Taitaa olla samalla paneelilla kun lg gl850 ja lenovon y27q-20... Onkohan tosta revikoita jo.
E: Tossa ei taida olla sRGB emulaatiota suoraan, pöh.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Pitäisi näyttöä päivittää nyt RTX 30xx-sarjan myötä. Tarkoituksena olisi mennä 144Hz+ 1440p IPS-paneeliin, joka tulisi pitkälti pelikäyttöön.
Noin viikon haravoinnin jälkeen päädyin näihin vaihtoehtoihin:


Tuo Lenovo taitaa olla yksinkertaisesti vain parempi versio LG:n monitorista samalla paneelilla? Asuksen suhteen tarkempia arvosteluja ei ole vielä näkynyt. Kannattaisiko tässä vaan ostaa Lenovo pois alta tuolla hinnalla vai odottaa Asuksesta arvosteluja?

Onko samassa hintaluokassa (400-600€) parempia vaihtoehtoja?
Hexus on mittaillut tuota Asusta ja kontrasti on LG:n paneelia parempi.
Asus TUF VG27AQL1A
Vasteajoista ei kyllä ole mittauksia.
 

MBC

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
45
Hmm... Houkutus ostaa Lenovo olisi suuri, varsinkin jos tuo L1A on laadultaan yhtään edeltäjänsä kaltainen.
Kävin hakemassa kyseisen lenovon tuossa viime viikolla. Paneelissa ei suurempia vuotoja eikä glowta, tai ainakaan ne ei omia silmiäni häiritse. Itselläni ei aiemmin ole ollut ips-paneelia, joten värit tässä paljon paremmat kuin vanhassa Benq:n TN-paneelissa ja 1440p resoluutio on varsin mukava myös työkäytössä. Vaikka Benq onkin vanha ja ajan sitä 120hz moodissa 144hz sijaan, niin mielestäni liiketarkkuus on siinä parempi kuin tässä Lenovossa vaikka lenovo on 165hz ja g-sync käytössä. En ole vielä päättänyt, että pidänkö tämän vai koitanko etsiä jonkun toisen näytön jossa olisi samankaltainen "blur reduction"-asetus kuten Benq:ssa. En tosin tiedä, että onko tällaisia edes olemassa ips-paneelilla.. On hyvin mahdollista, että tässä minun tapauksessa vika on käyttäjässä näytön sijaan, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt sellaista asetusta jolla tuon liiketarkkuuden saisi paremmaksi. G-syncin käyttöönotossa nvidian gtx1080:n kanssa jouduin tekemään cru:lla uuden 165hz profiilin kuten mm. tässä blogissa on kerrottu: Lenovo Legion Y27Q-20 black screen fix.
 
Liittynyt
13.09.2020
Viestejä
143
Kävin hakemassa kyseisen lenovon tuossa viime viikolla. Paneelissa ei suurempia vuotoja eikä glowta, tai ainakaan ne ei omia silmiäni häiritse. Itselläni ei aiemmin ole ollut ips-paneelia, joten värit tässä paljon paremmat kuin vanhassa Benq:n TN-paneelissa ja 1440p resoluutio on varsin mukava myös työkäytössä. Vaikka Benq onkin vanha ja ajan sitä 120hz moodissa 144hz sijaan, niin mielestäni liiketarkkuus on siinä parempi kuin tässä Lenovossa vaikka lenovo on 165hz ja g-sync käytössä. En ole vielä päättänyt, että pidänkö tämän vai koitanko etsiä jonkun toisen näytön jossa olisi samankaltainen "blur reduction"-asetus kuten Benq:ssa. En tosin tiedä, että onko tällaisia edes olemassa ips-paneelilla.. On hyvin mahdollista, että tässä minun tapauksessa vika on käyttäjässä näytön sijaan, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt sellaista asetusta jolla tuon liiketarkkuuden saisi paremmaksi. G-syncin käyttöönotossa nvidian gtx1080:n kanssa jouduin tekemään cru:lla uuden 165hz profiilin kuten mm. tässä blogissa on kerrottu: Lenovo Legion Y27Q-20 black screen fix.
Asuksella tosiaan on tuossa VG27AQ ja VG27AQL1A ELMB-Sync, joka saattaisi vastata tuota mitä etsit? Itse ostin muutama viikko sitten tuon perusmallin VG27AQ, joka lähtikin palautukseen samantien keskellä näyttöä olleen kuolleen pikselin takia. Nyt pohdinta on pitkälti tuon Lenovon ja Asuksen päivitetyn mallin välillä. Lenovon kanssa joutuisin itsekkin käyttämään CRU:ta oman GTX1080:n kanssa, mutta tarkoitus olisi siirtyä pian 30xx-sarjaan. Taidan itsekkin hakea tuon Lenovon ja katsoa millainen se on, palauttaa sitten jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
02.07.2017
Viestejä
53
MSI optix G27CQ4 27" vs Samsung C27HG70 27"

Msin sais 299€ ja Samsungin 370€, kumpaa suosittelisitko?

Itellä jääny Samsungin tuotteista ja aspasta paskan maku suuhun aikoinaan tabletin kanssa joka sano ittesä irti kaks viikkoa takuuajan loputtua. Ja oon tietoinen että tossa msissä on Samsungin paneeli, mutta ei sentään olis Samsung brändätty näyttö.

Suositellaan toki jotain muuta näyttöä kans jota sais powerista Oulusta limingantullista tai kaakkurista myymälästä haettua hintaluokkaan 300-400€.

Siks näinkin specifikki rajaus hankinnalle, kun tuo Samsungi mulla on jo kotona ja se on powerista, ni sen ajattelin joko pitää, tai nakata takasin.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
124
Mie taidan olla kaikkien aikojen huono-onnisin näytönostaja. Kolmea näyttöä oon testannu pelikäyttöön, kaikissa on ollut karmeita valovuotoja. Asus PG279Q oli aivan umpikamala ja viimeisimmäksi supersurkea Lenovo Y27q-20 -yksilö lähti takaisin. Todella hyvä näyttö muuten. Voiko näiden IPS-näyttöjen paneelilotossa voittaa? Menetän kohta jo epätoivoni. En viitsisi tonnia maksaa ja tahtoisin sekä pelata että editoida valokuvia.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Mikä näyttö soveltuu ammattimaiseen ohjelmointiin pääasiallisesti ja sivuttain netinselailuun?
Pitäisi Raspberry Pi 4 model B tehot riittää näytön pyöritykseen...

Milloinkin mitä laitetta yhdistää näyttöön, mutta koodailuun pääasiallisesti. Välillä toki pelataa cs/wow ja tsekataa leffoi ja en halua harmaita kohtia tummiin kohtauksiin ym.
Rajaan näytön 27" minimissään ja tahdon kerralla hyvän, josta ei tarvitse ostopäätöstä katua. Varsinaista budjetti rajoitusta ei ole ja hakusessa näyttö, joka vain soveltuu koodaamiseen ja helppo keskittyä tekemiseen, miettimättä jatkuvasti win+nuolinäppäintä ja erilaisia kikkailuja. Näyttö saa maksimissaan olla 32", muuten ei ole järkeä ostohankinnassa. Yritysnäyttöjä ym. olen katellut ja valinnan vaikeuksia.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
124
Naputtelen tätä tekstiä firman tarjoamalla Lenovo P27q-20 -näytöllä, eikä mitään valittamista ole. Loistava paneeli. Pelaamista ajatellen 60 Hz muodostui minulle rajoitteeksi.

Mikä näyttö soveltuu ammattimaiseen ohjelmointiin pääasiallisesti ja sivuttain netinselailuun?
Pitäisi Raspberry Pi 4 model B tehot riittää näytön pyöritykseen...

Milloinkin mitä laitetta yhdistää näyttöön, mutta koodailuun pääasiallisesti. Välillä toki pelataa cs/wow ja tsekataa leffoi ja en halua harmaita kohtia tummiin kohtauksiin ym.
Rajaan näytön 27" minimissään ja tahdon kerralla hyvän, josta ei tarvitse ostopäätöstä katua. Varsinaista budjetti rajoitusta ei ole ja hakusessa näyttö, joka vain soveltuu koodaamiseen ja helppo keskittyä tekemiseen, miettimättä jatkuvasti win+nuolinäppäintä ja erilaisia kikkailuja. Näyttö saa maksimissaan olla 32", muuten ei ole järkeä ostohankinnassa. Yritysnäyttöjä ym. olen katellut ja valinnan vaikeuksia.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
28
Uutta 144hz 1440p näyttöä etsin pelikäyttöön mahdollisimman halvalla 3080:n kaveriksi. Olen katellut tuota AOC 27" CQ27G2U/BK näyttöä 300€ hintaan, olisiko muita suosituksia kenelläkään?
 
Liittynyt
30.04.2020
Viestejä
63
Onko tää AOC Q27G2U mistään kotosin? Nopeesti katottuna hinta on aika hyvä 1440p 144hz näytölle mutta jonkun verran on ollut puhetta ghostauksesta. En oo mitenkään liian kranttu eikä ton hintaselta näytöltä nyt ihmeitä voi odottaa mutta en tietenkään mitään suttakaan halua ostaa. Toinen mietinnässä oleva malli on Acer 27" Nitro VG270UPbmiipx. Ilmeisen hyvä näyttö mutta toi tukijalka vaikuttaa aika hirveältä, eikä pahemmin korkeuden säätöäkään ole. Kipurajana 350e ja tän hetkisessä 1080p näytössä on IPS paneeli sekä hämärämmässä huoneessa tulee eniten pelailtua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
182
Onko tää AOC Q27G2U mistään kotosin? Nopeesti katottuna hinta on aika hyvä 1440p 144hz näytölle mutta jonkun verran on ollut puhetta ghostauksesta. En oo mitenkään liian kranttu eikä ton hintaselta näytöltä nyt ihmeitä voi odottaa mutta en tietenkään mitään suttakaan halua ostaa. Toinen mietinnässä oleva malli on Acer 27" Nitro VG270UPbmiipx. Ilmeisen hyvä näyttö mutta toi tukijalka vaikuttaa aika hirveältä, eikä pahemmin korkeuden säätöäkään ole. Kipurajana 350e ja tän hetkisessä 1080p näytössä on IPS paneeli sekä hämärämmässä huoneessa tulee eniten pelailtua.
VG270UP:n tukijalka vipattaa siihen malliin ao. videossa, että ei se oikein herätä luottamusta.

 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 377
Viestejä
4 199 974
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom