Mikä kannettava minulle -lirpake

Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
241
Lenovon sivujen mukaan IdeaPad Pro 5 14 "weight starting at 1.46kg". Voi kyllä olla pienemmällä akulla kuin puheena olevan koneen 75 Wh.

ThinkPad X13 Gen 2 vastaava luku 1,19 kg.
Käsittääkseni 56.5Wh on normaali akun koko ja tuo 75Wh on siis jonkun varmaan 200-300g painavampi, kun akku kuitenkin painavin yksittäinen komponentti.

Toisaalta x13 gen 4 amd vaikuttaa kanssa aika mukavalta laitteelta, koska painoa 1,14kg ja vielä paremmat prosessorit. Jos haluaa siis optimaalisen koneen ja jaksaa kuukauden odottaa. Hinta tosin voi olla lähempänä 2000 euroa. OLED näyttökin mahdollinen.

1691017885039.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
572
Minulta kysyttiin AMk-opiskeluun sopivalle läppärille ehdotuksia.
Hinta max 500€, tai Mac hieman enemmän. Mielummin tietenkin alle tuon budjetin.
Ala sosiaalipuolelle, eli mitään cad-pyörittelyä ei luultavasti ole tarve tehdä.
Voi olla uusi tai käytetty, en ole näitä itse seurannut joten ehdotuksia otetaan mielellään vastaan :smile:
Tuo verkkokaupan 599€ Thinkpad X13 G2 on yli budjetin, mutta tuossa hintaluokassa oikein sopiva, valmis ja helposti ostettava laite.
Saman koneen saisi tällä hetkellä outletista 513 eurolla niin menee jo hyvin liki budjettia.

Tai jos opiskelut on jo alkaneet että pääsee ostamaan, ja jaksaa hankkia ja asentaa windowsin itse, niin sitten yllä mainittu Lenovon opiskelijakaupan paremmalla cpu:lla oleva malli 529 eurolla on pätevä vaihtoehto. Windows-lisenssi maksaa noin kympin siihen päälle.

Ja tässä esim yksi vertailu noiden kahden koneen prossuista, ja muutama intelin cpu vertailuksi. Tuo Ryzen 3 on suunnilleen saman tehoinen kuin 11. sukupolven Intel i5 tai i7.

2020 Macbook Air M1 koneita näyttää saavan käytettynä noin 700 eurolla, uutena hintaa on tonnin verran. Intelin prossuilla olevaa Macbookia ei kannata enää ostaa koska Apple on siirtynyt M1-sarjan prossuihin.
Hopeinenomena.fiistä ja torista kannattaa katsella löytyykö läheltä, tässä esimerkki Tampereelta
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
Vaimo haluaisi vaihtaa Macin PC:n. Lähinnä viihdekäyttöön mutta satunaista Officea. Tottunut duunissa 1500 euron Lenevoon, oisko halpis Acer järkytys?


Asunnossa CAT6-kaapelointi niin ethernet-liitin ois hyvä olla kaiken varalta.
 
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
43
Paljos tämän hinta on opiskelijoiden verkkokaupassa lenovolla Yoga Pro 7 Gen 8 (14", AMD) | 14,5" AMD Ryzen™ ‑pohjainen kannettava ? En itse näe, kun ei vielä ole opiskelijatunnuksia. Aloin vielä näitä koneita katselemaan...
Alla pari kokoonpanoa. Vaihtamalla prossu 7535HS:ään hinta tulee alas 72 €. Laitetta ei saa ilman käyttöjärjestelmää.

1691060321649.png
1691060334201.png
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
665
Alla pari kokoonpanoa. Vaihtamalla prossu 7535HS:ään hinta tulee alas 72 €. Laitetta ei saa ilman käyttöjärjestelmää.

Voipi olla, että vaihtuukin vielä mulla tietokone tohon yoga pro 7 versioon erillisellä näytönohjaimella. Toivottavasti olisi vielä parin viikon päästäkin nämä tarjoukset voimassa, kun koulu alkaa.
 
Liittynyt
02.10.2021
Viestejä
151
Kyllähän sitä opiskeluoikeus astu jo voimaan kaikilla uusillakin opiskelijoilla 1.8, eli eikun vaan tekemään koulun tunnuksia tai ottamaan kuvaa lenovolle siitä, niin menee se noin minuutti ja pääsee itse tutkimaan Lenovon opiskelijakauppaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
704
Kyllähän sitä opiskeluoikeus astu jo voimaan kaikilla uusillakin opiskelijoilla 1.8, eli eikun vaan tekemään koulun tunnuksia tai ottamaan kuvaa lenovolle siitä, niin menee se noin minuutti ja pääsee itse tutkimaan Lenovon opiskelijakauppaa.
Juuri tulossa sanomaan samaa. Opiskelijasähköpostin saa yleensä tehtyä jo 1.8. eli siitä ei pitäisi jäädä kiinni.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 207
Vaimo haluaisi vaihtaa Macin PC:n. Lähinnä viihdekäyttöön mutta satunaista Officea. Tottunut duunissa 1500 euron Lenevoon, oisko halpis Acer järkytys?


Asunnossa CAT6-kaapelointi niin ethernet-liitin ois hyvä olla kaiken varalta.
Luulisi, että kunnon kannettavan jälkeen tuollainen Acer tosiaan on järkytys. RJ45 ethernet-liitin alkaa nykykannettavissa tosiaan olla harvinainen, mutta eikö adapteri riittäisi "kaiken varalta"? Silloin voisi valita laadukkaan kannettavan
Lenovo IdeaPad 5 Pro R5/8/512 14" kannettava - Gigantti verkkokauppa
Kotikäyttöön olisi omiaan myös 16" versio, jos laitetta ei tarvitse mukana kuljetella
Lenovo IdeaPad 5 Pro R5/8/512 16" kannettava - Gigantti verkkokauppa
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
665
Kyllähän sitä opiskeluoikeus astu jo voimaan kaikilla uusillakin opiskelijoilla 1.8, eli eikun vaan tekemään koulun tunnuksia tai ottamaan kuvaa lenovolle siitä, niin menee se noin minuutti ja pääsee itse tutkimaan Lenovon opiskelijakauppaa.
Täs on vaan se mutta että avoimeen ammattikorkeakouluun olen polkuopiskelijaksi menossa... eilen sain paikasta tietää, mutta tunnuksia yms. ei ole vielä tullut.
 
Liittynyt
04.08.2023
Viestejä
8
Laitoin keskiviikkona tilaukseen Yoga 7 14 tuumaisena lenovon omasta verkkokaupasta. Valitsin parhaat mahdolliset herkut ja opiskelijaalennuksien jälkeen hintaa jäi 992€.

Sitten itse kysymykseen; kauan teillä kestänyt toimitus? Itsellä lukee toimitus 2 viikon kuluessa. Tässä vähän aiheesta googlaillut ja aika vaihtelevia kokemuksia porukalla ollut vuosia sitten. Luin jostain että kustomoidut koneet tehtäisiin kiinassa tilauksesta josta nuo pitkät toimitusajat johtuisivat?

Koulu jatkuu syyskuun puolella niin ei tässä sinänsä mikään kiire ole… malta vaan odottaa :sbsmile:

edit: tilasin suojataskun samalla, se näyttää jo 4.8 päivän loppuun mennessä toimitus UPS:llä Jonka mukaan tasku olisi lähtenyt liikkeelle alankomaista
 
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
241
Laitoin keskiviikkona tilaukseen Yoga 7 14 tuumaisena lenovon omasta verkkokaupasta. Valitsin parhaat mahdolliset herkut ja opiskelijaalennuksien jälkeen hintaa jäi 992€.

Sitten itse kysymykseen; kauan teillä kestänyt toimitus? Itsellä lukee toimitus 2 viikon kuluessa. Tässä vähän aiheesta googlaillut ja aika vaihtelevia kokemuksia porukalla ollut vuosia sitten. Luin jostain että kustomoidut koneet tehtäisiin kiinassa tilauksesta josta nuo pitkät toimitusajat johtuisivat?

Koulu jatkuu syyskuun puolella niin ei tässä sinänsä mikään kiire ole… malta vaan odottaa :sbsmile:

edit: tilasin suojataskun samalla, se näyttää jo 4.8 päivän loppuun mennessä toimitus UPS:llä Jonka mukaan tasku olisi lähtenyt liikkeelle alankomaista
Kai siellä vaan on valtava ruuhka varsinkin näin syksyllä, kun opiskelijat ostavat läppäreitä. Kannattaa muistaa, että ainoastaan ne valittaa, joilla on ollut joku ongelma.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 548
Sitten itse kysymykseen; kauan teillä kestänyt toimitus? Itsellä lukee toimitus 2 viikon kuluessa.
Oma räätälöity X1 Carbon meni 9 päivää tilauksesta kun saapui ovelle, tuli suoraan tehtaalta. Sunnuntaina tilasin ja toisen viikon tiistaina oli toimitus.
 
Liittynyt
05.08.2019
Viestejä
16
Tuli hätäpäissään tilattua Lenovon sivulta tuo X13 gen 2 AMD Windowsilla opiskelijahintaan 699e

Ominaisuudet
  • 13,3" yrityskannettava
  • AMD Ryzen™ PRO 5000 -sarjan suorittimet
  • Vankka tietoturva


  • Processor : AMD Ryzen™ 5 5600U Processor (2.30 GHz up to 4.20 GHz)
  • Operating System : Windows 11 Pro 64
  • Graphic Card : Integrated AMD Radeon™ Graphics
  • Memory : 16 GB LPDDR4X-4266MHz (Soldered)
  • Storage : 512 GB SSD M.2 2280 PCIe TLC Opal
  • Display : 13.3" WUXGA (1920 x 1200), IPS, Anti-Glare, Non-Touch, 72%NTSC, 300 nits, LED Backlight, Narrow Bezel
  • Camera : 720P HD with Array Microphone & Privacy Shutter
  • Battery : 4 Cell Li-Polymer 54.7Wh
  • AC Adapter / Power Supply : 65W
  • Fingerprint Reader : Fingerprint Reader
  • Pointing Device : ClickPad
  • Keyboard : Backlit, Black - Nordics
  • WLAN : Wi-Fi 6 2x2 AX & Bluetooth® 5.1 or above
  • Warranty : 3 Year Courier or Carry-in
  • Color : Black


Itse arvostan kestävyyttä ja kannettavuutta enemmän kuin viimeisiä trendejä.

Alkoi kuitenkin epäilyttää että tuliko iskettyä kädet paskaan. Olisiko samalla hintaa saanut marketista tyyliin tuplatehoisen ei-thinkpadin? Kait tuolla tälläkin pärjää koodatessa? Kyllähän tällä mallilla ikää alkaa olla niin siksi mietin että onko uudemmat sama hintaluokan koneet nopeampia.
 
Liittynyt
28.07.2023
Viestejä
5
Tuli hätäpäissään tilattua Lenovon sivulta tuo X13 gen 2 AMD Windowsilla opiskelijahintaan 699e

Ominaisuudet
  • 13,3" yrityskannettava
  • AMD Ryzen™ PRO 5000 -sarjan suorittimet
  • Vankka tietoturva


  • Processor : AMD Ryzen™ 5 5600U Processor (2.30 GHz up to 4.20 GHz)
  • Operating System : Windows 11 Pro 64
  • Graphic Card : Integrated AMD Radeon™ Graphics
  • Memory : 16 GB LPDDR4X-4266MHz (Soldered)
  • Storage : 512 GB SSD M.2 2280 PCIe TLC Opal
  • Display : 13.3" WUXGA (1920 x 1200), IPS, Anti-Glare, Non-Touch, 72%NTSC, 300 nits, LED Backlight, Narrow Bezel
  • Camera : 720P HD with Array Microphone & Privacy Shutter
  • Battery : 4 Cell Li-Polymer 54.7Wh
  • AC Adapter / Power Supply : 65W
  • Fingerprint Reader : Fingerprint Reader
  • Pointing Device : ClickPad
  • Keyboard : Backlit, Black - Nordics
  • WLAN : Wi-Fi 6 2x2 AX & Bluetooth® 5.1 or above
  • Warranty : 3 Year Courier or Carry-in
  • Color : Black


Itse arvostan kestävyyttä ja kannettavuutta enemmän kuin viimeisiä trendejä.

Alkoi kuitenkin epäilyttää että tuliko iskettyä kädet paskaan. Olisiko samalla hintaa saanut marketista tyyliin tuplatehoisen ei-thinkpadin? Kait tuolla tälläkin pärjää koodatessa? Kyllähän tällä mallilla ikää alkaa olla niin siksi mietin että onko uudemmat sama hintaluokan koneet nopeampia.
Itse meinasin tilata tänään saman koneen samasta paikasta
 
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
241
Tuli hätäpäissään tilattua Lenovon sivulta tuo X13 gen 2 AMD Windowsilla opiskelijahintaan 699e

Ominaisuudet
  • 13,3" yrityskannettava
  • AMD Ryzen™ PRO 5000 -sarjan suorittimet
  • Vankka tietoturva


  • Processor : AMD Ryzen™ 5 5600U Processor (2.30 GHz up to 4.20 GHz)
  • Operating System : Windows 11 Pro 64
  • Graphic Card : Integrated AMD Radeon™ Graphics
  • Memory : 16 GB LPDDR4X-4266MHz (Soldered)
  • Storage : 512 GB SSD M.2 2280 PCIe TLC Opal
  • Display : 13.3" WUXGA (1920 x 1200), IPS, Anti-Glare, Non-Touch, 72%NTSC, 300 nits, LED Backlight, Narrow Bezel
  • Camera : 720P HD with Array Microphone & Privacy Shutter
  • Battery : 4 Cell Li-Polymer 54.7Wh
  • AC Adapter / Power Supply : 65W
  • Fingerprint Reader : Fingerprint Reader
  • Pointing Device : ClickPad
  • Keyboard : Backlit, Black - Nordics
  • WLAN : Wi-Fi 6 2x2 AX & Bluetooth® 5.1 or above
  • Warranty : 3 Year Courier or Carry-in
  • Color : Black


Itse arvostan kestävyyttä ja kannettavuutta enemmän kuin viimeisiä trendejä.

Alkoi kuitenkin epäilyttää että tuliko iskettyä kädet paskaan. Olisiko samalla hintaa saanut marketista tyyliin tuplatehoisen ei-thinkpadin? Kait tuolla tälläkin pärjää koodatessa? Kyllähän tällä mallilla ikää alkaa olla niin siksi mietin että onko uudemmat sama hintaluokan koneet nopeampia.
Tuo kone saanut huippuarvostelut. Prosessoreista on tullut 1 uudempi sukupolvi ja kohta tulee toinen. Ei ne prosessorit niin kauheasti ole kehittyneet ja uudet mallit maksavat paljon enemmän.

Tuosta koneesta tulee gen 4 kohta markkinoille, jossa oled näyttö, vähän parempi prosessori ja 32 GB RAM, mutta hinta lähemmäs 2000 euroa. Uusimman sukupolven prosessori n. 30 % nopeampi samalla virrankulutuksella, mutta ei tuota eroa käytännössä varmaan juurikaan huomaa, ellei tee jotain todella raskasta pitkän aikaa.
1691131732782.png


1691131797698.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
43
Tuli hätäpäissään tilattua Lenovon sivulta tuo X13 gen 2 AMD Windowsilla opiskelijahintaan 699e --

Alkoi kuitenkin epäilyttää että tuliko iskettyä kädet paskaan. Olisiko samalla hintaa saanut marketista tyyliin tuplatehoisen ei-thinkpadin? Kait tuolla tälläkin pärjää koodatessa?
Varmasti pärjää ja hyvä diili noinkin, joskin saman koneen saisi ilman käyttöjärjestelmää 529,01 €. Win 11 Pro Huuto.netistä 5,55 €. Tokikaan kaikki eivät noita halpislisenssejä halua käyttää ja ymmärrän sen, mutta mainitsinpa nyt jos et huomannut käyttiksetöntä vaihtoehtoa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 859
Ja tässä esim yksi vertailu noiden kahden koneen prossuista, ja muutama intelin cpu vertailuksi. Tuo Ryzen 3 on suunnilleen saman tehoinen kuin 11. sukupolven Intel i5 tai i7.
Olin itse mieltänyt Ryzen 3:n Intelin i3 vastaavaksi mutta näemmä tuokin vaihtelee vähän mistä vertailusta tuloksia katsoo. Geekbencin mukaan olin katsovinani, että olisi ollut i5 tehokkaampi kuin Ryzen 3.

Onko nuo AMD prossat muuten tänä päivänä kaikin puolin luotettavia ja yhteensopivia verrattuna Inteliin? Itse ei ole noihin tullut sekaannuttua aikoihin, kun niiden kanssa joskus parikymmentä vuotta sitten tuli taisteltua. Varmaan ajat muuttuneet siitä mutta jäänyt selkäytimeen itselle tuo, että ei tule yleensä näitä edes harkittua. Lenovon sivujen tarjous on kyllä aika kova AMD versiosta, jos WWANille ei ole tarvetta ja käyttiksen hankkisi itse.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 548
Jos ei tarvitse tai tietää ettei tule kannettavan elinaikana koskaan tarvitsemaan Thunderboltia, en näe AMD kannettavissa ongelmaa.

Enemmän tehoahan niissä on virrankulutukseen nähden kuin Inteleissä, ainakin Meteor Lakeen asti, jolloin pitäisi Intelin 5nm vihdoin tulla käyttöön.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 859
Jos ei tarvitse tai tietää ettei tule kannettavan elinaikana koskaan tarvitsemaan Thunderboltia, en näe AMD kannettavissa ongelmaa.
Entä kaikenlaiset ulkoiset telakat joista ulkoisia monitoreja kiinni? Riittääkö potku perus-USBeissa sellaiseen samalla tavalla?

Enemmän tehoahan niissä on virrankulutukseen nähden kuin Inteleissä, ainakin Meteor Lakeen asti, jolloin pitäisi Intelin 5nm vihdoin tulla käyttöön.
Toisaalta silti esim. tuossa notebookcheckin testissä toiminta-ajat oli Intel-versiossa pidemmät.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 207
Olin itse mieltänyt Ryzen 3:n Intelin i3 vastaavaksi mutta näemmä tuokin vaihtelee vähän mistä vertailusta tuloksia katsoo. Geekbencin mukaan olin katsovinani, että olisi ollut i5 tehokkaampi kuin Ryzen 3.
Noin varmasti ainakin pääsääntöisesti onkin samojen sukupolvien sisällä. Edellä oli kuitenkin vertailussa eri teholuokkien prosessorit (R 3 15 W ja i5 28 W). Tosin käytännön suorituskyvyssä ei silti näy mitään merkittävää eroa tässä tapauksessa..
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 548
Entä kaikenlaiset ulkoiset telakat joista ulkoisia monitoreja kiinni? Riittääkö potku perus-USBeissa sellaiseen samalla tavalla?
Ottaen huomioon USB4 olevan periaatteessa Thunderbolt 3 eli 40Gbps, luulisi tuon suorituskyvyn useimmille riittävän. USB on muutoin vaan surkea standarditon viidakko, joten ei koskaan tiedä mikä toimii ja mikä ei toisin kuin Thunderboltilla.
 
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
43
Olin itse mieltänyt Ryzen 3:n Intelin i3 vastaavaksi mutta näemmä tuokin vaihtelee vähän mistä vertailusta tuloksia katsoo. Geekbencin mukaan olin katsovinani, että olisi ollut i5 tehokkaampi kuin Ryzen 3.
i3/i5/i7 vs. ryzen 3/5/7 -tason vertailu ei ole oikein mielekäs edes yhden valmistajan tuotteiden kesken, kun pöydällä on useita eri prosessorisukupolvia. Hinta.fin perusteella 11. sukupolven yleisin i7 on 1165G7 ja 12 sukupolven yleisin i3 on 1215U. Kaikilla ytimillä nuo ovat tasaväkisiä ja parempi vaihtelee käytetyn testin mukaan, yhdellä ytimellä i3 voittaa selvästi.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
20
Morjens!

Saan työpaikan kautta uuden kannettavan, ja pitäisi valita joko Mac tai Lenovo Thinkpad. Aikaisemmin olen aina käyttänyt Windows-konetta, mutta Mac houkuttaa melko paljon. Kone tulisi töiden lisäksi myös arkikäyttöön, johon kuuluu:

-Arkinen nettiselailu
-Striimien katselu (lähinnä jääkiekkolähetykset) ja niiden jakaminen Chromecastin avulla TV:seen
-Musiikin soittaminen ja jakaminen Chromecastin avulla TV:seen
-Harrastelutason kuvankäsittely silloin tällöin

Työkäytössä koneen kautta lähinnä pidetään Teams-palavereita ja soitellaan puheluita erillisellä ohjelmalla, sekä pidetään yhtäaikaisesti päällä muutamaa verkossa olevaa käyttöliittymää. Lisäksi Windowsin kanssa olen käyttänyt Puhelinlinkki-sovellusta työpuhelimena toimineen Android-puhelimen kanssa.

Mac tosiaan houkuttaa ja oma puhelinkin on iPhone, hieman tosin mietityttää turhauttaako uuden opettelu, kun aikaisemmin käytössä on aina ollut Windows. Työpuhelin on kuitenkin Android ja sellaisena pysyy, lähinnä Fonecta Callerin takia ja myös työni kannalta on hyvä, että käytössäni on sekä iOS- että Android-käyttöliittymät käden ulottuvilla. Windowsin Puhelinlinkki-sovellus on ollut äärimmäisen kätevä, kun pystyn lukemaan, kirjoittamaan ja lähettämään tekstiviestejä suoraan tietokoneelta. Macissa ei taida olla samanlaista mahdollisuutta yhdistää Android-puhelin tietokoneeseen ja hallinnoida sitä Macin kautta (lähinnä tekstiviestejä)?

Liitin mukaan kuvat tarjolla olevista vaihtoehdoista. En ole täysin varma, saanko tilata jommasta kummasta koneesta tuon "poweruser"-version, mutta jos saan, sellaisen otan sitten, muuten mennään tuolla "tavallisella" jommasta kummasta. Kuulen mielelläni perusteluita kummankin koneen puolesta ja vastaan, itse ymmärrän näistä melko huonosti.
 

Liitteet

Liittynyt
14.07.2021
Viestejä
219
Morjens!

Saan työpaikan kautta uuden kannettavan, ja pitäisi valita joko Mac tai Lenovo Thinkpad. Aikaisemmin olen aina käyttänyt Windows-konetta, mutta Mac houkuttaa melko paljon. Kone tulisi töiden lisäksi myös arkikäyttöön, johon kuuluu:

-Arkinen nettiselailu
-Striimien katselu (lähinnä jääkiekkolähetykset) ja niiden jakaminen Chromecastin avulla TV:seen
-Musiikin soittaminen ja jakaminen Chromecastin avulla TV:seen
-Harrastelutason kuvankäsittely silloin tällöin

Työkäytössä koneen kautta lähinnä pidetään Teams-palavereita ja soitellaan puheluita erillisellä ohjelmalla, sekä pidetään yhtäaikaisesti päällä muutamaa verkossa olevaa käyttöliittymää. Lisäksi Windowsin kanssa olen käyttänyt Puhelinlinkki-sovellusta työpuhelimena toimineen Android-puhelimen kanssa.

Mac tosiaan houkuttaa ja oma puhelinkin on iPhone, hieman tosin mietityttää turhauttaako uuden opettelu, kun aikaisemmin käytössä on aina ollut Windows. Työpuhelin on kuitenkin Android ja sellaisena pysyy, lähinnä Fonecta Callerin takia ja myös työni kannalta on hyvä, että käytössäni on sekä iOS- että Android-käyttöliittymät käden ulottuvilla. Windowsin Puhelinlinkki-sovellus on ollut äärimmäisen kätevä, kun pystyn lukemaan, kirjoittamaan ja lähettämään tekstiviestejä suoraan tietokoneelta. Macissa ei taida olla samanlaista mahdollisuutta yhdistää Android-puhelin tietokoneeseen ja hallinnoida sitä Macin kautta (lähinnä tekstiviestejä)?

Liitin mukaan kuvat tarjolla olevista vaihtoehdoista. En ole täysin varma, saanko tilata jommasta kummasta koneesta tuon "poweruser"-version, mutta jos saan, sellaisen otan sitten, muuten mennään tuolla "tavallisella" jommasta kummasta. Kuulen mielelläni perusteluita kummankin koneen puolesta ja vastaan, itse ymmärrän näistä melko huonosti.
Tarvitsetko kuinka paljon tallennustilaa, onko esim. tila joskus loppunut nykyisestä koneesta? Noissa kattauksen mäkeissä on puolet enemmän tallennustilaa (512 Gt vs. 256 Gt), joten tämä voisi olla yksi ratkaiseva tekijä päätöksen teossa.
 
Liittynyt
11.01.2020
Viestejä
41
Hei,

Mikä olisi hyvä läppäri amk opintoihin ja pelaamiseen? Nykyisin käytössä itse rakennettu kone, jossa rtx 3080, ryzen 5900, jne.. joka ollut ihan riittänä omiin tarpeisiin. Mietinnässä olisi luopua tästä ja ostaa läppäri jolla hoituisi pelit ja kouluhommat.

Budjetille en osaa sanoa ylärajaa, heitetään nyt vaikka 2000 euroa. Saako tällä edes lähelle samantasoista läppäriä 4000 sarjan näytönohjaimella?

Toinen vaihtoehto on ostaa läppäri erikseen kouluhommille ja säilyttää vanha kone.

Jos on laittaa vinkkiä hyvistä tarjouksista, jossa hinta/laatusuhde natsaa niin olisin kiitollinen ☺
 
Liittynyt
02.10.2021
Viestejä
151
Hei,

Mikä olisi hyvä läppäri amk opintoihin ja pelaamiseen? Nykyisin käytössä itse rakennettu kone, jossa rtx 3080, ryzen 5900, jne.. joka ollut ihan riittänä omiin tarpeisiin. Mietinnässä olisi luopua tästä ja ostaa läppäri jolla hoituisi pelit ja kouluhommat.

Budjetille en osaa sanoa ylärajaa, heitetään nyt vaikka 2000 euroa. Saako tällä edes lähelle samantasoista läppäriä 4000 sarjan näytönohjaimella?

Toinen vaihtoehto on ostaa läppäri erikseen kouluhommille ja säilyttää vanha kone.

Jos on laittaa vinkkiä hyvistä tarjouksista, jossa hinta/laatusuhde natsaa niin olisin kiitollinen ☺
Ite ainakin hommaisin vaan halvemman läppärin kouluhommiin, kivempi kannella vähä pienempää mötikkää sitten. Jos nyt myös miettii et saisit noilla alkuspekseillä koneestas sen 1200e vaikka, niin sit 800e saa jo huippu opiskeluläpyskän. Onpa sit molempaa vähän eri tarkotuksiin.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 377
Hei,

Mikä olisi hyvä läppäri amk opintoihin ja pelaamiseen? Nykyisin käytössä itse rakennettu kone, jossa rtx 3080, ryzen 5900, jne.. joka ollut ihan riittänä omiin tarpeisiin. Mietinnässä olisi luopua tästä ja ostaa läppäri jolla hoituisi pelit ja kouluhommat.

Budjetille en osaa sanoa ylärajaa, heitetään nyt vaikka 2000 euroa. Saako tällä edes lähelle samantasoista läppäriä 4000 sarjan näytönohjaimella?

Toinen vaihtoehto on ostaa läppäri erikseen kouluhommille ja säilyttää vanha kone.

Jos on laittaa vinkkiä hyvistä tarjouksista, jossa hinta/laatusuhde natsaa niin olisin kiitollinen ☺
4000-sarjan läppärinäyttikset on aika tuhnuja. Lieköhän edes 4080 läppärikortti lähellä 3080 deskarin tehoja?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 859
Ottaen huomioon USB4 olevan periaatteessa Thunderbolt 3 eli 40Gbps, luulisi tuon suorituskyvyn useimmille riittävän. USB on muutoin vaan surkea standarditon viidakko, joten ei koskaan tiedä mikä toimii ja mikä ei toisin kuin Thunderboltilla.
Mutta tuossa mainitussa X13 Gen 2 AMD versiossa ei ole USB4 portteja, vaan USB 3.2 gen 2 eli 10Gbit.

Tiedä sitten paljonko tuo rajoittaa verrattuna samaisen koneen Intel version 40Gbps Thunderboltiin.
https://psref.lenovo.com/syspool/Sy...Gen_2_Intel/ThinkPad_X13_Gen_2_Intel_Spec.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 548
Mutta tuossa mainitussa X13 Gen 2 AMD versiossa ei ole USB4 portteja, vaan USB 3.2 gen 2 eli 10Gbit.

Tiedä sitten paljonko tuo rajoittaa verrattuna samaisen koneen Intel version 40Gbps Thunderboltiin.
https://psref.lenovo.com/syspool/Sy...Gen_2_Intel/ThinkPad_X13_Gen_2_Intel_Spec.pdf
Näköjään. Muistin, että olisi noissakin ollut USB4, mutta tuossa vanhassa AMD Gen 2 X13 ei vielä tuota ollut, tuli AMD Gen 3 X13 vasta.

 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 859
Näköjään. Muistin, että olisi noissakin ollut USB4, mutta tuossa vanhassa AMD Gen 2 X13 ei vielä tuota ollut, tuli AMD Gen 3 X13 vasta.

Näköjään tuossa x13 Gen 3:ssa on myös AMD:lle viimein PCIe 4.0x4. Gen 2 AMD näköjään vielä "vain" PCIe 3.0x4 vaikka saman generaation Intel-versiossa on jo PCIe 4.0x4.

Ilmeisesti näiden välillä myös WiFi:n raudassa voi olla eroja. Intel-versioon listataan vain Intelin WiFiä mutta AMD:ssa on pitkä lista eri merkkejä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
572
Hei,

Mikä olisi hyvä läppäri amk opintoihin ja pelaamiseen? Nykyisin käytössä itse rakennettu kone, jossa rtx 3080, ryzen 5900, jne.. joka ollut ihan riittänä omiin tarpeisiin. Mietinnässä olisi luopua tästä ja ostaa läppäri jolla hoituisi pelit ja kouluhommat.

Budjetille en osaa sanoa ylärajaa, heitetään nyt vaikka 2000 euroa. Saako tällä edes lähelle samantasoista läppäriä 4000 sarjan näytönohjaimella?

Toinen vaihtoehto on ostaa läppäri erikseen kouluhommille ja säilyttää vanha kone.

Jos on laittaa vinkkiä hyvistä tarjouksista, jossa hinta/laatusuhde natsaa niin olisin kiitollinen ☺
4090 mobile on tpu:n mukaan saman tehoinen kuin 3080 desktop, mutta sillä varustetut koneet maksaakin sitten neljä tonnia. Ja peliläppäriä on ikävä kantaa mukana ja käyttää reissussa.

Itse jättäisin nykyisen pöytäkoneen pelikäyttöön ja ostaisin jonkun pätevän kevytläppärin opiskelukäyttöön.
Esim tuollainen Lenovo Yoga Slim 6i Gen8 on hyvä vaihtoehto:
Tai Thinkpad X13 Gen2
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
572
Morjens!

Saan työpaikan kautta uuden kannettavan, ja pitäisi valita joko Mac tai Lenovo Thinkpad. Aikaisemmin olen aina käyttänyt Windows-konetta, mutta Mac houkuttaa melko paljon. Kone tulisi töiden lisäksi myös arkikäyttöön, johon kuuluu:

-Arkinen nettiselailu
-Striimien katselu (lähinnä jääkiekkolähetykset) ja niiden jakaminen Chromecastin avulla TV:seen
-Musiikin soittaminen ja jakaminen Chromecastin avulla TV:seen
-Harrastelutason kuvankäsittely silloin tällöin

Työkäytössä koneen kautta lähinnä pidetään Teams-palavereita ja soitellaan puheluita erillisellä ohjelmalla, sekä pidetään yhtäaikaisesti päällä muutamaa verkossa olevaa käyttöliittymää. Lisäksi Windowsin kanssa olen käyttänyt Puhelinlinkki-sovellusta työpuhelimena toimineen Android-puhelimen kanssa.

Mac tosiaan houkuttaa ja oma puhelinkin on iPhone, hieman tosin mietityttää turhauttaako uuden opettelu, kun aikaisemmin käytössä on aina ollut Windows. Työpuhelin on kuitenkin Android ja sellaisena pysyy, lähinnä Fonecta Callerin takia ja myös työni kannalta on hyvä, että käytössäni on sekä iOS- että Android-käyttöliittymät käden ulottuvilla. Windowsin Puhelinlinkki-sovellus on ollut äärimmäisen kätevä, kun pystyn lukemaan, kirjoittamaan ja lähettämään tekstiviestejä suoraan tietokoneelta. Macissa ei taida olla samanlaista mahdollisuutta yhdistää Android-puhelin tietokoneeseen ja hallinnoida sitä Macin kautta (lähinnä tekstiviestejä)?

Liitin mukaan kuvat tarjolla olevista vaihtoehdoista. En ole täysin varma, saanko tilata jommasta kummasta koneesta tuon "poweruser"-version, mutta jos saan, sellaisen otan sitten, muuten mennään tuolla "tavallisella" jommasta kummasta. Kuulen mielelläni perusteluita kummankin koneen puolesta ja vastaan, itse ymmärrän näistä melko huonosti.
Tuossa Thinkpadin ep-mallin näytössä integroidulla privacy filterillä on ilmeisesti todella huono kuvanlaatu. Ja vaikka kuvauksen mukaiseen käyttöön ei mitään tehoja tarvitakaan, löytyy tehoa Macbookista oleellisesti enemmän. Jos Applella saa työt hoidettua, pitäisin sitä noista vaihtoehdoista selkeäesti parempana kannettavana. Useimmilta ei montaa viikkoa mene niin on ihan ottunut jo MacOS:ään. Mutta aina löytyy myös niitä ihmisiä, jotka kuukauden Apple-yrittämisen jälkeen vaihtaa takaisin Windowsiin koska työnteko kärsii käyttiksen takia niin paljon, että sillä ei kannata jatkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 772
Vaimolle tarvis töihin läppärin, käyttö vähäistä tekstinkäsittelyä, joku edullinen läppäri siis hakusessa, mikä olis kuitenkin riittävän vikkelä käyttää. Tuo ylempänä oleva hp olis ainaki hinnan puolesta hyvä, mutta mietityttää tuo onneton 4Gt rami, jos tuota ei voi edes päivittää? ehdotuksia. näistä juuri mitään tiedä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
572
HP 15-FC0411NO 15,6" KANNETTAVA TIETOKONE - Power.fi
Toi ois nyt edullisesti 319e, mutta muistia vain 4Gt, ei taida olla lisättävissä/vaihdettavissa? En kyllä ymmärrä miksi vain 4gt.
Vaimolle tarvis töihin läppärin, käyttö vähäistä tekstinkäsittelyä, joku edullinen läppäri siis hakusessa, mikä olis kuitenkin riittävän vikkelä käyttää. Tuo ylempänä oleva hp olis ainaki hinnan puolesta hyvä, mutta mietityttää tuo onneton 4Gt rami, jos tuota ei voi edes päivittää? ehdotuksia. näistä juuri mitään tiedä.
4GB vielä menettelee, jos ostaa parin sadan euron Chromebookin. Mutta Windows-käyttöön sellaista ei kannata missään nimessä ostaa.

Jos haetaan oikeasti halpaa, niin tuossa nykymittapuulla hyvin vaatimattomalla näytöllä kohtuuhintaan vanha toimistokone. Kun saa 5-sarjan Latituden i5-8350u prossulla 189 eurolla, niin siinä on hinta oikealla tasolla. Vaikka ikää onkin, niin tehot riittää edelleen ihan kivasti peruskäyttöön.

Tai uudempaa jos haluaa, niin pari esimerkkiä halvoista koneista asiallisella hinta-laatusuhteella
demolaite Lenovo IdeaPad 1 14, Pentium 8505, 8 Gt, 256 Gt SSD, 334€
pakkausvauroitunut Lenovo IdeaPad 1 15,6, Ryzen 3 7320U, 8 Gt, 128 Gt SSD, 375€
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 772
4GB vielä menettelee, jos ostaa parin sadan euron Chromebookin. Mutta Windows-käyttöön sellaista ei kannata missään nimessä ostaa.

Jos haetaan oikeasti halpaa, niin tuossa nykymittapuulla hyvin vaatimattomalla näytöllä kohtuuhintaan vanha toimistokone. Kun saa 5-sarjan Latituden i5-8350u prossulla 189 eurolla, niin siinä on hinta oikealla tasolla. Vaikka ikää onkin, niin tehot riittää edelleen ihan kivasti peruskäyttöön.

Tai uudempaa jos haluaa, niin pari esimerkkiä halvoista koneista asiallisella hinta-laatusuhteella
demolaite Lenovo IdeaPad 1 14, Pentium 8505, 8 Gt, 256 Gt SSD, 334€
pakkausvauroitunut Lenovo IdeaPad 1 15,6, Ryzen 3 7320U, 8 Gt, 128 Gt SSD, 375€
ideaPad meni tilaukseen.
 
Liittynyt
20.09.2019
Viestejä
14
Alle 700 euron kannettava hakusessa. Opiskeluissa pärjää office ohjelmistoilla. Muukin käyttö hyvin kevyttä nettisurffailua ja multimediaa. Pitkä akunkesto olis kiva. 14 tuuman näyttö on mielestäni optimi kannettavuuden suhteen.

Lenovon kaupasta kasasin tuollaisen kokoonpanon:




Olisko tässä mitään ideaa, huolena akunkesto?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
704
Lenovo Yoga 7 14" ollut tutkalla Lenovon Student storesta nyt jonkun aikaa. Mietityttää vaan, että kannattaisiko ottaa Intel vai AMD? AMD:n paremmalla prossulla (Ryzen 7 7735U) toimitusaika venyy +6 viikkoon, kun taas Intelin (i5-1340P) tai AMD huonomman (Ryzen 5 7535U) saa jo kahdessa viikossa.

Mitenhän noi vertaantuu toisiinsa? Eräässä arvostelussa valiteltiin, että Intelillä akunkesto huonompi, mutta pitääköhän paikkaansa? Halu ottaa joko tuo parempi AMD tai Intel tulee lähinnä siitä, että silloin saa speksattua paremman näytön (Isompi resoluutio & 90hz)
 
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
43
Olisko tässä mitään ideaa, huolena akunkesto?
Jos akunkesto on tärkeää ja käyttö noin kevyttä, Intelin H-sarjan prosessorit kannattaa kiertää. Ne ovat virtasyöppöjä ja kone käy kuumana. Virtapiheimpien prossujen mallitunnus päättyy U-kirjaimeen, P on välimalli. AMD:llä H:n ja U:n merkitys on sama, P:tä vastaa HS.
 
Liittynyt
04.08.2023
Viestejä
8
Lenovo Yoga 7 14" ollut tutkalla Lenovon Student storesta nyt jonkun aikaa. Mietityttää vaan, että kannattaisiko ottaa Intel vai AMD? AMD:n paremmalla prossulla (Ryzen 7 7735U) toimitusaika venyy +6 viikkoon, kun taas Intelin (i5-1340P) tai AMD huonomman (Ryzen 5 7535U) saa jo kahdessa viikossa.

Mitenhän noi vertaantuu toisiinsa? Eräässä arvostelussa valiteltiin, että Intelillä akunkesto huonompi, mutta pitääköhän paikkaansa? Halu ottaa joko tuo parempi AMD tai Intel tulee lähinnä siitä, että silloin saa speksattua paremman näytön (Isompi resoluutio & 90hz)
Samaa mietin viikko pari sitten. Benchmarkkeja katsottuani tulin siihen tulokseen että intelin prossu 7-8% nopeampi singlecorella, kun taas multicorella AMD vie 15-20%.

Näytönohjaimessa AMD:ltä löytyy yli tuplasti tehoa Inteliin verrattuna, joka meikäläiselle oli ratkaiseva tekijä. (Täyteen speksattuna AMD oli myös n.70€ halvempi).

Toimitusajan puolesta paha kommentoida… Tarvitsetko konetta asap vai voitko odottaa +6 viikkoa? (Jolloin saattaa saada jo parempaa rautaa/tarjousta :D )
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
Gigantissa kaikki normihintaiset -20% (paitsi apple), oisko siellä mitään laadukasta tonnin konetta joka olisi 800 nurkilla hyvä ostos?
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
Mistä saa virallisen officen omaksi kertaostona? 69 euroa vuodessa on kova hinta imo. On mulla jossakin 20 vuotta sitten ostettu paketti joka ei ole missään käytössä enää mutta pakkaukset/levyt tallessa. Onko tämä mahdollista saada asennettua/ päivitettyä nykyversioon? Cd-lukijaa ei enää tietty ole.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
704
Mistä saa virallisen officen omaksi kertaostona? 69 euroa vuodessa on kova hinta imo. On mulla jossakin 20 vuotta sitten ostettu paketti joka ei ole missään käytössä enää mutta pakkaukset/levyt tallessa. Onko tämä mahdollista saada asennettua/ päivitettyä nykyversioon? Cd-lukijaa ei enää tietty ole.
Väärä ketju, mutta 149€ ja melko rajattu paketti.


1691494969460.png
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 207
Liittynyt
20.09.2019
Viestejä
14
Jos akunkesto on tärkeää ja käyttö noin kevyttä, Intelin H-sarjan prosessorit kannattaa kiertää. Ne ovat virtasyöppöjä ja kone käy kuumana. Virtapiheimpien prossujen mallitunnus päättyy U-kirjaimeen, P on välimalli. AMD:llä H:n ja U:n merkitys on sama, P:tä vastaa HS.
Jees, tuolla ensimmäisellä kokoonpanolla olisi siis akunkesto jäänyt lyhyeksi. Lopulta tälläinen lähti tilaukseen:



Vähän yli budjetin, mutta tuohon sai päivitettyä 1Teran SSD ilmaiseksi. Ryzen 5 7640HS + 75Wh akulla toivon mukaan pääsee pitkälle. Lenovo mainostaa:

  • Up to 16.5 hours (MM18)* 75Whr
  • Up to 22 hours (1080p video playback)*
 
Liittynyt
01.08.2021
Viestejä
65
Pitäisi hommata perus arkikäyttöön läppäri peliläppärin tilalle. Onko suosituksia? 14" näyttö tulisi kyseeseen. Kannattaako sekaantua käytettyihin yritysläppäreihin vai joku uus halvempi? Budjetti ~ 400€
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 207
Kuten täällä on aikaisemminkin todettu, käytettyjen yrityskannettavien hinnoittelussa ei ole huomioitu markettikoneiden suorittimissa tapahtunutta viime vuosien kehitystä, joten suorituskykyynsä nähden vanhat käytetyt ovat kalliita. Alle 500 eurollakin voi löytää tarjouksesta uuden kelpo kannettavan. Tuo ei näytä edes tarjoushintaiselta, mutta on siinä sentään IPS-paneeli, joka ei tässä hintaluokassa ole itsestään selvää.
Lenovo IdeaPad 1 14" kannettava, Win 11 Home S (82QC0018MX) – Verkkokauppa.com
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 284
Viestejä
4 218 373
Jäsenet
71 016
Uusin jäsen
Acuful

Hinta.fi

Ylös Bottom