Mikä auto minulle?

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 926
tämä vissiin on yleinen vaiva mutta kunnon DIY tyyppi pystyy vissiin itsekin tuon korjaamaan. Öljyn syönti on toinen, se voi johtua huohotuksesta mutta myös männänrenkaista. Sitten tietty akku voi olla entinen, lohkoja voi vaihtaa mutta se on aika lyhytkestoinen korjaus. Imursarja ja EGR karstottuu tuon huohotuksen takia, öljynkerääjä lienee järkevä lisätä. Tuossa kai ne pahimmat viat.
Onneksi on vain tommosia pikku juttuja :cigarbeye:
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
676
lähteekö nuo kaasuautot kylmällä suoraan kaasulla vai käyttääkö ne bensaa alkumetrit? Itseäni jotenkin viehättää tuo Prius mutta onhan ne jo aika vanhoja vs. tuo Ibiza ja todennäköisesti ruoste vaivaa jo pahasti. Ainoa ongelma, että puoliso jolle tuo auto tulee, ei oikein handlaa käsivaihteita:rolleyes:
No sitten se Prius. Tai ehkä Yaris Hybrid? Jälkimmäistäkin saa alle kymppitonnin.
 
Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
14
Uusi Toyota Rav4 phev kiikarissa. Active plus varusteet. Oletan, että Toyota on tähän jo korjannut takamoottorin sähköliitinvian. Ainakin 2019-22 malleissa mahdollisesti vikaa. Onko kokemuksia tai mielipiteitä autosta tai vahvaa kilpailijaa?
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 142
Tämmönen erittäin seksikäs pohdiskelu, että mikä perhe-auto siinä kuuluisassa(?) n. 10k€ luokassa? Pitkä kuljettaja ja taakke pitää mahtua kasvot yksi taaksepäin -turvaistuin ja yksi turvavyöistuin ilman että pitää ajaa polvet suussa. Jälkimmäisen ei toki pitäisi olla ongelma juuri missään autossa kun ei vie pituussuunnassa tilaa ollenkaan. Reiluhko tavaratila. Mieluiten automaatti, mutta kai sitä manuaali-vatkaintakin voi harkita. Vetokoukusta plussaa (normi peräkärryn vetokyky riittää).

Kilometrejä yleensä karvan päältä 10tkm/v, eli diesel ei kovin fiksu vaihtoehto ellei sitten autoa saa hyvään hintaan ja verot ole kohtuulliset tyyliin ~600e, niin voisi harkita. Tuppaa vaan yleensä vanhemmissa dieseleissä olemaan isommat päästöt ja sitä myöden isopi vero.

Seat Leon 5F (2013 -->), Skoda Octavia 5E (2013 -->), Renault Megane IV (2016 -->) tuossa pari mitä katsellut alustavasti. Skeidat näyttää pitäneen hintansa suht hyvin, ranskalaisista en tiedä uskaltaako sekaantua. Fordeista Focus III taitaa olla tiloiltaan turhan pieni(?), Mondeo V taas menee muutaman tonnin yli tuon kympin hinnan.

edit: mitenkähän tollanen Avensis, 2 litrasella vaparilla saattais rekastakin päästä ohi ilman hirveää hampaiden kiristelyä. Ei mitään hajua kuinka janonen sitten on... https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/14555439

Kuten näkee niin lähinnä farkkuja siis katsonut. Niissä yleensä parhaat tilat (etenkin tavaratilassa) ja erinäisissä crossovereissa kai kulutuksen voisi yleisesti ottaen ajatella hieman nousevan niiden muotoilun takia. Tiedä sitten kuinka merkittävä ero. Tuuripeliäkin osittain auton hankinta, mikäs siinä jos normi määräaikaishuolloilla selviää mutta jos alkaa tulla niitä nelinumeroisia ns. ylimääräisiä remontteja useampia niin...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
676
Tämmönen erittäin seksikäs pohdiskelu, että mikä perhe-auto siinä kuuluisassa(?) n. 10k€ luokassa? Pitkä kuljettaja ja taakke pitää mahtua kasvot yksi taaksepäin -turvaistuin ja yksi turvavyöistuin ilman että pitää ajaa polvet suussa. Jälkimmäisen ei toki pitäisi olla ongelma juuri missään autossa kun ei vie pituussuunnassa tilaa ollenkaan. Reiluhko tavaratila. Mieluiten automaatti, mutta kai sitä manuaali-vatkaintakin voi harkita.
Kilometrejä yleensä karvan päältä 10tkm/v, eli diesel ei kovin fiksu vaihtoehto ellei sitten autoa saa hyvään hintaan ja verot ole kohtuulliset tyyliin ~600e, niin voisi harkita. Tuppaa vaan yleensä vanhemmissa dieseleissä olemaan isommat päästöt ja sitä myöden isopi vero.

Seat Leon 5F (2013 -->), Skoda Octavia 5E (2013 -->), Renault Megane IV (2016 -->) tuossa pari mitä katsellut alustavasti. Skeidat näyttää pitäneen hintansa suht hyvin, ranskalaisista en tiedä uskaltaako sekaantua. Fordeista Focus III taitaa olla tiloiltaan turhan pieni(?), Mondeo V taas menee muutaman tonnin yli tuon kympin hinnan.

Kuten näkee niin lähinnä farkkuja siis katsonut. Niissä yleensä parhaat tilat (etenkin tavaratilassa) ja erinäisissä crossovereissa kai kulutuksen voisi yleisesti ottaen ajatella hieman nousevan niiden muotoilun takia. Tiedä sitten kuinka merkittävä ero. Tuuripeliäkin osittain auton hankinta, mikäs siinä jos normi määräaikaishuolloilla selviää mutta jos alkaa tulla niitä nelinumeroisia ns. ylimääräisiä remontteja useampia niin...
Vaggilaiset ja ranskalaiset tyypillisesti tuottavat nelinumeroisia remontteja. Automaattina vielä todennäköisemmin kuin muutoin, etenkin VAG. Osta Avensis, se on turvallisin veto. Mutta jos Meganea harkitset, niin mikset katsastaisi (myös) Talismania?
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 925
Mä en välttämättä suosittelis EDC vaihteistolla olevia Relluja aka Fr0din Powershittejä, mut keppivaihteena vahva ehkä. Talibanista jäi hyvät muistot.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
676
edit: mitenkähän tollanen Avensis, 2 litrasella vaparilla saattais rekastakin päästä ohi ilman hirveää hampaiden kiristelyä. Ei mitään hajua kuinka janonen sitten on... https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/14555439
Jos ajat 10 tkm vuoteen, niin 1 litran ero kulutuksessa per 100 km tarkoittaa vuodessa 100 litraa eli ~200 euroa. Käytännössä ei siis mitään taloudellista järkeä juosta pienen kulutuksen perässä, kun ollaan ostamassa qäytettyä autoa. Vuosisäästö satasia, mutta sitten jos siitä hypermonimutkaisesta, saksalaisesta talousihmemoottorista hajoaa jotakin, niin se on nopeasti tuhansien eurojen homma.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
611
Vaggilaiset ja ranskalaiset tyypillisesti tuottavat nelinumeroisia remontteja. Automaattina vielä todennäköisemmin kuin muutoin, etenkin VAG. Osta Avensis, se on turvallisin veto. Mutta jos Meganea harkitset, niin mikset katsastaisi (myös) Talismania?
Noita ranskalaisia ollut 80-luvulta lähtien ja yksikään ranskalainen ei ole koskaan tuottanut nelinumeroisia laskuja.

Niveliä ne syö, mutta jos meyle HD alatukivarsi maksaa nykyiseen ranskalaiseen 35€/kpl niin ei ole kallista remonttia.

Automaattia kyllä karttaisin aika moneltakin merkiltä.

Toki jos ei ole tottunut itse autojaan ropaamaan, eikä tykkää laittaa niihin ylimääräistä rahaa, niin kannattaa ostaa Toyota.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 142
Jos ajat 10 tkm vuoteen, niin 1 litran ero kulutuksessa per 100 km tarkoittaa vuodessa 100 litraa eli ~200 euroa. Käytännössä ei siis mitään taloudellista järkeä juosta pienen kulutuksen perässä, kun ollaan ostamassa qäytettyä autoa. Vuosisäästö satasia, mutta sitten jos siitä hypermonimutkaisesta, saksalaisesta talousihmemoottorista hajoaa jotakin, niin se on nopeasti tuhansien eurojen homma.
Näinhän se pitkälti on. Autoilun kuluja voi mielessään minimoida vaikka kuinka paljon mutta kuten totesinkin, niin mikäli selviää pääsääntöisesti määräaikaishuolloilla ilman kalliita vikoja ja sitä myöten remontteja niin avot. Siinä vaiheessa pienet erot kulutuksessa on pieni murhe/ilo. Kuluvat osat tietysti kuuluu aina asiaan. Sikälis tuollainen wanha kunnon vaparikone on ok eikä ole mahdollisis turbon ym murheita, vaikka kyllähän se kyrsii kun lyö lapun lattiaan eikä ns mitään tapahdu. Tottunuskysymyksiä tietysti…

Mä en välttämättä suosittelis EDC vaihteistolla olevia Relluja aka Fr0din Powershittejä, mut keppivaihteena vahva ehkä. Talibanista jäi hyvät muistot.
Mikäs niissä? Samaa ongelmaa kuin DSG:ssä? Mulla kyllä ok kokemukset DSG:stä, niistä märkäversioista. Pienempien koneiden mukana tulevista kuivista laatikoista ei kokemusta.

Automaattiin kun on tottunut niin kyllä se vähän karulta tuntuis palata manuaalin veivailuun. Eri asia jos olis joku vähän tehokkaampi menopeli. Toisaalta taas se automaatti tekee tuollaisesta perus vaparikone Toyotasta tai vastaavasta yhä luumumman. Tottumus ja mieltymyskysymyksiä taas tämäkin.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 925
Kuivakytkimissä oli samaa **skaa kuin DSG:llä ja joku juttu oli myös siinä ainoassa märkäkytkimessä, (160dci) varsinkin jos öljynvaihtoväliä ei noudatettu, mut Renulla se kuului huolto-ohjelmaan; 90tkm.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
676
Noita ranskalaisia ollut 80-luvulta lähtien ja yksikään ranskalainen ei ole koskaan tuottanut nelinumeroisia laskuja.

Niveliä ne syö, mutta jos meyle HD alatukivarsi maksaa nykyiseen ranskalaiseen 35€/kpl niin ei ole kallista remonttia.

Automaattia kyllä karttaisin aika moneltakin merkiltä.

Toki jos ei ole tottunut itse autojaan ropaamaan, eikä tykkää laittaa niihin ylimääräistä rahaa, niin kannattaa ostaa Toyota.
Nyt ollaan autoaiheisella keskustelualueella - harva perustallaaja huoltaa (varsinkaan korjaa) autoaan itse, joten käytännössä joku asentaa sen tukivarren sinne hintaan 100€/h ja nelipyöräsuuntaus päälle. Äkkiä 35€ on 350€.

^Tämä on asia, jota Suomessa ei vieläkään tahdota ymmärtää. Joku kysyi joskus perustellusti, miksi Saksassa 200 tkm ajettu auto on tonnin pommi, mutta Suomessa sitä mainostetaan maltillisilla kilometreillä. Että ei kai sellaisen ylläpitäminen voi olla kannattavaa Suomessakaan? Silloin takavuosina asiaa perusteltiin kysyjälle uusien autojen tolkuttomalla hinnalla (autoverolla), mutta nythän uudet autot alkavat olla jo samanhintaisia kuin sielläkin...

Näinhän se pitkälti on. Autoilun kuluja voi mielessään minimoida vaikka kuinka paljon mutta kuten totesinkin, niin mikäli selviää pääsääntöisesti määräaikaishuolloilla ilman kalliita vikoja ja sitä myöten remontteja niin avot. Siinä vaiheessa pienet erot kulutuksessa on pieni murhe/ilo. Kuluvat osat tietysti kuuluu aina asiaan. Sikälis tuollainen wanha kunnon vaparikone on ok eikä ole mahdollisis turbon ym murheita, vaikka kyllähän se kyrsii kun lyö lapun lattiaan eikä ns mitään tapahdu. Tottunuskysymyksiä tietysti…
Tosin ei ole turboviivettäkään... :D
 
Liittynyt
08.05.2021
Viestejä
109
70 wee isin puolesta kyselen: haussa pieniruokainen uudehko menopeli, jolla oikeesti liikutaan välillä esim. metsäautoteillä sun muuta kyntöä - ajo pääasiassa maantieajoa. Budjetti siinä pari kympin paikkeilla. Tällä hetkellä kiikarissa Q2 - mitä muita vaihtoehtoja kantsis katella?

- SUV/Sedan
- kiisseeli
- nelikko plussaa muttei pakollinen
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
253 189
Viestejä
4 408 221
Jäsenet
73 103
Uusin jäsen
kledju

Hinta.fi

Ylös Bottom