Mikä auto minulle?

Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
539
Itseasiassa AINAKIN MK3-3.5 Focukset omaavat tuon surullisen kuuluisan Powershiftin. Hyvä aski toimiessaan. Itsellä kesti viritykset yms Focus ST:ssä mutta en olisi kyllä halunnut pitää autoa takuuajan ulkopuolella. Mitä uudempiin tulee, olin rehellisesti yllättynyt miten tökkivä ja kankea tuo uusimman Focuksen tomaatti oli vs aiempi tomaatti. Nämä kokemukset 2019-2020 Focuksista parilla eri koneella koeajojen perusteella.
Kyllä, ja siksi mainitsinkin nimenomaan nelossukupolven. Powershit kannattaa unohtaa suosiolla.

Mutta kieltämättä noista GM:n kanssa yhteistyössä tehdyistä 8F:istä on niistäkin kuulunut kaikenlaista. Jenkeissä NHTSA on tiedottanut niistä ikävissä merkeissä. Jollakin on Suomessakin vaihdettu melkein uuteen autoon laatikko. Eikä suunnittelu ilmeisesti mennyt ihan putkeen...

Fordclubilta:

Hauska yksityiskohta tuosta ST automaatista, nimitys 7F40. Arvaukseni taisi osua oikeaan - vaikuttaa että kyse on mm 2L dieselin kanssa olevasta 8F40 laatikosta mistä on vain pudotettu yksi pykälä pois. Välitykset ovat muuten samat mutta 8F40 ihmeellisyys eli lähekkäin olevat 2 ja 3 on korvattu 7F40 :ssä näköjään kakkosella mikä on hieman 8vaihteisen kolmosta pidempi. Näin myöskin 8vaihteisen ammottava aukko 3ja 4 välillä on kurottu tasaisemmaksi. Näin vaihdevälitykset ovat lineaarisemmat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 468
Itsellä on tuo 2.0 kone ja isompi sähkömoottori joten kierrokset eivät kipua samantien kun hipaiset kaasua MUTTA... Se perkeleen viive kun painat kaasua vs DCT tai normi automaatin viive. Joutuu ennakoimaan niin paljon että pääset kiihdyttämään johonkin sopivaan väliin, etenkin Kehällä yms missä välit ovat ahtaita ja kuskit mulkkuja (jopa mulkumpia kuin itse, eikun). Läpysköjä joutuu käyttämään jos haluaa oikeasti "välitöntä" reagointia. Mutta ihan eri maailma kuin manuaali tai hyvin tehty DCT tai momentinmuunnin. Mikään näistä ei ehkä ole nopeampi vaihtamaan, mutta tuntuvat loogisemmalta ja helpommalta ennakoida mitä aski tekee koska välitysten, moottorin kierrosten ja kiihtyvyyden arviointi on helpompaa. Corolla on nopeampi kuin MX-5, mutta MX-5:llä tiedän täysin mihin väliin ehdin ja mihin en vs Toyota missä on aina mukana pientä arvailua.
Mun mielestä taas esim. DSG tuntuu huomattavasti hitaammalta reagoimaan kuin tuo portaaton. Ehkä nämä on tottumiskysymyksiä myöskin. Sport-mode, läpsyttimellä pykälään että kierrokset on valmiina korkealla eikä kaasua tarvitse edes paljoa antaa niin lähtee kyllä välittömästi. Jos taas esim. ECO-modilla lyöt kickdownin, siinä sitä viivettä taas tulee pahimmillaan vajaa sekunti ennenkuin auto ampaisee liikkeelle.
 
Liittynyt
27.01.2020
Viestejä
73
Auton vaihto alkaisi olla näppäimillä, nykyinen Toyota C-HR tarpeeksi kilsoja kerännyt ja vähän turhan pieni kontti

Hybridi on ollut hyvä, samoin korkea maavara. Tulevaisuudessa kaksi koiraa pitäisi mahduttaa kyytiin. Nykyinen yksi matkustanut takapenkillä, mutta tulevaisuudessa tahtoisin konttiin.
Toyota RAV4 ja Corolla Cross olleet katselmuksen alla, hinta vain vähän turhan kova
Kia ja Mitsubishi kiinnostaa myös, mutta miten näiden hybridit ja huollot? Tykännyt nykyisen suht edullisista huolloista.
Ajoa vuodessa varmaan35-40tkm. Työpiste vaihtelee, nyt päivässä 100km yhteensä ajoa esim.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 725
Millainen asuminen, onko kotilataus järjestettävissä? Uutta vai käytettyä etsimässä, budjettiraami?
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
368
Läpysköjä joutuu käyttämään jos haluaa oikeasti "välitöntä" reagointia. Mutta ihan eri maailma kuin manuaali tai hyvin tehty DCT tai momentinmuunnin. Mikään näistä ei ehkä ole nopeampi vaihtamaan, mutta tuntuvat loogisemmalta ja helpommalta ennakoida mitä aski tekee koska välitysten, moottorin kierrosten ja kiihtyvyyden arviointi on helpompaa. Corolla on nopeampi kuin MX-5, mutta MX-5:llä tiedän täysin mihin väliin ehdin ja mihin en vs Toyota missä on aina mukana pientä arvailua.
Sport-mode, läpsyttimellä pykälään että kierrokset on valmiina korkealla eikä kaasua tarvitse edes paljoa antaa niin lähtee kyllä välittömästi. Jos taas esim. ECO-modilla lyöt kickdownin, siinä sitä viivettä taas tulee pahimmillaan vajaa sekunti ennenkuin auto ampaisee liikkeelle.
Minä olen käsittänyt, että ne läpyskävaihteet vaikuttavat vain siihen, millaiset keinotekoiset moottoriäänet auton sisälle tuupataan kaiuttimista (ASC). Mulla äänet on aina pois päältä, joten en ole läpysköjä kertaakaan käyttänyt. Corollasta ei kyllä ole kokemusta kun itselläni on IS.

Ainoa käyttökohde, mitä niille läpysköille olen netistä löytänyt, on moottorijarrutuksen tehostaminen jos on ajelemassa vaikka vuoristossa alas pitkiä alamäkiä. Vanhemissa hybrideissä oleva B-vaihde näistä läpyskällisistä kyllä puuttuu, joten tuo voi olla jopa totta. Onko teillä sitten tapana käyttää tätä ominaisuutta toiseen suuntaan ja saada hybridijärjestelmä nostamaan moottorin kierroksia ennen ohitusta tms.? Voisihan tuota joskus huvikseen testata, vaikka minä olen kyllä aina ehtinyt perille ilman läpysköiden läpsyttelyä :)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 692
Minä olen käsittänyt, että ne läpyskävaihteet vaikuttavat vain siihen, millaiset keinotekoiset moottoriäänet auton sisälle tuupataan kaiuttimista (ASC). Mulla äänet on aina pois päältä, joten en ole läpysköjä kertaakaan käyttänyt. Corollasta ei kyllä ole kokemusta kun itselläni on IS.

Ainoa käyttökohde, mitä niille läpysköille olen netistä löytänyt, on moottorijarrutuksen tehostaminen jos on ajelemassa vaikka vuoristossa alas pitkiä alamäkiä. Vanhemissa hybrideissä oleva B-vaihde näistä läpyskällisistä kyllä puuttuu, joten tuo voi olla jopa totta. Onko teillä sitten tapana käyttää tätä ominaisuutta toiseen suuntaan ja saada hybridijärjestelmä nostamaan moottorin kierroksia ennen ohitusta tms.? Voisihan tuota joskus huvikseen testata, vaikka minä olen kyllä aina ehtinyt perille ilman läpysköiden läpsyttelyä :)
Toyotan ratkaisussa nostaa kierroksia ja lyhentää välityksiä esiasetettuun "vaihteeseen" jos se on nopeuden puolesta mahdollista. Tuo ecvt:n toimintatapa yllätti ainakin itseni. Ei olekaan perus sähkömoottori askin kyljessä tai starttimoottorin paikalla. En ala edes yrittämään selittämistä vaan helpompi googlata.

Ja joskus tiukassa ruuhkaliittymässä käytän läpysköjä että osun väliin mihin haluan koska en joudu arvailemaan viivettä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 468
Minä olen käsittänyt, että ne läpyskävaihteet vaikuttavat vain siihen, millaiset keinotekoiset moottoriäänet auton sisälle tuupataan kaiuttimista (ASC). Mulla äänet on aina pois päältä, joten en ole läpysköjä kertaakaan käyttänyt. Corollasta ei kyllä ole kokemusta kun itselläni on IS.

Ainoa käyttökohde, mitä niille läpysköille olen netistä löytänyt, on moottorijarrutuksen tehostaminen jos on ajelemassa vaikka vuoristossa alas pitkiä alamäkiä. Vanhemissa hybrideissä oleva B-vaihde näistä läpyskällisistä kyllä puuttuu, joten tuo voi olla jopa totta. Onko teillä sitten tapana käyttää tätä ominaisuutta toiseen suuntaan ja saada hybridijärjestelmä nostamaan moottorin kierroksia ennen ohitusta tms.? Voisihan tuota joskus huvikseen testata, vaikka minä olen kyllä aina ehtinyt perille ilman läpysköiden läpsyttelyä :)
Ne läpsyttimet vaikuttaa suoraan "välityksiin"., eli toimii kuten konventionaalinen aski -> pienempi vaihe ->kierrokset nousee -> optimaalinen tehoalue heti käytettävissä. Eli esim. just ohitettaessa ruukaan läpsyttää sopivasti pienempää niin se välityksen arpominen jää kokonaan pois ja viive on käytännössä 0. Normaalistihan se etsii hetken sitä välitystä kun lyöt polkimen suoraan kickdowniin, ja tästä tulee se (e)CVT:n kuminauhaefekti jota monet vihaavat. IS:llä saa esim. 0-100 sprintissä yli 0,5s nopeampia aikoja sopivasti manuaalimodea käyttäessä. Ylöspäin vaihtaminen taas ei käytännössä tee muuta kuin pienentää kaasuvastetta. Toki IS:n sporttimode on aika reagoiva muutenkin, ei tarvitse pohjaan lyödä niin reagoi kyllä. Toyotalla olen kokeillut sitä vaan 1.8l mallissa ja se on muutenkin niin nuhainen että totesin siinä täysin turhaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 051
Viestejä
4 315 967
Jäsenet
71 965
Uusin jäsen
Giant_Locust

Hinta.fi

Ylös Bottom