Mikä auto minulle?

Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
536
Itseasiassa AINAKIN MK3-3.5 Focukset omaavat tuon surullisen kuuluisan Powershiftin. Hyvä aski toimiessaan. Itsellä kesti viritykset yms Focus ST:ssä mutta en olisi kyllä halunnut pitää autoa takuuajan ulkopuolella. Mitä uudempiin tulee, olin rehellisesti yllättynyt miten tökkivä ja kankea tuo uusimman Focuksen tomaatti oli vs aiempi tomaatti. Nämä kokemukset 2019-2020 Focuksista parilla eri koneella koeajojen perusteella.
Kyllä, ja siksi mainitsinkin nimenomaan nelossukupolven. Powershit kannattaa unohtaa suosiolla.

Mutta kieltämättä noista GM:n kanssa yhteistyössä tehdyistä 8F:istä on niistäkin kuulunut kaikenlaista. Jenkeissä NHTSA on tiedottanut niistä ikävissä merkeissä. Jollakin on Suomessakin vaihdettu melkein uuteen autoon laatikko. Eikä suunnittelu ilmeisesti mennyt ihan putkeen...

Fordclubilta:

Hauska yksityiskohta tuosta ST automaatista, nimitys 7F40. Arvaukseni taisi osua oikeaan - vaikuttaa että kyse on mm 2L dieselin kanssa olevasta 8F40 laatikosta mistä on vain pudotettu yksi pykälä pois. Välitykset ovat muuten samat mutta 8F40 ihmeellisyys eli lähekkäin olevat 2 ja 3 on korvattu 7F40 :ssä näköjään kakkosella mikä on hieman 8vaihteisen kolmosta pidempi. Näin myöskin 8vaihteisen ammottava aukko 3ja 4 välillä on kurottu tasaisemmaksi. Näin vaihdevälitykset ovat lineaarisemmat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 467
Itsellä on tuo 2.0 kone ja isompi sähkömoottori joten kierrokset eivät kipua samantien kun hipaiset kaasua MUTTA... Se perkeleen viive kun painat kaasua vs DCT tai normi automaatin viive. Joutuu ennakoimaan niin paljon että pääset kiihdyttämään johonkin sopivaan väliin, etenkin Kehällä yms missä välit ovat ahtaita ja kuskit mulkkuja (jopa mulkumpia kuin itse, eikun). Läpysköjä joutuu käyttämään jos haluaa oikeasti "välitöntä" reagointia. Mutta ihan eri maailma kuin manuaali tai hyvin tehty DCT tai momentinmuunnin. Mikään näistä ei ehkä ole nopeampi vaihtamaan, mutta tuntuvat loogisemmalta ja helpommalta ennakoida mitä aski tekee koska välitysten, moottorin kierrosten ja kiihtyvyyden arviointi on helpompaa. Corolla on nopeampi kuin MX-5, mutta MX-5:llä tiedän täysin mihin väliin ehdin ja mihin en vs Toyota missä on aina mukana pientä arvailua.
Mun mielestä taas esim. DSG tuntuu huomattavasti hitaammalta reagoimaan kuin tuo portaaton. Ehkä nämä on tottumiskysymyksiä myöskin. Sport-mode, läpsyttimellä pykälään että kierrokset on valmiina korkealla eikä kaasua tarvitse edes paljoa antaa niin lähtee kyllä välittömästi. Jos taas esim. ECO-modilla lyöt kickdownin, siinä sitä viivettä taas tulee pahimmillaan vajaa sekunti ennenkuin auto ampaisee liikkeelle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 694
Viestejä
4 313 045
Jäsenet
71 889
Uusin jäsen
moilanen1

Hinta.fi

Ylös Bottom