Mikä auto minulle?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Ihan mielenkiinnosta, mihin autoon pitää tuossa vaiheessa tehdä kytkinremppa? En ole itse kuullut kenenkään tekevän.
Ei ole mikään yksittäinen auto, tuon verran ne kestävät yleensä. Riippuu toki missä asuu ja ajaa. Jossain perähikiällä 100 km/siivu ajotyylillä ei varmasti tarvitse tehdä. Pk-seudulla kehäteiden ruuhkissa, niin voi tulla jo aiemmin vastaan.
 
Liittynyt
08.08.2020
Viestejä
1
Noi on niin merkkikohtaisia asioita. Jakohihnat yleensä on 5/10 vuoden ja 60/80/100 tkm jaotuksella, huoltokirjasta ne yleensä selviää. Pikkuisessa kaupunkirassissa jarrupalat ja levyt voi mennä vaihtoon milloin tahansa 40-80 tkm syklillä, ihan riippuen käytöstä tai mahdollisesta ruostumisesta. Varsinkin takajarrut tuppaa ruostumaan. Renkaat kestää 20-40 tkm/setti eli niistäkin on pakko katsoa tapauskohtaisesti mikä on homman nimi. Jos on hinnassa huomioitu, niin melkein parempi jos on paskat alla, niin saa valita itse millaiset haluaa. Monet automyyjät olen suututtanut sillä, kun suoraan olen sanonut, että vittuako pistitte halvimmat uudet epämääräiset kiinapaskat alle. Tonnin pommeissa vielä ymmärtäis, mutta satkun renkaat 20 k€ autoon :facepalm: Jos olet manuaalia ostamassa, niin 200 tkm lähellä pitäis olla jo kytkinremppa lähellä jos ei ole jo tehty.

e: Japseissa tekniikka varmaan kestää parhaiten, mutta kyllä niissäkin on alustan osissa jo koiranluuta ja niveliä vaihtokunnossa 200 tkm kohdalla. Ranskalaisesta voi olla melko varma, että nivelet on vaihdettu jo useasti. Pyörän laakerit voi kestää ihan mitä tahansa, mutta 100-200 tkm välillä monesti porsii. Vanhasta japsista kannattaa tarkistaa, että sisältyykö hintaan myös pohja. Toki myös muistakin. Juuri katsastettu ei välttämättä jossain jobbarilla takaa mitään nivelien ja ruostereikien osalta, jos on käytettty "luotto"katsurilla. Eli katso itse ja tarvittaessa töki.

e2: Minusta nuo molemmat pappatoyotat näyttää ihan samalta :confused:

Itsellä uutena ostettu Corolla 2008 (260tkm ajettu) 1.6 ja alkuperäset alustan osat ja kytkin edelleen. Ajoista tosiaan suurin osa kehä 3:n sisäpuolella. Taitaa olla vissiin poikkeusyksilö. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Ihan mielenkiinnosta, mihin autoon pitää tuossa vaiheessa tehdä kytkinremppa? En ole itse kuullut kenenkään tekevän.
Kaverilla oli edellisessä autossa kaksi kytkintä vaihdettuna, seuraavassa yksi jo vaihdettu. Tämän hetken tilanne on että taas pitäisi vaihtaa. Kilsat kummassakin autossa alle 200tkm.

Sen vaimo ei oikein osaa ajaa. Seuraava tulee olemaan automaatti kuulemma.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Manuaaliaskeihin ei voi kyllä sanoa tulevan minkään tietyn kilsamäärän jälkeen remonttia eteen, riippuu niin paljon ajotavasta. Jos on ollut jonkun jonnen peli ja jokaisista valoista lähdetty kytkinpommilla, tai sitten ollut perheen naisväen autona, niin nuo lootat on aivan erikunnossa verrattuna sellaiseen siistiin maantiepäristelyyn.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
477
Manuaaliaskeihin ei voi kyllä sanoa tulevan minkään tietyn kilsamäärän jälkeen remonttia eteen, riippuu niin paljon ajotavasta. Jos on ollut jonkun jonnen peli ja jokaisista valoista lähdetty kytkinpommilla, tai sitten ollut perheen naisväen autona, niin nuo lootat on aivan erikunnossa verrattuna sellaiseen siistiin maantiepäristelyyn.
Komppaan tätä. Omassa 340 tkm ajetussa on kytkin uudenveroisessa kunnossa, siis käyttöominaisuuksiltaan. Levyissä on varmasti jonkin verran kulumaa, mutta toiminee vielä hienosti pitkään, ellei kaksoismassa sano sopparia irti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kaverilla oli edellisessä autossa kaksi kytkintä vaihdettuna, seuraavassa yksi jo vaihdettu. Tämän hetken tilanne on että taas pitäisi vaihtaa. Kilsat kummassakin autossa alle 200tkm.

Sen vaimo ei oikein osaa ajaa. Seuraava tulee olemaan automaatti kuulemma.
Automaatti on kyllä kiva, mutta onko tuo nyt mikään ratkaisu? Minulla tulee mieleen niinkin villi idea, että opettelisi ajamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Automaatti on kyllä kiva, mutta onko tuo nyt mikään ratkaisu? Minulla tulee mieleen niinkin villi idea, että opettelisi ajamaan.
On sillä kortti ollut vaikka kuinka kauan. Erikoista että aiempia autoja ei ole vinguttanut paskaksi, nyt tuo laiska nelikko - tai siis nuo laiskat nelikot ollut jotenkin semmoisia missä kytkimen käyttö on jotenkin vaikeaa.

Kytkinremppa maksaa noin 2500€ kun pitää purkaa puoli autoa.

Automaatti ei ole kummallekaan mikään kynnyskysymys, vaihtoonhan tuo on menossa jossain vaiheessa kuitenkin, se on vaan vähän että mitä siitä saa tuollaisenaan, mitä ite ajanut kys. autolla niin voi vittu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Manuaaliaskeihin ei voi kyllä sanoa tulevan minkään tietyn kilsamäärän jälkeen remonttia eteen, riippuu niin paljon ajotavasta. Jos on ollut jonkun jonnen peli ja jokaisista valoista lähdetty kytkinpommilla, tai sitten ollut perheen naisväen autona, niin nuo lootat on aivan erikunnossa verrattuna sellaiseen siistiin maantiepäristelyyn.
Sitä varten se kytkin testataan, kun ostetaan. Voihan se kytkin olla kunnossa, mutta 200 tkm ajettuna monissa se ei ole ellei ole jo korjattu. Mitä omista muistan, niin nykyiseen kakkosraatoon on tehty 170 tkm kohdalla, opiskeluajan autoon se oli tehty 210 tkm kohdalla. Sitikka ja rellu. Sitä en tiedä minkälaisia kuskeja edelliset omistajat ovat olleet, mutta autojen ulkoisesta habituksesta päätellen eivät kovin hyviä kuskeja olleet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tilanne alkaa olemaan sellainen että kakkosauto lienee nyt ihan pakko ostaa ja vieläpä kohtuu pikaisella aikataululla luokkaa kuluva kuukausi. Käyttötarve: pk-seudun työmatkaliikenne (kehää, motaria tms. väylää "ruuhkassa" 80% ajosta) ja lasten harrastuskuskailut yhteensä noin 8tkm/vuosi. Pihassa makaa jo valmiiksi 13v vanha 530d vajaat 300tkm ajettuna joka on itse täysin huollettu ja korjattu 9v ajan eli työkalut pysyy kyllä tarvittaessa kädessa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kakkosauto saisi mielellään mennä vuosia (arvataan auton käyttötarpeeksi nyt vähintään 3-5vuotta) about öljyjä vaihtamalla eli mikään 10v ikäinen 150tkm rullattu pikkuauto ei kiinnosta. Tässä tapauksessa siis riittää että auto liikkuu A:sta B:hen 6 päivää viikosta ja siinä on ilmastointi.

Yllätys oli suuri kun oikein mitään järkevää ei näyttänyt olevan 4ke-8ke hintaluokassa, joten ilmeisesti ~10ke pintaan autoon on pakko upottaa, joten mainitaan nyt sitten budjetiksi 8-12ke, mielellään alle 10ke ja uudeltamaalta auton olisi suotavaa löytyä eikä ole ongelmaa ostaa yksityiseltä... Toisaalta raha sinänsä ei ole ongelma eli käytännössä 5v&40tkm yhdistelmän arvonalenema on se ratkaisevampi yhtälö eli periaatteessa voisi ostaa hinnan puolesta vaikka uudenkin auton...

Ajatuksena oli 2015+ ja alle 100tkm ajettu joku "pikkuauto" tyyliin focus/fiesta, ibiza, polo, tms. ja manuaalina, sillä kaikki automaatit lienee suht hirveää kuraa tuon tasoisissa autoissa kun myynti-ilmoissa erikseen jopa mainitaan ulkolämpötilan näyttö :).

VAG-konsernin kikkailut on sinänsä tiedossa, ilmeisesti TSI hihnalla ja manuaalina on kuitenkin toimiva yhdistelmä, mutta sitten ei oikein löytynytkään tietoa että koska esim 1.2 ibizaan tuo on vaihtunut tai 1.0/1.2 poloon?

Fordista joskus kuullut että nykyään kohtuu asiallisia?, entäs opelit (ei oikein tule edes hauissa vastaan). BMW:n ja audin voi sulkea pois hinnan takia, toyota on kallis mutta toisaalta pitää hintansa eli tonnin/kaks kalliimpi toyotakaan ei olisi ihan täysin poissuljettu, hondat itselle kohtuu täysi mysteeri, KIAsta tiedän nimen:).

Nähdäkseni tästäkään hommasta ei tule oikein mitään ellei pysty karsimaan potentiaalisia vaihtoehtomalleja vain muutamaan ja niitä sitten perkaa tarkemmin läpi, mutta ei ole tosiaan mitään hajua että mitä pikkuautoja tässä pitäisi alkaa katselemaan ja sitten että mitä potentiaalisia moottori-kombinaatioita noissa on joita pitäisi vältellä...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Kuulostan jo rikkinäiseltä levyltä kun ehdottelen pelkästään japseja mut mitenkäs Prius? Kaupunkiliikenteessä mahdottoman sulava vaihteisto joka ei nyi eikä polta kytkintä, siis täydellinen naiselle. Sanomattakin selvää että kulutus ja luotettavuus huippuluokkaa, kulutusosat halpoja. Tuossa 8ke hintaluokassa on reilusti valikoimaa eikä tarvitse pelätä vähän enemmänkin ajettua. En osaa sanoa saisiko tuolla myös Plus-mallia joka on vielä tilavampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Hondan ja Toyotan cvt:t on ihan ok käyttöominaisuuksiltaan, mutta toki kannattaa ensin kokeilla. Vakiokierrokset kiihdytys on hieman outo kokemus äänien puolesta. Hondista Jazz on varma peli, takajarruja lähinnä saa herkistellä kun ovat niin vähällä käytöllä. Ruostesuojaus on mitä on. Milloinkohan eat6 loota tuli 208/2008:iin, siinä on perhanan hyvä Aisinin loota kauppakassiin.

Riittäiskö sähkö-Mii/citigo/e-up? Meillä oli samanlainen kakkosauto hakusessa ja on ihan ylivertainen hinta/laatu, varsinkin kun käyttökulutkin jää alas. Jos vasn onnistut moisen löytämään...
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Akkupaketin kunnosta olisi hyvä olla raportti olemassa jos Priusta on ostamassa. Akustoon pystyy vaihtamaan itse kennoja, mutta oma hommansa on siinäkin. Luotettavuudeltaan Prius on muuten huippuluokkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Akkupaketin kunnosta olisi hyvä olla raportti olemassa jos Priusta on ostamassa. Akustoon pystyy vaihtamaan itse kennoja, mutta oma hommansa on siinäkin. Luotettavuudeltaan Prius on muuten huippuluokkaa.
Testin ja raportin saa ajettua itsekin laadukkaalla obd-palikalla ja dr prius sovelluksella. Testiin menee kuulemma noin 20 minuuttia eli saa tehtyä helposti koeajolla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Ajatuksena oli 2015+ ja alle 100tkm ajettu joku "pikkuauto" tyyliin focus/fiesta, ibiza, polo, tms. ja manuaalina, sillä kaikki automaatit lienee suht hirveää kuraa tuon tasoisissa autoissa kun myynti-ilmoissa erikseen jopa mainitaan ulkolämpötilan näyttö :).

VAG-konsernin kikkailut on sinänsä tiedossa, ilmeisesti TSI hihnalla ja manuaalina on kuitenkin toimiva yhdistelmä, mutta sitten ei oikein löytynytkään tietoa että koska esim 1.2 ibizaan tuo on vaihtunut tai 1.0/1.2 poloon?

Fordista joskus kuullut että nykyään kohtuu asiallisia?, entäs opelit (ei oikein tule edes hauissa vastaan). BMW:n ja audin voi sulkea pois hinnan takia, toyota on kallis mutta toisaalta pitää hintansa eli tonnin/kaks kalliimpi toyotakaan ei olisi ihan täysin poissuljettu, hondat itselle kohtuu täysi mysteeri, KIAsta tiedän nimen:).
1.2tsi polo on ainakin ihan kivan pirteä ja jossain 2014 heinäkuun paikkeilla tuli hihna jakopäähän, nettiautossa näyttäisi olevan ainakin yksi manuaalina, 1.2tsi hihnakoneella alle 10k€ ;) .
1.0 moottoriseen iso ero ja ketjukoneista en kyllä itse uskaltaisi ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Tilanne alkaa olemaan sellainen että kakkosauto lienee nyt ihan pakko ostaa ja vieläpä kohtuu pikaisella aikataululla luokkaa kuluva kuukausi. Käyttötarve: pk-seudun työmatkaliikenne (kehää, motaria tms. väylää "ruuhkassa" 80% ajosta) ja lasten harrastuskuskailut yhteensä noin 8tkm/vuosi. Pihassa makaa jo valmiiksi 13v vanha 530d vajaat 300tkm ajettuna joka on itse täysin huollettu ja korjattu 9v ajan eli työkalut pysyy kyllä tarvittaessa kädessa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kakkosauto saisi mielellään mennä vuosia (arvataan auton käyttötarpeeksi nyt vähintään 3-5vuotta) about öljyjä vaihtamalla eli mikään 10v ikäinen 150tkm rullattu pikkuauto ei kiinnosta. Tässä tapauksessa siis riittää että auto liikkuu A:sta B:hen 6 päivää viikosta ja siinä on ilmastointi.

Yllätys oli suuri kun oikein mitään järkevää ei näyttänyt olevan 4ke-8ke hintaluokassa, joten ilmeisesti ~10ke pintaan autoon on pakko upottaa, joten mainitaan nyt sitten budjetiksi 8-12ke, mielellään alle 10ke ja uudeltamaalta auton olisi suotavaa löytyä eikä ole ongelmaa ostaa yksityiseltä... Toisaalta raha sinänsä ei ole ongelma eli käytännössä 5v&40tkm yhdistelmän arvonalenema on se ratkaisevampi yhtälö eli periaatteessa voisi ostaa hinnan puolesta vaikka uudenkin auton...

Ajatuksena oli 2015+ ja alle 100tkm ajettu joku "pikkuauto" tyyliin focus/fiesta, ibiza, polo, tms. ja manuaalina, sillä kaikki automaatit lienee suht hirveää kuraa tuon tasoisissa autoissa kun myynti-ilmoissa erikseen jopa mainitaan ulkolämpötilan näyttö :).

VAG-konsernin kikkailut on sinänsä tiedossa, ilmeisesti TSI hihnalla ja manuaalina on kuitenkin toimiva yhdistelmä, mutta sitten ei oikein löytynytkään tietoa että koska esim 1.2 ibizaan tuo on vaihtunut tai 1.0/1.2 poloon?

Fordista joskus kuullut että nykyään kohtuu asiallisia?, entäs opelit (ei oikein tule edes hauissa vastaan). BMW:n ja audin voi sulkea pois hinnan takia, toyota on kallis mutta toisaalta pitää hintansa eli tonnin/kaks kalliimpi toyotakaan ei olisi ihan täysin poissuljettu, hondat itselle kohtuu täysi mysteeri, KIAsta tiedän nimen:).

Nähdäkseni tästäkään hommasta ei tule oikein mitään ellei pysty karsimaan potentiaalisia vaihtoehtomalleja vain muutamaan ja niitä sitten perkaa tarkemmin läpi, mutta ei ole tosiaan mitään hajua että mitä pikkuautoja tässä pitäisi alkaa katselemaan ja sitten että mitä potentiaalisia moottori-kombinaatioita noissa on joita pitäisi vältellä...
Oletko tsekannut Rellun Clion? Itse ostin viime vuonna 2015 vuoden Clion 9800 eurolla. Silloin mittarissa oli n. 40tkm ja nyt vuoden ajon jälkeen reipas 51tkm.

Käyttö aika yksyhteen kuvailusi kanssa.

Esimerkiksi

 

UPC

Liittynyt
10.08.2020
Viestejä
250
Kauppakassi alle 5000€, vaatimukset tilava ja luotettava. Suosituksia.
 

UPC

Liittynyt
10.08.2020
Viestejä
250
Onko civikki tilava näyttää melko pieneltä. Farkkua varmaan alan etsiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kuulostan jo rikkinäiseltä levyltä kun ehdottelen pelkästään japseja mut mitenkäs Prius? Kaupunkiliikenteessä mahdottoman sulava vaihteisto joka ei nyi eikä polta kytkintä, siis täydellinen naiselle. Sanomattakin selvää että kulutus ja luotettavuus huippuluokkaa, kulutusosat halpoja. Tuossa 8ke hintaluokassa on reilusti valikoimaa eikä tarvitse pelätä vähän enemmänkin ajettua. En osaa sanoa saisiko tuolla myös Plus-mallia joka on vielä tilavampi.
Nämä menee omaan makuun 10v liian vanhoiksi ja 100tkm liikaa ajetuiksi, tuolla 8ke:llä saisi pihaan jo toisen samanlaisen bemarinkin rassattavaksi tai vastaavasti 2-4ke:llä jonkun yhtä vanhan pikkuauton ropattavaksi...
Hondan ja Toyotan cvt:t on ihan ok käyttöominaisuuksiltaan, mutta toki kannattaa ensin kokeilla. Vakiokierrokset kiihdytys on hieman outo kokemus äänien puolesta. Hondista Jazz on varma peli, takajarruja lähinnä saa herkistellä kun ovat niin vähällä käytöllä. Ruostesuojaus on mitä on. Milloinkohan eat6 loota tuli 208/2008:iin, siinä on perhanan hyvä Aisinin loota kauppakassiin.

Riittäiskö sähkö-Mii/citigo/e-up? Meillä oli samanlainen kakkosauto hakusessa ja on ihan ylivertainen hinta/laatu, varsinkin kun käyttökulutkin jää alas. Jos vasn onnistut moisen löytämään...
Jazz ja Civic näyttää liian "kalliilta", alle kympin ei ole mitään edes 2014 mallia, joten eiköhän Hondat ole ulkona... Varmasti sinänsä riittäisi tilojen puolesta tuollainen pikkukoppero, mutta kun käytännössä tuolla pitäisi itse ajaa niin ei vaan pysty :).
1.2tsi polo on ainakin ihan kivan pirteä ja jossain 2014 heinäkuun paikkeilla tuli hihna jakopäähän, nettiautossa näyttäisi olevan ainakin yksi manuaalina, 1.2tsi hihnakoneella alle 10k€ ;) .
1.0 moottoriseen iso ero ja ketjukoneista en kyllä itse uskaltaisi ostaa.
1.0 näyttää olevan main-streamia, toisaalta tuhnuja molemmat niin ajamatta paha sanoa onko noissa oikeasti mitään merkittävää eroa - tuskin, kummallakaan ei mihinkään pikkuväliin ruuhkassa teholla puikata vaan röyhkeydellä...

Onko kokemusta polo vs ibiza että onko tuo käytännössä sama/vastaava auto laadultaankin, motit/laatikot/alustan osat samat? Ibizaa tuli tuossa käytyä katsomassa ja tilojen puolesta ok, yhtään isompaa autoa ei tarvita, sisusta kirveellä veistetty mutta niinpä se taitaa olla näissä kaikissa merkistä riippumatta...
Oletko tsekannut Rellun Clion? Itse ostin viime vuonna 2015 vuoden Clion 9800 eurolla. Silloin mittarissa oli n. 40tkm ja nyt vuoden ajon jälkeen reipas 51tkm.
Nyt katsoin, hieman halvempia kuin VAGit (ei toki yllätys) ja ilmeisesti vähän "modernimman" näköistä sisältä, Rellukin vissiin nykyään ihan ok-laatua toisin kuin 90-luvulla eli voisi kyllä olla vaihtoehto...

VAGeissa tosin on jonkunlainen harrastajapiiri eli remonttiohjeita, koodausvehkeitä (jos ei jaksa itse ostaa omaksi) löytyy joka nurkalta, miten esim. rellussa tai fordissa?

VAGin hihnassa vissiin 6v vaihtoväli ja maksaa jonkun 400e jos teettää liikkeessä eli jos ostaa 2014-2016 niin tuon saa laskea suoraan ostohintaan mukaan ellei jo tehty? Miten muissa, esim ford tai rellu?

Hybridi yaristakin katselin (jos keksitään lisää jotain päästökaistoja lähitulevaisuudessa), mutta tuon hinnoittelu vaikuttaa siltä että halvempaa ostaa uusi kuin käytetty... Toisaalta päästöt eivät mitkään pienet kun annetaan wltp:nä ja ainakin länärillä on vain 80g (nedc aikakautta) johon yaris ei mene, mutta eipä mistään löydy tietoa että sovelletaanko noihin jotain konversiota vai ei - tuskin sovelletaan siinä vaiheessa jos sakkoa kirjoitetaan...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Isoin ero noissa vag 1.0 ja 1.2tsi koneissa lienee se, että pienempi on kolmipyttynen ja 1.2tsi nelipyttynen ja kyllä sen eron huomaa. Vaikka tuhnuja on molemmat, niin tuolla litrasella menee 0-100 joku 15sek kun taas ”isolohko” kiihtyy jopa alle 11sek.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Hybridi yaristakin katselin (jos keksitään lisää jotain päästökaistoja lähitulevaisuudessa), mutta tuon hinnoittelu vaikuttaa siltä että halvempaa ostaa uusi kuin käytetty... Toisaalta päästöt eivät mitkään pienet kun annetaan wltp:nä ja ainakin länärillä on vain 80g (nedc aikakautta) johon yaris ei mene, mutta eipä mistään löydy tietoa että sovelletaanko noihin jotain konversiota vai ei - tuskin sovelletaan siinä vaiheessa jos sakkoa kirjoitetaan...
Yarikselle pitäisi kyllä löytyä se alempi NEDC-arvokin jostain. Omalle hybridi-Corollalle löytyy ainakin Trafista, muualta vähän hankala löytää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Jazz ja Civic näyttää liian "kalliilta", alle kympin ei ole mitään edes 2014 mallia, joten eiköhän Hondat ole ulkona... Varmasti sinänsä riittäisi tilojen puolesta tuollainen pikkukoppero, mutta kun käytännössä tuolla pitäisi itse ajaa niin ei vaan pysty :).
Käy kokeilemassa sähkötriplettiä, väitän et yllätyt hyvin positiivisesti. Heittämällä kivoin/hauskin ajettava pitkästä listasta kauppakasseja mitä on ollut.

Rellussa on muuten sitten ihan vammaiset alapallonivelet, prässättynä joutuu purkamaan reilusti. Ja ranskalaiseen tyyliin eivät kovin pitkään kestä, veljellä porsi jossain 60 tkm kohdalla.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 167
Isoin ero noissa vag 1.0 ja 1.2tsi koneissa lienee se, että pienempi on kolmipyttynen ja 1.2tsi nelipyttynen ja kyllä sen eron huomaa. Vaikka tuhnuja on molemmat, niin tuolla litrasella menee 0-100 joku 15sek kun taas ”isolohko” kiihtyy jopa alle 11sek.
Opelin litrasella on tullut joku 25tkm puskettua. Joo, joskus loppuu teho kesken. Esimerkiksi jos vetää venettä trailerilla ylämäkeen, joutuu pykälätämään vaihteita.
Yksin ajaessa - ei ole koskaan loppunut tehot kesken..ajot kaupunkia 35% ja loput motaria. +195 saattaa suljetulla saada... Mittariin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Käy kokeilemassa sähkötriplettiä, väitän et yllätyt hyvin positiivisesti. Heittämällä kivoin/hauskin ajettava pitkästä listasta kauppakasseja mitä on ollut.

Rellussa on muuten sitten ihan vammaiset alapallonivelet, prässättynä joutuu purkamaan reilusti. Ja ranskalaiseen tyyliin eivät kovin pitkään kestä, veljellä porsi jossain 60 tkm kohdalla.
Onko jinxillä latausmahdollisuutta? :hmm: Eihän kaikilla ole.

E: @jinx1980
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Cliolla kävin muutama viikko sitten tyttären kanssa Lauritsalassa pelaamassa yhden futismatsin. Reissuna siis Vantaa-Lauritsala-Vantaa.

Ja eilen tulin sillä Lahdesta. Toimii siis myös matka-ajossa vaikka totuuden nimissä ajan pitkät siirtymät mielummin Espacella.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Toisaalta raha sinänsä ei ole ongelma eli käytännössä 5v&40tkm yhdistelmän arvonalenema on se ratkaisevampi yhtälö eli periaatteessa voisi ostaa hinnan puolesta vaikka uudenkin auton...
Hybridi yaristakin katselin (jos keksitään lisää jotain päästökaistoja lähitulevaisuudessa), mutta tuon hinnoittelu vaikuttaa siltä että halvempaa ostaa uusi kuin käytetty...
Miten sitten olisi uusi Yaris, ehkä edullisemman pään bensakoneella:
Tuolla näkyy olevan esim. talvirenkaat 0€ ym edullista kun on uusi malli tulossa. Vaikka kyse on Toyotasta, 3 vuoden tehdastakuu on sittenkin ihan kiva asia.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Isoin ero noissa vag 1.0 ja 1.2tsi koneissa lienee se, että pienempi on kolmipyttynen ja 1.2tsi nelipyttynen ja kyllä sen eron huomaa. Vaikka tuhnuja on molemmat, niin tuolla litrasella menee 0-100 joku 15sek kun taas ”isolohko” kiihtyy jopa alle 11sek.
Ööh, mistä 1.0 TSI:stä oikein puhut? Ainakin 95-voimainen turbo kiihtyy nollasta sataan 10,8 sekunnissa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Milläs koneella ja vaihteistolla sitä uskaltais noita audin nelikkoja hommata? budjetti olis sen 2 tuhatta euroa. Tarve olis neliveto farkulle, jossa on ilmastointi ja koukku.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
1.8t/1.9tdi kait ne suositelluimmat...tosin kahden tonnin budjetilla luultavasti joutuu ottamaan sen mikä sattuu olemaan ehjin sillä hetkellä.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Tilanne alkaa olemaan sellainen että kakkosauto lienee nyt ihan pakko ostaa ja vieläpä kohtuu pikaisella aikataululla luokkaa kuluva kuukausi. Käyttötarve: pk-seudun työmatkaliikenne (kehää, motaria tms. väylää "ruuhkassa" 80% ajosta) ja lasten harrastuskuskailut yhteensä noin 8tkm/vuosi. Pihassa makaa jo valmiiksi 13v vanha 530d vajaat 300tkm ajettuna joka on itse täysin huollettu ja korjattu 9v ajan eli työkalut pysyy kyllä tarvittaessa kädessa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kakkosauto saisi mielellään mennä vuosia (arvataan auton käyttötarpeeksi nyt vähintään 3-5vuotta) about öljyjä vaihtamalla eli mikään 10v ikäinen 150tkm rullattu pikkuauto ei kiinnosta. Tässä tapauksessa siis riittää että auto liikkuu A:sta B:hen 6 päivää viikosta ja siinä on ilmastointi.

Yllätys oli suuri kun oikein mitään järkevää ei näyttänyt olevan 4ke-8ke hintaluokassa, joten ilmeisesti ~10ke pintaan autoon on pakko upottaa, joten mainitaan nyt sitten budjetiksi 8-12ke, mielellään alle 10ke ja uudeltamaalta auton olisi suotavaa löytyä eikä ole ongelmaa ostaa yksityiseltä... Toisaalta raha sinänsä ei ole ongelma eli käytännössä 5v&40tkm yhdistelmän arvonalenema on se ratkaisevampi yhtälö eli periaatteessa voisi ostaa hinnan puolesta vaikka uudenkin auton...

Ajatuksena oli 2015+ ja alle 100tkm ajettu joku "pikkuauto" tyyliin focus/fiesta, ibiza, polo, tms. ja manuaalina, sillä kaikki automaatit lienee suht hirveää kuraa tuon tasoisissa autoissa kun myynti-ilmoissa erikseen jopa mainitaan ulkolämpötilan näyttö :).

VAG-konsernin kikkailut on sinänsä tiedossa, ilmeisesti TSI hihnalla ja manuaalina on kuitenkin toimiva yhdistelmä, mutta sitten ei oikein löytynytkään tietoa että koska esim 1.2 ibizaan tuo on vaihtunut tai 1.0/1.2 poloon?

Fordista joskus kuullut että nykyään kohtuu asiallisia?, entäs opelit (ei oikein tule edes hauissa vastaan). BMW:n ja audin voi sulkea pois hinnan takia, toyota on kallis mutta toisaalta pitää hintansa eli tonnin/kaks kalliimpi toyotakaan ei olisi ihan täysin poissuljettu, hondat itselle kohtuu täysi mysteeri, KIAsta tiedän nimen:).

Nähdäkseni tästäkään hommasta ei tule oikein mitään ellei pysty karsimaan potentiaalisia vaihtoehtomalleja vain muutamaan ja niitä sitten perkaa tarkemmin läpi, mutta ei ole tosiaan mitään hajua että mitä pikkuautoja tässä pitäisi alkaa katselemaan ja sitten että mitä potentiaalisia moottori-kombinaatioita noissa on joita pitäisi vältellä...
Polo tai Yaris. Tylsiä ja harmaita, mutta suhteellisen luotettavia ja kulutusosat on niin halpoja että varaosatiskillä naurattaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Jotenkin tässä nyt valinta tuntuisi Ibizaan ecotsi koneella kallistuvan, kulkee eteenpäinkin kun on 95hv tai 110hv ja alle 10ke menee jopa 2017 80tkm ajettu, 2015 (2016 malli jo alle 9ke). Poloon vertaillessa niin Polo jollain muulla kuin 1.0 basic moottorilla on vaan "kallis" kun kuitenkin "sama auto" kyseessä eikä Polossa ole edes noita uudempia moottoreita tarjolla.

Netistä ei ainakaan haukkuja tuosta ecotsi:stä löytynyt joten kyseessä tuskin on susipaska moottori vaikka 3-mukinen 1 litrainen pikkukone onkin, tarkempi koodi 110hv:lle lienee CHZC...
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
325
Luotettava menopeli hintaluokasta 12 - 16 k€ on hakusessa. Sedan tai farkku, ajoa niin vähän että ei diesel. Yksi C-mersu on tuossa kiikarissa 180 BE 1,6 koneella mutta miten on tuon luotettavuuden kanssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ibizan raato tuli sitten kotiutettua, alle 8,5k jäi lopulta hintaa 1.0tsi 110hv koneella alle 80tkm ajettuna ja 2015/2016 taitteessa käyttöönotettu kehonliikutin. Jos kestää nipussa edes hetken niin ei tuota ainakaan kalliiksi voi sanoa, 8v päästä omilla ajoilla voisi karauttaa suoraan romuttamolle alle 150tkm ajettuna ja arvonalenema olisi hyvin kohtuullinen.

6-lovinen aski muuten paljon mukavampi ajaa kuin 95hv:n 5-lovinen erityisesti liikkeelle lähtiessä. Toisaalta tämä rottelo ei kyllä millään muotoa tunnu paremmalta kuin iv golffi 115hv ajm-motilla joka itsellä ollut 10v sitten, toisin sanoen 15 vuodessa ovat saaneet autoon bluetoothin ja usb-pistokkeen - häikäisevää kehitystä...

PS. Suomiforumit vagille näyttää aika kuoleelta, saako tähän jostain keskinojaa orkkis retrofittinä? Jonkun citigon pakettinumeron löysin ja näytti ainakin hyvin samalta palikat.
 
Liittynyt
09.08.2020
Viestejä
4
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

Hintaluokka: 8 - 15k€
Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Ei väliä
Polttoaine: Diesel
Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)
Muuta: Joku lyömään järkeä päähän ettei tee päätöstä tunteella.
Rahoitus: Auto pitää hankkia rahoituksella, koska suurimmat käteis varat menivät juuri asuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Itse ajelen samanlaista vuosipätkää 508 farkulla. Huoltoväli 25 tkm pitää kulut hyvin kurissa. Jos löydät sähköpenkillisen version, niin säätöjä piisaa. Etupyörän laakeri ja yks lamppu on mennyt 136 tkm aikana eli ainakin oma yksilö on ollut luotettava (2015 euro6 bluehdi 120, aisinin 6-pykäläinen automaatti. Ei raketti, mutta hinta/mukavuus/melu/kulut akselilla en parempaa löytänyt. Sitikan C5 on sisarauto, mutta euro6 koneita ei juuri löydy, kun sitikka ajoi vanhan mallin tuotannon alas. Ohjaamo on wanhahtava, samaa autoa tehty 2009 alkaen.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Ibizan raato tuli sitten kotiutettua, alle 8,5k jäi lopulta hintaa 1.0tsi 110hv koneella alle 80tkm ajettuna ja 2015/2016 taitteessa käyttöönotettu kehonliikutin. Jos kestää nipussa edes hetken niin ei tuota ainakaan kalliiksi voi sanoa, 8v päästä omilla ajoilla voisi karauttaa suoraan romuttamolle alle 150tkm ajettuna ja arvonalenema olisi hyvin kohtuullinen.

6-lovinen aski muuten paljon mukavampi ajaa kuin 95hv:n 5-lovinen erityisesti liikkeelle lähtiessä. Toisaalta tämä rottelo ei kyllä millään muotoa tunnu paremmalta kuin iv golffi 115hv ajm-motilla joka itsellä ollut 10v sitten, toisin sanoen 15 vuodessa ovat saaneet autoon bluetoothin ja usb-pistokkeen - häikäisevää kehitystä...
Ibizahan on pienemmän kokoluokan auto kuin Golf, ei voi liikaa vaatia vaikka onkin 15 vuotta mennyt. Bensaa menee luultavasti vähemmän varsinkin maantieajossa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

Hintaluokka: 8 - 15k€
Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Ei väliä
Polttoaine: Diesel
Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)
Muuta: Joku lyömään järkeä päähän ettei tee päätöstä tunteella.
Rahoitus: Auto pitää hankkia rahoituksella, koska suurimmat käteis varat menivät juuri asuntoon.
Itse ostaisin noilla vuosittaisilla kilometreillä jotain tällaista tai tällaista.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369

 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 167
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

Hintaluokka: 8 - 15k€
Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Ei väliä
Polttoaine: Diesel
Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)
Muuta: Joku lyömään järkeä päähän ettei tee päätöstä tunteella.
Rahoitus: Auto pitää hankkia rahoituksella, koska suurimmat käteis varat menivät juuri asuntoon.
Itse päädyin Opel Astraan. Bensana. Koska motarilla dieseli imi likimain saman verran mehua, kuin pikkubensaturbo. Innovation+ varusteiksi sitten vähintään. Tarkistappa takajalkatilat/pääntila niin tiedät miksi tuo tuli valittua. Jos löydät 40/20/40 takapenkillisen, suosittelen. Miksi Bensa; koska dieselin hiukkasloukuista ja verotuskäytännöstä sain tarpeekseni.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.
Muut paitsi Volvo taitavat olla myös sähköllä nelivetoisia, mutta Volvo takavetoinen. MB GLE voisi myös olla vaihtoehto ja ehkäpä Range Rover, mutta pikaisen tutustumisen perusteella hybridiä ei ehkä saa noissa kolmella penkkirivillä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.
Kyseisessä luokassa mielikuvilla ja omilla preferensseillä vaikutus on suuri ja tuskin mikään on vaihtoehtona huono pois lukien Teslan mahdolliset laatuongelmat. Itsellä mielikuva 4-mukisesta keulalla 100k autossa vähän tökkii XC90 5-vuoden malli-ikä myös hieman jo painaa.

Oma järjestys olisi ehkä Porsche>BMW>Audi>Volvo>Tesla mutta tarjonta ja hintapolitiikka sekoittavat pakkaa. Luultavasti olet kaikkia kokeillut ja hakenut tuntumaa mikä olisi omin?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 528
Viestejä
4 165 592
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom