Mikä auto minulle?

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 174
Vertailin tuossa Volvon ja Mersun huoltohintoja niin ei pitäisi kovin isoa eroa itseasiassa olla pitemmällä aikavälillä mitattuna. Ja Volvon hintoihin on nyt tullut totuttua tässä viimeisen kolmen vuoden aikana... :D En tiedä, en ole itsekään mersun 4maticilla koskaan ajellut, pitäisi käydä ainakin testaamassa, tietysti liukkaan kelin testejä on nyt näillä keleillä vähän haastava tehdä...
Joo vähän vaikee kyl. Ja satavarmasti lyödään tonni tai pari lisää hintaa ensilumien jälkeen :lol:
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Lähinnä periaatteellisesti hankkisin päivitetyn eli "faceliftatun" mallin, niissä on aina paranneltu edellisen 3-4v aikana huomattuja vikapaikkoja.

Varmistut vain, että vaihteistoon (ja mieluusti muuhunkin) voimansiirtoon on tehty öljynvaihto (ja) ettei pyöri valmistajan alkuperäisellä rasvalla.

E: huoltohintoihin voi vaikuttaa ostamalla osat ja nesteet muualta ja käyttämällä muuta paikkaa työhön kuin merkkihuoltoa.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 174
Mut itellä nyt toinen nelikko menossa. Eka oli IV Golf 2.8 V6 4Motion haldexilla, niin oli aika kiva peli ja meni syvässäkin hangessa. Nyt tosiaan tää A6 auri alla ja menee kyl paremmin hangessa/loskassa ku golf. Tietty paino auttaa ja sitten tuo jatkuva neliveto..
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 174
Mut ikinä en enää vajaavetoista hommaa, se on varma :sevil:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Lähinnä periaatteellisesti hankkisin päivitetyn eli "faceliftatun" mallin, niissä on aina paranneltu edellisen 3-4v aikana huomattuja vikapaikkoja.

Varmistut vain, että vaihteistoon (ja mieluusti muuhunkin) voimansiirtoon on tehty öljynvaihto (ja) ettei pyöri valmistajan alkuperäisellä rasvalla.
Tuo on kyllä ihan hyvä pointti, pitääkin vielä katsella josko faceliftattuja sattuisi tuohon omaan hintahaarukkaan. Quattroa en laskisi myöskään pois laskuista.

Tosiaan tuo vaihteiston ja mielellään muunkin voimansiirron öljynvaihto on kriteerinä jota olisin tuolta huoltohistoriasta ensimmäisenä katsellut. Vaihtelin just omaan Volleen pari vuotta sitten nuo vaikka Volvolla taitaa olla sellainen kanta ettei ikinä Volvon omia öljyjä tarvitsisi vaihdella... :)
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 174
Tuo on kyllä ihan hyvä pointti, pitääkin vielä katsella josko faceliftattuja sattuisi tuohon omaan hintahaarukkaan. Quattroa en laskisi myöskään pois laskuista.

Tosiaan tuo vaihteiston ja mielellään muunkin voimansiirron öljynvaihto on kriteerinä jota olisin tuolta huoltohistoriasta ensimmäisenä katsellut. Vaihtelin just omaan Volleen pari vuotta sitten nuo vaikka Volvolla taitaa olla sellainen kanta ettei ikinä Volvon omia öljyjä tarvitsisi vaihdella... :)
Sama meno VAGinoissa. Ei kuulu automaattilootan öljynvaihdot huolto-ohjelmaan.. Ainakaan vanhemmissa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei ellet pidä autoa yli viis vuotta. :btooth: Volvolla kuuluu öljynvaihto huolto-ohjelmaan jos auto on rekisteröity ammattiliikenteeseen, ei yksityiselle. 60.000km/4v, siltikään Haldex ei lukeudu ellei itse tiedä/osaa vaatia, VW samassa tekniikassa on huoltoväli.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Oma tietämys oli 6v Aisinista, nythän niissä on 8v tilalla. Mutta ellei tuo 90.000tkm tule parissa, kolmessa vuodessa niin vaihtaisin silti viimeistään 4v kuluttua, poikittaismoottorien vaihteistoissa ei ole kovin isotilavuuksinen öljyreservi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Tuo on kyllä ihan hyvä pointti, pitääkin vielä katsella josko faceliftattuja sattuisi tuohon omaan hintahaarukkaan. Quattroa en laskisi myöskään pois laskuista.

Tosiaan tuo vaihteiston ja mielellään muunkin voimansiirron öljynvaihto on kriteerinä jota olisin tuolta huoltohistoriasta ensimmäisenä katsellut. Vaihtelin just omaan Volleen pari vuotta sitten nuo vaikka Volvolla taitaa olla sellainen kanta ettei ikinä Volvon omia öljyjä tarvitsisi vaihdella... :)
220 ja 250 kone noissa on käytännössä sama ja hyviä laitteita, kunhan ei ole ensimmäisiä eli jotain alle 2010? Automaattiaski myös ihan kestävä laitos. Ostaisin faceliftatun jos vaan mahdollista. 4maticista en osaa sanoa. Lisäkulu, mutta ei ymmärtääkseni mikään pommi.
Lyö kone kylmänä käyntiin ja kuuntele käynnistyksessä pitääkö ketju kovaa kolinaa. Suuttimien vuodon voi tarkastaa helposti ottamalla koneen päältä suojan pois ja muutenkin kaikki vuodot konehuoneesta. Kuunnellakkin suuttimia voi ajaessa, jos osaa. Raksuttaa kovempaa jos on huonossa iskussa, poppamiesjuttuja kai.
Kokeile että laatikko vaihtaa nätisti kylmänä ja lämpimänä. Ei pitäisi nykiä juurikaan tai lyödä "liian nopeasti" vaihdetta silmään.
Automaatin öljyjen vaihto olisi pitänyt tapahtua noin 100tkm paikkeilla, kannattaa tarkistaa se. Ja kannattaa vaihtaa heti (jos kun tuommosen 200tkm ajetun ostaisi). Kattavampi huoltohistoria muistaakseni pitäisi saada marmoritiskiltä pyytämällä, en tosin ole ihan varma tästä ja pitää varmaan omistaa auto siinä vaiheessa. Itsellä ainakin on paperisena kaikki vanhat huollot sisältöineen.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
761
Emännälle jotain fiksua työmatka-autoa etinnissä. Työmatks noin 20km motaria suunta ja kaupunkiajoa jonkun verran. 1 iso koira löytyy niin mitään ihan pikkukippoa ei voi otttaa.


Mites tuo, onko tuon ikänen voortti missä maineessa? Koirahan takapenkille joutuisi mikä ei kovin ideaali nyt tietenkään ole, mutta muuten fiksun olonen?

Varmaan joku 3ke budjetti
 

hazaski

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Olisi tarkoitus vaihtaa neliveto-dieseliin kun asutaan vähän huonommin hoidetun tien päässä kauempana keskustasta. Osaako osaavammat sanoa tästä MB C350 CDI 4maticista positiivista/negatiivista? Ilmeisesti ihan kestäviä pannuja nuo mersun moottorit, mutta suurin kysymysmerkki itelle tuli huoltohistorian kanssa - tässäkin kun on jo sähköinen huoltokirja, niin kuinka näen tälle tehdyt huollot ja huoltohistorian? Pyysin myyvältä liikkeeltä kuvat huoltohistoriasta mutta vastasivat vaan että "autossa on sähköinen huoltokirja jossa näkyy vain kilometrit ja päivämäärät. Remontteja ei muutenkaan merkitä huoltokirjaan, vain rastit ruutuun huolloista." Mutta kyllä kai ostajan pitäisi pystyä huollot näkemään ennen auton ostamista?
Tuossa uggeli jo tärkeimmät mainitsi mutta yksi mikä pitää Mersun 4maticin kanssa muistaa että renkaat ovat kaikki 4 samankokoisia. Jos ei ole tietoa milloin laatikkoon vaidettu öljyt niin heti huuhteluvaihtoon. Laatikon toimintaa voi koeajolla, silltä tuon 7-vaihteisen ei hirveästi pitäisi kuitenkaan miettiä vaihdoissa. Huolloista sen verran että ainakin yhtä sukupolvea vanhempi OM646-moottorinen E-malli on helpoin itse huollettava mikä minulla ollu. Öljyt voi imeä imurilla mittatikun reijästä, kaikki suodattimet on hyvin esillä eikä tarvi paljon purkaa. Eikä suodattimet maksa paljoa, juuri tilasin öljyn, ilman, raitisilma aktiivihiilenä ja diesel -suodattimet mann-filttereinä ja makso yhteensä 55e. Ja en usko että ainakaan hirveästi olisivat huollettavuutta vaikeuttaneet tuohon OM651-moottoriin.

Sitten tuossa on tarkemmat varustetietot vin-dekooderin kautta (nettiauton myyjät harvoin saa kaikki oikein ilmoitukseen):
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Tuossa uggeli jo tärkeimmät mainitsi mutta yksi mikä pitää Mersun 4maticin kanssa muistaa että renkaat ovat kaikki 4 samankokoisia. Jos ei ole tietoa milloin laatikkoon vaidettu öljyt niin heti huuhteluvaihtoon. Laatikon toimintaa voi koeajolla, silltä tuon 7-vaihteisen ei hirveästi pitäisi kuitenkaan miettiä vaihdoissa. Huolloista sen verran että ainakin yhtä sukupolvea vanhempi OM646-moottorinen E-malli on helpoin itse huollettava mikä minulla ollu. Öljyt voi imeä imurilla mittatikun reijästä, kaikki suodattimet on hyvin esillä eikä tarvi paljon purkaa. Eikä suodattimet maksa paljoa, juuri tilasin öljyn, ilman, raitisilma aktiivihiilenä ja diesel -suodattimet mann-filttereinä ja makso yhteensä 55e. Ja en usko että ainakaan hirveästi olisivat huollettavuutta vaikeuttaneet tuohon OM651-moottoriin.

Sitten tuossa on tarkemmat varustetietot vin-dekooderin kautta (nettiauton myyjät harvoin saa kaikki oikein ilmoitukseen):
Hyvä tietää! Auto tosin ehti menemään jo nenän edestä, myyjä varmaan ajatteli että on helpompi myydä jollekin joka ei kysele esim. huoltokirjaa ennen ostamista kun oli niin nihkeää tuo toiminta autoliikkeen puolelta. :rolleyes: Mutta samaa mallia varmasti tulee kyllä tiirailtua.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Emännälle jotain fiksua työmatka-autoa etinnissä. Työmatks noin 20km motaria suunta ja kaupunkiajoa jonkun verran. 1 iso koira löytyy niin mitään ihan pikkukippoa ei voi otttaa.


Mites tuo, onko tuon ikänen voortti missä maineessa? Koirahan takapenkille joutuisi mikä ei kovin ideaali nyt tietenkään ole, mutta muuten fiksun olonen?

Varmaan joku 3ke budjetti
Eikös noissa ole lähinnä ruostuminen suurin ongelma.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Nopeasti ainakin menee nuo 250 CDI:t, Faceliftistä ehdin jo koeajon varaukseen asti kunnes myyjä huomasi auton olevan jo myyty. Taidan pistää loputkin autot paaliin ja lopettaa koko autokaupustelun, vituttaa nyt sen verran jo kaikki auton etsimiseen käytetty turha aika :lol:
 

hazaski

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Sellainen huomio että 220CDI on käytännössä sama kuin 250CDI, ohjelmistolla on vain tehoa muutettu. Eli 220:stä saa softaamalla saman verran tehoa/vääntöä, kuin 250:sta softaamalla. Että ei sen takia tarvi väheksyä 220CDI:tä, toki jos ei halua käyttää softattavana.
 

hazaski

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Sellainen huomio että 220CDI on käytännössä sama kuin 250CDI, ohjelmistolla on vain tehoa muutettu. Eli 220:stä saa softaamalla saman verran tehoa/vääntöä, kuin 250:sta softaamalla. Että ei sen takia tarvi väheksyä 220CDI:tä, toki jos ei halua käyttää softattavana.
Tai lisäyksenä on että suuttimet on isommat 250CDI:ssä. Mutta kuitenkin 220CDI:stä saa softattua 240-250 hv ja 500 Nm, kun taas 250CDI:stä 260-270hv ja 560-580nm. Jotka on minusta melko mukavia lukemia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Emännälle jotain fiksua työmatka-autoa etinnissä. Työmatks noin 20km motaria suunta ja kaupunkiajoa jonkun verran. 1 iso koira löytyy niin mitään ihan pikkukippoa ei voi otttaa.


Mites tuo, onko tuon ikänen voortti missä maineessa? Koirahan takapenkille joutuisi mikä ei kovin ideaali nyt tietenkään ole, mutta muuten fiksun olonen?

Varmaan joku 3ke budjetti
En ostaisi. Omistan edelleen 06 mallin farkun, ruostetta on. Vikoja enemmän kuin bemareissa, jättänyt tielle 8 kertaa. Koko alusta vaihdettu, kuten myös melkein kaikki muukin. Tyyppivikoja pitkä lista. Suosittelen Toyota tai Honda tuohon budjettiin. Saat muuten focusta korjatta kymppitonnilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Saman ikäluokan japseissakin kyllä saa jo katsoa sisältyykö pohja hintaan. Olen tainnut aiemminkin kirjoittaa, mutta karkeasti 2002 C5 ja 2013 Honda Jazz näyttivät 2017 alussa pohjiltaan ruosteen osalta suurinpiirtein samalta. Ei varsinaisesti mairitteleva tulos Hondalle. Ruostesuojatun yksilön jos löytää, niin voi olla hyvä diili. 3 k€ on kyllä sellainen raja, että melkein rajaa varsinkin ruostesuojatut japsit pois, jos edes jotenkin järkevän ikäisen haluaa. Sitikan C5 farkkumallia voi suositella tilojen ja hinnan puolesta, varaosatkin ovat halpoja ja auto on suht mukava työskennellä, jos on paikka ja työkalut pysyy käsissä. Toki 3 k€ hintaluokassa mikä tahansa muukin peli tulee kalliiksi, jos itse ei pysty tekemään remppoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Kaiken kaikkiaan, hyi hitto mikä homma tuo vaihtoauton katseleminen. Nettiautosta katselu ja haaveilu on mukavaa, mutta siinä vaiheessa kun alkaa sopimaan vaihdoista ja katselemaan omaa likviditeettiään niin puskee vaan hikeä ja mieleen hiipii vain ajatus että "oletko tekemässä suurinta virhettä ikinä" vaikka asiaa on tiiraillut joka kantilta niin kauan että vaimo ei jaksa enää puhua autoista mitään. Sanoi vaan että osta jos tekee mieli. :D Nykyinen Volle olisi tällä hetkellä velaton, uuteen pitäisi varmaan pari vuotta maksaa maltillista lainanlyhennystäkin.

Saman ikäluokan japseissakin kyllä saa jo katsoa sisältyykö pohja hintaan. Olen tainnut aiemminkin kirjoittaa, mutta karkeasti 2002 C5 ja 2013 Honda Jazz näyttivät 2017 alussa pohjiltaan ruosteen osalta suurinpiirtein samalta. Ei varsinaisesti mairitteleva tulos Hondalle. Ruostesuojatun yksilön jos löytää, niin voi olla hyvä diili. 3 k€ on kyllä sellainen raja, että melkein rajaa varsinkin ruostesuojatut japsit pois, jos edes jotenkin järkevän ikäisen haluaa. Sitikan C5 farkkumallia voi suositella tilojen ja hinnan puolesta, varaosatkin ovat halpoja ja auto on suht mukava työskennellä, jos on paikka ja työkalut pysyy käsissä. Toki 3 k€ hintaluokassa mikä tahansa muukin peli tulee kalliiksi, jos itse ei pysty tekemään remppoja.
Pitäisi joskus kyllä käydä testaamassa tuo C5 kun niin moni on kehunut tuota mukavaksi ajaa. Toki C5 ja C3 painii ihan eri luokissa varsinkin noin isolla ikäerolla, mutta ainakin oma kakkosautona toimiva -02 C3 on yksi hirveimpiä autoja mitä olen ajanut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Nettiautosta katselu ja haaveilu on mukavaa, mutta siinä vaiheessa kun alkaa sopimaan vaihdoista ja katselemaan omaa likviditeettiään niin puskee vaan hikeä ja mieleen hiipii vain ajatus että "oletko tekemässä suurinta virhettä ikinä"
Olet, mutta se on sama homma aina autoa vaihtaessa edessä.


Pitäisi joskus kyllä käydä testaamassa tuo C5 kun niin moni on kehunut tuota mukavaksi ajaa.
Kannattaa tosiaan katella sit hyvin huollettu ja PALJON korjattu yksilö. Kaverin kanssa oli 3v aikana yhteensä 4 sitikkaa vm. 2008-13 väliltä (C3, C3 Picasso, C4 ja C5) ja näistä femmaan meni se pari tonttua vuodessa kaikkiin korjauksiin vaikka oli 150tkm ajettu ensimmäiseltä omistajalta täydellä huoltohistorialla. Itekin laskin, että alle tonnin vuosikuluilla ei päässy omallakaan millään laskutavalla, aina oli jotain pientä vikaa jossain mikä "piti" saada kuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Tuo C5:n hydraulinen jousitus jakaa varmasti mielipiteet aikalailla. Tekee ajosta vähän keinuvaa ja ohjaustuntuma kuluneilla alustan osilla voi olla mielenkiintoinen. Toisaalta sitten taas kaikki hidastetöyssyt ja markettien "pykälät" ei tunnu missään vaikka vetäis reilummalla vauhdilla. Merkkifoorumilta löytyy hyvin apua remontteihin. Yleensä jos löydät tyyppivian korjaustekstin, niin voit olettaa ko. featuren jossain vaiheessa osuvan, jos ei ole korjattu. Sain tuon omani katsastamattomana "kaupan päälle" 2016 ja siihen on karkealla haitarilla mennyt noin 3 k€. Tässä kyllä mukana siis ihan perus kulutusosat, kuten 2x renkaat, tuulilasi, jarrulevyt+palat, akku, puola, pakoputkisto. Moottorin puhaltimen etuvastukset ja käsijarrukaapelit+putket ovat ns. kulutuskamaa, jotkä materiaalin ja sijainnin puolesta saa uusia nopeasti. Nokka-akselin asentoanturi ja abs-sensorin ohjausyksikkö ovat vaatineet uusinnan, selviä vikoja. Jakohihnaremppakin tuli vastaan, kun nokka-akselin vauhtipyörän kumiointi irtosi. Toisen etualapallonivelen uusin tänä vuonna. Ebaysta saa naurettavan halvalla varaosakamat. En mä nyt tuota remppalistaa kauhean pahana pidä, jos matkaa on tullut mittariin jo melkein 300 tkm ja 10+ tkm vuodessa omistusaikana. Peruskamaa käytännössä ja jämähtäneitä pultteja lukuun ottamatta helppoja tehdä. Kannattaa vaan laittaa pultit kuntoon, niin aukeaa seuraavalla kerralla helpommin :D Mieluummin mä tuota olen rassannut kuin vanhaa rellua, jossa sai ruosteita aina paikata.

e: Koiranluut ja raidetangonpäät unohtui remppalistalta. 6/5 sijoituksia mitä ajotuntuman palauttamiseen tuli (feat. renkaiden suuntaus).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Tuo C5:n hydraulinen jousitus jakaa varmasti mielipiteet aikalailla. Tekee ajosta vähän keinuvaa ja ohjaustuntuma kuluneilla alustan osilla voi olla mielenkiintoinen.
Eikös noita ollut ihan rautajousillakin "hinnat alkaen malleissa", vai oliko se jotain 2000-luvun alun väliaikaista hairahdusta (joskus kävin uutta C5:sta koeajamassa niin siinä oli perinteiset rautajouset)?

Citikka nyt ilmeisesti muutenkin aika... "mielenkiintoinen" korjata; kävin Audia huollosta hakemassa ja tuli turistua tutun korjaamon omistajan kanssa ja aihe siirtyi pihalla seisovaan C6:n - oli kuulemma ollut siinä "tovin" ja on vielä toisenkin koska jotain vuotavaa letkua ei kuulemma saa mistään. Oli maahantuojalta tilauksessa, mutta kestää viikkotolkulla että saavat sellaisen ranskasta. Ei kuulemma viitsisi laittaa mitään väliaikaista patenttia kun joutuu purkamaan melkein pari tuntia että pääsee letkuun kunnolla käsiksi... :D
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
C6 onkin ihan oma juttunsa ja sisältää varmastikin yhtä aikakautensa monimutkaisinta tekniikkaa.

Uudemmista, kolmoskoppaisista femmoista taitaa löytyä rautajousia ainakin 1.6hdi malleista...jos en väärin muista.

Sinänsä sitikkaa on turha pelätä, hydrauliikka on idioottimaisen yksinkertaista korjata ja huoltaa kun vain vähän tutustuu etukäteen toimintaan.

Muutenhan viat ovat samoja kuin pösössä jne...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
En ostaisi. Omistan edelleen 06 mallin farkun, ruostetta on. Vikoja enemmän kuin bemareissa, jättänyt tielle 8 kertaa. Koko alusta vaihdettu, kuten myös melkein kaikki muukin. Tyyppivikoja pitkä lista. Suosittelen Toyota tai Honda tuohon budjettiin. Saat muuten focusta korjatta kymppitonnilla.
Itsellä on tuollainen 05 (mk2) farkku 1.6 ti-vct (115hp) bensakoneella ja 220tkm mittarissa. Ollut itsellä vuoden, jonka aikana vain käsijarru jumiutunut toiselta puolelta (ei ota ollenkaan).
Kyseisen yksilön historia on kuitenkin hyvin itsellä tiedossa kun vanhemmat ostivat aikanaan uutena. Yhden ainoan kerran on kyseinen focus jättänyt tielle kun laturi sippasi.
Ruostettakaan ei paljoa ole ja katsastusukkokin kehui alustan kuntoa.
+Hyvä auto ajaa, ei paha kulutus (itsellä n. 6.5-7.5l/100km maantiellä ajotavasta riippuen)
- Sisätilamelu (etenkin farmarimallissa), varusteita voisi olla enemmän (esim. lämmitettävä tuulilasi, automaattinen ilmastointi ja vakkari kuten vähän uudemmissa)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Mersuista siirtyi kuitenkin tähtäin nyt sitten Skodaan ja Volvoon kun alkuperäinen ajatus oli kuitenkin säästää polttoaineessa rahaa eikä hommata 250-heppaista mersua. Molemmat on alunperin ollu taksikäytössä, Volvo V70, 230000km vm 2014, D4 181hp automaatti ja Skoda Octavia, 225000km 1,5 TDI DSG vm 2017, 116hp. Skodassa halvemmat verot, pienempi kulutus ja auto on uudempi, mutta tuo 116hp vähän epäilyttää että onko ihan täysin nuhapumppu. Molemmat melkein täysin varusteltuja ja hinta paria hunttia vaille sama. Skodassakin taitaa jälleenmyyntiarvo nykyään säilyä ihan hyvin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Mersuista siirtyi kuitenkin tähtäin nyt sitten Skodaan ja Volvoon kun alkuperäinen ajatus oli kuitenkin säästää polttoaineessa rahaa eikä hommata 250-heppaista mersua. Molemmat on alunperin ollu taksikäytössä, Volvo V70, 230000km vm 2014, D4 181hp automaatti ja Skoda Octavia, 225000km 1,5 TDI DSG vm 2017, 116hp. Skodassa halvemmat verot, pienempi kulutus ja auto on uudempi, mutta tuo 116hp vähän epäilyttää että onko ihan täysin nuhapumppu. Molemmat melkein täysin varusteltuja ja hinta paria hunttia vaille sama. Skodassakin taitaa jälleenmyyntiarvo nykyään säilyä ihan hyvin?
Kannattaa tarkistella se kulutus, sitten.

2011 250CDI eemelillä on tullut ajettua pitkää matkaa paljon ja se menee aika helposti viiden pintaan. Edes pahasti polkemalla (+10-20 rajoituksen yli, paljon ohituksia) ei saa menemään kuutta litraa vaikka on isoa äijää ja metsästyskamppeet (pelkkiä aseita ja panoksia kymmeniä kiloja) mukana.

C-versio (isäukolla oli tuota ennen 2010 250CDI) menee hieman pienemmällä vielä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Eikös noita ollut ihan rautajousillakin "hinnat alkaen malleissa", vai oliko se jotain 2000-luvun alun väliaikaista hairahdusta (joskus kävin uutta C5:sta koeajamassa niin siinä oli perinteiset rautajouset)?

Citikka nyt ilmeisesti muutenkin aika... "mielenkiintoinen" korjata; kävin Audia huollosta hakemassa ja tuli turistua tutun korjaamon omistajan kanssa ja aihe siirtyi pihalla seisovaan C6:n - oli kuulemma ollut siinä "tovin" ja on vielä toisenkin koska jotain vuotavaa letkua ei kuulemma saa mistään. Oli maahantuojalta tilauksessa, mutta kestää viikkotolkulla että saavat sellaisen ranskasta. Ei kuulemma viitsisi laittaa mitään väliaikaista patenttia kun joutuu purkamaan melkein pari tuntia että pääsee letkuun kunnolla käsiksi... :D
Rautajousilla löytyy joo, en tiedä suhdelukua. Enemmistö vanhemmista on varmaan hydraulisilla. Vaihdekepin tuntumassa olevasta boxista sen näkee, jos on ylös-alas kytkimet, niin... Sitikan ostaminen rautajousilla on kyllä vähän kuin söis karkin papereineen. Ainakin 2002-2004 versio C5:sta on hyvin yksinkertaista perustekniikkaa ja helppo korjata. Varaosat löytyy marmorilta nopeasti ja ebaysta puolet halvemmalla (esim. katti ja puolet putkista 180 e posteineen, mätänet 400 e pelkkä katti). Tuskin tuo 2005-2008 facelift sen kummoisempi. Viimeinen 2009-201? mallikin ymmärtääkseni on aikalailla samaa jatkumoa vanhempien kanssa, jotain uutta toki pakko olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Kannattaa tarkistella se kulutus, sitten.

2011 250CDI eemelillä on tullut ajettua pitkää matkaa paljon ja se menee aika helposti viiden pintaan. Edes pahasti polkemalla (+10-20 rajoituksen yli, paljon ohituksia) ei saa menemään kuutta litraa vaikka on isoa äijää ja metsästyskamppeet (pelkkiä aseita ja panoksia kymmeniä kiloja) mukana.

C-versio (isäukolla oli tuota ennen 2010 250CDI) menee hieman pienemmällä vielä...
Olisi kiinnostanut itseänikin testata mutta perhana kaksi tiiraamaani 250CDI:tä myytiin nenän edestä ennen kuin ehdin koeajolle :D
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
64
Mitäs mieltä porukka tästä avensiksesta:


Tarkoitus siis ostaa ihan perus, toimiva bensa-auto. Ajoa tulee kohtuullisen vähän itselle ja tuskin arvon alenema mikään mahdoton tommosessa avensiksessa. Katsastuksesta jo kyselin, ja sen aikovat tehdä. Lisäksi jakopäänhihnan vaihdosta, että milloin tehty yms.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
160
Mitäs mieltä porukka tästä avensiksesta:


Tarkoitus siis ostaa ihan perus, toimiva bensa-auto. Ajoa tulee kohtuullisen vähän itselle ja tuskin arvon alenema mikään mahdoton tommosessa avensiksessa. Katsastuksesta jo kyselin, ja sen aikovat tehdä. Lisäksi jakopäänhihnan vaihdosta, että milloin tehty yms.
On tuon ikäiset ja paljon ajetut niin yksilöitä että voi olla ihan mitä vain. Eihän tuo mikään taloudellinen ole, ja jos suorasuihkulla niin niissä omat ongelmansa. 1.8 olisi sen suhteen parempi, mutta niissä taas öljyn kulutus ongelma. Ehkä just tuossa 05-06 mallissa voi olla aika varma että saa sen suhteen toimivan auton. Ketjulla noi koneet on ja eivät nekään ole ikuisia. Ruostettakin voi olla tai olla olematta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Mitäs mieltä porukka tästä avensiksesta:


Tarkoitus siis ostaa ihan perus, toimiva bensa-auto. Ajoa tulee kohtuullisen vähän itselle ja tuskin arvon alenema mikään mahdoton tommosessa avensiksessa. Katsastuksesta jo kyselin, ja sen aikovat tehdä. Lisäksi jakopäänhihnan vaihdosta, että milloin tehty yms.
Juuri tuohon Toyotan 2l koneeseen pitäisi tankata 98-e5. Tiedä sitten kuinka moni tuon tietää ja onko oikeaa vaikutusta koneen kestoon.


Isällä on vastaava automaatilla ja ei se kone vastaavilla kilsoilla aivan ongelmaton ole vaikka 98-e5 siihen tankkaakin. Välillä menee limp modeen ja obd scanneri ilmoittelee misfireista ja kylmäkäynnistyksessä tuntui olevan tehot hukassa. Jotain antureita siihen vaihdettukkin, mutta edelleen reistailee.

Aika hirveä auto ajaa ja ainakaan tällä kokemuksella en tätä mallia suosittelisi "Toyota laatuna". Tuo linkin auto kyllä ollut huoltokirjan mukaan paremmalla huollolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
562
Pitäisi etiä omaan käyttöön automaatti, ei mitään valtamerilaivaa.. Farkku tai viistoperä.
Hinta alle 2000 eur koska tulee ihan rymyautoksi, koiria ym kampetta pitää kuljetella.

Löytyy näköjään scenic 2004, vw golf 2001 ym.. Mut vähemmänhän näitä pieniä autom on myynnissä. Rellun maine pelottaa vaikka toi olis vain140tkm ajettu..

Nykyinen pikkupaku on tosi mieleinen mutta oikea olkapää oireilee pirusti niin siks autom ja miel hyvin tehostetulla ohjauksella.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Täällä katsellaan bmw x1 autoa, siitä 2010-2012 välistä. Kellään kokemuksia niistä? Bemarin liikkeessä huoltomiehenä oleva tuttu, sanoi että huoltojen/vikojen osalta ei voi ainakaan moittia. xDrive20d(165tkm) mallia kävin ajamassa, ja mukavalta tuntui.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Täällä katsellaan bmw x1 autoa, siitä 2010-2012 välistä. Kellään kokemuksia niistä? Bemarin liikkeessä huoltomiehenä oleva tuttu, sanoi että huoltojen/vikojen osalta ei voi ainakaan moittia. xDrive20d(165tkm) mallia kävin ajamassa, ja mukavalta tuntui.
Moottorina varmaankin n47, joissa on ollut jakoketju murheita. Jakoketjuhan on vielä moottorin takapuolella.
Eikai noissa muutoin mitään probleemia ole ollut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Täällä katsellaan bmw x1 autoa, siitä 2010-2012 välistä. Kellään kokemuksia niistä? Bemarin liikkeessä huoltomiehenä oleva tuttu, sanoi että huoltojen/vikojen osalta ei voi ainakaan moittia. xDrive20d(165tkm) mallia kävin ajamassa, ja mukavalta tuntui.
Itellä oli tuossa 2014-2016 taitteessa N46-moottorilla (1.8 bensa) ollu BMW, kerkesin 10000km ajella kun ketju venähti ja jakopää paskaksi, alla n. 140000km autolla. Olin käyttänyt merkkihuollossa liikkeessä josta sen ostin joten meni niiden piikkiin, tilattiin uus motti Saksasta, 110000km ajettu, sain yhdeksi päiväksi sijaisauton, 3kk odottelun päästä motti paikalleen autoon, testiajot ja hirvee rallatus jakopäästä. Huolto avasi koneen ja havaitsi että jakopää paskana, ketju murtunut ja pohjalla hirveetä metalliputua, kaikki suotimet tukossa yms. Tilattiin taas uusi käytetty moottori, auto seisomassa toiset 3kk, tästä uudesta korvaavasta motista jouduin maksaa puolet (n. 3000€ töineen) ja kun moottori oli paikallaan ajoin suoraan autoliikkeen pihaan ja ostin Volvon ja luovutin Bemarin vaihdossa.

Vaimon siskon mies tuntee pari työkaveria joilla sama ongelma ollu muistaakseni joko N46 tai N47:n kanssa, jakoketju venyny ja kallis remppa.

Välttäisin omalla kokemuksella kuin ruttoa, mutta en tiedä miten suoraan verrannollinen tuo N46 on N47:ään vikaherkkyyksineen.
 
Viimeksi muokattu:

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Itellä oli tuossa 2014-2016 taitteessa N46-moottorilla (1.8 bensa) ollu BMW, kerkesin 10000km ajella kun ketju venähti ja jakopää paskaksi, alla n. 140000km autolla. Olin käyttänyt merkkihuollossa liikkeessä josta sen ostin joten meni niiden piikkiin, tilattiin uus motti Saksasta, 110000km ajettu, sain yhdeksi päiväksi sijaisauton, 3kk odottelun päästä motti paikalleen autoon, testiajot ja hirvee rallatus jakopäästä. Huolto avasi koneen ja havaitsi että jakopää paskana, ketju murtunut ja pohjalla hirveetä metalliputua, kaikki suotimet tukossa yms. Tilattiin taas uusi käytetty moottori, auto seisomassa toiset 3kk, tästä uudesta korvaavasta motista jouduin maksaa puolet (n. 3000€ töineen) ja kun moottori oli paikallaan ajoin suoraan autoliikkeen pihaan ja ostin Volvon ja luovutin Bemarin vaihdossa.

Vaimon siskon mies tuntee pari työkaveria joilla sama ongelma ollu muistaakseni joko N46 tai N47:n kanssa, jakoketju venyny ja kallis remppa.

Välttäisin omalla kokemuksella kuin ruttoa, mutta en tiedä miten suoraan verrannollinen tuo N46 on N47:ään vikaherkkyyksineen.
Minkä takia jouduit maksamaan toisesta moottorista, kun vika ei ollut mitenkään sinun?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Itellä oli tuossa 2014-2016 taitteessa N46-moottorilla (1.8 bensa) ollu BMW, kerkesin 10000km ajella kun ketju venähti ja jakopää paskaksi, alla n. 140000km autolla. Olin käyttänyt merkkihuollossa liikkeessä josta sen ostin joten meni niiden piikkiin, tilattiin uus motti Saksasta, 110000km ajettu, sain yhdeksi päiväksi sijaisauton, 3kk odottelun päästä motti paikalleen autoon, testiajot ja hirvee rallatus jakopäästä. Huolto avasi koneen ja havaitsi että jakopää paskana, ketju murtunut ja pohjalla hirveetä metalliputua, kaikki suotimet tukossa yms. Tilattiin taas uusi käytetty moottori, auto seisomassa toiset 3kk, tästä uudesta korvaavasta motista jouduin maksaa puolet (n. 3000€ töineen) ja kun moottori oli paikallaan ajoin suoraan autoliikkeen pihaan ja ostin Volvon ja luovutin Bemarin vaihdossa.

Vaimon siskon mies tuntee pari työkaveria joilla sama ongelma ollu muistaakseni joko N46 tai N47:n kanssa, jakoketju venyny ja kallis remppa.

Välttäisin omalla kokemuksella kuin ruttoa, mutta en tiedä miten suoraan verrannollinen tuo N46 on N47:ään vikaherkkyyksineen.

Tuttu oli sitä mieltä että yli 150tkm ajetut yksilöt on jo korjattuja, kun ei noin pitkää ehjänä kestä. Ja näkyy noita olevan myynnissä vajaa 300k ajettuja yksilöitäkin.

Ja on kyllä melko outoa ettei vaihtaneet jakopäätä 110tkm ajettuun mottiin, kun tasan tiesivät mikä on vikana noissa. Saati että toinen moottori meni osaltaan sun piikkiin.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Mitäs mieltä porukka tästä avensiksesta:


Tarkoitus siis ostaa ihan perus, toimiva bensa-auto. Ajoa tulee kohtuullisen vähän itselle ja tuskin arvon alenema mikään mahdoton tommosessa avensiksessa. Katsastuksesta jo kyselin, ja sen aikovat tehdä. Lisäksi jakopäänhihnan vaihdosta, että milloin tehty yms.
Ajoin tollasella vastaavanlaisella automaatilla taksia noin vuoden ja täytyy sanoa, että kaikinpuolin hirveä laitos. Moottorissa ei yhtään vääntöä ja talvella joka hemmetin mutkassa auto piipittää kun esc joutuu toimimaan vähänkään. Täysin onneton tuntuma ohjaukseen ja perstuntumasta ei tietoa. Istuimet myös aivan hirveät ihan näin lyhyellekkin miehelle (171cm), selkä aina vuoron jälkeen valitti. Oikeastaan mitään hyvää en autosta löytänyt, paitsi ehkä sen, että ottihan se motti kierroksia noin 7000, kun sillä kaasu pohjassa vingutti moottoritielle, kun ei se romu muuten kulkenut.

Ennemmin vastaavan vuosimallin Honda Accord, vaikka siinäkään ei penkit mitkään älyttömän hyvä ole, niin ainakin autona paljon parempi ajaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Minkä takia jouduit maksamaan toisesta moottorista, kun vika ei ollut mitenkään sinun?
Olen pyrkinyt kaikin puolin unohtamaan ko. episodin niin ihan tarkkoja muistikuvia tuosta ei enää ole, mutta taisi ollakin niin että maksoin töistä, en motista, koska auto oli huollossa jo eri kaupungissa, ehdittiin nimittäin sopivasti muuttaa tuossa välissä joten alkuperäiseen ostopaikkaan en sitä enää motinvaihtoon saanut. Joka tapauksessa tuohon keissiin piti saada kuluttaja-asiamieheltäkin lausuntoa tueksi ja takuut ei hoituneet Laakkosen kanssa mitenkään järkevästi, lopulta tuntui että meni henkilökohtaisesti nahan alle Laakkosenkin puolella se homma, ei esim vastailtu enää puhelimeen kun koitin tiedustella homman etenemistä, piti soittaa vaimon numerosta kun myyjä oli laittanu mun numeron blokkiin jne. Siinä kun oli 6kk ilman autoa niin vitutti itteekin aivan suunnattomasti koska välillä esim. koko moottori katosi rahdissa eikä kukaan löytänyt sitä Saksan ja Suomen väliltä, aivan helvetinmoista säätöä. Lopulta alkoi olla itekin siinä pisteessä että laitan rahaa tiskiin että korjaavat sen rakkineen että pääsen siitä vaan eroon.

Muistelisin kirjoittaneeni asiasta pitkän stoorin Laakkosen korkeempaan portaaseen homman ratkettua, mutta vähätpä heitä kiinnosti, eivät edes vastannu. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
64
Kiitos tosiaan kommenteista Avensikseen liittyen. Tuli kyllä semmoinen olo, että ehkä katselen jotain muuta sitten. Accordeja hieman katsoin Oulun seudulta, ei mitään hyviä ja kohtuuhintaisia oikein näyttänyt olevan, farmareita pääosin ja mielellään ei farmaria. Mutta jatkan katselua ja ehkä laitan uuden ehdokkaan lähiaikoina tänne arvioitavaksi.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Tuo 2.0 t25 bensa ave on ihan ok autona. Ajoin omalla kolmisen vuotta ja 75tkm. Kone syö vähän, alle kuuden meni parhaillaan matkassa, mutta vain 98 käy. Minä en moiti konetta laiskaksi, oikein miellyttävä kone oli omassa ajossa, nähtävästi en ole tottunut dieseleiden vääntöön vaan konetta kuuluu kierrättää, että auto liikkuu. Omassa meni uusiksi 200-300tkm välillä ilmastoinnin kompura, ohjaustehostimen kaikki letkut ja putket (ruostuivat puhki) ja syyläri pariin kertaan (ekassa valmistusvika). Kone ei syönyt öljyä ja auto ei ollut käytännössä ruosteessa. Tosin tästä on nyt aikaa 5v, joten ruostetilanne voi olla tällä hetkellä eri. Minä pystyin ajamaan aven penkeillä 6h putkeen ilman selkäkipuja, mutta tämä on yksilökohtaista. Kulmat säädettyinä ja 2.0:n hydraulisella ohjaustehostimella auto on ihan kiva ajaa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Olen pyrkinyt kaikin puolin unohtamaan ko. episodin niin ihan tarkkoja muistikuvia tuosta ei enää ole, mutta taisi ollakin niin että maksoin töistä, en motista, koska auto oli huollossa jo eri kaupungissa, ehdittiin nimittäin sopivasti muuttaa tuossa välissä joten alkuperäiseen ostopaikkaan en sitä enää motinvaihtoon saanut. Joka tapauksessa tuohon keissiin piti saada kuluttaja-asiamieheltäkin lausuntoa tueksi ja takuut ei hoituneet Laakkosen kanssa mitenkään järkevästi, lopulta tuntui että meni henkilökohtaisesti nahan alle Laakkosenkin puolella se homma, ei esim vastailtu enää puhelimeen kun koitin tiedustella homman etenemistä, piti soittaa vaimon numerosta kun myyjä oli laittanu mun numeron blokkiin jne. Siinä kun oli 6kk ilman autoa niin vitutti itteekin aivan suunnattomasti koska välillä esim. koko moottori katosi rahdissa eikä kukaan löytänyt sitä Saksan ja Suomen väliltä, aivan helvetinmoista säätöä. Lopulta alkoi olla itekin siinä pisteessä että laitan rahaa tiskiin että korjaavat sen rakkineen että pääsen siitä vaan eroon.

Muistelisin kirjoittaneeni asiasta pitkän stoorin Laakkosen korkeempaan portaaseen homman ratkettua, mutta vähätpä heitä kiinnosti, eivät edes vastannu. :D
Jotenkin sellainen muistikuva että joku muukin valitellut laakkosen toimintaa tälläsissä tapauksissa.
Tässä nyt itse pohdin että vaihtaisko sittenkin katseen 3 litrasiin dieseleihin, niissä ei ole tuota ongelmaa. Esim 530d farkkuihin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Jotenkin sellainen muistikuva että joku muukin valitellut laakkosen toimintaa tälläsissä tapauksissa.
Tässä nyt itse pohdin että vaihtaisko sittenkin katseen 3 litrasiin dieseleihin, niissä ei ole tuota ongelmaa. Esim 530d farkkuihin.
Jos edelleen kyseessä n-sarjan moottori, niin ikävä tuottaa pettymys, mutta ei nuokaan ole ongelmattomia.
Sama ketju tuolla pyörii kuin nelipyttyisissä ja noista on korkannut alakertoja.

Minä skippaisin n-sarjan koneet kokonaan, mutta kukin tekee miten parhaaksi näkee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Jotenkin sellainen muistikuva että joku muukin valitellut laakkosen toimintaa tälläsissä tapauksissa.
Tässä nyt itse pohdin että vaihtaisko sittenkin katseen 3 litrasiin dieseleihin, niissä ei ole tuota ongelmaa. Esim 530d farkkuihin.
530d on itelläkin listalla tuossa kun katsellut vaihtoautoja. Käsittääkseni ihan kelpo pelejä.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Jos oikeasti haluaa päästä kohtuullisilla korjauskustannuksilla, niin BMW on viimeisiä autoja, mitä voin kenellekkään suositella. Ainoastaan ehkä viimeisimpiä F30 320d:tä voin suositella käytettynä. Ja niidenkin pitää sitten olla B47-moottorilla (2015 tai uudempia), tosin niistä menee turbo jos tulee paljon pätkäajoa, vesi kondensoituu ja vääntää siivekkeet. (Meillä ei ole mennyt ihme ja kumma kyllä, kolmas B47-moottorinen auto menossa, tosin kaikissa on sulkeutuvat aerodynamiikkaläpät keulassa, ilmeisesti auttavat).

Jos on valmis laittamaan rahaa auton korjaamiseen, niin silloin BMW kyllä tarjoaa mahtavia autoja, kunhan ovat vain kunnossa. Toki jos se pommi sattuu kohdalleen, niin saa olla paksu lompakko.
M539 Restorations <- tältä kanavalta saa hyvin osviittaa kuinka paljon vanhaa huonohkosti huollettua bemaria saa korjata, jos haluaa viimeisen päälle. Moni asia on käsittääkseni hyvin samankaltaista uudemmissa korimalleissa.

Sanon tämän siksi, kun nuita bemareita on takseina ollut työkaluina ja alla jo kolmastoista. Jokaisessa on ollut korjattavaa, mutta vain neljä kertaa 18-vuoden aikana on pitänyt työvuoro keskeyttää auton hajoamisen takia. Kaksi kertaa on pitänyt hinata, toisella kertaa itse pienestä vauhdista ajoin ojaan talvella, ei vaurioita. Toisella kertaa hajosi dieselin siirtopumppu E39 530d:stä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Jos oikeasti haluaa päästä kohtuullisilla korjauskustannuksilla, niin BMW on viimeisiä autoja, mitä voin kenellekkään suositella. Ainoastaan ehkä viimeisimpiä F30 320d:tä voin suositella käytettynä. Ja niidenkin pitää sitten olla B47-moottorilla (2015 tai uudempia), tosin niistä menee turbo jos tulee paljon pätkäajoa, vesi kondensoituu ja vääntää siivekkeet. (Meillä ei ole mennyt ihme ja kumma kyllä, kolmas B47-moottorinen auto menossa, tosin kaikissa on sulkeutuvat aerodynamiikkaläpät keulassa, ilmeisesti auttavat).

Jos on valmis laittamaan rahaa auton korjaamiseen, niin silloin BMW kyllä tarjoaa mahtavia autoja, kunhan ovat vain kunnossa. Toki jos se pommi sattuu kohdalleen, niin saa olla paksu lompakko.
M539 Restorations <- tältä kanavalta saa hyvin osviittaa kuinka paljon vanhaa huonohkosti huollettua bemaria saa korjata, jos haluaa viimeisen päälle. Moni asia on käsittääkseni hyvin samankaltaista uudemmissa korimalleissa.

Sanon tämän siksi, kun nuita bemareita on takseina ollut työkaluina ja alla jo kolmastoista. Jokaisessa on ollut korjattavaa, mutta vain neljä kertaa 18-vuoden aikana on pitänyt työvuoro keskeyttää auton hajoamisen takia. Kaksi kertaa on pitänyt hinata, toisella kertaa itse pienestä vauhdista ajoin ojaan talvella, ei vaurioita. Toisella kertaa hajosi dieselin siirtopumppu E39 530d:stä.
Se on ihan totta kyllä, että ei bemaria kannata ostaa jos haluaa auton kanssa pelkästään säästää. Itellä tekisi mieli vaihtaa tuo bensa S60 dieseliin, koska kilsoja tulee sen verran että polttoainekustannuksissa säästäisi verojenkin kanssa, mutta samalla toisaalta kiinnostaisi myös vähän "mielenkiintoisempi" auto - S60:n kanssa tietää mitä saa ja varmatoiminenhan tuo on ollut, ja plussaa parhaista nahkapenkeistä mitä tähän mennessä olen kokeillut, mutta S60 ei taas tarjoa ajajalle oikeastaan mitään "sen enempää". Se on sitten tietynlainen tasapainottelu kahden eri vaakakupin välillä, ostaako tunnetusti todella luotettava auto joka ei tarjoa oikein mitään elämystä tunteen tasolla vai mennäkö enemmän tunne edellä ja riskeerata se että huoltokustannuksissa saattaa välillä tulla huomattavasti enemmän takkiin kuin tunnetusti luotettavaksi tunnettujen merkkien kanssa. Eipä silti, ei tuo Volvokaan halvimmasta päästä ole huoltaa. Nyt on kestänyt kolme vuotta niin pienin remontein että alkaa jo vähän tuntua että tuuri sen suhteen on kulutettu loppuun :D
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Itse päädyin Opel Astraan. Bensana. Koska motarilla dieseli imi likimain saman verran mehua, kuin pikkubensaturbo. Innovation+ varusteiksi sitten vähintään. Tarkistappa takajalkatilat/pääntila niin tiedät miksi tuo tuli valittua. Jos löydät 40/20/40 takapenkillisen, suosittelen. Miksi Bensa; koska dieselin hiukkasloukuista ja verotuskäytännöstä sain tarpeekseni.
Itsellä 120km/h keskinopeudella alle 6l/100km bensan kulutus motarilla.
Samaa kun yritti 308 diiselillä, pääsi noin 5,7 litraan. 2 desiä erotus keskimäärin.
Vähän jo vanha juttu. Mutta itselläni tämä alla:



Eli 2017 1.6l diesel Astra Sport Tourer automaatti, niin tuo menee 120km/h vauhdissa about 4.2 - 4.3l/100km ja jos mennään sinne 80-90km/h vauhtiin niin päästään jo 3.0 - 3.1l/100km kulutuksille.
Tuossa koeajon videoni testilenkin keskikulutus oli 4.5l/100km josta siis motari 30km, 15km kaupunkia ja 25km 80km/h maantieajoa (todella mäkinen tie muuten).

Eli selvä ero vielä dieselin eduksi. Mutta olen tommosella 1.4l turbo bensalla kyllä ajanut ja se on kyllä mukava kone, mutta tuo dieseli on vielä hitusen parempi.
Diesel Astran verot ovat muuten 538€/vuos eli ei kauhean paha ole. Varsinkin kun itse siirryin tuohon 1.8TSI Passatista jolla oli verot 315€/v.

Passatista vielä että sillä kun ajoi 80-90km/h vauhtia tasaisesti niin nipin napin pääsi 6.4l kulutus lukemille eli 70l tankilla pääs juuri ja juuri 1000km.
Astra dieselillä peräkärry perässä pääs samalla reitillä 5.8l kulutukselle. Ja Astran 50l tankilla pääsee tuohon samaan 1000km toimintasäteeseen.

EDIT: Mainittakoon tässä vielä että rouvalle olen etsimässä dieseliä 1.2l bensa i20:n tilalle, kun rouvan ajot ovat nykyään pitkät ja se on valitellut i20:n motari ajettavuudesta.
Astra sille ei kelpaa ja olen sille tuossa tarjonnut jo vähän kaikkea mahdollista. Ainoa mille se nyt lämpes oli vuoden 2011 1.6l diesel Ford Focus manuaali.
Kävin tosin koeajamassa 2014 Kia Ceedin myös 1.6l dieselillä ja manuaalilla.
Enkä kyllä ymmärrä miksi tuo Ceed on kehuttu, koska onhan se komea sisältä ja ulkoa. Sekä 1.6l diesel vaikutti hyvältä.
Mutta penkit olivat ihan sysipaskat että itse heitin n.10km lenkin ja selkä jo ilmoitteli itsestään. Myöskin ohjaus oli aika tunnoton ja kaasupoljin yhtä ärsyttävä kuin rouvan i20:ssä eli liikkeellä lähöissä sitä pitää nipin napin painaa, tai muuten kierrokset taivaissa.
 
Viimeksi muokattu:

Hcc

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
488
Tilavaa farkkua etsimässä ja katse on tällä hetkellä noin vuoden 2016-2017 Skoda Octaviassa ja Superbissa dieselinä. Löytyykö tekkiläisiltä omia kokemuksia tuollaisista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
530d on itelläkin listalla tuossa kun katsellut vaihtoautoja. Käsittääkseni ihan kelpo pelejä.
E60/61-korissa nuo kolmen litran M57-rivikutoset ovat varman koneen maineessa. Korimallin päivittyessä F10/11 koneet vaihtuivat N-sarjalaisiin, joissa runkolaakerit ovat halkaisijaltaan 5 mm pienemmät ja 2 mm kapeammat, oletettavasti taloudellisuussyistä. Kun tähän lisätään uudemman konetyypin +50 Nm huippuväännöt, niin kukin voi miettiä, miksi noissa N57-koneissa totaalinen runkolaakerivaurio ei ole ennenkuulumaton juttu, varsinkaan lastutettuna. :whistling: Ja kuten @null mainitsikin, ketju on täysin sama "fillarimalli" ja hankalasti takapäässä kuten surullisen kuuluisissa rivinelosissakin.

M550d:n N57S käyttää kokonaan eri lohkoa kuin muut ja siinä ei esson baarin mukaan ole ollut yhtä paljon ongelmia. Johtuuko vähäinen kohina aiheesta lujemmasta lohkosta vai auton harvinaisuudesta, sitä en tiedä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 455
Viestejä
4 162 524
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom