Mikä auto minulle?

Liittynyt
14.01.2021
Viestejä
200
Saatta olla että kohtapuoliin tulee mahdollisuus työpaikanvaihtoon ja sitä myötä vapaa autoetu.
Autoon on mahdollista käyttää 55k€ polttomoottorilliseen tai 65k€ hybridi/täyssähkö menopeliin.
Hybridiä olisin sitten mahdollisesti ottamassa.
Vaatimuksena hyvä tavarankuljetustila ja tarpeeksi tilava takapenkille mahduttaa kaksi turvavyöistuinta ja yksi korokeistuin yhtä aikaa.
Honda CR-V:tä katsellut mutta kuvista paha sanoa että miten tilava oikeasti olisi. Joku C-sarjalainen Mersu vois kans just mahtua budjettiin, mutta niitä ei vissiin ole kuin polttomoottorina?
Lähinnä tässä kartoittelen, ettei tarvitsisi sitten autokaupoilla älyttömästi kierrellä vaan tietäisi alkuun jo vähän haarukoida.
Löytyy myös MB C farkusta phev, mutta jos oikeasti tarvitsee kuljetuskapasiteettiä niin haaveeksi jää. Eli vähän lisää speksejä tarpeista täsmällisemmin. Mikä on nykyinen auto, merkki malli, vm ja onko siinä omasta mielestä riittävät tilat omiin tarpeisiin. Kun tässä tuntuu olevan montaa käsitystä hyvistä tiloista ja hyvästä tavarankuljetustilasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
59
Löytyy myös MB C farkusta phev, mutta jos oikeasti tarvitsee kuljetuskapasiteettiä niin haaveeksi jää. Eli vähän lisää speksejä tarpeista täsmällisemmin. Mikä on nykyinen auto, merkki malli, vm ja onko siinä omasta mielestä riittävät tilat omiin tarpeisiin. Kun tässä tuntuu olevan montaa käsitystä hyvistä tiloista ja hyvästä tavarankuljetustilasta.
C300e:tä ei kyllä tuohon 65k saa oikein mitenkään mahtumaan, ainakaan jos haluaa edes jotain lisävarusteita (esim. aktiivivakkari on lisävaruste) mukaan
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
357
Löytyy myös MB C farkusta phev, mutta jos oikeasti tarvitsee kuljetuskapasiteettiä niin haaveeksi jää. Eli vähän lisää speksejä tarpeista täsmällisemmin. Mikä on nykyinen auto, merkki malli, vm ja onko siinä omasta mielestä riittävät tilat omiin tarpeisiin. Kun tässä tuntuu olevan montaa käsitystä hyvistä tiloista ja hyvästä tavarankuljetustilasta.
Nykyinen auto Lancia Phedra 2008 ja siinä on erittäin hyvin tilaa, vähemmälläkin pärjäisi. Keskiriville mahtuu kolme turvaistuinta mukisematta kun joka paikalla täysikokoiset penkit. Ja taaksekin saa vielä kaksi täysikokoista penkkiä jos haluaa. Mutta tosiaan ihan noin tilava auton ei tarvi olla, mutta ei siitä tietenkään haittaakaan ole.
 
Liittynyt
14.01.2021
Viestejä
200
Nykyinen auto Lancia Phedra 2008 ja siinä on erittäin hyvin tilaa, vähemmälläkin pärjäisi. Keskiriville mahtuu kolme turvaistuinta mukisematta kun joka paikalla täysikokoiset penkit. Ja taaksekin saa vielä kaksi täysikokoista penkkiä jos haluaa. Mutta tosiaan ihan noin tilava auton ei tarvi olla, mutta ei siitä tietenkään haittaakaan ole.
Onko edelleen tarkoitus saada kolme turvaistuinta tai niihin rinnastettavaa rinnakkain? Se nimittäin rajaa aika paljon vaihtoehtoja ainakin omien kokemuksien pohjalta tila-autoihin tai vastaaviin. Ei nimittäin muistaakseni esim. edes Superbissa riitä takapenkin leveys ja kiinnikkeiden välinen etäisyys, että pystyisi laittamaan reunapaikoille turvaistuimet ja keskelle korokkeen, että saisi vyöt kiinni ilman akrobatiaa. Pösön 5008 suv taitaa löytyä erillisistuimet, ei tosin hybridiä, mutta mahtuu polttomoottori-budjettiin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 076
Saatta olla että kohtapuoliin tulee mahdollisuus työpaikanvaihtoon ja sitä myötä vapaa autoetu.
Autoon on mahdollista käyttää 55k€ polttomoottorilliseen tai 65k€ hybridi/täyssähkö menopeliin.
Hybridiä olisin sitten mahdollisesti ottamassa.
Vaatimuksena hyvä tavarankuljetustila ja tarpeeksi tilava takapenkille mahduttaa kaksi turvavyöistuinta ja yksi korokeistuin yhtä aikaa.
Honda CR-V:tä katsellut mutta kuvista paha sanoa että miten tilava oikeasti olisi. Joku C-sarjalainen Mersu vois kans just mahtua budjettiin, mutta niitä ei vissiin ole kuin polttomoottorina?
Lähinnä tässä kartoittelen, ettei tarvitsisi sitten autokaupoilla älyttömästi kierrellä vaan tietäisi alkuun jo vähän haarukoida.
Tilojen riittävyydestä sinulle en osaa sanoa, mutta kyllähän juuri C-sarjasta löytyy paremman pään toimintamatkaa sähköllä.

MB C 300 e T A Business:
-farkku
-parilitrainen turbo 150 kW/320 Nm + sähkömoottori 95 kW/440 Nm
-toimintamatka sähköllä 108 km
-CO2 13 g/km, kulutus 0,6 l/100 km (vaatii ahkeraa lataamista ja sopivaa ajoprofiilia)
-perushinta 61 377 € + toim. kulut
-adaptiivinen vakkari 545 €
-vakiona mm:
-LED high perf ajovalot
-avantgarde sisä- ja ulkopuolen paketit
-peruutuskamera
-tutkat edessä ja takana
-etuistuinten mukavuuspaketti
-peilipaketti
-sormenjälkitunnistin
-11 kW AC-laturi
-11,9" medianäyttö
-lämmitettävä lasinpesujärjestelmä
-Navigation Connectivity-paketti Premium
-sähköllä avautuva ja sulkeutuva takaluukku

Jos haluaa paisuttaa ihan hintarajaan asti 65 k€:oon, niin lisävarustehinnastosta voi poimia itselleen tarpeellisimmat. Eräs harvinaisuus plugarien joukossa on 55 kW DC-pikalataus hintaan 660 €.

Hinnasto:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
357
Onko edelleen tarkoitus saada kolme turvaistuinta tai niihin rinnastettavaa rinnakkain? Se nimittäin rajaa aika paljon vaihtoehtoja ainakin omien kokemuksien pohjalta tila-autoihin tai vastaaviin. Ei nimittäin muistaakseni esim. edes Superbissa riitä takapenkin leveys ja kiinnikkeiden välinen etäisyys, että pystyisi laittamaan reunapaikoille turvaistuimet ja keskelle korokkeen, että saisi vyöt kiinni ilman akrobatiaa. Pösön 5008 suv taitaa löytyä erillisistuimet, ei tosin hybridiä, mutta mahtuu polttomoottori-budjettiin.
Kyllähän niille vielä tarvetta olisi. Nykyinen kakkosauto skoda oktavia ja sinne ei koroketta väliin mahdu. VW Touraniin olisi voinut ehkä just ja just sopia. Samaten joskus koeajettiin Citikan C5 ja silloin ei ollut kolmea istuinta, mutta teini mahtui kuitenkin vielä keskelle ihan hyvin istumaan kahden turvaistuimen väliin. Muuten ihan paska auto tuo C5.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 025
Seat Tarracoon pitäisi mennä kolme istuinta heittämällä. Sitä saa hybridinä alkaen 49195,05 eurolla. Myös Citroenin C5 Aircrossiin mahtuu kolme istuinta taakse, koska autossa on erillisistuimet kaikille kolmelle.

Itse pidin C5 Aircrossin mukavuuspainoitteisesta ajotuntumasta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Seat Tarracoon pitäisi mennä kolme istuinta heittämällä.
Vahva epäily tälle. Skoda Kodiaq on käytännössä sama auto ja siinä jää keskipaikalle vaivaiset 45 senttiä tilaa kun mittaa isofix-kiinnityspisteiden välin. Saman verran on myös Octaviassa. Esimerkiksi VW Touranissa taas on 60 senttiä eli selvästi enemmän.

Tarraco/Kodiaq on tilava ja pitkä auto, mutta ei se leveä ole.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 849
Kyllähän niille vielä tarvetta olisi. Nykyinen kakkosauto skoda oktavia ja sinne ei koroketta väliin mahdu. VW Touraniin olisi voinut ehkä just ja just sopia. Samaten joskus koeajettiin Citikan C5 ja silloin ei ollut kolmea istuinta, mutta teini mahtui kuitenkin vielä keskelle ihan hyvin istumaan kahden turvaistuimen väliin. Muuten ihan paska auto tuo C5.
Tuo Phedrahan on Eurovani eli käytännössä sama auto kuin Citroen C8 ja Peugeot 807 :).
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 292
Pitäis ostaa bensafarkku, mutta eihän näistä enää ota mitään selvää kun kaikki näyttää muuttuneen volkkarin tsi:n ja bemarin princen kilpailijoiksi paskuudessa.

Vaatimukset: alta 150tkm ajettu, alta 15k€, alta 15v vanha(mieluummin alta 10). Automaatti iso plussa.

Jos nuo litraiset jättää pois kun ei näytä hinnassa olevan eroa tonnia enempää niin näyttäis eniten olevan tarjolla 2012-2016 haarukkaan mm Astraa 1.4 ja 1.6 koneella, Focusta 1.6 koneella, meganea 1.2 ja 1.6 -koneella ja civiciä 1.8 koneella. Toki kia ceedin sais suunnilleen tuohon hintaan litraisella pikkukoneella n. 5v uudempana kuin muita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
357
Tuo Phedrahan on Eurovani eli käytännössä sama auto kuin Citroen C8 ja Peugeot 807 :).
Juu, näin on. Toi Phedra vaan huomattavasti siistimpi sisältä kuin nuo kaksi muuta, mitä niitä nyt tuolla kylillä on tullut vastaan. Ja käsittääkseni noita muita ei saanut 2.2 litrasella multijet moottorilla joka tässä meillä on. Tosin tuo moottorivaihtoehto on sikäli aiheuttanut päänvaivaa, kun voimanssiirron osat ei ole sitten yhteensopivia kaikilta osin muiden mallien kanssa. Alatukivarretkin on eri näissä ja maksaa tietysti enemmän kun muiden mallien vastaavat.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
314
Olisi tarkoitus ostaa käytetty farmari. Budjettina olisi semmoinen 15-20k€. Ajatuksena olisi ostaa VW Passat 1.6 tai 2.0TDI koneella. Onko tuossa dieselissä nykyään enää järkeä vai pitäisikö ostaa joku bensakone? Nuo bensakoneet on nykyään suurimmaksi osaksi jotain 1.0 TSI koneita. Noiden kestävyys hieman arveluttaa... Disel koneet tuntuvat olevan hieman luotettavia ja tuo 2.0TDI tulisi DSG6 laatikolla:hmm:
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
88
onko ideoita uudeksi autoksi: nykyinen Kia Niro on tylsä perusauto ja palvellut hyvin jo useamman vuoden. Nyt pitäisi hankkia joku sporttisempi auto, jonka ulkonäkö säväyttää. Ei väliä onko 2- vai 4-ovinen. Koira matkustaa mukana takapenkillä.
Budjettia 50-60k. Haussa ei ole katumaasturia vaan joku mikä näyttää nopealta. Käyttövoimallakaan ei niin väliä, kilsoja tulee noin 500 kuukaudessa.
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
88
Nämähän ovat molemmat mielenkiintoisia! Kiitos! Tuo stinger vaikuttaa hintaansa nähden yllättävän hienolta!
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 437
Euroopasta parempi/halvempi valikoima Stingeriä, GT2 mallina edes myyty täällä, toisin kuin Eestissä esim.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
77
onko ideoita uudeksi autoksi: nykyinen Kia Niro on tylsä perusauto ja palvellut hyvin jo useamman vuoden. Nyt pitäisi hankkia joku sporttisempi auto, jonka ulkonäkö säväyttää. Ei väliä onko 2- vai 4-ovinen. Koira matkustaa mukana takapenkillä.
Budjettia 50-60k. Haussa ei ole katumaasturia vaan joku mikä näyttää nopealta. Käyttövoimallakaan ei niin väliä, kilsoja tulee noin 500 kuukaudessa.
Alfa Romeo Giulia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 949
onko ideoita uudeksi autoksi: nykyinen Kia Niro on tylsä perusauto ja palvellut hyvin jo useamman vuoden. Nyt pitäisi hankkia joku sporttisempi auto, jonka ulkonäkö säväyttää. Ei väliä onko 2- vai 4-ovinen. Koira matkustaa mukana takapenkillä.
Budjettia 50-60k. Haussa ei ole katumaasturia vaan joku mikä näyttää nopealta. Käyttövoimallakaan ei niin väliä, kilsoja tulee noin 500 kuukaudessa.
Viimeisen parin vuoden Civic Type R:t on olleet aika pimpattuja, isoa siipeä perässä jne. Ei tosiaan mitään sleepereitä. Uuden 2023 mallin saatavuudesta tosin ei ole oikein tietoa.
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
88
Joku eilen illallisella heitti tuon Civicin ja yllätyin itsekin, että sehän on ihan potentiaalinen peli!
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
186
Tulisiko täältä ehdotuksia hintaluokassa 5000-6000e? Auto tulossa naisystävälleni, lähinnä kaupungissa tapahtuvaan työmatka-ajoon. Siihen päälle satunnaiset mökkireissut jonne matkaa noin 130km. Suurimpina vaatimuksina ilmastointi ja bensamoottori.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 949
Tulisiko täältä ehdotuksia hintaluokassa 5000-6000e? Auto tulossa naisystävälleni, lähinnä kaupungissa tapahtuvaan työmatka-ajoon. Siihen päälle satunnaiset mökkireissut jonne matkaa noin 130km. Suurimpina vaatimuksina ilmastointi ja bensamoottori.
Honda Jazz cvt-vaihteistolla voisi olla vaihtoehto. Tai jos "kaupunki" ei ole mikään ruuhkainen niin manuaalinakin menee.

Ei mitään ylellisyyttä ole tarjolla, mutta muistaakseni luotettavan maineessa. Autot on toki tuossa hintaluokassa aina jossain määrin yksilöitä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tulisiko täältä ehdotuksia hintaluokassa 5000-6000e? Auto tulossa naisystävälleni, lähinnä kaupungissa tapahtuvaan työmatka-ajoon. Siihen päälle satunnaiset mökkireissut jonne matkaa noin 130km. Suurimpina vaatimuksina ilmastointi ja bensamoottori.
Clio, tuollainen 2018 ja 40tkm maksoi 9k€

Screenshot_20230223_183403_Photos.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Tulisiko täältä ehdotuksia hintaluokassa 5000-6000e? Auto tulossa naisystävälleni, lähinnä kaupungissa tapahtuvaan työmatka-ajoon. Siihen päälle satunnaiset mökkireissut jonne matkaa noin 130km. Suurimpina vaatimuksina ilmastointi ja bensamoottori.
Tarviiko olla iso? Jos ei niin Suzuki Swift tai Toyota Yaris. Tuohon hintahaarukkaan ei löytynyt kun 36 kpl, mutta ainakin huoletonta ajoa.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
onko ideoita uudeksi autoksi: nykyinen Kia Niro on tylsä perusauto ja palvellut hyvin jo useamman vuoden. Nyt pitäisi hankkia joku sporttisempi auto, jonka ulkonäkö säväyttää. Ei väliä onko 2- vai 4-ovinen. Koira matkustaa mukana takapenkillä.
Budjettia 50-60k. Haussa ei ole katumaasturia vaan joku mikä näyttää nopealta. Käyttövoimallakaan ei niin väliä, kilsoja tulee noin 500 kuukaudessa.
Täähän oli mielenkiintoinen, omat vaihtoehdot olisivat seuraavat:
  • Audi S3, uusikorinen (2020–>) (sedan/sportback)
  • Audi RS3, edellinen korimalli (~2015-2020)
  • Audi TTS (jos riittää koiralle tilat)
  • BMW M135/M235/M2/M3/M4
  • Ford Focus RS (2015-2018), ei tosin mikään luotettavin laitos mutta drift moden avulla voi aiheuttaa yleistä pahennust milloin vain - ja helposti
  • Ford Mustang 5.0 V8
  • Honda Civic Type R vm 2015 —>, eli turbokoneiset typerät. Ensimmäinen sukupolvi eli FK2 on noista se rajuin/ratamaisin niin ajettavuudeltaan kuin ulkonäöltään, ~2018 lanseerattu FK8 on huomattavasti mukavampi laitos arvostelijoiden mukaan
  • Mercedes Benz A35/A45 AMG
  • Volkswagen Golf R (2017–>). Golffeista 2017 - 2020 mallit ovat MK7 facelifteja, tuosta uudemmat ovat MK8:ja. Mk8:ssa on performance paketilla edes hieman sporttisempi ulkonäkö, drift mode ja nähtävästi enemmän tehoa kuin viralliset lukemat antavat ymmärtää, mutta hinta on karvan päälle 60k€. Tämä MK8 olisi kuitenkin oma valinta, jos olisi liitua millä piirtää.
  • Toyota GR Yaris
  • Toyota GR Supra, tosin 3.0 koneinen ei taida mahtua budjettiin.
 
Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
78
Nyt tarvittaisiin kiireellisesti neuvoja. Eli tarpeessa olisi löytää 5-henkiselle perheelle auto.
- Budjetti 30 000 - 40 000 euroa
- Hybridi tai mahdollisesti jopa täyssähkö
- Takapenkille pitäisi mahtua 3 lasta, eli pitäisi saada sovitettua kaksi korokeistuinta ja turvaistuin (nykyiseen Skoda Octaviaan mahtui juuri ja juuri)
- Vähän käytetty 1-2 v

Ite ihan kujalla näistä, kun en ole skeneä ehtinyt seuraamaan ruuhkavuosien aikana, niin kaikki neuvot ovat nyt tarpeen.

EDIT: ehkä tuo täyssähkökin on vaihtoehto, nyt kun sitä mietittiin, niin lisäsin kategoriaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Nyt olis hakusessa farmari tai 6-8 paikkanen tila auto automaatilla ja bensakoneella, varusteina pitäs löytyä ilmastointi, vetokoukku....mielellään 2004 tai uudempi ja vähintään 3 litrasella v6 koneella ja max hinta 2500e....yllättävän vähän on ehdokkaita tarjolla noilla spekseillä.
Isommalla koneella sen takia että tarvittaessa kulkee asuntovaunukin perässä ja löytys vähän tehoja että pääsee sujuvasti rekkojen ohi maantiellä.

yhtä v6 407 pösöä kävin jo koeajamassa mutta jäi kaupat kuiteskin tekemättä....yleensä noissa on hihnanvaihto edessä joka maksaa nelinumeroisen eurosumman mutta tossa oli jotain muuta outoa jonka takia piti jättää kaupat tekemättä
Sedaneissa olis kyllä sitten valinnanvaraa mutta koira kun kulkee mukana niin sais olla tilaa siellä takana muutakin kun takapenkit
Pontiac Trans Sport?
Esim:

Edit: löytyy jo koira tarrakin valmiiksi ja orkkis mankkakin näkyy vielä olevan paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
518
Toyota hybriditekniikka on testatuinta, luottaisin vain siihen. Toki joku Lexus NX menisi myös, mutta Toyotalta saa tuoreemman ja/tai vähemmän ajetun samalla rahalla.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 849
Nyt tarvittaisiin kiireellisesti neuvoja. Eli tarpeessa olisi löytää 5-henkiselle perheelle auto.
- Budjetti 30 000 - 40 000 euroa
- Hybridi tai mahdollisesti jopa täyssähkö
- Takapenkille pitäisi mahtua 3 lasta, eli pitäisi saada sovitettua kaksi korokeistuinta ja turvaistuin (nykyiseen Skoda Octaviaan mahtui juuri ja juuri)
- Vähän käytetty 1-2 v

Ite ihan kujalla näistä, kun en ole skeneä ehtinyt seuraamaan ruuhkavuosien aikana, niin kaikki neuvot ovat nyt tarpeen.

EDIT: ehkä tuo täyssähkökin on vaihtoehto, nyt kun sitä mietittiin, niin lisäsin kategoriaan.
Vähän lisää budjettia ja 6-paikkainen täyssähkö kiinanihme Maxus tilaukseen (alkaen 55ke)? :) Täyssähköauto Euniq 5 Grand Wagon - Maxus
Ei välttämättä sovi kovin kiireiselle toimitusaikojen takia.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
432
Nyt tarvittaisiin kiireellisesti neuvoja. Eli tarpeessa olisi löytää 5-henkiselle perheelle auto.
- Budjetti 30 000 - 40 000 euroa
- Hybridi tai mahdollisesti jopa täyssähkö
- Takapenkille pitäisi mahtua 3 lasta, eli pitäisi saada sovitettua kaksi korokeistuinta ja turvaistuin (nykyiseen Skoda Octaviaan mahtui juuri ja juuri)
- Vähän käytetty 1-2 v

Ite ihan kujalla näistä, kun en ole skeneä ehtinyt seuraamaan ruuhkavuosien aikana, niin kaikki neuvot ovat nyt tarpeen.

EDIT: ehkä tuo täyssähkökin on vaihtoehto, nyt kun sitä mietittiin, niin lisäsin kategoriaan.
ID.4 osuisi budjettiin.
 

askonautti

Tukijäsen
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
16
Autoa vaihtamassa V40:stä isompaan. Tarve olisi olla farmari tai vastaavalla tavaratilalla varustettu crossover-tyylinen auto. Ei kuitenkaan ihan kaikkein isoimman pään autoja olla hakemassa. Jonkinlainen hydridi voimanlähteenä. Tarve on laittaa kaksi lastenistuinta takapenkille, konttiin rattaat ja "tarpeeksi" tavaraa. Vetokoukku ja 750kg jarruton vetokyky olisi plussaa. Budjetti siinä 30k tienoilla

Aluksi harkinnassa oli Corolla farmarina, mutta pienet vetopainot miinuksena, Corollalla ei venettä vedetä. Kävin koeajamassa kuitenkin ja ei oikein vakuuttanut.

Olin jo ajatellut vältellä VAG-konsernin autoja, mutta bongasin Seat Leon Sportstourerin ladattavana hybridinä. Tässä olisi aikalailla palikat kohdallaan: farmari, jarruton vetopaino 750kg ja ladattava vielä bonuksena. Kävin koeajamassa yhtä ja oli ainakin Corollaan nähden enemmän omaan mieleen. Vaikutti yllättävän laadukkaalta autolta ja varusteitakin löytyy. Näitä näyttäisi olevan jonkun verran 5 vuoden valinnaisella takuulla käytettynä, joka voisi olla hyvä lisä.

Kian Ceed lienee samassa kokoluokassa vaihtoehto. Siinä toki vetopainot jäävät pienemmiksi.

Onko ajatuksia mitä muita vaihtoehtoja kannattaisi katsella vai kiipeänkö suosiolla Seatin rattiin ja haen pullon cavaa tai espanjalaista punaviiniä? Jos on jotain kokemuksia tai kommentteja tuosta Seatista, niin kuulen mielelläni. Vagareenan keskustelua aiheesta toki jo luin ja täältäkin haulla löytyi jotain kokemuksia.
 
Liittynyt
06.08.2017
Viestejä
194
Autoa vaihtamassa V40:stä isompaan. Tarve olisi olla farmari tai vastaavalla tavaratilalla varustettu crossover-tyylinen auto. Ei kuitenkaan ihan kaikkein isoimman pään autoja olla hakemassa. Jonkinlainen hydridi voimanlähteenä. Tarve on laittaa kaksi lastenistuinta takapenkille, konttiin rattaat ja "tarpeeksi" tavaraa. Vetokoukku ja 750kg jarruton vetokyky olisi plussaa. Budjetti siinä 30k tienoilla

Aluksi harkinnassa oli Corolla farmarina, mutta pienet vetopainot miinuksena, Corollalla ei venettä vedetä. Kävin koeajamassa kuitenkin ja ei oikein vakuuttanut.

Olin jo ajatellut vältellä VAG-konsernin autoja, mutta bongasin Seat Leon Sportstourerin ladattavana hybridinä. Tässä olisi aikalailla palikat kohdallaan: farmari, jarruton vetopaino 750kg ja ladattava vielä bonuksena. Kävin koeajamassa yhtä ja oli ainakin Corollaan nähden enemmän omaan mieleen. Vaikutti yllättävän laadukkaalta autolta ja varusteitakin löytyy. Näitä näyttäisi olevan jonkun verran 5 vuoden valinnaisella takuulla käytettynä, joka voisi olla hyvä lisä.

Kian Ceed lienee samassa kokoluokassa vaihtoehto. Siinä toki vetopainot jäävät pienemmiksi.

Onko ajatuksia mitä muita vaihtoehtoja kannattaisi katsella vai kiipeänkö suosiolla Seatin rattiin ja haen pullon cavaa tai espanjalaista punaviiniä? Jos on jotain kokemuksia tai kommentteja tuosta Seatista, niin kuulen mielelläni. Vagareenan keskustelua aiheesta toki jo luin ja täältäkin haulla löytyi jotain kokemuksia.
Jos pitää olla hyvän kokoisella tavaratilalla ja VAG antipatia, niin miten olisi hyvin varusteltu farkku-Mondeo (ST-line / Vignale). Vai onko liian iso?

Crossovereissa riittäisikö Peugeot 3008:n tavaratila? Nettiautossa näyttää olevan plug-in hybridinäkin alkaen 33k. Kivoja ajaa ja ulkonäkö miellyttää ainakin omaa silmää. 5008 sitten pykälää isommalla tavaratilalla, mutta ulkonäkö paljon laatikkomaisempi ja ei saa hybridinä.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
734
Sähköauto kiinnostaisi työmatkoihin ja perheen kuskaamiseen eli ainoaksi autoksi. Sopisiko isompiakkuinen i3 tähän tarpeeseen jos työmatkaa on 30km suuntaansa ja muut ajot ovat lähinnä kauppareissua sun muuta lähipyörittelyä? Noin kolmannes työmatkasta on motaria ja olen kuullut että niissä vauhdeissa nuo ovat melko epävakaita.
Optimitilanne olisi että autossa on myös vetokoukku ja neliveto mutta sitten kyllä budjetti jonka olen asettanut 30K paukkuu ja huolella. Tesla M3 olisi kyllä kiinnostava mutta ei ihan tuohon hintaa saa, vai saisiko esim. ruotsista? Autossa saisi siis olla jonkin verran suorituskykyä myös.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 437
Kyllä i3 tuohon käy. Ellei mikään kiire ole niin syksypuolelle mennessä saattaa olla Teslan m3 takavedonkin hinta hyvinkin kiinnostava, tiedä josko olis infoa jo m2 saatavilla.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
695
Tässä on alkanut olemasn kymmenisen vuotta historiaa 1990-2008 vuosimallisien polttomoottoriautojen kanssa.


Tällä hetkellä alla on ysäri toyota, jonka vikalista alkaa olemaan jo silmiä hivelevä. Äkkiä laskettuna remppoihin saisi tunkea yli tonnin tai puolitoista, johon päälle tulisi litkujen ja hihnojen vaihdot.


Työmatkaa on 45km/pvä ja parin kk:n välein tulee ajeltua noin 500km lenkki kotokonnuille. Satunnaisesti tulee viikonloppusin 50-100km matkoja ja arkisin muutaman kympin satunnaisia matkoja.


Olen alkanut miettimään sähköautoihin siirtymistä. Ajelen pääasiassa yksin, tuurillaan kyytiin tulee kaveri tai kaksi, joten tilaa ei ole paljoa tarvitsemassa.


Kiihtyvyys ei ole tärkeää, eikä myöskään mukavuus. Perse on aika tottunut koviin penkkeihin ja muovisiin sisätiloihin.


Budjettina olen miettinyt noin 15-20k€ tasoa. Silmään iski Seat Mii, joita saa suht pienillä kilsoilla. Noin 10-30tkm lukemilla noita näkyy saavan tuolla budjetilla.


Onko mitä suosituksia tälläiseen taajama/kaupunki/maantieajeluun yhdelle henkilölle?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 437
Sulle vois käydä esim vanhempi Leaf: https://m.nettiauto.com/nissan/leaf/13398200?vifAdCount=3&vifNav=Y

Mutta selvitä itsellesi rajoitteet, noihin pidempiin matkoihin.

- Voitko ladata kotona/työpaikalla, OKT vai mikä asumismuoto? Saatko asentaa latausaseman?
- Käy kokeilemassa miten mahdut Leaffiin; säädöt rajalliset.
- Miten pitkälle reitillesi on Lidlit sijoittautuneet? Kyseinen lafka on ainoa, joka rakentaa latausverkostoa tuolla pikalatausliitännällä mikä Leafissä on eli chademo.
- Selvitä itsellesi kuinka ne pitkät reissut menisi tuolla, Leaf ei ole kesäisin välttämättä vaivattomin matkakumppani, vaikka reitilläsi olisikin se Lidl pikalatauspiste.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
151
Sulle vois käydä esim vanhempi Leaf: https://m.nettiauto.com/nissan/leaf/13398200?vifAdCount=3&vifNav=Y

- Miten pitkälle reitillesi on Lidlit sijoittautuneet? Kyseinen lafka on ainoa, joka rakentaa latausverkostoa tuolla pikalatausliitännällä mikä Leafissä on eli chademo.
Chademoja kyllä löytyy muualtakin kuin Lidleistä, katsoo vaikka plugshare.com ja filtteriksi chademo. 500km reissu vanhalla lefalla voi olla kyllä aika kova suoritus vaikkei se ilmeisesti kärsikään rapidgate-ilmiöstä, sen verran pieni akku ja hidas lataus.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
432
Mii Electric olisi aika luonteva valinta tuohon budjettiin, toki tuo 500 km reissu voi olla sen kanssa vähän hankalampaa toteuttaa (toki onhan Miissä 50kW CCS pikalataus, mutta vaatinee jo 3-4 akunlatauspysähdystä tuollainen matka.

Muuten ajoprofiilisi kuulostaisi juuri sopivalta Miille ja range riittänee niin että saa kotona latailtua pääsääntöisesti.

Tuon hintaluokan Miissä on vielä tehdastakuutkin voimassa eikä tarvitse pelata Chademo pistokkeen kanssa, vaan löytyy yleisin Type 2 CCS-latausliitäntä.

Kannattaa Mii ainakin koeajaa. On yllättävän kiva peli ajaa taajamassa, mitä kerran kokeilin ja taajamanopeuksissa kiihtyykin mukavan "rivakasti" pikkuautoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Työmatkaa on 45km/pvä ja parin kk:n välein tulee ajeltua noin 500km lenkki kotokonnuille. Satunnaisesti tulee viikonloppusin 50-100km matkoja ja arkisin muutaman kympin satunnaisia matkoja.
Ehdotukseni on Hyundai Ioniq Electric joita saa 28kWh akulla helposti tuohon budjettiin.

Työmatkasta ja kotipuoleen ajosta varmistaisin kuitenkin, että onko nuo molemmat luvut edestakaisen matkan pituus? 45km päivässä työmatkaa menisi helposti mutta 45km yhteen suuntaan eli 90km edestakaisin saattaisi talven ankarimmissa pakkasissa jännittää ellei työpaikalla pysty lataamaan akkua.

Kotipuoleen kun ajelee niin 250km matkalla voisi samoin talven ankarimmissa oloissa joutua lataamaan parikin kertaa mutta stopit eivät kyllä ajallisesti olisi pitkäkestoisia.

Miihin verrattuna Ioniq on kuitenkin ihan oikean auton kokoinen ja varmasti mukavampi maantiellä. Leafiin verrattuna taas Ioniq latautuu nopeammin ja käyttää CCS-liitäntää jota löytyy kaikkialta. Leafin käyttämä Chademo alkaa pikkuhiljaa jäädä vähemmistöön.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
151
Tuon hintaluokan Miissä on vielä tehdastakuutkin voimassa eikä tarvitse pelata Chademo pistokkeen kanssa, vaan löytyy yleisin Type 2 pistoke.
Nämä eivät ole keskenään verrannollisia koska Type 2 on "hidas"lataukseen (AC) ja Chademo pikalataukseen (DC)

Vanhassa lefassa on AC-lataukseen Type 1 latauspistoke, johon saa kyllä Type 2 adapterin, millä voi sitten latailla missä vaan, mutta hitaasti. DC (eli pikalataukseen, joka on ainoa järkevä jos on roadtripillä)-lataukseen on sitten Chademo.

Miissä on AC-lataukseen Type 2 ja DC-lataukseen CCS, mikä on paljon yleisempi kuin Chademo.

Edit: samaa mieltä että tuo 28kwh Ioniq olisi parempi valinta kuin ekan sukupolven leaf, tosin ~10k kalliimpi..
Edit2: jos Miin saa about samaan hintaan kuin lefan, niin taitaa se olla aika selvä voittaja jo pelkästään CCS-latauksen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 122
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom