- Liittynyt
- 26.04.2017
- Viestejä
- 949
Mutta jos ei sitten puututa mittauksiin, vaan keskitytään siihen että joka ainoassa Corolla testissä on haukuttu sanallisesti todella voimasta melutasoa.
Katse peiliin.Jospa opettelisit lukemaan, tai olemaan olkiukkoilematta.
Jos haluat tehdä asian itsellesi vaikeaksi, niin en ole sitä estämässä. Kaikki nuo kuitenkin vaikuttavat ajamisen kuluihin kuten jo aiemmin kirjoitin.Ne on kustannuksia jotka lasken mukaan. Mutta lasken mukaan ne järkevästi auton omistamisen kustannuksiksi joita ne todellisuudessa ovat, sen sijaan että laskisin ne typerästi ajokilometrikohtaisiksi kustannuksiksi mitä ne eivät ole.
Jep. Ja käyppä kattoon / kokeileen uus Sorento. Siinä on ihan helvetisti autoa sille rahalle. Ei paljo häpee tuoreille Land Cruisereille ja lopun viimein siinä on jotain hyvin samankaltaista Lantikan fiilistä paitsi hinta 1/2 (Dubaissa ollut tuoreen V8 lantikan kyydissä ja aavikkosafarilla myös moisella). Eihän se mikään G-Mese ole ulkoisesti tai sisäisesti, mutta livenä silti kaunis ku sika pienenä ja kabiinissa kaikki on vaan niin hemmetin kohdallaan.Jos Kia Stingerin arvo ei sukeltaisi ostaessa niin paljoa ja saisi fiksun rahoituksen voisin tosissani harkita moisen ostoa. Siitä puhuttiin köyhän miehen Bemarina mutta koomista kyllä sanoisin että voittaa melkein kaikilla osa-alueilla perus 3-sarjalaisen (uusinta en ole ajanut). Isoimpina vitutuksina oli matala kattolinja jonka takia esim kaveri hakkasi päätä kattoon ja sen todella säälittävä kattoikkuna joka oli postimerkin kokoinen ja ettei isoa konetta saanut sopivilla varusteilla pelkästään takavetona jne. Ei itseä hävettäisi ainakaan ajaa Kialla, laatuvaikutelma, ajettavuus yms yms ovat nousseet ihan eri tasolle takavuosien perus Riosta.
Uusi/uudehko auto haussa, mutta ei oikein hajua mitä koeajaa. Tähän mennessä koeajanut vain Corolla TS 1.8 ja 2.0. Jälkimmäinen oikein mukava, melu ei häirinnyt. Ajoa tulisi noin 20tkm/v. Kriteereinä: Luotettava, max 30ke, automaatti, farmari ja pieni kulutus. Tarkoituksena pitää autoa mahdollisimman pitkään, auton vaihtelu vähän väliä ei napostele.
Tuli itsekkin katsottua pari videota uudesta ceed farkkusta phev:n. Tuossahan on sama polttis kuin Ioniqissa, mutta sisusta ja infotainment menneet taas pykälää eteenpäin. Olin mieltänyt Ceedit halvoiksi perusautoiksi, mutta vaikutti ihan asialliselta. Toki muiden markkina-alueiden K5/Sonatat/Elantrat aika nättejä verrattuna konservatiivisiin eurooppalaisiin Ceedeihin/iX0 sarjalaisiin. Ioniq/Niro toki Globaaleja malleja.Jep. Ja käyppä kattoon / kokeileen uus Sorento. Siinä on ihan helvetisti autoa sille rahalle. Ei paljo häpee tuoreille Land Cruisereille ja lopun viimein siinä on jotain hyvin samankaltaista Lantikan fiilistä paitsi hinta 1/2 (Dubaissa ollut tuoreen V8 lantikan kyydissä ja aavikkosafarilla myös moisella). Eihän se mikään G-Mese ole ulkoisesti tai sisäisesti, mutta livenä silti kaunis ku sika pienenä ja kabiinissa kaikki on vaan niin hemmetin kohdallaan.
Sen ostan joskus kuhan mallisto vakioituu jne. Oli vielä niin uus tulokas äskettäin...
Ei ole ihan meikäläisen tyyppinen auto niin tuskinpa tulee käytyä MUTTA jotain kertonee tämänhetkisestä tilanteesta että jos pitäisi äkkiä keksiä top3 hot hatchiä ja budjetti saisi olla rajaton mutta auton pitäisi olla pakasta vedetty olisi listalla käytännössä yksi Korealainen etuveto aka Hyundai i20N tai i30N, yksi Japanilainen neliveto aka Toyota Yaris GR ja yksi monikansallinen sinisen ovaalinen etuveto aka Ford Fiesta ST. Näistä parhaimman valitseminen olisi enemmän kuin hankalaa, nopeudessa, pidossa ja esim ratapäivillä Toyota vie. Hauskuus kategorian vie Ford. Yleisesti hyvä auto olisi Hyundai, niissä vielä sattuu olemaan hyvät varusteet, uskallusta muotoilussa ja vielä bonuksena pitkällä takuulla ja luotettavakin pitäisi olla eli takuuta ei niin tarvitsisi. Missä on takavuosien klassikot ja testivoittajat aka 1-sarjalainen, Mini, VW:n GTi:t, Cuprat jne. Mersulla löytyy sentään tarpeeksi hulluutta A-sarjansa kanssa mutta hinta pomppaa auton ollen silti varsin rajoittunut kyvyiltään. En olisi vielä jokunen vuosi sitten uskonut kirjoittavani moista. Itseasiassa nauroin aika räkäisesti kun näin ensimmäiset vuotokuvat i30N:stä ja mietin että tuosta nyt voi tulla ihan kivaa ääntä ja kohtuu muotoilua mutta ei se voi olla hyvä ajaa... Olin väärässä. Yaris taas osoittaa että Toyotalla löytyy välillä uskallustakin omaan silmään aika floppi GT86+Supran jäljiltä. Enpä olisi koskaan edes tullut ajatelleeksi sanovani että pitäisiköhän käydä koeajamassa Toyota Yaris. Toki tähänkin vaadittiin Mäkinen potkimaan väkeä perseelle . Ford nyt taas jatkaa samaa outoa tapaansa tehdä vuorotellen semi mukava jonka jälkeen tulee taas se enemmän ratakireän tuntuinen peli. MK7 Fiesta ST oli mallia kova, kireä ja vielä leikkisämpi kuin MK8 jota vähän pehmennettiin ja annettiin laaduntuntua ja varusteita sisälle ja muutettiin leikkisyys osittain myös brutaaliksi kaarrenopeudeksi jossa perä irtoaa yhä aina ensin mutta rotaation keskipiste on nyt keskemmällä autoa "mukavammin" kuskille. Osuneet vain nyt viimeiset pari korimallia putkeen kuskien ja lehdistön mieleen oli kyse siitä "mukavammasta" tai "sporttisemmasta" kopasta.Jep. Ja käyppä kattoon / kokeileen uus Sorento. Siinä on ihan helvetisti autoa sille rahalle. Ei paljo häpee tuoreille Land Cruisereille ja lopun viimein siinä on jotain hyvin samankaltaista Lantikan fiilistä paitsi hinta 1/2 (Dubaissa ollut tuoreen V8 lantikan kyydissä ja aavikkosafarilla myös moisella). Eihän se mikään G-Mese ole ulkoisesti tai sisäisesti, mutta livenä silti kaunis ku sika pienenä ja kabiinissa kaikki on vaan niin hemmetin kohdallaan.
Sen ostan joskus kuhan mallisto vakioituu jne. Oli vielä niin uus tulokas äskettäin...
Täältä voi myös suositella KIAa, jos Toyota ei napostele, mutta luotettava perusauto kylläkin. Meillä on vm. 2020 Niro, oikeastaan kaikki lisävarusteet poislukien kattoluukku. Sopivan pieni ulkoa ja riittävän iso sisältä. Taloudessa yks vauva ja kaiken tavaran suhteen melko minimalisteja niin hyvin ollaan pärjätty. 25tkm nyt rullattu, ei mitään ongelmia. 5,3l/100km sekakulutus koko matkalta niin tietokoneen kuin tankillisten mukaan. Hyundain sisarmalli Ioniq menee vähemmällä kun on matlampi. Tämäkin menisi jos olisi ne kulimallin 16-tuumaiset pallot, mutta tässä on 18-tuumaiset. Hiljaisempihan tämä voisi olla, mutta muuten kiva peli. Joskus vajaa 20 v. sitten naapuri osti uuden KIA Rion ja ajattelin silloin että "ei s*****a mitä p****a". Harppauksittain on kyllä tämä merkki kehittynyt. Anopilla vm. 2016 Ceed uudesta lähtien ja siinäkään ei ole mitään ongelmia ollut. (Vielä enemmän) melusampi ja huomattavasti muovisempi fiilis siinä on kyllä kuin Nirossa.Suosittelen lämpimästi Kiaa kaikille helppoutta ja huolettomuutta haluuville köyhille, ketkä haluu tietää kulut ennakkoon ja saada puoleen hintaan auton missä paremmat varusteet kun puolta kalliimmassa Bemarissa.
Proceed tuolla koneella on nyky mittapuulla aika janoinen varsinkin suhteessa suorituskykyyn, joka on vain vähän parempi kuin 2-litraisessa Toyotan hybridissä. Ceed-plugari varmaan on ihan jees jos kotona voi ladata ja ajoprofiili sopii korealaiselle hybridille.
Tai vastaavia... paljo halvempia ja paremmin varusteltuna ku Tojot + piiiitkä takuu. Lisäksi uus Corolla on ihan karmee ajaa (hajuton ja mauton). Jos yhtään tykkäät ajaa niin Proceed GT on fiilinkiä ja Ceed SW sitten taas rauhaa. Poroseetissa se hyvä puoli, että livenä julmetun kaunis auto. Jaksaa ihastella Lunar silverinä kauneutta...
Huihai i30 wagon about sama (ku Ceed SW). Kaikkia varusteita ei saa mutta vähä halvempi (ja rumempi ja 2 vuotta lyhempi takuu). Kialla ja Huihailla hyviä kamppiksia ja todellinen tahtotila tehdä kauppaa isollakin alella.
Ai miten niin janoinen suhteessa? Just toisinpäin. 17" 225/45/17 CVC7 -kitkoilla pääsen alle 5 litran 26 km / suunta työmatkalla jossa pari kilsaa taajamaa molemmissa päissä ja välissä motaria ja 80 km/h maantietä. Ja aika vaikee oli yli 6 saada kuluttamaan normiajoilla. 18" 235/40/18 Michelin Pilot Sport kesäkumeilla kulutus pyörinyt 5,5-6,5 välillä ja olen ihan surutta välillä Sportilla kenkinyt. Aerodynaamisen mallinen auto selvästi ja hyvä kone, kun PALJON tehokkaamman tuntuinen 204 hp kuin Toyotan (Camryn) 224 hp hybridi ja kulutus sama ku Camryssa. Saahan tän toki kuluttamaan varmaan enempi jos joka kiihdytyksen vetää Sportilla kaasu pohjassa kumit vinkuen. Mutta 120 km/h motarilla matalat kierrokset ja ilmanvastus Proceedissa ilmeisesti tosi pieni.Proceed tuolla koneella on nyky mittapuulla aika janoinen varsinkin suhteessa suorituskykyyn, joka on vain vähän parempi kuin 2-litraisessa Toyotan hybridissä. Ceed-plugari varmaan on ihan jees jos kotona voi ladata ja ajoprofiili sopii korealaiselle hybridille.
Jep tankkauksista laskien (tässä muuten ajotietokone näyttää 0,5-0,7 litraa liikaa 18" GT orggiksilla). 2020 päivityksessä 1,6 GT:n päästöt ja kulutus tippui merkittävästi. Eli samalla ku tuli se iso 10,25" infotainment sen paskan vanhan tilalle.^Jos menee tankkauksista laskien noin vähällä niin toki ihan hyvä suoritus tehoihin nähden. Lehtien koeajoissa tuon kulutus kai on ollut lähempänä kahdeksaa litraa sataselle tai jopa yli.
*MUOKS* Ai niin kun kysyit noita esimerkkejä niin en varsinaisesti keksi pihimpää bensa-autoa noilla tehoilla, mutta käytännössä samoilla wltp-lukemilla ja toteutuneilla spritmonitor-arvoilla saa VAG:n 2.0 TSI:tä ~300-heppaisena ja siihen peilaten tuo Kian 1.6t ei ole niin kovin pihi verrattuna suorituskykyyn.
Proceed oli ja on edelleen virkistävän näköinen farkku/shooting brake. Lisäksi tavaratila on iso ja 1,6 turbo on ripeä liikkumaan. Sen kulutus ei kuitenkaan keskimäärin ole lähellekään yhtä pieni kuin mainitussa Corolla 2,0 hybridissä tai 2,5 Camry hybridissä.Ai miten niin janoinen suhteessa? Just toisinpäin. 17" 225/45/17 CVC7 -kitkoilla pääsen alle 5 litran 26 km / suunta työmatkalla jossa pari kilsaa taajamaa molemmissa päissä ja välissä motaria ja 80 km/h maantietä. Ja aika vaikee oli yli 6 saada kuluttamaan normiajoilla. 18" 235/40/18 Michelin Pilot Sport kesäkumeilla kulutus pyörinyt 5,5-6,5 välillä ja olen ihan surutta välillä Sportilla kenkinyt. Aerodynaamisen mallinen auto selvästi ja hyvä kone, kun PALJON tehokkaamman tuntuinen 204 hp kuin Toyotan (Camryn) 224 hp hybridi ja kulutus sama ku Camryssa. Saahan tän toki kuluttamaan varmaan enempi jos joka kiihdytyksen vetää Sportilla kaasu pohjassa kumit vinkuen. Mutta 120 km/h motarilla matalat kierrokset ja ilmanvastus Proceedissa ilmeisesti tosi pieni.
Heitäpä nyt sitten esimerkkejä vähempijanoisista vaikka parisataaheppasista farkuista jotka on kivoja ajaa ja 0-100:kin taittuu ~7,5 s. ja sitä tärkeämpänä ohituskiihtyvyys on loistava ja lähtee vielä rampiltakin satkun vauhdista ripeesti ja eleettömästi.
Plugari Niro vie reilusti enempi 120 km/h motariajossa jos/kun akku pääsee vähiin. Ei plugari Ceedilläkään paljon säästä ja saa kaupan päälle paljon mopomman auton monimutkaisemmalla tekniikalla.
Mielenkiinnosta minkä verran dieseliä ex-bimmerisi kulutti vastaavassa ajossa.Ai miten niin janoinen suhteessa? Just toisinpäin. 17" 225/45/17 CVC7 -kitkoilla pääsen alle 5 litran 26 km / suunta työmatkalla jossa pari kilsaa taajamaa molemmissa päissä ja välissä motaria ja 80 km/h maantietä. Ja aika vaikee oli yli 6 saada kuluttamaan normiajoilla. 18" 235/40/18 Michelin Pilot Sport kesäkumeilla kulutus pyörinyt 5,5-6,5 välillä ja olen ihan surutta välillä Sportilla kenkinyt. Aerodynaamisen mallinen auto selvästi ja hyvä kone, kun PALJON tehokkaamman tuntuinen 204 hp kuin Toyotan (Camryn) 224 hp hybridi ja kulutus sama ku Camryssa. Saahan tän toki kuluttamaan varmaan enempi jos joka kiihdytyksen vetää Sportilla kaasu pohjassa kumit vinkuen. Mutta 120 km/h motarilla matalat kierrokset ja ilmanvastus Proceedissa ilmeisesti tosi pieni.
Heitäpä nyt sitten esimerkkejä vähempijanoisista vaikka parisataaheppasista farkuista jotka on kivoja ajaa ja 0-100:kin taittuu ~7,5 s. ja sitä tärkeämpänä ohituskiihtyvyys on loistava ja lähtee vielä rampiltakin satkun vauhdista ripeesti ja eleettömästi.
Plugari Niro vie reilusti enempi 120 km/h motariajossa jos/kun akku pääsee vähiin. Ei plugari Ceedilläkään paljon säästä ja saa kaupan päälle paljon mopomman auton monimutkaisemmalla tekniikalla.
Työmatkalla kesäisin 4,9-5,3 l/100 km ja talvisin 5,4-5,7. Kesäisin takaa levee M-sport sekarengastus 17" ja talvisin Hkpl 17" nastat. Eli abouttia saman suuruusluokan dieseliä ku Proceed GT bensaa. Bemarissa oli toki xDrive (190 kaakkia).Mielenkiinnosta minkä verran dieseliä ex-bimmerisi kulutti vastaavassa ajossa.
Tämä ei näy ainakaan spritmonitorissa, mutta noin uusia autoja on todella vähän eli en nyt väitä vastaankaan...2020 päivityksessä 1,6 GT:n päästöt ja kulutus tippui merkittävästi.
Jos nimenomaan kaipaa sitä tilavuutta, niin Superb on melkein 10 senttiä pidempi auto kuin Passat ja tämä tekee kyllä eroa tiloihin.VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen
Plugaria ei ainakaan kannata ottaa jos ei ole mahdollisuutta kotilataukseen tai ei tule käytyä jatkuvasti työpaikalla jossa latausmahdollisuus. Täyssähkön voi puolestaan helposti hankkia ilman että on kotilatausta, jos omassa ruokakaupassa tms. löytyy pikalatausmahdollisuus eikä päivittäin vedä akkua täydestä tyhjäksi.Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen. Esikoinen on taaperoikäinen, eli vaatii myös turvaistuinta vielä useamman vuoden. Nykyisenä autona on mennyt Citroen C4 2.0 HDI -08 ruoska. Muuten palvellut ihan hyvin, mutta takakontti on aivan liian pieni jo nykyiselläänkin, kun käytännössä pelkät rattaat vie suurimman osan takakontin tilasta. Ja onhan tuo nyt jo aika kammottavassa kunnossa. Farkkuja olen ensisijaisesti katsonut, mutta joku SUV/Crossover voisi myös tulla kyseeseen. Näyttää vaan noissa jälkimmäisissä olevan yleensä aika säälittävän pienet kontit ja muutenkin tuntuvat olevan suurimmaksi osaksi lähinnä korotettuja hatchbäkkejä.
Seuraavat speksit olisi oleelliset:
* TILAVA - Kaikki perheen jäsenet jokseenkin standardimittaisia, joten sisätilojen massiivisuus ei ole niin oleellista kuin se, että takakonttiin oikeasti mahtuu reilusti tavaraa.
* Hiljainen - Nykyisessä autossa on vituttanut rengasmelu suunnilleen ekasta päivästä asti
* Automaatti - Manuaalitattia on vatkattu reilut parikymmentä vuotta ja nyt olen ihan totaalisen kyllästynyt
* Hintaluokka ~15 k€, ihan ihan max. 20 k€, mutta mieluummin lähempänä tuota alarajaa.
* VM > 2012, mutta mieluummin 2015 tai yli. Alkaa noissa vanhoissa olemaan kaikenlaista ja muutenkin puuttumaan perusjuttuja kuten BT
* Ajettu mieluten max 150-160 tkm, tosin täsmä ei ole ihan ehdoton, lähinnä vaan epäilyttää isommilla kilsoilla vastaantulevat kalliit huollot (seuraava jakohihna, turbo, mahdolliset ruosteongelmat jne).
Kilsoja nykyisellä autolla on tullut viimeisen parin vuoden aikana ehkä 10-15 tkm/v, eli periaatteessa diesel ei ole enää hetkeen ollut "wöörtti", mutta toisaalta muutto on kanssa jossain kohtaa edessä ja silloin kilometrit mahdollisesti kasvaa. Plus onhan noissa dieseleiden traktorihurrutuksessa jotain sielua miellyttävää. Puolisolla on jotain ekojeesus-haaveita ja puhetta on ollut hybrideistä, mutta henkilökohtaisesti en näe oikein järkevänä kun hinnat tuntuu olevan aika reippaasti vastaavia polttomoottorivehkeitä korkeampia. Muutenkin ajatuksena on ajella tällä seuraavalla autolla ehkä sen 3-5 vuotta ja sen jälkeen katsoa löytyisikö jo kohtuuhintaan perheelle sopivia täyssähköjä.
Autot joita olen tällä hetkellä katsellut:
* Skoda Superb Mk 2 - jos tilaa kaipaa niin tämä on aika nobrainer. Kivoin olis jos löytäisi kohtuuhintaoisen alkupään Mk3 bensakoneella, mutta ne on jo semityyriitä ja Superbeissa on muutenkin suurimmaksi osaksi lähinnä dieseliä tarjolla. Epäilyttää vaan tuo DSG-laatikko ja ainakin nettiautossa tuntui aika moni valittelevan rengasmelua.
* VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen, tässä olisi semikiinnostavana GTE - malli, mutta nykyisellään latausmahdollisuudet on vähän huonot ja hinnat alkaa käytännössä tuosta budjetin ylärajasta.
* Peugeot 508 I - ranskalaisen kanssa olen jo oppinut elämään, joten tämä voisi olla ihan kohtuullinen vaihtoehto. Sisätilat vissiin vähän naftit, mutta kontti on hyvän kokoinen
* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
* Toytota Auris Hybrid - Näitä olen lähinnä katsellut puolison mieliksi. Taitaa olla vaan turhan pieni ja näissä on ilmeisesti ihan järkky rengasmelu.
* Mitsubishi Outlander PHEV - Periaatteessa kiinnostava, mutta ovat jo vähän tyyriimpiä, kontti ei liene kovin iso ja latausmahdollisuudet on edelleen huonot
Superb tuntuisi tällä hetkellä kaikista puhuttelevimmalta vaihtoehdolta, mutta olisi kiva kuulla jos olen jättänyt huomioimatta jotain spekseihin sopivia autoja ja ylipäätään saada vähän näkemyksiä ihmisiltä jotka ovat esim. noita listattuja kaaroja omistaneet. Muistakin speksipreferensseistä/päähänpinttymistä voi kommentoida jos kokee ne täysin typeriksi.
Kiittimo!
Ei ole face-liftatussa Alluressa sähköpenkkiä vakiona.e: Kokeile erityisesti penkki. En nyt muista tuliko alluressa vakiona sähköpenkki vai ei. Mut säädöiltään sähköinen on huomattavasti parempi perusjakkaraan nähden. Active kannattaa ottaa vain, jos saa halvalla, yleensä allureen nähden eroa ei ole (tarpeeksi).
Mk4 Mondeo tuli 2007, mk4.5 faceliftinä 2011 ja kokonaan uusi jenkki Fusioniin perustuva mk5 2015. Tilavia, ja suhteellisen hyviä ajaa, mutta ei mitään varsinaisia kaupunkiautoja.Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen.
* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen
Itsellä oli parikin Mondeo mk5 2016 autoa. Juuri bensamoottorilla, mutta manuaalina. 5 ovisia samoin kun tuo mk4.5.* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
Mä ajoin vanha koppasella yariksella vm. 2018 600km kesälomalla ja hyvin meni, 100 vauhdissa ihan ok vielä ajaa mutta siitä ylöspäin rengasmelu on se pahin.On kyllä vaikea valita Yariksen ja Corolla hatchbackin välillä. Yariksen saisi Style -varustetasolla uutena noin 25 000 eurolla, Corollan taas pari vuotta vanhana suunnilleen samalla varustetasolla noin 27 000 eurolla.
Onko tuo uusi Yaris pidemmillä matkoilla (about 250 km) miten rasittava ajettava? Kätevältähän se kaupungissa tuntuu, mutta alkaako moottoriääni ärsyttää kun rullaa 100 km/h pari tuntia putkeen?
Molemmat sinällään sopii meidän tarpeisiin ihan hyvin, mutta toki Corollan mukavuus ja tilavuus vähän houkuttaa.
Samanlaiseen tarpeeseen käytiin juuri hakemassa jälkikasvun perheeseen Toyotan Prius-13 ja 100 000 km noin mittarissa. Saa nähdä miten sitten pärjäävät, mutta itte tykkäsin kyllä ajosta. Takakonttiin mahtuu melkoinen määrä rompetta kyllä. Tuo on vähän niinku piilofarmari jo ja lisää tilaa löytyi reippaasti vielä lattian altakin. Tilaa on omasta mielestä kyllä kunnolla taakse järjestetty. Sama suunnitelma on niilläkin, että 3-4 v pärjäisi. Ja Priuksen automaatti oli erityisen miellyttävä. Vähänhän se kyllä huutaa käskiessä, mutta sen tekee muutkin laitteet. Siihen tottuu melko pian ja sitten jo unohtuu. Se vanha 1,5 L versio ei kyllä jää unohtumaan, eikä sellaista pysty enää tänäpäivänä ottamaan. Kokeillessa pitää huolehtia, ettei käytä vahingossa ECO modea. Standart ja Sport on ihan käypäisiä. Kiihtyy sen 0-100 kuitenkin reilussa 10 s , niin kyllä se ihan normaalina autona käy ajella. Priuksen plugari muuten kuluttaa jopa vähemmän lataamatta, kuin tavallinen hybridi, mutta siinä on vain noissa vanhemmissa 2 takaistuinta. Tekniikan selvä parannus tuli Gen IV malliin, mutta kyllä tuo edellinenkin -10-15 malli on ihan siedettävä jo.Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen. Esikoinen on taaperoikäinen, eli vaatii myös turvaistuinta vielä useamman vuoden. Nykyisenä autona on mennyt Citroen C4 2.0 HDI -08 ruoska. Muuten palvellut ihan hyvin, mutta takakontti on aivan liian pieni jo nykyiselläänkin, kun käytännössä pelkät rattaat vie suurimman osan takakontin tilasta. Ja onhan tuo nyt jo aika kammottavassa kunnossa. Farkkuja olen ensisijaisesti katsonut, mutta joku SUV/Crossover voisi myös tulla kyseeseen. Näyttää vaan noissa jälkimmäisissä olevan yleensä aika säälittävän pienet kontit ja muutenkin tuntuvat olevan suurimmaksi osaksi lähinnä korotettuja hatchbäkkejä.
Seuraavat speksit olisi oleelliset:
* TILAVA - Kaikki perheen jäsenet jokseenkin standardimittaisia, joten sisätilojen massiivisuus ei ole niin oleellista kuin se, että takakonttiin oikeasti mahtuu reilusti tavaraa.
* Hiljainen - Nykyisessä autossa on vituttanut rengasmelu suunnilleen ekasta päivästä asti
* Automaatti - Manuaalitattia on vatkattu reilut parikymmentä vuotta ja nyt olen ihan totaalisen kyllästynyt
* Hintaluokka ~15 k€, ihan ihan max. 20 k€, mutta mieluummin lähempänä tuota alarajaa.
* VM > 2012, mutta mieluummin 2015 tai yli. Alkaa noissa vanhoissa olemaan kaikenlaista ja muutenkin puuttumaan perusjuttuja kuten BT
* Ajettu mieluten max 150-160 tkm, tosin täsmä ei ole ihan ehdoton, lähinnä vaan epäilyttää isommilla kilsoilla vastaantulevat kalliit huollot (seuraava jakohihna, turbo, mahdolliset ruosteongelmat jne).
Kilsoja nykyisellä autolla on tullut viimeisen parin vuoden aikana ehkä 10-15 tkm/v, eli periaatteessa diesel ei ole enää hetkeen ollut "wöörtti", mutta toisaalta muutto on kanssa jossain kohtaa edessä ja silloin kilometrit mahdollisesti kasvaa. Plus onhan noissa dieseleiden traktorihurrutuksessa jotain sielua miellyttävää. Puolisolla on jotain ekojeesus-haaveita ja puhetta on ollut hybrideistä, mutta henkilökohtaisesti en näe oikein järkevänä kun hinnat tuntuu olevan aika reippaasti vastaavia polttomoottorivehkeitä korkeampia. Muutenkin ajatuksena on ajella tällä seuraavalla autolla ehkä sen 3-5 vuotta ja sen jälkeen katsoa löytyisikö jo kohtuuhintaan perheelle sopivia täyssähköjä.
Autot joita olen tällä hetkellä katsellut:
* Skoda Superb Mk 2 - jos tilaa kaipaa niin tämä on aika nobrainer. Kivoin olis jos löytäisi kohtuuhintaoisen alkupään Mk3 bensakoneella, mutta ne on jo semityyriitä ja Superbeissa on muutenkin suurimmaksi osaksi lähinnä dieseliä tarjolla. Epäilyttää vaan tuo DSG-laatikko ja ainakin nettiautossa tuntui aika moni valittelevan rengasmelua.
* VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen, tässä olisi semikiinnostavana GTE - malli, mutta nykyisellään latausmahdollisuudet on vähän huonot ja hinnat alkaa käytännössä tuosta budjetin ylärajasta.
* Peugeot 508 I - ranskalaisen kanssa olen jo oppinut elämään, joten tämä voisi olla ihan kohtuullinen vaihtoehto. Sisätilat vissiin vähän naftit, mutta kontti on hyvän kokoinen
* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
* Toytota Auris Hybrid - Näitä olen lähinnä katsellut puolison mieliksi. Taitaa olla vaan turhan pieni ja näissä on ilmeisesti ihan järkky rengasmelu.
* Mitsubishi Outlander PHEV - Periaatteessa kiinnostava, mutta ovat jo vähän tyyriimpiä, kontti ei liene kovin iso ja latausmahdollisuudet on edelleen huonot
Superb tuntuisi tällä hetkellä kaikista puhuttelevimmalta vaihtoehdolta, mutta olisi kiva kuulla jos olen jättänyt huomioimatta jotain spekseihin sopivia autoja ja ylipäätään saada vähän näkemyksiä ihmisiltä jotka ovat esim. noita listattuja kaaroja omistaneet. Muistakin speksipreferensseistä/päähänpinttymistä voi kommentoida jos kokee ne täysin typeriksi.
Kiittimo!
Aa, en tajunnutkaan että niissä on noinkin iso ero. Toisaalta Passatit tuntuu olevan syystä tai toisesta jonkin verran Superbeja halvempia, joten siinä mielesesä tuon 10 senttiä voisi ehkä antaa anteeksi, kun kontti on kuiteenkin käsittääkseni melkein samaa kokoluokkaa...Jos nimenomaan kaipaa sitä tilavuutta, niin Superb on melkein 10 senttiä pidempi auto kuin Passat ja tämä tekee kyllä eroa tiloihin.
Jos diesel kelpaa, niin kyllä tolla budjetilla jo Mk3 Superbin saa ostettua.
Asutaan tällä hetkellä rivarissa. Periaatteessa olisi mahdollista parkkeerata auto ulkovaraston eteen ja vetäistä sieltä shukolla latauspiuha, mutta olisi kyllä ehkä vähän turhan ryssäviritys...Plugaria ei ainakaan kannata ottaa jos ei ole mahdollisuutta kotilataukseen tai ei tule käytyä jatkuvasti työpaikalla jossa latausmahdollisuus. Täyssähkön voi puolestaan helposti hankkia ilman että on kotilatausta, jos omassa ruokakaupassa tms. löytyy pikalatausmahdollisuus eikä päivittäin vedä akkua täydestä tyhjäksi.
Ranskalaisissa olen kyllä yleensä tykännyt kyydistä ja ulkomuodosta, mutta lähinnä tuon 508:n luotettavuus hieman epäilyttää. Ei ole oikein tilastoissa loistanut ja sen lisäksi opin juuri, että takakontti ei ehkä ollutkaan ihan niin suuri kuin kuvittelin, koska litroja on haettu ominaisuuslistalle jollain mystisillä lokeroilla luukun pohjalla yms.Kannattaa se 508 käydä kokeilemassa, on se jollain tavalla paljon miellyttävämpi siirtymä volkkariin nähden. Faceliftin 2015-> saa halvalla, jakopää tulee tehtäväksi 175 tkm huollossa muistaakseni (1.6 koneella). Sisätilat ovat ihan riittävät, superb toki vielä paljon isompi takapenkin osalta. Kulutus motarilla oli 6 litran pintaan satkulla, tosi lyhyellä pätkäajolla nousee kaupungissa, mutta ei kiisselillä moisia pitäis ajaakaan. 100+ km/h nopeuksissa rengasmelua on jonkun verran, mutta rengasvalinnalla saa todella hiljaiseksi. Useita malleja kävin läpi juuri meluisuuden osalta ennen kuin tuohon päädyin. Automaatti kannattaa ottaa, EAT6 on miellyttävä oppiva loota. Manuaaleissa saattaa synkrot huutaa jostain 80-90 km/h välissä, "feature" ja muutenkaan se laatikko ei tarkkuudeltaan ole mikään japsiautoa vastaava. 130 tkm ehdin moisella rullata suuremmitta ongelmitta, kuluvaa osaa joutui vaihtamaan, ekä laakeri meni 120 tkm kohdalla etuoikealta, 135 tkm kohdalla apulaitehihna alkoi vinkua (vaihtoväli 150 tkm).
e: Kokeile erityisesti penkki. En nyt muista tuliko alluressa vakiona sähköpenkki vai ei. Mut säädöiltään sähköinen on huomattavasti parempi perusjakkaraan nähden. Active kannattaa ottaa vain, jos saa halvalla, yleensä allureen nähden eroa ei ole (tarpeeksi).
Aa joo, mulla meni nyt markit sekaisin. Tarkoitin tietysti mk4(.5) loppupäätä tai mk5 alkupäätä. Insignia on toki tullut vastaan, mutta ei oikein herätä intohimoja. V70 ois todella jees, mutta harmillisesti aika moni tuntuu olevan samaa mieltä ja hinnat on sen mukaiset.Mk4 Mondeo tuli 2007, mk4.5 faceliftinä 2011 ja kokonaan uusi jenkki Fusioniin perustuva mk5 2015. Tilavia, ja suhteellisen hyviä ajaa, mutta ei mitään varsinaisia kaupunkiautoja.
Opelin Insignia voisi olla tutkailun arvoinen, ainakin kohtuulliset tilat ja varusteet. Sitikan C5 (X7 eli 08-17) hydejousituksella jos ajomukavuus edellä mennään, mutta bensakoneet varmaan vähemmistönä ja niissäkin se 1.6 156THP nauttii hivenen arveluttavaa mainetta, eikä C5 tiloiltaan pärjää luokkansa parhaimmille, Volvo V70 noin oletuksena jos tilavaa perheautoa hakee, mutta näissäkin varmaan dieselit enemmistönä.
-08 mk4 farkku Mondeolla tuli ajettua 2016-2021 välillä n. 200tkm ja nyt on muutaman tkm ollut -14 C5 farkku, dieseleitä kumpikin.
En ole varsinaisesti seurannut, mutta jos siellä on tyypilliset alustanosat tilasto-ongelmana, niin en kyllä vaivais päätäni moisella ”uhalla”. Saat kuitenkin niin uuden ja vähän ajetun pelin moneen muuhun merkkiin verrattuna. Ei-facelift 1.6 euro5 diesel-koneissa oli ilmeisesti jotain tyyppivikaa, mikä on korjattu facelift euro6 koneisiin. Varmimmalla pääsee, jos löytää 2 litraisen. Ei tuossa kyllä mitään isoja tiloja kontin lattian alla ole, pieni lidlin ensiapulaukku vie jo puolet ko. tilasta. Renkaiden takana sivuilla pienet tavara”korit”. Muuten ihan suorakaide. Rullaverhon poistamalla korkeutta tulee vielä reilusti lisää. Hankala hahmottaa, että llis liian pieni kontti. Toki varmasti jostain superbista löytyy isompi, kun on ihan saamarin pitkä laiva.Ranskalaisissa olen kyllä yleensä tykännyt kyydistä ja ulkomuodosta, mutta lähinnä tuon 508:n luotettavuus hieman epäilyttää. Ei ole oikein tilastoissa loistanut ja sen lisäksi opin juuri, että takakontti ei ehkä ollutkaan ihan niin suuri kuin kuvittelin, koska litroja on haettu ominaisuuslistalle jollain mystisillä lokeroilla luukun pohjalla yms.
Sama tilanne ja tarkoitus olisi löytää tarpeeksi tilava auto, jossa voi kuskin penkin laittaa maksimit taakse ja silti mahtuisi turvaistuin taakse. Onkohan tästä muilla kokemuksia, missä malleissa onnistuu?Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen. Esikoinen on taaperoikäinen, eli vaatii myös turvaistuinta vielä useamman vuoden. Nykyisenä autona on mennyt Citroen C4 2.0 HDI -08 ruoska. Muuten palvellut ihan hyvin, mutta takakontti on aivan liian pieni jo nykyiselläänkin, kun käytännössä pelkät rattaat vie suurimman osan takakontin tilasta. Ja onhan tuo nyt jo aika kammottavassa kunnossa. Farkkuja olen ensisijaisesti katsonut, mutta joku SUV/Crossover voisi myös tulla kyseeseen. Näyttää vaan noissa jälkimmäisissä olevan yleensä aika säälittävän pienet kontit ja muutenkin tuntuvat olevan suurimmaksi osaksi lähinnä korotettuja hatchbäkkejä.
Seuraavat speksit olisi oleelliset:
* TILAVA - Kaikki perheen jäsenet jokseenkin standardimittaisia, joten sisätilojen massiivisuus ei ole niin oleellista kuin se, että takakonttiin oikeasti mahtuu reilusti tavaraa.
* Hiljainen - Nykyisessä autossa on vituttanut rengasmelu suunnilleen ekasta päivästä asti
* Automaatti - Manuaalitattia on vatkattu reilut parikymmentä vuotta ja nyt olen ihan totaalisen kyllästynyt
* Hintaluokka ~15 k€, ihan ihan max. 20 k€, mutta mieluummin lähempänä tuota alarajaa.
* VM > 2012, mutta mieluummin 2015 tai yli. Alkaa noissa vanhoissa olemaan kaikenlaista ja muutenkin puuttumaan perusjuttuja kuten BT
* Ajettu mieluten max 150-160 tkm, tosin täsmä ei ole ihan ehdoton, lähinnä vaan epäilyttää isommilla kilsoilla vastaantulevat kalliit huollot (seuraava jakohihna, turbo, mahdolliset ruosteongelmat jne).
Kilsoja nykyisellä autolla on tullut viimeisen parin vuoden aikana ehkä 10-15 tkm/v, eli periaatteessa diesel ei ole enää hetkeen ollut "wöörtti", mutta toisaalta muutto on kanssa jossain kohtaa edessä ja silloin kilometrit mahdollisesti kasvaa. Plus onhan noissa dieseleiden traktorihurrutuksessa jotain sielua miellyttävää. Puolisolla on jotain ekojeesus-haaveita ja puhetta on ollut hybrideistä, mutta henkilökohtaisesti en näe oikein järkevänä kun hinnat tuntuu olevan aika reippaasti vastaavia polttomoottorivehkeitä korkeampia. Muutenkin ajatuksena on ajella tällä seuraavalla autolla ehkä sen 3-5 vuotta ja sen jälkeen katsoa löytyisikö jo kohtuuhintaan perheelle sopivia täyssähköjä.
Autot joita olen tällä hetkellä katsellut:
* Skoda Superb Mk 2 - jos tilaa kaipaa niin tämä on aika nobrainer. Kivoin olis jos löytäisi kohtuuhintaoisen alkupään Mk3 bensakoneella, mutta ne on jo semityyriitä ja Superbeissa on muutenkin suurimmaksi osaksi lähinnä dieseliä tarjolla. Epäilyttää vaan tuo DSG-laatikko ja ainakin nettiautossa tuntui aika moni valittelevan rengasmelua.
* VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen, tässä olisi semikiinnostavana GTE - malli, mutta nykyisellään latausmahdollisuudet on vähän huonot ja hinnat alkaa käytännössä tuosta budjetin ylärajasta.
* Peugeot 508 I - ranskalaisen kanssa olen jo oppinut elämään, joten tämä voisi olla ihan kohtuullinen vaihtoehto. Sisätilat vissiin vähän naftit, mutta kontti on hyvän kokoinen
* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
* Toytota Auris Hybrid - Näitä olen lähinnä katsellut puolison mieliksi. Taitaa olla vaan turhan pieni ja näissä on ilmeisesti ihan järkky rengasmelu.
* Mitsubishi Outlander PHEV - Periaatteessa kiinnostava, mutta ovat jo vähän tyyriimpiä, kontti ei liene kovin iso ja latausmahdollisuudet on edelleen huonot
Superb tuntuisi tällä hetkellä kaikista puhuttelevimmalta vaihtoehdolta, mutta olisi kiva kuulla jos olen jättänyt huomioimatta jotain spekseihin sopivia autoja ja ylipäätään saada vähän näkemyksiä ihmisiltä jotka ovat esim. noita listattuja kaaroja omistaneet. Muistakin speksipreferensseistä/päähänpinttymistä voi kommentoida jos kokee ne täysin typeriksi.
Kiittimo!
Passatin DSG ei haittaa mutta Superbin haittaa?Superb on varmasti yksi vaihtoehto, mutta DSG vie ostohaluja. Passat GTE luultavasti on tarpeeksi tilava, mutta onko järkivalinta?
Ford s-max.Sama tilanne ja tarkoitus olisi löytää tarpeeksi tilava auto, jossa voi kuskin penkin laittaa maksimit taakse ja silti mahtuisi turvaistuin taakse. Onkohan tästä muilla kokemuksia, missä malleissa onnistuu?
Renault Espace, Seat Alhambra, VW SharanSama tilanne ja tarkoitus olisi löytää tarpeeksi tilava auto, jossa voi kuskin penkin laittaa maksimit taakse ja silti mahtuisi turvaistuin taakse. Onkohan tästä muilla kokemuksia, missä malleissa onnistuu?
Meluisa oli 2014 Hybrid Auris TS:ssäni myös. Hiljeni huomattavasti, kun äänieristin itse ovet ja peräkontin.Kun googlettaa "Corolla hybrid melu" niin yllättyy kuinka paljon tulee osumia. Joka testissä puututaan äärimmäisen voimakkaaseen rengasmeluun.
Tässä yksi esimerkki: Toyota Corolla ajaa muotoilu edellä
"Toyota kuulosti sen verran meluisalta, että oli mielenkiintoista katsoa, paljonko sen sisällä oli desibelejä. Kehä ykkösellä sisämelu vaihteli 75–81 dB:n välillä. Hämeenlinnan moottoritiellä 120 km/t vauhdissa melu nousi 80–85 dB:n tasolle, ja se oli yhdistelmä rengasmelua ja melkoista tuulenhuminaa. "
80-85dB on enemmän kuin mitä esim Tekniikan Maailma on ikinä mitannut, jopa ihan ankeimmista pikkuautoista:
No se toki riippuu hinnasta. Veikkaan, että monella jää viemättä. Vähän sama kuin keväällä liikkeeestä löytämäni auto, jossa kaikki muu natsasi, mutta väri oli deal breaker. Myyjä ehdotti että viedään "teipattavaksi" niin saa haluamansa värin. Kysyin kustannusarviota ja sain vastaukseksi "Jotain paritonnia". Jatkoin etsintää ja ostin sitten valmiiksi "sopivan värisen" auton. Meluisuuden suhteen luulen, että pätee jokseenkin sama.Meluisa oli 2014 Hybrid Auris TS:ssäni myös. Hiljeni huomattavasti, kun äänieristin itse ovet ja peräkontin.
Jos rengasmelu jää ainoiksi syiksi jättää ostamatta joku auto, niin sitähän voi korjata vaikkapa viemällä sen johonkin liikkeeseen vaimennettavaksi.
Omien havaintojen mukaan noissa plugarien lootissa on ollut enemmän ongelmia kuin tavallisten polttiksien. Onhan se rakenteeltaankin monimutkaisempi, kun plugarissa se ei ole kaksoiskytkinlaatikko vaan kolmoiskytkin, kun sille sähkövoimalinjalle on oma kytkimensä. Että jos tältä pohjalta lähtee miettimään, niin ennemmin ottaisin tuon Superbin jossa esim ison dieselin ja/tai nelivedon kanssa on se DQ250 joka on pisimpään ollut kehityksessä noista laatikoista.Superb on varmasti yksi vaihtoehto, mutta DSG vie ostohaluja. Passat GTE luultavasti on tarpeeksi tilava, mutta onko järkivalinta?
Mitä katselin Passatin voimalinjaa, niin se sähkömoottori on integroitu suoraan vaihteistoon ilman kytkintä. Mutta siinä on kuitenkin kolmas kytkin mikä erottaa koko voimalinjan etuakselista.Omien havaintojen mukaan noissa plugarien lootissa on ollut enemmän ongelmia kuin tavallisten polttiksien. Onhan se rakenteeltaankin monimutkaisempi, kun plugarissa se ei ole kaksoiskytkinlaatikko vaan kolmoiskytkin, kun sille sähkövoimalinjalle on oma kytkimensä. Että jos tältä pohjalta lähtee miettimään, niin ennemmin ottaisin tuon Superbin jossa esim ison dieselin ja/tai nelivedon kanssa on se DQ250 joka on pisimpään ollut kehityksessä noista laatikoista.
The electric motor, 6-speed gearbox and disengagement clutch are all integrated into one unit. When possible, the disengagement clutch disengages the powertrain from the driven front axle, allowing the car to coast.
Pitipä oikein tarkistaa ja väärässä tosiaan olin. Kolmas kytkin ei pysty erottamaan sähkömoottoria voimansiirrosta vaan polttomoottorin.Mutta siinä on kuitenkin kolmas kytkin mikä erottaa koko voimalinjan etuakselista
En noita DSG:n vikoja juuri tunne, mutta toisaalta plugarilla kytkimen ei tarvitse luistaa liikkeellelähdöissä ja ryömiessä kuten polttiksilla ja jos päivittäiset ajot ajetaan enimmäkseen sähköllä niin kuvittelisin että vaihtotapahtumia tulee vähemmän kuin polttiksella, koska sähkömoottori toimii hyvin laajalla kierrosalueella.Olipa tarkka toteutus millainen vain, niin ei tuo ainakaan luotettavampi ole kuin perinteinen kaksoiskytkinvaihteisto koska kytkimiä on kahden sijasta kolme.
Sillä kysyinkin, että onko järkivalinta (DSG:stä huolimatta). Itse en näistä enempää tiedä kuin perinteiset pelottelut hajoavista vaihteistoista. Hyviä vaihtoehtoa muitakin esitetty tilaviksi autoiksi, kiitos niistä.Passatin DSG ei haittaa mutta Superbin haittaa?
Kyllähän se 6 pykäläinen DSG on ollut varsin toimiva.
Näinhän se menee. Valitettavasti volkkarifoorumien perusteella nuo GTE:n lootat ei ole mitenkään erityisen varmatoimisia, enemmän on mielestäni viime aikoina ollut tarinoita niiden hajoamisista kuin perinteisten polttiksien laatikoiden.En noita DSG:n vikoja juuri tunne, mutta toisaalta plugarilla kytkimen ei tarvitse luistaa liikkeellelähdöissä ja ryömiessä kuten polttiksilla ja jos päivittäiset ajot ajetaan enimmäkseen sähköllä niin kuvittelisin että vaihtotapahtumia tulee vähemmän kuin polttiksella, koska sähkömoottori toimii hyvin laajalla kierrosalueella.
Jep jep... asiasta toiseen, työkaverilla levis uutena ostamansa Audi Q5:n 3.0TDI:n (Land of quattro sport edition, hinta alkaen 99 000 € ja ei säästelly lisävarusteissa) DSG-loota. Oli käyttänyt muuten marmorilla huollossa, mutta viimeisin huolto Das Autossa eli ei marmorilla. "Unohtivat" vaihtaa DSG öljyt vaikka ois kuulunut ohjelmaan siinä huollossa. Loota porsi siitä seuraavana kuukautena (ois porsinu varmaan ölpät vaihdettunakin), maahantuoja K-Caara ei korvannu mitään (koska ölpän vaihto oli tekemäti) mutta tutkiminen maksoi 2500 €. 20 k€:llä oisivat laittaneet uuden lootan, kaverille sitte suosittelin Konehuolto Siekkistä jotta säästää ja kuntoonkin. Auto lavetilla Helsingistä Maaninkaan, 7000 € + kuljetus tuli maksamaan ja kuntoon tuli.Paljonkohan mahtaa remppa maksaa. Siinä helposti jää (polttoaine) säästöt toiseksi, jos laatikkoa joutuu remppaamaan.
Eikö 3.0 TDI:ssä ole aina momenttimuunnin, kun tone on toisin päin vrt. 2 litrasiin?Audi Q5:n 3.0TDI:n (Land of quattro sport edition, hinta alkaen 99 000 € ja ei säästelly lisävarusteissa) DSG-loota
Autowikissä ainakin listataan vaan tippi kolme litrasen Q5:n alle. A-sarjalaisia on nähtävästi saanut s-tronicilla ja kolme litrasena. Aina oppii uutta250 ja 270 heppaset on S-tronic eli diudikielellä DSG ja vasta se isoin 300hp on kunnollinen ZF, näin lonkalta muistellen.
Autowiki on valitettavasti hatara ja ylimalkainen tiedon lähde. Q5 3.0TDI quattroa on kyllä saanut 0B5 (DL501) kaksoiskytkinlaatikolla.Autowikissä ainakin listataan