Mikä akku? Ja muuta akkukeskustelua

Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 512
Mitä mieltä foorumilla ollaan tupakansytytinliitäntään kytkettävistä jännitemittareista? Hankinnan arvoinen laite akun ja laturin kunnon tarkkailuun? Kukaan kun ei jatkuvasti viitsi riehua yleismittarin kanssa...
Aivan turha lelu. Ei akun jännitettä tarvitse normaalisti tarkkailla tai käydä akkua mittailemassa.

Toisekseen, kuinka vanhoilla akuilla ajelette? Oma on nyt 11 vuotta ja on alkanut hieman mietityttää, että pitäisikö se ehkä vaihtaa ennakoivasti.
Auto ja akun lataus selvästi toimii niin kuin pitääkin. Hyvällä tuurilla tuo akku voi vielä palvella useammankin vuoden, mutta kyllä tuossa jo ihan reippaasti jatkoajalla mennään. Kuutta vuottakin voidaan jo pitää ihan kelpo suorituksena auton akulle, sen jälkeen voi jo ihan hyvällä omallatunnolla alkaa uutta katselemaan.

Kolmanneksi, millaisia kylmäkäynnistysampeereja (CCA) kannattaa hakea? Jossakin sanottiin, että vähintään 1 CCA per kuutiotuuma moottorin tilavuutta. Omassa tapauksessa päädyttäisiin 100 CCA:n tienoille tuolla säännöllä... Toisissa lähteissä taas suositellaan mahdollisimman isoja, mutta on sanottu, että isojen CCA-arvojen akut olisivat rakenteeltaan heikommin tärinää kestäviä.
Jos/kun puhutaan jostakin vanhemmasta autosta, jossa autossa ei vielä ole mitään monimutkaista latauselektroniikkaa tms ja halutaan paras mahdollinen akku, se tarkoitta yleensä sitä, että laitetaan niin iso akku kun sinne fyysisesti on mahdollista asentaa. Kun fyysiset mitat tiedetään, yleensä paras vaihtoehto on kaikkein painavin akku.

Jos Bilteman akulla jälleen menisi, niin valinta olisi ilmeisesti joko 55 Ah 460 CCA, 62 Ah 620 CCA tai 72 Ah 720 CCA. Auto on käytännössä sähkölaitteeton, mutta kaikki käynnistykset ovat kylmäkäynnistyksiä eikä ylläpitolaturiin ole mahdollisuutta. 55 Ah ja 62 Ah ovat hinnaltaan niin lähellä toisiaan, että niistä kannattanee valita isompi? Ampeeritunnin hinta on vähän alhaisempi 62 Ah akussa ja kylmäkäynnistysampeerit ovat paljon paremmat. 72 Ah 720 CCA taas on jo kovin kallis ja ehkä tarpeettoman suorituskykyinen käyttötarkoitukseen.
Bilteman akuilla on ihan hyvä maine ja pitkä takuu. Agm akku on myös hyvä vaihtoehto.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
567
^ Mikä auto kyseessä? Pitää ottaa myös huomioon minkä kokoinen akku sopii.
Focus Mk1. Jenkit kertoivat seuraavaa:

The 2003 Focus owners manual lists the 96R for the Zetec engine and 40R for the SPI engine.
Itse kun mittailin äsken ("mittailin") jännitettä, niin otin samalla nykyisen akun mitat. Siellä oli... yllätys yllätys, Bilteman lyijyakku, 80-2623! Mitoiksi sain jotakuinkin 24 cm x 17,5 cm, korkeus kai myös tuo 17,5 cm tai oliko sitten hieman korkeampi... Akkukotelossa oli kuitenkin molemmin puolin tyhjää tilaa runsas sentti, joten varmaan menisi myös tuo 40R-kokoinen, joka on ilmeisesti 272 mm pitkä.

Jännitemittaukset täytyy ottaa suolan kanssa, koska ne tehtiin heti ajon jälkeen. Parkkeja pari minuuttia poltettuani ja ~30 s tuuletinta täysillä pyöritettyäni ja sitten sähkölaitteet sammutettuani sain 12,50 v akun navoista. Jännite lähti kuitenkin kiipeämään ylöspäin ja hetki myöhemmin mittasin jännitteeksi 12,75 v. Latausjännite oli 14,90 v, eli ainakin laturi pelittää hyvin.

Jos/kun puhutaan jostakin vanhemmasta autosta, jossa autossa ei vielä ole mitään monimutkaista latauselektroniikkaa tms ja halutaan paras mahdollinen akku, se tarkoitta yleensä sitä, että laitetaan niin iso akku kun sinne fyysisesti on mahdollista asentaa. Kun fyysiset mitat tiedetään, yleensä paras vaihtoehto on kaikkein painavin akku.
Netin mukaan nuo Fordit haluaisivat kalsiumakun, mihin kai viittaa suhteellisen korkea latausjännitekin, mutta mitään kovin fiksua latausjärjestelmässä ei tiettävästi ole.

Bilteman akuilla on ihan hyvä maine ja pitkä takuu. Agm akku on myös hyvä vaihtoehto.
Joo, ja Bilteman [hopea-kalsium] akut näytti olevan samanhintaisia tai halvempia kuin Motonetin [lyijyakut].
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
567
Näköjään specsheetin mukaan siellä nykyään oleva akku on 245 mm pitkä, 176 mm leveä ja 175 mm korkea. Ei ehkä tuon korkeampaa kannata yrittää sovittaa ainakaan ilman tarkempia mittauksia, jotta johdot yltää, akun suojakuori mahtuu päälle ja konepeltikin menee kiinni...


Edit: Auton laturikin on ainakin hieman älykäs alapuolisen mukaan, sikäli kuin Euroopassa ja USA:ssa kootuissa autoissa on käytetty samaa Magneti-Marellin laturia/lataussäädintä...


1722019343113.png
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 053
Viestejä
4 324 614
Jäsenet
72 146
Uusin jäsen
Rampe__

Hinta.fi

Ylös Bottom