Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Jos usein tuosta ajaa, eli paikka ja sen mahdolliset haasteet on tiedossa, voisiko kuitenkin olla viisaampaa ja kaikkien kannalta turvallisempaa vaikka vähän hidastaa siinä, mieluummin kun vain ajaa täysillä tai lähteä sinne autokaistalle kikkailemaan?
No varmasti absoluuttisesti olisi turvallisinta pysähtyä siihen jatkeelle odottelemaan, kunnes yhtäkään autoa ei näy ja ylittää se sitten, vaikka itse saa lähtökohtaisesti normaalisti mennä ensin liikennesääntöjen puitteissa, mutta ei mulla oo turvallisuuden suhteen ollut ongelmia ajoradan puolella taajamissa koskaan. Pari kertaa oon fillarilla osallistunut yhteentörmäykseen, ensimmäisessä autoilija kolasi mut väistämisvelvollisena kääntyessään jatkeen yli ja toisessa käännyin oikeaa laitaa käyttäen alikulkuun, mistä tuli kolmen fillaristin seurue koko reitin leveydeltä ja vetäsin heistä vasemmanpuolimmaista vastapalloon, kun sattuivat juuri alikulun suun tuntumaan kun itse sinne käännyin. Kummallakaan kerralla en ole voinut itse vaikuttaa tapahtuneeseen käytännössä mitenkään ja kummallakin kerralla olen ollut pyörätiellä.

Nykyään asun stadissa, jossa kantakaupungin alueella nyt paljolti jo infrankin puolesta pyöräillään ajoradalla. Huomattavasti toimivampi kokonaisuus noin niinkun pääasiassa omasta mielestäni.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 257
Samaa mieltä, mutta tänkin voi tehdä ihan päin persettä niin kuin tämä ympyrä Espoossa. 50 rajoitus ja tuosta voi autolla ajaa läpi ainakin 70km/h.

Miten tuosta voi ajaa 70km/h?
Rajoitua, sen lisäksi suojatie, kärkikolmio, itse ympyränkin vaatii hiljentämistä.
Se ett joku jollain ajoneuvolla pysyisi hyvälläkelillä kaistalla on eriasia.

Turveradantiellä liikkuu raskaampaakin liikennettä ja bussejakin menee ympyrästä, näkyvyys ja se että kohtuudella pääsee on tärkeää, muuten siihen mitään ympyrää olisi tehty.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
225
Parhaiten se turvallisuus paranisi kun autojen nopeuksia alennettaisi. Tämä on ihan fakta, piste.
Parhaiten se turvallisuus paranisi kun autot kiellettäisiin kokonaan. Se ei ole kuitenkaan idea vapaassa liikkumisessa, vaan se että kaikki noudattaa lakeja ja sääntöjä.

Idiootteja jotka hakee tilanteita löytyy kaikista tien käyttäjistä ja näistä sekä lakia rikkovista pitäisi päästä eroon, ei jotain liikuntamuotoa hankaloittamalla.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 867
Se ei ole kuitenkaan idea vapaassa liikkumisessa, vaan se että kaikki noudattaa lakeja ja sääntöjä.
Niin, ja ongelma tuossa on, että autoilijat eivät tahdo lakia noudattaa. Asiaa parantaisi se, että rakenteellisilla ratkaisuilla pakotettaisiin siihen suuntaan - eli esim. korotetuilla suojateillä.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
592
Miten tuosta voi ajaa 70km/h?
Rajoitua, sen lisäksi suojatie, kärkikolmio, itse ympyränkin vaatii hiljentämistä.
Se ett joku jollain ajoneuvolla pysyisi hyvälläkelillä kaistalla on eriasia.
Etelästä pohjoiseen on melkein suora ajolinja, kun käyttää molempia kaistoja.

Hienosti on tuostakin ympyrästä kuluneet sulkuviivat, vaikka kaistaa ei saa vaihtaa lainkaan.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
225
Niin, ja ongelma tuossa on, että autoilijat eivät tahdo lakia noudattaa. Asiaa parantaisi se, että rakenteellisilla ratkaisuilla pakotettaisiin siihen suuntaan - eli esim. korotetuilla suojateillä.
Ihan yhtälailla niitä lakia noudattamattomia on pyöräilijöistäkin, kuten monesti tässä ketjussa nähty.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 549
Piti oikein googlettaa tietämäni asia kun olin ajamassa liikenneympyrään ja pyöräilijä yritti väkisin antaa tietä (ajoi siis siinä suojatiellä, ei ympyrän sisällä). Tuollaisissa tilanteissa jotenkin hämääntyy vaikka tietää kuka menee ensin. Ensi kerralla voi avata ikkunan ja kertoa oikean marssijärjestyksen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 257
Piti oikein googlettaa tietämäni asia kun olin ajamassa liikenneympyrään ja pyöräilijä yritti väkisin antaa tietä (ajoi siis siinä suojatiellä, ei ympyrän sisällä). Tuollaisissa tilanteissa jotenkin hämääntyy vaikka tietää kuka menee ensin. Ensi kerralla voi avata ikkunan ja kertoa oikean marssijärjestyksen.
Oliko sitä kolmiota ennen pyöräilijän ylityspaikkaa?

Käytänmässä saavuttaessa lähelle ympyrää sellainen on.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
855
:sdarra:

Ei liity tuollaisten kiertoliittymien ongelmallisuuteen mitenkään.
Siis jos liittymä on suunniteltu huonosti, niin ongelma on, että autoilijat eivät tahdo noudattaa lakia niissä. Samaan aikaan samassa paikassa lakia noudattamattomat pyöräilijät eivät liity niiden ongelmallisuuteen mitenkään.
Avaisitko hieman tätä logiikkaasi, itse kun en ymmärrä miten asiat liittyvät toisiinsa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
855

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 549
Täällä on yksi hankala jalkakäytävän ja pihatien risteys jossa oli ennen autoilljalle kolmiot, sitten ne vaihdettiin stop merkkeihin. Tänään ajoin niin oli vaihtunut väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa merkkiin :x3:

Ihme säätämistä…
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 257
Täällä on yksi hankala jalkakäytävän ja pihatien risteys jossa oli ennen autoilljalle kolmiot, sitten ne vaihdettiin stop merkkeihin. Tänään ajoin niin oli vaihtunut väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa merkkiin :x3:

Ihme säätämistä…
Ei taida olla minkään rintsikan pihatie :)

Ilmeisesti siinä ollut ajotavoissa haasteita ja tehty sitten tuo viimeksimiainttu, joka tuli uuden lainmyötä, päätösten jumppaamine ja toteutus voi viedä hetken.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 869
Pyöräilijä kyllä näkee ongelman siinä kun autot ajaa kovaa ohi, mutta pyöräilijä ei näe siinä ongelmaa että jalankulkijoiden seassa 10km/h on jo yli 2x kovempaa kuin niillä jalankulkijoilla.

Massa on yksi paha onnettomuudessa, mutta jos kaksi samanpainoista kolaroi mutta toinen menee yli 2x kovempaa, niin siitäkin seuraa pahaa jälkeä.
Juu onhan se näin, että jos nopeus on tuplat kävelijään, niin kauheaa. Kuitenkin se mikä ratkaisee on törmäysenergia, joka käsittääkseni nopeuden kaksinkertaistuessa sitten nelinkertaistuu. Autolla tuo lähtömassa on jo aivan eri luokkaa.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 102
Tässä risteyksessä näin miten tuolta vasemmalta tuli kovalla vauhdilla kaksi pyöräilijää suoraan kuorma-auton eteen siten, että kuormuri joutui tekemään kovahkon jarrutuksen. Se oli siis menossa suoraan kameran osoittamaan suuntaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 553
Viestejä
4 287 571
Jäsenet
71 678
Uusin jäsen
Milook

Hinta.fi

Ylös Bottom