Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Jos usein tuosta ajaa, eli paikka ja sen mahdolliset haasteet on tiedossa, voisiko kuitenkin olla viisaampaa ja kaikkien kannalta turvallisempaa vaikka vähän hidastaa siinä, mieluummin kun vain ajaa täysillä tai lähteä sinne autokaistalle kikkailemaan?
No varmasti absoluuttisesti olisi turvallisinta pysähtyä siihen jatkeelle odottelemaan, kunnes yhtäkään autoa ei näy ja ylittää se sitten, vaikka itse saa lähtökohtaisesti normaalisti mennä ensin liikennesääntöjen puitteissa, mutta ei mulla oo turvallisuuden suhteen ollut ongelmia ajoradan puolella taajamissa koskaan. Pari kertaa oon fillarilla osallistunut yhteentörmäykseen, ensimmäisessä autoilija kolasi mut väistämisvelvollisena kääntyessään jatkeen yli ja toisessa käännyin oikeaa laitaa käyttäen alikulkuun, mistä tuli kolmen fillaristin seurue koko reitin leveydeltä ja vetäsin heistä vasemmanpuolimmaista vastapalloon, kun sattuivat juuri alikulun suun tuntumaan kun itse sinne käännyin. Kummallakaan kerralla en ole voinut itse vaikuttaa tapahtuneeseen käytännössä mitenkään ja kummallakin kerralla olen ollut pyörätiellä.

Nykyään asun stadissa, jossa kantakaupungin alueella nyt paljolti jo infrankin puolesta pyöräillään ajoradalla. Huomattavasti toimivampi kokonaisuus noin niinkun pääasiassa omasta mielestäni.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 359
Samaa mieltä, mutta tänkin voi tehdä ihan päin persettä niin kuin tämä ympyrä Espoossa. 50 rajoitus ja tuosta voi autolla ajaa läpi ainakin 70km/h.

Miten tuosta voi ajaa 70km/h?
Rajoitua, sen lisäksi suojatie, kärkikolmio, itse ympyränkin vaatii hiljentämistä.
Se ett joku jollain ajoneuvolla pysyisi hyvälläkelillä kaistalla on eriasia.

Turveradantiellä liikkuu raskaampaakin liikennettä ja bussejakin menee ympyrästä, näkyvyys ja se että kohtuudella pääsee on tärkeää, muuten siihen mitään ympyrää olisi tehty.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
246
Parhaiten se turvallisuus paranisi kun autojen nopeuksia alennettaisi. Tämä on ihan fakta, piste.
Parhaiten se turvallisuus paranisi kun autot kiellettäisiin kokonaan. Se ei ole kuitenkaan idea vapaassa liikkumisessa, vaan se että kaikki noudattaa lakeja ja sääntöjä.

Idiootteja jotka hakee tilanteita löytyy kaikista tien käyttäjistä ja näistä sekä lakia rikkovista pitäisi päästä eroon, ei jotain liikuntamuotoa hankaloittamalla.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 881
Se ei ole kuitenkaan idea vapaassa liikkumisessa, vaan se että kaikki noudattaa lakeja ja sääntöjä.
Niin, ja ongelma tuossa on, että autoilijat eivät tahdo lakia noudattaa. Asiaa parantaisi se, että rakenteellisilla ratkaisuilla pakotettaisiin siihen suuntaan - eli esim. korotetuilla suojateillä.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
595
Miten tuosta voi ajaa 70km/h?
Rajoitua, sen lisäksi suojatie, kärkikolmio, itse ympyränkin vaatii hiljentämistä.
Se ett joku jollain ajoneuvolla pysyisi hyvälläkelillä kaistalla on eriasia.
Etelästä pohjoiseen on melkein suora ajolinja, kun käyttää molempia kaistoja.

Hienosti on tuostakin ympyrästä kuluneet sulkuviivat, vaikka kaistaa ei saa vaihtaa lainkaan.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
246
Niin, ja ongelma tuossa on, että autoilijat eivät tahdo lakia noudattaa. Asiaa parantaisi se, että rakenteellisilla ratkaisuilla pakotettaisiin siihen suuntaan - eli esim. korotetuilla suojateillä.
Ihan yhtälailla niitä lakia noudattamattomia on pyöräilijöistäkin, kuten monesti tässä ketjussa nähty.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 620
Sillä erotuksella, että toiselle siitä tulee mahdollisesti seuraamuksia ja toiselle ei :)
Jeps, pyöräilijät pääsee järjestäen jollain somealustalla tärisemään, kun yksi auto on pari senttiä jossain ajoväylän edessä, kun pitää vetää harakirivauhtia hakemaan soijalattea. :tup:
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 576
Piti oikein googlettaa tietämäni asia kun olin ajamassa liikenneympyrään ja pyöräilijä yritti väkisin antaa tietä (ajoi siis siinä suojatiellä, ei ympyrän sisällä). Tuollaisissa tilanteissa jotenkin hämääntyy vaikka tietää kuka menee ensin. Ensi kerralla voi avata ikkunan ja kertoa oikean marssijärjestyksen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 359
Piti oikein googlettaa tietämäni asia kun olin ajamassa liikenneympyrään ja pyöräilijä yritti väkisin antaa tietä (ajoi siis siinä suojatiellä, ei ympyrän sisällä). Tuollaisissa tilanteissa jotenkin hämääntyy vaikka tietää kuka menee ensin. Ensi kerralla voi avata ikkunan ja kertoa oikean marssijärjestyksen.
Oliko sitä kolmiota ennen pyöräilijän ylityspaikkaa?

Käytänmässä saavuttaessa lähelle ympyrää sellainen on.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
879
:sdarra:

Ei liity tuollaisten kiertoliittymien ongelmallisuuteen mitenkään.
Siis jos liittymä on suunniteltu huonosti, niin ongelma on, että autoilijat eivät tahdo noudattaa lakia niissä. Samaan aikaan samassa paikassa lakia noudattamattomat pyöräilijät eivät liity niiden ongelmallisuuteen mitenkään.
Avaisitko hieman tätä logiikkaasi, itse kun en ymmärrä miten asiat liittyvät toisiinsa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 576
Täällä on yksi hankala jalkakäytävän ja pihatien risteys jossa oli ennen autoilljalle kolmiot, sitten ne vaihdettiin stop merkkeihin. Tänään ajoin niin oli vaihtunut väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa merkkiin :x3:

Ihme säätämistä…
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 359
Täällä on yksi hankala jalkakäytävän ja pihatien risteys jossa oli ennen autoilljalle kolmiot, sitten ne vaihdettiin stop merkkeihin. Tänään ajoin niin oli vaihtunut väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa merkkiin :x3:

Ihme säätämistä…
Ei taida olla minkään rintsikan pihatie :)

Ilmeisesti siinä ollut ajotavoissa haasteita ja tehty sitten tuo viimeksimiainttu, joka tuli uuden lainmyötä, päätösten jumppaamine ja toteutus voi viedä hetken.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 576
Ei taida olla minkään rintsikan pihatie :)

Ilmeisesti siinä ollut ajotavoissa haasteita ei tehty sitten tuo viimeksimiainttu, joka tuli uuden lainmyötä, päätösten jumppaamine ja toteutus voi viedä hetken.
Joo ei ole, menee urheiluhallin pihaan. En vaan keksinyt virallista termiä tielle :)
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 874
Pyöräilijä kyllä näkee ongelman siinä kun autot ajaa kovaa ohi, mutta pyöräilijä ei näe siinä ongelmaa että jalankulkijoiden seassa 10km/h on jo yli 2x kovempaa kuin niillä jalankulkijoilla.

Massa on yksi paha onnettomuudessa, mutta jos kaksi samanpainoista kolaroi mutta toinen menee yli 2x kovempaa, niin siitäkin seuraa pahaa jälkeä.
Juu onhan se näin, että jos nopeus on tuplat kävelijään, niin kauheaa. Kuitenkin se mikä ratkaisee on törmäysenergia, joka käsittääkseni nopeuden kaksinkertaistuessa sitten nelinkertaistuu. Autolla tuo lähtömassa on jo aivan eri luokkaa.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 111
Tässä risteyksessä näin miten tuolta vasemmalta tuli kovalla vauhdilla kaksi pyöräilijää suoraan kuorma-auton eteen siten, että kuormuri joutui tekemään kovahkon jarrutuksen. Se oli siis menossa suoraan kameran osoittamaan suuntaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Spandeksit taas vauhdissa. Tällä kerralla sekoilevat keskenään ja yksi meinaa kaatua vastaan tulevan auton alle. Jään odottamaan kommentteja, kuinka tämäkin oli taas muiden vika.

 
  • Tykkää
Reactions: jrp

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
879
Spandeksit taas vauhdissa. Tällä kerralla sekoilevat keskenään ja yksi meinaa kaatua vastaan tulevan auton alle. Jään odottamaan kommentteja, kuinka tämäkin oli taas muiden vika.

Onko tuo muodostelma sen vuoksi niin leveä, että muuten siitä ei olisi mahdollista päästä ohi koska jonosta tulisi liian pitkä?
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 125
Spandeksit taas vauhdissa. Tällä kerralla sekoilevat keskenään ja yksi meinaa kaatua vastaan tulevan auton alle. Jään odottamaan kommentteja, kuinka tämäkin oli taas muiden vika.

Eikö ole jo vähän vanha juttu että kaiken pitäisi olla muiden vika? Video näyttää kokemattomien ryhmäajajien sekoilulta. Takaa tulevat pelkäävät jäävänsä porukasta kun ohitetaan hitaampia ja tekevät typeriä paniikkiliikkeitä.

Aiheeseen liittyen, ennen Helsingin Polkupyöräilijät vetivät ilmaisia lenkkejä ja tarjosivat ryhmäajokoulutuksia niiden ohessa. Se oli aika arvokasta työtä tuollaisen sekoilun välttämiseksi, mutta valitettavasti HePo profiloitui poliittiseksi järjestöksi ja halusi erottautua urheilupyöräilystä.
Samaan aikaan esimerkiksi Tour de Helsinki kuntoajossa oli vedettyjä ryhmiä joissa mentiin siististi parijonossa ja vetojunissa oli keulamiesten lisäksi apuvetäjiä opastamassa. Kyllä sielläkin sekoilua oli, mutta suhteessa osallistujamääriin paljon vähemmän kuin mitä nykyään taitaa kuntoajoissa olla.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 069
Eikö ole jo vähän vanha juttu että kaiken pitäisi olla muiden vika? Video näyttää kokemattomien ryhmäajajien sekoilulta. Takaa tulevat pelkäävät jäävänsä porukasta kun ohitetaan hitaampia ja tekevät typeriä paniikkiliikkeitä.

Aiheeseen liittyen, ennen Helsingin Polkupyöräilijät vetivät ilmaisia lenkkejä ja tarjosivat ryhmäajokoulutuksia niiden ohessa. Se oli aika arvokasta työtä tuollaisen sekoilun välttämiseksi, mutta valitettavasti HePo profiloitui poliittiseksi järjestöksi ja halusi erottautua urheilupyöräilystä.
Samaan aikaan esimerkiksi Tour de Helsinki kuntoajossa oli vedettyjä ryhmiä joissa mentiin siististi parijonossa ja vetojunissa oli keulamiesten lisäksi apuvetäjiä opastamassa. Kyllä sielläkin sekoilua oli, mutta suhteessa osallistujamääriin paljon vähemmän kuin mitä nykyään taitaa kuntoajoissa olla.
Toivottavasti ajoa treenaattiin laillisesti. Liikenteessä ai saa ajella parijonoissa eikä vetojunissa ellei ole suljettu alue tai ilmoitus kulkueesta tehtynä.

Laittomat treenaukset on toki syytäkin lopettaa...
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 125
Toivottavasti ajoa treenaattiin laillisesti. Liikenteessä ai saa ajella parijonoissa eikä vetojunissa ellei ole suljettu alue tai ilmoitus kulkueesta tehtynä.

Laittomat treenaukset on toki syytäkin lopettaa...
Ihan kuin pienet ylinopeudet ja autojen ohjelmointivirityksetkin, joko sireenit päällä hälytysajossa ja tyyppikatsastettuna.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Eikö ole jo vähän vanha juttu että kaiken pitäisi olla muiden vika? Video näyttää kokemattomien ryhmäajajien sekoilulta. Takaa tulevat pelkäävät jäävänsä porukasta kun ohitetaan hitaampia ja tekevät typeriä paniikkiliikkeitä.
Vanha? Ei toki, paitsi jos ei ole huomannut, että kerta toisensa jälkeen näissä tilanteissa tapaa saman kerhon väkeä kehittelemässä kaikenlaisia huimia teorioita siitä miten vika oli nimenomaan muissa, yleensä autoilijoissa. Se on joku asennevamma, joka tuntuu yhdistävän tuota sakkia muun hölmöilyn ohessa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 881
Onko tuo muodostelma sen vuoksi niin leveä, että muuten siitä ei olisi mahdollista päästä ohi koska jonosta tulisi liian pitkä?
Ohitus siinä on menossa. Vähän kyllä häröpallossa ja siitä sitten seurauksena tuo törmäys.
Vanha? Ei toki, paitsi jos ei ole huomannut, että kerta toisensa jälkeen näissä tilanteissa tapaa saman kerhon väkeä kehittelemässä kaikenlaisia huimia teorioita siitä miten vika oli nimenomaan muissa, yleensä autoilijoissa. Se on joku asennevamma, joka tuntuu yhdistävän tuota sakkia muun hölmöilyn ohessa.
Keksi nyt parempi olkiukko, ei tää oikein lähde.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
879
Ohitus siinä on menossa. Vähän kyllä häröpallossa ja siitä sitten seurauksena tuo törmäys.
Ei tuo ohittamiselta näytä, vaan kaikkien mahdollisten ja mahdottomien liikennesääntöjen rikkomiselta. Onneksi vastaavaa ei kovin usein näe tällaisessa mittakaavassa liikenteessä.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
246
Spandeksit taas vauhdissa. Tällä kerralla sekoilevat keskenään ja yksi meinaa kaatua vastaan tulevan auton alle. Jään odottamaan kommentteja, kuinka tämäkin oli taas muiden vika.

Nämä on kyllä hauskoja, samaan aikaan huudetaan 1,5m, 1,5m!!! Sitten vedetään häröpallossa tuolla muun liikenteen seassa kylki kyljessä kiinni! :facepalm:
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 881
Nämä on kyllä hauskoja, samaan aikaan huudetaan 1,5m, 1,5m!!! Sitten vedetään häröpallossa tuolla muun liikenteen seassa kylki kyljessä kiinni! :facepalm:
Jos et ymmärrä mikä ero on 70kg + 70kg törmäyksessä 5km/h nopeuserolla vs. 70kg + 2000kg 50km/h nopeuserolla niin vaikea auttaa.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
246
Jos et ymmärrä mikä ero on 70kg + 70kg törmäyksessä 5km/h nopeuserolla vs. 70kg + 2000kg 50km/h nopeuserolla niin vaikea auttaa.
Jos et ymmärrä minkä kanssa videossa meinattiin kolaroida, niin vaikea auttaa.


Säännöt on tehty rikottavaksi, jos sen tekee pyöräilijä.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 013
Kuvaajaltakin oikein mallisuoritus alkaa panikoimaan / päivittelemään tilannetta niin, että ajautuu vastaantulevien kaistalle. :tdown:
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 881
Jos et ymmärrä minkä kanssa videossa meinattiin kolaroida, niin vaikea auttaa.


Säännöt on tehty rikottavaksi, jos sen tekee pyöräilijä.
Kirjoitit "kylki kyljessä kiinni", oletin että tarkoitit pyöräilijöiden keskinäisiä etäisyyksiä.

Autoihin näyttää videon perusteella olevan se n. 1,5m etäisyyttä. Jos on vähemmän, niin se on ollut pyöräilijöiden oma (huono) valinta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 359
Kuvaajaltakin oikein mallisuoritus alkaa panikoimaan / päivittelemään tilannetta niin, että ajautuu vastaantulevien kaistalle. :tdown:
Luulin eka että kaksikaistaa suuntaansa, mutta siellä vedetään jonossa vastaantulijoiden kaistalla.

Mikä tapahtuma tui oli, siis ilmeisesti joku järjestetty tapahtuma, ja olisko siellä lääkintä ryhmä perässä paikalle, kun pyörimään jäänyttä sen enempää jääty ihmetteleen, saati jelppaileen.

Kaatunut ilmeisesti tämä
some julkkis is.fi (Akku Juuson selkärepussa roihahti liekkeihin yllättäen) , akku jossai keilailuradalla syttyneet.

Edit ilmeisesti tuon kaatumis videon kuvannut oli tuo Juuso, eikä kaatuja.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Luulin eka että kaksikaistaa suuntaansa, mutta siellä vedetään jonossa vastaantulijoiden kaistalla.

Mikä tapahtuma tui oli, siis ilmeisesti joku järjestetty tapahtuma, ja olisko siellä lääkintä ryhmä perässä paikalle, kun pyörimään jäänyttä sen enempää jääty ihmetteleen, saati jelppaileen.

Kaatunut ilmeisesti tämä some julkkis is.fi (Akku Juuson selkärepussa roihahti liekkeihin yllättäen) , akku jossai keilailuradalla syttyneet.
Kyllä se tuosta videosta mielestäni ihan hyvin selviää, että "Turunpug", eli Juuso Jokinen oli tuossa se striimaaja, ei onnettomuuteen joutunut pyöräilijä. Tapahtuma oli Saimaa Cycling Tour. Reitti on 300 km pitkä ja se järjestetään yleisillä teillä. Säännöissä on kyllä kaikenlaisia ehtoja ja suosituksia tien oikeassa reunassa jonossa ajamisesta jne, mutta perinteisesti spandeksikuteet, säännöt ja terve järki eivät kulje käsi kädessä.

Täällä vielä tarkemmin:

 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
913
Sinä se jaksat aina yleistää porukkaa ajoasujen perusteella.

Päin vittua ajelevat sähköskuuttailijat, sähköpyöräilijät ja muut perseilijät ei ilmeisesti haittaa ollenkaan? Noita näkee nimittäin joka päivä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Sinä se jaksat aina yleistää porukkaa ajoasujen perusteella.

Päin vittua ajelevat sähköskuuttailijat, sähköpyöräilijät ja muut perseilijät ei ilmeisesti haittaa ollenkaan? Noita näkee nimittäin joka päivä.
Vilkaisepas ketjun otsikkoa. Sen jälkeen voit miettiä, että miksi miksi täällä puidaan pyöräilijöissä ärsyttäviä asioita, eikä tasapuolisesti ihan kaikkia muita maailmassa ilmeneviä ärsyttäviä asioita.

Ja edelleen se spandeksi kuvaa lähinnä ajatusmaailmaa, ei pelkästään vaatetusta. Asusteissa ei sinäänsä ole mitään vikaa, mutta jostain syystä noissa noiden kuteiden myötä löytyy melko suora yhteys putkikatseiseen, jopa kieroutuneeseen ajatusmaailmaan, jossa pyöräilijöilä on vain oikeuksia, eikä niinkään velvollisuuksia ja sitten kun jotain sattuu, haetaan syytä ensisijaisesti kaikkialta muualta.

Miten muuten mm. mainitsemasi sähköpyöräililijät mielestäsi perseilevät liikenteessä? Ei muuten, mutta en ole itse havainnut siinä joukossa mitään kollektiivista perseilykäyttäytymistä, tyyliin spandeksien liiallinen tilannenopeus ja/tai ajoradalla ajaminen, vaikka vieressä olisi pyörätie jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 359
Tapahtuma oli Saimaa Cycling Tour. Reitti on 300 km pitkä ja se järjestetään yleisillä teillä. Säännöissä on kyllä kaikenlaisia ehtoja ja suosituksia tien oikeassa reunassa jonossa ajamisesta jne, mutta perinteisesti spandeksikuteet, säännöt ja terve järki eivät kulje käsi kädessä.
Säännöt aika selkeitä, tärkein 18v 300km ikärajan jälkeen
  • Suomen laki kieltää roskaamisen, älä heitä mitään roskia luontoon vaan tuo roskat mukanasi lähimmälle huoltopisteelle ja laite ne jäteastiaan tai heitä ne reitin varrelle merkityille roska-alueille
No, videoon liittyen
  • Aja tien oikeassa reunassa ja pysy aina omalla kaistallasi
...
  • Ole varovainen ohittaessasi toisia pyöräilijöitä tai pyöräilijäryhmiä ja jätä ohituksissa riittävä turvaväli
Ja suositus
  • Saimaa Cycle Tour suosittelee, että pyöräilijät pyöräilevät yhdessä jonossa tapahtuman aikana, jotta emme häiritse muita tiellä liikkujia
Jotain voi mutilla järjestäjän julkaisemista kuvista, onko hyväksyntä, vai onko vain voimaton , no jälkimmäinen kai johtaisi siihen että peli vihellettäisiin poikki.


kuva_2024-07-01_133502638.pngkuva_2024-07-01_133809028.png


Viikonloppuna pyöräiliää oli liikenteessä, koska ei autoketju, niin kommentoin pyöräilijöitä, isossa kuvassa se paikka oikeassa reunassa hyvin hallussa, jos mennään ajoradalla, moottoriliikenteen seassa, varsinkin jos se pinnar puuttuu/olematon, niin taustapeili on harvinaisuus, + jäykät niskat, niin sivuttaisiirtymät tuurin kauppaa, suuntamerkit hukassa ja siitä ei isoa apua jos iman suuntamerkkiä siirtyy keskiviivan tuntumaan ja merkkiä näytetään, kun kääntyminen alkaa/aloitettu.

Boomereille ilmeisesti opetettu se keskiviivan kautta kääntyminen, nuoremmille kai suoria ylityksiä..
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 576
Kuvaajaltakin oikein mallisuoritus alkaa panikoimaan / päivittelemään tilannetta niin, että ajautuu vastaantulevien kaistalle. :tdown:
Huomasin ihan saman, miksi niiden pitää edes ajaa noin lähellä keskiviivaa. Voisivat vetää oikeaa reunaa jonossa. Eihän noista edes pääse helposti ohi autolla kun ajavat rinnakkain. Kertoo jotain spandex sapiensin ajattelutavasta että onnettomuudesta huolimatta jengi vaan ajaa ettei keskinopeus pääse laskemaan kun on "tavoitteet". Mikä tahansa muu laji niin olisivat kaikki keskeyttäneet tai ainakin pistäneet ajon tauolle tuollaisen tilanteen kohdalla. Helvetin enkelitkin olisivat pysähtyneet jos yksi kaatuisi.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 881
Huomasin ihan saman, miksi niiden pitää edes ajaa noin lähellä keskiviivaa. Voisivat vetää oikeaa reunaa jonossa. Eihän noista edes pääse helposti ohi autolla kun ajavat rinnakkain.
Kyllä mun mielestä lyhyt ryhmä on helpompi ohittaa kuin pitkä (vrt. pitkä rekka vs. lyhyt rekka).
Kertoo jotain spandex sapiensin ajattelutavasta että onnettomuudesta huolimatta jengi vaan ajaa ettei keskinopeus pääse laskemaan kun on "tavoitteet". Mikä tahansa muu laji niin olisivat kaikki keskeyttäneet tai ainakin pistäneet ajon tauolle tuollaisen tilanteen kohdalla. Helvetin enkelitkin olisivat pysähtyneet jos yksi kaatuisi.
Ootko tosissas? Sehän olisi tosi hyvä idea kun kaikki vetäisivät liinat kiinni yhteen häröpalloon keskelle kaistaa sen sijaan että tarvittavat pari pysähtyy ja muut vaan jatkaa matkaa. Tuskin ne Hellaritkaan noin toimisivat kuten kuvittelet.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
246
Kyllä mun mielestä lyhyt ryhmä on helpompi ohittaa kuin pitkä (vrt. pitkä rekka vs. lyhyt rekka).

Ootko tosissas? Sehän olisi tosi hyvä idea kun kaikki vetäisivät liinat kiinni yhteen häröpalloon keskelle kaistaa sen sijaan että tarvittavat pari pysähtyy ja muut vaan jatkaa matkaa. Tuskin ne Hellaritkaan noin toimisivat kuten kuvittelet.
Kyllä, lyhyt ryhmä kylki kyljessä kiinni paras kuten video näytti :facepalm:

Video sen todistaa, yksi tekee 10cm siirtymän sivulle päin syystä X, niin toinen on melkein auton konepellillä.

Sitten kun otetaan se toinen ikuinen itkuvirsi pyöräilijöiltä, 1,5m, miten luulet ohituksen onnistuvan jos koko kaistan leveydellä pyöräilijöitä "lyhyessä ryhmässä" ja siihen pitäisi vielä jättää se 1,5m tilaa sivusuunnassa kun mennään ohi. Moottoripyörä kyllä, autolla pientareen puolelta kyllä, sitä isommat ei onnistu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 359
Kyllä mun mielestä lyhyt ryhmä on helpompi ohittaa kuin pitkä (vrt. pitkä rekka vs. lyhyt rekka).
Vähän riippuu tilanteesta. Siitä kai lähdetään että kymmenien kilomterien tapahtumassa mikä järjesetty normaalinliikenteen seassa on ne välit riittävän pitkiä. rinnakkain meno paikka kohtaista, millainen ajorata, jos kapea väylä ja ohittaminen onnistuu vain tilanteissa missä ei vastaantulijoita, tai väistetään, niin ehkä lyhyet parijonot ei ole haitaksi, vs lyhyet jonot. Tärkeää että touhu on ennustettavaa ja ohittamisen voi tehdä turvallisesti.

Jossain toisessa kohtaa se parijono voi olla niin leveä että rajoittaa ohittamista, ja jonon ohittaminen olisi helppoa ja turvallista.

Videolla , sen tapahtumassa rikottiin kaikintavoi sääntöjä, niin järjestäjän ohjeita ja turvallisuutta.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
705
Mikäs on videon tapauksessa kun pyöriä kulkee keskiviivaa pitkin, heidän mielipiteensä, jotka vaativat 1,5 metriä turvaväliä auton ja pyörän välissä? Pitääkö vastaantulevan auton: 1. Pysähtyä 2. Ajaa metsään 3. Hidastaa, minkä verran jos rajoitus on 60? Vaiko 4, jokin muu?
 
Liittynyt
08.08.2020
Viestejä
61
Mikäs on videon tapauksessa kun pyöriä kulkee keskiviivaa pitkin, heidän mielipiteensä, jotka vaativat 1,5 metriä turvaväliä auton ja pyörän välissä? Pitääkö vastaantulevan auton: 1. Pysähtyä 2. Ajaa metsään 3. Hidastaa, minkä verran jos rajoitus on 60? Vaiko 4, jokin muu?
4. Se vastaantuleva auto ei ohittamassa takaapäin pyöräilijää alle 1,5m etäisyydeltä, joten riittää kun autoilija ajaa omalla kaistallaan niin oikealla mitä laissa on säädetty. Kyllä autoilija siihen pystyy, eikös vaan.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 881
Mikäs on videon tapauksessa kun pyöriä kulkee keskiviivaa pitkin, heidän mielipiteensä, jotka vaativat 1,5 metriä turvaväliä auton ja pyörän välissä? Pitääkö vastaantulevan auton: 1. Pysähtyä 2. Ajaa metsään 3. Hidastaa, minkä verran jos rajoitus on 60? Vaiko 4, jokin muu?
Eikö se nyt ole aika selvä että ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin ajaa normaalisti mahdollisimman oikealla. Tuossa videolla pyöräilijät itse tekevät päätöksen tinkiä marginaaleista.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 576
Kyllä mun mielestä lyhyt ryhmä on helpompi ohittaa kuin pitkä (vrt. pitkä rekka vs. lyhyt rekka).
Jos ne ajavat tien reunassa jonossa niin kaikki pääsevät ohi? Jos isompi rekka niin pyöräilijä pientareelle ja tarvittaessa pysähtyy.

Kyllä minä ainakin pysähtyisin kaveria auttamaan. Vaikka fyysinen vahinko ehkä pieni (tarina ei kerro) toi voi olla henkisesti kova paikka kun kävi noin lähellä kuolemaa tai ainakin vakavaa loukkaantumista. Mutta kukin tyylillään.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
705
Eikö se nyt ole aika selvä että ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin ajaa normaalisti mahdollisimman oikealla. Tuossa videolla pyöräilijät itse tekevät päätöksen tinkiä marginaaleista.
Ei, ei todellakaan ollut selvää. Sen verran älyttömyyksiä olen joiltakin pyöräilijöiltä kuullut. Mutta nyt on, kiitän siitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 004
Viestejä
4 296 274
Jäsenet
71 763
Uusin jäsen
ToivonenTJT

Hinta.fi

Ylös Bottom