Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 060
No tulihan se hölmösti, mutta ehkä kaveri oli kyllästynyt siihen, että autot tulee usein samalla tavalla kolmion takaa pyöräilijöiden eteen. Vähän joustavuutta ja yhteispeliä niin sillä homma kulkee :kahvi:
Joustavuus ja yhteispeli lähtee ihan liikkeelle siitä että noudatetaan sääntöjä. Väistäminen on ihan top 2:ssa siellä että saadaan yhteispeli toimimaan.
 

jrp

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
846
No tulihan se hölmösti, mutta ehkä kaveri oli kyllästynyt siihen, että autot tulee usein samalla tavalla kolmion takaa pyöräilijöiden eteen.
Tuolla asenteella liikkuminen on vaarallista, etenkin itselleen. Eihän se autoilija voi tietää, että kolmion takaa tulijaan arvaamattomaan käytökseen pitää varautua koska tulija on pahoittanut mielensä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 084
Moni pyöräilijä ei ilmeisesti miellä olevansa ajoneuvon kuljettaja ja ei tästä syystä osaa ajatella, että sääntöjäkin pitäisi noudattaa. Surutta päästellään esim. päin punaisia ja stop-merkeilläkään ei niin väliä ole.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
623
Miksi olisi autoilija lapun saanut? Ei käsimerkin näyttö ajojärjestystä muuta, eikä tuossa suoralla tiellä varsinaisesti autoilijalla ole edes mitään tarvetta seurata mitä siellä viereisellä kevyenliikenteenväylällä joku pyöräilijä touhuaa. Onneksi tässä bemarikuskilla refleksit toimi.
Varomattomuus liikenteessä -pykälä antaa mahdollisuuden laputtaa melkein mistä vaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 687
Ärsyttää 80 tiellä pyöräilijät, jotka eivät osaa polkea tien reunassa
Vaikka itse olisit autoilijana täydellinen ja ohittaisit fillaristin kunnon turvavälillä sivusuunnassa ja tarvittaessa esim odottelet ihan vastaantulevalta liikenteeltä rakoa yms, niin se ei tarkoita, ettäkö kaikki olisivat.

Itselläni on ainakin taipumus ajaa sellasella välillä reunaan, että se ajamainen on mulle mahdollisimman turvallista jätän silloin väliä esim 1m sinne asfaltin reunaan, jotta liian läheltä ohiajavat ei aiheuta mitään heilahdusta ojaan jne.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
195
Yksinäinen spandex oli päättänyt että hän ajaa kuvan kohdassa ajoradalla vaikka vieressä menee hyvä ja leveä kelvi, oli vissiin lenkki lopuillaan kun mihinkään ei ollut kiire ja mentiin 10km/h ilman käsiä vettä hörppien!

1000016931.png
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
47
Vaikka itse olisit autoilijana täydellinen ja ohittaisit fillaristin kunnon turvavälillä sivusuunnassa ja tarvittaessa esim odottelet ihan vastaantulevalta liikenteeltä rakoa yms, niin se ei tarkoita, ettäkö kaikki olisivat.

Itselläni on ainakin taipumus ajaa sellasella välillä reunaan, että se ajamainen on mulle mahdollisimman turvallista jätän silloin väliä esim 1m sinne asfaltin reunaan, jotta liian läheltä ohiajavat ei aiheuta mitään heilahdusta ojaan jne.
Pidä siitä tangosta kiinni niin ei aiheudu heilahtamisia siitä, että autot ajavat ohi. Onkohan pyörä liian haastava kulkuväline, jos tarvitset metrin asfaltin reunaan? ( Jos piennarta ei ole, pyöräilijä ajaa ajoradalla niin lähellä oikeaa reunaa kuin se on turvallista. (tieliikennelaki 18 §, 19 §, 79 §, liite 3.4) )
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 028
.... Itselläni on ainakin taipumus ajaa sellasella välillä reunaan, että se ajamainen on mulle mahdollisimman turvallista jätän silloin väliä esim 1m sinne asfaltin reunaan, jotta liian läheltä ohiajavat ei aiheuta mitään heilahdusta ojaan jne.
Pidä siitä tangosta kiinni niin ei aiheudu heilahtamisia siitä, että autot ajavat ohi. Onkohan pyörä liian haastava kulkuväline, jos tarvitset metrin asfaltin reunaan? ( Jos piennarta ei ole, pyöräilijä ajaa ajoradalla niin lähellä oikeaa reunaa kuin se on turvallista. (tieliikennelaki 18 §, 19 §, 79 §, liite 3.4) )
Metri väliä reunaa, kuullostaa tavallisella filarilla kyllä aikamoiselta, tulee mieleen no en tiedä .... mutta ei tuollaisella sitten mahdu niihin pyörille tarkoitetuille väylille ja on toki parempi ajaa moottoriajoneuvojen seassa. Mutta aika pakottava reitti pitää olla että jonnekkin kantatielle lähtisin polkeen, saati isommille. Ei ne kaikki keltaisella viivalla jää siinne perään körötteleen, ja bussit ja raskaampien kuskit voivat vetää vähän vaarallisesti ohi.

Joillain on niitä useampi renkaisia kulkuneovoja, esim kolmipyäräinen, kaksi takarekannasta rinnan, yksi edessä keskelle, heille ne tarinaraidat voi olla ikäviä, jos ei mahdu kokonaan tarinaviivan oikealle puolelle, voi olla vaikea sovittaa tärinaraita renkaiden väliin. niin heillä voi olla painetta tulla metrin päähän, mutta taitavat vältellä sellaisia pätkiä , mutta jos esim kotimatkalle osuu, niin "pakko" kipuilla.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 391
Itselläni on ainakin taipumus ajaa sellasella välillä reunaan, että se ajamainen on mulle mahdollisimman turvallista jätän silloin väliä esim 1m sinne asfaltin reunaan, jotta liian läheltä ohiajavat ei aiheuta mitään heilahdusta ojaan jne.
Jos fillarilla tarvitaan metrin väli asfaltin reunaan, se kuulostaa kyllä siltä että kuljettaja ei ole soveltuva rattiin/tankoon liikenteeseen muiden sekaan alkuunkaan syystä tai toisesta. Pyöräilyä aloittelevilla pikkulapsilla se pyörä voi hyvin sen metrin verran seilata sivusuunnassa, mutta silloin ei vielä autotien reunaan olekaan asiaa, sitten vasta kun alkaa kulkemaan turvallisesti suoraan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 687
Jos fillarilla tarvitaan metrin väli asfaltin reunaan, se kuulostaa kyllä siltä että kuljettaja ei ole soveltuva rattiin/tankoon liikenteeseen muiden sekaan alkuunkaan syystä tai toisesta. Pyöräilyä aloittelevilla pikkulapsilla se pyörä voi hyvin sen metrin verran seilata sivusuunnassa, mutta silloin ei vielä autotien reunaan olekaan asiaa, sitten vasta kun alkaa kulkemaan turvallisesti suoraan.
Hyvää olkiukkoilua ja maalitolppien siirtelyä kyllä vastauksessasi, mutta valitettavasti kerroin jo omassa viestissäni sen syyn tilantarpeelle. Ajaa fillarilla kuinka reunassa hyvänsä, niin osa autoilijoista katsoo tarpeelliseksi ohittaa hihaa hipoen. Ymmärrät varmaan, että ohi ajavan ajoneuvon ilmavirta tai ihan tosi läheltä ohi ajaminen voi vaikuttaa siihen fillarin ajolinjaan, kun kuski voi esimerkiksi säikähtää tilannetta ja väistää hieman sivuun refleksinomaisesti. Noissa keisseissä on mukavaa, että siinä on sitä asfalttia mille voi väistää.

Perinteinen muna-kana ongelma siis, eli autoilijat omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, että fillarilla on pakko ottaa vähän enemmän tilaa, jolloin tilanne on autoilijalle vielä hankalampi. Eipä näistä mihinkään pääse valitettavasti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 687
Pidä siitä tangosta kiinni niin ei aiheudu heilahtamisia siitä, että autot ajavat ohi. Onkohan pyörä liian haastava kulkuväline, jos tarvitset metrin asfaltin reunaan? ( Jos piennarta ei ole, pyöräilijä ajaa ajoradalla niin lähellä oikeaa reunaa kuin se on turvallista. (tieliikennelaki 18 §, 19 §, 79 §, liite 3.4) )
Jeps, itse määritän turvallisen etäisyyden sinne asfaltin reunaan sellaseksi, että jos säpsähdän ihan hihaa hipoen ohittamista ja refleksinomaisesti "väistän" sivusuunnassa, niin siellä on vielä jotain minne väistää. Tällehän ei olisi tarvetta, jos autoilijat alunperinkin ohittaisivat järkevällä etäisyydellä, mutta suurin osa ei näin toimi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 298
Mitä on kilpapyöräilijöiden "pakat"?
Pakka == rataspakka eli ratasvaihteisen pyörän takarattaat. Englanniksi "casette". Ne myydään kaikki kerrallaan eikä yksittäiskappaleina.



Täällä vaan tämän ketjun aloitti joku trolli(*) joka käytti termiä aivan väärin, pyöräilijöiden parijonosta.

"telaketju" on se termi mitä kilpapyöräilijät käyttävät parijonostaan.

(*) Trollin tunnuskin poistettu koska rikkonut niin paljon formin sääntöjä
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 830
Itse tuossa juuri viikonloppuna tuli ohiteltua useampi fillaristi ja kehittelin tällaisen "pyöräilijän ohittamisen 101":

1. Jos ei ole vastaantulijoita niin siirry kokonaan vastaantulijoiden kaistalle. Tällöin ohituksen voi tehdä juurikaan omaa nopeutta hidastamatta.
2. Jos on vastaantulijoita, mutta kyseessä leveä maantie kunnon pientareilla niin että pyöräilijän mahtuu ohittamaan samaa kaistaa käyttäen 1,5m turvavälillä, hidasta vauhti noin max. 50km/h jolloin nopeusero ohitettavaan ei ole kovin suuri ja suorita ohitus aivan keskiviivaa nuollen.
3. Jos on vastaantulijoita ja kapea tie, odota sopivaa ohituspaikkaa ks. kohta 1.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 298
Lauantaina jälleen:

Liikennesääntöjä osaamaton autoilija pysähtyi ja alkoi antamaan minulle (kun olin myös jo pysähtynyt että menen sen jälkeen) tietä tilanteessa, jossa minulla oli väistämisvelvollisuus. Kun en mennyt vaan yritin viittoa sille että suojatie ei koske pyöräilijöitä osoittaen suojatie-merkkiä ja näyttäen sormilla kävely-elettä, autoilija näytti keskaria.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 894
Jeps, itse määritän turvallisen etäisyyden sinne asfaltin reunaan sellaseksi, että jos säpsähdän ihan hihaa hipoen ohittamista ja refleksinomaisesti "väistän" sivusuunnassa, niin siellä on vielä jotain minne väistää. Tällehän ei olisi tarvetta, jos autoilijat alunperinkin ohittaisivat järkevällä etäisyydellä, mutta suurin osa ei näin toimi.
Juurin näin. Jokainen voi mennä maantien laitaan seisomaan ja kokeilemaan, miltä tuntuu kun auto ajaa vaikka 80km/h metrin päästä ohi. Sitä se nimittäin vastaa, kun tuolla 100km/h tiellä joku ajaa pyöräilijän ohi (nopeusero n. 75-80km/h helposti).

Seuraavat videot liittyvät aiheeseen:


 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
347
Itse tuossa juuri viikonloppuna tuli ohiteltua useampi fillaristi ja kehittelin tällaisen "pyöräilijän ohittamisen 101":

1. Jos ei ole vastaantulijoita niin siirry kokonaan vastaantulijoiden kaistalle. Tällöin ohituksen voi tehdä juurikaan omaa nopeutta hidastamatta.
2. Jos on vastaantulijoita, mutta kyseessä leveä maantie niin että pyöräilijän mahtuu ohittamaan samaa kaistaa käyttäen, hidasta vauhti noin max. 50km/h jolloin nopeusero ohitettavaan ei ole kovin suuri ja suorita ohitus aivan keskiviivaa nuollen.
3. Jos on vastaantulijoita ja kapea tie, odota sopivaa ohituspaikkaa ks. kohta 1.
Tai miksei toimisi niinkuin ulkomailla toimitaan, ohita vain vastaantulijan kaistalla. Ei kukaan ohita mopoa tai traktoriakaan keskiviivaa nuollen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 298
Moni pyöräilijä ei ilmeisesti miellä olevansa ajoneuvon kuljettaja ja ei tästä syystä osaa ajatella, että sääntöjäkin pitäisi noudattaa. Surutta päästellään esim. päin punaisia ja stop-merkeilläkään ei niin väliä ole.
Vielä useampi autoilija ei miellä niiden pyöräilijöiden olevan ajoneuvon kuljettajia, vaan käyttäytyy niitä kohtaan kuten ne olisivat jalankulkijoita. Alkaa päästelemään niitä yli suojateillä tilanteessa missä itsellä olisi etuajo-oikeus, ja ärsyyntyy siitä, että pyörällä ajetaan ajoradalla, vaikka se on nimenomaan kaikille ajoneuvoille se oletuksena käytettävä tien osuus ellei toisin erikseen määrätä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 830
Tai miksei toimisi niinkuin ulkomailla toimitaan, ohita vain vastaantulijan kaistalla. Ei kukaan ohita mopoa tai traktoriakaan keskiviivaa nuollen.
Tarkoitin tietysti, että väliä pitää jäädä se vähintään 1,5m. Täsmensin vähän viestiä.

Voihan traktorinkin ohittaa samaa kaistaa jos mahtuu. Harvalla tiellä tietysti mahtuu, mutta ainakin kutostie Kotka-Kouvola on tällainen.

Traktorin ohittaminen on toisaalta helpompaa, koska turvaväliä ei tarvitse yhtään niin paljon kuin fillaristiin. Teoriassa joku puoli metriäkin riittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 090
Lauantaina jälleen:

Liikennesääntöjä osaamaton autoilija pysähtyi ja alkoi antamaan minulle (kun olin myös jo pysähtynyt että menen sen jälkeen) tietä tilanteessa, jossa minulla oli väistämisvelvollisuus. Kun en mennyt vaan yritin viittoa sille että suojatie ei koske pyöräilijöitä osoittaen suojatie-merkkiä ja näyttäen sormilla kävely-elettä, autoilija näytti keskaria.
Meillä samat, mutta toisinpäin. En antanut tietä väistämisvelvolliselle pyöräilijälle Espoon Säterissä niin sain keskisormea, käsienlevittelyä ja huutelua. Sinänsä erikoinen ajotyyli, että veti aivan silmät kiinni siinä kohdassa ja veti perässään ilmeisesti lapsiaan kärryssä.

Itse arvokkaan kuorman kanssa toimisin ehkä hieman eri tavalla. Oli pakko oikein ottaa autokamerasta video talteen.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
383
Hommasin uuden pyörän ja on nyt mukavasti sillä kertynyt kilometrejä. Huomaa kyllä kenellä pyöräilijöistä on ajokortti ja kellä ei. Oma pää pyörii kuin vähämielisellä kun olen kaksipyöräisellä liikenteessä, kun taas suurin osa kanssapyöräilijöistä ei katso yhtään mihinkään. En vaan pysty ymmärtämään että siinä vedetään 20-40km/h vauhdilla ja muu maailma lakkaa olemasta. En tiedä onko sitä todella outo ilmestys kun kolmattakymmentä vuotta pääsiassa autolla kulkenut, niin nyt itse pyöräilijänä tuntee ja tietää liikennesäännöt, on sellainen outolintu joka kiinnittää huomiota väistämissääntöihin ja liikennemerkkeihin. Olisipa edes jonkinlainen perusopetus liikennesääntöihin ja -käyttäytymiseen ennen kuin lasketaan ketään minkään kulkuneuvon ohjaimiin.

Tämähän ei ärsytä, vaan lähinnä huvittaa. Olen vuosikausia ihmetellyt yhtä suojatietä josta pyöräilijät vetävät kuin kuninkaat, vaikka heillä olisi väistämisvelvollisuus. Juuri niinä päivinä kun korkkasin uuden pyöräni, tuon kyseisen tienylityspaikan väistämissäännöt muuttuivat, ja autoille tuli kolmio (olen siis tätä toivonutkin niin on ainakin selkeä tilanne). Noh, siinähän meinasi joku patu tulla autollaan päälle. Joutui hätäjarrutuksen vetämään kun me neljä hitaasti tietä ylittävää pyöräilijää oltiin ilmeisen yllätyksellisesti yhtäkkiä siinä. Pieni nolostuminen ratin takaa näkyi kun huidoin ja osoitin pesukoneen kokoista kolmiota siinä hänen vieressään.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
229
Tämähän ei ärsytä, vaan lähinnä huvittaa. Olen vuosikausia ihmetellyt yhtä suojatietä josta pyöräilijät vetävät kuin kuninkaat, vaikka heillä olisi väistämisvelvollisuus. Juuri niinä päivinä kun korkkasin uuden pyöräni, tuon kyseisen tienylityspaikan väistämissäännöt muuttuivat, ja autoille tuli kolmio (olen siis tätä toivonutkin niin on ainakin selkeä tilanne). Noh, siinähän meinasi joku patu tulla autollaan päälle. Joutui hätäjarrutuksen vetämään kun me neljä hitaasti tietä ylittävää pyöräilijää oltiin ilmeisen yllätyksellisesti yhtäkkiä siinä. Pieni nolostuminen ratin takaa näkyi kun huidoin ja osoitin pesukoneen kokoista kolmiota siinä hänen vieressään.
Tämähän on siis pyöräilijälle lähes jokapäiväinen tapahtuma, että joku autoilija yrittää tulla kolmion takaa pyörätien päälle odottelemaan "vuoroaan", havainnoiden lähinnä toisia autoilijoita.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 687
Tämähän on siis pyöräilijälle lähes jokapäiväinen tapahtuma, että joku autoilija yrittää tulla kolmion takaa pyörätien päälle odottelemaan "vuoroaan", havainnoiden lähinnä toisia autoilijoita.
Joo, itse oon ottanut tollasisa 30-40 rajoituksella olevissa taajamissa ihan peruskäytännöksi, että ajan ajoradalla, jolloin se autoilija huomaa mut ajoradalla, koska monesti tollasilla asuinaluekaduilla on myös noi näkemäalueet risteyksissä heikompia.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 391
Ymmärrät varmaan, että ohi ajavan ajoneuvon ilmavirta tai ihan tosi läheltä ohi ajaminen voi vaikuttaa siihen fillarin ajolinjaan, kun kuski voi esimerkiksi säikähtää tilannetta ja väistää hieman sivuun refleksinomaisesti. Noissa keisseissä on mukavaa, että siinä on sitä asfalttia mille voi väistää.

Perinteinen muna-kana ongelma siis, eli autoilijat omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, että fillarilla on pakko ottaa vähän enemmän tilaa, jolloin tilanne on autoilijalle vielä hankalampi. Eipä näistä mihinkään pääse valitettavasti.
Olen ihan riittävästä ajanut siellä pientareella/tien reunassa ja ajan edelleenkin, tiedän miltä se läheltä ohittavan ilmavirta tuntuu. Tilateesta tekee kaikille kuitenkin vaarallisemman, jos otetaan se ~metri liikaa sinne autokaistan puolelle. Suosittelen punaista viiriä siihen pyörään, sekä taustapeiliä, niin ei niin pelästy niitä autoja.

Vielä useampi autoilija ei miellä niiden pyöräilijöiden olevan ajoneuvon kuljettajia, vaan käyttäytyy niitä kohtaan kuten ne olisivat jalankulkijoita. Alkaa päästelemään niitä yli suojateillä tilanteessa missä itsellä olisi etuajo-oikeus
Tähän on monta syytä, yksi on itse pyöräilijät, jotka hyvin usein ajavat kaksilla säännöillä. Ovat olevinaan jalankulkijoita tai sitten ajoneuvon kuljettajia, riippuen kumpi paremmin siinä tilanteessa palvelee omaa etua. Toinen syy on mm suojatiesääntöjen epäselvyys. Ihan liikaa tulkinnanvaraa ja poikkeuksia, vaikka periaatteessa suojatiesäännöt onkin hyvin selvät sitten kun ne osaa. Hyvin usein niitä ei osata, edes siis auton kuljettajat eivät välttämättä osaa, lisäksi on näitä ylikohteliaita autonkuljettajia jotka ehkä osaavat, mutta väistävät silti, näiden kanssa on ongelmia myös muilla autoilijoilla välillä risteyksissä.


..ja ärsyyntyy siitä, että pyörällä ajetaan ajoradalla, vaikka se on nimenomaan kaikille ajoneuvoille se oletuksena käytettävä tien osuus ellei toisin erikseen määrätä.
Kukaan autoilija ei ärsyynny ajoradalla ajamisesta, paitsi silloin kun siinä on hyvä kevyenliikenteenväylä vieressä jossa sen pyöräilijän kuuluisi ajaa, tai sitten jos siinä ajoradalla urpoillaan jossain parijonossa/kolmoisjonossa, eikä normaalisti jonossa peräkkäin kuten kuuluu, tai jos ei ajeta tien reunan tuntumassa kuten kuuluu, vaan keskellä sitä autokaistaa. Ollaan hyvin topicin aiheessa ja tiedän, että tämä ei tämä mihinkään johda, mutta näin autoilijan ja myös pyöräilijän mielestä autoilijoiden ärsytys on 100% pyöräilijöiden itsensä aiheuttamaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 687
Olen ihan riittävästä ajanut siellä pientareella/tien reunassa ja ajan edelleenkin, tiedän miltä se läheltä ohittavan ilmavirta tuntuu. Tilateesta tekee kaikille kuitenkin vaarallisemman, jos otetaan se ~metri liikaa sinne autokaistan puolelle. Suosittelen punaista viiriä siihen pyörään, sekä taustapeiliä, niin ei niin pelästy niitä autoja.


Tähän on monta syytä, yksi on itse pyöräilijät, jotka hyvin usein ajavat kaksilla säännöillä. Ovat olevinaan jalankulkijoita tai sitten ajoneuvon kuljettajia, riippuen kumpi paremmin siinä tilanteessa palvelee omaa etua. Toinen syy on mm suojatiesääntöjen epäselvyys. Ihan liikaa tulkinnanvaraa ja poikkeuksia, vaikka periaatteessa suojatiesäännöt onkin hyvin selvät sitten kun ne osaa. Hyvin usein niitä ei osata, edes siis auton kuljettajat eivät välttämättä osaa, lisäksi on näitä ylikohteliaita autonkuljettajia jotka ehkä osaavat, mutta väistävät silti, näiden kanssa on ongelmia myös muilla autoilijoilla välillä risteyksissä.



Kukaan autoilija ei ärsyynny ajoradalla ajamisesta, paitsi silloin kun siinä on hyvä kevyenliikenteenväylä vieressä jossa sen pyöräilijän kuuluisi ajaa, tai sitten jos siinä ajoradalla urpoillaan jossain parijonossa/kolmoisjonossa, eikä normaalisti jonossa peräkkäin kuten kuuluu, tai jos ei ajeta tien reunan tuntumassa kuten kuuluu, vaan keskellä sitä autokaistaa. Ollaan hyvin topicin aiheessa ja tiedän, että tämä ei tämä mihinkään johda, mutta näin autoilijan ja myös pyöräilijän mielestä autoilijoiden ärsytys on 100% pyöräilijöiden itsensä aiheuttamaa.
En puhunut mistään ylimääräisestä metristä vaan että pidän n. metrin etäisyyden siihen asfaltin reunaan. Jos tiellä on hyvä leveä piennar tuo toteutuu jo itsestään siinä reunaviivan tuntumassa ja silloin muutenkin autoilijoilla on järkevä tila ajaa omalla kaistallaan jopa siitä ohi, mutta jos reunaviivasta asfaltin reunaan on se 10cm mitä monella vähän syrjäisemmällä maantiellä on, niin silloin on selkeästi turvallisempaa ajaa siinä jo kunnolla kaistan puolella eikä koittaa ajella siinä aivan asfaltin reunalla, koska jos jättää sen mielikuvan autoilijoille, että siitähän mahtuu ohi vaikka vastaan tulisi liikennettä niin silloin siitä myös mennään ohi ja onnettomuusriski kasvaa. Jos selkeästi ottaa turvallisen lain mukaisen etäisyyden siihen reunaan, niin silloin autoilijatkin joutuvat ohittamaan normaaleilla ohitussäännöillä ja onnettomuusriski on pienempi.

Ongelma ei myöskään ole yksinään ohittavan ilmavirta vaan se, että jos tullaan ohi pahimmillaan sivupeili hihaa hipoen niin pelkkä se tilanteen äkillisyys ja nopeusero noin läheltä koettuna voi säpsäyttää. Jos itse koet tilanteen eri tavalla, niin siinäkään ei ole mitään väärää, mutta tuossa nyt on avattu oma ajatukseni asiaan liittyen. Lopultahan tieliikennelaissa vaan todetaan, että on ajettava niin oikealla kuin turvallisesti on mahdollista ja tuo turvallisuusaspekti on kuitenkin vahvasti subjektiivinen, jolloin autoilijoidenkin on hyvä tiedostaa, että jokainen tekee sen oman parhaan arvionsa ja toimia sitten itse vaan tieliikennelain mukaisesti. Lopulta noita pyöräilijöitä perus maantieajossa tulee vastaan niin vähän, ettei sillä ole mitään käytännön vaikutusta matka-aikoihin tms.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 391
jos reunaviivasta asfaltin reunaan on se 10cm mitä monella vähän syrjäisemmällä maantiellä on, niin silloin on selkeästi turvallisempaa ajaa siinä jo kunnolla kaistan puolella eikä koittaa ajella siinä aivan asfaltin reunalla
Tottakai, jos ei riittävää piennarta ole, silloin voi hyvin ajaa siinä kaistan puolella.

En puhunut mistään ylimääräisestä metristä vaan että pidän n. metrin etäisyyden siihen asfaltin reunaan.
Metri on oikeasti aika paljon tässä tapauksessa, siihen vielä se pyöräilijän leveys päälle. Normaaliolosuhteissa kyllä pitäisi alle puoli metriä riittää jo hyvinkin reiluun marginaaliin. Normaalikunnossa oleva pyöräilijä ajaa täysin ilman ongelmia vaikka 20cm päässä asfaltin reunasta. Jos pyoräilijä ajaa huomattavan paljon enemmän vasemmalla kuin mitä normaalisti kaikki muut, ei se välttämättä lisää ollenkaan sitä ohittavan auton etäisyyttä, vaan päinvastoin.

Ongelma ei myöskään ole yksinään ohittavan ilmavirta vaan se, että jos tullaan ohi pahimmillaan sivupeili hihaa hipoen niin pelkkä se tilanteen äkillisyys ja nopeusero noin läheltä koettuna voi säpsäyttää.
Ehdottamani taustapeili ei ollut pelkkää vinoilua, vaan se on ihan aidosti hyvä varuste, etenkin juuri tien piennarta/maantietä ajaessa.


Lopulta noita pyöräilijöitä perus maantieajossa tulee vastaan niin vähän, ettei sillä ole mitään käytännön vaikutusta matka-aikoihin tms.
Ei kai vaikutuksista matka-aikaan kukaan ole puhunutkaan. Vaan ylipäätänsä liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta. Kyllä tuonne tielle mahtuu ihan hyvin pyöräilijät ja kaikki muukin kalusto, kunhan vaan kaikki pyrkisivät noudattamaan sääntöjä ja ottaisivat toiset huomioon. Ihan syystä ne säännöt siellä liikenteessä on.

Pyöräilijäthän on tällä hetkellä sellainen lainsuojaton joukko, kun valvontaa ei käytännössä ole lainkaan. Joku vuosittainen valvonta kamppis voi olla, mutta käytännössä yleensä suurin rangaistus on huomautus (eli ei mitään), vaikka urpoilu olisi minkälaista tahansa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 830
Normaalikunnossa oleva pyöräilijä ajaa täysin ilman ongelmia vaikka 20cm päässä asfaltin reunasta.
Riippuu nopeudesta. Jotain mäkeä kiivetessä max. 20km/h niin ehkä joo, mutta alamäkeen > 40km/h niin ei todellakaan.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Toinen syy on mm suojatiesääntöjen epäselvyys. Ihan liikaa tulkinnanvaraa ja poikkeuksia, vaikka periaatteessa suojatiesäännöt onkin hyvin selvät sitten kun ne osaa.
Ei ole yhtään tulkinnanvaraa tai poikkeuksia, kuten ei ole autoilijoillakaan. Jos auto ajaa suoraan pyörätienjatkeen yli ja hänelle ei ole liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuutta, niin pyöräilijä väistää. Muissa tapauksissa autoilija väistää.

Ja pyöräilijän ajaessa ajoradalla väistämissäännöt toimivat ihan kuten autoilijoidenkin välillä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 830
Ei ole yhtään tulkinnanvaraa tai poikkeuksia
Joo, ei ole :D

Paras on esimerkiksi tuo jos pyöräilijä ylittää ajoradan niin kääntyvän auton pitää väistää, mutta jos pyörälijä siirtyy ajoradalle esim. kääntyäkseen oikealle, niin pyöräilijän pitää (teoriassa) väistää.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 391
Ei ole yhtään tulkinnanvaraa tai poikkeuksia
Tarkoitin tuolla sitä, että väistämisvelvollisuus vaihtelee sen mukaan kuka (kävelijä vai pyöräilijä) siitä yli tulee ja millä tavalla (ajaen vai taluttaen) ja missä se suojatie on (esim suoralla tiellä, vai risteyksessä, vai liikenneympyrässä), lisäksi vielä nämä uudet liikennemerkit, pyätien jatkeet tms, kyllä siinä on hyvinkin paljon muuttujia mitä suojatien väistämissääntöihin tulee, eikä ole ollenkaan ihme, että niitä ei osaa joku joka nimenomaisesti ei niihin ole syventynyt.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 894
Jos fillarilla tarvitaan metrin väli asfaltin reunaan, se kuulostaa kyllä siltä että kuljettaja ei ole soveltuva rattiin/tankoon liikenteeseen muiden sekaan alkuunkaan syystä tai toisesta. Pyöräilyä aloittelevilla pikkulapsilla se pyörä voi hyvin sen metrin verran seilata sivusuunnassa, mutta silloin ei vielä autotien reunaan olekaan asiaa, sitten vasta kun alkaa kulkemaan turvallisesti suoraan.
Mites auto sitten? Kaistat lienee jotain 4.5m leveitä minimissään tuolla maanteillä. Kaikki ajoneuvot ovat alle 2.6 metriä leveitä (bussit ja muut mukaanlukien). Miksi siihen tarvitaan toista metriä puoleensa tyhjää? Kai jokainen nyt osaa ajaa vaikka 20cm laidasta?

Ymmärsit varmaan pointin. Ajoneuvo todellakin tarvitsee tilaa ympärilleen. Oli se sitte auto, pyörä, bussi tai mopo.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Joo, ei ole :D

Paras on esimerkiksi tuo jos pyöräilijä ylittää ajoradan niin kääntyvän auton pitää väistää, mutta jos pyörälijä siirtyy ajoradalle esim. kääntyäkseen oikealle, niin pyöräilijän pitää (teoriassa) väistää.
Mikähän noista esimerkeistä tuossa on kyseessä?

Tulkinnanvaraista on esim. pitääkö sähköpotkulautaa väistää, eli onko sen rakenteellinen huippunopeus yli vai slle 15km/h. Sitä et voi havaintojen perusteella tietää. Pyöräilijän sijainti pyörätiellä tai ajoradalla ei ole tulkinnasta kiinni.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 028
Traktorin ohittaminen on toisaalta helpompaa, koska turvaväliä ei tarvitse yhtään niin paljon kuin fillaristiin. Teoriassa joku puoli metriäkin riittää.
Öö, ei liikkuvaa traktoria kannata pulenmetrin välillä ohittaa. Jos ei nyt jostain ahtaasta paikasta puhe jossa rymintävauhtia ohitetaan.

Ei ole yhtään tulkinnanvaraa tai poikkeuksia, kuten ei ole autoilijoillakaan. Jos auto ajaa suoraan pyörätienjatkeen yli ja hänelle ei ole liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuutta, niin pyöräilijä väistää. Muissa tapauksissa autoilija väistää.

Ja pyöräilijän ajaessa ajoradalla väistämissäännöt toimivat ihan kuten autoilijoidenkin välillä.
Ketjuissa aikojen saatossa ollut esimerkkejä mihin ei ole yksiselitteistä vastausta saatu, ja vaikka olisi, niin moottoriajoneuvon kuljettaja joutuu varautuun siihen että väitämisvelvollinen pyöräiliä tulee alle, joten autoilia joutuu siihen varautuun. Toki jos se pyräiliä selkeästi viestii että noudattaa väistämisvelvollisuutta niin en tarkoita että pitäisi jäädä tilaa antamaan.

Mites auto sitten? Kaistat lienee jotain 4.5m leveitä minimissään tuolla maanteillä. Kaikki ajoneuvot ovat alle 2.6 metriä leveitä (bussit ja muut mukaanlukien). Miksi siihen tarvitaan toista metriä puoleensa tyhjää? Kai jokainen nyt osaa ajaa vaikka 20cm laidasta?

Ymmärsit varmaan pointin. Ajoneuvo todellakin tarvitsee tilaa ympärilleen. Oli se sitte auto, pyörä, bussi tai mopo.
Taajamissa kaista taitaa olla luokkaa 3,5 metriä, ne pyräkaistat taitaa olla välillä lähempänä metriä, joten vähän oudolta tuntuu jos pyöräiliä tarvitsee jonkin metrin vapaantilan asfaltin reunaan, ja vielä oudommalta jos siellä aivan asfaltin reunassa ei ole toistuvasti mitään tolppia mitä pitäisi varoa.

En tiedä oliko tavastaan kertoneella se tavallinen pyröä, vai joku kolmipyörä, jälkimmäisella tosiaan ne tärinaraidat voi olla haaste, ja oliko hänellä turvaviiri ja peili.

Tässä ehkä metrin sijaan enemmän huolettaa se että jos pyöräiliä seilaa ajoradalla niinpaljon että tarvii sen metrin pelivaraa. Jolloin jonkun toisen tielläliikkujan lähestyessä ehkä parempi ajaa sivuun siksiakaa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 894
Tässä ehkä metrin sijaan enemmän huolettaa se että jos pyöräiliä seilaa ajoradalla niinpaljon että tarvii sen metrin pelivaraa. Jolloin jonkun toisen tielläliikkujan lähestyessä ehkä parempi ajaa sivuun siksiakaa.
Katsopa joskus miten keskimääräiset autoilijat seilaavat. Siinä ei metri riitä...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 028
Katsopa joskus miten keskimääräiset autoilijat seilaavat. Siinä ei metri riitä...
Keskimääräinen vetään kuin veturinkuljettaja kiskoilla. (Urat) Eli olisi ihan toivottavaa että valitsisivat eri ajolinjoja.

Toki seillä liikenteessä on heitä jotka sählää muuta ja autoseilaa missä sattuu.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 830
Mikähän noista esimerkeistä tuossa on kyseessä?
6D ja oikealle kääntyvä pyörä sekä auto
  • 6D: Takaa tulevan oikealle kääntyvän autoilijan on väistettävä pyöräilijää tieliikennelain 14§2 perusteella, paitsi mikäli pyöräilijäkin on kääntymässä oikealle, jolloin tilanne on epämääräinen. Vasemmalle kääntyvä pyöräilijä väistää autoilijaa tieliikennelain 21§, 14§4 tai 13§ perusteella, tulkinnasta riippuen.
Mulla esim. oman kotikadun risteys on tällainen. Kadulla on vain jalkakäytävä, eli tänne käännyttäessä pitää siirtyä pyörätieltä ajoradalle. Olen lopettanut fillaroidessa tässä kohtaa suuntamerkin näyttämisen, jotta jos joku kääntyvä auto meinaa ajaa päälle niin ei ainakaan voi vedota siihen, että olin siirtymässä ajoradalle enkä ylittämässä katua. Jos taas alkaisin väistämään kääntyviä autoja tuossa risteyksessä (kuten TLL periaatteessa edellyttää) niin eihän siitä mitään tulisi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 306
Pakka == rataspakka eli ratasvaihteisen pyörän takarattaat. Englanniksi "casette". Ne myydään kaikki kerrallaan eikä yksittäiskappaleina.



Täällä vaan tämän ketjun aloitti joku trolli(*) joka käytti termiä aivan väärin, pyöräilijöiden parijonosta.

"telaketju" on se termi mitä kilpapyöräilijät käyttävät parijonostaan.

(*) Trollin tunnuskin poistettu koska rikkonut niin paljon formin sääntöjä
Tiedän kyllä mikä on rataspakka mutta niistä ei täällä selvästikään keskusteltu :)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 034
6D ja oikealle kääntyvä pyörä sekä auto
  • 6D: Takaa tulevan oikealle kääntyvän autoilijan on väistettävä pyöräilijää tieliikennelain 14§2 perusteella, paitsi mikäli pyöräilijäkin on kääntymässä oikealle, jolloin tilanne on epämääräinen. Vasemmalle kääntyvä pyöräilijä väistää autoilijaa tieliikennelain 21§, 14§4 tai 13§ perusteella, tulkinnasta riippuen.
Mulla esim. oman kotikadun risteys on tällainen. Kadulla on vain jalkakäytävä, eli tänne käännyttäessä pitää siirtyä pyörätieltä ajoradalle. Olen lopettanut fillaroidessa tässä kohtaa suuntamerkin näyttämisen, jotta jos joku kääntyvä auto meinaa ajaa päälle niin ei ainakaan voi vedota siihen, että olin siirtymässä ajoradalle enkä ylittämässä katua. Jos taas alkaisin väistämään kääntyviä autoja tuossa risteyksessä (kuten TLL periaatteessa edellyttää) niin eihän siitä mitään tulisi.
Tuota tulkitaan joskus myös niin, että oikealle kääntyvän auton pitäisi väistää myös auton takaa ajoradan oikeaa reunaa pitkin tulevaa suoraan jatkavaa pyörää. Ei ihmekään, jos rytisee.

Btw. Olen joskus ennenkin tainnut mainita, että melkoisen typerällä värityksellä toteutettu tuon sivun kuvat. Joka kerta pitää erikseen miettiä, että miksi myös väistämisvelvollisen ajolinja on merkitty vihreällä, kunnes erillisestä ohjeesta selviää, että "niissä kuvissa, joissa pyöräilijän tulee väistää, on punainen kehys, ja niissä joissa autoilija tulee väistää on vihreä". Sitten on vielä lisäsekoituksen vuoksi laitettu autolle ja pyörälle joka kuvassa samat värit riippumatta näiden väistämisvelvollisuudesta. Hyvä tarkoitus, sekava toteutus.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
821
Traktorin ohittaminen on toisaalta helpompaa, koska turvaväliä ei tarvitse yhtään niin paljon kuin fillaristiin. Teoriassa joku puoli metriäkin riittää.
Mikä surullisinta, usein traktori-kuski on se joka loukkaantuu tai menettää henkensä, kun tälläinen autoileva idiootti ajaa sitten kolarin esim.
Joku 10T painava kone lentää aika tuhoisasti, kun auto osuu sopivasti renkaaseen tai rikkoo ohjauksen.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
588
Tuota tulkitaan joskus myös niin, että oikealle kääntyvän auton pitäisi väistää myös auton takaa ajoradan oikeaa reunaa pitkin tulevaa suoraan jatkavaa pyörää. Ei ihmekään, jos rytisee.
Yksi syy ryhmittyä tiukasti oikeaan reunaan hyvissä ajoin ennen kääntymistä.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 060
Hyvää olkiukkoilua ja maalitolppien siirtelyä kyllä vastauksessasi, mutta valitettavasti kerroin jo omassa viestissäni sen syyn tilantarpeelle. Ajaa fillarilla kuinka reunassa hyvänsä, niin osa autoilijoista katsoo tarpeelliseksi ohittaa hihaa hipoen. Ymmärrät varmaan, että ohi ajavan ajoneuvon ilmavirta tai ihan tosi läheltä ohi ajaminen voi vaikuttaa siihen fillarin ajolinjaan, kun kuski voi esimerkiksi säikähtää tilannetta ja väistää hieman sivuun refleksinomaisesti. Noissa keisseissä on mukavaa, että siinä on sitä asfalttia mille voi väistää.

Perinteinen muna-kana ongelma siis, eli autoilijat omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, että fillarilla on pakko ottaa vähän enemmän tilaa, jolloin tilanne on autoilijalle vielä hankalampi. Eipä näistä mihinkään pääse valitettavasti.
Hyvää olkiukkoilua pistät suoraan vastapalloon myös.

Kukaan, ei tasan yhtään kukaan, ylitä sitä reunan sulkuviivaa että pääsee ajamaan sinun läheltäsi kun päätät kerrankin ajaa siellä mihin pyörät ajoradalla kuuluu.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
47
Itselläni ei ole ollut koskaan ongelmia polkea siinä 20 cm asfaltin reunasta. Siinähän on kivempi polkea muutenkin, kun autot menee kauempaa ohi. Yleensä siinä on vielä 30-100 cm tiivistettyä pohjustusta vierellä, eikä ole koskaan pelottanut siihen joutuminen vaarallisen autoilijan ahdistelemana. Polkupyörällä liikkuessa muutenkin tiedostaa jäävänsä kakkoseksi onnettomuuksissa. Tuskin kovin moni autoilija valitsee ajavansa vastaan tulevaa autoa päin vieressä olevan polkupyörän sijasta vaaratilanteen aikana.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 687
Hyvää olkiukkoilua pistät suoraan vastapalloon myös.

Kukaan, ei tasan yhtään kukaan, ylitä sitä reunan sulkuviivaa että pääsee ajamaan sinun läheltäsi kun päätät kerrankin ajaa siellä mihin pyörät ajoradalla kuuluu.
En tiedä että missä sä ajelet pyörällä, mutta pääasia tollasista varsinaisista pyöräilijöille mieluisista väylistä on jotain muita kun tollasia 1 tai 2 tai 3 numeroisia liikenteen pääväyliä, eikä niilläkään kaikilla ole sellasta piennarta reunaviivan oikealla puolella, että pelkästään sillä mahtuisi ajamaan. Ongelmanahan fillarilla ajellessa on se, että sen asfaltin reunan yli ei ole varaa sitä rengasta millään maantiepyörällä tiputtaa, josta seuraa käytännössä se, että ihan minimietäisyys siitä asfaltin reunasta, jota voi kätevästi ajella on joku 30cm, jolloin se pyöräilijä on monilla teillä jo osin ajoradalla. Se läheltä ajaminenkin on aika subjektiivista, koska itse koen esimerkiksi, että metri mun ja auton välillä on aika vähän jos auto painaa 80-100km/h ja itse ajelen 25-30km/h. Peruskeisseissä siis pyöräilijä on jo osin ajoradalla ja autoilijat voisivat ohittaa pyöräilijän reilulla välillä, joka tarkoittaa sitä, että autoilija käyttää vastaantulijan kaistaa.
Metri on oikeasti aika paljon tässä tapauksessa, siihen vielä se pyöräilijän leveys päälle. Normaaliolosuhteissa kyllä pitäisi alle puoli metriä riittää jo hyvinkin reiluun marginaaliin. Normaalikunnossa oleva pyöräilijä ajaa täysin ilman ongelmia vaikka 20cm päässä asfaltin reunasta. Jos pyoräilijä ajaa huomattavan paljon enemmän vasemmalla kuin mitä normaalisti kaikki muut, ei se välttämättä lisää ollenkaan sitä ohittavan auton etäisyyttä, vaan päinvastoin.
Joo, siis meinasinkin sitä, että pidän sen n. metrin etäisyyden siitä omasta rengaslinjasta, että on varaa ottaa vähän sivulle. Se on totta, että keskimäärin autoilijat saattavat ohittaa lähempää, mutta reunassakin ajaessa autoilijat ohittavat sen verran usein sen verran läheltä, että vaaratilanteita syntyy.

Itselläni ei ole ollut koskaan ongelmia polkea siinä 20 cm asfaltin reunasta. Siinähän on kivempi polkea muutenkin, kun autot menee kauempaa ohi. Yleensä siinä on vielä 30-100 cm tiivistettyä pohjustusta vierellä, eikä ole koskaan pelottanut siihen joutuminen vaarallisen autoilijan ahdistelemana. Polkupyörällä liikkuessa muutenkin tiedostaa jäävänsä kakkoseksi onnettomuuksissa. Tuskin kovin moni autoilija valitsee ajavansa vastaan tulevaa autoa päin vieressä olevan polkupyörän sijasta vaaratilanteen aikana.
Joo, no tuo on aika paikkakohtaista, pahin tilannehan, joka toisaalta on aika yleinen on sellanen, että se asfaltin reuna on senttejä korkeammalla kuin se hiekkapiennar, jolloin sellanen pieni koukkaus sivulle saattaa aiheuttaa sen, että painopiste jää sinne asfaltille ja pyörä koittaisi palautua sinne, mutta rengas putoaa asfaltilta eikä nouse takasin ylös ja siitä seuraakin sit kaatuminen -> välttelen sitä, että joutuisi koukkimaan sinne hiekalle.

Yleisesti:
Lopultahan nää on kuitenkin makuasioita ja laissa määrätään vaan turvallinen etäisyys reunasta ja ihmiset kokee sen eri tavalla. Tuota turvallisuutta kun ei laissa määritellä mitenkään, joten joku voisi kokea turvallisimmaksi ajaa keskellä ajorataa, jolloin autoilla olisi pakko olla vastaantulijoiden kaistalla tyhjää. Joillain teillä lisähaasteita aiheuttaa vielä kaiken päälle se tärinäraita, joka voi olla sen verran lähellä tota tien reunaa, ettei sen oikealla puolella mahdu oikein enää pientareella ajamaan. Eli aika monimutkainen soppa, mitä autoilija ei varmaan mielessään hirveästi käy läpi.

Selkeyden vuoksi vielä, että oma käsitykseni maantiepyöräilystä ja reunaetäisyyksien tarpeesta pohjaa enimmäkseen tuollaisen alla olevan kuvaesimerkin tiehen. Jos oon ajellut joskus jotain mökkimatkaa esimerkiksi vanhaa nelostietä tms, niin tie alkaa olla niin leveä, ettei siinä pientareen puolellakaan ajaminen ole mikään ongelma, mutta jos nyt katsotaan tollasta tyypillistä kuntonäkökulmasta tapahtuvaa maantiepyöräilyä, niin reitit on enemmän kuvan kaltaisia.

1716969218355.png
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 718
Jouduin lenkin välissä ajamaan noin 500 m valtatiellä. Kyllä vittu ahdisti, luulin että kaikki yrittää teilata. Onneksi pääsin takaisin metsään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 650
Viestejä
4 274 032
Jäsenet
71 517
Uusin jäsen
0utc45t

Hinta.fi

Ylös Bottom