Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tähän väliin hieman ketjun alkuperäisen aiheen mukaista perseilyä:
Vieressä olisi pyörätie, mutta ei se nyt vaan käy, koska se ei käy.
Miksi ei olisi? Siellä pyörätiellä ei edelleenkään ole pakko ajaa täysiä ja mikään ei ainakaan videon mukaan vaikuta siltä, etteikö siellä voisi ajaa normaalisti jonossa. Itsekkäitä kusipäitä ovat ja sillä siisti.Eipä tuollaisella joukolla kyllä ole pyörätiellekään asiaa, mutta ehkä sitten yhdessä jonossa pientareella, jos on vähänkin vilkkaammin liikennöity tie.
Ainakin sallittu mopoille tuo kevli.Tollasissa keisseissä olis hyvä tietää kontekstina mesta. Maantiellä ajellessa on aika tyypillistä, että erinäisten asutustaajamien varressa isojen kaupunkien ulkopuolella on tollasia tiestä erotettuja kelvejä, mutta ne saattaa olla sit vaan jonkun kilometrin verran tehtyjä ja päättyä ei mihinkään. Myös esim jatkuvat heikon näkyvyyden kärkikolmioristeykset autoilijoille aiheuttaa äkkiä sen, että 30+ vauhtia painava pyöräilijäporukka on kelvillä liian hankala autoilijoiden nähdä ja väistää. Vähän vaikea siis sanoa ajetaanko tossa ajoradalla järlevän syyn takia vai ei.
Pitäisi vaan selkeyttää ja napakoittaa lainsäädäntöä pyöriä koskien. Esim pakko käyttää pyörätietä, jos sellainen on olemassa. Aivan sama onko se 100m pitkä ja pitääkö se pyörä kantaa ojan ylitse, mutta sitä olisi käytettävä eikä sohlattava muun liikenteen seassa (tai parhaimmissa tapauksissa hypitään pyörätien ja autotien välillä sen mukaan mikä sillä hetkellä itselle on edullisinta). Ikinähän näin ei tule tapahtumaan, kun ei pyöräilijöiden rikkomuksia tälläkään hetkellä valvota millään tavalla, eli vaatisi lisäresursseja huomattavasti.
Tää on huippuesimerkki, miten huonosti pyörätiet ovat suunniteltu, kaupunkien ulkopuolella. Jos erillinen pyörätie olisi kiinni maantien reunassa, siis leveä piennar, mitään ongelmaa ei olisi. Ja tilaa säästyisi tuon ojan verran.Tähän väliin hieman ketjun alkuperäisen aiheen mukaista perseilyä:
Vieressä olisi pyörätie, mutta ei se nyt vaan käy, koska se ei käy.
Moni kevli on mopoille sallittu. Mopo onkin turvallisempi, koska on paljon helpompi havaita äänen takia, kuin äänetön pyöräilijäryhmä. On ihmisiä ja koiria, jotka säikkyy jo 10 km/h ohi ajavasta polkupyörästä (koira tietty fleksissä toisella puolella väylää). Ja mopolla väistää helposti pienen koon takia vs ryhmä, tai harvemmin isoja moporyhmiä näkee.Ainakin sallittu mopoille tuo kevli.
Valvonta ja sakottaminen nimenomaan olisi se ratkaisu. Pyörällä ajoradalla ajaminen on nyt jo kielletty, jos pyörätie menee vieressä samaan suuntaan, (paitsi poikkeustilanteet: Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.), tuon lain tulkintaa pitäisi vaan kiristää, "erityisiä olosuhteita" ei saisi olla liian kireät ajohousut tai liian kapeat renkaat. Käytännässä pitäisi aina saada sakot jos se pyörätie on vieressä ja silti autotiellä seikkaillaan.Pitäisi vaan selkeyttää ja napakoittaa lainsäädäntöä pyöriä koskien. Esim pakko käyttää pyörätietä, jos sellainen on olemassa. Aivan sama onko se 100m pitkä ja pitääkö se pyörä kantaa ojan ylitse, mutta sitä olisi käytettävä eikä sohlattava muun liikenteen seassa (tai parhaimmissa tapauksissa hypitään pyörätien ja autotien välillä sen mukaan mikä sillä hetkellä itselle on edullisinta). Ikinähän näin ei tule tapahtumaan, kun ei pyöräilijöiden rikkomuksia tälläkään hetkellä valvota millään tavalla, eli vaatisi lisäresursseja huomattavasti.
Ensimmäisenä pitäisi lähteä siitä, että määriteltäisi selkeät laatuvaatimukset pyöräteille. Niille pyöräteille, jotka täyttäisivät vaatimukset, voitaisiin lätkäistä päähän käyttövelvollisuutta osoittava liikennemerkki. Muille ei. Autokiihkoilijan näkökulmasta ikävämpi puoli tässä on se, että suurin osa nykyisistä väylistä tuskin täyttäisi minkäänlaisia järkeviä laatuvaatimuksia.Pitäisi vaan selkeyttää ja napakoittaa lainsäädäntöä pyöriä koskien. Esim pakko käyttää pyörätietä, jos sellainen on olemassa. Aivan sama onko se 100m pitkä ja pitääkö se pyörä kantaa ojan ylitse, mutta sitä olisi käytettävä eikä sohlattava muun liikenteen seassa (tai parhaimmissa tapauksissa hypitään pyörätien ja autotien välillä sen mukaan mikä sillä hetkellä itselle on edullisinta). Ikinähän näin ei tule tapahtumaan, kun ei pyöräilijöiden rikkomuksia tälläkään hetkellä valvota millään tavalla, eli vaatisi lisäresursseja huomattavasti.
Mikä tuossa nyt on erityisen huonoa suunnittelua, kun siinähän on pyörätie vieressä? Miksi siellä ei voi ajaa? Vai onko se taas se vanha juttu, että pitää voida ajaa sillä kippurasarvisella ilmeisesti lasista valmistetulla mankelilla ilman minkäänlaista kykyä soveltaa tilannenopeutta niin helvetin kovaa, että sitten mummot ja koirat jäävät alle ja lisäksi ne minimaalisen ilmanvastuksen vuoksi hankitut kumit hajoavat kelveillä mahdollisesti oleviin hiekanmurusiin ja railoihin jne?Tää on huippuesimerkki, miten huonosti pyörätiet ovat suunniteltu, kaupunkien ulkopuolella. Jos erillinen pyörätie olisi kiinni maantien reunassa, siis leveä piennar, mitään ongelmaa ei olisi. Ja tilaa säästyisi tuon ojan verran.
Mistä sä tiedät kuinka kauan tuo rekka tuossa on takana ollut? Kaivanut jo puhelimenkin esiin hidastamisen jne jälkeen. Oli pyörätie, oli leveä piennar ja silti piti blokata muiden meno. Täysin kusipäistä touhua ja hyvin näkee miten pyöräilyaktivistien kootut selitykset rinnakkainajon hyödyistä ovat ihan täyttä paskaa. Jos se turvallisuus kiinnostais omaa napaa enemmän, niin yksikään noista ei olisi tuossa ajotiellä murehtimassa, kun autot ajaa niin läheltä ohi.Eipä näyttänyt kenenkään menoa pahemmin haittaavan.
Kuinka monta kertaa kesässä tänne kirjottelevat jotuvat ajamaan tällaisten ryhmien perässä minuuttikaupalla? Itse en muista koska viimeksi olisin joutunut, en ainakaan muutamaan vuoteen. Siksi ihmetyttää miten asia voi näin paljon ärsyttää.
Jos otetaan sellainen paikka, jossa autot oikeasti mahtuvat toimimaan samalla tavalla, niin tuohan on ruuhka-alueella ihan päivittäistä ja jatkuvasti toistuvaa. Melkein vois sanoa, että mitä isompi auto, niin sen härkimmin vetää eteen. Torvea noissa yleensä soitellaan, harvempi sitä vastaantulijoitten kaistan kautta koukkaa oikealle kääntyen esim. bussin nenän edestä. Käsittämättömän itsetuhoinen kaveri tämä pyöräilijä.Itse haluaisin nähdä näiden syyttelöiden viestejä, jos autoilija toimisi autoilijaa kohtaan samalla tavalla kuin autoilija toimii pyöräilijää kohtaan.
Kuulostaa nyt minusta enemmän siltä, että harrastaja valittaa, kun ajaa liian kovaa sopimattomalla kalustolla. Hyötyliikkujan näkökulmasta pyörätiet ovat pääosin ihan käyttökelpoisia, kun ajaa väylän sallimalla nopeudella ja ns. normaalilla pyörällä. Ei muuta kuin harrastepyöräily-vero käyttöön ja kättä taskuun, niin saadaan väylät harrastajien laatutason vaatimaan kuntoon.Ensimmäisenä pitäisi lähteä siitä, että määriteltäisi selkeät laatuvaatimukset pyöräteille. Niille pyöräteille, jotka täyttäisivät vaatimukset, voitaisiin lätkäistä päähän käyttövelvollisuutta osoittava liikennemerkki. Muille ei. Autokiihkoilijan näkökulmasta ikävämpi puoli tässä on se, että suurin osa nykyisistä väylistä tuskin täyttäisi minkäänlaisia järkeviä laatuvaatimuksia.
Nykyään kauempaa kohtuuhyvältä näyttävä kelvi saattaa olla kahden metrin välein koko leveydeltään poikki routavaurioiden vuoksi. Viereisen ajoradan ollessa täysin ehjä. Nuo routavauriot ovat haittaavuudeltaan samaa luokkaa maanteiden siltojen liikuntasaumojen kanssa eli jousittamattomalla ajoneuvolla varsin haittaavia.
Tällä hetkelle jopa mopolla sallittu -lisäkilpeäkin laitetaan noihin täysin randomilla, vaikka kelvi olisi täynnä pimeitä risteyksiä ja viereisen ajoradan nopeusrajoitus 60 km/h.
Autotie tekee noin 85 asteen mutkan ja siinä mutkalla on suojatie tien suuntaisesti. Osa olettaa että kyseessä on risteys eikä mutka. Ja tietenkin helvetilliset puskat että näkyvyys on olematon.
Absoluttisen täydellistä höpösontaa. Suomi on täynnä routavaurioisia kaikkia mahdollisia teitä. Eikä kukaan muukaan saa poiketa säännöistä sen takia että tiet on surkeassa kunnossa. Minkä ihmeen takia pyöräily olisi jotenkin sellainen ryhmä jota pitää passata enemmän kuin muita? Edes periaattelisen teorian tasolla?Ensimmäisenä pitäisi lähteä siitä, että määriteltäisi selkeät laatuvaatimukset pyöräteille. Niille pyöräteille, jotka täyttäisivät vaatimukset, voitaisiin lätkäistä päähän käyttövelvollisuutta osoittava liikennemerkki. Muille ei. Autokiihkoilijan näkökulmasta ikävämpi puoli tässä on se, että suurin osa nykyisistä väylistä tuskin täyttäisi minkäänlaisia järkeviä laatuvaatimuksia.
Nykyään kauempaa kohtuuhyvältä näyttävä kelvi saattaa olla kahden metrin välein koko leveydeltään poikki routavaurioiden vuoksi. Viereisen ajoradan ollessa täysin ehjä. Nuo routavauriot ovat haittaavuudeltaan samaa luokkaa maanteiden siltojen liikuntasaumojen kanssa eli jousittamattomalla ajoneuvolla varsin haittaavia.
Tällä hetkelle jopa mopolla sallittu -lisäkilpeäkin laitetaan noihin täysin randomilla, vaikka kelvi olisi täynnä pimeitä risteyksiä ja viereisen ajoradan nopeusrajoitus 60 km/h.
Tähän väliin hieman ketjun alkuperäisen aiheen mukaista perseilyä:
Vieressä olisi pyörätie, mutta ei se nyt vaan käy, koska se ei käy.
Sillan liikuntasauman leveyinen poikittainen railo kevyenliikenteenväylällä ylivoimainen este kuullostaa jo aika kovalta vaatimukselta.Absoluttisen täydellistä höpösontaa. Suomi on täynnä routavaurioisia kaikkia mahdollisia teitä. Eikä kukaan muukaan saa poiketa säännöistä sen takia että tiet on surkeassa kunnossa. Minkä ihmeen takia pyöräily olisi jotenkin sellainen ryhmä jota pitää passata enemmän kuin muita? Edes periaattelisen teorian tasolla?
Selkeintähän olisi, että pyörällä sallittaisiin ajaminen ajoradalla tilanteesta riippumatta.Valvonta ja sakottaminen nimenomaan olisi se ratkaisu. Pyörällä ajoradalla ajaminen on nyt jo kielletty, jos pyörätie menee vieressä samaan suuntaan, (paitsi poikkeustilanteet: Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.), tuon lain tulkintaa pitäisi vaan kiristää, "erityisiä olosuhteita" ei saisi olla liian kireät ajohousut tai liian kapeat renkaat. Käytännässä pitäisi aina saada sakot jos se pyörätie on vieressä ja silti autotiellä seikkaillaan.
Koska tommonen porukka nyt vaan hyvin huonosti sopii sinne pyörätielle koiranulkoiluttajien ja mummojen sekaan. Jos menevät jonoon turvaväleillä, niin siitä tulee sitten ihan helvetin pitkä.Mikä tuossa nyt on erityisen huonoa suunnittelua, kun siinähän on pyörätie vieressä? Miksi siellä ei voi ajaa?
Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi.... olkiukkoa, vauVai onko se taas se vanha juttu, että pitää voida ajaa sillä kippurasarvisella ilmeisesti lasista valmistetulla mankelilla (1) ilman minkäänlaista kykyä soveltaa tilannenopeutta (2) niin helvetin kovaa (3), että sitten mummot ja koirat jäävät alle (4) ja lisäksi ne minimaalisen ilmanvastuksen vuoksi hankitut kumit hajoavat (5) kelveillä mahdollisesti oleviin hiekanmurusiin ja railoihin (6) jne?
Mistä sä tiedät kuinka kauan tuo pyöräporukka on tuossa ajoradalla ollut ja mihin menossa?Mistä sä tiedät kuinka kauan tuo rekka tuossa on takana ollut? Kaivanut jo puhelimenkin esiin hidastamisen jne jälkeen. Oli pyörätie, oli leveä piennar ja silti piti blokata muiden meno. Täysin kusipäistä touhua ja hyvin näkee miten pyöräilyaktivistien kootut selitykset rinnakkainajon hyödyistä ovat ihan täyttä paskaa. Jos se turvallisuus kiinnostais omaa napaa enemmän, niin yksikään noista ei olisi tuossa ajotiellä murehtimassa, kun autot ajaa niin läheltä ohi.
Itse tulee paljon ajeltua Kirkkonummella ja Nurmijärvellä, niin ihan järjestään näillä pikkupaikkakunnilla siellä missä on pyörätie se on ihan umpisurkeassa kunnossa viereiseen ajorataan verrattuna. Nytkin Veikkolassa on Vanhaa Turuntietä päälystetty toistakymmentä kilometriä uusiksi, mutta viereinen pyörätie saa ilmeisesti olla samassa paskassa kunnossa. Edes sepeleitä ei ole saatu vielä kunnolla poistettua vaikka kohta on jo juhannus.Absoluttisen täydellistä höpösontaa. Suomi on täynnä routavaurioisia kaikkia mahdollisia teitä. Eikä kukaan muukaan saa poiketa säännöistä sen takia että tiet on surkeassa kunnossa. Minkä ihmeen takia pyöräily olisi jotenkin sellainen ryhmä jota pitää passata enemmän kuin muita? Edes periaattelisen teorian tasolla?
Kyllä ne sopivat sinne ihan siinä missä mikä tahansa muukin pyöräilijä, jos vaan ymmärtää mitä tilannenopeus tarkoittaa ja sen jälkeen myös toimii sen mukaan. Joku tuossa yhtälössä tuntuu näillä käyräsarvilla kuitenkin aina mättävän ja lopputulos on jotain tällaista + valitusta siitä miten ei voi ajaa niin kovaa kuin haluaisi. Itse liian suurella tilannenopeudella aiheutettujen vaaratilanteiden myötä yritetään sitten perustella siirtymistä ajoradalle sekoilemaan. Ihan sairas ajatusmaailma.Koska tommonen porukka nyt vaan hyvin huonosti sopii sinne pyörätielle koiranulkoiluttajien ja mummojen sekaan. Jos menevät jonoon turvaväleillä, niin siitä tulee sitten ihan helvetin pitkä.
Näinhän se teoriassa menee, mutta jos se kevyenliikenteen väylä ei palvele ajoneuvojen liikkumista edes sitä esim 30-40km/h mitä fillarilla kuljetaan ilman, että pitää jatkuvasti esim sivusta kolmion takaa tulevien autoilijoiden heikon näkyvyyden takia soveltaa alhaisempaa tilannenopeutta, niin silloin on ihan perusteltua siirtyä vaan sinne ajoradalle, missä tollasia rajoituksia ei infran puolesta ole. Onhan se rajoitus rajoitus myös autoilijoille, eli jos pyöräilijä ajaa siinä ajoradan reunassa, niin mikään ei estä autoilijaa ajamasta perässä hetken aikaa hiljempaa.Kyllä ne sopivat sinne ihan siinä missä mikä tahansa muukin pyöräilijä, jos vaan ymmärtää mitä tilannenopeus tarkoittaa ja sen jälkeen myös toimii sen mukaan. Joku tuossa yhtälössä tuntuu näillä käyräsarvilla kuitenkin aina mättävän ja lopputulos on jotain tällaista + valitusta siitä miten ei voi ajaa niin kovaa kuin haluaisi. Itse liian suurella tilannenopeudella aiheutettujen vaaratilanteiden myötä yritetään sitten perustella siirtymistä ajoradalle sekoilemaan. Ihan sairas ajatusmaailma.
Ja se viereisen ajoradan nopeusrajoitus on tosiaan rajoitus, eikä mikään oikeutus siihen, että myös pyörätiellä pitäisi voida ajaa aina yhtä kovaa.
Aika voimakkaita termejä: ajoradalla sekoilu. Ei tuossa videolla ainakaan mitään sekoilua ollut. Tasaisesti ajoivat omaa linjaa.Kyllä ne sopivat sinne ihan siinä missä mikä tahansa muukin pyöräilijä, jos vaan ymmärtää mitä tilannenopeus tarkoittaa ja sen jälkeen myös toimii sen mukaan. Joku tuossa yhtälössä tuntuu näillä käyräsarvilla kuitenkin aina mättävän ja lopputulos on jotain tällaista + valitusta siitä miten ei voi ajaa niin kovaa kuin haluaisi. Itse liian suurella tilannenopeudella aiheutettujen vaaratilanteiden myötä yritetään sitten perustella siirtymistä ajoradalle sekoilemaan. Ihan sairas ajatusmaailma.
Sekoilua on juuri se mitä siellä tekevät, eli ajavat rinnakkain muuta liikennevirtaa hitaammin.Aika voimakkaita termejä: ajoradalla sekoilu. Ei tuossa videolla ainakaan mitään sekoilua ollut. Tasaisesti ajoivat omaa linjaa.
Kysymystä ei käsittääkseni esitetty nimenomaisesti minulle. Vastaan silti, että yksikin kerta on liikaa, jos ja kun taustalla ovat idiootit tekemässä mitä idiootit tekevät. Minua ei haittaa hidastaa autolla liikkuessa jonkin sellaisen asian vuoksi, jolle ei ole vaihtoehtoja, mutta kun nämä fillaripakat tunkevat jumittamaan sinne ajoradalle ihan puhtaasti omaa itsekkyyttään, niin kyllähän se pännii.Et muuten vieläkään vastannut siihen aiempaan kysymykseen: kuinka usein itse joudut tällaisten porukoiden perässä pitkiä aikoja ajelemaan kun kerta asia niin suuria tunteita herättää?
Jos mennään sen mukaan muta videolla nähtiin, niin siinä pyröräilijöitä ajeili rinnakkain, peräkkäin, ja joko eivät seuranneet takana tulevaa liikennettä, tai sitten seurasivat ja tahallaan jatkoivat touhua. Vieressä lisäksi kevyenliikenteen väylä. Huomattavan isoa riskiä tietoisesti ottavat.Aika voimakkaita termejä: ajoradalla sekoilu. Ei tuossa videolla ainakaan mitään sekoilua ollut. Tasaisesti ajoivat omaa linjaa.
Suurin perustavaa laatua oleva ongelma on siinä, että "selkeä syy" on kaikkea muuta kuin selkeä. Pyöräilijöitä löytyy kyllä suuri määrä koottuja selityksiä miksi ajavat miten ajavat pientareella tai keskellä kaistaa, mutta pääosin nämä syyt keksitään perstuntumalta. Tilannetta ei auta, että autoilijoiden "selkeitä syitä" ei hyväksytä sitten millään....Vaikka fillaristilla olisi joku selkeä syy ajaa siinä ajoradan reunassa, ...
Noh, autoilijoilta näkee myöskin kaikenlaisia suoritteita liikenteessä. Toisaalta vastuun pitää lisääntyä, kun kaluston potentiaalinen vaaraa aiheuttava aspekti lisääntyy. Jossain ajoradan varressa ajava fillaristi ei aiheuta autoilijalle vaaraa, mutta missä sattuu paahtava auto sen sijaan aiheuttaa.Suurin perustavaa laatua oleva ongelma on siinä, että "selkeä syy" on kaikkea muuta kuin selkeä. Pyöräilijöitä löytyy kyllä suuri määrä koottuja selityksiä miksi ajavat miten ajavat pientareella tai keskellä kaistaa, mutta pääosin nämä syyt keksitään perstuntumalta. Tilannetta ei auta, että autoilijoiden "selkeitä syitä" ei hyväksytä sitten millään.
Liikenne on vuoropuhelua ja jos toinen paskoo puhelimeen, niin vastaanotto voi olla nihkeä.
Tai jos ajoradalla ajaminen yksiselitteisesti kiellettäisiin kokonaan pyöräilijöiltä. Olis helppo noudattaa sitäkin lakia ja suuri enemmistö olisi tyytyväinen.Noh, autoilijoilta näkee myöskin kaikenlaisia suoritteita liikenteessä. Toisaalta vastuun pitää lisääntyä, kun kaluston potentiaalinen vaaraa aiheuttava aspekti lisääntyy. Jossain ajoradan varressa ajava fillaristi ei aiheuta autoilijalle vaaraa, mutta missä sattuu paahtava auto sen sijaan aiheuttaa.
Jos ajoradan reunassa pyöräily yksiselitteisesti sallittaisiin pyöräilijöille, niin koko ongelmasta toisaalta päästäisiin eroon ja myös autoilijoille palaisi tyytyväinen fiilis, kun lakia noudatetaan yksiselitteisesti. Nykyäänhän ajorataa saa toki käyttää, mutta vaatii erityisiä olosuhteita joiden toteutumista ei oikein sieltä auton ratistakaan näe.
Niin että maantienlaidalla ei saisi ajaa pyörällä lenkkiä?Tai jos ajoradalla ajaminen yksiselitteisesti kiellettäisiin kokonaan pyöräilijöiltä. Olis helppo noudattaa sitäkin lakia ja suuri enemmistö olisi tyytyväinen.
Näinhän se olisi. Pyörävero vaan käyttöön niin saadaan rakennettua pyörätiet pyöräilijöille. Samasta verosta sitten niiden pyöräteiden kunnossapito, ettei liian leveät railot tien pinnassa aiheuta tarvetta polkea hitaampaa nopeutta. /sNiin että maantienlaidalla ei saisi ajaa pyörällä lenkkiä?
Onneksi ei ole tulossa.Näinhän se olisi. Pyörävero vaan käyttöön niin saadaan rakennettua pyörätiet pyöräilijöille. Samasta verosta sitten niiden pyöräteiden kunnossapito, ettei liian leveät railot tien pinnassa aiheuta tarvetta polkea hitaampaa nopeutta. /s
En minäkään osoita mieltäni auton ratissa ollessani pyöräilijöille, enkä kyllä tiedä miksi kukaan muukaan niin tekisi yksittäisten pyöräilijöiden kohdalla, olettaen että ajavat oikeassa paikassa.Eilen ajelin 100km maantienlaitaa, ja ainoastaan yksi autoilija osoitti luultavasti mieltään ohittamalla puolen metrin päästä. Aina kun oli kunnolla hyvää piennarta ajoin viivan oikealla puolella, en ymmärrä miten tämä voi olla kenellekkään ongelma. Ajatella että pari moottoripyöräilijääkin nosti kättä tälläiselle tiukoissa kamoissa ajelevalle käyräsarviselle.
Se on ok, kunhan se ei ole mikään strobo-mallinen vilkkuvalo, joista olikin jo aiemmin puhetta.Ja muille maantienlaitaa ajaville suosittelen kyllä punaista takavaloa, autoilijat ohittaa selvästi suuremmalla etäisyydellä ja huomioi muutenkin paremmin.
Edellisen videon kommenteista poimittua
Jaa että jalkakäytävälle ajamaan vai?Tai jos ajoradalla ajaminen yksiselitteisesti kiellettäisiin kokonaan pyöräilijöiltä.
Muistat varmaan että pyöräiljät osallistuvat myös yksityisteiden rakentamiseen, kutsutaan kunnallisveroksi.Pyörävero vaan käyttöön niin saadaan rakennettua pyörätiet pyöräilijöille.
Jalkakäytävällä ajaminen ei ole sallittua polkupyörällä. Kuten viestin perässä oleva /s ehkä osoittaa, niin en kuitenkaan ollut ihan tosissani ehdotuksen kanssa.Jaa että jalkakäytävälle ajamaan vai?
Muistat varmaan että pyöräiljät osallistuvat myös yksityisteiden rakentamiseen, kutsutaan kunnallisveroksi.
Tässä sinulla varmaan piirtyy jokin maisema, ja jollain toisella sitten aivan toisenlainen.kaupunkialueella pyörällä ei pitäisi olla mitään asiaa autojen sekaan. ...
Et siis halunnut ymmärtää viestiä, no väännän rautalangasta:Mikä tuossa nyt on erityisen huonoa suunnittelua, kun siinähän on pyörätie vieressä? Miksi siellä ei voi ajaa? Vai onko se taas se vanha juttu, että pitää voida ajaa sillä kippurasarvisella ilmeisesti lasista valmistetulla mankelilla ilman minkäänlaista kykyä soveltaa tilannenopeutta niin helvetin kovaa, että sitten mummot ja koirat jäävät alle ja lisäksi ne minimaalisen ilmanvastuksen vuoksi hankitut kumit hajoavat kelveillä mahdollisesti oleviin hiekanmurusiin ja railoihin jne?
Se on totta, että kaikkea voi parantaa, mutta ei tuo nyt todellakaan pahimmasta päästä ole ja kun kerran maan talous on mitä on, niin ei varmasti ole prioriteettilistan kärjessä mahdollistaa jollekin marginaalipyöräilijöiden joukolle optimiolosuhteita harrastella oman fiiliksen mukaan kaikkialla.
Vai voiskohan johtua puhtaasti siitä, että esim. se jakeluauto ei huvin vuoksi kuse muiden muroihin vaan on toimittamassa asiaa. Hyvin harvoin on nähnyt täysin tukitun kevyen väylän, yleensä ongelma on tasoa 3 m -> 2 m ja silti joku oman elämänsä sankari koputtamassa rekan kylkeen. Video liittyy. Telaketju-jono rekan edessä taas tekee harrastustoimintaa, jonka voisi äärimmäisen helposti tehdä myös muita haitttaamatta. Sama juttu nämä näppärät hatunvaihdot kaupunkiliikenteessä, jossa mennään ties minkä luvan alla, että päästään vaan nopeasti eteenpäin. Esim. Pyöräväylältä ajotielle ja päinvastoin ihan sen mukaan miten satttuu sopimaan valoihin. Normaali pyöräily ei ole yhdellekään ihmiselle ongelma. "Spandex-asenne" on ongelma nro 1. Automaailman verrokki on dynaamiset ajajat, mulkkuina niitäkin kaikki pitää.Pyöräiljät maantienlaidassa, vaikka vieressä menee kevyenliikenteenväylä:
Muistetaampa se miten joustaminen on kaikkien eduksi.
Milloin jakeluauto on kevyenliikenteenväylällä ja pyörän joutuu taluttamaan ohi, vaikka oikea paikka tieliikennelain mukaan olisi autotiellä. Tähän rientää aina joukko "yhteispeliä, maalaisjärkeä" jne. -miehiä kertomaan miten kyllä kuulkaas siitä jakeluautosta on tuossa vähiten haittaa... ja miten pyörällä pääsee kyllä ohite.
Nyt sitten kun ne pyöräilijät ajelee siinä autotiellä ja videolla rekka joutui puoli minuuttia ajamaan hitaammin, niin se on sitten paska tuulettimessa.
Koittakaa nyt päättää, että mennäänkö sitä maalaisjärjellä ja yhteispelillä vai onko tämä kuitenkin tosiasiassa vain sitä "autoilija on teiden kunkku" -kipuilua?
Taas kerran olennaista on tilannenopeus. Älä aja niin kovaa ohi, että muut säikkyvät tai "pomppaavat" eteen. Jos aiheutat minkäänlaisen vaaratilanteen, olet ajanut liian kovaa ja/tai ohittanut liian läheltä. Nämä "jotkut säikkyvät jopa 10km/h nopeuksista" -tarinat ovat ihan sitä itseään.Et siis halunnut ymmärtää viestiä, no väännän rautalangasta:
1. Erillisellä kelvillä liikkujat kulkevat sattumanvaraisesti eri puolilla. Yritä siinä sitten päätellä, mitä kukin aikoo: väistää vai ei ja mihin suuntaan. Jos kelvi on maantien yhteydessä, ihmiset+pyöräilijät automaattisesti ryhmittyvät ojan puolelle, eläimistä puhumattakaan.
...
2. Kuten kirjoitin, on henkilöitä ja eläimiä jotka säikkyvät jo 10 km/h vauhdissa - onko se helvetin kovaa?
Tällä nyt ei ole käytännössä mitään merkitystä, jos ei ajele sellaisella fillarilla, joka ei sovi suunnilleen kuin jonnekin halliolosuhteisiin. Nämä "pään kokoiset aukot" tuskin ovat arkipäivää kenellekään missään normaalin sivilisaation keskellä, mutta saahan niistä toki kivoja tarinoita.3. Erilliset kelvit rakennetaan ja unohdetaan oman onnensa nojaan. Niitä ei todellakaan huolleta niin kuin autoteitä. Välillä näkee pään kokoisia aukkoja, joille ei viitsitä tehdä mitään, mutta jos reikä on autokaistalla, niin korjaus on parissa päivässä.
Tähän toivoisin selvennystä, nimenomaan kaupugissa on helppo ajaa, nopeudet samaa luokkaa ja säännöt samat kaikille.kaupunkialueella pyörällä ei pitäisi olla mitään asiaa autojen sekaan.
Eiköhän se kelv eriytetä sen takia, että se on turvallisdmpi ja helpompi esim. Koulumatkaa kulkeville lapsille. Kompromissi, missä pyöräilijän tarve polkea koko ajan täyttä vauhtia jää toiseksi.Et siis halunnut ymmärtää viestiä, no väännän rautalangasta:
1. Erillisellä kelvillä liikkujat kulkevat sattumanvaraisesti eri puolilla. Yritä siinä sitten päätellä, mitä kukin aikoo: väistää vai ei ja mihin suuntaan. Jos kelvi on maantien yhteydessä, ihmiset+pyöräilijät automaattisesti ryhmittyvät ojan puolelle, eläimistä puhumattakaan.
2. Kuten kirjoitin, on henkilöitä ja eläimiä jotka säikkyvät jo 10 km/h vauhdissa - onko se helvetin kovaa?
3. Erilliset kelvit rakennetaan ja unohdetaan oman onnensa nojaan. Niitä ei todellakaan huolleta niin kuin autoteitä. Välillä näkee pään kokoisia aukkoja, joille ei viitsitä tehdä mitään, mutta jos reikä on autokaistalla, niin korjaus on parissa päivässä.
4. Erillinen kelvi on kalliimpi rakentaa kuin tien levennys, vie tuplasti maapinta-alaa. On absurdia, että huonossa rahatilanteessa rakennetaan ennemmin erillinen kelvi osissa sitä mukaa, kun määrärahoja saadaan. Näin voidaan edetä esim. 1 km/vuodessa.
Bonuksena vielä jäätävän korkeat kivetykset kelvien liittymissä, niistä ei halua ajaa peruspyörälläkään.
Olen itse kulkenut levennetyllä pientareella (autolla+pyörällä+jalan) ja kun leveyttä on kelvin verran, niin ei ole mitään ongelmaa mennä edes pyörällä parijonossa, vaikka rekat ajaa 80 ja autot +100 km/h ohi. Tuonne levennykselle mahtuu myös hitaat mönkijät yms. ja autoilijat voivat ohittaa helpommin. Levennetty tie ei mahdu joka paikkaan, mutta kaupunkien ulkopuolelle ja taajamiin kyllä.
Pyörän on ehkä helppo ajaa, mutta auton on vaikea pyöräilijää havaita. Seurattavaa on niin paljon, että pyörä jää todella helposti pilarin katveeseen. Pyörän on ehtottomasti parempi olla omalla väylällään kuin tulla "mistä tahansa".Tähän toivoisin selvennystä, nimenomaan kaupugissa on helppo ajaa, nopeudet samaa luokkaa ja säännöt samat kaikille.
Ajan myös Helsingin keskustassa, ajamista tosin nykyään vaikeutetaan vaikeasti toteuteutetuilla pyöräteillä.
Toki ymmärrän että kaikkilla ei ole rohkeutta ja valmiuksia ajoradalla ajoon.
Paitsi ne pyörät ajelee siellä autojen seassa miten itsea huvittaa. Ohitetaan milloin miltäkon puolelta, pujotellaan autojen välissä, hypitään kaistalta toiselle näyttämättä mitään suuntamerkkiä. Autoilijan pitäisi koko ajan olla tarkkana mitä kamikaze-pyöräilijö seuraavaksi meinaa, koska sekoilusta riippumatta syyllinen on aina autossa. Pelkästään henkilöautolla on perseestä ajaa näissä tilangeissa saati sitten bussilla, roska-autolla tai vastaavalla isolla autolla missä kuolleita kulmia on väkisinTähän toivoisin selvennystä, nimenomaan kaupugissa on helppo ajaa, nopeudet samaa luokkaa ja säännöt samat kaikille.
Ajan myös Helsingin keskustassa, ajamista tosin nykyään vaikeutetaan vaikeasti toteuteutetuilla pyöräteillä.
Toki ymmärrän että kaikkilla ei ole rohkeutta ja valmiuksia ajoradalla ajoon.
Varmaan näinkin, kaupungeissa ei vain ole tilaa väylille.Pyörän on ehkä helppo ajaa, mutta auton on vaikea pyöräilijää havaita. Seurattavaa on niin paljon, että pyörä jää todella helposti pilarin katveeseen. Pyörän on ehtottomasti parempi olla omalla väylällään kuin tulla "mistä tahansa".
Noh mä peilaan asioita omaan ja satulasta näkemääni käytökseenPaitsi ne pyörät ajelee siellä autojen seassa miten itsea huvittaa. Ohitetaan milloin miltäkon puolelta, pujotellaan autojen välissä, hypitään kaistalta toiselle näyttämättä mitään suuntamerkkiä.
Jalkakäytävällä ajaminen ei ole sallittua polkupyörällä. Kuten viestin perässä oleva /s ehkä osoittaa, niin en kuitenkaan ollut ihan tosissani ehdotuksen kanssa.
Taajamien ulkopuolella ymmärrän kyllä pyöräilyn ajotiellä (paitsi jos pyörätie/kelv on käytettävissä), kaupunkialueella pyörällä ei pitäisi olla mitään asiaa autojen sekaan. Rahoittakoon infran uusimisen vaikka sillä pyöräverolla, jotta pyörille olisi omat väylät. Samasta verosta rahoitus pyöräilijöiden liikennesääntöjen valvontaan, niin ehkä jossain kohtaa liikenne on sujuvaa kaikille. Omasta mielestä ihan käsittämätöntä, että enemmistö maksaa ja kärsii pienestä vähemmistöstä, josta on vain haittaa muille tienkäyttäjille (autot/mopot/jalankulkijat/koko julkinen liikenne ja muu ammattiautoilu), sen sijaan että ratkaisua haettaisiin tän vähemmistön rajoittamisesta ja sääntelystä.