Zigh
Tittelitön
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 841
Ei noissa kyllä ole yhtään pyöräilijän toiminnan puoistelua. Lue edes ne lainaamasi viestit.Spoilerissa nippu
Ei noissa kyllä ole yhtään pyöräilijän toiminnan puoistelua. Lue edes ne lainaamasi viestit.Spoilerissa nippu
Ei noissa kyllä ole yhtään pyöräilijän toiminnan puoistelua. Lue edes ne lainaamasi viestit.
Ehkä nyt kannattaa mennä moderointiketjuun kysymään ennakko mielipidettä. ennen jatkamista, Veikkaan että kohta yksi tai useampi painelee raportoi nappia.Höpö höpö. Autoilijan toiminnan kritisointi ei ole sama kuin pyöräilijän toiminnan puolustelu.
...
Nyt menee jo metakeskusteluksi, joten tätä ei tarvitse jatkaa.Ehkä nyt kannattaa mennä moderointiketjuun kysymään ennakko mielipidettä. ennen jatkamista, Veikkaan että kohta yksi tai useampi painelee raportoi nappia.
Itse haluaisin nähdä näiden syyttelöiden viestejä, jos autoilija toimisi autoilijaa kohtaan samalla tavalla kuin autoilija toimii pyöräilijää kohtaan.Haluisin nähdä näiden puolustelijoiden viestejä, jos esim mopoilija tai autoilija toimisi samalla tavalla.
Luultavasti auton ohitus vastaavassa paikassa ei onnistu turvallisesti, koska katu on kapea ja auto aika paljon leveämpi kun pyörä. Mikäli auto tuossa lähtisi toista autoa ohittamaan, niin kuski olisi idiootti. Tässä kuvitteellisessa skenaariossa, jos se ohitettava auto sekoilisi samalla tavalla, kun tuo pyöräilijä, niin video olisi iltalehden etusivulla ja luultavammin muitakin seuraamuksia olisi tiedossa.Itse haluaisin nähdä näiden syyttelöiden viestejä, jos autoilija toimisi autoilijaa kohtaan samalla tavalla kuin autoilija toimii pyöräilijää kohtaan.
Eipä tuollaisella joukolla kyllä ole pyörätiellekään asiaa, mutta ehkä sitten yhdessä jonossa pientareella, jos on vähänkin vilkkaammin liikennöity tie.Tähän väliin hieman ketjun alkuperäisen aiheen mukaista perseilyä:
Vieressä olisi pyörätie, mutta ei se nyt vaan käy, koska se ei käy.
Miksi ei olisi? Siellä pyörätiellä ei edelleenkään ole pakko ajaa täysiä ja mikään ei ainakaan videon mukaan vaikuta siltä, etteikö siellä voisi ajaa normaalisti jonossa. Itsekkäitä kusipäitä ovat ja sillä siisti.Eipä tuollaisella joukolla kyllä ole pyörätiellekään asiaa, mutta ehkä sitten yhdessä jonossa pientareella, jos on vähänkin vilkkaammin liikennöity tie.
Ainakin sallittu mopoille tuo kevli.Tollasissa keisseissä olis hyvä tietää kontekstina mesta. Maantiellä ajellessa on aika tyypillistä, että erinäisten asutustaajamien varressa isojen kaupunkien ulkopuolella on tollasia tiestä erotettuja kelvejä, mutta ne saattaa olla sit vaan jonkun kilometrin verran tehtyjä ja päättyä ei mihinkään. Myös esim jatkuvat heikon näkyvyyden kärkikolmioristeykset autoilijoille aiheuttaa äkkiä sen, että 30+ vauhtia painava pyöräilijäporukka on kelvillä liian hankala autoilijoiden nähdä ja väistää. Vähän vaikea siis sanoa ajetaanko tossa ajoradalla järlevän syyn takia vai ei.
Eihän jalankulkijankaan tarvitse käyttää aina sitä vasenta laitaa vaikka sitä laissa pääsääntöisesti vaaditaan.Pitäisi vaan selkeyttää ja napakoittaa lainsäädäntöä pyöriä koskien. Esim pakko käyttää pyörätietä, jos sellainen on olemassa. Aivan sama onko se 100m pitkä ja pitääkö se pyörä kantaa ojan ylitse, mutta sitä olisi käytettävä eikä sohlattava muun liikenteen seassa (tai parhaimmissa tapauksissa hypitään pyörätien ja autotien välillä sen mukaan mikä sillä hetkellä itselle on edullisinta). Ikinähän näin ei tule tapahtumaan, kun ei pyöräilijöiden rikkomuksia tälläkään hetkellä valvota millään tavalla, eli vaatisi lisäresursseja huomattavasti.
Tää on huippuesimerkki, miten huonosti pyörätiet ovat suunniteltu, kaupunkien ulkopuolella. Jos erillinen pyörätie olisi kiinni maantien reunassa, siis leveä piennar, mitään ongelmaa ei olisi. Ja tilaa säästyisi tuon ojan verran.Tähän väliin hieman ketjun alkuperäisen aiheen mukaista perseilyä:
Vieressä olisi pyörätie, mutta ei se nyt vaan käy, koska se ei käy.
Moni kevli on mopoille sallittu. Mopo onkin turvallisempi, koska on paljon helpompi havaita äänen takia, kuin äänetön pyöräilijäryhmä. On ihmisiä ja koiria, jotka säikkyy jo 10 km/h ohi ajavasta polkupyörästä (koira tietty fleksissä toisella puolella väylää). Ja mopolla väistää helposti pienen koon takia vs ryhmä, tai harvemmin isoja moporyhmiä näkee.Ainakin sallittu mopoille tuo kevli.
Valvonta ja sakottaminen nimenomaan olisi se ratkaisu. Pyörällä ajoradalla ajaminen on nyt jo kielletty, jos pyörätie menee vieressä samaan suuntaan, (paitsi poikkeustilanteet: Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.), tuon lain tulkintaa pitäisi vaan kiristää, "erityisiä olosuhteita" ei saisi olla liian kireät ajohousut tai liian kapeat renkaat. Käytännässä pitäisi aina saada sakot jos se pyörätie on vieressä ja silti autotiellä seikkaillaan.Pitäisi vaan selkeyttää ja napakoittaa lainsäädäntöä pyöriä koskien. Esim pakko käyttää pyörätietä, jos sellainen on olemassa. Aivan sama onko se 100m pitkä ja pitääkö se pyörä kantaa ojan ylitse, mutta sitä olisi käytettävä eikä sohlattava muun liikenteen seassa (tai parhaimmissa tapauksissa hypitään pyörätien ja autotien välillä sen mukaan mikä sillä hetkellä itselle on edullisinta). Ikinähän näin ei tule tapahtumaan, kun ei pyöräilijöiden rikkomuksia tälläkään hetkellä valvota millään tavalla, eli vaatisi lisäresursseja huomattavasti.
Ensimmäisenä pitäisi lähteä siitä, että määriteltäisi selkeät laatuvaatimukset pyöräteille. Niille pyöräteille, jotka täyttäisivät vaatimukset, voitaisiin lätkäistä päähän käyttövelvollisuutta osoittava liikennemerkki. Muille ei. Autokiihkoilijan näkökulmasta ikävämpi puoli tässä on se, että suurin osa nykyisistä väylistä tuskin täyttäisi minkäänlaisia järkeviä laatuvaatimuksia.Pitäisi vaan selkeyttää ja napakoittaa lainsäädäntöä pyöriä koskien. Esim pakko käyttää pyörätietä, jos sellainen on olemassa. Aivan sama onko se 100m pitkä ja pitääkö se pyörä kantaa ojan ylitse, mutta sitä olisi käytettävä eikä sohlattava muun liikenteen seassa (tai parhaimmissa tapauksissa hypitään pyörätien ja autotien välillä sen mukaan mikä sillä hetkellä itselle on edullisinta). Ikinähän näin ei tule tapahtumaan, kun ei pyöräilijöiden rikkomuksia tälläkään hetkellä valvota millään tavalla, eli vaatisi lisäresursseja huomattavasti.
Mikä tuossa nyt on erityisen huonoa suunnittelua, kun siinähän on pyörätie vieressä? Miksi siellä ei voi ajaa? Vai onko se taas se vanha juttu, että pitää voida ajaa sillä kippurasarvisella ilmeisesti lasista valmistetulla mankelilla ilman minkäänlaista kykyä soveltaa tilannenopeutta niin helvetin kovaa, että sitten mummot ja koirat jäävät alle ja lisäksi ne minimaalisen ilmanvastuksen vuoksi hankitut kumit hajoavat kelveillä mahdollisesti oleviin hiekanmurusiin ja railoihin jne?Tää on huippuesimerkki, miten huonosti pyörätiet ovat suunniteltu, kaupunkien ulkopuolella. Jos erillinen pyörätie olisi kiinni maantien reunassa, siis leveä piennar, mitään ongelmaa ei olisi. Ja tilaa säästyisi tuon ojan verran.
Mistä sä tiedät kuinka kauan tuo rekka tuossa on takana ollut? Kaivanut jo puhelimenkin esiin hidastamisen jne jälkeen. Oli pyörätie, oli leveä piennar ja silti piti blokata muiden meno. Täysin kusipäistä touhua ja hyvin näkee miten pyöräilyaktivistien kootut selitykset rinnakkainajon hyödyistä ovat ihan täyttä paskaa. Jos se turvallisuus kiinnostais omaa napaa enemmän, niin yksikään noista ei olisi tuossa ajotiellä murehtimassa, kun autot ajaa niin läheltä ohi.Eipä näyttänyt kenenkään menoa pahemmin haittaavan.
Kuinka monta kertaa kesässä tänne kirjottelevat jotuvat ajamaan tällaisten ryhmien perässä minuuttikaupalla? Itse en muista koska viimeksi olisin joutunut, en ainakaan muutamaan vuoteen. Siksi ihmetyttää miten asia voi näin paljon ärsyttää.
Jos otetaan sellainen paikka, jossa autot oikeasti mahtuvat toimimaan samalla tavalla, niin tuohan on ruuhka-alueella ihan päivittäistä ja jatkuvasti toistuvaa. Melkein vois sanoa, että mitä isompi auto, niin sen härkimmin vetää eteen. Torvea noissa yleensä soitellaan, harvempi sitä vastaantulijoitten kaistan kautta koukkaa oikealle kääntyen esim. bussin nenän edestä. Käsittämättömän itsetuhoinen kaveri tämä pyöräilijä.Itse haluaisin nähdä näiden syyttelöiden viestejä, jos autoilija toimisi autoilijaa kohtaan samalla tavalla kuin autoilija toimii pyöräilijää kohtaan.
Kuulostaa nyt minusta enemmän siltä, että harrastaja valittaa, kun ajaa liian kovaa sopimattomalla kalustolla. Hyötyliikkujan näkökulmasta pyörätiet ovat pääosin ihan käyttökelpoisia, kun ajaa väylän sallimalla nopeudella ja ns. normaalilla pyörällä. Ei muuta kuin harrastepyöräily-vero käyttöön ja kättä taskuun, niin saadaan väylät harrastajien laatutason vaatimaan kuntoon.Ensimmäisenä pitäisi lähteä siitä, että määriteltäisi selkeät laatuvaatimukset pyöräteille. Niille pyöräteille, jotka täyttäisivät vaatimukset, voitaisiin lätkäistä päähän käyttövelvollisuutta osoittava liikennemerkki. Muille ei. Autokiihkoilijan näkökulmasta ikävämpi puoli tässä on se, että suurin osa nykyisistä väylistä tuskin täyttäisi minkäänlaisia järkeviä laatuvaatimuksia.
Nykyään kauempaa kohtuuhyvältä näyttävä kelvi saattaa olla kahden metrin välein koko leveydeltään poikki routavaurioiden vuoksi. Viereisen ajoradan ollessa täysin ehjä. Nuo routavauriot ovat haittaavuudeltaan samaa luokkaa maanteiden siltojen liikuntasaumojen kanssa eli jousittamattomalla ajoneuvolla varsin haittaavia.
Tällä hetkelle jopa mopolla sallittu -lisäkilpeäkin laitetaan noihin täysin randomilla, vaikka kelvi olisi täynnä pimeitä risteyksiä ja viereisen ajoradan nopeusrajoitus 60 km/h.
Ajoin tästä taas eilen ja näin kun näkyvästä puolen tietä (siinä ei ole puskia) tuli kaksi noin kymmenenvuotiasta lasta sähköpotkulaudoilla. Ajattelin että nyt tarkkana.Autotie tekee noin 85 asteen mutkan ja siinä mutkalla on suojatie tien suuntaisesti. Osa olettaa että kyseessä on risteys eikä mutka. Ja tietenkin helvetilliset puskat että näkyvyys on olematon.
Absoluttisen täydellistä höpösontaa. Suomi on täynnä routavaurioisia kaikkia mahdollisia teitä. Eikä kukaan muukaan saa poiketa säännöistä sen takia että tiet on surkeassa kunnossa. Minkä ihmeen takia pyöräily olisi jotenkin sellainen ryhmä jota pitää passata enemmän kuin muita? Edes periaattelisen teorian tasolla?Ensimmäisenä pitäisi lähteä siitä, että määriteltäisi selkeät laatuvaatimukset pyöräteille. Niille pyöräteille, jotka täyttäisivät vaatimukset, voitaisiin lätkäistä päähän käyttövelvollisuutta osoittava liikennemerkki. Muille ei. Autokiihkoilijan näkökulmasta ikävämpi puoli tässä on se, että suurin osa nykyisistä väylistä tuskin täyttäisi minkäänlaisia järkeviä laatuvaatimuksia.
Nykyään kauempaa kohtuuhyvältä näyttävä kelvi saattaa olla kahden metrin välein koko leveydeltään poikki routavaurioiden vuoksi. Viereisen ajoradan ollessa täysin ehjä. Nuo routavauriot ovat haittaavuudeltaan samaa luokkaa maanteiden siltojen liikuntasaumojen kanssa eli jousittamattomalla ajoneuvolla varsin haittaavia.
Tällä hetkelle jopa mopolla sallittu -lisäkilpeäkin laitetaan noihin täysin randomilla, vaikka kelvi olisi täynnä pimeitä risteyksiä ja viereisen ajoradan nopeusrajoitus 60 km/h.
Pitäisi tietää missä ja milloin kuvattu. Voi olla myös järjestetty pyöräily tapahtuma.Tähän väliin hieman ketjun alkuperäisen aiheen mukaista perseilyä:
Vieressä olisi pyörätie, mutta ei se nyt vaan käy, koska se ei käy.
Sillan liikuntasauman leveyinen poikittainen railo kevyenliikenteenväylällä ylivoimainen este kuullostaa jo aika kovalta vaatimukselta.Absoluttisen täydellistä höpösontaa. Suomi on täynnä routavaurioisia kaikkia mahdollisia teitä. Eikä kukaan muukaan saa poiketa säännöistä sen takia että tiet on surkeassa kunnossa. Minkä ihmeen takia pyöräily olisi jotenkin sellainen ryhmä jota pitää passata enemmän kuin muita? Edes periaattelisen teorian tasolla?
Selkeintähän olisi, että pyörällä sallittaisiin ajaminen ajoradalla tilanteesta riippumatta.Valvonta ja sakottaminen nimenomaan olisi se ratkaisu. Pyörällä ajoradalla ajaminen on nyt jo kielletty, jos pyörätie menee vieressä samaan suuntaan, (paitsi poikkeustilanteet: Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.), tuon lain tulkintaa pitäisi vaan kiristää, "erityisiä olosuhteita" ei saisi olla liian kireät ajohousut tai liian kapeat renkaat. Käytännässä pitäisi aina saada sakot jos se pyörätie on vieressä ja silti autotiellä seikkaillaan.
Koska tommonen porukka nyt vaan hyvin huonosti sopii sinne pyörätielle koiranulkoiluttajien ja mummojen sekaan. Jos menevät jonoon turvaväleillä, niin siitä tulee sitten ihan helvetin pitkä.Mikä tuossa nyt on erityisen huonoa suunnittelua, kun siinähän on pyörätie vieressä? Miksi siellä ei voi ajaa?
Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi.... olkiukkoa, vauVai onko se taas se vanha juttu, että pitää voida ajaa sillä kippurasarvisella ilmeisesti lasista valmistetulla mankelilla (1) ilman minkäänlaista kykyä soveltaa tilannenopeutta (2) niin helvetin kovaa (3), että sitten mummot ja koirat jäävät alle (4) ja lisäksi ne minimaalisen ilmanvastuksen vuoksi hankitut kumit hajoavat (5) kelveillä mahdollisesti oleviin hiekanmurusiin ja railoihin (6) jne?
Mistä sä tiedät kuinka kauan tuo pyöräporukka on tuossa ajoradalla ollut ja mihin menossa?Mistä sä tiedät kuinka kauan tuo rekka tuossa on takana ollut? Kaivanut jo puhelimenkin esiin hidastamisen jne jälkeen. Oli pyörätie, oli leveä piennar ja silti piti blokata muiden meno. Täysin kusipäistä touhua ja hyvin näkee miten pyöräilyaktivistien kootut selitykset rinnakkainajon hyödyistä ovat ihan täyttä paskaa. Jos se turvallisuus kiinnostais omaa napaa enemmän, niin yksikään noista ei olisi tuossa ajotiellä murehtimassa, kun autot ajaa niin läheltä ohi.
Itse tulee paljon ajeltua Kirkkonummella ja Nurmijärvellä, niin ihan järjestään näillä pikkupaikkakunnilla siellä missä on pyörätie se on ihan umpisurkeassa kunnossa viereiseen ajorataan verrattuna. Nytkin Veikkolassa on Vanhaa Turuntietä päälystetty toistakymmentä kilometriä uusiksi, mutta viereinen pyörätie saa ilmeisesti olla samassa paskassa kunnossa. Edes sepeleitä ei ole saatu vielä kunnolla poistettua vaikka kohta on jo juhannus.Absoluttisen täydellistä höpösontaa. Suomi on täynnä routavaurioisia kaikkia mahdollisia teitä. Eikä kukaan muukaan saa poiketa säännöistä sen takia että tiet on surkeassa kunnossa. Minkä ihmeen takia pyöräily olisi jotenkin sellainen ryhmä jota pitää passata enemmän kuin muita? Edes periaattelisen teorian tasolla?
Kyllä ne sopivat sinne ihan siinä missä mikä tahansa muukin pyöräilijä, jos vaan ymmärtää mitä tilannenopeus tarkoittaa ja sen jälkeen myös toimii sen mukaan. Joku tuossa yhtälössä tuntuu näillä käyräsarvilla kuitenkin aina mättävän ja lopputulos on jotain tällaista + valitusta siitä miten ei voi ajaa niin kovaa kuin haluaisi. Itse liian suurella tilannenopeudella aiheutettujen vaaratilanteiden myötä yritetään sitten perustella siirtymistä ajoradalle sekoilemaan. Ihan sairas ajatusmaailma.Koska tommonen porukka nyt vaan hyvin huonosti sopii sinne pyörätielle koiranulkoiluttajien ja mummojen sekaan. Jos menevät jonoon turvaväleillä, niin siitä tulee sitten ihan helvetin pitkä.
Näinhän se teoriassa menee, mutta jos se kevyenliikenteen väylä ei palvele ajoneuvojen liikkumista edes sitä esim 30-40km/h mitä fillarilla kuljetaan ilman, että pitää jatkuvasti esim sivusta kolmion takaa tulevien autoilijoiden heikon näkyvyyden takia soveltaa alhaisempaa tilannenopeutta, niin silloin on ihan perusteltua siirtyä vaan sinne ajoradalle, missä tollasia rajoituksia ei infran puolesta ole. Onhan se rajoitus rajoitus myös autoilijoille, eli jos pyöräilijä ajaa siinä ajoradan reunassa, niin mikään ei estä autoilijaa ajamasta perässä hetken aikaa hiljempaa.Kyllä ne sopivat sinne ihan siinä missä mikä tahansa muukin pyöräilijä, jos vaan ymmärtää mitä tilannenopeus tarkoittaa ja sen jälkeen myös toimii sen mukaan. Joku tuossa yhtälössä tuntuu näillä käyräsarvilla kuitenkin aina mättävän ja lopputulos on jotain tällaista + valitusta siitä miten ei voi ajaa niin kovaa kuin haluaisi. Itse liian suurella tilannenopeudella aiheutettujen vaaratilanteiden myötä yritetään sitten perustella siirtymistä ajoradalle sekoilemaan. Ihan sairas ajatusmaailma.
Ja se viereisen ajoradan nopeusrajoitus on tosiaan rajoitus, eikä mikään oikeutus siihen, että myös pyörätiellä pitäisi voida ajaa aina yhtä kovaa.
Aika voimakkaita termejä: ajoradalla sekoilu. Ei tuossa videolla ainakaan mitään sekoilua ollut. Tasaisesti ajoivat omaa linjaa.Kyllä ne sopivat sinne ihan siinä missä mikä tahansa muukin pyöräilijä, jos vaan ymmärtää mitä tilannenopeus tarkoittaa ja sen jälkeen myös toimii sen mukaan. Joku tuossa yhtälössä tuntuu näillä käyräsarvilla kuitenkin aina mättävän ja lopputulos on jotain tällaista + valitusta siitä miten ei voi ajaa niin kovaa kuin haluaisi. Itse liian suurella tilannenopeudella aiheutettujen vaaratilanteiden myötä yritetään sitten perustella siirtymistä ajoradalle sekoilemaan. Ihan sairas ajatusmaailma.
Sekoilua on juuri se mitä siellä tekevät, eli ajavat rinnakkain muuta liikennevirtaa hitaammin.Aika voimakkaita termejä: ajoradalla sekoilu. Ei tuossa videolla ainakaan mitään sekoilua ollut. Tasaisesti ajoivat omaa linjaa.
Kysymystä ei käsittääkseni esitetty nimenomaisesti minulle. Vastaan silti, että yksikin kerta on liikaa, jos ja kun taustalla ovat idiootit tekemässä mitä idiootit tekevät. Minua ei haittaa hidastaa autolla liikkuessa jonkin sellaisen asian vuoksi, jolle ei ole vaihtoehtoja, mutta kun nämä fillaripakat tunkevat jumittamaan sinne ajoradalle ihan puhtaasti omaa itsekkyyttään, niin kyllähän se pännii.Et muuten vieläkään vastannut siihen aiempaan kysymykseen: kuinka usein itse joudut tällaisten porukoiden perässä pitkiä aikoja ajelemaan kun kerta asia niin suuria tunteita herättää?
Jos mennään sen mukaan muta videolla nähtiin, niin siinä pyröräilijöitä ajeili rinnakkain, peräkkäin, ja joko eivät seuranneet takana tulevaa liikennettä, tai sitten seurasivat ja tahallaan jatkoivat touhua. Vieressä lisäksi kevyenliikenteen väylä. Huomattavan isoa riskiä tietoisesti ottavat.Aika voimakkaita termejä: ajoradalla sekoilu. Ei tuossa videolla ainakaan mitään sekoilua ollut. Tasaisesti ajoivat omaa linjaa.
Suurin perustavaa laatua oleva ongelma on siinä, että "selkeä syy" on kaikkea muuta kuin selkeä. Pyöräilijöitä löytyy kyllä suuri määrä koottuja selityksiä miksi ajavat miten ajavat pientareella tai keskellä kaistaa, mutta pääosin nämä syyt keksitään perstuntumalta. Tilannetta ei auta, että autoilijoiden "selkeitä syitä" ei hyväksytä sitten millään....Vaikka fillaristilla olisi joku selkeä syy ajaa siinä ajoradan reunassa, ...
Noh, autoilijoilta näkee myöskin kaikenlaisia suoritteita liikenteessä. Toisaalta vastuun pitää lisääntyä, kun kaluston potentiaalinen vaaraa aiheuttava aspekti lisääntyy. Jossain ajoradan varressa ajava fillaristi ei aiheuta autoilijalle vaaraa, mutta missä sattuu paahtava auto sen sijaan aiheuttaa.Suurin perustavaa laatua oleva ongelma on siinä, että "selkeä syy" on kaikkea muuta kuin selkeä. Pyöräilijöitä löytyy kyllä suuri määrä koottuja selityksiä miksi ajavat miten ajavat pientareella tai keskellä kaistaa, mutta pääosin nämä syyt keksitään perstuntumalta. Tilannetta ei auta, että autoilijoiden "selkeitä syitä" ei hyväksytä sitten millään.
Liikenne on vuoropuhelua ja jos toinen paskoo puhelimeen, niin vastaanotto voi olla nihkeä.
Tai jos ajoradalla ajaminen yksiselitteisesti kiellettäisiin kokonaan pyöräilijöiltä. Olis helppo noudattaa sitäkin lakia ja suuri enemmistö olisi tyytyväinen.Noh, autoilijoilta näkee myöskin kaikenlaisia suoritteita liikenteessä. Toisaalta vastuun pitää lisääntyä, kun kaluston potentiaalinen vaaraa aiheuttava aspekti lisääntyy. Jossain ajoradan varressa ajava fillaristi ei aiheuta autoilijalle vaaraa, mutta missä sattuu paahtava auto sen sijaan aiheuttaa.
Jos ajoradan reunassa pyöräily yksiselitteisesti sallittaisiin pyöräilijöille, niin koko ongelmasta toisaalta päästäisiin eroon ja myös autoilijoille palaisi tyytyväinen fiilis, kun lakia noudatetaan yksiselitteisesti. Nykyäänhän ajorataa saa toki käyttää, mutta vaatii erityisiä olosuhteita joiden toteutumista ei oikein sieltä auton ratistakaan näe.
Niin että maantienlaidalla ei saisi ajaa pyörällä lenkkiä?Tai jos ajoradalla ajaminen yksiselitteisesti kiellettäisiin kokonaan pyöräilijöiltä. Olis helppo noudattaa sitäkin lakia ja suuri enemmistö olisi tyytyväinen.
Näinhän se olisi. Pyörävero vaan käyttöön niin saadaan rakennettua pyörätiet pyöräilijöille. Samasta verosta sitten niiden pyöräteiden kunnossapito, ettei liian leveät railot tien pinnassa aiheuta tarvetta polkea hitaampaa nopeutta. /sNiin että maantienlaidalla ei saisi ajaa pyörällä lenkkiä?
Onneksi ei ole tulossa.Näinhän se olisi. Pyörävero vaan käyttöön niin saadaan rakennettua pyörätiet pyöräilijöille. Samasta verosta sitten niiden pyöräteiden kunnossapito, ettei liian leveät railot tien pinnassa aiheuta tarvetta polkea hitaampaa nopeutta. /s
En minäkään osoita mieltäni auton ratissa ollessani pyöräilijöille, enkä kyllä tiedä miksi kukaan muukaan niin tekisi yksittäisten pyöräilijöiden kohdalla, olettaen että ajavat oikeassa paikassa.Eilen ajelin 100km maantienlaitaa, ja ainoastaan yksi autoilija osoitti luultavasti mieltään ohittamalla puolen metrin päästä. Aina kun oli kunnolla hyvää piennarta ajoin viivan oikealla puolella, en ymmärrä miten tämä voi olla kenellekkään ongelma. Ajatella että pari moottoripyöräilijääkin nosti kättä tälläiselle tiukoissa kamoissa ajelevalle käyräsarviselle.
Se on ok, kunhan se ei ole mikään strobo-mallinen vilkkuvalo, joista olikin jo aiemmin puhetta.Ja muille maantienlaitaa ajaville suosittelen kyllä punaista takavaloa, autoilijat ohittaa selvästi suuremmalla etäisyydellä ja huomioi muutenkin paremmin.
Tuossahan käy ilmi vain, että Esa Räsänen on kusipää. Helvettikö siinä on ettei voi tietä antaa edes heille, jotka ovat töissä tien päällä. Suomessa jo lain mukaankin on annettava tietä, mikäli etenee muuta liikennettä hitaammin.Edellisen videon kommenteista poimittua
Jaa että jalkakäytävälle ajamaan vai?Tai jos ajoradalla ajaminen yksiselitteisesti kiellettäisiin kokonaan pyöräilijöiltä.
Muistat varmaan että pyöräiljät osallistuvat myös yksityisteiden rakentamiseen, kutsutaan kunnallisveroksi.Pyörävero vaan käyttöön niin saadaan rakennettua pyörätiet pyöräilijöille.