- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 17 361
Jos ollaan vielä väylillä missä on leveä piannar, ja ajellaan sen viivan vasemmalla puolella myös silloin kun takaa lähestyy toinen ajonenuvo ja ei siirrytä oikealle, niin kuullostaa siltä että siinä lisää riskiä.Joo, siis meinasinkin sitä, että pidän sen n. metrin etäisyyden siitä omasta rengaslinjasta, että on varaa ottaa vähän sivulle. Se on totta, että keskimäärin autoilijat saattavat ohittaa lähempää, mutta reunassakin ajaessa autoilijat ohittavat sen verran usein sen verran läheltä, että vaaratilanteita syntyy.
Jos peili ja turvaviiri puuttuu, niin riski vielä isompi. varsinkin jos perusteleen oli se ohitustilanteessa ei pysty sitä ajoneuvoa hallitseen.
Taajamissa on maalattuja pyöräkaistoja, jos niissä vetelee metrin päässä oikeasta asfaltti/kivetys reunasta, niin silloin taitaa olla jo siellä toisella kaistalla.
Tiedostan, ja varmaan jokainen nähnyt autoilijoita, ja ammattikuskejakin jotka ohitta pyöräilijän aivan liianläheltä, aivan liiansuurella nopeudella. Se miten tuota riskiä vähentää, ehkä joku hidastaa jos ajelee siellä auton ajouralla, mutta sitten on heitä jotka silti ohittaa ja näkisin että siinä vaihdetaan yksittäinen keskitason riski moneen suureen riskiin.
Jos yrität kertoa sitä että tarkkailet takaa lähestyviä ja siirryt ajoissa ennen ohitusta oikeaan reunaan, niin ehkä siinä voi nähdä jokin kaavan millä jää voitolle, mutta voiko siitä olla varma.
Edit:
Avoin ideoille miten ne surkeat moottorikuskit saisi ohittamaan riittävällä välillä, riittävän pienellä nopeudella. Turvaviirti ei ilmeisesti saa olla niin pitkä että polkypyörän max leveys ylittyy ainakaan oleellisesti. Se kuitenkin vähän auttaa.
Tiedotus ei kunnolla tehoa, ehkä se tarvisi rinnalle valvontaiskuja kunnon maksulapuilla ja siitä uutisoimalla, ehkä joku sitten lompakon ja ajoluvan pelossa alkaisi huomioimaan pyöräilijöitä.
Pyräilijöiden ei kannata kuitenkaan pilata entisestään omaa mainettaa toimilla mitkä aiheuttaa ärtymystä.
Viimeksi muokattu: