Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Ei varmaan ollut kyse siitä että ohitti liian läheltä, vaan ylipäänsä ohitti ihan turhaan juuri ennen t-risteystä edessä. Ohituksen jälkeen vielä vetää ihan oikeaan reunaan blokaten fillarin.

Todella urpo suoritus (ilmeisesti) Tesla-kuskilta.

Vähän sama kun ohittaa toisen auton ja vetää sitten eteen brake checkit.

Edit: Ohitus muuten tapahtuu suojatien kohdalla, joka sekin on nykylain mukaan laitonta.
Tuo on kapea katu, eikä se auto mitenkään erityisesti oikeaan reunaan ryhmity. Nopeampi ohittaa tuossa hitaamman ja fillari olisi voinut siten pitää paikkansa siinä auton perässä oikeassa reunassa sen sekunnin ajan, mutta kun ei pysty, koska kusta päässä ja pitää osoittaa mieltä.

En tiedä miltä paikkakunnalta auton kuljettaja oli, mutta varsinkin paikkakuntaa tuntemattomat eivät välttämättä tiedä missä vaiheessa seuraava stoppi/risteys tulee, joten ei sellaista yleensä jäädä odottamaan jonkin jumittavan ideologiafillarin taakse siinä pelossa, että tämä kilahtaa ohituksesta.

No se suojatie on risteysaluetta, eli yksi ja sama virhe.
Tämä ei liity sinäänsä tuohon tilanteeseen, mutta jos tarkkoja ollaan, niin ohitushan tapahtuu vasta suojatien jälkeen. Kuvassa näkyy fillari etuoikealla suojatien merkkien jo päätyttyä.
 
Tuo on kapea katu, eikä se auto mitenkään erityisesti oikeaan reunaan ryhmity.
Ihan selvästi vetää oikeaan reunaan ja sitten taas vasemmalle juuri vähän ennen kääntymistä. Tuskin se fillari olisi vasemmalta lähtenyt ohittamaan jos oikealta olisi mahtunut.
En tiedä miltä paikkakunnalta auton kuljettaja oli, mutta varsinkin paikkakuntaa tuntemattomat eivät välttämättä tiedä missä vaiheessa seuraava stoppi/risteys tulee, joten ei sellaista yleensä jäädä odottamaan jonkin jumittavan ideologiafillarin taakse siinä pelossa, että tämä kilahtaa ohituksesta.
Aha. Miksi ei voi jäädä ajamaan pyörän perään? En minä ainakaan ohittele fillareita ihan vaan periaatteesta. Pitäisi tajuta, että pyöräkin on ajoneuvo ja etenkin tuolla kantakaupungissa jopa mummopyörät etenee ihan samalla keskarilla kuin autot.

Pyöräilijä teki sen virheen, että ajoi liian reunassa ja mahdollisti siten tuon autoilijoiden urpoilun. Edellä menevä tekee fillarin ohituksen vielä ihan keskellä risteystä, minkä kaikki luulisi tietävän ehdottomasti kielletyksi.
 
Ihan selvästi vetää oikeaan reunaan ja sitten taas vasemmalle juuri vähän ennen kääntymistä. Tuskin se fillari olisi vasemmalta lähtenyt ohittamaan jos oikealta olisi mahtunut.
No mitä se firallisti on oikeasti kommentoinnut, yksi sanoo että teki noin koska auto ohitti liianläheltä.

Siis ihan oikeasti, jos ollaan pyörällä kääntymässä oikealle, niin ei edessä olevaa vasemmalle kääntyvää autoa lähdetä ohittaan vasemmalta.
Jos haluaa vahingoittaa autokuskia, niin sitten sanoo ihan suoraan.
 
Aha. Miksi ei voi jäädä ajamaan pyörän perään?
Koska fillari etenee useimmiten muuta liikennevirtaa hitaammin? Niinhän se oli tuossakin, kun molemmat suoraan ajavat autot menivät sen ohi. Ja kuten sanoin, aina ohittaja ei tiedä kuinka pitkä matka on seuraavaan pysähdykseen tai risteykseen, joten mikään "ajanpa varmuuden vuoksi tämän hitaamman kulkuneuvon takana, jotta hän ei vaan pahastu ohituksesta" -ajatusmalli ei kuulosta järkevältä.

Ja toisaalta miksi se fillari ei voinut odottaa sitä paria sekuntia auton perässä, jos oikealta ohittaminen oli täysin mahdotonta?

En minä ainakaan ohittele fillareita ihan vaan periaatteesta.
Erikoinen kommentti. En löydä videosta tai keskustelusta viitteitä "periaatteelliseen ohittamiseen".

Pyöräilijä teki sen virheen, että ajoi liian reunassa ja mahdollisti siten tuon autoilijoiden urpoilun. Edellä menevä tekee fillarin ohituksen vielä ihan keskellä risteystä, minkä kaikki luulisi tietävän ehdottomasti kielletyksi.
Se paikka ajoradallahan nimenomaan oli ainoa asia minkä fillari teki tuossa oikein. Kaikki muu menikin sitten pieleen. Jos fillari olisi ajanut yhtään keskemmällä ajorataa, niin se vasta surkuhupaisaa olisikin ollut.

Hävettää ja vituttaa sanoa ajavansa itsekin päivittäin fillarilla, kun lukee puolusteluita tuollaisesta kusipäisyydestä. Ei tarvitse ihmetellä miksi tällaisille ketjuille on tarvetta.
 
Yks mikä tossa tosin tuli mieleen, niin eikös toi fillari oo ajoneuvo ja sillä ajetaan tiellä? Tossa se on ohitettu, niin eikös se pitäisi sääntöjen mukaan vaan tyytyä paikkaansa jonossa jos se ei nyt sitten mahdukaan sieltä reunasta ajelemaan. En ainakaan huomannu että tossa joku oma kaista olis fillarille varattuna.
 
Tästä taas yksi loistosuoritus asennevammaiselta pyöräilijältä (auto ohittaa mukamas liian läheltä,
Mun mielestä tuo on tyypillinen tilanne, autoilija on arvioinut että matka riittää ohitukseen mutta pyöräilijän vauhti on yllätänyt ja matka on loppunut kesken jonka seurauksena on tullut kiilaus ja pyöräilijä on joutunut jarruttamaan.
Noita sattuu välillä provosoituu välillä ei.
 
Yks mikä tossa tosin tuli mieleen, niin eikös toi fillari oo ajoneuvo ja sillä ajetaan tiellä? Tossa se on ohitettu, niin eikös se pitäisi sääntöjen mukaan vaan tyytyä paikkaansa jonossa jos se ei nyt sitten mahdukaan sieltä reunasta ajelemaan.
Molempiin kysymyksiin vastaus on kyllä. Eikähän se ollut joko tyypillinen "minulla on oikeus kaikkeen" -fillariaktiivi, tai sitten joku stressaantunut hikipinko, jolla pää sekoaa seurauksista välittämättä kaikista pienistäkin vastoinkäymisistä.
 
Koska fillari etenee useimmiten muuta liikennevirtaa hitaammin? Niinhän se oli tuossakin, kun molemmat suoraan ajavat autot menivät sen ohi. Ja kuten sanoin, aina ohittaja ei tiedä kuinka pitkä matka on seuraavaan pysähdykseen tai risteykseen, joten mikään "ajanpa varmuuden vuoksi tämän hitaamman kulkuneuvon takana, jotta hän ei vaan pahastu ohituksesta" -ajatusmalli ei kuulosta järkevältä.
Jos tuossa ei ennen ohitusta näe, että on t-risteys tulossa, niin ajokortin voisi palauttaa poliisille näkökyvyn puutteen vuoksi. Katso se video uudestaan.

mikään "ajanpa varmuuden vuoksi tämän hitaamman kulkuneuvon takana, jotta hän ei vaan pahastu ohituksesta" -ajatusmalli ei kuulosta järkevältä.
Tämä on ihan sun oma olkiukko. Kyse on vain ja ainostaan siitä onko ohituksesta mitään hyötyä. Aina kun tekee tuollaisia päätöksiä, pitää tehdä riski-hyöty analyysi.

Erikoinen kommentti. En löydä videosta tai keskustelusta viitteitä "periaatteelliseen ohittamiseen".
Periaatteellista ohittamista on juuri tämä että ohitetaan fillaristi vain koska se on fillaristi miettimättä onko ohituksesta mitään hyötyä oman etenemisen kannalta.

On kyllä hämmentävää jos et tuossa videossa näe autoilijoiden toiminnassa mitään väärää vaikka siinä rikotaan ihan tieliikennelain pykäliä tarpeettoman ohittelun lisäksi.
 
Periaatteellista ohittamista on juuri tämä että ohitetaan fillaristi vain koska se on fillaristi miettimättä onko ohituksesta mitään hyötyä oman etenemisen kannalta.

On kyllä hämmentävää jos et tuossa videossa näe autoilijoiden toiminnassa mitään väärää vaikka siinä rikotaan ihan tieliikennelain pykäliä tarpeettoman ohittelun lisäksi.
Ehkä videon pointti oli siinä että oikealle kääntyvä pyöräiliä ryhmitty oikeasta reunasta yllättäne vasemmalla, ihan keskiviivalle, ohitti vasemmalle kääntyvän auton vasemmalta puolelta, jonka jälkeen pyröiliä kääntyy oikealle. Ajoi yhdellä kädellä jne (mutta mahdollisesti ei kuitenkaan reunaa vaihtaessa, tai kääntyessä, näyttänyt merkkiä).
Teolle ei ole kerrottu mitään edes auttavasti järkevää syytä, tai no se että kuvaaja ohitti aiemmin liianläheltä, mutta se nyt vain tekee pyräilijän teon vieläkin vaikeammin ymmärettäväksi.

Autoilia varmasti teki asioita joissa parantamisen varaa, mutta se sitten eri keskustelu, ja joko auto ja/tai kuski oli hereillä ja koralivältettiin.
 
Jos tuossa ei ennen ohitusta näe, että on t-risteys tulossa, niin ajokortin voisi palauttaa poliisille näkökyvyn puutteen vuoksi. Katso se video uudestaan.
Näkee ehkä risteyksen, mutta ei voi tietää etukäteen että siinä pitää pysähtyä. Olisi voinut jättää ohittamatta, mutta toisaalta ei siinä ohittamisessa ollut mitään suoranaista vikaakaan. Pyöräilijä tuossa sekoilee ja sillä siisti.

Kyse on vain ja ainostaan siitä onko ohituksesta mitään hyötyä. Aina kun tekee tuollaisia päätöksiä, pitää tehdä riski-hyöty analyysi.
Hyöty oli tässä nimenomaisessa tilanteessa tosiaan olematon, mutta mitään muuta riskiä tuossa ei kuitenkaan ollut, kuin pyöräilijän egon loukkaaminen.

On kyllä hämmentävää jos et tuossa videossa näe autoilijoiden toiminnassa mitään väärää vaikka siinä rikotaan ihan tieliikennelain pykäliä tarpeettoman ohittelun lisäksi.
Se edellä menevä auto ohitti risteyksen/suojatien kohdalla, mutta ei kuvaaja rikkonut mitään pykäliä ja sehän tuossa oli se, jolle pyöräilijä alkoi raivoamaan.

Fillarilla kun ajaa reunassa niin autolla on tilaa ohittaa.


Pyöräilijä ajoi oikeassa paikassa (jos nyt ylipäätään oli pakko ajaa tuolla tiellä), mutta rekka ohitti liian läheltä. Tuskin tilanne olisi ollut tuossa yhtään parempi, vaikka fillari olisi ajanut keskiviivan vieressä. Tosin silloin mm. tämä rekka ei olisi päässyt välttämättä ohi lainkaan ja kupla kuskin otsassa olisi voinut aiheuttaa lopulta vieläkin pahemman tilanteen.
 
mitään muuta riskiä tuossa ei kuitenkaan ollut, kuin pyöräilijän egon loukkaaminen.
Ohitus on aina riski etenkin kun ohitettavana on polkupyöräilijä.
Se edellä menevä auto ohitti risteyksen/suojatien kohdalla, mutta ei kuvaaja rikkonut mitään pykäliä ja sehän tuossa oli se, jolle pyöräilijä alkoi raivoamaan.
Väittäisin että tässä ollaan osin vastaantulijoiden kaistalla vaikka se ei ole vapaa. Liikenteen vaarantaminen, muutama päiväsakko, naps.

Edit: lisäksi
Ajoneuvolla ei saa ohittaa suojatien kohdalla vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen.
TLL §32

Teslassa on kamera tuulilasin keskikohdassa.
Screenshot_20240614_123253_Chrome~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Näkee ehkä risteyksen, mutta ei voi tietää etukäteen että siinä pitää pysähtyä. Olisi voinut jättää ohittamatta, mutta toisaalta ei siinä ohittamisessa ollut mitään suoranaista vikaakaan. Pyöräilijä tuossa sekoilee ja sillä siisti.
Aika vahva oletus, että T-risteykseen saapuessa ei tarvitsisi pysähtyä vasemmalle kääntyessä. Keskellä ruutukaavaa, keskellä päivää ja vielä jonossa toisena. On ainakin omassa arviossa tuolla etäisyydellä risteyksestä sellainen tilanne, että jätän ajoneuvon ohittamatta, koska toden näköisesti aiheutan häiriön sen liikennerytmiin. Enempiä puolustelematta pöyräilijän manööveria, niin mielestäni mulkku ohitus. Vaikka sitten pykälien sisään ehkä sopisikin.
 
Väittäisin että tässä ollaan osin vastaantulijoiden kaistalla vaikka se ei ole vapaa. Liikenteen vaarantaminen, muutama päiväsakko, naps.
Ehkä väärä ketju. riippumatta siitä oletko arviossasi oikeassa vai et. kuvan perusteella uskottavaa että lähellä keskikohtaa ollaan, siitä tuskin kinaa.

Ajoneuvolla ei saa ohittaa suojatien kohdalla vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen.
On myös olemassa liikennesäännöt ja tavat ketju, missä voi pohtia sääntöjä, niiden tulkintoja ja ajotapoja.
Kuvasi mukaan suojatie on takana, ja mahdollisesti kuvassa tavoite mennä ihan omalla kaistalla. tarpeen (vaaratilanteen) vaatiessa kuvassa pelivaraa viivan toisellakkin puolella.

Ohitus on aina riski etenkin kun ohitettavana on polkupyöräilijä.
Tässä siis aivan älytön riski oli siinä kun polkypyäräiliä koukkaa oikeasta reunasta vasemmalle keskiviivan tuntumaan, ehkä vastaantulijoiden puolelle, lähtee ohittaan vasemmalta vasemmalle kääntyvää ajoneuvoa, eikä siinä vielä kaikki, kääntyykiin ohituksen loppuvaiheessa oikealle. Onnettomuus ilmeisesti vältettiin auton ja tai autonkuljettajan toimesta.

Sitä vaikea arvioida miksi teki, se ei ole oikea syy että kuvajaa olisi liianläheltä ohittanut. Sillä ei mitään merkitystä missä kohtaa kuvaajan vasen rengas meni, suhteessa keskikohtaan.
 
Näkee ehkä risteyksen, mutta ei voi tietää etukäteen että siinä pitää pysähtyä. Olisi voinut jättää ohittamatta, mutta toisaalta ei siinä ohittamisessa ollut mitään suoranaista vikaakaan. Pyöräilijä tuossa sekoilee ja sillä siisti.


Hyöty oli tässä nimenomaisessa tilanteessa tosiaan olematon, mutta mitään muuta riskiä tuossa ei kuitenkaan ollut, kuin pyöräilijän egon loukkaaminen.


Se edellä menevä auto ohitti risteyksen/suojatien kohdalla, mutta ei kuvaaja rikkonut mitään pykäliä ja sehän tuossa oli se, jolle pyöräilijä alkoi raivoamaan.


Pyöräilijä ajoi oikeassa paikassa (jos nyt ylipäätään oli pakko ajaa tuolla tiellä), mutta rekka ohitti liian läheltä. Tuskin tilanne olisi ollut tuossa yhtään parempi, vaikka fillari olisi ajanut keskiviivan vieressä. Tosin silloin mm. tämä rekka ei olisi päässyt välttämättä ohi lainkaan ja kupla kuskin otsassa olisi voinut aiheuttaa lopulta vieläkin pahemman tilanteen.

"(jos nyt ylipäätään oli pakko ajaa tuolla tiellä)" Ok. toisilla teillä ei sitten satu vastaavia ohituksia. Fillaristi menee vain muualle ajamaan.

Hienoa kun tullaan vastapalloon reilua satasta. Toki olisin voinut mennä muualle ajamaan. Ei tämä ainut tie ole.

Näyttökuva 2024-06-14 kello 13.15.08.png
 
Sitä vaikea arvioida miksi teki, se ei ole oikea syy että kuvajaa olisi liianläheltä ohittanut.
Tarpeeton ohitus mitä se oli ihan objektiivisesti katsottuna. (Ja myös tieliikennelain vastainen)

 
Viimeksi muokattu:
"(jos nyt ylipäätään oli pakko ajaa tuolla tiellä)" Ok. toisilla teillä ei sitten satu vastaavia ohituksia. Fillaristi menee vain muualle ajamaan.

Hienoa kun tullaan vastapalloon reilua satasta. Toki olisin voinut mennä muualle ajamaan. Ei tämä ainut tie ole.

Näyttökuva 2024-06-14 kello 13.15.08.png
Ilmoititko poliisille? Tuollainen on jo aika karseeta.
 
"(jos nyt ylipäätään oli pakko ajaa tuolla tiellä)" Ok. toisilla teillä ei sitten satu vastaavia ohituksia. Fillaristi menee vain muualle ajamaan.

Hienoa kun tullaan vastapalloon reilua satasta. Toki olisin voinut mennä muualle ajamaan. Ei tämä ainut tie ole.

Näyttökuva 2024-06-14 kello 13.15.08.png
Olkiukko. En missään ole sanonut, ettei näitä sattuisi muualla. En tiedä missä video oli kuvattu, mutta näytti siltä, että en ainakaan itse lähtisi noihin olosuhteisiin onneani kokeilemaan, vaikka hautakiveen kuinka saisi kaiverrettua, että "kuoli ollessaan oikeassa".

Ja tuo sinun kuvahan nyt taas ei liity asiaan mitenkään. Autoilija ohittaa tuossa rekkaa, kun ei joko huomannut sinua, tai sitten oli muuten vain typerä. Olisi saanut varmasti sakot, jos paikalla olisi ollut poliisi.

Mutta joo, virheitä sattuu. Olen kuullut, että joskus autotkin ajavat nokkakolareita vastaavissa ohitustilanteissa.
 
Tarpeeton ohitus. (Ja tieliikennelain vastainen)
Kuullostaa nyt jonkin muun syyn peittelyltä, siis ei se ole syy pyräilijän oikealle kääntyessä ryhmittyä vasemmalle, keskiviivalle, ohittaa vasemmalle kääntyväajoneuvo ja ohituksen loppuvaiheessa kääntyä oikealle eteen.

Upotuksen mukaan kuvaajalla aiemmin reiluturvaväli, joten moittimisen sijaan ehkä pitäisi siirtyä kuvaajan kehumisen puolelle.
 
Kuullostaa nyt jonkin muun syyn peittelyltä, siis ei se ole syy pyräilijän oikealle kääntyessä ryhmittyä vasemmalle, keskiviivalle, ohittaa vasemmalle kääntyväajoneuvo ja ohituksen loppuvaiheessa kääntyä oikealle eteen.
Eikö siitä tosiaan saa ärsyyntyä jos joku vetää ohi juuri ennen risteystä ja sitten liinat kiinni niin että itsekin joudut jarruttamaan?
Mieti tilannetta jos joku vetäisi samaan tapaan maantiellä ohi toisesta autosta juuri ennen t-risteystä.

En puolustele pyöräilijän käytöstä, vasemmalta ohitus oli typerää.

Mutta ei autoilijoidenkaan toiminta videolla kestä kriittistä tarkastelua.
 
Näitä on niin paljon, että jos aina ilmoittaa poliisille niin aika ei riitä.
Näyttökuva 2024-06-14 kello 13.25.58.png
Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä? Jo pikkupoikana ajelin pyörällä ja isompana mopolla tien reunassa, eikä yhtään tuntunut pahalta jos auto ohittaa noinkin leveällä kaistalla samaa kaistaa käyttäen.
 
Näitä on niin paljon, että jos aina ilmoittaa poliisille niin aika ei riitä.
Näyttökuva 2024-06-14 kello 13.25.58.png
Kyllä niitä tuollaiset selvät ja törkeät laittomuudet kiinnostaa kuten tuo vastapalloon tuleva Passat.

Nää jälkimmäiset missä pitäisi turvavälejä analysoida on sitten vaikeampia ja menee varmaan ö-mappiin.
 
Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä? Jo pikkupoikana ajelin pyörällä ja isompana mopolla tien reunassa, eikä yhtään tuntunut pahalta jos auto ohittaa noinkin leveällä kaistalla samaa kaistaa käyttäen.
Seuraavalla lenkillä mittasin tuo ohitusetäisyyden. Huomaa reunapaikkaus päällysteessä, josta mittasin. Autoon jäi siis noin 40cm väliä ohjaustangosta.
 
Seuraavalla lenkillä mittasin tuo ohitusetäisyyden. Huomaa reunapaikkaus päällysteessä, josta mittasin. Autoon jäi siis noin 40cm väliä ohjaustangosta.
Kaipa se on sitten tottumista, kun en näe tuossa ongelmaa vaikka kuvittelen itseni pyörää ohjastamaan. Tosin etenen mummopyörällä, millä voi jyrätä myös paikkauksien yli ilman että suunta muuttuu, liekö kapearenkaisilla sitten ne väisteltävä.
 
Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä? Jo pikkupoikana ajelin pyörällä ja isompana mopolla tien reunassa, eikä yhtään tuntunut pahalta jos auto ohittaa noinkin leveällä kaistalla samaa kaistaa käyttäen.
No onhan toi ihan syvältä ja täydellistä piittaamattomuutta. Ei jätä mitään pelivaraa yhtään millekään.
 
Eikö siitä tosiaan saa ärsyyntyä jos joku vetää ohi juuri ennen risteystä ja sitten liinat kiinni niin että itsekin joudut jarruttamaan?
Mieti tilannetta jos joku vetäisi samaan tapaan maantiellä ohi toisesta autosta juuri ennen t-risteystä.
Liikenteessä tapahtuu jatkuvasti asioita jotka eivät mene ihan niin kuin olisi toivonut, virheitäkin tapahtuu jatkuvasti.

Joskus jos on pahapäivä, niin ymmärrän että voi vähän enemmän ärsyttää, mutta jos alkaa vaikuttaa ikävästi ajamiseen, niin toivon että joku nappaa sivuun ja joku muu vie ajoneuvon pois. Puhettakaan videon pyöräiliän esimerkistä. Ei nyt tarvi selittely tukea vaan, nyt tarvii apua.
 
Joskus jos on pahapäivä, niin ymmärrän että voi vähän enemmän ärsyttää, mutta jos alkaa vaikuttaa ikävästi ajamiseen, niin toivon että joku nappaa sivuun ja joku muu vie ajoneuvon pois. Puhettakaan videon pyöräiliän esimerkistä. Ei nyt tarvi selittely tukea vaan, nyt tarvii apua.
Autoilija vaaransi pyöräilijän (ja vastaantulevan autoilijan) turvallisuutta. Sen jälkeen pyöräilijä vaaransi oman turvallisuutensa.

Nyt sitten autoilijaa pitäisi silittää ja kehua, pyöräilijältä viedä pyörä pois.

Mahtavaa logiikkaa :sdarra:
 
Hienoa kun tullaan vastapalloon reilua satasta. Toki olisin voinut mennä muualle ajamaan. Ei tämä ainut tie ole.

Näyttökuva 2024-06-14 kello 13.15.08.png

Ymmärränkö viestin nyt oikein.
Pyöräiliän kantilta kuvattu, on tuossa kohtaa miltä kuvassa näyttääkin olevan, kaksikaistaisella tiellä tulee auto vastaan satasta, tai no yli 70km/h, kuvan mukaan vastaantulijoiden puolella, ihan liianläheltä.

Näkyvyys ilmeisesti hyvä, aurinkokaan ei autokuskia häikäise, siis kuvittelen että pyöräiliä erottonut.

Ensinnä tulee mieleen että lähtenyt ohittaan jotain, ja ohistuspäätöksen tehtyä vasta havainnut vastaantulian, mutta se perinsynti, ei voi perua, vaan ajetaan vaikka päin.

Toki kuva antaa tilaa vaikka jollekkin hätäväistölle josta selvitty kolhuitta.
 
Näitä on niin paljon, että jos aina ilmoittaa poliisille niin aika ei riitä.
Näyttökuva 2024-06-14 kello 13.25.58.png
Saisi tulla koko EU:hun tuo Espanjassa käytössä oleva 1,5 metrin sääntö

Kaksipyöräiset ja ohittaminen
Muutoksia kohdistui myös pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden ohittamiseen. Näissä ohituksissa on pakollista vaihtaa kaistaa sellaisella tiellä, jossa samaan suuntaan on enemmän kuin yksi kaista. Lisäksi aiemman neljän pisteen sijasta menettää kuusi ajokorttipistettä, jos ohittaa pyöräilijän tai moottoripyöräilijän lähempää kuin 1,5 m päästä. Myös pysähtyminen tai pysäköinti on kiellettyä pyöräilykaistoille tai -reiteille.

 
Autoilija vaaransi pyöräilijän (ja vastaantulevan autoilijan) turvallisuutta. Sen jälkeen pyöräilijä vaaransi oman turvallisuutensa.

Nyt sitten autoilijaa pitäisi silittää ja kehua, pyöräilijältä viedä pyörä pois.

Mahtavaa logiikkaa :sdarra:
Tällä alustalla lähtökohta se että kaikki kirjoittaa tosissaan.

Postasit linkin että pyräilijällä ei olut mitään syytä toimmannelle (no harmitti), ja tilannetta edelsi se että kuvaava autokuski ohitti reilulla turvavälillä pyöräilijän. Eli ilmeisesti häntä kohtaan turvallinen ohitus, joku pohti ylittikö autoilia keskiviivan ja jos ylitti, niin oliko se tuomittavaa, ilmeisesti videon perusteella ei aiheutunut varaa, ja sekin lähinnä vain lisäsi pyöräiliän turvallisuutta.

Sitten meillä on pyöräliä jonka päässä tapahtui jotain mikä sai hänetä yhtä-äkkiä vaihtamaan kaistaa, siirtyi oikeasta reunasta keskiviivan tuntumaan, lähti ohittamaan vasemmalle kääntyvää autoa, vasemmalta, ohituksen lopuksi kääntyi oikealle. Hän siis oli kääntymässä oikealle, joten reittivalinta jo sellaisenaan itsetuhoinen, saati se miten ajoi. Jos liikenteessä ajaa itsensä vahingointamis tarkoituksessa ja haluaa siihen liittää muiden vahingoittamisen, niin auttakaa heitä. Älkää kannustako.
 
Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä? Jo pikkupoikana ajelin pyörällä ja isompana mopolla tien reunassa, eikä yhtään tuntunut pahalta jos auto ohittaa noinkin leveällä kaistalla samaa kaistaa käyttäen.
Se varmaan totta että 60-70 luvulla tuo ihan normaalia, sen jälkeen turvallisuuteen alettu kiinittään huomiota, 80 luvulla ne turvaviirit ja kamppikset siihen että riittävä turvaväli pyöräiliään kun ohitetaan.

Kuvasta ei selviä nopeus ja vähän epämääräistä arvioida sitä väliä, tuskin tuo keskivertonuorata heilauttaa, mutta se ei olekkaan se juju, vaan se että kunnon sivuttainen turvaväli tuo sitä pelivaraa, vähentää onnettomuuksia. Jos ohittaja ohituspäätöksen tehdessään tietää joutuvansa ajaa noin läheltä >50km/h, niin väärä päätös.

Kuvasta voi ehkä arpoa että tehnyt päätöksen ennen kuin näki vastaantulian, mutta ei ole perunut ohitusta kun sen näki, vaan päättänyt riskeerata ja niistää sivuttainen turvaväli minimiiin.

Toki voihan olla kyse siitä että ohittaja on hidastannut ja tuossa matelee, tilannetat edeltänyt arviovirhe ja käyttänyt niitä pelivaroja ja tilanne ohi ilman läheltäpiti tilannetta.
 
Voih, kamalaa. Noh teen itsekin isompia rikoksia niin en heristele sormea täysin normaalissa liikennetilanteessa. Pidän kädet ohjaustangolla niin pysyn halutulla ajolinjalla.

Toivottavasti et aja autolla tuolla liikenteessä. Aika usein kyllä autoilijan on pakko kiilata siihen eteen ohituksen jälkeen, vaikka tilaa olisi kuinka paljon. Johtunee tietämättömyydestä sekin.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti et aja autolla tuolla liikenteessä.
Onhan tuota matkaa tullut ajettua autolla keskimääräistä enemmän, kun ajaa kaikenlaisilla mööpeleillä niin voi samastua myös kanssaliikkujaan. Minut pyöräilemässä saa hyvin mielin ohittaa kuten aiemmassa kuvassa, ikävää jos joku muu kokee sen vaaralliseksi.
 
Onhan tuota matkaa tullut ajettua autolla keskimääräistä enemmän, kun ajaa kaikenlaisilla mööpeleillä niin voi samastua myös kanssaliikkujaan. Minut pyöräilemässä saa hyvin mielin ohittaa kuten aiemmassa kuvassa, ikävää jos joku muu kokee sen vaaralliseksi.

Ei pelkästään koe, vaan se on vaarallista. Eikö autokoulussakin jo opetettu, että ohitetaan niin kaukaa, että jos pyöräilijä kaatuu kyljelleen, niin ei jää auton alle?
 
Seuraavalla lenkillä mittasin tuo ohitusetäisyyden. Huomaa reunapaikkaus päällysteessä, josta mittasin. Autoon jäi siis noin 40cm väliä ohjaustangosta.
Et varmaan mitannut, mutta jos kuitenkin käytit pohjana, niin paljonko tuosta kuvan eturenkaasta oli matkaa asfaltin reunaan, tai siis eturenkaan vasemalla puolella olevasta halkeamasta/railosta.

No ei se isojuttu, lähinnä vain saisi kuvaan jotain mittasuhdetta.

Meni ohi, mutten miten nuo tilanteet synty, tuliko tuo vastaantulia yllättäen, ja vetikö tuo tumma auto lähemmäs oikeaa sen takia. vai vetikö koko ohituksen tuolla linjalla. Hiljensikö tai ja mikä rajoitus.

Joo tuttua että on kuskeja jotka vetää läheltä hiljentämättä.
 
Onhan tuota matkaa tullut ajettua autolla keskimääräistä enemmän, kun ajaa kaikenlaisilla mööpeleillä niin voi samastua myös kanssaliikkujaan. Minut pyöräilemässä saa hyvin mielin ohittaa kuten aiemmassa kuvassa, ikävää jos joku muu kokee sen vaaralliseksi.
Tärkeää on se että jos henkilöautolla saati isommalla liikutaan, niin pidetään reilu väli ja nopeus tarvittaessa alhainen.

Jos pyörä asiallisesti varusteltu, ja takaa tulia havaittu, niin siinä samaa mieltä ettei se sydämmentykityksiä tai suurta vihaa aiheuta jos joku vetää tuolalisella noin läheltä ohi siedettävällä vauhdilla. Se ero meillä että en toivo sellaista, ja varsinkin kun se lähinnä merkki taitamattomasta autokuskista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pelkästään koe, vaan se on vaarallista. Eikö autokoulussakin jo opetettu, että ohitetaan niin kaukaa, että jos pyöräilijä kaatuu kyljelleen, niin ei jää auton alle?
Ei kertaakaan. Olen 5 kertaa korottanut ajokorttiluokkaa eikä ole tullut vastaan. Ei myöskään varautumaan itsemurhan tekijöihin, vaikka niistä saa lukea huomattavasti useammin kuin pyörällä auton alle kaatujista.
 
Et varmaan mitannut, mutta jos kuitenkin käytit pohjana, niin paljonko tuosta kuvan eturenkaasta oli matkaa asfaltin reunaan, tai siis eturenkaan vasemalla puolella olevasta halkeamasta/railosta.

No ei se isojuttu, lähinnä vain saisi kuvaan jotain mittasuhdetta.

Meni ohi, mutten miten nuo tilanteet synty, tuliko tuo vastaantulia yllättäen, ja vetikö tuo tumma auto lähemmäs oikeaa sen takia. vai vetikö koko ohituksen tuolla linjalla. Hiljensikö tai ja mikä rajoitus.

Joo tuttua että on kuskeja jotka vetää läheltä hiljentämättä.

Joopa, joo. En toki mittanauhalla mitannut kun en sellaista lenkillä pidä mukana. Mulle rittää tollasessa mittamisessa tieto, että mun kenkä on rapiat 30cm pitkä eli paikka tiessä on oli n. 60cm. Voit vielä tuumailla vielä tuota paikan leveyttä vaikka vertaamalla auton peiliin joka lienee 15-20cm leveä.

Laitan tähän vielä varulta kuvauksen miten tuo kengällä mittaaminen tapahtuu: astutaan vasemmalla jalalla (voi käyttää oikeaakin jalkaa mutta tällöin vaiheessa 2 käytettävä vastaavasti toista jalkaa) reunaviivalle niin, että kengän kantapää jää reunaviivan ajoradan puoleiselle reunalle. Tämän jälkeen asetetaan oikea jalka vasemman jalan eteen niin, että oikean jalan kengän kantapää koskettaa vasemman jalan kengän kärkeä.
 
Viimeksi muokattu:
vaikka niistä saa lukea huomattavasti useammin kuin pyörällä auton alle kaatujista.
En tähän hätään löytänyt mitään kättäpidempään noihin missä allekaaduttu tai mettään ajettu, muistikuva että kumpiakin ollut, ja mielessä liikkuu niin jalan kuin pyörällä liikkujan sivukosketuksia (siis ohiajannut ajoneuvo osunut pyöräiliään/jalankulkijaan)

Allejäämiset liki järjestän auton kääntyessä tai suoraan päin.

Joopa, joo. En toki mittanauhalla mitannut kun en sellaista lenkillä pidä mukana. Mulle rittää tollasessa mittamisessa tieto, että mun kenkä on rapiat 30cm pitkä eli paikka tiessä on oli n. 60cm. Voit vielä tuumailla vielä tuota paikan leveyttä vaikka vertaamalla auton peiliin joka lienee 15-20cm leveä.

Kiitos, mielsin kuvassa leveämmäksi.

noilla mitoilla et yhtään tramatisoinut tilannetta, jos tuossa viivan vasemmalla reunalla pyränlinja ja pyörä kapeahko, niin siinä peili kyllä mennyt jo kainalonali, jos ei osunut.

Jos viivalla, 10cm asfaltin reunasta, auton ovi 10 senttiä, niin sillä ovesta jää rengaslinjaa 40 senttiä, tsekkasin randokaupan turvaviirinmitat niin vajaa 34 cm, joten se olisi jo kiinnityspisteesta riippuen raapinut. Sama toki taustapeili, jos vasemmalla tangonpäässä, se olisi työntänyt ohjausta metsään.

Kuten kirjoitit, niin auton taustapeili lähempänä.

Ilmeisesti tämän tilanteen pelasti se että väistit, tai ihan vain puhdastuuri, läheltäpiti.



Se ei isosti muuta vaikka 60cm sijaan todellinen olisi ollut 10-20cm enemmän.

Esim, tarkistamaton, Ocatavia 3, niin peilin reuna on n 10 senttiä ulompana kuin oven levein kohta. ovi oliko luokkaa viisisenttiä leveämälläkuin kapeahko rengas. (käytin ovessa 10cm)
 
Viimeksi muokattu:
Toi vasemmalle kääntyvän auton ohittava pyöräilijä on kyllä malliesimerkki siitä miksi kaikki muut tienkäyttäjät vihaa pyöräilijöitä. Haluisin nähdä näiden puolustelijoiden viestejä, jos esim mopoilija tai autoilija toimisi samalla tavalla. Lähtisi kortti välittömästi ja sakot päälle. Pyöräilijöitä yllättäen hyysätään suomessa, eikä mitään seuraamuksia tuollaisesta toiminnasta tule.
Videon pyöräilijälle ei voi toivoa muuta, kun että toivottavasti tulevien sekoilujensa seurauksena ei aiheuta henkilövahinkoja muille, vaan ajaa vaikka johkin rekan alle ja jatkaa fillarointia pilven reunalla tai vaihtoehtoisesti vaihtaa lajia pyörätuolikelaukseen ja korjaa asennettansa samalla.
 
Mäkin haluaisin nähdä tuon pyöräilijän toimintaa puolustelevia viestejä. Voitko lainata niitä tähän? Itse en löydä.
Tässä nyt on tietty porukka sivun vängännyt siitä mitä autoilija teki tilanteesa väärin ja oikeuttaa pyöräilijän toiminnan sillä. Vaikk auto olisi ohittanut turhaa tai liian läheltä niin mitä sitten? Jos nornaalit tilanteet liikenteessä aiheuttaa tollasen hallitsemattoman raivon mikä saa sekoilemaan videon näyttämällä tavalla, niin olisi parempi hoitaa lääkitys kuntoon ja liikkua pelkästään julkisilla. Kävelyäkin varten joku saattaja mukaan rauhoittelemaan. Edelleen jos autoilija/mopolija tai vaikka kävelijö alkaisi raivoamaan vastaavalla tavalla liikenteessä niin täällä olisi 0 ihmistä ymmärtämässä sitä reaktiota ja etsimässä syyllistä jostain muusta kun sekoilijasta itsestään.
Liikenne ei koskaan ole täysin optimaalista, vaan niitä yllättäviä tilanteita tulee ja niihin pitää sopeutua ilman raivoamist, niin autoilijan, pyöräiljän kun jalankulkijankin. Mikäli psyyke ei tähän taivu, niin ulkoistaa sen liikkumisen HSL:lle, überille tai vastaavalle, eikä vaaranna muita ihmisiä.
 
Mäkin haluaisin nähdä tuon pyöräilijän toimintaa puolustelevia viestejä. Voitko lainata niitä tähän? Itse en löydä.
Spoilerissa nippu


Ei varmaan ollut kyse siitä että ohitti liian läheltä, vaan ylipäänsä ohitti ihan turhaan juuri ennen t-risteystä edessä. Ohituksen jälkeen vielä vetää ihan oikeaan reunaan blokaten fillarin.

Todella urpo suoritus (ilmeisesti) Tesla-kuskilta.

Vähän sama kun ohittaa toisen auton ja vetää sitten eteen brake checkit.

Edit: Ohitus muuten tapahtuu suojatien kohdalla, joka sekin on nykylain mukaan laitonta.
Ihan selvästi vetää oikeaan reunaan ja sitten taas vasemmalle juuri vähän ennen kääntymistä. Tuskin se fillari olisi vasemmalta lähtenyt ohittamaan jos oikealta olisi mahtunut.

Aha. Miksi ei voi jäädä ajamaan pyörän perään? En minä ainakaan ohittele fillareita ihan vaan periaatteesta. Pitäisi tajuta, että pyöräkin on ajoneuvo ja etenkin tuolla kantakaupungissa jopa mummopyörät etenee ihan samalla keskarilla kuin autot.

Pyöräilijä teki sen virheen, että ajoi liian reunassa ja mahdollisti siten tuon autoilijoiden urpoilun. Edellä menevä tekee fillarin ohituksen vielä ihan keskellä risteystä, minkä kaikki luulisi tietävän ehdottomasti kielletyksi.
Jos tuossa ei ennen ohitusta näe, että on t-risteys tulossa, niin ajokortin voisi palauttaa poliisille näkökyvyn puutteen vuoksi. Katso se video uudestaan.


Tämä on ihan sun oma olkiukko. Kyse on vain ja ainostaan siitä onko ohituksesta mitään hyötyä. Aina kun tekee tuollaisia päätöksiä, pitää tehdä riski-hyöty analyysi.


Periaatteellista ohittamista on juuri tämä että ohitetaan fillaristi vain koska se on fillaristi miettimättä onko ohituksesta mitään hyötyä oman etenemisen kannalta.

On kyllä hämmentävää jos et tuossa videossa näe autoilijoiden toiminnassa mitään väärää vaikka siinä rikotaan ihan tieliikennelain pykäliä tarpeettoman ohittelun lisäksi.
Ohitus on aina riski etenkin kun ohitettavana on polkupyöräilijä.

Väittäisin että tässä ollaan osin vastaantulijoiden kaistalla vaikka se ei ole vapaa. Liikenteen vaarantaminen, muutama päiväsakko, naps.

Edit: lisäksi
Ajoneuvolla ei saa ohittaa suojatien kohdalla vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen.
TLL §32

Teslassa on kamera tuulilasin keskikohdassa.
Screenshot_20240614_123253_Chrome~2.jpg
 
Tässä nyt on tietty porukka sivun vängännyt siitä mitä autoilija teki tilanteesa väärin ja oikeuttaa pyöräilijän toiminnan sillä.
Höpö höpö. Autoilijan toiminnan kritisointi ei ole sama kuin pyöräilijän toiminnan puolustelu.

Molemmat ajoivat tilanteessa väärin. Piste.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 829
Viestejä
4 567 266
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom