Itse liikun paljon kaksipyöräisillä, myös moottoroidulla versiolla.
Tangon takana on ollut pakko opetella seuraamaan autoilijoiden toimintaa ja monesti kehittyvän tilanteen näkee jo etukäteen.
Klassisin esimerkki on kääntyminen "rattivilkulla". Vilkkua ei jostain syystä osata käyttää ajoissa, vaan vasta kun ratti jo kääntyy. Kääntymisaikeen näkee yleensä kuskin epämääräisestä pään liikkeistä ja otteen vaihtumisesta ratissa (käsi ikäänkuin viedään vilkkuvivulle mutta ei uskalleta käyttää sitä). Tämä havainto on etenkin moottoripyörällä viereisellä kaistalla ajaneena pelastanut monelta kiilaukselta joissa olisin jäänyt toiseksi vaikka en mitään väärää olisi tehnytkään.
Pitkälti samat valinnat teen myös polkupyörällä ajaessa. Häviät aina jos kolisee niin turha änkeä sinne autoilijan pimeään kulmaan väkisin vaikka olisitkin oikeassa, voit kuitenkin helposti "pelata" tilanteen niin että ketään ei satu...
@Kvarkki tuossa mainitsikin kuljettajan katveista autolla ajaessa, ne ovat massiivisia polkupyörään tai moottoripyörään verrattuna. Joissakin uudemmissa autoissa katon etureuna on tuotu todella alas ja pitkäselkäisellä kuskilla on taustapeilikin näkökentässä korin pilareiden lisäksi, tuonne on helppo hävittää vaikka miten monta kaksipyöräistä kun sopivassa kohtaamiskulmassa lähestyy.
Lapset ovat toki asia erikseen ja heiltä ei voi kovin hyvää "pelisilmää" vaatia, siksi säännöt on hyvä osata kaikkien osapuolien ja niitä tulisi noudattaa. Aikuisilla on kuitenkin usein mahdollisuutta valita ajaako järkevästi vai säännöissä orjallisesti roikkuen, koskee kaikkia osapuolia tien päällä.
Tangon takana on ollut pakko opetella seuraamaan autoilijoiden toimintaa ja monesti kehittyvän tilanteen näkee jo etukäteen.
Klassisin esimerkki on kääntyminen "rattivilkulla". Vilkkua ei jostain syystä osata käyttää ajoissa, vaan vasta kun ratti jo kääntyy. Kääntymisaikeen näkee yleensä kuskin epämääräisestä pään liikkeistä ja otteen vaihtumisesta ratissa (käsi ikäänkuin viedään vilkkuvivulle mutta ei uskalleta käyttää sitä). Tämä havainto on etenkin moottoripyörällä viereisellä kaistalla ajaneena pelastanut monelta kiilaukselta joissa olisin jäänyt toiseksi vaikka en mitään väärää olisi tehnytkään.
Pitkälti samat valinnat teen myös polkupyörällä ajaessa. Häviät aina jos kolisee niin turha änkeä sinne autoilijan pimeään kulmaan väkisin vaikka olisitkin oikeassa, voit kuitenkin helposti "pelata" tilanteen niin että ketään ei satu...
@Kvarkki tuossa mainitsikin kuljettajan katveista autolla ajaessa, ne ovat massiivisia polkupyörään tai moottoripyörään verrattuna. Joissakin uudemmissa autoissa katon etureuna on tuotu todella alas ja pitkäselkäisellä kuskilla on taustapeilikin näkökentässä korin pilareiden lisäksi, tuonne on helppo hävittää vaikka miten monta kaksipyöräistä kun sopivassa kohtaamiskulmassa lähestyy.
Lapset ovat toki asia erikseen ja heiltä ei voi kovin hyvää "pelisilmää" vaatia, siksi säännöt on hyvä osata kaikkien osapuolien ja niitä tulisi noudattaa. Aikuisilla on kuitenkin usein mahdollisuutta valita ajaako järkevästi vai säännöissä orjallisesti roikkuen, koskee kaikkia osapuolia tien päällä.