- Estetty
- #13 751
Ei nyt yleistetä, en ole kertaakaan saanut asvaltilla jarruja lukkoon, vaikka miten hampaat irvessä piti polkea, kun joku kääntyi vasemmalta eteen. Ei ole absia eikä tehostinta.Jeps, eli toi satasen vauhdista heitto oli ihan puhdasta mutua. Sinänsä kyllä mielenkiintoinen aihe, koska esimerkiksi abs:n puute jo yksistään kyllä pidentää jarrutusmatkoja ja etenkin tekee ajoneuvon hallinnasta mahdotonta, jos renkaat on hätäjarrutuksessa lukossa. Renkaissakin voi olla eroja, mutta se voi myös olla rahakysymys ja mopoautoihin varmaan voi saada ihan samalla tavalla laadukkaita renkaita, kuin henkilöautoihinkin.
On kuitenkin sanomattakin selvää, että abs jarrullinen auto jossa on vieläpä ajovakautus on täysin erilainen hallittava hätäjarrutustilanteessa ja vaikka hyvällä kuivalla asfaltilla pääsisi lähelle samaa tulosta niin totuus on täysin toinen esimerkiksi talvella. Yleensä ongelma ei ole se, etteikö jarruissa olisi riittävästi potkua, sillä käytännössä kaikkien ajoneuvojen jarrut saa kyllä lukkoon, mutta ongelma on juurikin tuo maksimaalisen jarrutuksen tehokkuus, kun ilman abs:ää on melko vaikea sanoa, kuinka kovaa jarrua voi painaa ennen kuin ne menevät lukkoon, eikä monikaan ole tollasia oikeasti kovia jarrutuksia absittomalla autolla harjoitellutkaan. Itse ajan radalla absittomalla autolla ja handlaan sen aika hyvin, mutta olen silti saanut monta kertaa jarrut käymään lukossa.