Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En tiedä moniko täällä sahailee tmp hki motaria, mutta joku voisi selittää miksi Hämeenlinnan kohdilla goodmanin tunnelissa on edelleen 60kmh rajotus. Työt on loppuneet parisen viikkoa sitten ja taisi tovin olla satkunkin rajotus jo käytössä. Tunnelissa ei ole uutta asfalttia, työkoneita, työmiehiä tai raksarojua, ainoa remppaan viittaava asia on työmaan merkki ja nopeusrajotukset.Ihanko oikeasti maan vilkasliikenteisimmän moottoritien varteen unohtuu väärät nopeusrajotukset?

Liittynee ketjun aiheeseen siinä mielessä että voi taas porukka rakennustyömailla kaahaamista ihmetellessä miettiä mistä moinen toiminta johtaa juurensa. Viikko sitten tuolla mentiin vielä 60kmh, nyt mennään jo iloisesti 90-100kmh, allekirjoittanut mukaanlukien.
 
En tiedä moniko täällä sahailee tmp hki motaria, mutta joku voisi selittää miksi Hämeenlinnan kohdilla goodmanin tunnelissa on edelleen 60kmh rajotus. Työt on loppuneet parisen viikkoa sitten ja taisi tovin olla satkunkin rajotus jo käytössä. Tunnelissa ei ole uutta asfalttia, työkoneita, työmiehiä tai raksarojua, ainoa remppaan viittaava asia on työmaan merkki ja nopeusrajotukset.Ihanko oikeasti maan vilkasliikenteisimmän moottoritien varteen unohtuu väärät nopeusrajotukset?

Liittynee ketjun aiheeseen siinä mielessä että voi taas porukka rakennustyömailla kaahaamista ihmetellessä miettiä mistä moinen toiminta johtaa juurensa. Viikko sitten tuolla mentiin vielä 60kmh, nyt mennään jo iloisesti 90-100kmh, allekirjoittanut mukaanlukien.
Vielä viime viikolla Helsingin suunnasta ajaessa paikalla oli vasemman kaistan päättymisestä kertova merkki. Iloisesti ruuhka-aikaan porukka tunki oikealle kaistalle, hidasti 100-> 60 ja tunnelissa ei sitten ollutkaan mitään..
 
Asia mikä ei ärsyttänyt, niin tuossa toissapäivänä tukkirekka tajusi vilkuttaa merkiksi hyvän ohituspaikan tullen. Olisi mukava jos nuo rekat ja ylipäätään hitaammin ajavat tekisivät tuota useamminkin. Joskus takaa on kuitenkin vaikea nähdä kunnolla vaikka olisi turvaväliäkin ihan hyvin.
 
En tiedä moniko täällä sahailee tmp hki motaria, mutta joku voisi selittää miksi Hämeenlinnan kohdilla goodmanin tunnelissa on edelleen 60kmh rajotus. Työt on loppuneet parisen viikkoa sitten ja taisi tovin olla satkunkin rajotus jo käytössä. Tunnelissa ei ole uutta asfalttia, työkoneita, työmiehiä tai raksarojua, ainoa remppaan viittaava asia on työmaan merkki ja nopeusrajotukset.Ihanko oikeasti maan vilkasliikenteisimmän moottoritien varteen unohtuu väärät nopeusrajotukset?

Liittynee ketjun aiheeseen siinä mielessä että voi taas porukka rakennustyömailla kaahaamista ihmetellessä miettiä mistä moinen toiminta johtaa juurensa. Viikko sitten tuolla mentiin vielä 60kmh, nyt mennään jo iloisesti 90-100kmh, allekirjoittanut mukaanlukien.
Tuntuu olevan hyvin tavallista, että nuo työmaakyltit ja rajoitukset vain jotenkin unohtuu paikalle.
Jos kommentoit tuota tunnelia, niin siellä on ihan tarkoituksella se alempi nopeusrajoitus, ei ole unohtunut.
Ratin takaa on toki vaikea arvioida mikä on sopiva nopeus, siksi tikkarit. mutta jos tikkareita ei ilmeisesti noudateta niin vaatisi myös tehostettua valvontaa. teknistä että ihan partioita.
 
Viimeksi muokattu:
En edelleenkään ajanut missään vaiheessa kontissa, vaan silloinen vauhti kelpasi oikein hyvin. Vasta kun näin jo kaukaa että edellä ajava rekka ajoi selvästi hitaampaa, niin aloin miettimään sen ohitusta, mutta ilmeisesti edellä ajava ei nähnyt/tajunnut/emt sillä seurauksella, että jätti ohitusaikeensa niin myöhäiseksi jota en jäänyt odottamaan ja siitäkös tämä sitten kimpaantui. Kai sitten olisi vaan nöyrästi pitänyt tehdä jotakin toisin ja olla ennustaja

Aiemmin etäisyyttä kuvailtu.

Itse ajoin edellä ajavaa tuossa vaiheessa parin auton mitan päässä jo pidempään ootellen, että tekisi jotain ratkaisuja....
Minulle ja tässä keissin tapauksessa auton mitta on arviolta keskimääräisen henkilöauton pituus keulasta takapuskuriin, en edes tiennyt että siitä on muitakin mittoja olemassa :D

Jos reinlun 10m väli satasen vauhdissa, niin mitä muuta se on kuin kontissa roikkumista.

En tässä oikeuta sitä edellä olevan eteen kiilamista, ja toki se 20-30 metriä edelläolevaan silläkkin ihan alimittaista, ja ilman muuta johtaa tulkintaan ettei ole aikomusta ohittaa...

Mutta kontista ohittamaan lähteminen lisää riksejä, yllätyksiä, riippuen ajoneuvosta , sen sivuttaisesta asemoitumisesta niin ajoissa käytetty vilkku ei välttämättä näy selkeästi edellä olevalle, ja jos kontistä lähtee ohittaan ja kiihdyttää , niin siinä kaistan vaihtaja ilmestyy ns tyhjästä sinne vasemmalle rinalle.

Vertaa siihen että olisi siellä n 100m päässä ajellut, ja tehnyt ohitus päätöksen, niin villku näkynyt edellä olevalle , ja vaikka se olisi mennyt ohi, niin vasemmallakaistallakkin olisi jonkinaikaa ollut havaittavissa. ehkä vaaratilanne vältetty,
 
Vielä viime viikolla Helsingin suunnasta ajaessa paikalla oli vasemman kaistan päättymisestä kertova merkki. Iloisesti ruuhka-aikaan porukka tunki oikealle kaistalle, hidasti 100-> 60 ja tunnelissa ei sitten ollutkaan mitään..
Musta se viimeinen havainto oli joskus ennen viimeviikkoa kun siinä tunnelissa keskustan rampista se kaistan päättymistaulu vielä. Sekin hävisi jo aikaa sitten.

Nää päättymismerkit on hienoja, varsinkin kun eivät tajua sitä pikkupränttiä 700m vaan heti oikealle kun taulu tulee vastaan.
 
Kaksikin asiaa viimeaikoina:

Ensimmäinen oli tänä aamuna, kun Jyväskylässä oli paikoin hyvinkin sankkaa sumua aamulla, mutta oli jo siinä määrin valoisaa, että useimpien autojen "äly" ajatteli valon määrän riittävän ja näin ollen niissä oli pelkät päiväajovalot päällä, jolloin edessä voi olla pari pientä tuikkua ja perässä ei minkään sortin valoja. Pahimmoilleen näki autoja, jotka eivät ole vielä niin uutta vuosikertaa, että niissä olisi päiväajovalot, mutta kuljettajat haluavat ilmeisesti luoda illuusiota tuoreemmasta kulkupelistä ja eivät välitä laittaa valoja päälle ollenkaan, jolloin edes edessä ei ole minkään sortin valoja, vaan auto menee siellä sumussa täysin pimeänä. Taajamassakin noita on yllättävän vaikeaa nähdä. Sitä valokytkimen toimintaa ei näköjään viitsitä tänä päivänä opetella.

Toinen ärsyttävä tilanne ovat näkyvyydeltään rajoittuneet risteykset taajamassa. Sinänsä ongelma ei ole vakava, mutta erityisesti silloin, kun pääväylää ajava ei noudata rajoituksia ollenkaan ja yrität sieltä sivutieltä liittyä pääväylälle rajoittuneen näkyvyyden takaa, niin asiaa ei ainakaan helpota se, jos sieltä joku tulee ohjuksena vastaan. Rajoituksia noudattamalla liittyjälle jäisi vähän enemmän mahdollisuuksia selvittää, tuleeko sieltä joku.
 
Jos kommentoit tuota tunnelia, niin siellä on ihan tarkoituksella se alempi nopeusrajoitus, ei ole unohtunut.
Ratin takaa on toki vaikea arvioida mikä on sopiva nopeus, siksi tikkarit. mutta jos tikkareita ei ilmeisesti noudateta niin vaatisi myös tehostettua valvontaa. teknistä että ihan partioita.
Haluaisitko avata syitä, kun ilmeisesti tiedät?
 
Haluaisitko avata syitä, kun ilmeisesti tiedät?
Siis uutisointien perusteella valmistuu myöhemmin, en muista oliko ensikuussa vai tässä kuussa, testausvaihe menossa rajoitukset siihen saakka kun ne valmiina. Työvaiheesta ei pitäisi olla haittaa, mutta ylättysrikiä varten rajoitus.

Ihan pohdintana, jos väylä sinänsä kunnossa ja jos riski liittyy testeihin, mutta jos niiden ulkopuolella ei riskiä, niin noin vilkkaalla väylällä maksaisi itsensä takaisin muuttuvat rajoitukset, 80km/h ja 60km/h riski tilanteen mukaan.
 
Osa porukastahan panikoi heti, kun tulee ensimmäiset opastuskyltit, pakko päästä "oikealle" kaistalle. Sama juttu kuin kaista päättyy merkeissä. Possujonoon heti ja välittömästi vaikka merkissä lukisi täsmennys 1,5 km.
Osa panikoi vaikka mitään opastuskylttejä ei edes ole. Viime viikon torstaina ajelin Hesasta Turkuun ja jossain ennen Lohjaa oikealle kaistalle ilmestyi seisova jono. Vasen kaista oli tyhjä joten vaihdoin sinne ja ajelin silleen kuuttakymppiä sen jonon ohi. Mitään varsinaista syytä en missään vaiheessa ko. muodostelmalle nähnyt, ei ollut tietöitä tms. ja kummatkin kaistat olivat ihan normaalisti ajettavissa.
 
Osa porukastahan panikoi heti, kun tulee ensimmäiset opastuskyltit, pakko päästä "oikealle" kaistalle. Sama juttu kuin kaista päättyy merkeissä. Possujonoon heti ja välittömästi vaikka merkissä lukisi täsmennys 1,5 km.
Tähän yhtälöön lisätään vielä se peliliike, että siinä 1.5km kaistan päättymisestä vedetään vasurilla liinat kiinni ja aletaan änkeämään sinne oikealla mahdollisesti seisovaan jonoon. Näitä sankareita oli taannoin tuossa yhdellä työmaalla ihan jokapäivä, kyllä sai räikkää ja valoja vilkutella että tajusivat joko ajaa sinne kaistan päätyyn tai sitten yksinkertaisesti liittyä sinne matelevaan jonoon. Paras taisi kilometrin verran kihnuttaa kävelyvauhtia sen jonon rinnalla vasuria tukkien.
 
Täälläpäin 10 metrin turvaväli on jo väliintunkemisen aiheuttava rako :) Nostettakoon käsi virheen merkiksi, että etäisyys edellä ajavaan oli kyllä enemmän kuin kaksi autonmitallista, sillä adaptiivinen vakkari ei edes lyhimmälle etäisyydelle säädettynä päästä noin likelle
 
Viimeksi muokattu:
Täälläpäin 10 metrin turvaväli on jo väliintunkemisen aiheuttava rako
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.
 
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.
Normaaliin turvaväliin mahtuu hyvin vaihtamaan kaistaa ja siihen ehtii reagoidakin hienosti kun on pelivaraa.

Ehkä siinä vaan kaksi idioottia kohtaa toisensa: yksi pitää väkisin niin pientä väliä ettei eteen mahdu ja toinen osoittaa mieltään vaihtamalla kaistaa siihen? Molemmat käyttäytyvät kuin kolmevuotiaat lapset siinä kohtaa.
 
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.
Toisaalta olisi fiksua jättää esim kehätiellä ja moottoritiellä sellainen hajurako edellä ajavaan, että liittymiskaistalta tuleva pääsisi mukaan liikennevirtaan ilman kevätjuhlaliikkeitä.
 
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.

Eilen joku mopojonne halusi päästä hengestään juuri tällä tavalla. Itse tulin hieman perässä, mutta melkein jo rinnalla 55kmh, tämä viereisellä kaistalla ~45kmh. Pisti vilkun päälle ja vilkaisi mua kohti :confused: sitten kuitenkin päätti vaihtaa eteen siten, että sain pistää melkein liinat kiinni. Kääntyi 30 metrin päästä vasemmalle.
 
Toisaalta olisi fiksua jättää esim kehätiellä ja moottoritiellä sellainen hajurako edellä ajavaan, että liittymiskaistalta tuleva pääsisi mukaan liikennevirtaan ilman kevätjuhlaliikkeitä.

Kyllähän kehällä kuuluukin ajaa pidemmillä väleillä, kommenttini lähinnä koskee näitä kaupunkialueita missä vilkku vain lyödään päälle ja vaihdetaan kaistaa päälle, niin että ainoa reaktio mitä ehti tekemään = lyödä liinat kiinni.

Oikea järjestys kaistanvaihdossa on laittaa vilkku päälle, katsoa huomaako toisen kaistan auto sinun aikomustasi ja ODOTTAA ja VARMISTUA että toinen on huomannut ja sitten vasta vaihtaa kaistaa!
 
Toisaalta olisi fiksua jättää esim kehätiellä ja moottoritiellä sellainen hajurako edellä ajavaan, että liittymiskaistalta tuleva pääsisi mukaan liikennevirtaan ilman kevätjuhlaliikkeitä.

Tätäkin näkee, että ajellaan pitkässä jonossa toisten konteissa kiinni. Siinäpä on hienoa yrittää mahduttaa väliin vaikka kuinka
Toisaalta olisi fiksua jättää esim kehätiellä ja moottoritiellä sellainen hajurako edellä ajavaan, että liittymiskaistalta tuleva pääsisi mukaan liikennevirtaan ilman kevätjuhlaliikkeitä.

Täälläpäin liitytään kiihdytyskaistalta vilkulla kylkeen vaikka olisit sillä hetkellä ainoa tienkäyttäjä pääväylällä
 
Näitä on kuukausittain:


Jossain oli tilastoitu näitä pakenemisia suojatieonnettomuuksissa ja määrä oli hälyyttävän suuri. Osa menee paniikkiin ja lähtee paikalta mutta ilmoittautuu sitten myöhemmin poliisille. Pakeneminen oli hieman harvinaisempaa kun toisena osapuolena on lapsi.

Noilla spekseillä ei kyllä tekijää saada kiinni. Toivottavasti katsovat lähialueen valvontakameroita.
 
Täälläpäin liitytään kiihdytyskaistalta vilkulla kylkeen vaikka olisit sillä hetkellä ainoa tienkäyttäjä pääväylällä
Totta. Yksi oma kokemus oli ykköstien moottoritieltä Turun lähellä. Paimion liittymästä tuli mersu mukaan liikenteeseen. Itse ajoin vakkarilla todellista nopeutta 123 paikkeilla, enkä väistänyt liittyvää. Olin ainoa auto näköpiirissä moottoritiellä siinä kohdassa. Liittyvä auto olisi voinut siirtyä vähän kiihdyttämällä ongelmitta eteeni tai hidastamalla taakseni, mutta ilmeisesti hän olisi halunnut juuri siihen kohtaan, jossa olin ajamassa. Seurauksena oli mielenosoituksellisia jarrutusperformansseja edessäni koristeltuna paperitavaran ulkoistamisella ikkunasta. Ulkonäon perusteella kuski ei ollut kantasuomalainen. Ei voinut muuta kuin naureskella itsekseni.
 
Täälläpäin 10 metrin turvaväli on jo väliintunkemisen aiheuttava rako :) Nostettakoon käsi virheen merkiksi, että etäisyys edellä ajavaan oli kyllä enemmän kuin kaksi autonmitallista, sillä adaptiivinen vakkari ei edes lyhimmälle etäisyydelle säädettynä päästä noin likelle
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.
Jos jollain työmaalla toinen kaista päättyy, niin toki päättyvältä kaistalta vaihdetaan niihin väleihin mihin mahtuu, seisovassa jonossa kymmenenmetrin väliin varmaan joku tulee, mutta ei kai se ongelma. jos vilkkuja käytetään.

Adaptiivinen vakkari , en varma onko niissä aina myös jono avustin, ymmärtääkseni osassa erillinen varuste.


Mutta normaalissa maantiajossa tyypillisempi ongelma adaptiivissa on se ettei niissä ole riittävän pitkää kykyä/asetusta normaaliin maantiajoon , no tuoreempi sukupolviin kyvykkyyttä tullut lisää.


Edit
10m, turvaväli toi mieleen aimpia keskutelua. Jos parijonon väliin on joku tulossa, niin se ehkä vähemmän vaarallista kuin se että ajelee sen pelossa toisen kontissa.
En edelleenkään ajanut missään vaiheessa kontissa, vaan silloinen vauhti kelpasi oikein hyvin. Vasta kun näin jo kaukaa että edellä ajava rekka ajoi selvästi hitaampaa, niin aloin miettimään sen ohitusta, mutta ilmeisesti edellä ajava ei nähnyt/tajunnut/emt sillä seurauksella, että jätti ohitusaikeensa niin myöhäiseksi jota en jäänyt odottamaan ja siitäkös tämä sitten kimpaantui. Kai sitten olisi vaan nöyrästi pitänyt tehdä jotakin toisin ja olla ennustaja

Aiemmin etäisyyttä kuvailtu.

Itse ajoin edellä ajavaa tuossa vaiheessa parin auton mitan päässä jo pidempään ootellen, että tekisi jotain ratkaisuja....
Minulle ja tässä keissin tapauksessa auton mitta on arviolta keskimääräisen henkilöauton pituus keulasta takapuskuriin, en edes tiennyt että siitä on muitakin mittoja olemassa :D

Jos reinlun 10m väli satasen vauhdissa, niin mitä muuta se on kuin kontissa roikkumista.

En tässä oikeuta sitä edellä olevan eteen kiilamista, ja toki se 20-30 metriä edelläolevaan silläkkin ihan alimittaista, ja ilman muuta johtaa tulkintaan ettei ole aikomusta ohittaa...

Mutta kontista ohittamaan lähteminen lisää riksejä, yllätyksiä, riippuen ajoneuvosta , sen sivuttaisesta asemoitumisesta niin ajoissa käytetty vilkku ei välttämättä näy selkeästi edellä olevalle, ja jos kontistä lähtee ohittaan ja kiihdyttää , niin siinä kaistan vaihtaja ilmestyy ns tyhjästä sinne vasemmalle rinalle.

Vertaa siihen että olisi siellä n 100m päässä ajellut, ja tehnyt ohitus päätöksen, niin villku näkynyt edellä olevalle , ja vaikka se olisi mennyt ohi, niin vasemmallakaistallakkin olisi jonkinaikaa ollut havaittavissa. ehkä vaaratilanne vältetty,
 
Viimeksi muokattu:
Nyt oli taas turvaväli jollain hakusessa.

Pimeä maantie, jossa rajoitus tippui työmaan takia 80 -> 50. Ajoin reilut 60 km/h, kun mitään työmaaliikennettä ei näyttänyt enää olevan. Vanha amismersu oli jo hetken ajanut perässä ihan olemattomalla turvavälillä. Sitten lähivalojen keilaan osuu terävä ja korkea kynnys, joka oli merkitty maalilla. Ensimmäinen reaktio oli, että siihen kynnykseen menee muuten vanteet soikeaksi ja polkaisin jarrua voimakkaasti. Mersu perässä teki myös paniikkijarrutuksen, väisti viime hetkellä vastaantulijoiden kaistalle ja jäi siihen hetkeksi paikalleen. En tiedä, sammuiko auto, vai pitikö hetken keräillä itseään säikähdyksen jäljiltä vastaantulijoiden puolella.

Vähän melkein nauratti ja ajattelin, että Mersun kuski ainakin oppi nyt turvavälin merkityksen. Ja ei muuten oppinut. Hetken päästä Mersu tuli taas takapuskuriin kiinni niin, että hyvä kun ajovalot näkyivät taustapeilistä. Tätä jatkui, kunnes Mersu kääntyi muualle. Kuskin aivot eivät varmaan sitten ollut tarpeeksi kehittyneet, kun edes todella läheltä piti -tilanteesta ei oppinut. Tosin jotkut eivät opi ajamaan maltillisesti, vaikka romuttavat autonsa. Uutta autoa alle ja taas ajetaan kuin reikä päässä.
 
Jos ajatte toisen henkilöauton perässä risteyksestä jossa on STOP merkki ja edellä oleva pysähtyy kokonaan ja ajaa risteykseen niin:

A) ajat noin auton mitan eteenpäin, pysähdyt myös STOP merkin kohdalla olevalle viivalle

B) ajat toisen perässä suoraan läpi

C) muu, mikä?
 
Muut kuin A laittomia juttui.
Ja juu, olen niin tylsä että olen pysäyttänyt auton aina STOP-merkillä.
Ei omilla vakio reiteillä ole missään STOPia, eli harvoin tulee vastaan.
 
Muut kuin A laittomia juttui.

Ajan usein paikasta jossa on Stop merkki ja tuota läpiajoa perässä on usein. En tiedä onko se tietämättömyyttä vai ei vaan kiinnosta sääntö. 9/10 kertaa myös arvaan tullaanko sieltä suoraan läpi kun katson peilistä autoa ja kuskia..sen vaan tietää.

Ymmärrän kyllä että joku voi pitää sitä sääntöä hölmönä mutta sääntö on sääntö.
 
Ajan usein paikasta jossa on Stop merkki ja tuota läpiajoa perässä on usein. En tiedä onko se tietämättömyyttä vai ei vaan kiinnosta sääntö. 9/10 kertaa myös arvaan tullaanko sieltä suoraan läpi kun katson peilistä autoa ja kuskia..sen vaan tietää.

Ymmärrän kyllä että joku voi pitää sitä sääntöä hölmönä mutta sääntö on sääntö.

Ei tunnu nykyään kiinnostavan edes punainen liikennevalo. Havaintosi on ihan linjassa tämän kanssa.
 
Jos ajatte toisen henkilöauton perässä risteyksestä jossa on STOP merkki ja edellä oleva pysähtyy kokonaan ja ajaa risteykseen niin:

A) ajat noin auton mitan eteenpäin, pysähdyt myös STOP merkin kohdalla olevalle viivalle

B) ajat toisen perässä suoraan läpi

C) muu, mikä?
A, mutta jos näkee hyvin molempiin suuntiin niin B jos ei ole tulijoita. Pääasiahan tossa on, että on erittäin huolellinen/varovainen ja katsoo liittyvän liikenteen.
Siinähän on jo pysähdytty eli ei mennä ristykseen vauhdilla.
 
Ajan usein paikasta jossa on Stop merkki ja tuota läpiajoa perässä on usein. En tiedä onko se tietämättömyyttä vai ei vaan kiinnosta sääntö. 9/10 kertaa myös arvaan tullaanko sieltä suoraan läpi kun katson peilistä autoa ja kuskia..sen vaan tietää.

Ymmärrän kyllä että joku voi pitää sitä sääntöä hölmönä mutta sääntö on sääntö.
Riippuuhan se vähän mihin se eka pysähtyy. Jos viiva ja merkki eri kohdissa niin ekahan voi ajaa viivalle asti ja toinen jää merkille, kumman tahansa kohdalle pysäys taisi riittää, jos nyt oikein muistan koukerot. Jos nyt oikein muistan - kommentti johtuu siitä että keskityn stopin takana lain sijasta funtsimaan enemmän sitä mitä sen lätkän toisella puolella tapahtuu. Pysähtyminen ei estä tappamasta ketään jossei keskity ajamiseen.

Lakihan muotoillaan tyhmimpien yksilöiden toilailujen välttämiseksi, viisas kaverihan pysää edellä olevan taakse ja arvioi siitä sen jalankulkijoiden tilanteen (mitä varten se stop usein on asennettu) ja sitten hivuttaa edellä ajavan lähdettyä sinne pääväylän eteen ja jatkaa mahdollisesti pysähtymättä sekaan.

Syy stopmerkin olemassaoloon on täysin selvä, mutta ei se sokeudelta pelasta. Stoppeja on monessa paikkaa missä niitä ei tarvita mihinkään ja toisaalta kolmio monessa paikkaa missä olisi täysin ehdotonta pysähtyä. Typerintähän tuossa stopissa on 99% tapauksista se täysin pakollinen pysäyttäminen lain näkökulmasta, samaan lopputulokseen pääsee hivuttamalla ja näkökyvyn ja aivot omaava kuski osaa tarpeentullen myös pysähtyä täysin kun tarve on. Toisaalta se sokea osaa pysähtyä ja ajaa silti sen spandeksin päälle.
 
Ei tunnu nykyään kiinnostavan edes punainen liikennevalo. Havaintosi on ihan linjassa tämän kanssa.

Ai niin ajoin joskus yöllä kotiin ja tyhjässä risteyksessä paloi punainen valo. No taakse tuli toinen auto ja tööttäsi! Piruuttani odotin kiltisti että vaihtuu viheäksi ja lähdin laiskasti liikkeelle.
 
Riippuuhan se vähän mihin se eka pysähtyy. Jos viiva ja merkki eri kohdissa niin ekahan voi ajaa viivalle asti ja toinen jää merkille, kumman tahansa kohdalle pysäys taisi riittää, jos nyt oikein muistan koukerot. Jos nyt oikein muistan - kommentti johtuu siitä että keskityn stopin takana lain sijasta funtsimaan enemmän sitä mitä sen lätkän toisella puolella tapahtuu. Pysähtyminen ei estä tappamasta ketään jossei keskity ajamiseen.

Lakihan muotoillaan tyhmimpien yksilöiden toilailujen välttämiseksi, viisas kaverihan pysää edellä olevan taakse ja arvioi siitä sen jalankulkijoiden tilanteen (mitä varten se stop usein on asennettu) ja sitten hivuttaa edellä ajavan lähdettyä sinne pääväylän eteen ja jatkaa mahdollisesti pysähtymättä sekaan.

Syy stopmerkin olemassaoloon on täysin selvä, mutta ei se sokeudelta pelasta. Stoppeja on monessa paikkaa missä niitä ei tarvita mihinkään ja toisaalta kolmio monessa paikkaa missä olisi täysin ehdotonta pysähtyä. Typerintähän tuossa stopissa on 99% tapauksista se täysin pakollinen pysäyttäminen lain näkökulmasta, samaan lopputulokseen pääsee hivuttamalla ja näkökyvyn ja aivot omaava kuski osaa tarpeentullen myös pysähtyä täysin kun tarve on. Toisaalta se sokea osaa pysähtyä ja ajaa silti sen spandeksin päälle.

B6 Pakollinen pysäyttäminen

Merkillä osoitetaan, että ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä sellaiseen kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan.

Tulkitsen tuon niin että jos viiva löytyy niin jokaisen auton pitää pysähtyä viivalle. Jos viivaa ei ole niin käytännössä voi useampi auto pysähtyä samaan aikaan ja jatkaa matkaa uudelleen pysähtymättä kunhan risteävän suunnan näkee hyvin.
 
Tulkitsen tuon niin että jos viiva löytyy niin jokaisen auton pitää pysähtyä viivalle. Jos viivaa ei ole niin käytännössä voi useampi auto pysähtyä samaan aikaan ja jatkaa matkaa uudelleen pysähtymättä kunhan risteävän suunnan näkee hyvin.
Jotenkin näinkin minä sen muistin kun viivaa ei tosiaan jokapaikassa ole varsinkaan talvella. Tuon perusteella ei siis edes olisi laitonta kihnutella edessä ajavan perässä läpi kunhan on varmistanut omat näkyvyytensä, mikä usein saattaa olla hämmästyttävänkin hyvä jo ennen stop merkkiä tai sitten päinvastoin merkin takaa ei vielä näe yhtään mitään...
 
Ei tunnu nykyään kiinnostavan edes punainen liikennevalo. Havaintosi on ihan linjassa tämän kanssa.
Hiljan näin esimerkin missä kuski kyllästy punaisissa valoissa odottamiseen ja ja lähti sitten päin punaista, no onneksi vihreillä risteykseen tulia tuli sen verran verkkaisesti etteivät yhtäaikaa. En ihan varma havaitsiko, ennustiko punaisiapäin ajannut sen vai ei.
 
Tulkitsen tuon niin että jos viiva löytyy niin jokaisen auton pitää pysähtyä viivalle. Jos viivaa ei ole niin käytännössä voi useampi auto pysähtyä samaan aikaan ja jatkaa matkaa uudelleen pysähtymättä kunhan risteävän suunnan näkee hyvin.
Tulkitset sen väärin monien muiden tavoin. Kun pysähdyt sen toisen auton perään, niin se on liikennetilanteen aiheuttama pysähdys eikä liikennesäännön.

Samoin kuin vain jonon eka auto voi pysähtyä punaisiin valoihin ja sen perässä tulevat autot pysäyttää tiellä seisova auto.
 
Jotenkin näinkin minä sen muistin kun viivaa ei tosiaan jokapaikassa ole varsinkaan talvella. Tuon perusteella ei siis edes olisi laitonta kihnutella edessä ajavan perässä läpi kunhan on varmistanut omat näkyvyytensä, mikä usein saattaa olla hämmästyttävänkin hyvä jo ennen stop merkkiä tai sitten päinvastoin merkin takaa ei vielä näe yhtään mitään...
Vanhan lain aikaa tuota jossain ketjussa käytiin läpi, silloin tulkinta että jokainen pysähtyy, eli käytännössä jos edellä ajannut pysähtynyt STOP merkin takia, niin seuraava ei voi valutella sen perässä, vaan tehtävä vuorollaan se pysähdys. Muistelen että väite oli uskottava, mikä ei tietenkään tee siitä faktaa, ja en tiedä onko asiat muuttuneet sen jälkeen.

Silloin keskusteltiin jostain kuvitteellisestä risteyksestä jossa olisi 10metriä hyvää STOP merkin tarkoittamaa näkymäaluetta mihin muka voisi STOPata merkin vaatimusten mukaan. Sitten joku taisi keksiä että se edellä menevä pysähtyy auton mitan liian pitkällä jne.

STOP merkkin on niitä merkkejä mitä tarvitaan kun kuskit ei muuten osaa.
 
Tulkitset sen väärin monien muiden tavoin. Kun pysähdyt sen toisen auton perään, niin se on liikennetilanteen aiheuttama pysähdys eikä liikennesäännön.

Samoin kuin vain jonon eka auto voi pysähtyä punaisiin valoihin ja sen perässä tulevat autot pysäyttää tiellä seisova auto.

Mikä sitten määrittää sen kumman takia pysähtyi? Ehkä mun mielestä stop-merkin oikea pysähtymispaikka oli juurikin autonmitan taaempana kuin edellä ajavan. Ja heti kun edellä oleva lähtee liikkeelle niin eihän siinä enää sen auton takia olla pysähtyneenä. Vai tätäkö ei lasketa jos itse pysähtyminen tapahtui sen toisen auton takia? Riittääkö tuossa tilanteessa sitten se että liikauttaa autoa pari senttiä pysähtyen uudelleen ja sitten jatkaa matkaa edellä ajavan auton perässä?

Edit: vanhassa tieliikennelaissa oli näköjään erilailla ilmaistu, uudessa laissa enemmän tulkinnan varaa

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä sitten määrittää sen kumman takia pysähtyi? Ehkä mun mielestä stop-merkin oikea pysähtymispaikka oli juurikin autonmitan taaempana kuin edellä ajavan. Ja heti kun edellä oleva lähtee liikkeelle niin eihän siinä enää sen auton takia olla pysähtyneenä. Vai tätäkö ei lasketa jos itse pysähtyminen tapahtui sen toisen auton takia? Riittääkö tuossa tilanteessa sitten se että liikauttaa autoa pari senttiä pysähtyen uudelleen ja sitten jatkaa matkaa edellä ajavan auton perässä?
Muistelen että viimeksikin yritettiin keksiä joku erikoistapaus, ehkä tässä asiyhteydessä oli kyse ihan tavanomaisista risteyksistä. Ei tilanteesta missä edellä ajava pysähtynyt ristevän tien ajouralle, tai joku sellainen risteys missä se PARAS näkvyys on vajaa kymmenen metriä ennen STOP merkkiä, jos siinä risteyksessä 10 metrin ennen merkkiä on seis, ja odottaa nätisti kun edellä oleva poistunut alueelta, ei siis kysyttyä valuttelua toisen perässä, ja siitä sinitakit kirjoittaa tukeva lapun, niin miettii ennenkuin myöntää.

Tärkeintä että osoittaa muille väistämisvelvollisuuden, ja ettei muut joudu väisteleen, saati ettei tule läheltäpiti onnettomuutta. Sitäkin voi sitte miettiä miten tuo toteutuu jos valuttaa edellä menevän perässä pysähtymättä risteykseen.
 
Mikä sitten määrittää sen kumman takia pysähtyi? Ehkä mun mielestä stop-merkin oikea pysähtymispaikka oli juurikin autonmitan taaempana kuin edellä ajavan. Ja heti kun edellä oleva lähtee liikkeelle niin eihän siinä enää sen auton takia olla pysähtyneenä. Vai tätäkö ei lasketa jos itse pysähtyminen tapahtui sen toisen auton takia? Riittääkö tuossa tilanteessa sitten se että liikauttaa autoa pari senttiä pysähtyen uudelleen ja sitten jatkaa matkaa edellä ajavan auton perässä?

Edit: vanhassa tieliikennelaissa oli näköjään erilailla ilmaistu, uudessa laissa enemmän tulkinnan varaa
Jos edessäsi on toinen auto pysähtyneenä niin ihan varmasti pysähdyit sen toisen auton takia. Tuosta voi tosiaan halutessaan väitellä virkavallan kanssa, mutta lappu tulee kouraan koska tilanteessa et ole pysähtynyt liikennemerkin vaikutuksesta, vaan ajanut pysähtymättä. Se pari senttiä sitten saattaisi riittääkiin, mutta mikä ihmeen syy alkaa kikkailla tämmöisellä, kun jokainen varmasti ymmärtää mitä siinä oikeasti kuuluu tehdä?
 
Jos edessäsi on toinen auto pysähtyneenä niin ihan varmasti pysähdyit sen toisen auton takia. Tuosta voi tosiaan halutessaan väitellä virkavallan kanssa, mutta lappu tulee kouraan koska tilanteessa et ole pysähtynyt liikennemerkin vaikutuksesta, vaan ajanut pysähtymättä. Se pari senttiä sitten saattaisi riittääkiin, mutta mikä ihmeen syy alkaa kikkailla tämmöisellä, kun jokainen varmasti ymmärtää mitä siinä oikeasti kuuluu tehdä?
Siksi että esim ajoneuvoyhdistelmän ohjaamosta voi olla näkyvyys hyvä vaikka 10m aiemmin ja talvella voi olla tarpeen jopa olla pysähtymättä ollenkaan. Olen jättänyt noudattamatta poliisin antaman pysähtymismerkinkin, huusin ikkunasta että ajan mäen päälle. Kyse oli puhallusratsiasta enkä tietenkään kuumilla kumeilla olisi päässyt liikkeelle mäestä. Sääntöjen orjana olisi tullut enemmän vaaraa, joku järki pitää olla matkassa aina. Ei elämäänsä voi perustaa jokaisen säännön noudattamiselle aina ja kaikissa tilanteissa.

Luonnollisesti en saanut edes nuhtelua, vaan hyväksynnän. Samoiten pysähtymiskohta on eri ajoneuvoilla eri kohdassa, kaikkein kiillottunein ja liukkain kohta on siinä, missä henkilöautot lähtevät taitamattomasti liikkeelle sutien. Hytistä myös näkee usein huomattavasti paremmin, myös edellä olevan pikkuauton yli.


Lappua ei todellakaan tule kouraan, jos on noudatettu riittävää varovaisuutta ja tultu ryömien stop-merkin ohi pysähtymättä, sääolosuhteiden pakottamana. Liikennesääntöjä poliisi tulkitsee päivittäin, tarkoituksena on mahdollisimman suuri turvallisuus. Heille on myös jätetty lain suoma mahdollisuus olla sakottamatta ilmeisessä rikostilanteessakin.
 
Viimeksi muokattu:
Siksi että esim ajoneuvoyhdistelmän ohjaamosta voi olla näkyvyys hyvä vaikka 10m aiemmin ja talvella voi olla tarpeen jopa olla pysähtymättä ollenkaan. Olen jättänyt noudattamatta poliisin antaman pysähtymismerkinkin, huusin ikkunasta että ajan mäen päälle. Kyse oli puhallusratsiasta enkä tietenkään kuumilla kumeilla olisi päässyt liikkeelle mäestä. Sääntöjen orjana olisi tullut enemmän vaaraa, joku järki pitää olla matkassa aina. Ei elämäänsä voi perustaa jokaisen säännön noudattamiselle aina ja kaikissa tilanteissa.

Luonnollisesti en saanut edes nuhtelua, vaan hyväksynnän. Samoiten pysähtymiskohta on eri ajoneuvoilla eri kohdassa, kaikkein kiillottunein ja liukkain kohta on siinä, missä henkilöautot lähtevät taitamattomasti liikkeelle sutien. Hytistä myös näkee usein huomattavasti paremmin, myös edellä olevan pikkuauton yli.


Lappua ei todellakaan tule kouraan, jos on noudatettu riittävää varovaisuutta ja tultu ryömien stop-merkin ohi pysähtymättä, sääolosuhteiden pakottamana. Liikennesääntöjä poliisi tulkitsee päivittäin, tarkoituksena on mahdollisimman suuri turvallisuus. Heille on myös jätetty lain suoma mahdollisuus olla sakottamatta ilmeisessä rikostilanteessakin.
Tuossa kohtaa itse liikennesäännötkin on ristiriidassa, mutta se vaaran ja vahingon välttäminen kävelee stop merkki säännön yli, ylimmäisenä noudatettavana sääntönä.

Lappua ei tosiaankaan tule kouraan kun toimii laillisesti ja tuollaisessa tilanteessa ei pysähdy, niinkuin ei missään muussakaan tilanteessa jossa jonkun pykälän rikkominen estää kolarin. Siinä myös se poliisin tulkinta on että tämä oli laillista, eikä että tämä oli laitonta mutta jätetäänpä sakottamatta tällä kertaa.

Mutta vaikka sillä yhdistelmällä jos pysähdyt toisen auton taakse ja sitten ajat pysähtymättä sen stop merkin ohi ilman tätä poikkeusta, niin sen lapun saa. Sääntö ei ole pelkästään pysähtyjän omaa havainnointia varten, vaan myös sitä varten että muista suunnista tulijat voivat havaita sinut ja ennakoida toimintasi.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin eilen maantiellä työajoa ja vastaan tuli työmaa-alue, jossa oli viidenkympin rajoitus. Hiljensin nopeuteni mittarinopeuteen 59km/h, mutta sepä ei takana tulevalle bemarikuskille riittänyt, vaan oli pakko kaahata satasta ohi eritasoliittymän kautta ja seuraavasta rampista takaisin tielle. Säästihän siinä varmaan 15 sekuntia, jos pistää vähän lapinlisää. Pitäisi varmaan hommata työpaikan autoihin kamerat ja alkaa pitämään YouTube-kanavaa, perseilijöitä riittää nimittäin vuoden jokaiselle päivälle.
 
Ajelin eilen maantiellä työajoa ja vastaan tuli työmaa-alue, jossa oli viidenkympin rajoitus. Hiljensin nopeuteni mittarinopeuteen 59km/h, mutta sepä ei takana tulevalle bemarikuskille riittänyt, vaan oli pakko kaahata satasta ohi eritasoliittymän kautta ja seuraavasta rampista takaisin tielle. Säästihän siinä varmaan 15 sekuntia, jos pistää vähän lapinlisää. Pitäisi varmaan hommata työpaikan autoihin kamerat ja alkaa pitämään YouTube-kanavaa, perseilijöitä riittää nimittäin vuoden jokaiselle päivälle.
Tänään ajelin Lahden väylää etelään. Kehä I liitymän jälkeisellä siltyömaalla on ensin 80 ja sitten 50 rajoitus. Siinä näkee joka kerta 100+ km/h nopeuksia 50 alueella. Tänään ajoi kilpaa Passat, Polestar ja joku kolmas. Passat meni 50 alueella vasemmalta ohi (ehti just ohi ennen kuin kaista on suljettu sillan kohdalla) ja muut oikealta. Työmaan jälkeen kaistapujottelivat vähän aikaa laidasta laitaan.

Muutama sekunti näiden jälkeen tuli kyykkypyörä myös 100+ vauhtia (en tiedä voiko tätä laskea, niitä tuntuu liikennesäännöt koskevan yhtä paljon kuin sähköpotkulautoja.)

Ja niille tiedoksi, joiden mielestä minä aiheutin vaaratilanteen ajamalla alle 150 km/h ja olemalla tukkeena, ajoin jonossa muiden mukana nopeus sakkorajalla.

On kyllä ihme, ettei tuossa ole sattunt mitään vakavia onnettomuuksia. Siinä ei kuitenkaan kauan kestä tuosta ajaa ja silti joka ikinen kerta näkee näitä reikäpäitä. Tuon perusteella luulisi näitä hulluja menevän tuosta kymmeniä tunnissa. Olisi Poliisilla hyvä paikka keräillä ajokortteja pois.
 
Ajelin eilen maantiellä työajoa ja vastaan tuli työmaa-alue, jossa oli viidenkympin rajoitus. Hiljensin nopeuteni mittarinopeuteen 59km/h, mutta sepä ei takana tulevalle bemarikuskille riittänyt, vaan oli pakko kaahata satasta ohi eritasoliittymän kautta ja seuraavasta rampista takaisin tielle. Säästihän siinä varmaan 15 sekuntia, jos pistää vähän lapinlisää. Pitäisi varmaan hommata työpaikan autoihin kamerat ja alkaa pitämään YouTube-kanavaa, perseilijöitä riittää nimittäin vuoden jokaiselle päivälle.
Tänään ajelin Lahden väylää etelään. Kehä I liitymän jälkeisellä siltyömaalla on ensin 80 ja sitten 50 rajoitus. Siinä näkee joka kerta 100+ km/h nopeuksia 50 alueella. Tänään ajoi kilpaa Passat, Polestar ja joku kolmas. Passat meni 50 alueella vasemmalta ohi (ehti just ohi ennen kuin kaista on suljettu sillan kohdalla) ja muut oikealta. Työmaan jälkeen kaistapujottelivat vähän aikaa laidasta laitaan.

Muutama sekunti näiden jälkeen tuli kyykkypyörä myös 100+ vauhtia (en tiedä voiko tätä laskea, niitä tuntuu liikennesäännöt koskevan yhtä paljon kuin sähköpotkulautoja.)

Ja niille tiedoksi, joiden mielestä minä aiheutin vaaratilanteen ajamalla alle 150 km/h ja olemalla tukkeena, ajoin jonossa muiden mukana nopeus sakkorajalla.

On kyllä ihme, ettei tuossa ole sattunt mitään vakavia onnettomuuksia. Siinä ei kuitenkaan kauan kestä tuosta ajaa ja silti joka ikinen kerta näkee näitä reikäpäitä. Tuon perusteella luulisi näitä hulluja menevän tuosta kymmeniä tunnissa. Olisi Poliisilla hyvä paikka keräillä ajokortteja pois.

Täällähän on ajankohtaista kommentointia. Tänä aamuna Jyväskylässä 9-tiellä tietyömaa ja eipä se erittäin selvästi ilmaistu 50-rajoitus lähellekään kaikkia hidastanut. Porukka paahtaa ohikin vielä siinä vaiheessa oikean kaistan kautta kun selvät liikennemerkit on siitä, että oikea kaista päättyy työmaan takia. En tiedä ajoiko joku satasta, mutta kortinlähtönopeutta oli ainakin muutamalla, jos virkavalta olisi sattunut kohdalle. Sitten vielä ne v***n idiootit aiheutti vaaratilanteen, kun siellä työmaalla oli ihan oikeasti joku keräämässä niitä keiloja talteen ja joutui hyppäämään penkan puolelle noiden urheilijoiden vuoksi.

Herää vaan kysymys, että onko kaikki kirurgeja tai palomiehiä, jolla on kiire keikalle, kun joku on kuolemassa, vai odottaako siellä vain konttorituoli, minne ei joustavan työajan puitteissa olisi edes niin kiire, että pitää vaarantaa liikenteessä toisten henki?
 
Herää vaan kysymys, että onko kaikki kirurgeja tai palomiehiä, jolla on kiire keikalle, kun joku on kuolemassa, vai odottaako siellä vain konttorituoli, minne ei joustavan työajan puitteissa olisi edes niin kiire, että pitää vaarantaa liikenteessä toisten henki?
Kyllä noita hulluja näki päivittäin kun tietyömailla työskenteli. Siellä (yleensä) on ne rajoitukset ihan syystä ja siellä voi joku työskennellä vaikka keskellä yötä. Sanotaanko näin, ettei siinä siltatyömaalla ole kovin mukava työskennellä edes silloin kun porukka ajaa sitä sallittua viittäkymppiä, puhumattakaan siitä kun osa tyhjäpäistä vetää satasta ohitse. Joo onhan siinä ne turvakaiteet, mutta se nyt ei kovin lohduta jos joku janipetteri ajaa autonsa siitä yli ja pari työukkoa pahimmillaan kuoliaaksi. Siellä työmaalla kun työskentelee ihan normaaleja ihmisiä, jotka haluavat myös illaksi kotiin..

En vaan itse ymmärrä, ylipäätään liikenteessä, miten se muutaman minuutin matka-ajan piteneminen syystä tai toisesta vetää ihmisillä verisuonet tukkoon ja sitten ajellaan tuolla ihan reikäpäässä meinigillä vaikka noiden työmaiden läpi.
 
Kyllä noita hulluja näki päivittäin kun tietyömailla työskenteli. Siellä (yleensä) on ne rajoitukset ihan syystä ja siellä voi joku työskennellä vaikka keskellä yötä. Sanotaanko näin, ettei siinä siltatyömaalla ole kovin mukava työskennellä edes silloin kun porukka ajaa sitä sallittua viittäkymppiä, puhumattakaan siitä kun osa tyhjäpäistä vetää satasta ohitse. Joo onhan siinä ne turvakaiteet, mutta se nyt ei kovin lohduta jos joku janipetteri ajaa autonsa siitä yli ja pari työukkoa pahimmillaan kuoliaaksi. Siellä työmaalla kun työskentelee ihan normaaleja ihmisiä, jotka haluavat myös illaksi kotiin..

Osalla kuskeista on vahva luotto omaan osaamiseen ja kykyyn arvioida mikä on sopiva nopeus. :-)
(Joo usein aivan pieleen, -> vaarallista)

En vaan itse ymmärrä, ylipäätään liikenteessä, miten se muutaman minuutin matka-ajan piteneminen syystä tai toisesta vetää ihmisillä verisuonet tukkoon ja sitten ajellaan tuolla ihan reikäpäässä meinigillä vaikka noiden työmaiden läpi.
Kyllä sen ymmärrä että poikkeus rajoitukset ärsyttää ja se että niiden takia matka-aika pitenee. ja joillain reiteillä niitä viivästystä aiheuttavia poikkeuksia on useampi. Joku mainitsi liukuvatyöaika, niin samat minuutit se syö kuitenkin. Mutta ei siinä tietenkään pidä kilahtaa.

Oma lukunsa sitten he jotka töpänneet itse, lähteneet liianmyöhään liikkeelle, ja meinaa myöhästyä muutenkin, niin syytellään sitten muita, ajoissa liikkelle lähteneitä omista töpeistä.
 
Kyllä noita hulluja näki päivittäin kun tietyömailla työskenteli. Siellä (yleensä) on ne rajoitukset ihan syystä ja siellä voi joku työskennellä vaikka keskellä yötä. Sanotaanko näin, ettei siinä siltatyömaalla ole kovin mukava työskennellä edes silloin kun porukka ajaa sitä sallittua viittäkymppiä, puhumattakaan siitä kun osa tyhjäpäistä vetää satasta ohitse. Joo onhan siinä ne turvakaiteet, mutta se nyt ei kovin lohduta jos joku janipetteri ajaa autonsa siitä yli ja pari työukkoa pahimmillaan kuoliaaksi. Siellä työmaalla kun työskentelee ihan normaaleja ihmisiä, jotka haluavat myös illaksi kotiin..

En vaan itse ymmärrä, ylipäätään liikenteessä, miten se muutaman minuutin matka-ajan piteneminen syystä tai toisesta vetää ihmisillä verisuonet tukkoon ja sitten ajellaan tuolla ihan reikäpäässä meinigillä vaikka noiden työmaiden läpi.
Ei sitä reikäpäässäajelua mikään oikeuta, mutta juurisyy on selvä ja se on se että ne nopeuslätkät jää sinne työmaalle vielä viikoiksi sen jälkeen kun hommat on paketissa. Tervetuloa Hämeenlinnaan E12 Goodmanin kohdalle katsomaan "työmaata" jossa ajetaan 60kmh (tai ainakin ajettiin muutama päivä takaperin). Hommat loppui viikkoja sitten. Ja tarkoitus ei tässä ole syyllistää ketään mistään, vaan avata juurisyytä siihen kaahaamiseen työmailla. Toki jos ja kun siellä on väkeä niin siellä ylinopeuden ajaminen on täysin mielisairasta, mutta nähdäkseni toiminta mikä tuohon saa liikkeelle on enemmänkin ne valmistuneet/hiljaiset työmaat missä ei ole mitään syitä enää alennetulle nopeudelle (ml. uusi asfaltti)

Syy lienee tähän lätkien hitaaseen keräämiseen löytynee urakoitsijan ja elykeskuksen välisestä kommunikaatiosta (?)
 
Ei sitä reikäpäässäajelua mikään oikeuta, mutta juurisyy on selvä ja se on se että ne nopeuslätkät jää sinne työmaalle vielä viikoiksi sen jälkeen kun hommat on paketissa. Tervetuloa Hämeenlinnaan E12 Goodmanin kohdalle katsomaan "työmaata" jossa ajetaan 60kmh (tai ainakin ajettiin muutama päivä takaperin). Hommat loppui viikkoja sitten.

Siellä voi ihan hyvin olla vielä jotain töitä kesken, joita joudutaan tekemään tunnelissa tai tiealueella ja sen takia tikkareita ei ole kerätty pois. En vaan jaksa ymmärtää sitä välinpitämättömyyttä, ettei voida hidastaa niihin tikkarinopeuksiin. Et voi koskaan tietää, onko siellä joku töissä jos nuo työmaamerkit on pystyssä. Se matka-aika ei montaa minuuttia tuossakaan kohtaa pitene jos sen työmaan läpi ajaa kuuttakymppiä (taisi olla Hki-Tre välille kokonaiset 2minuuttia ns normaaliin verraten kun viimeksi ajoin tuosta läpi.)

Toki jos ja kun siellä on väkeä niin siellä ylinopeuden ajaminen on täysin mielisairasta, mutta nähdäkseni toiminta mikä tuohon saa liikkeelle on enemmänkin ne valmistuneet/hiljaiset työmaat missä ei ole mitään syitä enää alennetulle nopeudelle (ml. uusi asfaltti)

Mitä tulee tuohon uuteen asfalttiin ja niiden johdosta alennettuihin nopeuksiin, hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin ennen kuin siellä on tiemerkinnät valmiina ei työmaa ole valmis. Silloin siinä uudenkin asfaltin päällä täytyisi ajella sitä kasikymppiä mikä noissa yleensä on. Ja sitten kun ne tiemerkinnät sinne joskus yöllä käydään tekemässä, joku muu taho käy keräilemässä ne tikkarit sieltä pois muutaman päivän sisällä (yleensä.) Jos siis kaikki muu on työmaan osalta valmista ja valmiina luovutettavaksi (irtokivet/roskat jne siivottu pois tieltä.)

Mutta joo, kai se nykyihmisellä on kiire jokapaikkaan niin ei voi noita rajoituksia noudattaa, vaikka ne on siellä olemassa liikenneturvallisuuden tähden. Ja muutaman minuutin ajansäästön toivossa ollaan valmiita ajamaan ihan reikäpäässä, vaikka ikinä et voi tietää onko siellä (omasta mielestäsi valmiilla työmaalla) joku vielä töissä. Eli kyllä se juurisyy tietyömailla kaahaamiseen on ihmisten paskat asenteet liikenteessä ja kunnioituksen puute niillä työmailla työskenteleviä kohtaan. Eikä se, että jossain saattaa pari viikkoa olla "turhaan" tietyömerkit pystyssä.
 
Siellä voi ihan hyvin olla vielä jotain töitä kesken, joita joudutaan tekemään tunnelissa tai tiealueella ja sen takia tikkareita ei ole kerätty pois. En vaan jaksa ymmärtää sitä välinpitämättömyyttä, ettei voida hidastaa niihin tikkarinopeuksiin. Et voi koskaan tietää, onko siellä joku töissä jos nuo työmaamerkit on pystyssä. Se matka-aika ei montaa minuuttia tuossakaan kohtaa pitene jos sen työmaan läpi ajaa kuuttakymppiä (taisi olla Hki-Tre välille kokonaiset 2minuuttia ns normaaliin verraten kun viimeksi ajoin tuosta läpi.)



Mitä tulee tuohon uuteen asfalttiin ja niiden johdosta alennettuihin nopeuksiin, hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin ennen kuin siellä on tiemerkinnät valmiina ei työmaa ole valmis. Silloin siinä uudenkin asfaltin päällä täytyisi ajella sitä kasikymppiä mikä noissa yleensä on. Ja sitten kun ne tiemerkinnät sinne joskus yöllä käydään tekemässä, joku muu taho käy keräilemässä ne tikkarit sieltä pois muutaman päivän sisällä (yleensä.) Jos siis kaikki muu on työmaan osalta valmista ja valmiina luovutettavaksi (irtokivet/roskat jne siivottu pois tieltä.)

Mutta joo, kai se nykyihmisellä on kiire jokapaikkaan niin ei voi noita rajoituksia noudattaa, vaikka ne on siellä olemassa liikenneturvallisuuden tähden. Ja muutaman minuutin ajansäästön toivossa ollaan valmiita ajamaan ihan reikäpäässä, vaikka ikinä et voi tietää onko siellä (omasta mielestäsi valmiilla työmaalla) joku vielä töissä. Eli kyllä se juurisyy tietyömailla kaahaamiseen on ihmisten paskat asenteet liikenteessä ja kunnioituksen puute niillä työmailla työskenteleviä kohtaan. Eikä se, että jossain saattaa pari viikkoa olla "turhaan" tietyömerkit pystyssä.
Käyt itse katsomassa tuolla niin ymmärrät kyllä mistä puhutaan. Ei ole työkoneita, ei huomiotolppia, työntekijöitä tai mitään muutakaan, paitsi 60kmh lätkät. Vain ja ainoastaan rajoituslätkät, muuten ei ole ruuviakaan. Jos hommat jatkuu kuukauden päästä niin lienee fiksua napsia kyltit pois.

Uutta asfalttia vedettiin ~kesäkuussa pidemmällekin alueelle kuin vain tunneliin, rajotus vaihtuu satkuun kesken uuden asfaltin, joka ei enää ole edes uutta.

On se juurisyy joo paska asenne ja tyhmyys/olemattoman aikasäästön tavoittelu, mutta yllämainittu velttoilu rajotusten kanssa ruokkii sitä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 744
Viestejä
4 581 103
Jäsenet
75 502
Uusin jäsen
PCMiE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom