Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 876
Siis ihan pysähdyit? Eikö tuossa olisi voinut nostaa kaasu pois ja hidastaa niin, että vastaantuleva ehtii alta pois.

Aikamoinen riski pysähtyä maantielle tuosta noin vaan varoittamatta.
kyllä yleensä tuollainen tilanne pitää mennä sopivalla nopeudella eikä pysähtyä. Sama kuin oikealle kääntyjän taakse pysähtyminen maantiellä jossa on hyvä näkyvyys, minusta on sujuvampi ohittaa varovasti vasemmalta. Sitten on näitä, jotka näkee, että yrität ohittaa pysähtyneen kun he tulee vastaan ja ajavat tahallaan ihan keskiviivan tuntumaan. Viime aikoina tuntuu lisääntyneen tällainen pelisilmän puute tai vääränlainen pelisilmä ja itsekkyys liikenteessä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 088
Tuli pienen mutkan ja mäen takaa, niin ei voinut tuolla tavalla ennakoida. Ihan maltillinen pysähdys oli.

Edit: Ja tosiaan sieltä tuli useamman auton letka vastaan, ei vain yksi.
Ensin vähän että miten se oli pysköity, mutta seututeita on leveitä missä keskiviivan oikealle mahkuu pysäköityä ohittaessa, ja kapeita, missä voi olla vaikea pysäköidä niin ettei häiritsisi , tosin voi miettiä miksi silloin pysäköidä, jos ei ollut varoituskolmiota laitettu. Asiallisia syitä voi olla monenlaisia.

Lukijat ovat kuvitelleet tilannetta varmaan monella tavallaa, toinen nähnyt että yleensäkkin kolmerinnan hitaastikkin ajaen turhaa tunkemista, toinen taasen kuvitellut että leveyttä ja vastaantuelian siirtyessä reunaan, rengas keskiviivalla ei ole riski vs ajansäästö.

kyllä yleensä tuollainen tilanne pitää mennä sopivalla nopeudella eikä pysähtyä. Sama kuin oikealle kääntyjän taakse pysähtyminen maantiellä jossa on hyvä näkyvyys, minusta on sujuvampi ohittaa varovasti vasemmalta. Sitten on näitä, jotka näkee, että yrität ohittaa pysähtyneen kun he tulee vastaan ja ajavat tahallaan ihan keskiviivan tuntumaan. Viime aikoina tuntuu lisääntyneen tällainen pelisilmän puute tai vääränlainen pelisilmä ja itsekkyys liikenteessä.
Itsekkyyttä tuossa kai Volvolla ja pienesti pysäköijällä riippuen syistä.

Nokkakolari riski on herkästi senverran iso ettei sitä kannatta ottaa itsekkään pienen edun takia. Vastaantulevan puolelle siirtyminen kun vastaan tulee ajoneuvo vaatii sen että voi olla satavarma että vastaantulia on arvioinut tilanteen oikein ja antaa oikeasti tilaa. ettei ole kyse väärinkäsityksestä, tai jopa siitä että siellä joku finlex googlettaja, vastaantulia väistää , ei saa ylittää keskiviivaa, joten ajan "Loogisesti" keskiviivan tuntumassa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 853
kyllä yleensä tuollainen tilanne pitää mennä sopivalla nopeudella eikä pysähtyä. Sama kuin oikealle kääntyjän taakse pysähtyminen maantiellä jossa on hyvä näkyvyys, minusta on sujuvampi ohittaa varovasti vasemmalta. Sitten on näitä, jotka näkee, että yrität ohittaa pysähtyneen kun he tulee vastaan ja ajavat tahallaan ihan keskiviivan tuntumaan. Viime aikoina tuntuu lisääntyneen tällainen pelisilmän puute tai vääränlainen pelisilmä ja itsekkyys liikenteessä.
No ehkä joo, mutta toisaalta jos joku haluaa ajaa lain mukaisesti niin ei siitä pitäisi torvikonserttia pistää pystyyn.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 063
Ei kyllä tulisi mieleenkään lainata vastaantulijan kaistaa jos siellä on liikennettä. Torvensoittaja oli ihan täysi pelle.

Eilen oli ehkä joku tämän sukulainen liikkeellä Espoon Velskolantiellä. Jäin pyöräilijän taakse odottamaan ohituspaikkaa uimarannan lähellä, jossa näkyvyyttä ei käytännössä ole ollenkaan. Valkoinen bemari tuli aivan takakonttiin kiinni väläyttelemään valoja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
394
Parempi pysyä omalla kaistalla jos joku tulee vastaan tai paikassa näkemäestettä. Turhaa riskiä olemalla muka joustava takana oleville tai ehtiä kääntyvän ohi säästääkseen 3 sekuntia. Itseäni vastaan tuli pimeässä mutkassa hevoskärryä vetävä auto puoli metriä minun kaistalla (kaistan leveys ehkä 3m tai että yhdistelmät ajelee aika likellä viivaa), miksi ei vaan ajelisi omalla kaistalla mieluummin siellä oikeassa reunassa. Ei se auto ojaan mene. Vai onko se se maailman nopeimman kansan seurausta että mutkan apexiin hinnalla millä hyvänsä? Ratti kuitenkin kääntyy autossa sen verran yleensä, että voi ajella mutkat omalla kaistalla. Tätä oikomista v³$$& tekee 80% autoilijoista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Tuo mutkissa oikominen on kyllä täysin järkyttävää. Harrastanhan minäkin sitä jos mutkan taakse näkee ettei sieltä ketään tule, mutta kun suurin osa oikoo pimeitäkin mutkia. Viimeksi meinasin tulla täysperän keilaamaksi kun sieltä tultiin yksikkö n. 0.5m minun kaistan puolella vastaan, vähän alkoi tulemaan ahdas olo. Toinen on sitten nämä kylämuorit jotka pitää metrin rakoa ojan puolelle eikä väistä yhtään vaikka tullaan vastaan, jokupäivä varmaan kajahtaa vielä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 779
Negatiivinen ryhmittyminen ja vilkkukrittiset. Tosin ne yleensä sitä samaa, "no kun kädessä on jo kännykkä ja karkkitupakka ni ei se oo niin helpoo ton ratinki kans pelleily" -porukkaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 646
Tuo mutkissa oikominen on kyllä täysin järkyttävää. Harrastanhan minäkin sitä jos mutkan taakse näkee ettei sieltä ketään tule, mutta kun suurin osa oikoo pimeitäkin mutkia. Viimeksi meinasin tulla täysperän keilaamaksi kun sieltä tultiin yksikkö n. 0.5m minun kaistan puolella vastaan, vähän alkoi tulemaan ahdas olo. Toinen on sitten nämä kylämuorit jotka pitää metrin rakoa ojan puolelle eikä väistä yhtään vaikka tullaan vastaan, jokupäivä varmaan kajahtaa vielä.
Voin sanoa että on ollut enemmän kuin pari kertaa tässä lomien aikana todella paljon hauskoja pikkuteitä kolunneena iloinen että oma auto on pieni kuin mikä. Ajelin Nuuksiossa rauhallista vauhtia katsellen maisemia kun sokean mutkan takaa vastaan tuli amisbemari kierrokset tapissa yli puolet meikäläisen kaistalla. Mahduin ohi puoliksi kaistalla ja puoliksi ojan reunalla väistäen, muttei siinä paljoa jäänyt toleranssia. Isompi auto niin veikkaan että vähintään peilit olisivat ottaneet osumaa. Peilistä katsoin kun bemari lähti heittelemään kuskin paniikkireaktion seurauksena, mutta sai ihme kyllä napattua perän ennen ojaan menoa. Sai kyllä pulssin aika korkealle.

Itse oion vain jos kaistaviivoja ei ole tai tie on perus hiekkatie ja silloinkin niin että näen koko mutkan ja jonkinlaista ylinopeuttakaan ajava ei pääse yllättämään.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 779
Oisko australialainen? ;-) ja mites me päästään muuten väärälle puolelle parkkiin, jos ei ajeta väärää puolta? ;-D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Joo kyllä tossa on jo väistäjälläkin tuuria ja taitoa mukana että sai kammettua auton vielä takaisin tielle, ja vaikkei olisi saanutkaan niin vähemmänhän se olisi sattunut penkalle päätyä kun tuon keulaan. Toivonmukaan videolla esiintyvän harhailijan toiminta on raportoitu poliisille ja poliisi voisi jopa harkita asian tutkimista vaikkei kuski tietenkään ole tiedossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 314
Viime viikon ärsyyntymisiä liikenteessä:

1) Yksi taksi joka körötteli ensin kuuttakymppiä moottoritien rampissa ja sitten kahdeksaakymppiä itse moottoritiellä.

Kun ajoin siitä ohi, vilkaisin miltä kuski näyttää, ratissa oli joku maahanmuuttajalta näyttävä nuorehko henkilö jonka kädet eivät olleet ratissa vaan hosui käsillään ympäriinsä jutellessaan kyydissä olevan henkilön kanssa. IMHO noin paljon ajamiseen keskittyvillä kuskeilla ei pitäisi olla mitään asiaa taksin rattiin.

2) Mummo, jolle turvavälit oli ihan tuntematon käsite.

Mummo ajoi ihan kohtalaista vauhtia, mutta tuntui todella pelkäävän moottoritien nopeaa kaistaa. ajeli pitkiä matkoja ihan edessämenevän perseessä kiinni, ja kun molemmat yhdessä ohittivat jonkun hitamman auton, mummo palasi aina ihan ohittamansa auton eteen melkein kiilaten, ja aiheutti myös sille edessämenevälle autolle härön tilanteen sen suhteen, että voiko se palata takaisin oikealle kaistalle kun se mummo oli siellä melkein tulossa oikealta ohi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 088
ummo palasi aina ihan ohittamansa auton eteen melkein kiilaten, ja aiheutti myös sille edessämenevälle autolle härön tilanteen sen suhteen, että voiko se palata takaisin oikealle kaistalle kun se mummo oli siellä melkein tulossa oikealta ohi.
Tätä aina silloin tällön tapahtuu, joillain tapana koukkia ohittavasta kahden jonosta ohitetun eteen, se nyt vielä häiritsisi vain ohitettua, mutta sitten ei hiljennetä, vaan melkein päinvastoin, kiritään vauhtia, jolla sitten estetään kuvailemallasi tavalla sen edellä menneen paluu oikealle kaistalle. No pienellä lisävaivalla voi kiusata kahta kuskia.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 110
Autoilija aiheutti vaaratilanteita 9-tiellä Jämsässä – oikeudessa kuultiin erikoinen selitys apukuskin jalkatilassa matkustamisesta

Nyt on kyllä taas sankari ollut liikenteessä. Uutinen on maksumuurin takana, mutta lyhyesti kerrottuna kuljettaja ohitteli vaarallisesti, vaikka vastaan tuli muita ja lisäksi teki äkkijarrutuksia ilman syytä. Sekä vastaantulijat että takana ajavat joutuivat tekemään tuon takia väistöjä.

Poliisille ja oikeudelle oli mielenkiintoiset selitykset:

Aiemmin poliisikuulusteluissa mies myönsi ajaneensa autoa, mutta oikeudessa hän kiisti olleensa ratissa.

Mies kertoi valehdelleensa poliisille, koska ei ollut halunnut paljastaa, missä oli viettänyt edellisen yön. Hän selvitti halunneensa salata auton luovuttamisen myös puolisoltaan, koska tämä oli ilmoittanut, ettei miehellä ole mitään asiaa kotiin, mikäli hän antaa autoaan muiden käyttöön.

Auton kuljettajaksi hän nimesi tuttavansa, jonka mies kertoi ennättäneen poistua autolta ennen poliisien tuloa paikalle. Mies itse kertoi istuneensa matkan ajan apukuskin paikalla jalkatilassa kyyryssä. Tuttava ei pystynyt todistamaan ajamisesta, koska miehellä ei kertomansa mukaan ole tämän yhteystietoja.

Ei pahemmin halunnut ottaa vastuuta teoistaan. Onneksi oikeus ei uskonut mitään noista väitteistä. Tuollaiset kuljettajat varmaan perseilevät liikenteessä jatkuvasti, mutta selviävät yleensä ilman seurauksia. Mennään minäminä-asenteella ja hermot ovat olemattoman pienet. Brake checkin tekijöistä tulee silloin tällöin videoita vastaan.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
199
Nelikaistainen moottoritie, olen vasemmalla kaistalla ohittamssa noin 5m päässä edellä menevää joka ajaa siis oikealla kaistalla, kunnes hän laittaa vilkun päälle vasemmalle ja tulee heti suoraan alle ohittaakseen hänen edessä ajavan. Vain täysi jarrutus pelastaa kolarilta ja luonnollisesti annan torven soida, kun menen hänestä lopulta ohi, niin seniilillä ukolla keskisormi pystyssä ja lähtee kiihdyttämään rinnalla.

Harvoin oikeasti suutun liikenteessä, mutta tuo oli sellainen tilanne kun olisi tehnyt mieli tappaa jos ihan rehellisiä ollaan, kun ei edes ymmärrä liikennesääntöjä sen vertaa että ymmärtäisi mitä teki väärin, vaan ruvetaan vielä mieltä osoittamaan ja pelleilemään!
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
36
Yllä kuvataan sen ihmisryhmän edustaja jota saamme kiittää siitä että suoralle moottoritiellekin saadaan ruuhka aikaiseksi:

Ajelet rauhassa motaria pitkin, ja jossain horisontissa siintää raskas ajoneuvoyhdistelmä. Ei aiheuta toimenpiteitä.

Seuraavien minuuttien aikana on pääteltävissä että yhdistelmän nopeuden täytyy olla omaa pienempi, koska saavutat sitä hiljakseen. Ei tarvetta toimenpiteisiin.

Yhtäkkiä huomaat olevasi ikävän lähellä yhdistelmän perää, ja turvaudut moottorijarrutuksen lisäksi ehkä jopa jarruihin, ettet törmää yhdistelmään. Tämän johdosta havaitset nopeutesi pudonneen kahdeksaankymppiin. Sehän on aivan liian vähän motarilla! Pakkohan tuosta yhdistelmästä on päästä ohi.

Nyt ensimmäistä kertaa havaitset sivupeilistä että ohitsesi suhahtelee autoja tasaisena virtana. Nopeuksien suhteellisuuden arviointi ei ole ikinä ollut vahvuutesi, joten et sitä edes mieti; onhan ohituskaistan autoilla selkeästi yli sadan metrin välit, joten voit huoletta heilauttaa itsesi sinne. Ja muutaman kilometrin päästä oletkin jo ohittanut yhdistelmän näppärästi!

Koska et selvästikään osaa katsoa edes eteesi, vältyt näkemästä peileistäsi taaksesi kertyvää jonoa, jossa ei myöskään vältytä haitari-ilmiöltä, koska osa vähemmän kaltaisiisi tutustuneista kuljettajista yllättyy suoralla suoritettavasta jarrutestistä.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
85
Nelikaistainen moottoritie, olen vasemmalla kaistalla ohittamssa noin 5m päässä edellä menevää joka ajaa siis oikealla kaistalla, kunnes hän laittaa vilkun päälle vasemmalle ja tulee heti suoraan alle ohittaakseen hänen edessä ajavan. Vain täysi jarrutus pelastaa kolarilta ja luonnollisesti annan torven soida, kun menen hänestä lopulta ohi, niin seniilillä ukolla keskisormi pystyssä ja lähtee kiihdyttämään rinnalla.

Harvoin oikeasti suutun liikenteessä, mutta tuo oli sellainen tilanne kun olisi tehnyt mieli tappaa jos ihan rehellisiä ollaan, kun ei edes ymmärrä liikennesääntöjä sen vertaa että ymmärtäisi mitä teki väärin, vaan ruvetaan vielä mieltä osoittamaan ja pelleilemään!
Parikertaa liittynyt pappa eteen jotain 80kmh vauhtia (itellä se 120) sulkuviivan yli, kunnolla joutuu jarrutteleen ja vaihtaan kaistaa jos pystyy. Pitäs saada pois liikenteestä tuollaset

1718868588700.png

En ymmärrä kun kiihdytyskaistaakin olisi kilometrikaupal
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 779
Motarille tunkee kyllä ihan kaikenikäisiä omituisilla nopeuksilla. Olisin sinänsä yllättynyt, jos motarille tuleva raskas yhdistelmä saisi vauhdikseen yli 80km/h, vaikka siis olisikin kuskilla lippis, led-valaistu vaihdekeppi ja karvanopat. Toki tiedän että kaikki haluaisivat raskaan likenteen pois likenteestä ;-D
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 088
Motarille tunkee kyllä ihan kaikenikäisiä omituisilla nopeuksilla. Olisin sinänsä yllättynyt, jos motarille tuleva raskas yhdistelmä saisi vauhdikseen yli 80km/h, vaikka siis olisikin kuskilla lippis, led-valaistu vaihdekeppi ja karvanopat. Toki tiedän että kaikki haluaisivat raskaan likenteen pois likenteestä ;-D
80km/h liittyvät ei iso ongelma , jos liittyvät sen rinnalla nopeammin menevän perään, eikä eteen. (samaa havainnut että pieni osa haluaisi kaikki hitaammat pois, raskasta liikenenttä myöten)

Sulkuviivan yli liittyjät (aiempi postaus) on liki järjestäin ongelma, jos ei heti aiheuta vaaraa, niin tulevan vaaranmerkin.

Rekan osalta tietää ettei se siitä 80 jälkeen vauhtia lisää keri, joten sen ohittamisen voi aloittaa ajoissa, jos ohituskaistalla tilaa. (Jos ny puhe motarin 120 kesärajoituksista ja omasta vauhdista). Oma mutu ettei raskaliikenne ei kovin rajusti sulkuviivoja ylitä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 930
Viestejä
4 271 508
Jäsenet
71 584
Uusin jäsen
FaraPistäViestiäOstanDuck

Hinta.fi

Ylös Bottom