Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä se on sen takaa tulevan ohittajan vastuulla pitää sellaista väliä, että näkee mitä edessä on kun lähtee ohittamaan. Tässä on tietysti ihan todistetusti todella monella vaikeuksia, rekkakin on aina pakko ohittaa niin että kurkitaan sieltä kulman takaa välillä, kun imu perseeseen on niin kova. Kyllähän tämä ratkeaisi jos rekat ajaisivat ojan puolella vähän jatkuvasti. Ja jostain syystä henkilöautolla ajaessakin saa pelätä tasaiseen tahtiin että mikä kerta se takapää tarraa kiinni ohittavan puskuriin. Siinä kun kärsii lähinnä se ketä tönäistään takaapäin.
 
Tuo on huippu tapa tosiaan rankaista liian lähellä ajavaa, ajaa ihan sielä reunassa nostamassa pikkukivisuihkua roikkujan tuulilasiin. Hyvin keksitty lisäkerros tähän tilanteeseen. :thumbsup:
Ei nyt ihan niin laidassa, kannattaa nyt kuitenkin tien puolella pysyä.

Ja parempi olisi jos sinäkään et pyrkisi vaarantamaan tarkoituksella liikennettä.
 
En sellaista teekkään, vaikka kuinka hassuja ohjeita täällä jakaisit ;)
Mitä hassua tuossa on? Perässäroikkuja on ongelma, antaa sille tilaa ohittaa, ohitus tapahtuu => ongelma on ratkaistu.

Kyllä tässä vähän siltä vaikuttaa että yrität keksiä tapoja mahdollisimman paljon häiritä liikennettä ja aiheuttaa sillä vaaratilanteita.
 
Mitä hassua tuossa on? Perässäroikkuja on ongelma, antaa sille tilaa ohittaa, ohitus tapahtuu => ongelma on ratkaistu.

Kyllä tässä vähän siltä vaikuttaa että yrität keksiä tapoja mahdollisimman paljon häiritä liikennettä ja aiheuttaa sillä vaaratilanteita.

Kyllä tässä erikoista on tuo lammasmainen asenne, että jos joku häirikkö ajelee lainvastaisesti ja vaarantaa muden henkiä, niin tätä pitäisi kohdella jotenkin kuninkaana ja muuttaa omaa oikeaoppista ajamista siten, että tällä häiriköllä olisi kaikki mahdollisimman hyvin. Ei helvetti. Jos nakkikioskin jonossakin tulee häirikkö, niin pitääkö hänetkin vaan päästää jonon ohi tilaamaan ennen muita ettei vaan tulee häiriöitä?
 
Jos nakkikioskin jonossakin tulee häirikkö, niin pitääkö hänetkin vaan päästää jonon ohi tilaamaan ennen muita ettei vaan tulee häiriöitä?
Jos sillä häiriköllä on kaks tonnia rautaa ympärillä niin ehkä kannattaa miettiä kolmesti kannattaako tarkoituksella provosoida.

Turvallinen ja häiriötön ajaminen on sitten asia erikseen. Tuollainen meininki missä pyhitetään oma tarkoituksellinen kiusanteko turvallisuuden nimiin argumentoiden osoittaa hyvin heikkoa luonnetta.
 
Kyllä tässä erikoista on tuo lammasmainen asenne, että jos joku häirikkö ajelee lainvastaisesti ja vaarantaa muden henkiä, niin tätä pitäisi kohdella jotenkin kuninkaana ja muuttaa omaa oikeaoppista ajamista siten, että tällä häiriköllä olisi kaikki mahdollisimman hyvin. Ei helvetti. Jos nakkikioskin jonossakin tulee häirikkö, niin pitääkö hänetkin vaan päästää jonon ohi tilaamaan ennen muita ettei vaan tulee häiriöitä?
Itse ajattelen itsekkäästi etupäässä omaa ja oman auton kyydissä olevien turvallisuutta. Siten tärkeintä on saada se perässäroikkuja sieltä perästä pois ja se onnistuu helpoiten kun päästää sen vaan ohi.

Olen myös sen verran kyyninen, että en usko että se oppii mitään vaikka kuinka yrittäisi kouluttaa. Todennäköisesti vaan hermostuu enemmän ja siten ajaa entistä vaarallisemmin. Kun alat siinä edessä kikkailemaan hidastelemalla ja estelemällä ohituksia aiheutat vaan nettona enemmän harmia ja vaaraa koko liikenteelle, myös muille kuin sinulle ja sille riitakumppanille.

Ja kyllä snägärilläkin päästän ohi, jos joku känniääliö tulee siihen riehumaan. Se on kuitenkin pienempi harmi, että menee pari minuuttia kauemmin kun se tilaa ensin verrattuna siihen että se sopivasti huitaisee sua nyrkillä ja oot loppuelämän halvaantuneena.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ajattelen itsekkäästi etupäässä omaa ja oman auton kyydissä olevien turvallisuutta. Siten tärkeintä on saada se perässäroikkuja sieltä perästä pois ja se onnistuu helpoiten kun päästää sen vaan ohi.

En ymmärrä tätä kommenttia mitä toistelet, että "päästää ohi". Eihän siin ole edessä ajavalla mitään ohi päästämistä, vaan se on se takana tulija, joka voi mennä ohi jos haluaa. Ongelmahan on siinä, että sen sijaan, että tämä kusipää menisi ohi, hän tulee hiillostamaan perseeseen. Mitä ihmettä siis odotat että sen edessä ajavan pitäisi tehdä sen eteen että takaa tuleva ajaa ohi?

Ainoa tapa millä omaa turvallisuutta voi tuossa tilanteessa parantaa on rauhallisesti hiljentää vauhtia.

Kun alat siinä edessä kikkailemaan hidastelemalla ja estelemällä ohituksia

Ja nyt keksit vielä omia olkiukkojasi. Millä helvetin tavalla se on ohituksen estämistä, jos hidastat vauhtia? Sehän nimenomaan helpottaa ohittamista, koska ohittamisen voi silloin tehdä nopeammin ilman ylinopeutta.
 
Mitä hassua tuossa on? Perässäroikkuja on ongelma, antaa sille tilaa ohittaa, ohitus tapahtuu => ongelma on ratkaistu.

Kyllä tässä vähän siltä vaikuttaa että yrität keksiä tapoja mahdollisimman paljon häiritä liikennettä ja aiheuttaa sillä vaaratilanteita.
Viestin pointti oli osoittaa että ehdottamasi tapa helpottaa ohitusta ei välttämättä ole kovin hyvä(paitsi jos olet ns. kotipoliisi). Hidastaminen sen sijaan helpottaa ohittamista paljon.

Nuo mitä keksit minun muka tekevän on vain mielikuvitustasi. Itse yleesä reagoin vasta jos takaatuleva ajaa ilmiselvän vaarallisen lähellä ja tarjoan hyvän ohituspaikan, muuten ajan omaa vauhtiani.

Ne kerrat kun siellä takaa on tultu ihan liian lähelle on laskettavissa kahden käden sormilla 3 miljoonan kilometrin ajosuoritteen aikana.
 
Kaikesta sitä kyllä väännetään tässäkin ketjussa. Oma kontribuutio: eniten kanssa-ajajissa vituttaa jatkuvasti lisääntyvä kyvyttömyys käyttää vilkkua liikenneympyrästä poistuessa. Ajatteleeko porukka että kyllä minä tiedän mihin olen kääntymässä eikä minun sitä tarvitse vilkulla muille näyttää, vai mikä aivovamma se on kanssa-autoilijoissa koko ajan lisääntymässä?
 
En ymmärrä tätä kommenttia mitä toistelet, että "päästää ohi". Eihän siin ole edessä ajavalla mitään ohi päästämistä, vaan se on se takana tulija, joka voi mennä ohi jos haluaa. Ongelmahan on siinä, että sen sijaan, että tämä kusipää menisi ohi, hän tulee hiillostamaan perseeseen. Mitä ihmettä siis odotat että sen edessä ajavan pitäisi tehdä sen eteen että takaa tuleva ajaa ohi?

Ainoa tapa millä omaa turvallisuutta voi tuossa tilanteessa parantaa on rauhallisesti hiljentää vauhtia.
Kuten jo sanoin aiemmin, niin kun ajaa tien oikeassa laidassa se takanatuleva näkee paremmin eteen ja ohittaminen on helpompaa. Vauhtia ei tarvitse hidastaa kun se perässäolija on tullut siihen perään jo alunperin sen takia että sillä on vauhtia enemmän kuin sulla. Ohihan nuo yleensä haluavat ja omasta kokemuksesta ne aika nopeasti menevät kun antaa niiden mennä. Enkä nyt meinaa mitään pientareelle ajoa kuten @Tommy Goldfish tuossa kuvittelee, kyllä Suomessa nuo kaistat on sen verran leveitä että riittää ihan se kaistalla pysyminen.

Toki ei ole lakia, joka velvoittaisi näin tekemään, mutta kyseessä hyvin pieni ele ja oma turvallisuus paranee heti kun perässäroikkuja menee sun ohi ja vaaratilanne raukeaa.
Viestin pointti oli osoittaa että ehdottamasi tapa helpottaa ohitusta ei välttämättä ole kovin hyvä. Hidastaminen sen sijaan helpottaa ohittamista paljon.

Nuo mitä keksit minun muka tekevän on vain mielikuvitustasi. Itse yleesä reagoin vasta jos takaatuleva ajaa ilmiselvän vaarallisen lähellä ja tarjoan hyvän ohituspaikan, muuten ajan omaa vauhtiani.

Ne kerrat kun siellä takaa on tultu ihan liian lähelle on laskettavissa kahden käden sormilla 3 miljoonan kilometrin ajosuoritteen aikana.
Ei se hidastaminen auta jos ajat yhä siinä keskiviivan päällä. Kyllä huomattavasti parempi tapa on tuo että menee sinne kaistan oikeaan laitaan, toki voi samalla myös hidastaa jos haluaa, mutta ei yleensä edes tarvitse. Ainakin omalla kohdalla ne perässäroikkujat on mennyt ihan hetkessä ohi kun olen tehnyt noin. Suomen maanteilla melkein mahtuu sen ohituksen tekemään samallakin kaistalla, sen verran leveitä nuo on, niin hölmöhän se täytyy olla ettei mene ohi kun latu vapaa.

Tuossa hidastelussa on tosiaan sekin, että se ei välttämättä auta sen ohituksen tekemiseen, jos et myös anna tilaa. Sitten kun hidastelulla hidastat sitä sun perässä olevaa niin hidastat samalla myös sitä koko perässä tulevaa letkaa. Siellä letkassa myös ne turvavälit pienenee kun jono yhtäkkiä alkaa hidastumaan. Sitten vielä tulee se pumppausilmiö, joka voi ulottua kymmenien kilometrien päähän. Kaikki tämä pelkästään sen takia kun päätit aloittaa kouluttamaan liikenteessä jotain tyyppiä, joka ei todennäköisesti opi kuitenkaan mitään.
 
Ainoat kerrat kun olen takasumaria vilkutellut on ollut tilanteita missä raju lumipyry ja toisella aivan muurautunut perä eikä valoja ja/tai sumareita päällä. Yrittänyt vähän antaa vinkkiä että moinen asia kuin keliin sopiva valaistus on olemassa.
Takasumareita? vai etusumareita ?
Vai tarkoitatko että jos näet piemeän perän niin ohitat sen eteen vilkutteleen takasumareita.


Samaa on ollut aina, vastaantulevat kun kytkevät valot keulojen kohdatessa välähtää silmissä ja alkaa särkeä päätä. Onneksi ei ole tullut migreeniä 15 vuoteen, se vasta harmittikin :lol:
Ymmärrän että liikenteessä on yksilöitä joiden silmät on kovin herkkiä joillekkin asioille, joitakin häirtisee todella pahasti välkkyvä valot (mitkä muille näyttää ihan tasaisilta), sitten on yksilöitä joita häiritsee todella pahasti kirkkaat valonvälähdykset.
Liikenne toki pitää suunnitella se niin että kaikki pärjää, no ajolupaa ei ihan kaikille annetta, mutta ei rajaa siinäkään voi kovinkorkealle pistää.


Tuskin muut kuljettajat ärsyttääkseen valoja kytkee ajoissa, vaan ihan tarpeesta, mutta mitä me voitaisiin keksiä miten tunnistaa vastaantulia joka herkkä valoille. Ensin pitäisi keksi joku tolkullinen ratkaisu, ja sen jälkeen vielä tiedotus. Aikaan automatiikka voisi auttaa, mutta tätä asiaa pitäisi tuoda aiasta kärsivien etujärjestöjen, jotta se saadaan suunnittelupöydille. Ei auta nyky kuskeja, mutta ehkä seuraavaa sukupolvea, tosin veikkaan että itseajavat autot ehtii ennen.



Jos sillä häiriköllä on kaks tonnia rautaa ympärillä niin ehkä kannattaa miettiä kolmesti kannattaako tarkoituksella provosoida.

Turvallinen ja häiriötön ajaminen on sitten asia erikseen. Tuollainen meininki missä pyhitetään oma tarkoituksellinen kiusanteko turvallisuuden nimiin argumentoiden osoittaa hyvin heikkoa luonnetta.
Luin noita viestejä, ilmeisesti kommentoidaan vähän eriasioita, osalla ei ollut tarkoitus provoisoida, osalla ehkä sitäkin.

Jarrutestit on ehdottomasti ei ei. mutta osa ihan asiallisesti viesti että jos joku tulee konttiin, ja sinne liimautuu, niin jotain pitää tehdä. yksinimimerkki ihan asiallisesti kuvaili, tipputtaa vakkarista vähän pois, jos ei riitä, niin tiputtaa lisää. Näillä varmaan itsestään selvää että jos takanroikkuvalla ohitusaikeita niin helpottavat sitä parhaan mukana.

Aiheesta aiemmin keskusteltu, niin mitä muuta siinä voi tehdä ? siis ihan oikeasti ? Ensitoimena usein mainittu, jarruvalojen vilautus, takasumarien vilautus, ne toki saa uset heräämään, joku pesee tuulilasin, sekin varmaan saa jonkun herään, Jos ohituspaikka, niin korostetusti näyttää että mene nyt ohi. Jos siis oikeasti kelvollinen ohituspaikka. Tämäkin saa osan herään ottaa väliä, tai ohittaa. mutta mitä tehdä jos joku vain jatkaa roikkumista

Monella on toki niin "kiire" että jatkaa menoa omaan matkavauhtiin vaikka toinen roikkuu kontissa, toisella ääripäällä alkaa tressaa niin paljon että seuraavan siedettävässä paikkaa poistuu tauolle. Pätkästä riippuen siihen voi mennä aikaan.
 
Ei se hidastaminen auta jos ajat yhä siinä keskiviivan päällä.
Ja tuossa kohtaa viestin sisältö muuttui jo mielikuvitukseksi joka jatkui viestin loppuun saakka. Ehkä on helpompi väitellä itse keksimiään juttuja vastaan? :)

Ajan aina siellä oman kaistan reunassa, paitsi öisin keskemmällä siltä varalta että reunassa on kevyttä liikennettä.

Miten muuten niillä leveillä suomen maanteillä mahtuu melkein ohi samalla kaistalla, mutta ei silti pääse ohi ellei tehdä erikseen tilaa?

Mutta, jään odottelemaan seuraavaa keksintöä miten muka ajan siellä vaihtoehtoisesssa todellisuudessa. ;)
 
@pulatunnus jos näen pimeän perän huonossa kelissä jossa on oikeasti vaarallista ajaa pimeänä niin jos on tullut se ohitettua (kuten nuo yleensä tulee) ja on ollut asiaa palata oikealle kaistalle kyseisen auton eteen, olen väläyttänyt välillä takasumaria kerran pari jos ehkä tajuaisi. Etusumareista nyt liiemmin väliä itselle, jos haluavat näyttää tyhmiltä ajelemalla vain etusumarit päällä, antakoon mennä.
 
Ja tuossa kohtaa viestin sisältö muuttui jo mielikuvitukseksi joka jatkui viestin loppuun saakka. Ehkä on helpompi väitellä itse keksimiään juttuja vastaan? :)

Ajan aina siellä oman kaistan reunassa, paitsi öisin keskemmällä siltä varalta että reunassa on kevyttä liikennettä.
Kovasti aiemmin olit tuota ideaa vastaan, että voisi ajaa kaistan oikeassa laidassa? Siellä kuulemma lentää kiviä ja kaikkea perässä tulevien päälle.

Jos ajat jo siellä oikeassa laidassa, niin ei tietenkään silloin tarvitse mennä enää oikeammaksi. Tuo mun vinkki oli lähinnä niille, jotka eivät siellä jo valmiiksi aja.
Miten muuten niillä leveillä suomen maanteillä mahtuu melkein ohi samalla kaistalla, mutta ei silti pääse ohi ellei tehdä erikseen tilaa?
Tämä johtuu siitä kun harva oikeasti ajaa siellä oikeassa laidassa. Useimmat ajelevat siinä keskellä ja osa keskiviivan vieressä. Sitten kun ajaa siellä oikeassa laidassa niin mahtuu hyvin.

Katoppa seuraavan kerran kun ajat maantiellä, että kuinka leveä se edessä menevä auto on ja kuinka leveä se kaista on. Ja tietty kannattaa kattoa missä kohti itse ajat, voi olla että et aja ihan niin laidassa kuin kuvittelet, jos perässäroikkujat eivät pääse ohi.
 
Kuten jo sanoin aiemmin, niin kun ajaa tien oikeassa laidassa se takanatuleva näkee paremmin eteen ja ohittaminen on helpompaa. Vauhtia ei tarvitse hidastaa kun se perässäolija on tullut siihen perään jo alunperin sen takia että sillä on vauhtia enemmän kuin sulla. Ohihan nuo yleensä haluavat ja omasta kokemuksesta ne aika nopeasti menevät kun antaa niiden mennä.
Tämä varmaan alueellista, mutta on paljon alueita joissa osalla nyt vaan on tapa roikkua kontissa. siis jopa nelikaistaisilla teillä (2- yhteensuuntaan) menee ajoneuvopareja toisissaan kiinni. kaksikaistaisilla teillä on ihan samaa, toki vaikeampi faktana arvioida jokaista. No oli ohitusaikeet tai ei, niin ei se ole syy roikkua kontissa.

Toki ei ole lakia, joka velvoittaisi näin tekemään, mutta kyseessä hyvin pieni ele ja oma turvallisuus paranee heti kun perässäroikkuja menee sun ohi ja vaaratilanne raukeaa.
Ohittamista jokainen toki helpottaa, mutta se nyt ei näissä ole se juttu, vaan se että joillakkin on tapana liimautua kontiin, oli sitten ohitusaije tai ei. Vaarallisimpi on toki ylinopeutta ja vaarallisia ohituksia tekevät kontista tuuppivat, ja ohi päästyään siirtyvät vain uusiin vaaroihin.
 
Tämä johtuu siitä kun harva oikeasti ajaa siellä oikeassa laidassa. Useimmat ajelevat siinä keskellä ja osa keskiviivan vieressä. Sitten kun ajaa siellä oikeassa laidassa niin mahtuu hyvin.

Katoppa seuraavan kerran kun ajat maantiellä, että kuinka leveä se edessä menevä auto on ja kuinka leveä se kaista on. Ja tietty kannattaa kattoa missä kohti itse ajat, voi olla että et aja ihan niin laidassa kuin kuvittelet, jos perässäroikkujat eivät pääse ohi.
Tuota, ehkä nyt parempi ottaa mitta ja laskukone käteen, eikä tukeutua silmämääräiseen arvioon. Eli ei noilla kantateilla tahdo mahtua edes pyöräiliää kohtuudella ohittaan, ilman keskivaan ylitystä

Taajamissa on toki väyliä joissa ei ole kaistaviivoja, vain kesiviiva ja kaksi rinnan mahtuu suuntaansa, osassa taajamia näkee ajourista että ajellaan siellä keskiviivan tuntumassa, mutta ei kuitenkaan ihan niin hyvin että oikealta kannattaa sivuuttaa.
 
Tämä varmaan alueellista, mutta on paljon alueita joissa osalla nyt vaan on tapa roikkua kontissa. siis jopa nelikaistaisilla teillä (2- yhteensuuntaan) menee ajoneuvopareja toisissaan kiinni. kaksikaistaisilla teillä on ihan samaa, toki vaikeampi faktana arvioida jokaista. No oli ohitusaikeet tai ei, niin ei se ole syy roikkua kontissa.


Ohittamista jokainen toki helpottaa, mutta se nyt ei näissä ole se juttu, vaan se että joillakkin on tapana liimautua kontiin, oli sitten ohitusaije tai ei. Vaarallisimpi on toki ylinopeutta ja vaarallisia ohituksia tekevät kontista tuuppivat, ja ohi päästyään siirtyvät vain uusiin vaaroihin.
Joo, onhan noita tapauksia, joskus missä ne ei mee ohi vaikka mitä olisi tai tekisi. Voi olla kyse alueellisista eroista myös, kun ainakin täällä keskisessä Suomessa aika harvoin se perässäroikkuja ei lähde ohi vaikka kuinka olisi tilaisuus.
Tuota, ehkä nyt parempi ottaa mitta ja laskukone käteen, eikä tukeutua silmämääräiseen arvioon. Eli ei noilla kantateilla tahdo mahtua edes pyöräiliää kohtuudella ohittaan, ilman keskivaan ylitystä

Taajamissa on toki väyliä joissa ei ole kaistaviivoja, vain kesiviiva ja kaksi rinnan mahtuu suuntaansa, osassa taajamia näkee ajourista että ajellaan siellä keskiviivan tuntumassa, mutta ei kuitenkaan ihan niin hyvin että oikealta kannattaa sivuuttaa.
Suomessa tyypillinen ajokaistan leveys on 3,5 - 4 metriä. Tyypillisen auton leveys on 2 metriä. Kyllä tuosta voisi sanoa että melkein mahtuu kaksi autoa samalle kaistalle.
 
Toki ei ole lakia, joka velvoittaisi näin tekemään, mutta kyseessä hyvin pieni ele ja oma turvallisuus paranee heti kun perässäroikkuja menee sun ohi ja vaaratilanne raukeaa.

Onhan tuo ihan tieliikennelaissa mainittu:

19 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
 
Kuten jo sanoin aiemmin, niin kun ajaa tien oikeassa laidassa se takanatuleva näkee paremmin eteen ja ohittaminen on helpompaa. Vauhtia ei tarvitse hidastaa kun se perässäolija on tullut siihen perään jo alunperin sen takia että sillä on vauhtia enemmän kuin sulla. Ohihan nuo yleensä haluavat ja omasta kokemuksesta ne aika nopeasti menevät kun antaa niiden mennä

Voi saatana nyt sentään tuota rikollisten puolustelua, ei voi käsittää.

Jos perässäajajalla on tarkoitus mennä ohi, niin perässäajajalla ei edelleenkään ole oikeutta ajaa perseeseen kiinni, vaan hänen pitäisi jäädä turvavälin etäisyydelle odottamaan sopivaa ohituspaikkaa. Tällöin edelläajavankaan ei tartte siirtyä mihinkään reunaan ajamaan vaan voi ajaa oikeaoppisesti kaistaviivojen välissä niinkuin kuuluukin. Perässä hiillostajahan itse aiheuttaa huonon näkyvyyden ajamalla liian lähelle edelläajavaa.

Ja edelleen hoet tuota täysin absurdia kommenttiasi "kun antaa niiden mennä". Ei se ole edelläajavan vallassa antaa kenenkään mennä ohi, ei edellä ajava voi tehdä mitään sen eteen että antaisi toisen mennä ohi, vaan kaikki on sen ohittajan käsissä.

On täysin käsittämätöntä tuo sinun puolustelusi tuolle kusipäiselle käytökselle. Esität kokoajan, että jos joku toimii rikollisesti, niin sitten niiden lainkuuliaisten ja oikein ajavien pitäisi alkaa tekemään jotain helvetin kommenverkkejä helpottaakseen näiden lakia rikkovien ajamista. Eihän tämä enää voi olla todellista, ihan kuin jostain helvetin huonosta sketsistä.

Ei se hidastaminen auta jos ajat yhä siinä keskiviivan päällä.

Onko sinulle jotenkin vaikea keskustella ilman että keksit jatkuvasti päästäsi väitteitä ja sitten kommentoit näitä omia mielikuvituksentuotteitasi vastaan? Nyt sinä jo väität, että mikäli joku ei aja ihan siellä kaistan oikeassa reunassa, niin hän ajaa keskiviivan päällä???
 
Viimeksi muokattu:
Ne kerrat kun siellä takaa on tultu ihan liian lähelle on laskettavissa kahden käden sormilla 3 miljoonan kilometrin ajosuoritteen aikana.
Tämä ilmeisesti hyvin alueellista ja alueillakin ajankohdasta riippuvaa. ja toki sillä ihan liianlähelle rajalla voi pelata lisää.

Mutta tyypillinen hyvin vaarallisen lähellä tilanne taitaa olla suht lyhytaikainen, jos jonoutumista ja joku tulee konttiin, niin se akuutein tilanne yleensä rahoittuu, pienellä vinkillä, mutulla tehokkainta on se että pitää itse edelläolevaan hyvän välin, vähentää myös sitä takanaolevan riskiä.

Jos 80km/h-> alueilla pidetään riskinä alle sekunnin päässä roikkumista, niin pitkämatkan roikkujiin aina välillä havainnoi, toki myönnän sen ettei välttämättä ole kokopätkältä varmaa havaintoa. (no siis selkeästi alle sekuntti, tai talvikeli, sekuntti kai niin isolla osalle ihan normitapa.)
 
Suomessa tyypillinen ajokaistan leveys on 3,5 - 4 metriä. Tyypillisen auton leveys on 2 metriä. Kyllä tuosta voisi sanoa että melkein mahtuu kaksi autoa samalle kaistalle.
No, melkein jos sitä vakkaria on pikkuhiljaa naputeltu sinne 20km/h ja väistetään pientareelle.

Et pientareella pyöräilevää pyöräilijäkkään ohita samalla kaistalla yleisrajoituksen mukaisilla vauhdeilla.
 
Voi saatana nyt sentään tuota rikollisten puolustelua, ei voi käsittää.

Jos perässäajajalla on tarkoitus mennä ohi, niin perässäajajalla ei edelleenkään ole oikeutta ajaa perseeseen kiinni, vaan hänen pitäisi jäädä turvavälin etäisyydelle odottamaan sopivaa ohituspaikkaa. Tällöin edelläajavankaan ei tartte siirtyä mihinkään reunaan ajamaan vaan voi ajaa oikeaoppisesti kaistan keskellä niinkuin kuuluukin. Perässä hiillostajahan itse aiheuttaa huonon näkyvyyden ajamalla liian lähelle edelläajavaa.

Ja edelleen hoet tuota täysin absurdia kommenttiasi "kun antaa niiden mennä". Ei se ole edelläajavan vallassa antaa kenenkään mennä ohi, ei edellä ajava voi tehdä mitään sen eteen että antaisi toisen mennä ohi, vaan kaikki on sen ohittajan käsissä.

On täysin käsittämätöntä tuo sinun puolustelusi tuolle kusipäiselle käytökselle. Esität kokoajan, että jos joku toimii rikollisesti, niin sitten niiden lainkuuliaisten ja oikein ajavien pitäisi alkaa tekemään jotain helvetin kommenverkkejä helpottaakseen näiden lakia rikkovien ajamista. Eihän tämä enää voi olla todellista, ihan kuin jostain helvetin huonosta sketsistä.
Ei se ole puolustelua, jos kerron tavan millä välttyä tuon kusipään aiheuttamilta ongelmilta. Pienellä jutulla se vaaratilanne raukeaa. Kyllä sillä edessä menevällä vaan on aika paljon valtaa joko auttaa tai estää sitä ohitusta.
Ja osittain tämä on vastine sille kun ketjussa oli puhe, kuinka osa täällä alkaa itse kusipäiksi hidastelemalla ja kikkailemalla liikenteessä, ja siten aiheuttaen lisää vaaraa.
 
No, melkein jos sitä vakkaria on pikkuhiljaa naputeltu sinne 20km/h ja väistetään pientareelle.

Et pientareella pyöräilevää pyöräilijäkkään ohita samalla kaistalla yleisrajoituksen mukaisilla vauhdeilla.
Rautalangasta vielä. Vaikka samalla kaistalle melkein mahtuu kaksi autoa ei se tarkoita, että se ohitus pitäisi suorittaa samalla kaistalla. Tuo vaan kertoo siitä kuinka paljon tilaa siinä kaistalla on, jos ajelee kaistan oikeassa laidassa. Siinä kun on vielä vastaantuleva kaistakin, mikä on myös sen 3,5-4m leveä.

Eli ei tarvitse hidastaa 20km/h vauhtiin eikä väistää pientareelle, jotta sillä ohittajalla on yllin kyllin näkyvyyttä ja tilaa ohittaa.
 
Rautalangasta vielä. Vaikka samalla kaistalle melkein mahtuu kaksi autoa ei se tarkoita, että se ohitus pitäisi suorittaa samalla kaistalla. Tuo vaan kertoo siitä kuinka paljon tilaa siinä kaistalla on, jos ajelee kaistan oikeassa laidassa. Siinä kun on vielä vastaantuleva kaistakin, mikä on myös sen 3,5-4m leveä.

Eli ei tarvitse hidastaa 20km/h vauhtiin eikä väistää pientareelle, jotta sillä ohittajalla on yllin kyllin näkyvyyttä ja tilaa ohittaa.
No, kovasti minulle synty sellainen ajatus (sori tästä), mutta hyvä ettei se ollut tarkoitus.
2 - kaistaisella tiellä (1-suuntaan) niin tuolla edelläolevan asemoitumisella ohituspaikan tultua on lähinnä se merkitys että helpotetaan takanatulia näkyvyyttä. Mutta on toki se vaara että se lähtee ohittaan osittain samalla kaistalla, hyvästä ajatuksesta voi seurata uusi vaaratilanne.
 
Tämä johtuu siitä kun harva oikeasti ajaa siellä oikeassa laidassa. Useimmat ajelevat siinä keskellä ja osa keskiviivan vieressä. Sitten kun ajaa siellä oikeassa laidassa niin mahtuu hyvin.

Katoppa seuraavan kerran kun ajat maantiellä, että kuinka leveä se edessä menevä auto on ja kuinka leveä se kaista on. Ja tietty kannattaa kattoa missä kohti itse ajat, voi olla että et aja ihan niin laidassa kuin kuvittelet, jos perässäroikkujat eivät pääse ohi.
Taidan tietää miten leveä on kaista ja auto ja myös sen missä itse ajan. Voi olla että jatkat mielikuvituksen käyttämistä taas kerran.

Mutta jos nyt tällä kertaa tarkastellaan miten hyvin itse hahmotat nämä mitat, niin kysyisin että missä kohtaa tietä siis pitäisi ajaa ettei perässäroikkuja pääse ohi? Onko ne tiet yhtäaikaa sekä niin kapeita/leveitä että ei mahdu edes vastaantulijan kaistalle jos oikealla kaistalla ei olla ihan reunassa ja samaan aikaan samalle kaistalle kuitenkin mahtuisi kaksi?
 
Ei se ole puolustelua, jos kerron tavan millä välttyä tuon kusipään aiheuttamilta ongelmilta. Pienellä jutulla se vaaratilanne raukeaa. Kyllä sillä edessä menevällä vaan on aika paljon valtaa joko auttaa tai estää sitä ohitusta.
Ja osittain tämä on vastine sille kun ketjussa oli puhe, kuinka osa täällä alkaa itse kusipäiksi hidastelemalla ja kikkailemalla liikenteessä, ja siten aiheuttaen lisää vaaraa.
Ei se hidastaminen ole kusipäisyyttä vaan oman turvallisuuden lisäämistä. Jos takana oleva ajaa niin lähellä ettei näe eteensä, pitää sen takana olevan ottaa OIKEA TURVAVÄLI. Eihän sitä voi muiden vastuulle kasata, kuten täällä on sanottu.
 
Kyllä minulla tulee selkärangasta se, että jos tuolla maanteillä ajelen suksiboksi katolla ja koko perhe matkassa ja joku liimautuu puskuriin kiinni, niin jatkan omaa ajamistani ja tilaisuuden tullessa siirryn niin oikealle kuin siinä on mahdollista sulkuviivoja ylittämättä.

Jos silloin ei ymmärrä vihjettä niin jatkan sitten omaa ajamistani. Jos valot välkkyvät takana, hidastan nostamalla kaasun.
 
Taidan tietää miten leveä on kaista ja auto ja myös sen missä itse ajan. Voi olla että jatkat mielikuvituksen käyttämistä taas kerran.

Mutta jos nyt tällä kertaa tarkastellaan miten hyvin itse hahmotat nämä mitat, niin kysyisin että missä kohtaa tietä siis pitäisi ajaa ettei perässäroikkuja pääse ohi? Onko ne tiet yhtäaikaa sekä niin kapeita/leveitä että ei mahdu edes vastaantulijan kaistalle jos oikealla kaistalla ei olla ihan reunassa ja samaan aikaan samalle kaistalle kuitenkin mahtuisi kaksi?
Se näkyvyys ja ohittamisen helppous on parempi mitä oikeammalla ajaa ja päinvastoin huonompi mitä lähempänä keskiviivaa. Ohi pääsee vaikka edellä ajava ajaisi keskiviivan päällä, mutta hankalampi ja vaarallisempi ohitus se on niin. Ei tuo nyt niin monimutkainen asia pitäisi olla.
Ei se hidastaminen ole kusipäisyyttä vaan oman turvallisuuden lisäämistä. Jos takana oleva ajaa niin lähellä ettei näe eteensä, pitää sen takana olevan ottaa OIKEA TURVAVÄLI. Eihän sitä voi muiden vastuulle kasata, kuten täällä on sanottu.
Ei se ole kusipäisyyttä aina, mutta silloin on jos tarkoitus on vaan ärsyttää sitä takana olevaa, kuten osa aiemmin kuvaili.
 
Ohi pääsee vaikka edellä ajava ajaisi keskiviivan päällä, mutta hankalampi ja vaarallisempi ohitus se on niin. Ei tuo nyt niin monimutkainen asia pitäisi olla.
Mikä siinä ohittamisessa on vaarallisempaa ? Jos tuo keskiviivan päällä oli kielikuva ja tarkoitti että ajaa keskiviivan tuntumassa asiallisesti omalla kaistalla.

(Oletus että takantulia osoittanut aikeet ja sen jälkeen ohitettava ei vaikeuta ohitusta ja jos nyt ihan viivan päällä, niin sirtyy tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan oikeammalle)
 
Mikä siinä ohittamisessa on vaarallisempaa ? Jos tuo keskiviivan päällä oli kielikuva ja tarkoitti että ajaa keskiviivan tuntumassa asiallisesti omalla kaistalla.
Ohittaja näkee huonommin mitä edessä tapahtuu ja ohittajan pitää käydä enemmän vastaantulevien kaistalla.
 
Se näkyvyys ja ohittamisen helppous on parempi mitä oikeammalla ajaa ja päinvastoin huonompi mitä lähempänä keskiviivaa. Ohi pääsee vaikka edellä ajava ajaisi keskiviivan päällä, mutta hankalampi ja vaarallisempi ohitus se on niin. Ei tuo nyt niin monimutkainen asia pitäisi olla.

Ei se ole kusipäisyyttä aina, mutta silloin on jos tarkoitus on vaan ärsyttää sitä takana olevaa, kuten osa aiemmin kuvaili.
Joo, itse en tee sitä kusipäisyyttäni. Jos en jo valmiiksi aja oikealla urien sivussa, kuten usein teen, saatan ohjata autoa ensin oikealle. Jos tilanne pitkittyy eikä takana oleva ymmärrä tästä, rauhallinen hidastaminen tuntuu usein toimivan. Eli vähän samanlainen resepti kuin Shade Empirellä ylempänä. Mutta toisaalta monelle hätähousulle onneksi riittänee sekin, kun ihan alkuun nostaa jalkaa kaasulta hetkeksi.
 
osa täällä alkaa itse kusipäiksi hidastelemalla

Mitä ihmettä sinä puhut? Jos joku ajaa sun perseeseen kiinni alle turvavälin, niin ainoa oikea tapa lisätä tuossa tilanteessa turvallisuutta on hidastaa rauhallisesti vauhtia. Ja sinä kehtaat sanoa, että nuo ainoalla oikealla tavalla toimivat ihmiset ovat kusipäitä?
 
Ohittaja näkee huonommin mitä edessä tapahtuu
Joo, mutta itse ohittamisessa ? Ohittaja on varmistanut että nyt turvallinen paikka ja tilanne ohittaa ennen kuin aloittaa ohittamisen.

ja ohittajan pitää käydä enemmän vastaantulevien kaistalla.
Kuvaillulla(1+1) tiellä se ohitus nyt tehdään vastaantulian kaistalla. ja oletus oli että se ohitettava tilanteen sallisessa tarpeen vaatiessa siirtyy oikeammalle.

Jos tarkoitat sitä että perässä roikkuja koukkii katsomaan vastaatulijoiden kaistalle olisiko ohituspaikkaa, niin sitten esimerkkiin valittu kertaluokkaa idiootimpi kuski.

Edellä alvat jotka havainneet takanariskin jotka hidastamisen pitää vaihtohtona, niin ihan järjestäin niissä viestitty tilanteen seuraamista. Jos ohituspaikkaa ei ole niin riski lähteä siirtymään oikealle, se pahin tapaus voi yrittää ohi, mutta uskon että kommentoineet havaitsevat ohituspaikan, niin siirtyvät oikealla ja antavat merkin että nyt olisi paikka. Siinä syntyy se vaaratilanne että takanatulia ei vaihda kokonaan kaistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, itse en tee sitä kusipäisyyttäni. Jos en jo valmiiksi aja oikealla urien sivussa, kuten usein teen, saatan ohjata autoa ensin oikealle. Jos tilanne pitkittyy eikä takana oleva ymmärrä tästä, rauhallinen hidastaminen tuntuu usein toimivan. Eli vähän samanlainen resepti kuin Shade Empirellä ylempänä. Mutta toisaalta monelle hätähousulle onneksi riittänee sekin, kun ihan alkuun nostaa jalkaa kaasulta hetkeksi.
Jep. Samalla tavalla teen minäkin eikä tähän ole itsellä mitään vastaansanottavaa. Ehkä priorisoin enemmän tuota oikealle menemistä verrattuna hidastamiseen, kun sillä on omasta mielestäni enemmän vaikutusta, mutta eipä tuolla niin suurta merkitystä.

Enemmän tää homma on siitä, että osa täälläkin kokee perässäroikkumisen olevan joku oikeutus alkaa kusipääksi ja tahallaan ärsyttää sitä takanaolevaa.
 
Mitä ihmettä sinä puhut? Jos joku ajaa sun perseeseen kiinni alle turvavälin, niin ainoa oikea tapa lisätä tuossa tilanteessa turvallisuutta on hidastaa rauhallisesti vauhtia. Ja sinä kehtaat sanoa, että nuo ainoalla oikealla tavalla toimivat ihmiset ovat kusipäitä?
Kyllä, kusipään lailla toimivat autoilijat on kusipäitä. Kusipääksi alkaminen ei ole todellakaan ainoa tapa ratkaista perässäroikkujaa. Eikä perässäroikkuminen ole mikään perustelu omille perseilyillesi.

Joo, mutta itse ohittamisessa ? Ohittaja on varmistanut että nyt turvallinen paikka ja tilanne ohittaa ennen kuin aloittaa ohittamisen.


Kuvaillulla(1+1) tiellä se ohitus nyt tehdään vastaantulian kaistalla. ja oletus oli että se ohitettava tilanteen sallisessa tarpeen vaatiessa siirtyy oikeammalle.

Jos tarkoitat sitä että perässä roikkuja koukkii katsomaan vastaatulijoiden kaistalle olisiko ohituspaikkaa, niin sitten esimerkkiin valittu kertaluokkaa idiootimpi kuski.

Edellä alvat jotka havainneet takanariskin jotka hidastamisen pitää vaihtohtona, niin ihan järjestäin niissä viestitty tilanteen seuraamista. Jos ohituspaikkaa ei ole niin riski lähteä siirtymään oikealle, se pahin tapaus voi yrittää ohi, mutta uskon että kommentoineet havaitsevat ohituspaikan, niin siirtyvät oikealla ja antavat merkin että nyt olisi paikka. Siinä syntyy se vaaratilanne että takanatulia ei vaihda kokonaan kaistaa.
Täällä nimenomaan pari käyttäjää oli sitä mieltä, että oikeammalle ei pitäisi siirtyä, koska silloin auttaa tuota perässäroikkujaa. Suorastaan aggressiivisesti vastustavat tuota ideaa eli voisi olettaa että he eivät siirry yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, kusipään lailla toimivat autoilijat on kusipäitä. Kusipääksi alkaminen ei ole todellakaan ainoa tapa ratkaista perässäroikkujaa. Eikä perässäroikkuminen ole mikään perustelu omille perseilyillesi.

Huomaatko, että edelleen haukut kusipäiksi niitä, jotka toimivat ainoalla oikealla, hyväksytyllä, laillisella ja turvallisuutta parantavalla tavalla? Mitähän noiden ihmisten haukkuminen kertoo itsestäsi? Minulle ei ainakaan ole enää epäselvää kumpaa osapuolta sinä edustat tuolla liikenteessä.

Täällä nimenomaan pari käyttäjää oli sitä mieltä, että oikeammalle ei pitäisi siirtyä, koska silloin auttaa tuota perässäroikkujaa. Suorastaan aggressiivisesti vastustavat tuota ideaa eli voisi olettaa että he eivät siirry yhtään.

On eri asia auttaa ohittajaa, joka toimii asianmukaisesti, eli pitää huolen turvavälistä. Mutta jos ohittaja on niin kusipää, että vaarantaa edelläajavan hengen, niin miksi vitussa kukaan täysipäinen alistuisi auttamaan tällaista rikollista? Täysin idioottimaista ja lammasmaista toimintaa.

Jos ohittaminen ei ole turvallista ilman että ohitettava väistää oikeaan reunaan, niin se ei ole silloin oikea paikka ohittaa ja ohittajan tulisi odotella turvallisempaa ohituspaikkaa. Ja tämä odottaminen täytyy tehdä turvavälin etäisyydellä edelläajavasta. Miten tästä voi olla edes joku eri mieltä.

Disclaimerina vielä, että minulla on tässä koko ajan se oletus, että se edellä ajava ajaa jo valmiiksi vähintään nopeusrajoituksen mukaista nopeutta, eikä ole alinopeudella häiritsemässä muiden kulkua. Ja ohittaja on tässä oletuksessa sellainen, joka ajaa ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Huomaatko, että edelleen haukut kusipäiksi niitä, jotka toimivat ainoalla oikealla, hyväksytyllä, laillisella ja turvallisuutta parantavalla tavalla? Mitähän noiden ihmisten haukkuminen kertoo itsestäsi? Minulle ei ainakaan ole enää epäselvää kumpaa osapuolta sinä edustat tuolla liikenteessä.
Laillisella ehkä, mutta ei oikealla, hyväksytyllä eikä edes turvallisella. Kyllä noi kaikki "kouluttajat" liikenteessä on lähtökohtaisesti ihan yhtä kusipäitä kuin perässäroikkujatkin.
Jos puolustelet noita kusipäitä, niin se ehkä kertoo susta jotain.
 
Laillisella ehkä, mutta ei oikealla, hyväksytyllä eikä edes turvallisella. Kyllä noi kaikki "kouluttajat" liikenteessä on lähtökohtaisesti ihan yhtä kusipäitä kuin perässäroikkujatkin.
Jos puolustelet noita kusipäitä, niin se ehkä kertoo susta jotain.

Ehkä sinun pitäisi pysyä pois auton ratista, kun turvallisuus on noin hukassa. Kysytään vielä näin rautalankaa käyttäen ja jos et vieläkään tajua, niin sitten ehkä kannattaa keskustelu kanssasi lopettaa:

Jos autojen etäisyys on 10 metriä, niin kumpi on turvallisempaa:
a) ajonopeus 100 km/h
b) ajonopeus 80 km/h
 
Ehkä sinun pitäisi pysyä pois auton ratista, kun turvallisuus on noin hukassa. Kysytään vielä näin rautalankaa käyttäen ja jos et vieläkään tajua, niin sitten ehkä kannattaa keskustelu kanssasi lopettaa:

Jos autojen etäisyys on 10 metriä, niin kumpi on turvallisempaa:
a) ajonopeus 100 km/h
b) ajonopeus 80 km/h
Voi kun lopettaisitkin keskustelun. Rasittavia noi jatkuvat hyökkäykset henkilöön ja olkiukot.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä nimenomaan pari käyttäjää oli sitä mieltä, että oikeammalle ei pitäisi siirtyä, koska silloin auttaa tuota perässäroikkujaa. Suorastaan aggressiivisesti vastustavat tuota ideaa eli voisi olettaa että he eivät siirry yhtään.
Ok, sori mennyt ohi.
Mutta monella ajatus oli että jos ohituspaikka tulee niin sitten voidaan siirtyä oikeammalle ja viestiä muutenkin että nyt paikka. Mutta tosiaan oikealle siirtyessä se vaara että ohittaja ei vaihda kokonaan toisella kaistalle.


Laillisella ehkä, mutta ei oikealla, hyväksytyllä eikä edes turvallisella. Kyllä noi kaikki "kouluttajat" liikenteessä on lähtökohtaisesti ihan yhtä kusipäitä kuin perässäroikkujatkin.
Jos puolustelet noita kusipäitä, niin se ehkä kertoo susta jotain.
Jos unohdetaan nuo rangaisukouluttajat, ja mietitään ihan rauhassa tilannetta mitä voi tehdä jos taakse liimatuu joku, eikä sitä ohituspaikkaa ole. (tai paikan tullen ei ohitushalua)

Osa jatkaa kuin ei olisi, mutta jos nyt mietitään keinoja parantaa tilannetta turvallisemmaksi.
 
Voi kun lopettaisitkin keskustelun. Rasittavia noi jatkuvat hyökkäykset henkilöön ja olkiukot.

Sinä olet ainoa olkiukkoilija täällä. Et edes tuohon kysymykseen uskaltanut vastata, koska vastaus olisi paljastanut sen, että puhut pelkkää paskaa ja ainoa motiivisi on puolustella lakia rikkovia ja haukkua niitä, jotka eivät alistu auttamaan näitä lainrikkojia.
 
Ok, sori mennyt ohi.
Mutta monella ajatus oli että jos ohituspaikka tulee niin sitten voidaan siirtyä oikeammalle ja viestiä muutenkin että nyt tilanne.
Mutta tosiaan se vaara että ohittaja ei vaihda kokonaan toisella kaistalle.
Joo, osa on tosiaan sitä mieltä että oikeammalle ei voi siirtyä koska se on " Täysin idioottimaista ja lammasmaista toimintaa. "

Kaikenlaisia skenaarioita voi tietysti keksiä, mutta minusta aika kaukaa haettua että se ohittaja menisi niin läheltä, että osuisi sinun autoosi, pelkästään sen takia kun annoit tilaa.


Jos unohdetaan nuo rangaisukouluttajat, ja mietitään ihan rauhassa tilannetta mitä voi tehdä jos taakse liimatuu joku, eikä sitä ohituspaikkaa ole. (tai paikan tullen ei ohitushalua)

Osa jatkaa kuin ei olisi, mutta jos nyt mietitään keinoja parantaa tilannetta turvallisemmaksi.
Tuossa tilanteessa voi olla ettei oikein voi tehdä mitään.
 
Tuossa tilanteessa voi olla ettei oikein voi tehdä mitään.
Voi tehdä. Voi hiljentää vauhtia, jolloin turvallisuus paranee. Kieltäydyt edelleen systemaattisesti hyväksymästä sitä tosiasiaa, että ainoa ongelmien ja vaaran aiheuttaja tuossa tilanteessa on se, joka ajaa liian lähelle eikä pidä turvaväliä.
 
Sitten jatketaan sitä omaa ajamista eikä välitetä siitä hiillostajasta. Ei siinä tarvitse sen isompia kevätjuhlaliikkeitä alkaa harrastamaan jos takana tuleva ei ymmärrä mennä ohi. Nosta jalka kaasulta ja aja niin oikealla kuin mahdollista jos ei muuta tajua
 
Tuossa tilanteessa voi olla ettei oikein voi tehdä mitään.
Tuo kai sitä lammasmaista toimintaa.

Se on turvallisuus ongelma että yleensä kuskit ei reakoi mitenkään turvavälin puutteeseen, se voi jatkua pitkän matkaa. Väitän että ihan pieni reaktio yleensä riittää, ne tyypillisesti on ihan tiedostamattomia ja pienellä viestillä tilanne normalisoituu ja matka jatkuu siedettävällä turvavälllä. Se on vain pieni oma kuskiryhmä joka agressiiviesti tuikkaa kontiin, ja heille ehkä se ohitustahto korkea, ovat ehkä se vaarallisin ryhmä. Siinä kai ensimmäinen teko varmistaa se että edessä reilusti turvaväli ja että itse on ennustettava. jos sitä tilannetta lähtee parantamalla ennustettavalla rauhallisella nopeuden sovittamisella, niin tuskin se tilannetta pahentaa.

Jarrutestejä ei kai kukaan ehdotanut, niistä nähty tarpeeksi kolariesimerkkejä.

Ja taitaa olla tosi harvassa ne jotka oikeasti liikenteessä hiljentää niin paljon kuin annettu ymmärtää, se pieni kympin pudotus on jo paljon. satasesta kahdeksaan kymmppiin jo iso juttu turvallisuuden kannalta ja menokin jatkuu ilman suurempaa tökkimistä. jos siitä palauttaa takaisin sataseeen, niin aika poikkeus että joku liimattuna kontissa.
 
Tuo kai sitä lammasmaista toimintaa.
Henkilökohtaisesti ei haittaa vaikka joku muu kuski pitäisi minua lampaana. Ihan sama, oma ego ei ole ihan niin pienestä kiinni. Tärkeämpää itselle on että en itse tai joku lähimmäinen liikenteessä loukkaannu. Joku muu saa siellä liikenteessä olla se oman elämänsä "leijona", "kingi" tai "kouluttaja". Tai siis parempi tietty jos ei olisi, mutta jos välttämättä pitää olla, niin pääasia että pysyvät mahdollisimman kaukana minusta ja minun läheisistä. Joskus se meinaa sitä että perässätulija päästetään ohi ja annetaan kadota horisonttiin.
 
Yritätkö nyt siis sanoa, että ajat mielummin 105 km/h mittarissa joku kontissa kiinni, kuin 95 km/h joku kontissa kiinni? Miten se parantaa sinun ja perheesi turvallisuutta?

Miten se, että mä valitsen 95 tekee minusta kusipään?
 
Itse myös hidastan pikkuhiljaa vauhtia, jos maantiellä sattuu oikein paha perässäroikkuja taakse. En tiedä mitään parempaa ja vastuullisempaa tapaa yrittää purkaa tuo tilanne ainakaan silloin, kun siellä ei ole jonoa vaan yksi auto. Joskus on vaan käynyt niin, että nopeutta on joutunut pudottamaan 110 km/h aina 40 km/h saakka, kilometrin mittaisella suoralla, kunnes ohitus on tapahtunut. En pysty ymmärtämään, mikä aiheuttaa tuollaisen halun, että tärkeintä tuntuu olevan siinä perässä ajaminen, siis ihan perässä.
 
Yritätkö nyt siis sanoa, että ajat mielummin 105 km/h mittarissa joku kontissa kiinni, kuin 95 km/h joku kontissa kiinni? Miten se parantaa sinun ja perheesi turvallisuutta?

Miten se, että mä valitsen 95 tekee minusta kusipään?
Mieluiten ajan siten ettei siellä kontissa ole ketään, tämä parantaa turvallisuutta siten että kukaan ei ole heti ajamassa perään. Kyllä aika kovaa sieltä osuu 95km/h vauhdissakin, sillä sekään vaihtoehto ei kuulosta hyvältä.

Eikä 95km/h tee susta kusipäätä, mutta jos tarkoituksella tuosta hidastelet ja blokkailet ohitusta niin, se tekee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 940
Viestejä
4 667 454
Jäsenet
76 519
Uusin jäsen
Tobi_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom