Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Kevät ja talvirenkaat vs. kesärenkaat. Talvinastoilla ajavat erottaa siitä, että risteyksistä ja rampeilta lähdetään kuin lehmä makuulta. Ettei vaan nastat kulu. Aiheuttaa tuskaisia epätoivon parahduksia liikennevaloissakin, kun risteyksestä pääsee läpi parhaimmillaan neljä autoa, vaikka tie on sula ja kuiva.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 890
itekki yleensä lähen ku lehmä makuulta. kun valoissa laitan yleensä vapaalle, sitku on hidas ni kerkee jo vaihtu vihree ku rupee vaihetta nykäsee silmää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Vielä saattaa 23.4. sataa lunta kun on -4 pakkasta yöllä, eli pidän vielä hetken talvirenkaita alla. Eipä nuo renkaat paljoa kulu, jos ei revittele. Toisaalta jos ajaa vain päivällä, niin vaihtoon vaan kesänakit.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Kevät ja talvirenkaat vs. kesärenkaat. Talvinastoilla ajavat erottaa siitä, että risteyksistä ja rampeilta lähdetään kuin lehmä makuulta. Ettei vaan nastat kulu. Aiheuttaa tuskaisia epätoivon parahduksia liikennevaloissakin, kun risteyksestä pääsee läpi parhaimmillaan neljä autoa, vaikka tie on sula ja kuiva.
Monet eivät osaa lähteä ripeästi liikkeelle, vaikka alla olisi kesärenkaat ja uusi hyvä auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Monet eivät osaa lähteä ripeästi liikkeelle, vaikka alla olisi kesärenkaat ja uusi hyvä auto.
Jep. Liian iso vaihde, niin ei auto kiihdy (kunnolla) vaikka olisi kaasu pohjassa. Itsellä rampilta tielle kiihdytys jäi vajaaksi, kun pitkä rekka tuli samaan aikaan tiellä. Mutta perään pääsin liittymään.

Toisessa risteyksessä sitten osasin ennakoida ja kiihdytin 1 vaihteella, jolloin oli ihan tarpeeksi tehoa. Vaikka auto onkin isohko ja pieni 1.6 diesel 110 hv, niin lähti tosi ripeästi. Ei oikeastaan yhtään enempää tehoa kaivannutkaan.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Jep. Liian iso vaihde, niin ei auto kiihdy (kunnolla) vaikka olisi kaasu pohjassa. Itsellä rampilta tielle kiihdytys jäi vajaaksi, kun pitkä rekka tuli samaan aikaan tiellä. Mutta perään pääsin liittymään...
Tai sitten kiihdytetään pintakaasulla ihan kuin moottori menisi muuten rikki tai jotain.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Niinnoh, en tarkoita että ruopien ja kumit käryten pitää aina lähteä valoista tai kiihytellä rampissa, mutta tämän kylän liikennevaloista kerkeää sen kymmenen autoa vihreillä, ellei siellä keulilla ole pari uuvattia joiden taidot ja ymmärrys jäi sinne kultaiselle nuoruusvuosien seitkytluvulle.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
48
Nyt kun on automaattivaihteinen auto, korostuu entistä enemmän valoissa nukkujat. Miksi sitä vaihdetta ei voi jo ennakolta laittaa silmään ja edes koittaa lähteä ripeästi liikkeelle? Kyllä automaatti on vain kaupunkiliikenteessä aivan yliverto, samantien kun jalan nostaa jarrulta, ollaan jo liikkeellä.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Nyt kun on automaattivaihteinen auto, korostuu entistä enemmän valoissa nukkujat. Miksi sitä vaihdetta ei voi jo ennakolta laittaa silmään ja edes koittaa lähteä ripeästi liikkeelle? Kyllä automaatti on vain kaupunkiliikenteessä aivan yliverto, samantien kun jalan nostaa jarrulta, ollaan jo liikkeellä.
Itsekkin kun ajellut automaatilla mikä vaihtaa suht rivakkaan niin ei alkuun ollut kaukana peräpusu edellä menijään. Itse kiihdytät ihan jonon tahtiin ja sitten edessä menevä rupeaa vaihtamaan ja siinä kestäääääää :bored: Noh nyt oppinut vähän varomaan mutta kyllä on yleinen ilmiö moinen.

edit. Ilmeisesti siinä kakkosen ja kolmosen välissä on jotain mikä ei nyt vaan toimi. Kaiken merkkisissä autoissa. K Y T K I N! - V A I H T O - V A R O V A S T I K Y T K I N Y L Ö S JA K A A A A S U A.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Autokoulussahan tuo opetettiin, että ykkösellä auto vähän liikkeelle ja kakkoselle. 2. Vaihteella sitten ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen kaupungissa, eli 50 km/h ja siitä sitten 4. vaihteelle.

80 alueella sitten 1-2-3 ja 3 vaihteella ripeä kiihdytys tavoitteeseen 80 km/h ja 5. vaihde. Isoin vaihde siis aina vasta sitten kun on jo tavoite täynnä.

Itse kyllä tulee hämmennettyä kaikki vaihteet, jos ajaa jonkun toisen auton perässä. Koska ripeä kiihdytys ei oikein onnistu.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Autokoulussahan tuo opetettiin, että ykkösellä auto vähän liikkeelle ja kakkoselle. 2. Vaihteella sitten ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen kaupungissa, eli 50 km/h ja siitä sitten 4. vaihteelle.

80 alueella sitten 1-2-3 ja 3 vaihteella ripeä kiihdytys tavoitteeseen 80 km/h ja 5. vaihde. Isoin vaihde siis aina vasta sitten kun on jo tavoite täynnä.

Itse kyllä tulee hämmennettyä kaikki vaihteet, jos ajaa jonkun toisen auton perässä. Koska ripeä kiihdytys ei oikein onnistu.
Käytännössä sitten vaihteiden yli hypitään niin, että kakkosella kiihdytellään 30 km/h nopeuteen, hypätään kolmosen yli neloselle ja yritetään jurnuttaa tavoitenopeuteen. :tdown:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Eilen huvitti osaamattoman kiukuttelu 8-tiellä uudella motariosuudella.

Pitkät turvavälit(itsellä noin 150m tilaa edessä/takana), tasainen 100km/h(gps) nopeus ja pitkältä kiihdytyskaistalta tulossa auto, josta ei saanut selvää vauhdin puolesta että meinasiko liittyä eteeni vai taakse. Takaa vasenta kaistaa lähestymässä pari autoa arviolta 115-120km/h vauhdeilla niin että olivat vieressä liittymän kohdalla. Kiihdytyskaistan volvokuski meni tasaista n.70km/h vauhtia ja kun kiihdytyskaista oli melkein loppunut oli sen johdosta aika tarkkaan oman auton vieressä, jolloin tuo liittyjä tietenkin piti keskisormea kuskin sivuikkunassa ja viimeinkin ratkaisi maagisen liittymisyhtälön ja päätti jarruttaa ja pääsi sitten taakseni.

Taas vahvistui oletus siitä että autossa keskaria heiluttelevat ovat kaikki 20-30v valkoisia miehiä ja osaamattomia kuskeja. :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 796
Tänään päästeltiin taas jonossa semmosta +-15km/h haitari liikettä ilman mitään syytä suoralla kuivalla tiellä. Ohi ei pääse kun edessä on miljoona autoa.
Ei jaksa enää edes vittuuntua noista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Tänään päästeltiin taas jonossa semmosta +-15km/h haitari liikettä ilman mitään syytä suoralla kuivalla tiellä. Ohi ei pääse kun edessä on miljoona autoa.
Ei jaksa enää edes vittuuntua noista.
Tuo on ysitiellä esimerkiksi erittäin yleinen tilanne. Naurettavinta on tosiaan se, että yksi kuppaaja kusee kaikkien matkanteon.

Viimeksi ajelin siinä perjantaina, ylämäkeen mennään 100km/h ja alamäkeen 85km/h. Ohituskaistalla piti ajaa 140km/h että pääsi näistä sankareista ohi. Positiivisena asiana sentään kanssaohittajat, jotka jäivät edelle tajusivat jatkaa sitä reipasta satasen marssivauhtia myös ohituskaistan jälkeen.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Itsekkin kun ajellut automaatilla mikä vaihtaa suht rivakkaan niin ei alkuun ollut kaukana peräpusu edellä menijään. Itse kiihdytät ihan jonon tahtiin ja sitten edessä menevä rupeaa vaihtamaan ja siinä kestäääääää :bored: Noh nyt oppinut vähän varomaan mutta kyllä on yleinen ilmiö moinen.

edit. Ilmeisesti siinä kakkosen ja kolmosen välissä on jotain mikä ei nyt vaan toimi. Kaiken merkkisissä autoissa. K Y T K I N! - V A I H T O - V A R O V A S T I K Y T K I N Y L Ö S JA K A A A A S U A.
Ongelma on yleensä joku yksittäinen henkilö keskellä jonoa, joka hidastelee ja muut joutuvat himmaamaan sujuvan lähdön jälkeen. On myös hieman eri asia, jos joillakin on kymmenen vaihdetta ja joillakin vain neljä tai jopa vähemmän. Paskat CVT toteutukset myös kerää jonoa. Tietysti on myös vaikutusta, että onko se kepin liike senteissä vai "metreissä".

Nykyautojen polkimet on paikotellen niin löysiä, että jos pieru karkaa niin poljin on pohjassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Kesänopeudet taas vaihtunut ja se ärsyttää, kun niitä ei huomata. Edellä menevä auto ajoi yhden 100 osuuden 75 todellista edessäni ja seuraavan 100 rajoituksen alkaessa lähdin ohittamaan niin tämä polkaisi rinnalla kaasun pohjaan ja vilkutteli sitten valoja perääni, kun olin jo mennyt reippaasti ohitse.
Jari Tervo twiittasi aiheesta eilen:


Zoomataas vähän..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Et, mutta miksi sitten ehdotat renkaiden vaihtoa? Ei tarvii olla kaukana rannikosta että sivutiet on paikoin aivan jäässä vielä. Sinne vaan sutimaan kesärenkailla.
Niin, keskustelija totesi, että lähdetään liikkeelle kuin lehmä makuulta, koska muuten nastat kuluu. Tähän luonnollisesti auttaa renkaiden vaihto. Edelleenkään en ole missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, että kannattaako näin tehdä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Omassa ja monessa muussakin uudessa kun on tuo start&stop, niin joskus sitä ei välttämättä hoksaa että ne omat valot vaihtuu seuraavaksi eikä täten tule tarpeeksi ennakoiden laitettua vaihdetta silmään.
Tätäkään ei aina voi pitää selityksenä, jos tietää miten auto toimii. Itse olen yhdellä manuaalivaihteisella start&stop-autolla ajanut. Siinä moottori sammui, kun valoissa laittoi vaihteen vapaalle ja nosti kytkimen. Tässä vaiheessa sai painaa kytkimen takaisin pohjaan ja laittaa vaihteen valmiiksi silmään ja moottori käynnistyi uudestaan vasta, kun nosti jarrupolkimen. Yhtään ei tullut viivettä lähtöihin tuon ss takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Paskat CVT toteutukset myös kerää jonoa.
Perustelepa tämä. Mun kokemuksen mukaan CVT:llä pääsee pienelläkin koneella oikein rivakasti pienet nopeudet. Sen jälkeen tyssää, mutta sit pitäis jo olla valoista hyvän matkaa pois.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Perustelepa tämä. Mun kokemuksen mukaan CVT:llä pääsee pienelläkin koneella oikein rivakasti pienet nopeudet. Sen jälkeen tyssää, mutta sit pitäis jo olla valoista hyvän matkaa pois.
Jopa ripeämmin kun muilla automaateilla tasaisen vedon ansiosta, ellei halua vaihteenvaihdon aiheuttamia sutaisuja nastojen kanssa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Niin, keskustelija totesi, että lähdetään liikkeelle kuin lehmä makuulta, koska muuten nastat kuluu. Tähän luonnollisesti auttaa renkaiden vaihto. Edelleenkään en ole missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, että kannattaako näin tehdä.
Hyödytön neuvo se renkaiden vaihtaminen on, jos talvirenkaita on vielä aiheellista käyttää.

Minä väitän, että tuohon hitaasti lähtemiseen ja renkaat sutimalla kiihdyttämiseen on välimuoto olemassa. Ihan varmasti on kuivalla tiellä henkilöautolla mahdollista kiihdyttää riittävän ripeästi ilman, että kuopii nastat sileiksi. Uusia renkaita tietysti haluaa sisäänajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Aina yhtä käsittämätön ilmiö on taas meneillään eteläisessä Suomessa; kesärenkailla kitkutellaan viimeiseen asti ja jonotetaan rengasliikkeeseen kun lumisaderintama on ovella (esim. Kuva: Näin Espoossa jonotetaan renkaanvaihtoon – "Juuri nyt on 60 auton jono" ). Sen sijaan suorastaan vastenmielisesti alle laitettuja talvirenkaita ei voi millään vaihtaa pois vaikka puissa olisi jo lehdet. :dead:

Jos asiasta kysyy, niin jokainen on tietenkin lähtemässä lappiin matkailemaan. Ei ihme että pohjoisen matkailubisnes kukoistaa kun omastakin taloyhtiöstä 2/3 on vielä toukokuussa selkeästi menossa laskettelemaan.

Eipä muuten mutta ilmanlaatu on aivan järkyttävä paikoin eikä nastoilla ropistelu tilannetta ainakaan paranna. Ehkä poliisi voisi silloin tällöin tehdä pienen kampanjan tätä vitkastelua vauhdittamaan...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Aina yhtä käsittämätön ilmiö on taas meneillään eteläisessä Suomessa; kesärenkailla kitkutellaan viimeiseen asti ja jonotetaan rengasliikkeeseen kun lumisaderintama on ovella (esim. Kuva: Näin Espoossa jonotetaan renkaanvaihtoon – "Juuri nyt on 60 auton jono" ). Sen sijaan suorastaan vastenmielisesti alle laitettuja talvirenkaita ei voi millään vaihtaa pois vaikka puissa olisi jo lehdet. :dead:

Jos asiasta kysyy, niin jokainen on tietenkin lähtemässä lappiin matkailemaan. Ei ihme että pohjoisen matkailubisnes kukoistaa kun omastakin taloyhtiöstä 2/3 on vielä toukokuussa selkeästi menossa laskettelemaan.

Eipä muuten mutta ilmanlaatu on aivan järkyttävä paikoin eikä nastoilla ropistelu tilannetta ainakaan paranna. Ehkä poliisi voisi silloin tällöin tehdä pienen kampanjan tätä vitkastelua vauhdittamaan...
Aika tyngäksi jäisi kampanja kun tosiaan vieläkin saa myös etelässä nastoilla ajella. Itse eilen ajoin umpijäässä olevaa mökkitietä jonkun kilometrin etelärannikolla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Just. No sepä olikin fiksu neuvo sitten. :rofl:
On se niille fiksua, joilla ei ole tarvetta nastoille. Esim. täällä päin ei ole enää yöpakkasia ja todella monessa autossa on edelleen nastat alla. Vaikea kuvitella, että kaikilla olisi tarvetta niille eli ts. turhaan ovat pilaamassa ilmanlaatua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Ihan sen takia osa porukasta niillä ajaa ettei halua ottaa turhia riskejä, se kun ei maksa mitään pitää niitä vähän kauemmin alla.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Perustelepa tämä. Mun kokemuksen mukaan CVT:llä pääsee pienelläkin koneella oikein rivakasti pienet nopeudet. Sen jälkeen tyssää, mutta sit pitäis jo olla valoista hyvän matkaa pois.
Siis huonot toteutukset, mitä minä olen Toyotan kohdalla itse ajaessa havainnut, toki auto ei ollut oma. Sähkökaasu CVT:n kanssa on ainakin toivomuspoljin, joka on on/off!
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Niin, siitähän se onkin kiinni juu. Eikä vaikka siitä että renkaat saattaa olla vaikka 200 km päässä ja täytyy suunnitella koska ne käy vaihtamassa. Ja tuhannet muut eri syyt.

Ei, kyllä se on vaan saamattomuutta. :rofl:
Väitätkö nyt siis, että kaikilla havaitsemillani autoilla oli kesärenkaat 200 km päässä tai jokin muu syy? :rofl:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Väitätkö nyt siis, että kaikilla havaitsemillani autoilla oli kesärenkaat 200 km päässä tai jokin muu syy? :rofl:
Sää säilöt niitä sitten olohuoneessa?

Monella ei varastossa riitä tila rengas sarjalle, eli ne on esim mökillä. Toisekseen puolet ihmisistä ei itse osaa/uskalla/halua vaihtaa itse jolloin pitää saada aika rengasliikkeestä, mikä ei ihan huomisen homma tällä hetkellä lienee ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Siis huonot toteutukset, mitä minä olen Toyotan kohdalla itse ajaessa havainnut, toki auto ei ollut oma. Sähkökaasu CVT:n kanssa on ainakin toivomuspoljin, joka on on/off!
Kuulostaa enemmän siltä, että et vain ole tottunut tuon käyttöön. Olen joskus Toyotan versiota koeajanut, enkä muista mitään erityistä ongelmaa/eroa Hondan toteutukseen nähden.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Sää säilöt niitä sitten olohuoneessa?

Monella ei varastossa riitä tila rengas sarjalle, eli ne on esim mökillä. Toisekseen puolet ihmisistä ei itse osaa/uskalla/halua vaihtaa itse jolloin pitää saada aika rengasliikkeestä, mikä ei ihan huomisen homma tällä hetkellä lienee ole.
En säilö.

Edelleenkin ihmettelen aiemmassa viestissäni mainitsemaa asiaa, että onko oikeasti kaikilla havaitsemillani autoilla muka jokin syy käyttää vielä nastoja. Jollain voi olla renkaat esim. mökillä, sitä en ole missään vaiheessa kieltänytkään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
En säilö.

Edelleenkin ihmettelen aiemmassa viestissäni mainitsemaa asiaa, että onko oikeasti kaikilla havaitsemillani autoilla muka jokin syy käyttää vielä nastoja. Jollain voi olla renkaat esim. mökillä, sitä en ole missään vaiheessa kieltänytkään.
Eikai kaikilla, mutta erittäin suurella osalla lienee syy siihen.

Kaikkihan ne takatalvesta aina puhuu, monikaan ei pääse edes pihasta kesärenkailla ulos. Itellä kesänakit myös alla jo eilisestä lähtien.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Tätäkään ei aina voi pitää selityksenä, jos tietää miten auto toimii. Itse olen yhdellä manuaalivaihteisella start&stop-autolla ajanut. Siinä moottori sammui, kun valoissa laittoi vaihteen vapaalle ja nosti kytkimen. Tässä vaiheessa sai painaa kytkimen takaisin pohjaan ja laittaa vaihteen valmiiksi silmään ja moottori käynnistyi uudestaan vasta, kun nosti jarrupolkimen. Yhtään ei tullut viivettä lähtöihin tuon ss takia.
S&S on perseestä. Mutta asiaan, eri autoissa on eri toimintalogiikka sille. Omassani moottori käynnistyy heti kun kytkimen painaa pohjaan. Näin moottori ehtii jopa käynnistyä ennen kuin saa vaihteen silmään. Jos moottori käynnistyisi vasta kun nostaa jalan jarrulta ei pysty aivan niin nopeasti lähtemään liikkeelle. Mutta pienistä asioista kysymys. Itse kytken S&S:n aina pois kun astun autoon.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Toisekseen puolet ihmisistä ei itse osaa/uskalla/halua vaihtaa itse jolloin pitää saada aika rengasliikkeestä, mikä ei ihan huomisen homma tällä hetkellä lienee ole.
Mä menin torstaina tohon lähimmälle pajalle ilman ajanvarausta ja jonoa oli jopa yksi auto eli 10 minuuttia. Että semmoset renkaanvaihtoruuhkat ainakin Espoossa.

Kyllä mäkin väittäsin, että 90% tällä hetkellä nastarenkailla ajelevista se on ihan vaan saamattomuutta, että ne nastat on vielä alla. Ja puhun nyt lähinnä pk-seudusta.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
301
Jos moottori käynnistyisi vasta kun nostaa jalan jarrulta ei pysty aivan niin nopeasti lähtemään liikkeelle.
Mites tällaisella lähdetään ylämäkeen liikkeeseen, jos kytkin olis jo puolessa välissä ylös kun auto vasta käynnistyy? Käsijarrun kanssa?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mites tällaisella lähdetään ylämäkeen liikkeeseen, jos kytkin olis jo puolessa välissä ylös kun auto vasta käynnistyy? Käsijarrun kanssa?
Yleensä noissa lienee mäkilähtöavustin tänä päivänä, etenkin jos S&S on mallia käynnistyy vasta jarrun vapauttaessa...
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
301
Yleensä noissa lienee mäkilähtöavustin tänä päivänä, etenkin jos S&S on mallia käynnistyy vasta jarrun vapauttaessa...
No niinpä tietenkin. Päässyt unohtumaan, kun ei pitkään aikaan ole joutunut moisesta lisäavusta kärsimään.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
233
Turvaväli
Monesti huomannut kaupunkialueella, että jos tapahtuu peräänajo, siitä syntyy usein ketjukolari. Niinhän se viime vuonna nähtiin ku oisko ollu kehä 1:llä oli joku kymmenen auton ketjukolari :D En ymmärrä mikä siinä turvavälin pitämisessä on niin vaikeaa taajama-alueella. Mopoiässä kun olin niin aloin jo miettimään kuskin näkökulmasta asioita. Välillä äitini (myös puolisoni kyydissä, ja kyllä, olen maininnut siitä hänelle) kyydissä kävi vain ajatus "jos tuo edellä oleva nyt tekisi äkkijarrutuksen..." Eihän toki taajamanopeuksissa suuria henkilövahinkoja satu mutta törmäys jokatapauksessa on välttämätön edessä olevan auton äkkijarrutuksen tehdessä.
Maantiellä suurin osa ihmisistä osaa pitää jonkunlaista turvaväliä. Ja jos on liian lähellä ollut minua niin olen vain hellittänyt kaasusta niin kauan kunnes se turvaväli on löytynyt. Mulla monesti kiire loppuu siihen kun joku roikkuu persiissä kiinni :D

Suuntavilkku
Sen mitä olen maantiellä ajanut, olen huomannut että suurin osa ihmisistä osaa käyttää vilkkua niin, että takana oleva (minä) ehdin ennakoida ja hidastaa tarvittaessa.
Mutta taajama-alueella tämä tuntuu olevan täysin absurdi käsite. Huvittavaa miten esimerkiksi kaksi- tai useampikaistaisella tiellä joku haluaa vaihtaa kaistaa, niin se että laittaa vilkun päälle ei tarkoita sitä että vaihdat NYT kaistaa vaan se tarkoittaa sitä että pyydät tietä, jotta saisit vaihdettua kaistaa. Mutta ei. Kehä 1:llä varsinkin sitä toisen turvaväliä etsitään ja kun sellainen löytyy, niin vilkku laitetaan vasta sitten kun siihen kaistalle käännytään. Miten ihmiset oppii tämmöiselle tavalle? Eikö olisi helppoa laittaa vilkku valmiiksi päälle niin kyllä joku hyvätapainen ihminen antaa varmasti tilaa. (En sitten hesalaisista tiedä, antavatko tilaa :rofl:)

Esimerkki 1:
Lähestyt risteystä, jossa on kaksi kaistaa, vasempi on suoraan meneville ja oikea myös suoraan että oikealle kääntyville. Molemmilla kaistoilla on yksi auto, eikä kumpikaan vilkuta. Pohdit, kummalle kaistalle menet. Pitää kuitenkin kääntyä myöhemmin oikealla niin parempi ottaa oikea kaista. Kun valot muuttuvat vihreäksi, edessäsi oleva kuski laittaa vasta tässä kohtaa vilkun päälle, ja joudut odottamaan kun kuski joutuu väistämään suojatien käyttäjiä. Ja pääset hädin tuskin vihreistä valoista enää.

Teemme kaikki kuitenkin joskus virheitä. Onhan minullakin näin käynyt joskus kun ajatuksissani olen ollut ja päätän tehdä viimehetken päätöksen.

Esimerkki 2:

Ajat keskusta-alueella. Edessäsi oleva kuski kiihdyttelee ja hidastelee jatkuvasti. Oletat, että hän etsii parkkipaikkaa joten valmistaudut menemään vasemmalta ohi, kun on tilaa. Kuskui jarruttaa äkillisesti (ajattelet että nyt hän löysi paikan mihin ajaa) Kun tämä auto melkein pysähtyy, tekeekin hän yhtäkkiä käännöksen vasemmalle tehdäkseen u-käännöksen. Vältät täpärästi törmäyksen. Ja se vilkku menee vasta sitten päälle kun ratti kääntyy eli auto on kääntymässä jo!

En ymmärrä tätä logiikka. Miksi enää vaivautua laittamaan sitä vilkkua päälle kun on jo kääntymässä, jonka muut autoilijat näkevät jo. Niin monella tuntuu olevan täysin hukassa vilkun käyttö. Niinhän se on autokoulussa jo opetettu, että ennenkuin tekee mitään muuta niin vilkku päälle. Sen jälkeen muut toimenpiteet. Se vilkun tarkoitushan on ilmoittaa kanssa-autoilijoille, että olet aikomassa kääntyä. Lainaankin kaveriltani kuulleen vitsin "eikös se vilkkuviiksi ole sitä varten ratin sivussa, että kun lähden kääntämään rattia niin käsi osuu siihen vilkkuviikseen"
Mutta oikeasti, en ymmärrä että mikä siinä on niin vaikeaa. Kun joka kerta keskusta-alueella ajaessani ehdin ennakoimaan edessä olevan auton kääntymiset hidastelun ja jarrujen perusteella, ennenkuin se vilkku menee päälle. Mutta se vilkku menee joka kerta päälle, kun auto lähtee kääntymään :rofl:


Ohitus
Työmatkaani ajan lyhyen välin moottoritietä. Autokoulustani on vasta muutama vuosi. Ja muistan hyvin kuinka opettaja kertoi, että ohituksen jälkeen kaistalle saa vaihtaa takaisin kun ohitettavan auton ajovalot väkyvät taustapeilistä. Tämä on täysin looginen ajattelutapa, sillä täten vaihdan kaistaa ohitettavan eteen vasta sitten kun on jo vähän turvaväliä kertynyt.
Tämä ei nyt itseäni niinkään hermostuta, mutta nyt talven aikana kun asfalttia on alkanut näkymään ja renkaisiin jää sorakiviä, jotka lähtevät irti vasta maantie/moottoritienopeuksissa. Niin olen saanut tämän talven aikana jo 4 syvää kiveniskeymää tuulilasiin tämän takia, kun moottoritie alkaa ja jonkun on pakko päästä ohi vaikka itse kiihdytän reippaasti suurimpaan sallittuun nopeuteen. Ohittaja kuitenkin vaihtaa kaistaa (tietysti ilman vilkkua) suoraan eteeni, jolloin alkaa tuulilasiin ropisemaan.
En tiedä ajattelenko vaan liikaa kanssa-autoilijoita, kun itse aina ajan mahdollisimman pitkälle ennenkuin vaihdan kaistaa. Varsinki jos sataa vettä tai on lunta/loskaa. Tämä menee samaan osioon kun joku ohittaa sinut ja vaihtaa kaistaa suoraan eteesi, josta kaikki loskapaska lentää tuulilasiin ja näkyvyys huononee.

Vasemman kaistan himmaajat
Pari kertaa myös käynyt niin, että moottoritiellä joku ajaa vasenta kaistaa samaa nopeutta kun oikealla kaistalla ajavat (joku 90km/h). Saavutan auton ja irroitan kaasusta, jään perään himmaamaan. Siinä kohtaa turvaväli on liian pieni ennenkuin auto hidastuu tarpeeksi että turvaväli kasvaisi. Ja tismalleen tässä kohdassa tuulilasiin iskeytyy jäätävän kokoinen joku kokkare, joka aiheuttaa särön tuulilasiin. Kiitos tästä vasemman kaistan himmaajat :lol:

Minä luokittelen itseni tosi rauhalliseksi kuskiksi. En menetä hermojani koskaan, vaikka joku urpo tulisi huutelemaan "opettele ajamaan" -tyyliin. Tapoihini ei juurikaan kuulu torven käyttäminen tai pitkien vilkuttaminen. Suhtaudun näihin törttöilyihin suurimmaksi osaksi humoristisesti. Suuntavilkun käytön uupuminen saa usein ajatukseni vihaiseksi, mutta jälkiajatelleena minullakin joskus käy samanlaisia mokia. Mutta tuo suoraan eteen kaistanvaihto kyllä on täysin välinpitämättömyyttä.

Huhhuh kun tuli avauduttua. En olekkaan näistä asioista vielä kirjoitellut minnekkään ennen. Ei voi sanoa, että verisuoneni pullistuisi, vereni kiehuisi, verenpaineeni nousisi tai päässä rasahtaisi mutta saavat ajatukseni vihaiseksi. Paitsi kun tuulilasiini lentää kivi toisen ohituksesta joka aiheuttaa halkeaman.:tdown:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
^Kaikki kohdat kävivät järkeen paitsi tuo että ajat lähelle sen vasemman kaistan himmailijan perää, sama odotella siinäkin tilanteessa turvavälin päässä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Kohtasin eilen ihan aitoa tieraivoa, kun ainakin eräällä maalaisella tuntui olevan pysäköintisäännöt hukassa. Parkkeerasin siis oman autoni maantiellä suoralla peltoaukealla ajoradan oikeaan laitaan siten, että renkaat olivat ihan asfaltin reunassa. Auto luonnollisesti jää tällaisessa tilanteessa suurimmaksi osaksi kaistalle, mutta tämähän ei ole kiellettyä, koska kyseessä ei ollut etuajo-oikeutettu tie, eikä paikassa ollut sulkuviivaa. Siinä sitten ilmeisesti paikallinen nainen menetti malttinsa ihan täysin, töötti pohjassa huitoo ja huutaa autossaan, kun ei pääse parin vastaantulevan auton takia hidastamatta ohitse. Olin ottamassa kuvia auton vieressä, ja pyysin kuljettajaa aukaisemaan sivuikkunan kysyäkseni, mistä on kyse. Apukuskin paikalla ollut vanhempi herrasmies huusi minulle tarvetta tutustua liikennesääntöihin, ja naiskuski vihasta täristen uhkaili poliisin soittamisella. Sanoin miehelle, että kannattaisi ensin tutustua tieliikennelakiin ennen kuin äänekkäästi idiotisminsa ilmoittaa, ja naiselle että soittaa nyt heti ne poliisit, niin katsotaan kuka on väärässä. Ei ilmeisesti soittanut, kun ei niitä siinä näkynyt naisen kaasutettua kiihtyneessä tilassa pois.

Autoa olisi voinut siirtää vielä sen 20cm laidemmaksi pientareelle, vaikkei se tilanteessa olisi ohittamista edes helpottanut. Päinvastoin olisi ollut enemmän haittaa, koska mahdolliset kävelijät olisivat joutuneet kiertämään auton ajoradan puolelta, kun piennar olisi ollut tukossa.

Pysäköinti on tietysti kielletty, mikäli se aiheuttaa vaaraa (ei aiheuttanut) tai haittaa muulle liikenteelle (haitaksi ei lasketa, jos ohittamista joutuu hetken odottamaan). Olisikohan ollut kiire seuroihin tai jotain, kun niin meni ihon alle?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
233
^Kaikki kohdat kävivät järkeen paitsi tuo että ajat lähelle sen vasemman kaistan himmailijan perää, sama odotella siinäkin tilanteessa turvavälin päässä.
Joo oma mokahan tuo on kun ei tajua tarpeeksi ajoissa hiljentää vauhtia. Mutta puolustukseni sanon että se vasen kaista on vain ohitusta varten eikä sitä varten että siinä on tilaa ajaa, kun kerta täytyy samaa vauhtia ajaa ku muut viereisellä kaistalla :D edit: niin ja se "huono turvaväli" on vain muutaman sekunnin, kun hellitän kaasusta liian myöhään mutta en halua jarruttaakkaan, ja odotan että auto hidastuu jotta turvaväli kasvaisi.

Kohtasin eilen ihan aitoa tieraivoa, kun ainakin eräällä maalaisella tuntui olevan pysäköintisäännöt hukassa. Parkkeerasin siis oman autoni maantiellä suoralla peltoaukealla ajoradan oikeaan laitaan siten, että renkaat olivat ihan asfaltin reunassa. Auto luonnollisesti jää tällaisessa tilanteessa suurimmaksi osaksi kaistalle, mutta tämähän ei ole kiellettyä, koska kyseessä ei ollut etuajo-oikeutettu tie, eikä paikassa ollut sulkuviivaa. Siinä sitten ilmeisesti paikallinen nainen menetti malttinsa ihan täysin, töötti pohjassa huitoo ja huutaa autossaan, kun ei pääse parin vastaantulevan auton takia hidastamatta ohitse. Olin ottamassa kuvia auton vieressä, ja pyysin kuljettajaa aukaisemaan sivuikkunan kysyäkseni, mistä on kyse. Apukuskin paikalla ollut vanhempi herrasmies huusi minulle tarvetta tutustua liikennesääntöihin, ja naiskuski vihasta täristen uhkaili poliisin soittamisella. Sanoin miehelle, että kannattaisi ensin tutustua tieliikennelakiin ennen kuin äänekkäästi idiotisminsa ilmoittaa, ja naiselle että soittaa nyt heti ne poliisit, niin katsotaan kuka on väärässä. Ei ilmeisesti soittanut, kun ei niitä siinä näkynyt naisen kaasutettua kiihtyneessä tilassa pois.

Autoa olisi voinut siirtää vielä sen 20cm laidemmaksi pientareelle, vaikkei se tilanteessa olisi ohittamista edes helpottanut. Päinvastoin olisi ollut enemmän haittaa, koska mahdolliset kävelijät olisivat joutuneet kiertämään auton ajoradan puolelta, kun piennar olisi ollut tukossa.

Pysäköinti on tietysti kielletty, mikäli se aiheuttaa vaaraa (ei aiheuttanut) tai haittaa muulle liikenteelle (haitaksi ei lasketa, jos ohittamista joutuu hetken odottamaan). Olisikohan ollut kiire seuroihin tai jotain, kun niin meni ihon alle?
Nää on aina ihan huikeita, että miten jollakin toisen asia voi mennä niin paljon tunteisiin, että aletaan tuntemattomalle huutelemaan täyttä kurkkua :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Eihän se vasemman kaistan vajukki tajua seuraavan 100 km sisään ongelmaa, jos ei mene lähemmäs.

Tuomarilan ja Kehä 2:n välissä olevan tietyö on kyllä hilpeä paikka (Helsinkiin päin). Oikea kaista pitkälle kehä 3 suuntaan tukossa yli Tuomarilan liittymän, kun kaikki jonottaa. Vasen aivan tyhjä 1,5 km matkan. Ei voi ymmärtää miksei edes Tuomarilan liittymään asti tasata jonoja ja mennä vetoketjulla.

e: Tässä tapauksessa siis ajan hyvällä omalla tunnolla kyllä vasuria lähes sinne päähän asti ja liityn sopivaan väliin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Eikai kaikilla, mutta erittäin suurella osalla lienee syy siihen.

Kaikkihan ne takatalvesta aina puhuu, monikaan ei pääse edes pihasta kesärenkailla ulos. Itellä kesänakit myös alla jo eilisestä lähtien.
Noniin, eli osalla kyse on saamattomuudesta. Mitään muuta en väittänytkään ja tämän jälkeen alkoi läähätys 200 km:n matkoista ja kesämökeistä. :D

Joku taisi mainita osaamattomuuden. Sen piikkin laittaminen on mielestäni heikko syy ja jopa vaarallista. Mites sitten, kun ollaan jossain hornan tuutissa ilman kännykkäkenttää ja pitäisi alkaa vararengasta sovittamaan? Kyllä kaikilta kynnelle kykeneviltä autoilijoilta pitäsi niinkin yksinkertainen asia onnistua kuin renkaan vaihto.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Pitkästä aikaa meinasi ärsyttää. Viime aikoina olen saanut ajella melko vähillä häiriöillä, mitä nyt ohittaminen on mahdotonta hieromatta ensin takapuskuria ja leikkaamatta sitten eteen. Mutta nyt, nyt olisi kyllä pitänyt soittaa virkavalta paikalle.

Isonkyrön kohdalla 80-alueella joku tuli helvetinmoista ylinopeutta niin lähelle, etten nähnyt takapeilistä rekisterikilpeä. Vilkuttelin pariin kertaan jarruvaloja, jotka lisäsivät väliä 2 metristä n. 10:een. Tiputin nopeutta neljäänkymppiin asti, mutta ohitushaluja ei tuntunut olevan. Satasen alkaessa kiihdytin karkuun ja muutaman sadan metrin väli pysyikin siihen saakka, kunnes rajoituksen taas tippuessa nuohoaja palasi aivan puskuriin kiinni. Tätä jatkui, kunnes käännyin Seinäjokea kohti ja idiootti jatkoi suoraan. Ilmeili vielä sen näköisenä, niin kuin olisi kovasti ärsyyntynyt siitä, että ajoin liian lähellä etupuskuria. Kuskina arviolta 40-vuotias nainen, Peugeot 307 SW:llä liikenteessä. Mikähän mielenterveyshäiriö mahtoi olla päällä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 304
Viestejä
4 193 724
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom