• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Naantaliin päin menijät ajaa keskimmäistä jotta eivät jää jumiin siihen vasempaan kaistaan lidliin menijöiden takia ja motarille päin menevät ajavat vasenta kaistaa koska siinä viimesessä valoristeyksessä oikean puolimmainen liikenne pysähtyy jos joku kääntyy sinne oikealle :) niin sen jälkeen alkaa se ankara taistelu ku kaikki vaihtaa kaistaa naapurin kaistalle

Miten muuten niinku yleisesti, onko muissa kaupungeissa myös normaalia että ajetaan vielä ronskisti punaisia päin "ruuhka" aikana? Yleensä pysähdyn jo keltasiin, mutta ainaku ite ensimmäisenä valoissa nii ku mulle vaihtuu vihreä ni vielä joku viilettää ohi risteyksestä kun alan ite nostamaan kytkintä :wtf: Turussa ainakin tätä näkee ihan kokoajan! Varsinkin nuo kääntyvät vihreät valot niin ne yleensä tuppaa olemaan tosi lyhyet. Sitte odottelet aikas ku joku täyspitkä rekka tullu vielä myöhäsistä keltasista eikä nää ku vihreeks on jo vaihtunu aikoja sitte ja rekka blokkaa näkyvyyden valoon :D

Ei taida olla mahdollista, ellet itse ole jo punaisia päin ajanut risteykseen... Eihän siitä toki risteyksen yli pääse, kun se rekka vielä siinä on, mutta eipähän tarvitse odotella, että näkee sen jälkimmäisen valonkin. Esim. jos on menossa sellaiseen suuntaan, johon pääsee jo rekan ohi ajamaan. Ei kummoista ajallista säästöä, mutta sopivasti ennakoiden pääsee edes muutama auto enemmän risteyksestä.

Mutta aika paljon tuntuu kyllä porukka menevän punaisia päin, saattaa parikin autoa tulla vielä risteyksen yli vaikka on jo itse menossa vihreällä yli. Huomaa varsinkin nyt sulan aikaan, kun pääsee rivakammin liikkeelle itse.
 
Ja siinä vaiheessa, kun käyttää sanaa "munanjatke" tms., voikin katsoa peiliin ja kysyä itseltään, mikä meni elämässä pieleen, ettei ole saanut hommattua munanjatketta itselleen.
Tuossa lauseessahan tuo jatkeiden omistajien ideologia tulikin hyvin tiivistettynä.

Kumma kun monilla muilla premium merkeillä osataan ajaa ihan asiallisesti, mutta parilla muulla merkillä ei.
 
Turun liikenteessä pännii sekin, että keskustassa on monta katua joissa risteyksen voi ylittää kaksi rinnan mutta oikeanpuolimmainen kaista tekee risteyksen jälkeen mutkan parkkiruudun takia. Kylkeen tulee jos koittaa sääntöjen mukaan ajaa.
 
Kylkeen tulo johtunee siitä, että sehän on ruhtinaallisen epäselvää ja tapauskohtaista kumpi kaista jatkuu. Enkä ala väittelemään, kun lehdissä tuota on ihan tarpeeksi tullut väännettyä ja selkeää lopputulosta ei ole tullut.

e: Tuosta esim. yksi juttu: Kapenevien katujen Turku

e2: Selkeällä lopputuloksella tarkoitan sitä, että jokainen h-moilainen ymmärtäisi ja toimisi sen mukaan. Esim. missä kohtaa oikea kaista päättyy (jos päättyy) tässä: https://goo.gl/maps/Yzo35PX6f9y (bussipysäkki ja liikennemerkki löytyy, viivoja ei).
 
Viimeksi muokattu:
Yleistäminen ei tietenkään ole fiksua, mutta jostainhan ne stereotypiat kumpuaa eli eivät ne välttämättä tuulesta temmattuja ole. Omien havaintojeni mukaan esimerkiksi vilkku unohtuu keskimääräistä useammin juuri joltain "premiummerkeiltä". En tiedä kokevatko niillä ajavat jonkinlaista ylemmyydentuntoa vai mistä lie johtuu. Ilmiö on sama riippumatta onko upouusi vai vanha ruosteläjä. Turha siis ottaa kateuskorttia esille.
Jep. On noissa stereotypioissa aina joku perä. Myös kun loogisesti ajattelee tietyt automerkit tarjoavat tietynlaisia ominaisuuksia (tai ainakin mielikuvia), joten niitä ostaa sellaiset henkilöt jotka haluavat kyseisiä ominaisuuksia autossaan.
 
Nyt kyllä höpiset vähän omias. Ihan samalla tavalla porukka Turussa kiilailee kuin pk-seudulla.

Ottamatta kantaa muuten turkulaisten kyvyttömyyteen ajaa autoa, niin puhuttaessa nimenomaan moottoritiellä 100/120 km/h nopeuksissa tapahtuvasta ohituksen jälkeen heti nokan eteen kaistalle palaamisesta, niin jostain kumman syystä mulle ei sitä Turun päässä motaria ajellessa tapahdu läheskään samalla tavalla kuin motarin helsingin puoleisessa päässä. Havaintoni on toki täysin subjektiivinen, mutta sellainen on mun kokemukseni asiasta.

Turussa on toki muuten yleisesti paljon kyvyttömyyttä ajaa liikenteessä siten, että tiet vetäisi hyvin, täällähän helvetti vieköön pidetään liikennevakotkin päällä arkisin yöaikaan, kun ilmeisesti maailma räjähtää jos valo-ohjatut (mutta kolmioilla varustetut) risteykset laitetaan pimeäksi yöllä. Yleisellä tasolla helsingissä osataan ajaa huomattavasti fiksummin, reippaammin ja joustavammin kuin täällä lännessä. Veikkaan tuon eteenvaihtamisenkin olevan joku ruuhkissa lihasmuistiin jäänyt refleksi josta ei sitten motarillakaan päästä eroon...
 
Väittäisin, että tuo harha johtuu vain ihan siitä, että Turun päässä autoja on paljon vähemmän. Ei tule samanlaisia räikeitä "2 s oikealla" pujottelijoita niin paljon, että kiinnittää erityistä huomiota. Halikkoon/Saloon asti liikkuu sekalaista sakkia, sen jälkeen on mukavampaa Lohjaan asti. Sit taas alkaa kasetti palaa kaikenmoiseen suorittamiseen.

e: Turun päässä ajetaan myös vähän vähemmän ylinopeutta keskimäärin kuin Lohjasta eteenpäin. Turun päässä tuntee olevansa riskivyöhykkeellä siviiliautojen tarkkailussa, Lohjalla ei pelkoakaan että olisi "liian" nopea virtaan nähden. Siis kun ajaa kummassakin päässä samaa vauhtia.
 
Väittäisin, että tuo harha johtuu vain ihan siitä, että Turun päässä autoja on paljon vähemmän. Ei tule samanlaisia räikeitä "2 s oikealla" pujottelijoita niin paljon, että kiinnittää erityistä huomiota. Halikkoon/Saloon asti liikkuu sekalaista sakkia, sen jälkeen on mukavampaa Lohjaan asti. Sit taas alkaa kasetti palaa kaikenmoiseen suorittamiseen.

Mä en tiedä luitko kuinka tarkkaan nuo tätä asiaa koskevat viestit, mutta alunperin puhe oli tilanteista, joissa tilkataan suoraan takaisin eteen vaikka baanaa olisi vapaana niin kauas kuin silmä kantaa ja roiskutetaan siinä samalla kivet/vedet/lumet/suolaloskat ohitettavan päälle.

Tokihan ruuhkissa tai muuten tien ollessa täydempi tuota eteenvaihto tapahtuu vaikka kuinka paljon, mutta se alkuperäinen avautuminen koski nimenomaan tilanteita, joissa ajattelematon/kyvytön urpo tulee konepeltiin kiinni vaikkei liikennetilanteen takia olis ”pakko”. Ja tätä tapahtuu mun (ja monen muunkin) mielestä uuden pääkaupungin suunnalla enemmän kuin muualla. Omassa tuttavapiirissä tästä ainakin vallitsee ihan selkeä konsensus.
 
Kylkeen tulo johtunee siitä, että sehän on ruhtinaallisen epäselvää ja tapauskohtaista kumpi kaista jatkuu. Enkä ala väittelemään, kun lehdissä tuota on ihan tarpeeksi tullut väännettyä ja selkeää lopputulosta ei ole tullut.

e: Tuosta esim. yksi juttu: Kapenevien katujen Turku

Olet ihan oikeassa eikä tarkoitus ole vääntämistä täällä aloittaa. Tuo esimekrrijuttu kertoo kaiken tarpeellisen.
 
Itsellä ei pk seudun liikenteestä pahemmin kokemuksia, mutta automäärän huomioon ottaen luulisi tuon heti eteen vaihtamisen olevan vain pinttynyt tapa joka jää päälle sielläpäin. Ruuhkassahan on kohteliasta antaa tila heti kun mahdollista, jolloin joutuu menemään eteen, kelissä kun kelissä.

Talvella muistan kun ohitin autoa ja mersu roikkui takana jo odottamassa, että vaihdan takasin oikealle. Heti ohituksen jälkeen vaihdoin oikealle niin johan takana vilkkuu valot kun tuli paskat lasille. Kumpaako tässäkin sitten olisi pitänyt miellyttää? Mersukuskihan olisi varmaan potkassut oikealta ohi seuraavaksi, jossei olisi tehnyt tilaa.
 
Itsellä ei pk seudun liikenteestä pahemmin kokemuksia, mutta automäärän huomioon ottaen luulisi tuon heti eteen vaihtamisen olevan vain pinttynyt tapa joka jää päälle sielläpäin. Ruuhkassahan on kohteliasta antaa tila heti kun mahdollista, jolloin joutuu menemään eteen, kelissä kun kelissä.

Talvella muistan kun ohitin autoa ja mersu roikkui takana jo odottamassa, että vaihdan takasin oikealle. Heti ohituksen jälkeen vaihdoin oikealle niin johan takana vilkkuu valot kun tuli paskat lasille. Kumpaako tässäkin sitten olisi pitänyt miellyttää? Mersukuskihan olisi varmaan potkassut oikealta ohi seuraavaksi, jossei olisi tehnyt tilaa.
Olisi kuulunut miellyttää sitä ohitettavaa, eikä perseilijää tietenkään. Toinen noista oli osaton muiden perseilyyn ja toinen tilanteen aiheuttaja. Näiden pitäisi olla ihan perusasioita.
 
Itsellä ei pk seudun liikenteestä pahemmin kokemuksia, mutta automäärän huomioon ottaen luulisi tuon heti eteen vaihtamisen olevan vain pinttynyt tapa joka jää päälle sielläpäin. Ruuhkassahan on kohteliasta antaa tila heti kun mahdollista, jolloin joutuu menemään eteen, kelissä kun kelissä.

Talvella muistan kun ohitin autoa ja mersu roikkui takana jo odottamassa, että vaihdan takasin oikealle. Heti ohituksen jälkeen vaihdoin oikealle niin johan takana vilkkuu valot kun tuli paskat lasille. Kumpaako tässäkin sitten olisi pitänyt miellyttää? Mersukuskihan olisi varmaan potkassut oikealta ohi seuraavaksi, jossei olisi tehnyt tilaa.
Takana tuleva joutaa odottaa että ohitus tehdään järkevällä etäisyydellä. Ruuhka ei ole tekosyy ajaa kuin idiootti ja roiskuttaa paskat lasille.
 
Olisi kuulunut miellyttää sitä ohitettavaa, eikä perseilijää tietenkään. Toinen noista oli osaton muiden perseilyyn ja toinen tilanteen aiheuttaja. Näiden pitäisi olla ihan perusasioita.
Enhän sanonut että se mesekuski perseilijä on. Ihan kiltisti se siellä vuoroaan odotteli. Valojen vilkuttelijalle ei vain riittänyt että jätti normaalin turvavälin ennen eteen palaamista. Ihan aiheesta olisi vilkuttelu jossei takanani olisi ollut ketään, mutta kun siellä oli.
Takana tuleva joutaa odottaa että ohitus tehdään järkevällä etäisyydellä. Ruuhka ei ole tekosyy ajaa kuin idiootti ja roiskuttaa paskat lasille.
Paskakelillä pitäis ajaa 500m ohituskaistaa ennen takaisin liittymistä vaikka takana odotellaan? Ajan kyllä vaikka 5km ohituskaistaa jossei takana ole ketään, juurikin siksi etten paskasta muiden autoja. Mutta jos takana on jono niin ensisijaisesti noudatetaan sitä tieliikennelakia ja tehdään tilaa muille.

Ja jos nyt pointtisi oli tuo järkevä etäisyys, niin kuten sanoinkin, jätin ihan normaalin turvavälin ennen eteen liittymistä.
 
Enhän sanonut että se mesekuski perseilijä on. Ihan kiltisti se siellä vuoroaan odotteli. Valojen vilkuttelijalle ei vain riittänyt että jätti normaalin turvavälin ennen eteen palaamista. Ihan aiheesta olisi vilkuttelu jossei takanani olisi ollut ketään, mutta kun siellä oli.
Paskakelillä pitäis ajaa 500m ohituskaistaa ennen takaisin liittymistä vaikka takana odotellaan? Ajan kyllä vaikka 5km ohituskaistaa jossei takana ole ketään, juurikin siksi etten paskasta muiden autoja. Mutta jos takana on jono niin ensisijaisesti noudatetaan sitä tieliikennelakia ja tehdään tilaa muille.

Ja jos nyt pointtisi oli tuo järkevä etäisyys, niin kuten sanoinkin, jätin ihan normaalin turvavälin ennen eteen liittymistä.

Liittyisikö tuohon että sanoit alunperin että vaihdoit heti ohituksen jälkeen takaisin ilman puheita väleistä? Vähän tarkkuutta noihin juttuihin niin ei tarvitse keksiä mitään 500 metrin välejä muiden kommenttienkaan sisällöiksi.
 
Liittyisikö tuohon että sanoit alunperin että vaihdoit heti ohituksen jälkeen takaisin ilman puheita väleistä? Vähän tarkkuutta noihin juttuihin niin ei tarvitse keksiä mitään 500 metrin välejä muiden kommenttienkaan sisällöiksi.
Harva kai sitä huvikseen alkaa kiilaamaan heti ohituksen jälkeen takasin ilman turvavälejä.

Heti-sanalla meinasin tossa yhteydessä sitä, että paskakelin ohitukseksi sai palata aika nopeaan takaisin, jossei ois ollut pakko palata niin ihan mielellään olisin ajanut vaikka kilsan siinä ohituskaistalla, kuten öisin teen rekkoja ohitellessa.
 
Eipä tuo nyt ärsytystä aiheuttanut, mutta taas eilen oli matkalla helsinkiin kolmostietä Keimolan kohdilla se perinteinen kun 120->100. Useampikin auto jotka olin juuri ohittanut n. karvan alle 130km/h todellista tulivat sitten siinä 100km/h alueella ohi kun ajelin 109 todellista.
 
En sano, että seuraava on kovin yleistä, mutta kun näin käy, se saa hetkellisen ja voimakkaan vitutuksen aikaan. Pk-seudulla on muutaman kerran vuorokaudessa aika, jolloin on liikennettä reilusti mutta motarit ei oo tukossa ja autot kulkee rajoitusten mukaan. Sitten on näitä mestareita, jotka saa rampilla auton kiihdytettyä sinne 60km/h, kun letka vetää 80. Yleensä sitten koko taakse kertynyt jono yrittää jotenkin päästä sinne reilusti nopeamman liikenteen sekaan. Hieman vaarallista omasta mielestä, jos ei uskalla liittyä motarille oikeaa nopeutta. Sekä se, että puhelimeen puhuminen tai sen muu räplääminen taitaa olla tähän yleinen syy. Ajakoon muualla tai eri aikaan, kiitos. Eilen jouduin siis työn puolesta liikkumaan normaalia enemmän liikenteessä ja pari tälläistä tilannetta tuli eteen. Kerran jopa 70km/h -> 100 alueelle.. :facepalm:
 
En sano, että seuraava on kovin yleistä, mutta kun näin käy, se saa hetkellisen ja voimakkaan vitutuksen aikaan. Pk-seudulla on muutaman kerran vuorokaudessa aika, jolloin on liikennettä reilusti mutta motarit ei oo tukossa ja autot kulkee rajoitusten mukaan. Sitten on näitä mestareita, jotka saa rampilla auton kiihdytettyä sinne 60km/h, kun letka vetää 80. Yleensä sitten koko taakse kertynyt jono yrittää jotenkin päästä sinne reilusti nopeamman liikenteen sekaan. Hieman vaarallista omasta mielestä, jos ei uskalla liittyä motarille oikeaa nopeutta. Sekä se, että puhelimeen puhuminen tai sen muu räplääminen taitaa olla tähän yleinen syy. Ajakoon muualla tai eri aikaan, kiitos. Eilen jouduin siis työn puolesta liikkumaan normaalia enemmän liikenteessä ja pari tälläistä tilannetta tuli eteen. Kerran jopa 70km/h -> 100 alueelle.. :facepalm:
Näistä motareille liittymisien kummallisuuksista saa loputtomasti tarinoita irti. Tässä eräs niistä:

Meitä oli kolme autoa liittymässä rampilta moottoritielle, A, B ja minä, eli C. Kaikki kolme siirtyi hyvässä järjestyksessä motarille, kuitenkin A ja B sen verran alle rajoitusten että hieman ihmetytti. No, heti kun B oli päässyt motarille, hän siirtyi ohituskaistalle ja sitten ... ei mitään... Ei pienintäkään aikomusta ohittaa A, vaan sai ilmeisesti jonkun aivokuoleman ja jäi siihen A:n takaviistoon junnaamaan.:confused:
Vähän aikaa hölmistyneenä ihmettelin että mitäs nyt, kunnes pujottelin B:n oikealta puolelta ja A:n vasemmalta puolelta tulpasta ohi ja jatkoin matkaani.

Jonkun ajan päästä katselin taustapeilistä ja siinä se edelleen B kyhnötti ohituskaistalla ja nyt saaden puolenkymmentä autoa taakseen ihmettelemään samaa aivokuolleen aiheuttamaa tulppaa motarilla.

Terveiset B:lle. Jos sana "liikenne" tarkoittaa lähtökohtaisesti niinkin yksinkertaista asiaa kuin että tuolla tien päällä on muitakin kuin juuri sinä ja jos tätä yksinkertaisinta asiaa et pysty ymmärtämään, niin olisiko syytä vaihtaa kulkuväline autosta vaikkapa julkisiin? Kukaan ei jää kaipaamaan.
 
Tuuppa tänne oulun seudulle, ohitustiellä ( moottoritie ) on täysin tavallista tulla hissutella motarin rampilta jotain 60 - 70 kymppiä sekaan katsomatta peiliin ollenkaan ja siitä sitten samalla periaatteella oikealle kaistalle katsomatta, olen monesti joutunut näiden pomppijoiden takia lyömään jarrut pohjaan oikealla kaistalla. Nyt tosin remontti on vähän hillinnyt menoa.
 
Tuuppa tänne oulun seudulle, ohitustiellä ( moottoritie ) on täysin tavallista tulla hissutella motarin rampilta jotain 60 - 70 kymppiä sekaan katsomatta peiliin ollenkaan ja siitä sitten samalla periaatteella oikealle kaistalle katsomatta, olen monesti joutunut näiden pomppijoiden takia lyömään jarrut pohjaan oikealla kaistalla. Nyt tosin remontti on vähän hillinnyt menoa.
Vuosien aikana aika paljon ajellutkin siellä, tosin en koskaan siihen aikaan kun on enemmän liikennettä. Joten taidan olla jatkossakin yöllä ja aamulla aikasemmin liikenteessä sielläpäin :)

edit:

Eiköhän tämä viranomaistenkin syöttämä "kultttuuri" et hiljaa ajaminen on turvallista ole juuri yksi syy. Tullaan varovaisesti ja "turvallisesti" sen sijasta että ollaan reippaasti kiihdytetty samaan nopeuteen mitä liikenne. Pienikin ylinopeus on iso synti, mutta se että muissa ajatuksissaan ajelet samaa hissuttelua seuraamatta liikenteen kulkua on ihan ok kunhan et ylitä 1kmh nopeusrajoitusta. Hiukan parannusta tuo se miniminopeusrajoituksen tuleminen, mutta tuskin kovinkaan ahkeraan viljellään teille. Voi se motarilla alle 80kmh ajelua hillitä mutta eipä muualla tule näkymään.
Nimenomaan turvallista :facepalm: Autokoulussa muistan oppineeni, että nimenomaan ei ole turvallista tulla liian hiljaa rampilta :confused: Ja ajotunnit tollasessa ~70 000 asukasta kaupungissa
 
Viimeksi muokattu:
Konepelti ei haittaa, mutta kiveniskemät tuulilasissa voi vähän harmittaa jos tuulilasi menee siksi vaihtoon.

Tuulilasiin on joskus tullut iskemiä tai on ollut jo ennestään käytetyssä autossa. Mutta ei ole kumminkaan laajentunut se särö. 7 bemarissa taas lasi naksahti talvella itsekseen ja kai siihen joku halkeama tuli. Ilmeisesti lämmityslaite lämmitti lasia niin paljon alareunasta? Ei voinut kivikään olla, koska ajelin yksin siinä kohtaa.
 
Just. Normaalin turvavälin kun jättää niin joskus lentää paskaa ja joskus ei.

Jos ajat autollasi liikenteessä muiden seassa niin hyväksy nyt vaan se että se on käyttöesine. Ihan sama vaikka jättäisi millaisia välejä niin aina niitä kiviä lentää ja pikeä/rautasilppua roiskuu. Joku lamellien välistä lentävä kivi tulee niin kaukaa että ihan turha varmaan vaihtaa kaistaa yhtään missään ettei tule toiselle paha mieli.

Niinkun sanoin, niin metrin päästä viistävät spedet erikseen. Mutta muut on aivan normaaleja liikennetilanteita.
Kyllä, auto on käyttöesine, mutta en minä ilosta kiljahtele, kun kuuluu "poks" ohittajan lennättäessä kiven tuulilasiin. Lähinnä viittasin heihin, jotka vaihtavat kaistaa suoraan eteen.
 
Laittakaa sellainen "Clearbra" jos niin kauheasti hirvittää konepellissä ja puskurissa ne kivien osumat. Lasille ei taida vastaavaa tuotetta ollakkaan?
 
Tampereella vituttaa kanssa kalevan puistotieltä kun liikutaan yliopistolle päin, hiukan valojen jälkeen vasen kaista päättyy. Meitä oli oikealla kaistalla peräti 2 autoa, silti munanjatkeelle ja vag tuotteelle tulee pakkomielle päästä tuota päättyvää kaistaa ohitse ja kiilata eteen. Vag tuote tuli minun ja edellä ajavan väliin; ensin kaasu pohjassa eteenpäin, toteamus, että golffin teho loppui eikä pääse minun edellä olevan ohi enää, vaihto siihen metrin päähän eteen ja jarrut pohjaan ettei aja edelläolevan kontista sisään. Munanjatke sentään lähti niin rivakasti, että kerkisi minun edellä ajavankin ohi.

Ens kerralla näitä pyrkyreitä tulee turhine yrityksine kärkkymään vedän kiinni edelläolevan konttiin, siinäpähän menee kiltisti omalle paikalleen.

Ymmärrän jos tuossa risteyksessä oikealla kaistalla on 15 autoa ja vasemmalla 0, niin toki pelitaitoinen menee vasenta ja sitten oikealla olevien eteen, mutta että kun peräti kaksi autoa oli oikealla kaistalla ja sittenkään ei osata liittyä.

Kyllä minäkin osaan mulkku olla ja tuo risteys sitä mulkkuutta ilmeisesti vaatii.

Mikä tässä nyt on kamalaa, teen käytännössä aina näin. En nyt kenenkään kontista kuitenkaan, mutta ihan hyvinhän tuo risteys toimii ns. vetoketju -periaatteella. Mitä varten se koko kaista on jos siitä ei saa ajaa? Ei käsitä.
 
täällänepisti sen viimekesänä kuuluisuutta saaneen kameran just tollaiseen paikkaan jossa vasenkaistapäättyy ja valvontakamera siihen päähän. pääs uutisiin asti ku päivässä räpsi tuhansiakuvia
 
Ikuisuusaihe, mutta eniten vituttaa rampilta liittyjät, jotka eivät osaa liittyä oikein. Olen nyt ajanut reilut puoli vuotta noin 100 kilometriä päivässä nelikaistatietä, josta tosin vain pieni pätkä on varsinaista moottoritietä, mutta nopeusrajoitus koko matkalla 100km/h. Tässä puolen vuoden aikana on ollut useita läheltäpiti-tilanteita ja torvea on saanut soitella monen monta kertaa, kaikki siksi, ettei ihmiset osaa liittyä tielle rampeista. Ajan vakkari päällä mittarinopeutta 108km/h ja olen tehnyt periaatepäätöksen, että en väistele liittyjiä vasemmalle kaistalle kuin erikoistapauksissa (iso ruuhka tai raskaat ajoneuvot). Viimeksi tällä viikolla kiihdytyskaistalle tuli auto, josta näki jo kaistan alussa että se tulee olemaan juuri minun kohdallani liittyessään tielle. Ja näinhän siinä taas kävi, vilkku syttyi siinä vaiheessa kun auto oli jo puoliksi minun kaistallani ja minulla torvi pohjassa. Liittyjä joutui sitten tekemään aika tiukan kojausliikkeen ja jarrutuksen, kun kiihdytyskaista oli loppumassa. Kun kaveri sai sitten itsensä kelattua tielle, ajoi se tietysti ohi hurjaa ylinopeutta ja painoi tööttiä ohi mennessä. Sanomattakin selvää, että olin ainut kuski tuolla tienpätkällä ainakin 500 metrin matkalla.

Tämä kuski ei siis osannut käyttää edes vilkkua, mutta oma lukunsa on sitten ne, joilla vilkku toimi autossa, muttei silti ymmärretä yhtään että he ovat väistämisvelvollisia. Vauhtia saadaan kelattua se 60km/h ja yritetään tuupata suoraan eteen/kylkeen, vaikka kiihdytyskaista on niin pitkä, että minkä tahansa romun saisi kiihtymään sinne satasen nopeuteen.

Vaikuttaa siltä, että 95% kuskeista väistelee oletuksena liittyjiä, ja tämä on vääristänyt ihmisten käsityksiä siitä miten liittyminen tapahtuu ja kuka väistää ketäkin.

Tätä ongelmaa ei mielestäni ollut läheskään näin paljon pääkaupunkiseudulla mutta täällä maakunnassa ilmeisesti tilanne ja tavat ovat erilaiset. Tietysti kun liikennettä on enemmän, oppii siinä huonompikin kuski että vauhti on oikeasti sovitettava liikennevirtaan.
 
Viimeksi muokattu:
toi on kyllä totta, automaattisesti oletetaan saavansa tilaa rampiltatullessa
 
Pikkuteillä kaahaajat. Kaahaisivat siellä missä ei ole jalankulkijoita. Mun perseeseen ku ajetaan 80km/h pikkutiellä jossa 40 rajotus, jatketaan sitte 30.
 
Mikä tässä nyt on kamalaa, teen käytännössä aina näin. En nyt kenenkään kontista kuitenkaan, mutta ihan hyvinhän tuo risteys toimii ns. vetoketju -periaatteella. Mitä varten se koko kaista on jos siitä ei saa ajaa? Ei käsitä.
Yksinkertaisesti se, että siinä ei ensinäkään ole mitään järkeä ja itseä vituttaa ainakin kiilaajat, en susta tiedä. Miksi ei voi mennä valmiiksi oikealle kaistalle, missä on peräti 2 (kaksi) autoa valoissa?

Itse sai ainakin lätätä jarrut pohjaan volkkarin kanssa kun olisi ajanut keulan paskaksi muuten.

Ja ~70km/h nopeus on muuten aika räikeä taajamassa.

Kannattaa myös muistaa, että se ei ole mikään vetoketjuperiaate vaan päättyvältä kaistalta tulevalla on väistövelvollisuus, minun ei siis olisi tarkoitus jarrutella ja väistellä näiden hermannien ansiosta.
 
Joskus joku moottoritielle liittyjä ajoi kaiteeseen, kun en tehnytkään tilaa hänelle. Aivan tyhjä moottoritie, näin että joku on kohta liittymässä ja tulee olemaan rinnallani. Periaatteesta en väistänyt ja katsoin vain rinnalta, kun kiihdytyskaista päättyi. Liittyjä joutui lyömään jarrut lukkoon ja ajautui minun "blockaamana" kaiteeseen.

Hymyssä suin katselin taustapeilistä, kun kaveri pystähtyi ihmettelemään autonsa vaurioita. :D

Lisätään vielä: Myös hyvin ärsyttävää, kun porukka ei osaa liittymiskaistalla kiihdyttää rakkineitaan kuin liityttyään. Jos joudun rampissa toisen auton perään, tulee yleensä madeltua ja vasta sitten kiihdytettyä, kun katson, että edellä ajava ei tule enää olemaan kiihdytyksessä tiellä. Kuitenkin suurin osa niistä tulee perse edellä 105 heppaisen paskakasani eteen.
 
Lisätään vielä: Myös hyvin ärsyttävää, kun porukka ei osaa liittymiskaistalla kiihdyttää rakkineitaan kuin liityttyään. Jos joudun rampissa toisen auton perään, tulee yleensä madeltua ja vasta sitten kiihdytettyä, kun katson, että edellä ajava ei tule enää olemaan kiihdytyksessä tiellä. Kuitenkin suurin osa niistä tulee perse edellä 105 heppaisen paskakasani eteen.

No tämä. Viimeksi pääsi tosin yllättämään toyotakuski, joka saikin tila-autonsa kiihdytettyä tavoite nopeuteen ja jopa hieman ylikin :tup:
 
Tässä taas tullut muutama sellainen viesti, että ei tarvii ihmetellä miksi vetoketjuperiaate ei Suomessa juuri toimi...Ei liikenne ole mikään kilpailu siitä kuka pystyy olemaan urpoin :facepalm: Henk. koht. pyrin ainakin estämään onnettomuudet viimeiseen saakka oli toinen miten kädetön tahansa. Ja valojen jälkeen päättyvät kaistat maksimoi valoista läpi pääsevien määrän. Tai maksimoisi, jos jonolampaat ei jumittais jonossa ja tuijottais omaan napaansa "paikan" suhteen. Mitä seuraavaksi, vuoronumerot liikenneympyröihin :p
 
Pyöräilijänä autoilijoissa ärsyttää se, että osa autoilijoista tuntuu menevän aivan sekaisin nähdessään pyörän ajoradalla.

Työmatkalla on yksi risteys, jossa tulen autotietä pitkin kolmion takaa isomman tien risteykseen. Viimeksi perjantaina joku pysäytti autonsa keskelle risteystä päästääkseen minut yli. Perässä oli ainakin viisi muuta autoa, jotka joutuivat pysähtymään tuon yhden takia ja vastakkaisesta suunnasta tuli tietenkin autoja, jotka eivät tienneet tämän yhden sankarin väistöaikeista mitään, eli en voinut livahtaa tämän väistelijän edestä, jotta kaikki pääsisivät jatkamaan matkaansa. Tämä on nyt tapahtunut ainakin 10 kertaa puolentoista vuoden aikana, jona tuota reittiä olen kulkenut.

Sitten taas pienemmässä risteyksessä, johon saavun itse etuajo-oikeutetusta suunnasta, ei kukaan koskaan väistä. Autot hidastavat, näkevät minut pyörän päällä ja painavat kaasua.

Ei sen nyt pitäisi niin hankalaa olla ymmärtää, että polkupyörä on ihan normaali ajoneuvo siellä ajoradalla ollessaan.
 
Yksinkertaisesti se, että siinä ei ensinäkään ole mitään järkeä ja itseä vituttaa ainakin kiilaajat, en susta tiedä. Miksi ei voi mennä valmiiksi oikealle kaistalle, missä on peräti 2 (kaksi) autoa valoissa?

Itse sai ainakin lätätä jarrut pohjaan volkkarin kanssa kun olisi ajanut keulan paskaksi muuten.

Ja ~70km/h nopeus on muuten aika räikeä taajamassa.

Kannattaa myös muistaa, että se ei ole mikään vetoketjuperiaate vaan päättyvältä kaistalta tulevalla on väistövelvollisuus, minun ei siis olisi tarkoitus jarrutella ja väistellä näiden hermannien ansiosta.

No varmaan se ärsyttää jos itse joutui jarrua polkemaan. Itse menen käytännössä aina vasemmalle kaistalle jos oikealla on yksikin auto. En muista että koskaan olisin

Edit: minkähän takia tähän on tullut vain puolikas lause. Kommentin piti jatkua että en muista että koskaan olisin joutunut taistelemaan kärkipaikasta mitenkään kun Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu aika verkkainen liikennevaloista lähtö.
 
Viimeksi muokattu:
Niitä kutsutaan liikennevaloiksi.
Jonnet ei muista jne... En kyllä mäkään muista kuka niistä jonotusjärjestyksistä piirsi kaaviokuvia.

Pointti nyt vaan oli, että hieman sitä vannetta pään ympäriltä löysemmäksi, niin kaikilla on mukavaa. Pikkukaupunkien asenteilla ei pitkälle pötki pk-seudun liikennemäärillä.
 
Mikä tässä nyt on kamalaa, teen käytännössä aina näin. En nyt kenenkään kontista kuitenkaan, mutta ihan hyvinhän tuo risteys toimii ns. vetoketju -periaatteella. Mitä varten se koko kaista on jos siitä ei saa ajaa? Ei käsitä.
Tuohan on ihan klassikko. Siinä oikealla kaistalla olevalle kasvaa sarvet päähän, että mun eteenhän et tule ennen kuin kaista loppuu ja kiihdytys (yritys) on aina mahdoton. Ihan sama millainen kippo alla on. Ketään ei saa päästää ohi.
 
No varmaan se ärsyttää jos itse joutui jarrua polkemaan. Itse menen käytännössä aina vasemmalle kaistalle jos oikealla on yksikin auto. En muista että koskaan olisin

Näin tulee itsekin yleensä toimittua, kun siinä oikealla on 99% varmuudella jokin hidasteleva koheltaja.
 
Juuri tänään kävin hakemassa pizzaa niin moottoritiellä sitten patu ajaa eteen ohittamaan sellasta 98km/h muuta letkaa, jotka ajoivat noin 90km/h. No siinä kun sitten tuli rako ja hän meni pois edestä niin eiköhän sitten pitänyt kiihdyttää heti kun rinnalle pääsin, etten ohi pääsisi. Alkoi niin paljon vituttamaan ja piti rampille päästä, että pykälsin opelista kolomosen ja jätin sen corbodan taakse haisemaan. Lisäksi takana oli muitakin, en siinä olisi halunnut jarruttaa vain päästäkseni kaistaa vaihtamaan.

Kyllä, ajoin noin 130km/h satasen alueella, voi kauhea. En viistänyt siltikään hänen auton keulaa, vaan ihan reilusti ajoin ohi ja vaihdoin kaistaa kun hänen auto näkyi kokonaan taustapeilistä.
 
Tuohan on ihan klassikko. Siinä oikealla kaistalla olevalle kasvaa sarvet päähän, että mun eteenhän et tule ennen kuin kaista loppuu ja kiihdytys (yritys) on aina mahdoton. Ihan sama millainen kippo alla on. Ketään ei saa päästää ohi.
Tulkoon eteen, mutta tulisivat niin etteivät häiritse muiden ajamista.

Jos täytyy sen takia alkaa väkisin kiilaamaan eteen että pääsee yhdestä tai kahdesta autosta ohi niin ei kannattaisi ajaa lainkaan.

Hauskaa, että täällä nousee välittömästi kommentit siitä, että olevinaan kiritin näitäkin kahta tapausta. Päinvastoin lähdin laiskasti valoista ja siltikään eivät onnistuneet liittymään ilman törkeää kaahaamista ja jarruttelua + kiilausta. Ens kerralla voi kyllä olla eri ääni kellossa, menkööt taakse kun ei osaa eteen vaivatta mennä.
 
Tänään tuli vedettyä kärryä ja siinä samalla ihmeteltyä perässähiihtäjiä, jotka ei mene ohi. Parkanosta Kankaanpäähän on aika pitkää suoraa 100km/h rajoituksella, mutta niin vain yksi Qashqai saavutti ja tailgeittas koko loppumatkan - noin 30km - suht. lähietäsyydellä perässä. Miksi?
 
Josko sillä ei ollut kiire? Tai pelkäs ohittamista. Mistä noista tietää. Ei kai tuossa varsinaisesti muuta ongelmaa ollut kuin mahdollisesti ajoetäisyys.
 
Autoilijana ärsyttää ne spandexhyypät ketkä ajelee taajaman ulkopuolella, mutkaisella tieosuudella, keskellä kaistaa. Varmasti ei ohi pääse kukaan. Eikös lakikin sano, että oikeassa reunassa ajorataa?

Aina oon päässy ohi pyöräilijästä. Painaa hanaa ja ajaa ohi. Tietty sellaset pösilöt, jotka ajaa keskellä tietä eivätkä anna tilaa kuuluisivat poissa liikenteestä. Onneksi täällä Oulun seudulla harvemmin näkee. Olen tosin nähnyt keskellä lentokentäntietä kovan liikenteen aikaan, ihan kohtuullisen sujuvasti siittä ohi päästiin, mutta kyllä minua ärsytti ainakin. Vieressä kun kulkee suora erittäin hyvällä näkyvyydellä oleva pyörätie, josta oli jo hiekat suurimmaksi osaksi siivottu.
 
Eikös se Antti alien ollut? Jos siis oli kyse liikenneympyrän ajojärjestyksestä.
Kyllä vain. Yritin havainnollistaa, kuinka liikenneympyrään ei ole tarkoitus vain ajaa sokeasti jonon jatkeena, vaan jos joku ehtii luikahtamaan esimerkiksi seuraavasta liittymästä ensin, sitä liikenneympyrässä jo olevaa kuuluu väistää. Tämä oli kovasti kerettiläinen ajatus monelle, jotka kuvittelivat, että liikenneympyrässä väistetään vain ajosuunnasta takaapäin, eli vasemmalta tulevia. Oikeallakin oleva tulee kuitenkin myös väistettäväksi, jos liikenneympyrä on huomattavan pieni tai jos nopeuserot ovat suuria.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom