Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Hampsteri

Kukkuu pulut
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 004
Tavan pulliaisen tsekkiVAG 7-pyk märkä-DSG:llä ja AWD:lla lähtee valoista kyllä riittävän ripeästi ilman kierrosten nostatusta tai revittelyä :confused:

Ja asiaan... Hammasta alkanut kiristelemään viimeisen vuoden aikana eräs "minulla on oikeus"-tapaus, mutta ns. käänteisessä muodossa eli ylinopeuden sijaan ajetaan merkittävää alinopeutta koska "onhan minulla oikeus". Lähdetään aamuisin samaan suuntaan ja jostain tämä aina ilmaantuu nenän eteen. Matkasta ensimmäiset n. 30km on lähes kokonaan kesärajoituksilla 100km/h ja loput 35km pääosin 80km/h. Kyseinen tapaus heittää matkan alkaessa n. 78km/h vakkariin ja sillä nopeudella ajetaan sitten koko matka, myös välillä olevat ympyrät ja taajamarajoitukset.

Eikä siinä mitään, onhan hänellä "se oikeus", mutta monesti satasen alueella alkaa keräämään nopeasti aivan turhaa jonoa joka sitten aiheuttaa satunnaisesti rytmihäiriöitä ohitusten muodossa. Sen verran löytyy empatiaa ja myötätuntoa jos liikenteessä on hiljempaa ajavia esim. ikääntyneitä tai vastaavia mutta tämä on jo aivan systemaattinen tapaus jossa en näe mitään erikoista syytä ajaa reilusti alinopeutta etenkin satasen alueella.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 692
Tavan pulliaisen tsekkiVAG 7-pyk märkä-DSG:llä ja AWD:lla lähtee valoista kyllä riittävän ripeästi ilman kierrosten nostatusta tai revittelyä :confused:

Ja asiaan... Hammasta alkanut kiristelemään viimeisen vuoden aikana eräs "minulla on oikeus"-tapaus, mutta ns. käänteisessä muodossa eli ylinopeuden sijaan ajetaan merkittävää alinopeutta koska "onhan minulla oikeus". Lähdetään aamuisin samaan suuntaan ja jostain tämä aina ilmaantuu nenän eteen. Matkasta ensimmäiset n. 30km on lähes kokonaan kesärajoituksilla 100km/h ja loput 35km pääosin 80km/h. Kyseinen tapaus heittää matkan alkaessa n. 78km/h vakkariin ja sillä nopeudella ajetaan sitten koko matka, myös välillä olevat ympyrät ja taajamarajoitukset.

Eikä siinä mitään, onhan hänellä "se oikeus", mutta monesti satasen alueella alkaa keräämään nopeasti aivan turhaa jonoa joka sitten aiheuttaa satunnaisesti rytmihäiriöitä ohitusten muodossa. Sen verran löytyy empatiaa ja myötätuntoa jos liikenteessä on hiljempaa ajavia esim. ikääntyneitä tai vastaavia mutta tämä on jo aivan systemaattinen tapaus jossa en näe mitään erikoista syytä ajaa reilusti alinopeutta etenkin satasen alueella.
Näkeehän noita. Kerää saldoa ajamalla alinopeutta ja sitten rajoituksen tippuessa käyttää krediitit ajamalla ihan reiluakin ylinopeutta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 569
@Mikkos : ota rekkari ylös, soita ja kysy. Veikkaan että ei oltu vaan ennakoitu että liittymä tulee vastaan. Ymmärrän kyllä että pii em tapljuu tekee noin mutta että Audit ja Mersutkin!

Noita fixed 80 km/h tapauksia näkee usein, mitä olen katsonut niin varsinkin naiskuskit jotka ajavat premimum autoilla (liekö jotain myyjätykkejä tai konsulentteja).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 366
Ihan asfalttia siinä on ja kaikki tuossa tekee noin ja jos kivet lentää sulla laseihin, on turvaväli liian lyhyt...
Turvavälistä muuten samaa mieltä, paitse että tuossa on useampi kaista ja siellä viereisellä kaistalla saa myös pientareelta soraa päällensä(sitä kertyy sinne asfaltille viivan taakse). En muista käytännössä missään nähneeni ajettavan noin tätä ennen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 199
Laitetaan heti perään toinen tältä aamulta, Audi-kuskilla tuli kiire vetää väli umpeen :facepalm:
Mulla ei ollut kameraa mutta jokunen viikko sitten teki täysperävaunurekka noin, ajoi edelläolevaan niin kiinni etten enää mahtunut henkilöautolla väliin ja piti jarruttaa reilusti että sain liityttyä yhdistelmän taakse. Olin kyllä ihmeissäni kun kortti ollut parikymmentä vuotta ja harvemmin raskaan liikenteen kuskit suoranaisesti tekevät kiusaa mutta ko. tilanteessa ei ollut mitään epäselvää...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 366
Ajatko paljonki tuossa paikassa?

Kymmenestä autosta kahdeksan ajaa noin...
En aja. Enkä ajaisi noin vaikka muut ajaisi. Ymmärrän kyllä sen efektin liikenteessä että kopioidaan muita, ihminen on laumaeläin.

muoks: pieni osa tästä kommentoinnista on wanhan ylpeän ketjuperinteen ylläpitoa, postaajien omista videoista kuuluu aina löytää joku virhe ;)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Riippuu, jos on liian kaukana ei voi ikinä ohittaa ilman ylinopeutta kun kurottava matka on niin pitkä. Että ei mitään mahdottomiakaan etäisyyksiä voi ottaa.
Sori jos unohtu mainita edellisessä viestissä sana normaaliperheauto.

Ja jos tehot kadonneet, niin sen reilun turvavälin idea on siinä että sitä voi käyttää nopeuden nostamiseen, käyttää tilapäisesti se reilu turvaväli hyödyksi.

Ei sillä MP kiihtyven omaavalla autolla idea ole sinne vastaantulijoiden kaistalla koukata sillä sekunnilla kun sää päähän lähteä ohittaan.

Muuten käytännön liikenteessä mahdollisesti takanatuleva perheautoilija on jo suorittamassa ohittamista

@Mikkos : ota rekkari ylös, soita ja kysy. Veikkaan että ei oltu vaan ennakoitu että liittymä tulee vastaan. Ymmärrän kyllä että pii em tapljuu tekee noin mutta että Audit ja Mersutkin!

Noita fixed 80 km/h tapauksia näkee usein, mitä olen katsonut niin varsinkin naiskuskit jotka ajavat premimum autoilla (liekö jotain myyjätykkejä tai konsulentteja).
Jos tuota videota kommentoit, niin siinä BMW kuski vaihto kaistaa oikealle, videolla näky että edessä päin oli tiheä jono, emme tiedä mitä takana, mutta ainakin aiemmin ohitettiin, joten ehkä jonoa takanakin.

Jos tarve vaihtaa kaistaa oikealle, niin joku väli valittava, nyt se osu kuvaajan eteen.

Videosta ei selvinnyt, mutta tuossa vaiheessa kuvaajalla ei ehkä ollut vilkkua päälle.

No ehkä tuo rekkari ja soita ja kysy oli sarkasmia. :)

Noita fixed 80 km/h tapauksia näkee usein, mitä olen katsonut niin varsinkin naiskuskit jotka ajavat premimum autoilla (liekö jotain myyjätykkejä tai konsulentteja).
Tämä ei kai liittynyt videoon mitenkään.

Ihan asfalttia siinä on ja kaikki tuossa tekee noin kun on aika lyhyt toi poistumiskaista ja jos kivet lentää sulla laseihin, on turvaväli liian lyhyt...
Pysäkille sieltä sulkuviivan yli pientareen kautta poistumiskaistalle, jossa vasta hiljennetään hmm...

En tiedä takanatulijan turvavälistä, mutta edelläolevaan ehkä niukan oloisesti.

Mutta on ihan luonnollista jos joku ärsyttää syystä tai toisesta, niin siinä vähän menee se normaali ajotapa sekaisin.

Jos sori, ei henkilökphtaista, Ja kuten sanoit, "kaikki" tuosta ajaa, ainakin jos luotetaan jälkiin. ilmeisesti viivoituksen taustalla on työ pysäkki ja viivoilla ohjata poistuvat ajamaan noin ettei bussi liikenne vaarannu.

Videon alkuun olit sisällyttänyt sen kiihdytyskaistan päässä vuoroaan odottavan, vaki Opeli oli näköjään vaihtunut Volvoksi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Laitetaan heti perään toinen tältä aamulta, Audi-kuskilla tuli kiire vetää väli umpeen :facepalm:

Videolla audi kuski jarruttaa, mutta tarkoitatko että sitä ennen kiihdytti.

Ehkä esimerkki siitä että rampilla katsoa paikkaa, ottaa kunnon turvaväli ja nopeus, niin siellä kiihdytyskaistalla on enemmän pelivaraa.

Oliko tuo kahdenkaistain vaihto tarpeen ja harkittu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Kyllä, audikuski oli kymmenien metrien päässä kuunnes kiihdytti ja veti välin kiinni ja kuten videolta näkee, kauhea kiire siihen pakettiauton taakse, mutta ei ohi.

Tilaa oli vaikka kuinka vaihtaa vain suoraan kaistaa mutta jäi mielummin ajamaan siihen tappi tuntumalle joten itse menin suoraan ohi...

Mullahan oli nopeus sama kuin siinä oikealla kaistalla menevillä ja itseasiassa nopeampi kun saavutin pakettiautoa...
Ok, sitten audikuski töppäili, ehkä ajatteli helpottaa sijoittumistasi. Mutta vaaroja sisältävää toimintaa liittymiskaistan kohdalla vaihdella nopeutta.

Jos pakettiauto otti sen audin edessä olevan paikan, niin ei kai jonossa seuraava siihen tähtää, vaan audin perään. Joo tiedän että paikallinen tapa puskea possujunassa sekaan, mutta silti.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
863
Ajattelin ensin että haluaa pois samasta rampista kuin minä, mutta ei! :facepalm:

Ensiksi täytyy hattua nostaa siitä, että kojelautakamerasta ei ole kätevästi piilotettu omaa nopeutta. Suurimmasta osasta iltapäiväpaskoihin postaajilta jotenkin kummasti on :lonely:

Toiseksi: Tuo BMW jannu halusi varata oikean kaistan varmasti vanhalle vihdintielle (tie 120) liittymistä varten. Tuo paikkahan on Kehä 3 länteen, Vantaan Petikossa. Tossa jos jättää oikean kaistan valitsemisen liian myöhäiselle niin 120-tien siltaa & erkanemisramppia ennen oleva nopeusvalvontakamera aiheuttaa oikean (ja vasemman) kaistan puuroutumista erittäin tehokkaasti -> kaistanvaihto välit menee umpeen. Lisäksi jos Petikon teollisuusalueen liittymästä on vielä tulossa mummeli-pari kehälle pahimmillaan niin et pääse mitenkään sinne 120-tien rampille.

Kokemusta on, asuin kuvauspaikasta 5km päässä melkein 15 vuotta. Ja kaveri asui, asuu yhä aivan kuvauspaikan läheisen mäkkärin luona. Olen ajellut tuosta varmasti toista tuhatta kertaa :interested:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Ylipäätänsä jos ajaa kovempaa kuin edellä oleva niin miksi sitten ei vaihda suoraan kaistaa ja mene ohi, eikä kuten nyt että jäädään siihen 5m päähän edellä olevasta.

Ei mulle tuosta mitään ongelmaa tullut, ajattelin aluksi että menen tuohon pakun taakse kun siinä oli tilaa vaikka kolmelle autolle, kunnes näin että jaahas audi kiihdyttää että empäs menekkään, jättäydyin taakse ja menin suoraan vasemmalle kun siellä ei ketään ollut...

Audikuski jäi sinne ajelemaan 5m turvavälillä pakettiauton taakse, mutta pääasia että minä en hänen eteen tullut! :facepalm:
Audi kuskia saa ja pitää ehdottomasti kritisoida.

Pitää kritisoida vaikka motiivi olisi ollut antaa kuvaajalle tilaa.

Ei mulle tuosta mitään ongelmaa tullut, ajattelin aluksi että menen tuohon pakun taakse kun siinä oli tilaa vaikka kolmelle autolle, kunnes näin että jaahas audi kiihdyttää että empäs menekkään, jättäydyin taakse ja menin suoraan vasemmalle kun siellä ei ketään ollut...

Audikuski jäi sinne ajelemaan 5m turvavälillä pakettiauton taakse, mutta pääasia että minä en hänen eteen tullut! :facepalm:
Jos pakun takana 10m tilaa, niin eihän siihen tungeta jos ei ihan pakko.

Audikuski ilmeisesti alunperin pitänyt ihan kohtuullisen turvavälin, kun se paku siihen näppärästi sujahti, toivottavasti tilanteen jälkeen otti pakuun turvavälin.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
93
Ajatko paljonki tuossa paikassa?

Kymmenestä autosta kahdeksan ajaa noin...
Koskaan en ole kenenkään nähnyt perseilevän tuolla tavoin vaikka ajsn tuosta säännöllisesti. Tuo sun tapa toimia vaikuttaa tosi idioottimaiselle, eikä sitä voi perustella jollain omilla uskomuksilla siitä että muut tekevät.

Pientareen kautta ohittaminen jotain kahden sekunnin ajansäästön vuoksi. Kiellettyä ja tyhmää, rikkoo kanssa-autoilijoiden tuulilasit kaiken tämän päälle.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
166
Se on täysin laillista toimintaa, ennen vanhaan autokoulussa jopa opetettiin, että pitää lähteä valoista ripeästi.
Ei välttämättä aina ole opetettu. Kävin autokouluni täällä Porvoossa 80-luvulla, jossa eräs paikallislegenda opetti että manuaalilla ajaessa liikennevaloissa pitää odottaa vaihde vapaalla ja jarrupoljinta painaen, ja vasta valojen vaihtuessa ykköstä silmään. Kuulemma kytkimen painelaakeri kului jos seisoi vaihde päällä ja kytkin pohjassa (en uskonut tuohon silloin enkä vieläkään). Tämän opetuksen seurauksia näkee täällä kuitenkin edelleen, monet minuakin vanhemmat boomerit lähtevät valoista suurinpiirtein yhtä nopeasti kun mannerlaatat lähestyvät toisiaan. Itselleni tämä ei ole tosin ongelma, pieni ja hyvin tehoton nelivetomanuaalini liikahtaa kyllä heti jos sitä käskytetään (joskin melko säyseästi vaikka lähtisi ns. täysillä), ja moottoripyöräillessäni on melkein kunnia-asia että reaktioaika valoista on sama kun lähtisi stripiltä varttimailille :).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Missä mä ohitan ketään?
Videossa ei suoranaista ohittamista näynyt, ehkä vähän BMW kuskin kiusaamista, video voi antaa vääränkuvan välimatkan kehittymisestä, rinnalle ei ainakaan keritty.

Tarpeeton koukkaus kuitenkin.

Edit: tästähän siinä oli kyse.

Ajattelin ensin että haluaa pois samasta rampista kuin minä, mutta ei! :facepalm:
Siis mitä , jos olettaa että edelläoleva poistuu samasta liittymästä, niin sittten lähdetään kontista kinkeen bussipysäkille, josta pinnartapitkin erkanemiskaistalle, sehän on ihan tahallista häiritsemistä, estämistä.

Ja miksi nimenomaan silloin vetää turvavälit minimiiin, jos olettaa toisen kääntyvän, hiljentävän ennen poistumista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 878
Ei välttämättä aina ole opetettu. Kävin autokouluni täällä Porvoossa 80-luvulla, jossa eräs paikallislegenda opetti että manuaalilla ajaessa liikennevaloissa pitää odottaa vaihde vapaalla ja jarrupoljinta painaen, ja vasta valojen vaihtuessa ykköstä silmään. Kuulemma kytkimen painelaakeri kului jos seisoi vaihde päällä ja kytkin pohjassa (en uskonut tuohon silloin enkä vieläkään). Tämän opetuksen seurauksia näkee täällä kuitenkin edelleen, monet minuakin vanhemmat boomerit lähtevät valoista suurinpiirtein yhtä nopeasti kun mannerlaatat lähestyvät toisiaan. Itselleni tämä ei ole tosin ongelma, pieni ja hyvin tehoton nelivetomanuaalini liikahtaa kyllä heti jos sitä käskytetään (joskin melko säyseästi vaikka lähtisi ns. täysillä), ja moottoripyöräillessäni on melkein kunnia-asia että reaktioaika valoista on sama kun lähtisi stripiltä varttimailille :).
Ihan totta se on että aina kun kytkin on pohjassa niin painelaakeri pyörii ja samalla kampiakselin päittäislaakerointi kantaa asetelmaa avaavan voiman.

On ihan yleisesti tiedetty juttu että kytkin pohjassa ei kannata tarvetta pidemään istua.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Ei välttämättä aina ole opetettu. Kävin autokouluni täällä Porvoossa 80-luvulla, jossa eräs paikallislegenda opetti että manuaalilla ajaessa liikennevaloissa pitää odottaa vaihde vapaalla ja jarrupoljinta painaen, ja vasta valojen vaihtuessa ykköstä silmään. Kuulemma kytkimen painelaakeri kului jos seisoi vaihde päällä ja kytkin pohjassa (en uskonut tuohon silloin enkä vieläkään). Tämän opetuksen seurauksia näkee täällä kuitenkin edelleen, monet minuakin vanhemmat boomerit lähtevät valoista suurinpiirtein yhtä nopeasti kun mannerlaatat lähestyvät toisiaan. Itselleni tämä ei ole tosin ongelma, pieni ja hyvin tehoton nelivetomanuaalini liikahtaa kyllä heti jos sitä käskytetään (joskin melko säyseästi vaikka lähtisi ns. täysillä), ja moottoripyöräillessäni on melkein kunnia-asia että reaktioaika valoista on sama kun lähtisi stripiltä varttimailille :).
Onhan se myös turvallisuus juttu, jos siis jalkalihaksen varassa autoa seisottaa suojatien edessä, siis niin että jos lipsahtaa niin auto kone voimalla lähtee liikkeelle. No en tässä nyt sitä tarkoita että aina pitäisi vapaalle laittaa, vaan tiedostaa että ei se välttämättä ihantyhmää ole vapaalle laittaa parinminuutin valoissa.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 112
No kerrohan tarkemmin mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
Itse olisin kasvattanut turvaväliä jo heti kun bemari laittaa vilkun, enkä missään tapauksessa olisi harkinnutkaan bussipysäkin kautta pientareelle ajoa. Sano vielä että syy olisi jossain muussa kuin sinussa jos bemari olisi vaihtanut erkanemiskaistalle ja jarruttanut voimakkaasti edessäsi?
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
166
Kyllä mä aina seison auto vapaalla ja sammuksissa valoissa, kun seuraa risteyksen valoja niin osaa kyllä sanoa koska omat valot vaihtuu joten ennakoinnilla kytkin alas, auto käynnistyy, samalla vaihde silmään ja kytkimen nosto ja menoksi ja koskaan en ole jaloissa.
Täällä opetettiin tuolloin että kytkin pohjaan ja ykköstä silmään vasta kun valo on vihreä, sitten menoksi, ennakoinnista ei niinkään puhuttu. Ja varsinkin kultaisella 80-luvulla tällä ei ollut missään risteyksessä niin pitkiä punaisia että painelaakeri olisi hajoillut odottaessa vaihtumista. Vaikka sinänsä perustelu tekniikan näkökulmasta olikin oikea, niin viiveitähän sen lähdössä aiheutti kun poljettiin kytkintä ja arvottiin vaihdetta vasta vihreällä. Sehän ei käynyt kaltaiselleni amisviiksiselle teinille kun Saab96:lla tai Taunuksella piti päästä heti matkaan. Onneksi ei nykyään ole niin kiire että tuo enää maailmaani kovin paljon huonontaisi.

Prätkällä seison valoissa aina vaihde päällä ja kytkin pohjassa samalla peileihin vilkullen. Lähinnä siltä varalta että joku ei näe minua seisovan valoissa niin onpahan edes hieman enemmän saumaa päästä alta pois. Yhden peräänajon valoissa prätkällä 90-luvulla kokeneena, en suosittele sitä kenellekkään.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 112
Mä hidastin koko ajan samaa vauhtia mitä bemari ja heti kun bemari laittaa vilkun päälle mun vauhti alkaa putoamaan kuten varmaan videosta huomaat, lisäksi bemari polkee jarrua kolme kertaa ilman syytä ja nopeus pudonnut 87 alle 75 ennen kuin ollaan edes erkanemiskaistalla ja itse olin koko ajan varautunut siihen että bemari tulee myös erkanemiskaistalle kuten ensimäisessä viestissä sanoin ja siksi pidin etäisyyttä yllä jalka jarrulla. Missään vaiheessa välimatka bemariin ei lyhene, vaan päinvastoin...
Ei selittelysi tee toimistasi yhtään sen parempia. Ihan normaali tilanne tuossa on että bemari alkaa kasvattamaan turvaväliä edelläajavaan ja sun pitää myös reagoida siihen. Kaikki avaimet tilanteen hanskaamiseen on sulla tiedossa, ihan turhaan nostat kierroksia kun voisit toimia niiden mukaan.

Toi pysäkin kautta koukkaaminen sit taas on aivan naurettava temppu, siitä ei tarvitse edes keskustella. En ymmärrä miten kehtasit julkaista videon jossa toimit noin.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 526
Vastikään sain nauttia kehäliikenteestä yhteensä pari tuntia lähinnä ruuhka-aikaan. Pääasiassa liikenne oli kyl sujuvaa ja sai ajella ihan hyvää vauhtia. Mutta huomasihan siellä kyl miten joillain on kyl homma todella herkässä ja sit alkoi sekoilu liikenteessä kun otti jostain triggerit.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 191
Bemari kasvattaa turvaväliä ja minä pidän turvaväliä koko ajan joten miten mulla ei ollut tilanne hanskassa? Itsehän en ottanut kierroksia, ihmettelin vain että mikä hiton kiire sillä bemarilla oli siihen eteen kun seuraavaan ramppiin on vielä 700m matka, opettele lukemaan ja ymmärtämään se vielä :facepalm:

Tervetuloa tuohon ramppiin seuraamaan liikennettä aamuisin, on kuule piennar ja pysäkki ahkerassa käytössä...
Onhan tuo pysäkin ja pientareen kautta ajaminen ihan perseestä ja haittaa niitä jotka ajavat tuosta oikein. Pahimmillaan blokkaa oikein ajajia vaihtamasta liittymään. Mikä tuossa on perusteluna, että tuosta pitäisi muka ajaa noin? Liittymään tulee niin pitkä jono, että se yltää tuonne pysäkille asti?
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 112
Bemari kasvattaa turvaväliä ja minä pidän turvaväliä koko ajan joten miten mulla ei ollut tilanne hanskassa? Itsehän en ottanut kierroksia, ihmettelin vain että mikä hiton kiire sillä bemarilla oli siihen eteen kun seuraavaan ramppiin on vielä 700m matka, opettele lukemaan ja ymmärtämään se vielä :facepalm:

Tervetuloa tuohon ramppiin seuraamaan liikennettä aamuisin, on kuule piennar ja pysäkki ahkerassa käytössä...
En ymmärrä miksi tuosta bemarin kaistanvaihdosta pitäisi hermostua. Oletin että sinua siinä harmitti jokin koska tilanne olisi ollut sinulle vaikea. Turvavälisi näyttää turhan lyhyeltä minusta, siksi oletin sen haittaavan sinua ja siihen on helppo ratkaisu. Kaistanvaihto vasemmalta oikealle on ihan normaali tilanne liikenteessä. Miksi juuri sun eteesi ei saisi vaihtaa?

Ei kai sillä ole merkitystä perseileekö joku muu samalla tavalla kuin sinäkin perseilet?
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Jos pientareen kautta lähetään ohittamaan tuossa tilanteessa ja blokkaamaan niin kyllä, se on perseestä, mutta niinhän minä en tehnyt ja jos bemari olisi päättänytkin tulla siihen rampille, olisin vain aloittanut jarruttamisen aikaisemmin olinhan siihen jo varautunut.

En tiedä mikä tuossa on ihmisten perusteluna, mutta joka päivä näen tuossa kun ihmiset ajaa noin ja varsinkin silloin kuin kaistaviivat oli kuluneet pois, nythän ne on juuri uusittu. Itse ajoin sen takia että pääsin bemarin takaata nopeammin pois, mutta talvisin kaikki ajaa tuollalailla ja bussit ja muu raskasliikenne käyttää tuota myös hyödyksi...
Voisko osa alkuun kuvitella erkanemiskaistan alkavan ja ne jotka sitä tekee jatkuvasti jatkaa vaan nyt tottumuksesta?

Onkohan tossa ollu paljonkin kolareita. Jos siitä kovin moni vetää pysäkin kautta, niin oletettavasti kaikki eivät ole yhtä valppaina tilanteessa ja joku päivä vielä kolisee. Yritä siinä sit selittää, että "kun muutkin tekee". Tää lähinnä yleisenä huomiona, koska oot jo vastannu omalta kohdaltas tähän.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
En ymmärrä miksi tuosta bemarin kaistanvaihdosta pitäisi hermostua. Oletin että sinua siinä harmitti jokin koska tilanne olisi ollut sinulle vaikea. Turvavälisi näyttää turhan lyhyeltä minusta, siksi oletin sen haittaavan sinua ja siihen on helppo ratkaisu. Kaistanvaihto vasemmalta oikealle on ihan normaali tilanne liikenteessä. Miksi juuri sun eteesi ei saisi vaihtaa?

Ei kai sillä ole merkitystä perseileekö joku muu samalla tavalla kuin sinäkin perseilet?
En tiiä mua ainakin vituttaa ihmiset, jotka vilkulla oikeuttaa sen, että tunkevat ahtaaseen väliin jarruttelemaan. Vilkku päälle merkiksi siitä, että haluat vaihtaa kaistaa, anna taakse jäävälle autolle aikaa pidentää turvaväli ja vaihda sitten.

Edit: en tiedä - korjatkaa jos oon väärässä, mut jos taakse jäävä joutuu jarruttamaan lujasti ja joku ajaa hänen peräänsä, niin sakkoa saa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta luultavasti peräänajajien lisäksi tämä väliin tunkijakin?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
ja siis noi petikon rampit on älyttömän lyhyet mikä lisää halukkuutta ajaa tuosta pientareen kautta, varsinkin talvella kun jarrutusmatkat on pidempiä...

mutta en mä tuolta pientareelta "ohittamaan" lähde ja blokkaamaan muiden liikkumista sivusuunnassa
Tossa toi ramppi on 70-80m ja rajoitus 80Km auto pysähtyy 80km/h -0Km/h noin 25m matkalla ja sekunnin reaktioaika "kuljettaa" autoa 25m eli vaikka pysähtyisi 50m riittää.
Talvella tilanne voi olla pahempi, mutta silloin ei tota valkoista sulkuviivaakaan näe :)
Toisella puolen on (Länteen päin) sitten pahempi tilanne, jos ajalee laiskalla lutkulla. Meillä vaihtui aikoinaan auto tehokkaampaan sen takia :) piti koeajossa jarrutella, jotta pääsi väliin.
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
122
Ei tämä ihan kanssa-autoilija ole, mutta varokaahan poroja.



Kameralla poro näkyy selvästi, mutta omaan silmään sattui siinä vaiheessa kun lisävalojen keila osui siihen mistä aloinkin jarruttamaan. Nyt vain frame framelta etsimään virheitä toiminnasta :tup: Sen verran kovasti piti jarrutella, että citikka sytytti hätävilkut. Onni, että ajoin jalkakaasulla, vakkarilla jalat on ties missä monesti. Ja poro ei osunut.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 132
Voisko joku selittää mikä järki lisävaloissa jotka valaisee suunnilleen koko maakunnan? Ei enää suuntauksellakaan mitään väliä kun häikäisee kilometrikaupalla pitkillä suorilla
Ei tehokkaat lisävalot haittaa, jos niitä osaa käyttää. Moni tuntuu hankkivan ledipaneelin ja sitten käyttää pitkiä samaan tapaan kuin aiemmin jollain H4-hehkuilla. Tuloksena pitkät vaihdetaan lyhyille vastaantulijoiden kohdalla liian myöhään, pitkät lyödään kohtaamisen lopussa vastaantulijan silmille ja ajetaan perässä liian lähellä pitkät päällä.

Itsellä oli aika reilusti lisävaloja edellisen auton keulalla. Pyrin olemaan hyvin tunnollinen pitkien käyttäjä ja lisäksi vedin napin ohjaamon, josta sai pudotettua valotehoa selvästi. Pystyi ajamaan vielä vilkkaammillakin teillä pitkät päällä. Nykyisessä autossa on vähän maltillisemmat ja katsastuskelpoiset setit.

Tuossa oli yksi sankari lisävalojen kanssa taas. Itse vaihdoin lyhyille jo, kun vastaantulijan valot kajastivat mutkan takaa. Tuo vaihtoi lopulta vasta kun sai aimo annoksen oman autoni valoa silmille. Olin jo henkisesti valmis siihen, että molemmat ajaa kohtaamisen pitkät päällä. Tiedä sitten, mikä tuossakin oli taustalla. Ekan väläytyksen jälkeen luulisi jo kiinnittävän huomiota siihen, ajaako itse pitkillä. Lisävalojen kanssa pihalla olevia tuntuu kyllä olevan valitettavan paljon liikenteessä, eli siinä suhteessa tuo on vain yksi esimerkki.

 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 112
Ei tämä ihan kanssa-autoilija ole, mutta varokaahan poroja.



Kameralla poro näkyy selvästi, mutta omaan silmään sattui siinä vaiheessa kun lisävalojen keila osui siihen mistä aloinkin jarruttamaan. Nyt vain frame framelta etsimään virheitä toiminnasta :tup: Sen verran kovasti piti jarrutella, että citikka sytytti hätävilkut. Onni, että ajoin jalkakaasulla, vakkarilla jalat on ties missä monesti. Ja poro ei osunut.
Muutama vuosi sitten kävi tilanne jossa poro juoksi metsästä suoraan eteen satasen alueella. Osuma oli suunnilleen yhtä lähellä kuin tässä, mutta auto pysähtyi ennen poroa. En kyllä enää aja satasta poroalueella, ellei niitettyä reunaa ole ruhtinaallisesti.

Ei kai tuosta virhettä tarvitse löytää, mutta pari kilsaa tunnissa kovempi vauhti olisi sen sijaan ollut jo kolahduksen paikka. Pistää miettimään mikä on oma riski sietokyky, varsinkin jos kisoja tulee paljon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 742
Tervetuloa tuohon ramppiin seuraamaan liikennettä aamuisin, on kuule piennar ja pysäkki ahkerassa käytössä...
Se on muuten ihan helvetin ärsyttävää kun moottoriteiden(tai muiden vastaavien väylien joissa rampit) liittymäalueilla leikataan sulkuviivaa. Sotkee herkästi muiden ajolinjat ja aiheuttaa hämminkiä juuri siihen monen siirtymän kriittisimpään vaiheeseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 338
Ei tehokkaat lisävalot haittaa, jos niitä osaa käyttää. Moni tuntuu hankkivan ledipaneelin ja sitten käyttää pitkiä samaan tapaan kuin aiemmin jollain H4-hehkuilla. Tuloksena pitkät vaihdetaan lyhyille vastaantulijoiden kohdalla liian myöhään, pitkät lyödään kohtaamisen lopussa vastaantulijan silmille ja ajetaan perässä liian lähellä pitkät päällä.

Itsellä oli aika reilusti lisävaloja edellisen auton keulalla. Pyrin olemaan hyvin tunnollinen pitkien käyttäjä ja lisäksi vedin napin ohjaamon, josta sai pudotettua valotehoa selvästi. Pystyi ajamaan vielä vilkkaammillakin teillä pitkät päällä. Nykyisessä autossa on vähän maltillisemmat ja katsastuskelpoiset setit.

Tuossa oli yksi sankari lisävalojen kanssa taas. Itse vaihdoin lyhyille jo, kun vastaantulijan valot kajastivat mutkan takaa. Tuo vaihtoi lopulta vasta kun sai aimo annoksen oman autoni valoa silmille. Olin jo henkisesti valmis siihen, että molemmat ajaa kohtaamisen pitkät päällä. Tiedä sitten, mikä tuossakin oli taustalla. Ekan väläytyksen jälkeen luulisi jo kiinnittävän huomiota siihen, ajaako itse pitkillä. Lisävalojen kanssa pihalla olevia tuntuu kyllä olevan valitettavan paljon liikenteessä, eli siinä suhteessa tuo on vain yksi esimerkki.

Onneksi näihin kaiffareihin toimii yleensä tuo sinunkin omaksuma opetus eki kanki päälle vaan jossei väläytyksellä mene jakeluun. Itselle kerran tuli joku vastaan kanki päällä niin ihan hyvin näkee kun on itellä verneet päällä. :D
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Ei tehokkaat lisävalot haittaa, jos niitä osaa käyttää. Moni tuntuu hankkivan ledipaneelin ja sitten käyttää pitkiä samaan tapaan kuin aiemmin jollain H4-hehkuilla. Tuloksena pitkät vaihdetaan lyhyille vastaantulijoiden kohdalla liian myöhään, pitkät lyödään kohtaamisen lopussa vastaantulijan silmille ja ajetaan perässä liian lähellä pitkät päällä.

Itsellä oli aika reilusti lisävaloja edellisen auton keulalla. Pyrin olemaan hyvin tunnollinen pitkien käyttäjä ja lisäksi vedin napin ohjaamon, josta sai pudotettua valotehoa selvästi. Pystyi ajamaan vielä vilkkaammillakin teillä pitkät päällä. Nykyisessä autossa on vähän maltillisemmat ja katsastuskelpoiset setit.

Tuossa oli yksi sankari lisävalojen kanssa taas. Itse vaihdoin lyhyille jo, kun vastaantulijan valot kajastivat mutkan takaa. Tuo vaihtoi lopulta vasta kun sai aimo annoksen oman autoni valoa silmille. Olin jo henkisesti valmis siihen, että molemmat ajaa kohtaamisen pitkät päällä. Tiedä sitten, mikä tuossakin oli taustalla. Ekan väläytyksen jälkeen luulisi jo kiinnittävän huomiota siihen, ajaako itse pitkillä. Lisävalojen kanssa pihalla olevia tuntuu kyllä olevan valitettavan paljon liikenteessä, eli siinä suhteessa tuo on vain yksi esimerkki.

Kasarille peukut! Oliko se Gazebo?
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
879
Dr. Who kummassakin videossa melekosta toimintaa kaikilta... Ei tuo BMW kuski tee mitään kummallista kuitenkaan. Ajaa ihan normaalisti. Liittyy oikealle kun näkee sopivan paikan ja jarruttaa, koska hänen edessä ruvetaan liittymisen jälkeen jarruttamaan. Ainoastaan sinä tuossa suoritat laittoman manööverin poistumalla ennen poistumiskaistan alkua. Nopeuksiin en ota kantaa, koska itsekkin rajoituksia välillä rikon jonkin verran.

Toisessa videossa taas näkyy satasen lätkä ja et edes saa satasta vauhtia, tuohon transportteriin on kyllä matkaa melkoisesti. Audin kuljettaja ei tiedä itsekkään selvästikkään mitä tekee, varmaan räpläili puhelinta ja sitten viime tingassa jarruttaa. Teit oikein lähtemällä ohi kuitenkin lopuksi.

Kun katsoo tuota koko porukan ajamista noissa kahdessa videossa niin ei huhhuh, mieluummin ajelen Oulussa....
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Mitähän kohtaa et nyt ymmärtänyt, bemari tulee siihen mun eteen kun ajan 87km/h ja alkaa jarruttamaan jolloin jo ennen bussipysäkkiä mä olen jo joutunut pudottamaan nopeudesta kympin pois.

Laitan samalla ennen bussipysäkkiä vilkun päälle ja siirryn sivuun, joo kyllä liian aikaisin, mutta en halua roikkua siinä hanurissa kun toinen rämpyttää koko ajan jarruvaloja ja hidastaa, silti mun etäisyys pysyy koko ajan samana bemariin nähden ja lopulta kun erkanemiskaista alkaa niin mun nopeus on jo alle 75km/h ja bemari on loppuun asti selvästi mun edellä.

En missään vaiheessa yritä estää sitä saatikka ohittaa bemaria mistään, hidastan koko ajan kuten vasemmasta alalaidasta näkee...
Iso plussa vilkunkytöstä.

Mitä sen BMW kuskin olisi pitänyt tehdä,

BMW kuski käytti vilkkua, ennen kaistan vaihtoa,

Jos varoitti ensin jarruvaloilla ja sitten hiljensi varovasti niin ihan oikein tekee jos kontissa roikkuu joku, niin roikkujalle jää aikaa myös hiljentää.

Tavanominen sikailu, vilkkua vasta kun kaistalla, tai ei lainkaan, hiljentämine käsijarrulla tai ykköstä silmään, ettei vaan jarruvalot näy.

Videossa perässätulia valuttaa konttiin, ja vaikka olettaa edessäajan kääntyvän seuraavassa risteyksessä oikealle, ei ota tilaa, perässätulia vilkuttaa pysäkille, koukkaa pysäkille ja jatkaa lähestymistä hiljentämättä piennartapitkin.

BMW kuski teki myös "virheitä", ajoi ilmeisesti ylinopeutta vasemmallakaistalla, kaistanvaihdon jälkeen ei ottannut ripeästi turvaväliä eteen. Puolustukseksi, sovitti vasemmalla kaistalla nopeuden valittuun väliin, väli oli pieni ja ei häitköiden turvavälin ottamisessa, vaan teki sitä rauhassa varoittaen.


Tässä ei henkilökohtaista, vaan ihan videosta eri näkökantoja, ja arvostan sitä että rohkeasti postaa pidemmän pätkän ja avaa tilanteita kommenttein ja pystyy kommentoimaan ilman henkilökohtaisuutta.

Ja kyllä "kaikkia" ärsyttää jos joku tunkee nokan eteen puoliminuuttien ennen omaa poistumista tieltä. ja kaikki tekee virheitä ja ärsyttäviä juttuja.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Sori sähläys, olikin lisä kommentetja.
Mä hidastin koko ajan samaa vauhtia mitä bemari ja heti kun bemari laittaa vilkun päälle mun vauhti alkaa putoamaan kuten varmaan videosta huomaat, lisäksi bemari polkee jarrua kolme kertaa ilman syytä ja nopeus pudonnut 87 alle 75 ennen kuin ollaan edes erkanemiskaistalla ja itse olin koko ajan varautunut siihen että bemari tulee myös erkanemiskaistalle kuten ensimäisessä viestissä sanoin ja siksi pidin etäisyyttä yllä jalka jarrulla. Missään vaiheessa välimatka bemariin ei lyhene, vaan päinvastoin...
Videon perusteella, eli kommentoin sen perusteella.
BMWlla vilkku päällä kun tulee näkyviin videolla, sovittaa nopeuden jne. Sitä ei tiedetä miksi juuri tuon välin vaitis, ehkä näytti fiksulta, videon perusteella edessä päin tiheä jono, ehkä myös takana, joten tillanne ehkä alkoi näyttään ahtaaksi myöhemmäksi jättämisen kannalta.

lisäksi bemari polkee jarrua kolme kertaa ilman syytä ja nopeus pudonnut 87 alle 75 ennen kuin ollaan edes erkanemiskaistalla
Pakko sen on hiljentää kun tulee ahtaaseen väliin, ja vielä enemmän jos jono edessä hidastaa. Videon perusteella BMW kuski ei saanut videon aikana edessä olevaa riittävää väliä.

Ekä kuvaaja bemariin.

Jos pientareen kautta lähetään ohittamaan tuossa tilanteessa ja blokkaamaan niin kyllä, se on perseestä, mutta niinhän minä en tehnyt ja jos bemari olisi päättänytkin tulla siihen rampille, olisin vain aloittanut jarruttamisen aikaisemmin olinhan siihen jo varautunut.

Mitä tuolla pysäkille menolle ja pientareella ajolla haettiin, noin yleensä ja varsinkin tilanteessa missä olettaa sen BMW kuskin kääntyvän eteen ? Sori, näyttää enemmän ittuilulta bemarikuskille, jos ei oleta että tuon tapa ajaa tuossa.

Pysäkiltä tulia väistää muita, pientareelta tulia väistää muita, joten ei tuossa ole oikein ideaa, tai no se kun ajaa toisen kontissa ja edellä oleva jarruttaa niin ei aja perään.

Kysyitkö että miten tuossa olisi voinut ajaa, niin kerroit vilkunkäytöstä se kuullosti esimerkilliseltä, vilkun jälkeen hiljentään, varsinkin kun odotit että edelläolevakin kääntyy, eli jossain kohtaa hiljentää sen takia. Sitten vain viivojen mukaan erkanemiskaistalle.


ja siis noi petikon rampit on älyttömän lyhyet mikä lisää halukkuutta ajaa tuosta pientareen kautta, varsinkin talvella kun jarrutusmatkat on pidempiä...
Nyt videon perusteella näytti siltä että hiljentäminen aloitettettiin vasta erkanemiskaistalla.

Talvella ,noin yleistän, pidon hakeminen pussipysäkiltä tai pientareelta kuullostaa vähintään oudolta. lumi, sohjo kelillä vielä oudommalta.

Kesä syys keleillä henkilöautolla jos jarrutus jätetään noin myöhään ja kyse vain siitä että ei ajeta edelläajavan konttiin niin...

mutta en mä tuolta pientareelta "ohittamaan" lähde ja blokkaamaan muiden liikkumista sivusuunnassa
Se hienoa, haaste on myös se että miten edelläoleva sen ymmärtää. kontissa tullut auto enemmänkin lähestyy kuin loittoneen syvällä pientareella, niin voi vähän hämmentää , vaarana että tulee epäselvyyttä ajojärjestyksestä.

Toisekseen, pientareella saa ajaa hetkellisesti...
Ehkä lainlaatijat ei ole ajatellut ihan tuollaiseen tilanteeseen sitä lupaa käytettävän

Ja oli tai ei, niin nyt meidän pitäisi keksiä joku syy , hyöty, sille, ja sen jälkeen mietittävät ylittääkö riskit/haitat.

Ei nyt kuitenkaan ole kyse hitaasta mopoautosta joka helpottaa tilapäisesti ohittamista vilkkaassa liikenteessä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 366
Ehkä lainlaatijat ei ole ajatellut ihan tuollaiseen tilanteeseen sitä lupaa käytettävän
Tuo on tosiaan tarkoitettu niihin tilanteisiin kun edestä joku kääntyy vasemmalle ja jää odottamaan vastaantulijat, niin voi mennä kävelyvauhtia pientareen kautta ohi jatkaakseen suoraan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Minähän en valuttanut konttiin vaan jopa kasvatin etäisyyttä ja pudotin koko ajan nopeutta kun bemari polkee jarrua...
Ennen bemaria kuvaaja valutti pakettiautoa lähemmäksi, bemarin vaihtaessa kaistaa niin etäisyys bemariin ei kasvannut sille tasolle mitä se oli pakettiautoon.

Pointti bemarin toiminnassa oli se että miksi mennä hirveellä kiireellä ohi ja heti eteen jarrun kanssa kun ei ole aikomustakaan poistua tieltä?
En tiedä BMW kuskin päätöksen taustoja, videon perusteella oli vasemmalla kaista jonossa ja vaihtoi oikealle kaistalla. Voi oll aihan ittuilua, mutta jos käytös muuten näytti kohtuu mallikkaalta, niin ehkä hän vain vaihto oikealle kaistalle jos myöhemmin tarkoitus poistua tieltä, ja ajoissa alkoi katsomaan sopivaa paikkaa. Videon perusteella silmänkantamattomiin tihenevää jonoa, eli tilanne vain pahenisi myöhemmin.


Tuo toiminta on juuri sitä mikä aiheuttaa kehillä sen haitariliikkeen
Kyllä ehtottomasti, ja sitä pahempaa mitä huonommat turvavälit.

se oli myös se syy miksi en heti alussa lyönnyt jarruja kiinni ja pudottanut nopeutta sinne 60 ja tehnyt aktiivisesti lisää turvaväliä koska mun takana oli myös autoja jotka olisivat joutuneet hidastamaan enemmän = haitariliike lähtee liikkeelle.
Eli siellä takanakaan ei olut tilaa sille BMW kuskille.

Pidin jalan jarrulla hidastaen tasaisesti ja poistuin välistä pois mahdollisimman nopeasti jolloin takantulijoille tulee taas lisää tilaa...
Sori, arvostan ulosantiasi ja sitä että mietit asioita ja tekoja. Ja tässä en hae riitelyä, vaan hyvässä väittelyä.

On hyvin ahdistavaa jos takana joku tuuppaa, ja hyvä kuski alkaa miettiin myös sitä takanatuliaa.

Toki se BMW kuskin ajoitus kuvaajan reitin kannalta huono, mutta tuskin sitä arvasi, muuten olisi voinut siinä rinnalla ajella sen puoliminuuttia ja liittyä tilallesi. Siellä toki sen BMW takana tullut mersukuski olisi postaillut ketjuun videota ärsyttävästä BMW kuskista, miksei väistä.

Kertomasti mukaan takana oli joku kontissasi, eli sielläkkin mokattu, mutta ei kai se lähtenyt kuvaajaa ohittaan pysäkin, pientareen kohdalla. Ja tuossa päätöstä miettiessä joutuu myös pohtimaan että taivunkun pikkuhölmöyksiin sen takia että takana tuleva hölmöiliä häiriintyisi mahdollisimman vähän.

Liikenteessä päätökse nopeasti ja välillä tunteella.


Olen myös monta kertaa sanonut että noi rampit pitäisi poistaa tuosta kokonaan, ei palvele yhtään nykyisiä liikennemääriä vaan aiheuttaa juurikin tuota sumputtamista kun porukka hidastaa kehällä jo nopeuden alle 70 ja sitten menee lyhyelle rampille.
Välill postauksia joissa liianpitkät, mutta kannata ehdottomasti riittävän pitkiä poistumis ja liittymis kaistoja.

Nyt videolla hidastus tehtiin vasta poistumiskaistalla.

Jos ei ajettaisi kontissa, niin tuolla varsinaisella väylää voi ihan rauahassa hiljentää reilummin, eikä mitään haittaa takanatulijalle, jos on haittaa niin kyse ihan takanatulian mokasta ja saa ne kivetkin niskaan sieltä pientareelta.

Ja koska se jono hidasti muutenkin, niin kontissa roikkuva takanatulia jokatapauksessa joutuisi hiljentää.

Monet asiat joutuu ns päättämään etukäteen, jos ulosmittaa asioita tietoisesti, niin silloin on yllättävässä tilanteessa vähemmän pelivaraa.



Eli tässä nyt haen keskustelua, jos arvio että edelläoleva poistuu samasta liittymästä kuin itse, poistumiskaista lyhyt -> todennököisesti edelläoleva hiljentää ennen kääntymistä

Kannttaako silloin ulosmitata turvaväli, vai ennakoida.
Kannattaako turvaväli sijaan mennä pysäkille, pientareelle valmiiksi, jolloin pakoreittejä on lähinnä oja, varsinkin jos takaa tuuppaa joku niskaan.

Jos takaa joku tuuppaa niskaan, niin riskeeraanko muut ajamella pysäkinkautta pientareella, vai mahdollisimman turvallisesti seuraavan risteyksen .

Vilkun käyttö kuvaajalla oli erinomaista , jos takantulia ei siitä aavista aikeita ja reakoi, niin sitä takana tulia voi pitää vaarana.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Minähän en valuttanut konttiin vaan jopa kasvatin etäisyyttä ja pudotin koko ajan nopeutta kun bemari polkee jarrua...









Pointti bemarin toiminnassa oli se että miksi mennä hirveellä kiireellä ohi ja heti eteen jarrun kanssa kun ei ole aikomustakaan poistua tieltä? Tuo toiminta on juuri sitä mikä aiheuttaa kehillä sen haitariliikkeen ja lopulta jonon pää seisoo siellä takana, se oli myös se syy miksi en heti alussa lyönnyt jarruja kiinni ja pudottanut nopeutta sinne 60 ja tehnyt aktiivisesti lisää turvaväliä koska mun takana oli myös autoja jotka olisivat joutuneet hidastamaan enemmän = haitariliike lähtee liikkeelle. Pidin jalan jarrulla hidastaen tasaisesti ja poistuin välistä pois mahdollisimman nopeasti jolloin takantulijoille tulee taas lisää tilaa...

Ymmärrän että tuo poistuminen pientareen kautta näyttää videossa erikoiselta, mutta niin sitä muutkin tuossa käyttää, pointti siinä oli että mahdollisimman nopeasti pois ahtaasta välistä selvästi vilkku päällä alkavalle rampille, vaaraahan tuosta ei aiheutunut, mutta ymmärrän sen ettei sitä varsinaisesti ole tuohon tarkoitettu.

Ymmärrän myös että halutaan mennä ajoissa oikealle kaistalle että varmasti päästään poistumaan seuraavasta rampista, mutta viimeisessä kuvassa seuraavaan ramppiin on matkaa vielä 700m ja kohdassa missä bemari vaihtaa kaistaa on sinne rampille yli kilometri.

Olen myös monta kertaa sanonut että noi rampit pitäisi poistaa tuosta kokonaan, ei palvele yhtään nykyisiä liikennemääriä vaan aiheuttaa juurikin tuota sumputtamista kun porukka hidastaa kehällä jo nopeuden alle 70 ja sitten menee lyhyelle rampille.
Mun "analyysi" tästä on se, että bemarikuski näki vilkkusi oikealle ja päätti ettei takiasi hidasta ohittaen sinut, (koska oletti sinun joka tapauksessa jarruttavan) ja pakun nähdessään turvavälin pitääkseen jarrutti lievästi (joten sulle jäi aikaa reagoida).
Tosta, ettei tuossa pitäisi olla tota ramppia olen täysin eri mieltä kanssasi. Tollasenaan se kuitenkin "estää" ettei aleta jarruttamaan voimakkaasti jo Kehä 3:lla. Varsinkin kesällä toi tossa oleva 70-80m riittää todella hyvin, eikä ole mitään tarvetta hidastaa kuin vasta rampilla.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 437
Muissa autoilijoissa ärsyttää ihan överikirkkaat hälytysvalot. Ei mitään järkeä nykyisissä hälytysmajakoissa! Päivällä valoisassa kirkas vilkku on tietysti eduksi, mutta niissä pitäisi ehdottomasti olla joku hämärätunnistin ja liiketunnistin, paikallaan ollessa tai yöllä riittäisi murto-osa valotehosta. Viimeksi vitutti 10min sitten kun pyörälenkillä tuolla pimeässä vastaan lipui hiljakseen joku, ehkä ambulanssi, sellainen jumalaton joulukuusi, oli ihan joka kulmassa ja joka välissä ja katolla ja maskissa ja reunassa ja reunan vieressä vilkkua, että oli pysähdyttävä hetkeksi, ei voinut ajaa ohitse muuten. Tuollakaan ei edes selvästi ollut kiire mihinkään, miksi mahtoi edes vilkuttaa. Edellisen kerran vitutti aamulla moottoritiellä, joku leveän kuorman taka-auto. Helvetilliset ledistrobot taaksepäin, häikäisi ihan urakalla vaikka ei ollut edes pimeää, kyllä pienemmälläkin olisi pärjätty. Näillä keltaisen vilkun miehillä on varmaan sama kuin rekkakuskella lisä- ja äärivalojen kanssa, enempi on enempi.
Inhottava myös pimeässä ohittaa onnettomuuspaikkaa, jopa vaarallista, kun siellä on useampi piipaa-auto ja kaikilla vilkut päällä, luulisi heillä omakin työskentely häiriintyvän liiasta välkkeestä. Ihan sama näkyykö se valo 1km vai 15km päähän, kyllä ennen oli tämäkin asia paremmin, ei häikinyt liikaa transitin tai teenelosen katolta ja ihan riittävästi näkyi!:lol:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
396
Taas tuo talvi on tuloilaan ja korostuu nuo 100m aitojen ohittajat moottoritiellä. Aitajuoksussa kun jalka pitää saada hyvin nopeasti maahan esteen jälkeen jotta juoksu jatkuu heti. Liekkö näitä aitajuoksijoita on moottoriteillä paljon kun pitää palata ohituksen jälkeen samantien puskuria viistäen siihen eteen. Vaikka edessä eikä takana niin hänen kuin minunkaan ole ketään eikä kukaan. Kesällä se ei kiristä niipal. Mutta kun talvella sitä rapaa lentää muutenkin ja sitten sitä saa roppakaupalla lisää kun tullaan ihan siihen eteen. Voisi kai sitä peruutuspeiliä senverta enemmän vilasta että siihen ohittajan eteen on nyt edes 2 auton matka.. Mielummin 3-4. Tietty jos tulee tilanne tms niin ei pysty tätä noudattamaan se on ok. Mutta muuten.

Sitten taas ajoin moottoritietä cruisella ja ramppia pitkin tuli auto mikä jäi siihen minun rinnalle nysvää. Hän ei saanut kiihdytettyä, hidastettua tai edes vilkkua päälle. Kaista alkoi tällä loppumaan eikä mitään elettä ollut tehdä mitään. Minun oli pakko valjastaa kaikki 150 nuorikkoa töihin ja antaa hänelle paikka takanani. Edessäni eikä takanani ollut 50metrin matkalla kukaan. Senverta tunnen autoja että tielleliittyjän automalliin ei ole tainnut saada moottoreita jossa on alle 200hv. :lol: Että ei se ainakaan siitä ole kiinni.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
38
Joillain kuskeilla ei vaan hahmotuskyky riitä ymmärtämään tilaa ympärillään. Eli kaistaa pitäisi päästä vaihtamaan, ja juuri sillä nopeudella juuri siihen kohtaan missä on ainoa toinen ajoneuvo satojen metrien matkalla. Ei edes käväise mielessä painaa kaasua tai höllätä, joista kumpikin johtaisi tarvittavan tilan syntymiseen.

Kaikenlainen ennakointi on myös nähtävästi poissa muodista. Jokin aika sitten Kehä ykkösellä tehtiin öisin remonttia, jonka johdosta vain yksi kaista oli käytössä. Tästä varoitetaan ensin liikennemerkillä "kaistat päättyvät 700m", sitten sama 400m jne. Peräkkäisinä öinä todistin tapahtumaa jossa toimenpiteitä aiheutti vasta kaistalla ikävästi vilkkuva nuolivalo alle 20m päässä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Taas tuo talvi on tuloilaan ja korostuu nuo 100m aitojen ohittajat moottoritiellä. Aitajuoksussa kun jalka pitää saada hyvin nopeasti maahan esteen jälkeen jotta juoksu jatkuu heti. Liekkö näitä aitajuoksijoita on moottoriteillä paljon kun pitää palata ohituksen jälkeen samantien puskuria viistäen siihen eteen. Vaikka edessä eikä takana niin hänen kuin minunkaan ole ketään eikä kukaan. Kesällä se ei kiristä niipal. Mutta kun talvella sitä rapaa lentää muutenkin ja sitten sitä saa roppakaupalla lisää kun tullaan ihan siihen eteen. Voisi kai sitä peruutuspeiliä senverta enemmän vilasta että siihen ohittajan eteen on nyt edes 2 auton matka.. Mielummin 3-4. Tietty jos tulee tilanne tms niin ei pysty tätä noudattamaan se on ok. Mutta muuten.
Hyvässä uskossa olen sitä mieltä että se etäisyyden arvioiminen on vaikeaa, eli arvioivat väärin, eivät tiedä. Jos se jonka eteen kiilannut antaisi varoitusmerkin (vilauttaa valoja), niin ehkä jossain vaiheessa huomaavat ja korjaavat ajotapaa.

Toinen on sitten se joku taustapeili opetus, palaa kun näet taustapelilistä ohitettavan auton kokonaan, osalla autoja ja tilanteita se auto näkyy aika läheltä kokonaan ja jos on nopealiikkeissään ja pieni nopeusero niin sillä ohjeella kyllä voi vetää aika eteen. Jos ei jotain syytä, niin se turvaväli pitäisi jättää edessäkkin, ja motarilla, ohituskaistalla sen ei pitäisi olla ongelma, jos epävarma, niin vielä vähän lisää.

No, uskon että osalla se on vain tietoinen tapa, ne jotka ajaneet motarilla hitaasti, esim 80 tai 100 mukaan 120 alueella, niin etelä-Suomessa liioitellen yksi kymmenestä jättää väliä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 315
Kaikenlainen ennakointi on myös nähtävästi poissa muodista. Jokin aika sitten Kehä ykkösellä tehtiin öisin remonttia, jonka johdosta vain yksi kaista oli käytössä. Tästä varoitetaan ensin liikennemerkillä "kaistat päättyvät 700m", sitten sama 400m jne. Peräkkäisinä öinä todistin tapahtumaa jossa toimenpiteitä aiheutti vasta kaistalla ikävästi vilkkuva nuolivalo alle 20m päässä.
Tästä ollut ketjussa postauksia, myös sellaista tulikintaa että tyhmä lampaat menee jonoon, ja että pitäisi ajaa sinne päätyyn asti ja sitten kiilata muiden eteen.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
252
Taas tuo talvi on tuloilaan ja korostuu nuo 100m aitojen ohittajat moottoritiellä. Aitajuoksussa kun jalka pitää saada hyvin nopeasti maahan esteen jälkeen jotta juoksu jatkuu heti. Liekkö näitä aitajuoksijoita on moottoriteillä paljon kun pitää palata ohituksen jälkeen samantien puskuria viistäen siihen eteen. Vaikka edessä eikä takana niin hänen kuin minunkaan ole ketään eikä kukaan. Kesällä se ei kiristä niipal. Mutta kun talvella sitä rapaa lentää muutenkin ja sitten sitä saa roppakaupalla lisää kun tullaan ihan siihen eteen. Voisi kai sitä peruutuspeiliä senverta enemmän vilasta että siihen ohittajan eteen on nyt edes 2 auton matka.. Mielummin 3-4. Tietty jos tulee tilanne tms niin ei pysty tätä noudattamaan se on ok. Mutta muuten.
Joo nää jaksaa ihmetyttää, tuntuu että se toinen kaista polttaa alla.

Ärsyttää myös ne, jotka eivät noudata tietyöalueiden nopeusrajoituksia edes vähän sinne päin. Viime aikoina ollut esikaupunkialueella useampi, joka on mielenosoituksellisesti kaasuttanut ohi ja sitten ollaan kuitenkin seuraavissa valoissa peräkkäin :smoke:
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 270
Yleisemmin tuollaisissa kohdissa (yksi kaista käytössä) siellä on jopa se kilometrin-parin verran autoja kiltisti peräkkäin jonossa yhdellä kaistalla (kuinka kaukaa se on ilmoitettukaan ja parhaassa tapauksessa alkupäässä on ollut jo pakollinen ohjaus esim. oikeammanpuoleiselle kaistalle) mutta kummasti sieltä löytyy se yksi-kaksi autoilijaa jotka ovat sitä mieltä että kun tässä on kaksi kaistaa niin ohittaminen vasemmalta on tietysti järkevää ja tyhmäthän siinä jonottavat. Tai siis näin Turun päässä motarilla vaikka oikein erikseen on ollut kylttejäkin tietöistä tai vaikka onnettomuudesta.

Yksittäisen kerran on tainnut olla moottoripyöräpoliisi vahtimassa ja pientä vahingoniloa silloin saatoin kokea tilanteesta vaikka pidänkin tuota hivenen lapsellisena käytöksenä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 798
Viestejä
4 293 267
Jäsenet
71 723
Uusin jäsen
SamPeli

Hinta.fi

Ylös Bottom