- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 578
Itselle autokoulussa aikoinaan opetettiin että liikennevaloissa auton-mitta edelläolijaan.Puolen auton mitta on todella pitkä väli, ja ongelma. Usein kyse siitä, että kun niitä autoja mahtuu vähemmän siihen jonoon, niin se tukkii jo kääntyvien kaistaa. Eli sinne kääntyvien kaistalle ei edes pääse, vaan sieltä menee sitten vihreillä 3 autoa, kun voisi mennä 11. Eli pitkät välit tukkivat risteykset. Sama efekti, kun (Oulussa) kaikki ajavat jääräpäisesti sitä oikeaa kaistaa, vaikka eivät oikealle ole kääntymässä, tien vetokyvystä menetetään pahimmillaan lähes puolet. Ja kun risteykset tukeutuu, vaikutus on isompi.
Puoli metriä on se oikea väli, näinhän se opetettiin autokoulussakin. Useimmat jättää metrin tai yli, mutta ei minusta metrin välikään vielä kovin ongelma ole, moni pelkää niin kovin että voi sattua puskuri puskuria vasten.
Puolen metrin välilä jää juuri yhtä hyvä näkyvyys kuin 3 metrin välilläkin. Oikeastaan parempi, koska ollaan lähempänä liikennevaloja.
Perusteltiin sillä, että kun näet valojen vaihtuvan vihreäksi, niin voit samalla alkaa edetä. Ei tarvitse odottaa että edessä olija liikkuu.
Toinen pointti oli se, kun jätät välin eteen, niin on vielä mahdollista tehdä jotain, jos tulee yllättävä tilanne takana.
Esim. pääset mahdollisesti alta pois jos tilanne vaatii. Samoin U-käännöksen tekeminen onnistuu tarvittaessa, jos vaikka etummainen auto hajoaa paikalleen yms.