Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Oli kulkuneuvo mikä tahansa, niin et sä voi silmät kiinni vetää sitä omaa vauhtias eteenpäin oli edessä mitä tahansa ja oli kuka tahansa väistämisvelvollinen.
Ei tietenkään. Mutta ihan sama kuin vaikka jos näet mopon niin oletat että se kulkee noin sitä 45kmh tai vähän yli, traktori menee sen 40-60kmh, prätkä voi tulla mitä vauhtia vain, pyörän oletat kulkevan karkeasti tiettyjä nopeuksia, kävelijä kävelee jne jne. Aivoissa pitää olla tietty ennakko-odotus millä vauhdilla jokin kulkine voi liikkua. Vähentää "ai se olikin jo siinä" tyyppisiä ylläreitä ja helpottaa arviointia mihin väliin viitsii tunkea. Itse katon siis jo pyörän tyypistä karkeaa arviota miten sillä ajetaan. Sama prätkissä ja autoissa. Custom tuskin syöttää mutkia putket maata viistäen siinä missä joku supermoto vaan suhaa mutkat jarruttamatta koska mutka ei tunnu moisella miltään. Joku sporttikippo tai tuning kippo on huomattavasti todennäköisempi ajamaan kovempaa kuin perus Kia Rio jne jne.

EDIT: Se tosin on sanottava että spandexeillä tuota sokkona täysillä risteykseen "minä olen etuajo-oikeutettu" tyyliä näkee välillä hälyttävän paljon.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ei tietenkään. Mutta ihan sama kuin vaikka jos näet mopon niin oletat että se kulkee noin sitä 45kmh tai vähän yli, traktori menee sen 40-60kmh, prätkä voi tulla mitä vauhtia vain, pyörän oletat kulkevan karkeasti tiettyjä nopeuksia, kävelijä kävelee jne jne. Aivoissa pitää olla tietty ennakko-odotus millä vauhdilla jokin kulkine voi liikkua. Vähentää "ai se olikin jo siinä" tyyppisiä ylläreitä ja helpottaa arviointia mihin väliin viitsii tunkea. Itse katon siis jo pyörän tyypistä karkeaa arviota miten sillä ajetaan. Sama prätkissä ja autoissa. Custom tuskin syöttää mutkia putket maata viistäen siinä missä joku supermoto vaan suhaa mutkat jarruttamatta koska mutka ei tunnu moisella miltään. Joku sporttikippo tai tuning kippo on huomattavasti todennäköisempi ajamaan kovempaa kuin perus Kia Rio jne jne.

EDIT: Se tosin on sanottava että spandexeillä tuota sokkona täysillä risteykseen "minä olen etuajo-oikeutettu" tyyliä näkee välillä hälyttävän paljon.
Toivotaan, ettei onnettomuuksia satu. Kuitenkin suuri osa autoilijoista mieltää suojatien hitaiden kulkijoiden turvaksi.
Jos sinne joku paahtaa 30-40km/h ottaa kyllä toivottavasti "tietoisen riskin" tulla ylijajetuksi. Ehkäpä tuossa olisi lainsäätäjälläkin miettimisen paikkaa, varsinkin kun sinne vielä tunkevat sähköpotkulaudatkin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Toivotaan, ettei onnettomuuksia satu. Kuitenkin suuri osa autoilijoista mieltää suojatien hitaiden kulkijoiden turvaksi.
Jos sinne joku paahtaa 30-40km/h ottaa kyllä toivottavasti "tietoisen riskin" tulla ylijajetuksi. Ehkäpä tuossa olisi lainsäätäjälläkin miettimisen paikkaa, varsinkin kun sinne vielä tunkevat sähköpotkulaudatkin.
Ihan siis jo suojatien lähestymistä ajoin takaa. Eli se kun katsot kuskin penkiltä risteystä lähestyvää ajoneuvoa ja pikaisesti teet karkean arvion miten kovaa tuo voisi tulla ja jos tuossa katsot että esim kävelijä on vielä x matkan päässä joten ei ehdi mitenkään alle kun taas jos arvioit esim pyöräilijää tuo nopeuden hahmottaminen voi olla huomattavasti vaikeampaa ja siksi pitää tajuta että pyörä voi lähestyä risteystä huomattavasti kovempaa kuin moni tuntuu ajattelevan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ihan siis jo suojatien lähestymistä ajoin takaa. Eli se kun katsot kuskin penkiltä risteystä lähestyvää ajoneuvoa ja pikaisesti teet karkean arvion miten kovaa tuo voisi tulla ja jos tuossa katsot että esim kävelijä on vielä x matkan päässä joten ei ehdi mitenkään alle kun taas jos arvioit esim pyöräilijää tuo nopeuden hahmottaminen voi olla huomattavasti vaikeampaa ja siksi pitää tajuta että pyörä voi lähestyä risteystä huomattavasti kovempaa kuin moni tuntuu ajattelevan.
Joo ymmärsin, mutta toivon todella pyöräilijöiden ymmärtävän kuinka "hullun rohkeaa" on tulla kovalla vaudilla suojatielle. Jos et ole siinä autoilijan näkökentässä ja hän varoo muita autoja ja liikkujia... sitä vaan ajaa päälle vaikka ei niin tarkoituksella teekkään.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Ihan siis jo suojatien lähestymistä ajoin takaa. Eli se kun katsot kuskin penkiltä risteystä lähestyvää ajoneuvoa ja pikaisesti teet karkean arvion miten kovaa tuo voisi tulla ja jos tuossa katsot että esim kävelijä on vielä x matkan päässä joten ei ehdi mitenkään alle kun taas jos arvioit esim pyöräilijää tuo nopeuden hahmottaminen voi olla huomattavasti vaikeampaa ja siksi pitää tajuta että pyörä voi lähestyä risteystä huomattavasti kovempaa kuin moni tuntuu ajattelevan.
Niin ja samalla pitää pyöräilijän ymmärtää että ei voi alamäkeen lasketella 40km/h ja olettaa että autoilija siinä sekunnissa hoksaa kuinka lujaa sieltä oikein tullaan. Yhteispeliä katsos, sillä pääsee pitkälle eikä tartte myöhemmin herätä sairaalasta vaikka kuinka oikeassa olisikin ollut.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Niin ja samalla pitää pyöräilijän ymmärtää että ei voi alamäkeen lasketella 40km/h ja olettaa että autoilija siinä sekunnissa hoksaa kuinka lujaa sieltä oikein tullaan. Yhteispeliä katsos, sillä pääsee pitkälle eikä tartte myöhemmin herätä sairaalasta vaikka kuinka oikeassa olisikin ollut.
As said, itse ymmärrän tuon oikein hyvin kun suhaan fillarilla, sähköpotkulaudalla kuin autollakin. Moni vain joillakin noista ajava ei vain tajua sitä miten mikäkin laite kulkee tai käyttäytyy.

EDIT: Tarkennuksena vielä tuohon miten pitää arvioida myös minkälainen kulkine jollakin on alla (minkä tyyppinen/mallinen pyörä, mopo, auto jne). Itse esim joudun omalla kipolla olemaan varuillani ettei jengi tajua että saatankin valoista/risteyksestä lähtiessä ollakin yhä siinä rinnalla enkä kaukana takana vaikka olisin kiihdyttänyt vain puolella kaasulla kun ajattelevat ehtivänsä kiihdyttää eteen jotta voivat vaihtaa kaistaa eteeni eivätkä taakseni. Tämä sen takia että kippo on vain Fiesta joka ei juuri perusmallista muodoiltaan yms eroa joten helppoa missata että kyseessä on se tehomalli siinä missä vaikka V8 Mustangin (tai joku muu ärhäkämmän näköinen/kuuloinen kippo) nähdessään moni on heti siinä ajatuksessa että tuon eteen on turha yrittää vaan jättäydytään taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 290
Onko sähköpotkulaudalla tms hilppeellä kulkija jalankulkija vai rinnastuuko pyöräilijään? Risteyksissä tms suojatien jatkeellahan näitä toki väistetään, mutta mites sitten ne tilanteet kun autoilija ajaa etuajo oikeutettuna suoraan suojatien yli, jolloin esim. pyöräilijän kuuluu väistää ellei taluta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 355
Onko sähköpotkulaudalla tms hilppeellä kulkija jalankulkija vai rinnastuuko pyöräilijään? Risteyksissä tms suojatien jatkeellahan näitä toki väistetään, mutta mites sitten ne tilanteet kun autoilija ajaa etuajo oikeutettuna suoraan suojatien yli, jolloin esim. pyöräilijän kuuluu väistää ellei taluta?
Pyöräilijän säännöt yli 15km/h kulkevilla laitteilla.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Pyöräilijän säännöt yli 15km/h kulkevilla laitteilla.
Tästähän tuleekin mielenkiintoisia tilanteita, kun nuo Tierit sun muut saattavat alueen ja kellonajan mukaan mennä ihan mitä vain nopeutta väliltä 10-25km/h. Tulkitaanko laite yli 15km/h kulkevaksi, jos se on ohjelmallisesti rajoitettu menemään hitaammin? Eli onko määräävä tekijä se teoreettinen maksiminopeus?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 355
Tästähän tuleekin mielenkiintoisia tilanteita, kun nuo Tierit sun muut saattavat alueen ja kellonajan mukaan mennä ihan mitä vain nopeutta väliltä 10-25km/h. Tulkitaanko laite yli 15km/h kulkevaksi, jos se on ohjelmallisesti rajoitettu menemään hitaammin? Eli onko määräävä tekijä se teoreettinen maksiminopeus?
"Toisessa luokassa ovat kevyet sähköajoneuvot kuten juuri sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h."
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
"Toisessa luokassa ovat kevyet sähköajoneuvot kuten juuri sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h."
Tämä juuri on se tulkinnanvaraiseksi jäävä juttu. Etenkin kun tuo lainaus ei ole lakitekstiä ja on muutenkin hyvin heikosti muotoiltu.

Ohjelmallisesti rajoitettuja ovat ne jalankulkua avustavaksi luokiteltavat hitaat laitteetkin, siis oletuksena yleensä. Olisi ollut ihan fiksua rajoittaa kännipotkulaudat hitaimmillaan noin 17 km/h, jolloin mitään epäselvyyttä ei voisi syntyä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Näissä paikoissa on kyllä yleensä kolmio, joka tarkoittaa, että kaikkea risteävää liikennettä pitää väistää. Ei se suojatie sinänsä merkitse mitään.
Kelasin viestejä takaisin päin hahmottaakseni mistä näistä paikosita puhutaan.

Kirto/liikenne ympyrästä kai lähti, jos postuessa ei kärkikolmiota.

Muuta suojatien edessä on kärkikolmio tai ei ole, ja vaikka olisikin niin ei suojatiellä yleensä menee jalankulkijoita ja pyörätien jatkeella polkupyöräilijöitä. Voi sieltä toki tulla monelaista ajoneuvoa hurjallakkin nopeudella, mutta ihan kaikkeen ei yleensä varauduta, jos ei jotain merkkejä sellaisesta.

Kolmio kai vielä nykyäänkin voi olla siellä kevyenliikenteen väylällä.

Polkupyörän saa toki lihasvoimalla kulkeen lujaakin, mutta ilman lihasvoimaa "polkypyörillä" taitaa se 25 katto olla lähellä totuutta, eikä sekään tarkoita että joka kohtaa olisi hyvä tilanne nopeus.

Autoilija luonollisesti arvioi eri ajoneuvojen mahdollisia nopeuksia, vähän riippuen asennosta, värityksestä, asustuksesta, kypäräkamerasta jne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tämä juuri on se tulkinnanvaraiseksi jäävä juttu. Etenkin kun tuo lainaus ei ole lakitekstiä ja on muutenkin hyvin heikosti muotoiltu.

Ohjelmallisesti rajoitettuja ovat ne jalankulkua avustavaksi luokiteltavat hitaat laitteetkin, siis oletuksena yleensä. Olisi ollut ihan fiksua rajoittaa kännipotkulaudat hitaimmillaan noin 17 km/h, jolloin mitään epäselvyyttä ei voisi syntyä.
kai se on se rakenteellinen nopeus silti mikä vaikuttaa, esim 50cc mopo on mopo vaikka kulkis max30
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
kai se on se rakenteellinen nopeus silti mikä vaikuttaa, esim 50cc mopo on mopo vaikka kulkis max30
Vaan moni noista laillisista sähköpotkulaudoista on vain ohjelmallisesti rajoitettu. Samoin kun mopoissa on rajottimet ja muuttuvat laillisiksi. Olisi legit mielenkiintoista tietää mihin kategoriaan nuo vuokralaudat lasketaan 15kmh rajoituksen ollessa voimassa. Normaalisti ilman rajoitusta rinnastetaan polkupyörään mutta mites kun rajoitin on päällä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Näissä paikoissa on kyllä yleensä kolmio, joka tarkoittaa, että kaikkea risteävää liikennettä pitää väistää. Ei se suojatie sinänsä merkitse mitään.
Sinne suojatielle tullaan myös autolla risteyksestä päin (eli sieltä etuajo-oikeutetulta alueelta) ja autoilijan resurssit hahmottaa mitä ko. tilanteessa tapahtuu ovat rajalliset... siihen kun tulee vielä pyöräilijä 30-40km/h.
Minusta pyöräilijä ottaa tuolloin hullun riskin.
Yleensä autoilija seuraan noissa tilanteissa muita autoja ja jalankulkijoita... minusta pyöräilijöitä pitää asiasta varoittaa... se että "olin oikeassa" ei paljon lohtua suo, jos/kun sukulaiset käyvät sairaalassa pahimmillaan koomassa olevaa pyöräilijää tervehtimässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
kai se on se rakenteellinen nopeus silti mikä vaikuttaa, esim 50cc mopo on mopo vaikka kulkis max30
Näissä moottorittomaksi ajoneuvoksi laskettavissa kevyissä sähköajoneuvoissa on sellainen ero mopoon tai muuhun moottoriajoneuvoon, että niitä ei ole rekisteröity. Mikä siis on rakenteellinen nopeus? Yleisesti erilaiset 25 km/h Suomen markkinoille rajoitetut laitteet kulkevat esimerkiksi 30 km/h tai 40 km/h. Ne on siis suunniteltu ja valmistettu kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h. Kaikkien tunnettujen tulkintojen mukaan nämä ovat laillisia ja hyväksyttäviä kevyitä sähköajoneuvoja, kun ne on valmistajan tai käyttäjän toimesta ohjelmallisesti rajoitettu. Samaan tapaan mopotkin on rajoitettu - yleensä ne soveltuvat rakenteensa puolesta turvallisesti paljon suurempiin nopeuksiin.

Vielä kun kevyt sähköajoneuvo saa ihan vapaasti olla vaikka omavalmisteinen yksittäiskappale kuten polkupyöräkin, sitä ei tarvitse tyyppihyväksyä tai rekisteröidä. Osien ei tarvitse olla minkään normin mukaisia vaan riittää että massa, muoto ja ulkomitat sopivat rajoihin, teho ja nopeus ovat normin puitteissa, ajoneuvossa äänimerkki, jarru, minimivalot ja -heijastimet.

Rakenteellinen nopeus on monella tavalla väärä termi. Kevyellä sähköajoneuvolla on vain suurin nopeus(jossa sähkömoottori vetää tai avustaa).

Miten tämä palaa ketjun aiheeseen? Lainsäädäntö kaipaa tarkennusta, jotta känniääliöiden jalkakäytävällä skuuttaus ei ole jatkossa joissakin tapauksissa laillista. Tässä on toki työtapaturman tai ilkikurin vaara, ja saatamme saada kiusaksi jonkin haitallisen typerän kiellon. Riittävä toimenpidehän olisi rajata 15 km/h jalkakäytävällä sallitut laitteet siten, ettei potkulauta tai muu moottoripyörän tapainen kahdella peräkkäisellä pyörällä varustettu niihin lukeudu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Näissä moottorittomaksi ajoneuvoksi laskettavissa kevyissä sähköajoneuvoissa on sellainen ero mopoon tai muuhun moottoriajoneuvoon, että niitä ei ole rekisteröity. Mikä siis on rakenteellinen nopeus? Yleisesti erilaiset 25 km/h Suomen markkinoille rajoitetut laitteet kulkevat esimerkiksi 30 km/h tai 40 km/h. Ne on siis suunniteltu ja valmistettu kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h. Kaikkien tunnettujen tulkintojen mukaan nämä ovat laillisia ja hyväksyttäviä kevyitä sähköajoneuvoja, kun ne on valmistajan tai käyttäjän toimesta ohjelmallisesti rajoitettu. Samaan tapaan mopotkin on rajoitettu - yleensä ne soveltuvat rakenteensa puolesta turvallisesti paljon suurempiin nopeuksiin.

Vielä kun kevyt sähköajoneuvo saa ihan vapaasti olla vaikka omavalmisteinen yksittäiskappale kuten polkupyöräkin, sitä ei tarvitse tyyppihyväksyä tai rekisteröidä. Osien ei tarvitse olla minkään normin mukaisia vaan riittää että massa, muoto ja ulkomitat sopivat rajoihin, teho ja nopeus ovat normin puitteissa, ajoneuvossa äänimerkki, jarru, minimivalot ja -heijastimet.

Rakenteellinen nopeus on monella tavalla väärä termi. Kevyellä sähköajoneuvolla on vain suurin nopeus(jossa sähkömoottori vetää tai avustaa).

Miten tämä palaa ketjun aiheeseen? Lainsäädäntö kaipaa tarkennusta, jotta känniääliöiden jalkakäytävällä skuuttaus ei ole jatkossa joissakin tapauksissa laillista. Tässä on toki työtapaturman tai ilkikurin vaara, ja saatamme saada kiusaksi jonkin haitallisen typerän kiellon. Riittävä toimenpidehän olisi rajata 15 km/h jalkakäytävällä sallitut laitteet siten, ettei potkulauta tai muu moottoripyörän tapainen kahdella peräkkäisellä pyörällä varustettu niihin lukeudu.
No lisähupina tulisi mm autoilijoiden vaikeus arvioida eri lautojen nopeudet. Kuski ajattelee viikonloppuyönä että jaa laudat kulkee 15kmh kun taas jengi jolla on oma lauta voivat ajaa yhä sitä 25kmh. Kaiken järjen mukaan tuo rakenteellinen nopeus ei muuttuisi selkeyden nimissä mutta suomen lainsäädäntö näistä on niin raakile että en yllättyisi että joku keksisi tulkita sitä niin että öisin ajettaisiinkin jalkakäytävällä "turvallisuuden" nimissä....

Ja tosiaan tuo rakenteellinen nopeus ei eroa mitenkään siitä että suomessa myydään mopoja jotka voi rekisteröidä ulkomailla kevareiksi tai jotka on samalla tapaa elektronisesti rajoitettu 45kmh nopeuteen. Viimeisin sähköpotkulautani joka oli laillinen kulki ilman rajoituksia 50kmh+. Yhtälailla se mopoissa on helpoimmillaan että katko johto x tai irroita se liittimesta ja tadaa rajoitin on ohitettu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
No lisähupina tulisi mm autoilijoiden vaikeus arvioida eri lautojen nopeudet. Kuski ajattelee viikonloppuyönä että jaa laudat kulkee 15kmh kun taas jengi jolla on oma lauta voivat ajaa yhä sitä 25kmh.
Joo. Jos ja kun tällaisen ajattelun takia sattuu jokin vahinko tai vaaratilanne, niin sehän kyllä kuuluu sekä tänne että tyhmyysketjuun.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
57
Kun auton perässä on valkoinen opetuskolmio, on se punainen vaate mustille bemareille ja valkoisille audeille. Pitää päästä opettamamaan miten auto kulkee. SIlti ne reppanat ovat taas seuraavissa valoissa melkein rinnalla. Ei 30 km/h tai 40 km/h alueella kaupungin keskustassa paljon auta vaikka olisi kuinka matalaa profiilia renkaissa ja takana isoa putkea.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Kivempi se on valoista lähteä opetusauton edestä kuin takaa kuitenkin. Usko pois. Vaikka ajan mustalla bemarilla töissä pääsääntöisesti, niin en silti kiusaa opetuskolmiolla varustettuja autoja. Toki kiroilen autossani.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 355
Kun auton perässä on valkoinen opetuskolmio, on se punainen vaate mustille bemareille ja valkoisille audeille. Pitää päästä opettamamaan miten auto kulkee. SIlti ne reppanat ovat taas seuraavissa valoissa melkein rinnalla. Ei 30 km/h tai 40 km/h alueella kaupungin keskustassa paljon auta vaikka olisi kuinka matalaa profiilia renkaissa ja takana isoa putkea.
Autokoulun autoilla näkee välillä niin onnettomia suorituksia, ettei ihme jos joku haluaa ohi.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Muistetaan nyt se että ollaan kaikki oltu joskus niitä onnettomia opetusautoilijoita ja muut on kironneet meidän onnettomia suorituksia.
Niin on, mitä sitten? Täytyisi väkisin kärsiä muiden huonoista taidoista sen jälkeen kun ei enää tarvitse kärsiä omista huonoista taidoista? Joku kiusanteko taas erikseen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Joo ohittaminen erikseen ja mielenosoitus (peräpuskurissa kiinni roikkuminen, kiilaaminen, tööttäily ja valojen vilkuttelu ymv.) erikseen. Ensimmäinen ok, jälkimmäinen ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 590
Yleensä autoilija seuraan noissa tilanteissa muita autoja ja jalankulkijoita
Eli toimii täysin väärin. On havainnointikyvyssä vikaa jos näkee autoja ja jalankulkijoita, muttei pyöräilijöitä.
minusta pyöräilijöitä pitää asiasta varoittaa... se että "olin oikeassa" ei paljon lohtua suo, jos/kun sukulaiset käyvät sairaalassa pahimmillaan koomassa olevaa pyöräilijää tervehtimässä.
Tämä lässytys on aivan turhaa ja tarpeetonta - sekä suorastaan asennevammaista. Tässä keskustellaan siitä miten autoilijoiden tulisi toimia.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Eli toimii täysin väärin. On havainnointikyvyssä vikaa jos näkee autoja ja jalankulkijoita, muttei pyöräilijöitä.

Tämä lässytys on aivan turhaa ja tarpeetonta - sekä suorastaan asennevammaista. Tässä keskustellaan siitä miten autoilijoiden tulisi toimia.
Itseasiassa autoilijat keskittyy huomioimaan vaan muita autoja, edes kävelijöitä ei huomata. Tuohan on ihan normaalia ihmisen aivojen toimintaa, että havainnoidaan vaan niitä oleellisia asioita ja autolla ajaessa ne on etupäässä ne muut autot. Aina voi olla että "pitäis" sitä ja tätä, mutta aivot ei aina toimi niinkuin "pitäis" ja sille ei tavallaan voi mitään. Aivot ei ole oikein suunniteltu autolla ajamiseen. Toki tietoisesti voi yrittää havainnoida aivan kaiken, mutta se rasittaa aivoja entistä enemmän ja silloin varsinkin jää jotain huomaamatta aivan varmasti eikä siitä ajamisesta varmaan muutenkaan tule mitään. Tuon takiahan autokoulussakin aluksi se ajaminen tuntuu niin vaikealta, kun aivot eivät vielä ole oppineet sitä mitkä asiat ovat oleellisia ja mitkä ei ja tuntuu että pitää liian montaa asiaa yrittää yhtä aikaa tehdä ja huomioida.

Tämä asia olisi hyvä tiedostaa niin autoilijana kuin muunakin liikenteen käyttäjänä. Sen takia onkin hyvä aina välillä muistuttaa asiasta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Itseasiassa autoilijat keskittyy huomioimaan vaan muita autoja, edes kävelijöitä ei huomata. Tuohan on ihan normaalia ihmisen aivojen toimintaa, että havainnoidaan vaan niitä oleellisia asioita ja autolla ajaessa ne on etupäässä ne muut autot. Aina voi olla että "pitäis" sitä ja tätä, mutta aivot ei aina toimi niinkuin "pitäis" ja sille ei tavallaan voi mitään. Aivot ei ole oikein suunniteltu autolla ajamiseen. Toki tietoisesti voi yrittää havainnoida aivan kaiken, mutta se rasittaa aivoja entistä enemmän ja silloin varsinkin jää jotain huomaamatta aivan varmasti eikä siitä ajamisesta varmaan muutenkaan tule mitään. Tuon takiahan autokoulussakin aluksi se ajaminen tuntuu niin vaikealta, kun aivot eivät vielä ole oppineet sitä mitkä asiat ovat oleellisia ja mitkä ei ja tuntuu että pitää liian montaa asiaa yrittää yhtä aikaa tehdä ja huomioida.

Tämä asia olisi hyvä tiedostaa niin autoilijana kuin muunakin liikenteen käyttäjänä. Sen takia onkin hyvä aina välillä muistuttaa asiasta.
Pyydän... mene ja luovuta korttisi lähimmälle poliisiasemalle. Fakta on että ei ole vain että "pitäis" kyetä havainnoimaan. Ne PITÄÄ havainnoida tai yrittää havannoida huomattavasti tehokkaammin kuin kuvailemasi perusteella. Jos ajaminen on noin raskasta aivoille niin julkiset on keksitty.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Pyydän... mene ja luovuta korttisi lähimmälle poliisiasemalle. Fakta on että ei ole vain että "pitäis" kyetä havainnoimaan. Ne PITÄÄ havainnoida tai yrittää havannoida huomattavasti tehokkaammin kuin kuvailemasi perusteella. Jos ajaminen on noin raskasta aivoille niin julkiset on keksitty.
Sun olisi ehkä parempi luovuttaa oma korttisi jos tosiaan luulet, että olet joku übermensch jolla on kehittyneemmät aivot kuin muilla. Todennäköisesti ei ole ja sinultakin jää monta jalankulkijaa, pyöräilijää ja moottoripyöräilijää jatkuvasti huomaamatta ja on vain ajan kysymys ennen kuin teilaat sellaisen tuolla asenteella.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Sun olisi ehkä parempi luovuttaa oma korttisi jos tosiaan luulet, että olet joku übermensch jolla on kehittyneemmät aivot kuin muilla. Todennäköisesti ei ole ja sinultakin jää monta jalankulkijaa, pyöräilijää ja moottoripyöräilijää jatkuvasti huomaamatta ja on vain ajan kysymys ennen kuin teilaat sellaisen tuolla asenteella.
En todellakaan ole muita fiksumpi ja otan sen huomioon mutkia ja risteyksiä lähestyessä. Voin ajaa ne kovaa, mutta jos havaitsen mitään lähestyvää tai näkyvyys on yhtään heikko himmaan heti... Muistutan, tässä tosiaan leikitään hengillä ja sinun mielestä "pitäis" havainnoida mutta on rankkaa aivoille eikä pysty...
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
En todellakaan ole muita fiksumpi ja otan sen huomioon mutkia ja risteyksiä lähestyessä. Voin ajaa ne kovaa, mutta jos havaitsen mitään lähestyvää tai näkyvyys on yhtään heikko himmaan heti... Muistutan, tässä tosiaan leikitään hengillä ja sinun mielestä "pitäis" havainnoida mutta on rankkaa aivoille eikä pysty...
En sanonut noin. Sen, että aivot ei aina toimi niinkuin "pitäis", tiedostaminen on tärkeätä nimenomaan sen takia, että tajuaisit auton kuskina tai muuna liikenteen käyttäjänä hidastaa ja/tai ottaa se toisen katseen varmistaaksesi että mitään ei jäisi huomaamatta. Jos luotat siihen, että huomaat kaiken aina, niin se vaan johtaa siihen, että jotain jää jossain vaiheessa näkemättä ja jälkikäteen ihmetellään miten se ei voinut huomata vaikka katsoi suoraan kohti.

Se mikä on liian rankkaa on, kun yrittää havainnoida aivan kaiken, aivan kaiken aikaa. Ihan syystä aivot tätä optimointia tekee ja jossain määrin pitää kuitenkin tämän antaa tapahtua että jaksat keskittyä myös loppumatkan. Ne tarkemmat havainnoinnit pitää käyttää niissä tilanteissa missä sitä todella tarvitaan. Mutta silloinkin pitää pitää mielessä, että aivot voi olla optimoidussa tilassa ja varmistaa että eihän siellä nyt oikeasti ole ketään vaikka ekalla vilkaisulla siltä vaikutti.

Sama kannattaa muistaa myös toisena osapuolena, voi olla että sinua ei huomattu vaikka se toinen katsoi sinua suoraan päin. Se toinen osapuoli voi olla käyttäjä @Pyrres joka tulee tuhatta ja sataa ja luulee huomaavansa kaiken...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 590
Toki tietoisesti voi yrittää havainnoida aivan kaiken, mutta se rasittaa aivoja entistä enemmän ja silloin varsinkin jää jotain huomaamatta aivan varmasti eikä siitä ajamisesta varmaan muutenkaan tule mitään.
Kyllä itse ainakin yritän tietoisesti havainnoida aina kaiken ja keskittyä siihen ettei mikään tilanne pääse tulemaan yllätyksenä. Tämä siis kaupungissa. Ei tuota vireyttä tietenkään jossain maantiellä pitkää siivua istuessa jaksa pitää yllä, mutta siellä nyt ei lähtökohtaisesti kevyttä liikennettä jatkuvasti ole tiellä poukkoilemassa.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Kyllä itse ainakin yritän tietoisesti havainnoida aina kaiken ja keskittyä siihen ettei mikään tilanne pääse tulemaan yllätyksenä. Tämä siis kaupungissa. Ei tuota vireyttä tietenkään jossain maantiellä pitkää siivua istuessa jaksa pitää yllä, mutta siellä nyt ei lähtökohtaisesti kevyttä liikennettä jatkuvasti ole tiellä poukkoilemassa.
Nojoo, pitää toki "yrittää" tuolla tavalla aina havainnoida mahdollisimman paljon. Mutta ei siihen oikeasti pysty kovinkaan pitkään ja sinunkin havainnointi on todennäköisesti hyvinkin valikoivaa vaikka luulet havainnoineesi kaiken. Se on vaikea vielä huomata sellaisia asioita, jotka jäivät sinulta huomaamatta, joten et edes tiedä mitä et huomannut.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Rautalangasta vielä, että tämähän ei ole sitten mikään lupa ajella miten sattuu tai joku vastuunvapautuskortti. Tämä vaan on asia, mikä kannattaa pitää mielessä olit sitten liikenteessä autolla, kävellen, polkupyörällä tai millä tahansa, ja kummaltakin kannalta. Siltä kannalta, että itse käytät sen lisähetken että huomioit vielä vähän tarkemmin ja varmemmin. Sekä siltä kannalta, että et luota siihen, että toiset tienkäyttäjät sinut aina huomaa vaikka kuinka "pitäis".
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Itseasiassa autoilijat keskittyy huomioimaan vaan muita autoja, edes kävelijöitä ei huomata. Tuohan on ihan normaalia ihmisen aivojen toimintaa, että havainnoidaan vaan niitä oleellisia asioita ja autolla ajaessa ne on etupäässä ne muut autot. Aina voi olla että "pitäis" sitä ja tätä, mutta aivot ei aina toimi niinkuin "pitäis" ja sille ei tavallaan voi mitään. Aivot ei ole oikein suunniteltu autolla ajamiseen. Toki tietoisesti voi yrittää havainnoida aivan kaiken, mutta se rasittaa aivoja entistä enemmän ja silloin varsinkin jää jotain huomaamatta aivan varmasti eikä siitä ajamisesta varmaan muutenkaan tule mitään. Tuon takiahan autokoulussakin aluksi se ajaminen tuntuu niin vaikealta, kun aivot eivät vielä ole oppineet sitä mitkä asiat ovat oleellisia ja mitkä ei ja tuntuu että pitää liian montaa asiaa yrittää yhtä aikaa tehdä ja huomioida.

Tämä asia olisi hyvä tiedostaa niin autoilijana kuin muunakin liikenteen käyttäjänä. Sen takia onkin hyvä aina välillä muistuttaa asiasta.
Aivot kyllä jättävät huomiotta valtavan määrän ympärillä tapahtuvia asioita, mutta ei se nyt sitä tarkoita, että autoon astuessaan jotenkin automaattisesti näkisi vain autoja. Sitä näkee mitä ymmärtää etsiä. Jos autoilija asennoituu siten, että liikenteessä on vain autoja, niin eipä sitä sitten muita huomaakaan. Mikään ei kuitenkaan estä havainnoimasta kaikkia muitakin. Kyllä minä ainakin pystyn (ja joudun) muistuttamaan itseäni jokaista risteystä lähestyessä, mistä eri suunnista mitäkin tielläliikkujia saattaa ilmestyä. Ainoa havainnointia todella haittaava asia autossa ovat auton rakenteista aiheutuvat näköesteet. Muu on ihan vaan pelkkää kuskin välinpitämättömyyttä.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Itseasiassa autoilijat keskittyy huomioimaan vaan muita autoja, edes kävelijöitä ei huomata. Tuohan on ihan normaalia ihmisen aivojen toimintaa, että havainnoidaan vaan niitä oleellisia asioita ja autolla ajaessa ne on etupäässä ne muut autot. Aina voi olla että "pitäis" sitä ja tätä, mutta aivot ei aina toimi niinkuin "pitäis" ja sille ei tavallaan voi mitään. Aivot ei ole oikein suunniteltu autolla ajamiseen. Toki tietoisesti voi yrittää havainnoida aivan kaiken, mutta se rasittaa aivoja entistä enemmän ja silloin varsinkin jää jotain huomaamatta aivan varmasti eikä siitä ajamisesta varmaan muutenkaan tule mitään. Tuon takiahan autokoulussakin aluksi se ajaminen tuntuu niin vaikealta, kun aivot eivät vielä ole oppineet sitä mitkä asiat ovat oleellisia ja mitkä ei ja tuntuu että pitää liian montaa asiaa yrittää yhtä aikaa tehdä ja huomioida.

Tämä asia olisi hyvä tiedostaa niin autoilijana kuin muunakin liikenteen käyttäjänä. Sen takia onkin hyvä aina välillä muistuttaa asiasta.
Kun kokemusta tulee lisää niin kyllä sitä näkee ne muutkin liikkujat kuin vaan autot. Toki parikymppisenä voi ne jalankulkijat ja fillaristit jäädä näkemättä. :psmoke:
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Kun kokemusta tulee lisää niin kyllä sitä näkee ne muutkin liikkujat kuin vaan autot. Toki parikymppisenä voi ne jalankulkijat ja fillaristit jäädä näkemättä. :psmoke:
Itseasiassa tuo on melkein päinvastoin. Autoilijan uran alussa sitä näkee kaiken eli vähän liikaakin. Sitten kun on ajanut pitempään aivot optimoituu tarkemmin siihen mitä siellä liikenteessä kohtaa. Etenkin siis kokeneempien kuskien olisi huomioida tämä asia eikä mennä pelkästään tottumuksella.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Itseasiassa tuo on melkein päinvastoin. Autoilijan uran alussa sitä näkee kaiken eli vähän liikaakin. Sitten kun on ajanut pitempään aivot optimoituu tarkemmin siihen mitä siellä liikenteessä kohtaa. Etenkin siis kokeneempien kuskien olisi huomioida tämä asia eikä mennä pelkästään tottumuksella.
Noh, mulla se on mennyt toisin päin. Ehkä sun tosiaan pitäis luovuttaa korttisi jos et vaan kerta kaikkiaan huomaa muita liikenteessä. Tai ajaa hiljempaa vauhtia. Tai ostaa silmälasit.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Noh, mulla se on mennyt toisin päin. Ehkä sun tosiaan pitäis luovuttaa korttisi jos et vaan kerta kaikkiaan huomaa muita liikenteessä. Tai ajaa hiljempaa vauhtia. Tai ostaa silmälasit.
En sanonut ettenkö itse huomaisi. Tai siis sama pätee tietenkin itseeni ja sen takia pyrin käyttää extravarovaisuutta liikenteessä kohdissa, joissa sitä mielestäni tarvitaan, mukaan lukien silloin kun olen liikkeellä jollain muulla kuin autolla.

Enkä usko sinullakaan on übermenschin aivoja vaan ne toimii ihan samalla tavalla kuin muillakin. Tuo tapasi ajaa on aika vaarallinen, jos luotat että aina huomaat kaiken täydellisesti. Ehkä sun kannattaisi ennemmin luovuttaa korttisi.
 
Viimeksi muokattu:

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
En sanonut ettenkö itse huomaisi. Tai siis sama pätee tietenkin itseeni ja sen takia pyrin käyttää extravarovaisuutta liikenteessä kohdissa, joissa sitä mielestäni tarvitaan.

Enkä usko sinullakaan on übermenschin aivoja vaan ne toimii ihan samalla tavalla kuin muillakin. Tuo tapasi ajaa on aika vaarallinen, jos luotat että aina huomaat kaiken täydellisesti. Ehkä sun kannattaisi ennemmin luovuttaa korttisi.
Jep, olen vaarallinen ja mun pitäisi antaa korttini pois kun pystyn huomioimaan muuta liikennettä paremmin. Oikein ja papukaijamerkki vielä päälle. :thumbsup:
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Jep, olen vaarallinen ja mun pitäisi antaa korttini pois kun pystyn huomioimaan muuta liikennettä paremmin. Oikein ja papukaijamerkki vielä päälle. :thumbsup:
En usko, että pystyt. Tuo tekee sinusta vaarallisen, jos luulet että pystyt. Turvallisempaa on myöntää, että aivot eivät aina toimi niinkuin "pitäis" vaan välillä niitä pitää tietoisesti muistaa käskyttää.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
En usko, että pystyt. Tuo tekee sinusta vaarallisen, jos luulet että pystyt. Turvallisempaa on myöntää, että aivot eivät aina toimi niinkuin "pitäis" vaan välillä niitä pitää tietoisesti muistaa käskyttää.
Ei tartte käskyttää aivoja. Jotkut ovat vaan niin hyviä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Onpas täällä taas keskustelua. On ihan tieteellinen fakta, että aivot suodattavat pois valtaosan siitä informaatiosta mitä ne esim. liikenteessä havainnoivat. Se on alitajuinen prosessi, ei mikään tietoinen valinta.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Onpas täällä taas keskustelua. On ihan tieteellinen fakta, että aivot suodattavat pois valtaosan siitä informaatiosta mitä ne esim. liikenteessä havainnoivat. Se on alitajuinen prosessi, ei mikään tietoinen valinta.
Oli miten oli, niin jos liikenteessä jää kakarat fillareillaan huomaamatta, niin pitää miettiä onko se ajaminen se oma juttu vai pitäiskö vaihtaa julkisiin.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Oli miten oli, niin jos liikenteessä jää kakarat fillareillaan huomaamatta, niin pitää miettiä onko se ajaminen se oma juttu vai pitäiskö vaihtaa julkisiin.
Jos toi olis kriteerinä, niin autolla ei vois ajaa kukaan. Edes se bussikuski, joka tuota "julkista" ajais.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Jo pitkään täällä satakunnassa näkee tulee vastaan kymmeniä autoja pitkät valot päällä päivänvalon aikaan..Eikä millään suostu vaihtaa lyhkäsille. No itellä on xenonit joten saavat maistaa omaa lääkettään
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 525
Viestejä
4 165 366
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom