Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Kuka muutenkaan syö autossa tai pakko saada pitää jotain kahvikuppia koelaudalla :facepalm:
Aika moni joka tekee töitä autossa. Varsinkin "itse yrittäjät" joiden ei tarvitse niin huolehtia oikeista lounastauoista, jne. Toki nämä harvemmin ajelee työpäiviään jollain 5 sek 0-100 autoilla muutekaan ja pakuissa tuppaa olemaan paljon, ja syviä, mukitelineitä. :D
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Ei ole sellaista autoa nyt millä viitsisi radalle mennä (yaris hybrid ja LandCruiser) mutta kyllä eri ratoja on kierretty satoja kierroksia, prätkällä sitten ajon mennä, suosittelen kaikille. :tup:

Onneksi muija on sellainen että osaa käyttää kaasua kunnolla ja sekin aina kiroaa kun jengi nysvää edessä...
Ei tuo Yaris Hybrid 1,5? mikää mopo ole. 0-100km/h 9,7s, Suzuki Swicts 13,7s, Virata 10,2 . Teoreettisia manuaaleista saatuja nopeuksia..
Omani vastaava kuin sinulla. Tuolla vanhemmat liikenteessä kiintyy 0-100 pahimmillaan 20 s. ( OT Et voi Yariksellasi kaasupohjassa em. rataa kiertää.)
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 237
Kun ajaa kesäisin useimmiten prätkällä, joka kiihtyy 3,5 sekunnissa sataseen, niin tuntuu, ettei autolla voi oikein mitenkään kiihdyttää liiaksi. Mutta kun antaa kiertää rajoittajalle saakka ja kakkosella kelaa 90 km/h tauluun, niin kyllä sieltä aina tilaa löytyy. Tosin nyt kun on autossa automaatti, niin se on vähän vaikeampaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei tuo Yaris Hybrid 1,5? mikää mopo ole. 0-100km/h 9,7s, Suzuki Swicts 13,7s, Virata 10,2 . Teoreettisia manuaaleista saatuja nopeuksia..
Omani vastaava kuin sinulla. Tuolla vanhemmat liikenteessä kiintyy 0-100 pahimmillaan 20 s. ( OT Et voi Yariksellasi kaasupohjassa em. rataa kiertää.)
Mulla on se vanha koppanen yaris
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Ei ainakaan taajamassa tai kaupungeissa kenenkään pitäisi kääntyillä sellaisilla vauhdeilla, etteikö tavarat pysyisi kojelaudalla (siis kuvainnollisesti jos siellä nyt jotain tavaraa sattuisi olemaan).
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei ainakaan taajamassa tai kaupungeissa kenenkään pitäisi kääntyillä sellaisilla vauhdeilla, etteikö tavarat pysyisi kojelaudalla (siis kuvainnollisesti jos siellä nyt jotain tavaraa sattuisi olemaan).
Sehän riippuu kuinka jyrkkä mutka, neljän kympin tiellä en kyllä juuri mihinkään jarruttele ellei nyt satu olemaan suojatietä tms risteystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Mun auton virallinen 0-100 lukema on 28 s. Itse mitattuna vetämättä kierrokset aivan tappiin mutta korkealle 35 s. Silti on aina kerennyt mukaan liikennevirtaan, toki välillä taakse muodostuu jonoa liikennevaloista lähtiessä tai kääntyessä maantielle kun auto ei vain kiihdy.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 281
Mun auton virallinen 0-100 lukema on 28 s. Itse mitattuna vetämättä kierrokset aivan tappiin mutta korkealle 35 s. Silti on aina kerennyt mukaan liikennevirtaan, toki välillä taakse muodostuu jonoa liikennevaloista lähtiessä tai kääntyessä maantielle kun auto ei vain kiihdy.
No mutta sentään kiihtyy sinne sataseen. :tup:
Kun aika monella tohelolla auto ei satasen nopeutta saavuta lainkaan, vaikka olisi mikä Porsse alla.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Mun auton virallinen 0-100 lukema on 28 s. Itse mitattuna vetämättä kierrokset aivan tappiin mutta korkealle 35 s. Silti on aina kerennyt mukaan liikennevirtaan, toki välillä taakse muodostuu jonoa liikennevaloista lähtiessä tai kääntyessä maantielle kun auto ei vain kiihdy.
Ihan vaan mielenkiinnosta, minkähän merkkisellä ja millä koneella tuollaisiin kiintyvyyksiin päästään?
Et ehkä kovin usein ole Petikon kehä 3 länteen liittymästä ruuhkaasikoina liittynyt?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Ihan vaan mielenkiinnosta, minkähän merkkisellä ja millä koneella tuollaisiin kiintyvyyksiin päästään?
Et ehkä kovin usein ole Petikon kehä 3 länteen liittymästä ruuhkaasikoina liittynyt?
VW T4 1,9TD moottorilla. 68 hevosvoimaa.

Joo, en ole kovin usein tuosta littynyt, mutta muutaman kerran, tosin ruuhka-ajan ulkopuolella.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
VW T4 1,9TD moottorilla. 68 hevosvoimaa.

Joo, en ole kovin usein tuosta littynyt, mutta muutaman kerran, tosin ruuhka-ajan ulkopuolella.
Hyvä tietää, niin osaa jättää kunnon välin ennenkuin perääsi lähtee, tai siis lähinnä odottaa milloin pääset sinne oikealle kaistalle kelaamaan sitä vauhtia lisää :)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Mulla sama Paku eikä ongelmaa kuten yllä jo mainitsinkin.
Et ilmeiseti ruuhka-aikoina ole käynyt Petikon ST1:llä tankaamassa. Siitä saa todella kiihdyttää pakullasi kohtuu tiukkaan U-mutkaan. Googlen map:n katunäkymä näyttää (vedä se keltanen ukko tien päälle) hyvin mikä tilanne siinä oikein on. Kuvissa näkyy 2-kuorma-autoa n. 33m välein ja niiden takana jono jatkuu.

Ne kun katsoo ymmärtää hyvin, ettei aroista kuskeista "kivalta" tunnu liittyä n.90Km/h kulkevaan jonoon.
Niin ja" Pohjoisen mielille" hyvä esimerkki miksi "Etelän miehet" survoutuu pieniin väleihin. :)
Tuossa kyllä annetaan yleensä se tila kunhan vaan uskaltaa mennä.

Tämä viesti siis meille kaikille.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 237
VT1:ltä eli Turunväylältä Kehä II:lle lännen suuntaan liityttäessä on myös lyhyt kiihdytyskaista. Vaikka rajoitus on kyseisessä kohdassa 60 km/h, niin toisille se liittyminen näyttää olevan vaikeaa. Vauhdin sovittamiseen voi käyttää kaasua tai jarrua, mutta se "neppaaminen" moottorijarrutuksen kanssa ja ilman vilkkua vasemmalle ei kyllä hommaa yhtään helpota.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Käys kokeilemassa:

Paikanpäällä mutka on paljon jyrkempi kuin kuvissa ja jyrkkään ylämäkeen pitäisi jaksaa suht lyhyellä kaistalla. Riittävällä koneella kesäkelillä kyllä tehtävissä, mutta veikkaisin 90 hp Clion piiputtavan mäkeen. Tuossa hyvin harva auto liittyy satasta, tiputtivat ilmeisesti sen takia tuon suorankin nopeutta 80 km/h, kun oli jatkuvaa vaaratilannetta. Toki eipä se ongelmakohtaan auttanut, kun porukka ottaa ennakkoa 100 km/h rajoitukseen tasaisella suoralla... Ohikulkutiellä on muutama muukin "mielenkiintoinen" kiihdytyskaista, varsinkin Tampereentien lähistöllä. Liian monta liittymää joka suuntaan.
En ole vuosiin tuosta mennyt, mutta kyllä siinä saa polkea. Mutka kruunaa tuon lyhyen kiihdytyskaistan. Eihän tuo sinun postaama paikka vaikuta kovin ihmeelliseltä.

Google Maps
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Kannattaa palautella kortit trafille jos yllä olevan kaltaisissa on pienintäkään ongelmaa edes talvella, noistahan pääsee vaikka T4 porterilla (45kW, 60hv) hyvin sekaan vaikka olisi kontti täynnä sementtisäkkejä. Molemissa saanee tavanomaisella perheautolla 150-160hv varmasti päiväsakkovauhdit jollei nyt ihan korttia pois jo tuossa kiihdytyskaista osuudella.

Ymmärtäisin kitinän jos paikat olisi jotain tämmöisiä (ko. tiellä näitä on "lukematon" määrä), ja vaikka paikalla on 80 rajoitus niin ei ole mitään hirveän erikoista että kaikki ajaa 120km/h. Tommoisessa saa alkaa portteriakin polkemaan jo ihan tosissaan :).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
En ole vuosiin tuosta mennyt, mutta kyllä siinä saa polkea. Mutka kruunaa tuon lyhyen kiihdytyskaistan. Eihän tuo sinun postaama paikka vaikuta kovin ihmeelliseltä.

Google Maps
Lyhyt ja lyhyt onhan tuossa peräti 180 metriä kiihdytyskaistaa. Hämeenlinnanväylältä löytyy muutamia lähes puolet lyhyempiä kiihdytyskaistoja.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Kannattaa palautella kortit trafille jos yllä olevan kaltaisissa on pienintäkään ongelmaa edes talvella, noistahan pääsee vaikka T4 porterilla (45kW, 60hv) hyvin sekaan vaikka olisi kontti täynnä sementtisäkkejä. Molemissa saanee tavanomaisella perheautolla 150-160hv varmasti päiväsakkovauhdit jollei nyt ihan korttia pois jo tuossa kiihdytyskaista osuudella.

Ymmärtäisin kitinän jos paikat olisi jotain tämmöisiä (ko. tiellä näitä on "lukematon" määrä), ja vaikka paikalla on 80 rajoitus niin ei ole mitään hirveän erikoista että kaikki ajaa 120km/h. Tommoisessa saa alkaa portteriakin polkemaan jo ihan tosissaan :).
Käy koittamassa talvella sillä 60hv pakulla täyteen lastattuna, kun tuossa saa polkea perkeleesti jo kesällä. Talvella tuota mutkaa ei voi ajaa kovaa, jolloin pitää kiihdyttää lähes nollasta ja jos survot liikaa niin sutii, jos keli on kohillaan. Mistä sinä sen rajoituksen kehität rampista tulevana autoilijana, jos kylttiä ei ole, en itsekään tiedä onko se 100km/h vai onko sitä tiputettu myöhemmin tuohon kohtaan.

edit Urheilujuomalla oli vaikutusta asiaan, mutta auto pysyi tallissa koko suorituksen ajan, ilman kylttiä tietysti 80km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kannattaa palautella kortit trafille jos yllä olevan kaltaisissa on pienintäkään ongelmaa edes talvella, noistahan pääsee vaikka T4 porterilla (45kW, 60hv) hyvin sekaan vaikka olisi kontti täynnä sementtisäkkejä. Molemissa saanee tavanomaisella perheautolla 150-160hv varmasti päiväsakkovauhdit jollei nyt ihan korttia pois jo tuossa kiihdytyskaista osuudella.

Ymmärtäisin kitinän jos paikat olisi jotain tämmöisiä (ko. tiellä näitä on "lukematon" määrä), ja vaikka paikalla on 80 rajoitus niin ei ole mitään hirveän erikoista että kaikki ajaa 120km/h. Tommoisessa saa alkaa portteriakin polkemaan jo ihan tosissaan :).
Eihän tossa mitään ole. Pysähtyy STOP merkin kohdalle ja lähtee sitten kun voi, veikkaan, että paikalliset siirtyvät vasemmalle kaistalle herkästi noissa paikoin. Turistit sitten enemmän ja vähemmän kauhuissaan, jos tollaisiin liittymiin eksyvät. Em. Petikon liittymä on siinä mielessä pahempi, että arat kuskit tehottomalla autolla joutuvat arpomaan toimintamallinsa (pysähtyykö vai ei).
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
125
Tänään tuli todistettua kahdesti alinopeutta motarille liittymisiä. Luulin kiihdyttäessä jättäneeni hyvän turvavälin edellä liittyvään, ja edelleen kiihdytyskaistan lähestyessä loppuaan löysin itseni 70km/h köröttelevän persiistä kiinni. Sama toistui sitten hetken kuluttua, kun eteen tulee kiihdytyskaistalta <80kmh ajava, satasen alueella.

Toinen tässäkin ketjussa esiintynyt tapahtuma tuli samalla reissulla todistettua takaa katsoen. Vasemmalla mentiin 120km/h, oikealla satasta. Edessä 80km/h pullonkaula. Odotin itse maltilla tilaa vasemmalta, takanani ajava laittoi myös vilkun päälle hyvissä ajoin. Ja keskelle sitä vasemman kaistan 120km/h jonoa, jonne kumpikaan meistä ei kehdannut mennä, posauttaa 1sek vilkutuksella edestäni pikkuautolla joku 100km/h vauhdeilla. Jarruvalot vilkkuivat, enkä olisi ihmetellyt jos olisi muitakin valoja välkkynyt.

On tuo melkoista elämää kyllä tien päällä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
No kyllä sillä autolla pitää uskaltaa ajaa niin, että mukit ei kestä kojelaudalla.
Ei nyt kyse mistään uskaltamisesta.

Samoin monet rampit joilla poistutaan on sellaisia, että mukit ei kyllä kojelaudalla pysy, jos ajetaan kuten kuuluisi, eli ei jarrutella ennekuin ollaan kokonaan siellä rampilla.
Mikä tämä juttu.

Missä motarilla rampin alussa mutka, siis niin ajoissa että sitä mutkaa ennen ei ehdi asiallisesti hiljentään.

Monethan alkaa himmailemaan jo hyvissä ajoin ennen rampille siirtymistä noiden lyhyempien ramppien kohdalla. Aiheuttaa ihan turhaa pumppausliikettä jonossa kun siinä aletaan hidastelemaan ennen aikojaan.
Lasketko rampiksi sen erkanemiskaista, yleensä sitä on siinä jonkin verran ennen kuin tulee se kessunmerkki , ei siinä pitäisi pumppausta tulla, erkanevat hiljentävät kaikki, ja vaikka joku nostaisi jalan kaasulta ennen kaistanvaihtoa, niin jos perässä tuleva suoraan jatkavaa pitäisi haitata, jos ei ole töppäillyt turvaväleissä.

Jos joku höllää motarilla kilometriä ennen, niin siinä ei taida olla kyse kaarreajosta.

Kyllä ne ramppien ongelmat yleensä tulee siitä, että sitä nopeutta ei ole riittävästi. Kun nopeus on riittävä, niin kohtuu pieneenkiin väliin sopii. Jos ei ole riittävästi nopeutta niin silloin on ongelmia sopia joukkoon.
Kuvauksessasi ongelma on turvavälit, liittyjä joutuu sitten kärsiin muiden töpeistä.

Yleensä sen asiallisen vaihdin saaminen ei vaadi kaarteessa kohellusta, mutta jos se ajoneuvo ei ole motarikelpoinen ja sinne pitää tunkea, tai jos tie suunnittelussa töpätty, niin kaikki tehtävä turvallisuuden eteen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Karma on kyllä hieno, ajelen väljässä jonossa vasenta kaistaa kehällä suurinta sallittua 90km/h mittarissa kun taakse tulee keskivartalolihava ukko vilkuttelemaan valoja vrs octavialla, tässä vaiheessa päätin että siinähän vilkuttelee että jos on noin kiire niin menkööt oikealta ohi. Niinhän se meni uhmakkaasti kun tietyö alkoi ja vauhti piti pudottaa 60km/h niin hän kiilasi väkisin välistä keskisormi pystyssä ja torvi soiden, harmi vain että moottoripyörä poliisi (siviili) sattui olemaan siinä yksi auto taaempana ja 100m kiihdytyksen jälkeen veti poliisi juntin tiensivuun, tuli niin hyvä fiilis että kerrankin osui kohdalle :tup:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Ei nyt kyse mistään uskaltamisesta.
No viitsimisestä/kehtaamisesta tms. Ei se nyt voi olla niin ettei kehtaa ajaa riitävän reippaasti, koska kahvimuki ei kestä kojelaudalla.

Mikä tämä juttu.

Lasketko rampiksi sen erkanemiskaista, yleensä sitä on siinä jonkin verran ennen kuin tulee se kessunmerkki , ei siinä pitäisi pumppausta tulla, erkanevat hiljentävät kaikki, ja vaikka joku nostaisi jalan kaasulta ennen kaistanvaihtoa, niin jos perässä tuleva suoraan jatkavaa pitäisi haitata, jos ei ole töppäillyt turvaväleissä.

Jos joku höllää motarilla kilometriä ennen, niin siinä ei taida olla kyse kaarreajosta.
No joissakin näistäkin, osa tarkoittamistani rampeista on varsinaisten moottoriteiden ulkopuolella, mutta kuitenkin nelikaistaisilla teitä. Niin ongelma tulee kuskista jota ne rampit pelottaa ja liian aikaisesta himmailusta. Sitten kun sattuu olemaan riittävästi liikennettä, vaikutus ulottuu yllättävän pitkälle, koska kaikki perässä tulevatkin joutuvat hiljentämään.

Kuvauksessasi ongelma on turvavälit, liittyjä joutuu sitten kärsiin muiden töpeistä.
Yleensä sen asiallisen vaihdin saaminen ei vaadi kaarteessa kohellusta, mutta jos se ajoneuvo ei ole motarikelpoinen ja sinne pitää tunkea, tai jos tie suunnittelussa töpätty, niin kaikki tehtävä turvallisuuden eteen.
Kuka tässä mistään koheltamisesta on puhunut? Kun niitä isoja turvavälejä ei ole ruuhka-aikaan ja tämä on yleisesti tiedossa, niin kyllä se ongelma johtuu siitä kuljettajasta, joka ei älyä/osaa/kehtaa/uskalla kiihdyttää kunnolla. Kahvimuki ei vaan missään minulla olevassa autossa pysy kojelaudalla, jos ajan ihan normaalisti vähän jyrkemmän rampin.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
864
Karma on kyllä hieno, ajelen väljässä jonossa vasenta kaistaa kehällä suurinta sallittua 90km/h mittarissa kun taakse tulee keskivartalolihava ukko vilkuttelemaan valoja vrs octavialla, tässä vaiheessa päätin että siinähän vilkuttelee että jos on noin kiire niin menkööt oikealta ohi. Niinhän se meni uhmakkaasti kun tietyö alkoi ja vauhti piti pudottaa 60km/h niin hän kiilasi väkisin välistä keskisormi pystyssä ja torvi soiden, harmi vain että moottoripyörä poliisi (siviili) sattui olemaan siinä yksi auto taaempana ja 100m kiihdytyksen jälkeen veti poliisi juntin tiensivuun, tuli niin hyvä fiilis että kerrankin osui kohdalle :tup:
Tuli hyvä mieli jo pelkästään tämän lukemisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Mua alkoi vaan vituttaa. Ei ole maailman turvallisimpia päätöksiä alkaa provota jo valmiiksi kierroksilla olevaa kuskia. Sitä en tiedä mitä väljä jono tarkoittaa ja millä kehällä, mutta keksin kyllä nopeasti tieosuuksia, missä 85 km/h todellinen aiheuttaisi ärtymystä/jonoa vasurille. Tätä siis tarkastelen vain siitä näkökulmasta, että itse en halua kerätä ko. idiootin kaltaisia raivoajia taakseni ja ajan sen mukaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mua alkoi vaan vituttaa. Ei ole maailman turvallisimpia päätöksiä alkaa provota jo valmiiksi kierroksilla olevaa kuskia. Sitä en tiedä mitä väljä jono tarkoittaa ja millä kehällä, mutta keksin kyllä nopeasti tieosuuksia, missä 85 km/h todellinen aiheuttaisi ärtymystä/jonoa vasurille. Tätä siis tarkastelen vain siitä näkökulmasta, että itse en halua kerätä ko. idiootin kaltaisia raivoajia taakseni ja ajan sen mukaan.
Mä aloitan ilmeisesti tän väännön uudestaan sun kanssa?

Jos mä ajan vasenta kaistaa kehä 3 väljässä jatkuvassa jonossa kuten siellä aina on jonoa ruuhka-aikana ja yksi pässi tulee taakse riehumaan niin siinä ei ole mitään provoamista. Ohittaminen siinä tilanteessa kun tietyöt oli alkamassa ei hyödytä ketään kun yhtään sen nopeampaa siellä ei pääse etenemään, päinvastoin kun ihmiset rupesi jo hidastamaan.

Jos 85km/h TODELLISTA aiheuttaa ärtymystä liikenteessä 80 alueella niin suosittelen kortin palauttamista.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Mua alkoi vaan vituttaa. Ei ole maailman turvallisimpia päätöksiä alkaa provota jo valmiiksi kierroksilla olevaa kuskia. Sitä en tiedä mitä väljä jono tarkoittaa ja millä kehällä, mutta keksin kyllä nopeasti tieosuuksia, missä 85 km/h todellinen aiheuttaisi ärtymystä/jonoa vasurille. Tätä siis tarkastelen vain siitä näkökulmasta, että itse en halua kerätä ko. idiootin kaltaisia raivoajia taakseni ja ajan sen mukaan.
No jo on taas jos oman nopeuden ja kaistan pitäminen on provoamista. Ei kyllä kehällä (I ?) vasemmalla kaistalla yli 80 ajaminen ole sellaista, että siitä kenenkään pitäisi alkaa höyryämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Mä aloitan ilmeisesti tän väännön uudestaan sun kanssa?

Jos mä ajan vasenta kaistaa kehä 3 väljässä jatkuvassa jonossa kuten siellä aina on jonoa ruuhka-aikana ja yksi pässi tulee taakse riehumaan niin siinä ei ole mitään provoamista. Ohittaminen siinä tilanteessa kun tietyöt oli alkamassa ei hyödytä ketään kun yhtään sen nopeampaa siellä ei pääse etenemään, päinvastoin kun ihmiset rupesi jo hidastamaan.

Jos 85km/h TODELLISTA aiheuttaa ärtymystä liikenteessä 80 alueella niin suosittelen kortin palauttamista.
No jo on taas jos oman nopeuden ja kaistan pitäminen on provoamista. Ei kyllä kehällä (I ?) vasemmalla kaistalla yli 80 ajaminen ole sellaista, että siitä kenenkään pitäisi alkaa höyryämään.
No se takana tullut provosoitui tuosta puuhastelusta, eikö? "Minä en sitä ohi päästä" päätös ei ole tietoista provoamista? Minusta on ihan vitun typerää tietoisena tahallisena ratkaisuna kerätä tuollaisia rattiraivoajia sinne peräpeiliin, onnettomuuden kerjäämistä, ei mitään muuta. Kyllä sen verran pitää olla tilanneälyä liikenteessä, että voi ymmärtää aiheuttavansa riskiä/ärsytystä vaikka kaiken tekee "oikein". Samassa läjässä kaikki kuitenkin ootte sitten kun se idiootti saa sen mällin aikaiseksi esim. juuri kuvatun kaltaisella manoveerilla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
No se takana tullut provosoitunut tuosta puuhastelusta, eikö? "Minä en sitä ohi päästä" päätös ei ole tietoista provoamista? Minusta on ihan vitun typerää tietoisena tahallisena ratkaisuna kerätä tuollaisia rattiraivoajia sinne peräpeiliin, onnettomuuden kerjäämistä, ei mitään muuta. Kyllä sen verran pitää olla tilanneälyä liikenteessä, että voi ymmärtää aiheuttavansa riskiä/ärsytystä vaikka kaiken tekee "oikein". Samassa läjässä kaikki kuitenkin ootte sitten kun se idiootti saa sen mällin aikaiseksi esim. juuri kuvatun kaltaisella manoveerilla.
Juuh, mä en lähde tähän vänkäämiseen enää mukaan :facepalm:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
No se takana tullut provosoitui tuosta puuhastelusta, eikö? "Minä en sitä ohi päästä" päätös ei ole tietoista provoamista? Minusta on ihan vitun typerää tietoisena tahallisena ratkaisuna kerätä tuollaisia rattiraivoajia sinne peräpeiliin, onnettomuuden kerjäämistä, ei mitään muuta. Kyllä sen verran pitää olla tilanneälyä liikenteessä, että voi ymmärtää aiheuttavansa riskiä/ärsytystä vaikka kaiken tekee "oikein". Samassa läjässä kaikki kuitenkin ootte sitten kun se idiootti saa sen mällin aikaiseksi esim. juuri kuvatun kaltaisella manoveerilla.
Mikä se vaihtoehto tässä nyt sitten olisi ollut? Jokainen vasemmalla ollut vaihtaa yksitellen oikealla olevan jonon sekaan, aiheuttaen sillä kaistalla turhaa jarruttelun tarvetta, vain siksi että yksittäinen apina pääsee pari sekuntia kerrallaan ajamaan haluamaansa nopeutta täydellä tiellä ennen kuin saavuttaa uudelleen vasemmalla olevan jonon pään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Juuh, mä en lähde tähän vänkäämiseen enää mukaan :facepalm:
Ei tässä mitään vänkäämistä ole, ollaan vain eri mieltä. Minun näkökulmasta sulla on hieman spandexiin vivahtava "minulla on oikeus ja laki" lähestymistapa kehillä ajamiseen - Kuten monella muullakin tässä ketjussa. Kerran tästä jo toiseen kertaan keskustellaan, niin eihän se nyt oikein toimi tuo sun lähestymistapas? Mikä ei ainakaan minulle ole mikään yllätys, kun joka päivähän kehillä näkee majakka ja perävaunu settiä, josta tulee häiriöitä liikenteeseen. Taempaa seuraaville on ihan yks hailee missä autossa tai autoissa se ongelman syy on, häiriö mikä häiriö. Kuten varmaan aiemminkin kirjoitin, niin minusta pitäisi pyrkiä minimoimaan muille aiheutettu haitta vaikka se sitten tarkoittaisi jonkun muun hyötymistä tai pykälien löysää soveltamista erityisesti nopeuksien osalta. Tietyöt pitää tietysti ajaa rauhassa, mutta taisi se ongelma tässäkin tapauksessa olla siellä perässä jo hyvän aikaa ennen sitä. Hyvä sinänsä, että kuski pääsi jäähdyttelemään vähäksi aikaa tien sivuun. Tuskin se kuitenkaan siitä oppi.

Mikä se vaihtoehto tässä nyt sitten olisi ollut? Jokainen vasemmalla ollut vaihtaa yksitellen oikealla olevan jonon sekaan, aiheuttaen sillä kaistalla turhaa jarruttelun tarvetta, vain siksi että yksittäinen apina pääsee pari sekuntia kerrallaan ajamaan haluamaansa nopeutta täydellä tiellä ennen kuin saavuttaa uudelleen vasemmalla olevan jonon pään?
Ei varmaan kannatta olettaa mitään mitä siellä oikealla oli, kun tarina ei sitä kertonut? Jos oli väljää, niin hyvinhän sinne sekaan olisi hetkeksi mahtunut. Jos oikealla joutuu joku jarruttamaan, niin kaistanvaihto meni pieleen. Sinällään en tähän edes ottanut kantaa, vaan: Idiootti turvaväli(e)n päässä edessä on aina parempi kuin idiootti peräluukussa. Paras on kun välttää mahdollisimman pitkälle tilanteet, joissa idiootti voi olla perseessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Kehällähän on ihan tarkoituskin mennä oikealta ohi, jos pitää mennä kovempaa. Ei sen pitäisi sen edessä olevan ongelma olla?
Jotenkin tulee mieleen tilanteet, joissa molemmilla kaistoilla ajetaan tasan samaa nopeutta ja vasurilla edessä tyhjää, oikealla ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Montas kertaa tälläinen tilanne tulee aamu/iltapäivä ruuhkassa?
Onko tuo sinun mielestä ”väljä” jono? Tuossahan kohtaa on kerran tuntiin aamulla vähän enemmän jonoa (itään päin). Tuo näyttää olevan sen hyvin paikallisen ruuhkahuipun aikana otettu kuva.

e: Sinällään tuo Disfearin kysymys oli vähän irrallinen sinun tapauksesta. Toki joku syyhän siihen oli miksi se vasta tietyön kohdalla siihen oikealle ryntäs... Monesti näkee, että noi suurimman hädän omaavat pumppaavat vasen-oikea takaisin vähän joka väliin, kun yrittävät päästä ohi. (Siihen kun pistää vielä jarruvaloilla "kouluttajan" sekaan, niin voi pojat kun on kehä sekaisin. Muutaman kerran nähnyt.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Karma on kyllä hieno, ajelen väljässä jonossa vasenta kaistaa kehällä suurinta sallittua 90km/h mittarissa kun taakse tulee keskivartalolihava ukko vilkuttelemaan valoja vrs octavialla, tässä vaiheessa päätin että siinähän vilkuttelee että jos on noin kiire niin menkööt oikealta ohi. Niinhän se meni uhmakkaasti kun tietyö alkoi ja vauhti piti pudottaa 60km/h niin hän kiilasi väkisin välistä keskisormi pystyssä ja torvi soiden, harmi vain että moottoripyörä poliisi (siviili) sattui olemaan siinä yksi auto taaempana ja 100m kiihdytyksen jälkeen veti poliisi juntin tiensivuun, tuli niin hyvä fiilis että kerrankin osui kohdalle :tup:
Joo hölmöä tollanen olis mennut oikealta ohi ja palannut sitten eteesi, jos ohi piti päästä. Voihan olla, että ei tiennyt tietyöstä. Silti turhaan valoja vilkutella siitä vaan turhaan muut provosoituvat, vaikka ei tietenkään saisi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Montas kertaa tälläinen tilanne tulee aamu/iltapäivä ruuhkassa?
Hieno kuva, mistä toi on? Tuollaisiinkin väleihin joskus joutuu liittymään, ellei halua odotella. Kaikki eivät halua mennä tollasiin ruuhkiin kokemattomana. Joskus neuvoinkin ystävääni, että pysyy Kehä 1:ltä poissa kunnes oppii kunnolla ajamaan.
Ei kylläkään tykännyt neuvostani, tosin sitten myöhemmin (ajamaan opittuaan) kertoi ohjeen olleen asiallinen. :)

Ei kai tuolla muuten enää kukaan väliin tunge? Onko tossa eden sitä 0,9s (sakotus) väliäkään.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kyllä noihin väleihin mennään, oli nyt vain esimerkki kuva millaista se liikenne oli kun tämä riemuidiootti yritti rynniä.

Ja siis tilanne meni niin että oikealla kaistalla ollut kuorma-auto hidasti hieman nopeammin kuin minä jolloin idiootti pääsi mun ohi oikealta, siitä pomppasi mun eteen vasemmalle ja heti perään takas oikealle kaistalle pujotellen.

Tässä välin poliisi lähti autojen välistä valot päällä perään jolloin idiootti kerkesi vielä kerran vaihtamaan kaistaa vasemmalle kunnes ohjattiin nätisti sivuun.

Oli siis täysin turha pujottelu aamu ruuhkassa varsinkin kun jono liikkui normaalisti vielä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jos se liikenne oli ihan oikeasti tuota tasoa, niin mitä hittoa sä selität väljistä väleistä :confused:
Kuva oli esimerkki, välit oli pidempiä mutta jokainen ymmärtää kuvasta että tuollaisessa missä jatkuva jono ei tuollaisessa ohittelussa voita mitään...
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kuva oli esimerkki, välit oli pidempiä mutta jokainen ymmärtää kuvasta että tuollaisessa missä jatkuva jono ei tuollaisessa ohittelussa voita mitään...
Pidemmillä matkoilla ja väleillä voittaa. Myytinmurtajat teki siitä joskus USA:ssa testin. Sitten voi olla ruuhka-aikoina että olet jonossa vain 3-6km matkan ja poistut sen jälkeen jonosta. Eli pidempään jonossa ajavien matka-aika ei pitene.

Tuon kuvan esittämillä väleillä ohittaminen on kyllä älytöntä puuhaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Kuva oli esimerkki, välit oli pidempiä mutta jokainen ymmärtää kuvasta että tuollaisessa missä jatkuva jono ei tuollaisessa ohittelussa voita mitään...
Eli pidit reilua väliä edellä menevään ja ajoit tasatahtia rekan kanssa rinnakkain? En yhtään ihmettele, että joku poltti varosulakkeen sun takana. Ei ne hermoheikot näe kuin sen vapaan pätkän sun edessä ja sä olet tiellä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Eli pidit reilua väliä edellä menevään ja ajoit tasatahtia rekan kanssa rinnakkain? En yhtään ihmettele, että joku poltti varosulakkeen sun takana. Ei ne hermoheikot näe kuin sen vapaan pätkän sun edessä ja sä olet tiellä.
:facepalm:

Mulla oli edessä olevaan noin kahden - kolmen auton väli, vasen kaista meni koko ajan kovempaa kuin oikea, olin ohittamassa kuorma-autoa kunnes jono oikealla alkoi hidastamaan vielä nopeammin tulevan tietyön takia missä nopeus putoaa vielä 80->60km/h

Kerro mulle miten voin olla edessä jos ajan jonossa suurinta sallittua?

Jos skoda ei näe yariksen takaa jatkuvaa jonoa niin oikeasti, palauta se kortti...

Sulle on mahdotonta kuvailla se tilanne koska luulet että ylinopeus on oikeutettua ja ylinopeutta ajavalle pitää aina antaa tilaa, mutta kun näin ei ole...
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
:facepalm:

Mulla oli edessä olevaan noin kahden - kolmen auton väli, vasen kaista meni koko ajan kovempaa kuin oikea, olin ohittamassa kuorma-autoa kunnes jono oikealla alkoi hidastamaan vielä nopeammin tulevan tietyön takia missä nopeus putoaa vielä 80->60km/h

Kerro mulle miten voin olla edessä jos ajan jonossa suurinta sallittua?

Jos skoda ei näe yariksen takaa jatkuvaa jonoa niin oikeasti, palauta se kortti...

Sulle on mahdotonta kuvailla se tilanne koska luulet että ylinopeus on oikeutettua ja ylinopeutta ajavalle pitää aina antaa tilaa, mutta kun näin ei ole...
Tuohon vänkäämiseen kantaa ottamatta, välillä ärsyttää tyypit joille se desimaalintarkka nopeusrajoitus on Jumalaa suurempi itseisarvo ja muita yritetään kouluttaa ajamaan sitä tukkimalla ohituskaista tai jopa siirtymällä tyhjälle ohituskaistalle nopeuspoliisiksi.

Vielä pahempia ne, joilla on jokin oma sääntö montako kilometriä tunnissa nopeusrajoitukset saa ylittää, esim viisi tai kolme yli rajoitusten.

Poliisi jakaa sakkoja vasta jos nopeus on yli kymmenen kilometriä yli rahoitusten, tai satasen alueella 11 yli. Itse ptäisin mielellään aina kun mahdollista 9 km/h extraa GPS:llä. Koskaan en ole sakkoja saanut enkä käytännössä koskaan aja ylinopeutta tuota enempää. Mutta jostain syystä aina löytyy teiden tukkoja jolle minun nopeus aiheuttaa punaisia hiuksia.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ei ärsytystä, vaan ihmetystä aiheutti Turussa ihmisten käyttäytyminen siltatyömaalla. Tuomiokirkon sillalla oli kaksikaistaiselta tieltä suljettu toinen kaista. Ihmiset ryhmittäytyivät oikealle kaistalle jonoksi jo Tampereentiellä. Siis yli kilometriä ennen, täysin eri kaupunginosassa.

Luulin, että siellä on joku massatapahtuma kun liikenne seisoi oikeanpuoleisella kaistalla ja vasen kaista tyhjä. Itse ajelin nätisti tyhjää kaistaa seitsemät liikennevalot kunnes tavoitin kaistojen yhtymisen.

Onhan ennakointi toki monesti järkevää, mutta aika helkkarin tyhmää jäädä jonottamaan toiselle puolelle kaupunkia risteyksiä tukkimaan jos solmukohta on jossain reitin varrella vasta paljon myöhemmin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 510
Viestejä
4 201 827
Jäsenet
70 914
Uusin jäsen
higvlad

Hinta.fi

Ylös Bottom