Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
No se on vaan hyvä kuulla. Kuvissa Swiftin ohjaamo on aina miellyttänyt mua, se on sen näköinen että tarpeelliset asiat on paikallaan omalla tavallaan tyylikkäästi/perinteisesti.

Miltä toi kuudennen vaihteen uupuminen on tuntunut?
Itsellä ei ole koskaan ollut kuusivaihteista autoa, niin en osaa sanoa juuta enkä jaata. Muutaman kerran olen kuusivaihteista kokeillut, ja se on lähinnä hankala muistaa aina matka-ajoon siirtyessä että vielähän siellä ois yksi pykälä.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Niinno niin. Toki se riippuu auton painosta jne. mutta en mä osaa esimerkiksi omaa reilun kolmensadan hepan perhevankkuria osaa "reippaana" pitää. Mulle "reippaat" on niitä vehkeitä joilla käydään huvikseen ajamassa vaikka varttia. "Nopeita" toki ei nekään välttämättä ole kun niillä mennään vain suoraan tai poltellaan huvikseen kumia.
Tuo on just hyvä esimerkki. Sun perhevankkuria ei voi pitää nopeana ja sitä pitää esitellä liikenteessä. Sen sijaan mun urheiluauto, joka voi olla oikeasti jopa hitaampi, niin sillä ei oo niinkään tarvetta esitellä kenellekkään.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Tuo on just hyvä esimerkki. Sun perhevankkuria ei voi pitää nopeana ja sitä pitää esitellä liikenteessä. Sen sijaan mun urheiluauto, joka voi olla oikeasti jopa hitaampi, niin sillä ei oo niinkään tarvetta esitellä kenellekkään.
Niin, ei ne kaikki "reippaat" ole urheiluautoja.

Edit: Ja siis mulla ne yleisen liikenteen näyttöhalut on jääny aikoja sitten.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Niin, ei ne kaikki "reippaat" ole urheiluautoja.
Ei ole, mutta niitä pitää sit esitellä tuolla liikenteessä kaahaamalla. Ton takia en itse koskaan oikein ymmärtänyt sitä sleeper-villitystä mikä oli muutamia vuosia sitten. Itse mieluummin otan urheiluauton mikä on parkkeerattunakin kuolauksen kohde.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Ei ole, mutta niitä pitää sit esitellä tuolla liikenteessä kaahaamalla. Ton takia en itse koskaan oikein ymmärtänyt sitä sleeper-villitystä mikä oli muutamia vuosia sitten.
Ymmärrät täysin väärin. Kun on se oikeasti reipas sleepperi alla, on monella käynyt niin ettei sillä tarvitse näyttää kenellekkään mitään vaan voi mielessään naureskella omiaan "näytteleville" octavia kuskeille ynnä muille.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
Niin, tätä just meinasin, eli sillä on sitten pakko liikenteessä näyttää muille. Sen sijaan urheiluautolla voi ajella ihan rauhassa ja ei kiinnosta jotkut Golffit. Urheiluautolla ainakin itse olen kaiken tälläisen yläpuolella.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Ymmärrät täysin väärin. Kun on se oikeasti reipas sleepperi alla, on monella käynyt niin ettei sillä tarvitse näyttää kenellekkään mitään vaan voi mielessään naureskella omiaan "näytteleville" octavia kuskeille ynnä muille.
Mikä ihme tollasen pointti on?
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Mikä ihme tollasen pointti on?
Ehkä sitä ajetaan omaksi iloksi, lähetellään /poltetaan kumia sillon kun halutaan, käydään radalla / vartilla.. Eikä tarvitse joka toisissa valoissa ihmetellä kun joku octavia kuski koettaa kisata toisin kuin "urheiluautolla". Toki miinuksena on sitten se, että kun erehdyt edes puolikaasulla valoista tai risteyksestä lähtemään niin joku tt-kuski on änkemässä väkisin ohi
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Ehkä sitä ajetaan omaksi iloksi, lähetellään /poltetaan kumia sillon kun halutaan, käydään radalla / vartilla.. Eikä tarvitse joka toisissa valoissa ihmetellä kun joku octavia kuski koettaa kisata toisin kuin "urheiluautolla". Toki miinuksena on sitten se, että kun erehdyt edes puolikaasulla valoista tai risteyksestä lähtemään niin joku tt-kuski on änkemässä väkisin ohi
Hmm, urheiluautolla nimenomaan ei tarvitse välittää jos joku yrittää kisata. Tämä on siis se miten itse asian koen. Kun Corvetella ajelee niin ihan sama mikä Octavia tai 500 hepan Golffi siihen viereen tulee tai kuinka kovaa se lähtee niistä valoista.
Sen sijaan tavallisemmalla autolla, vaikka tehoa olisikin, tulee enemmän lähdettyä "kisaamaan". Kovin tuunattua autoa (ei-urheiluautoa) itsellä ei ole ollut, mutta veikkaan että itselle se antaisi vaan enemmän näyttämisen haluja.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Hmm, urheiluautolla nimenomaan ei tarvitse välittää jos joku yrittää kisata. Tämä on siis se miten itse asian koen. Kun Corvetella ajelee niin ihan sama mikä Octavia tai 500 hepan Golffi siihen viereen tulee tai kuinka kovaa se lähtee niistä valoista.
Sen sijaan tavallisemmalla autolla, vaikka tehoa olisikin, tulee enemmän lähdettyä "kisaamaan". Kovin tuunattua autoa itselle ei ole ollut, mutta veikkaan että itselle se antaisi vaan enemmän näyttämisen haluja.
Toki ei tuo kaikille tapahdu, mutta monesti siinä myös jengi tajuaa hetken päästä että aina löytyy joku nopeampi (joo joo mopomiehet te pesette kaikki) sekä myös sen että harva muutenkaan yleisessä liikenteessä "kisaa" muutakuin sen toisen "osallistujan" pään sisässä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Nyt kun olen viikon verran ajellut Suzuki Swift nelivedolla, niin on kyllä hauskaa tuo liikennevaloista lähteminen kun kevyt pikkukottero jättää nuo isot vajaavetoiset tehomyllyt kuin mummon hankeen. Voi sitä Octavia RS:n omistajaa hieman harmittaa kun tehoa on about 2 kertaa niin paljon, mutta kun se ei vaan liikahda.
Kyllähän toi Swift on vielä aika laiska. Jotain muutakin siinä oli? Vitara on kyllä hintasekseen jo hyvä.

Noissa lähdöissä kuski ja auton renkaat ja niiden kunto ovat mistä ne isommat erot tulee. Kaikki eivät halua lähteä edes rivakasti.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
Joskus kauan sitten en pysynyt moottoripyörällä ihan tavallisen Vectran perässä, olin vähän et wtf. Se tuli vähän tylysti eteen ja päätin ohittaa sen, mutta eipä onnistunutkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Laiska joo periaatteessa, samat 90 heppaa mitä oli aiemmassa Fabiassa. Parisataa kiloa vähemmän painoa ja neliveto vaan tekee sen, että tuntuu hyvinkin erilaiselta autolta näillä liukkailla.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Toki ei tuo kaikille tapahdu, mutta monesti siinä myös jengi tajuaa hetken päästä että aina löytyy joku nopeampi (joo joo mopomiehet te pesette kaikki) sekä myös sen että harva muutenkaan yleisessä liikenteessä "kisaa" muutakuin sen toisen "osallistujan" pään sisässä.
Jep, tämäkin. Tosiaan itse kuitenkin pitäisin tärkemäpänä seikkana tuota psykologista kokemista, että miten itse ja miten (arvelee että) muut kokevat auton, kuin sen että mikä sen auton oikea suorituskyky on. Ja jos auton suorituskyky ja psykologisen kokemuksen välillä on suuri ero, niin se painostaa nimenomaan näyttämään liikenteessä, että muille selviäisi se auton todellinen suorituskyky.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Laiska joo periaatteessa, samat 90 heppaa mitä oli aiemmassa Fabiassa. Parisataa kiloa vähemmän painoa ja neliveto vaan tekee sen, että tuntuu hyvinkin erilaiselta autolta näillä liukkailla.
Joo auttaahan se, että vetoa on kaikissa pyörissä ( ja sulla on nyt uudet renkaat). Talvella hyvällä maavaralla oleva neliveto on toimiva valinta, kunhan siitä löytyy sitä enemmän ( varsinkin kesäkeleillä ) tarvittavaa ohituskiihtyvyyttä 80-120 alueella.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
Hmmph, aika jonne pitää olla molemmin puolin kaistaa, jos liikenteessä lähdetään jotain nöyryyttämistä toisilta hakemaan. Sellainen asenne päättyy yleensä vain onnettomuuteen.

Meillä on reipaskulkuinen ja melko vahvasti vääntävä isohko nelivetoinen kaupunkimaasturi, joka on mielestäni myös aika hienon ja menevän näköinen. Ei kiinnosta pätkääkään mitä muut liikenteessä tekevät ja millaisilla kulkineilla muut ajavat, mutta tykkään kyllä ettei tämän kanssa tartte liittymissä miettiä kummalta puolelta ohittaa ja että muuten meno on adaptiivisen vakkarin kanssa letkeää kuin kotisohvalla unelmoidessa.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
687
Joskus kauan sitten en pysynyt moottoripyörällä ihan tavallisen Vectran perässä, olin vähän et wtf. Se tuli vähän tylysti eteen ja päätin ohittaa sen, mutta eipä onnistunutkaan.
Siellä taisi olla vähän enemmän potkua pellin alla. Monesti aika hauska lähteä valoista tällaisen "haastelijan" kanssa kun sitä kinneriä yritetään vinguttaa viimeiseen asti ja jäädään kuin tikku paskaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
Joo auttaahan se, että vetoa on kaikissa pyörissä ( ja sulla on nyt uudet renkaat). Talvella hyvällä maavaralla oleva neliveto on toimiva valinta, kunhan siitä löytyy sitä enemmän ( varsinkin kesäkeleillä ) tarvittavaa ohituskiihtyvyyttä 80-120 alueella.
Tuo maavarahan ja 80-120 on _just_ ne tärkeimmät ominaisuudet lainatussa viestissä joka koski swiftiä :). Eiköhän tuollaisen kiulun ajot ole 95-99% jotain ihan muuta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
Joka tapauksessa omasta mielestä homma on enemmän sellainen psykologinen. Ei niinkään siitä riippuvainen mihin se auto oikeasti pystyy. Itelläkin just tollanen vanha urheiluauto, joka nykymittapuulla ei oo kovin kummoisen suorituskykyinen, mutta kun se on psykologisesti nopean tuntuinen, niin omasta kuin muidenkin mielestä, niin ei tarvitse sitä liikenteessä näyttää. Pahin tilanne on se, että ei auto anna signaalia muille tehokkuudesta, vaikka siellä pellin alla sitä tehoa on. Tuo ajaa ihmisen sitten todistelemaan liikenteessä sitä auton kyvykkyyttä.
En nyt ymmärrä, jos mulla olisi lambo tms. niin kyllä mä sillä ihan huviksenikin piirtäisin raitaa katuun valoista lähdettäessä. Mitä hemmetin ideaa urheiluautolla olisi ajella tyhjäkäynnillä kun lakipykälien puitteissa tai niitä vähän taivuttaen voi tehdä muutakin? Eihän se 0-50 kiihdytys toki kauaa kestä, mutta jollei sitäkään vähää leiki niin sama mennä sähköpyörällä...

Ihan samoin omaksi ”huvikseni” sotken kaikki hurjat 110hv omaavaa kakkosautoa sekä himpun alle 300hv perhefarkkua milloin missäkin. Esim. jostain valoista voin olla jo etukäteen päättänyt kiihdyttää, päätöksen jälkeen vierelle voi tulla lada, RS ocu tai hayabusa, niin en mä siinä mitään kisaa ole hakemassa, reipas kiihdytys rajoitus+10 ja vakkari päälle tyylisesti mennään. Joku tästä provosoituu ja tulee sitten lopulta 100 ohi 50 alueella kun itsellä posliinin tutkassa alle rangaistavuuden, joten evvk...

Toisekseen ei kai joku kuvittele että kaupunkialueella mitenkään järkevästi voisi edes kisailla tuntemattomien kanssa tuollaisilla 200-300hv vehkeillä? Siinä vaiheessa kun se myöhäisempi osapuoli ymmärtää että ”tässä on kisa kysessä” niin ekalla sekunti aikaisemmin lähteneellä on jo melkein rajoituksen verran vauhtia, kyllähän tuolta takamatkalta 2x tehokkaammalla ohi pääsee mut vaudit on sitten 100+ pintaan vaikka edeltävä olisi nostanut kaasun ajat päivät sitten...

Junnuna revittiin kavereiden ja tuttujen ja tuntemattomien korttelia kiertäneiden kanssa valoista, mutta silloin ”kaikki” tiesi pelin hengen ja tehot vehkeissä oli jotain 75hv-140hv väliltä ja veto alle korttelin matka kun valorytmitys ei yllättäen tollasta tukenut eli se oli max 2. vaihde loppuun eli tyyliin 80kmh. Pienitehoisella saattoi ihan hyvin ”pärjätä” jos osasi lähteä eikö sudittanut. Ja saatettiin vetää useista valoista peräkkäin vaikka ekalla vedolla tulos oli jo selvä ja saman auton kanssa vuosien aikana monta kertaa... Ei noista mitään palkintoja jaettu tai parkkisella toiselle asiasta vittuiltu, kunhan leikittiin ja pidettiin ”hauskaa”...
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
En nyt ymmärrä, jos mulla olisi lambo tms. niin kyllä mä sillä ihan huviksenikin piirtäisin raitaa katuun valoista lähdettäessä. Mitä hemmetin ideaa urheiluautolla olisi ajella tyhjäkäynnillä kun lakipykälien puitteissa tai niitä vähän taivuttaen voi tehdä muutakin? Eihän se 0-50 kiihdytys toki kauaa kestä, mutta jollei sitäkään vähää leiki niin sama mennä sähköpyörällä...

Ihan samoin omaksi ”huvikseni” sotken kaikki hurjat 110hv omaavaa kakkosautoa sekä himpun alle 300hv perhefarkkua milloin missäkin. Esim. jostain valoista voin olla jo etukäteen päättänyt kiihdyttää, päätöksen jälkeen vierelle voi tulla lada, RS ocu tai hayabusa, niin en mä siinä mitään kisaa ole hakemassa, reipas kiihdytys rajoitus+10 ja vakkari päälle tyylisesti mennään. Joku tästä provosoituu ja tulee sitten lopulta 100 ohi 50 alueella kun itsellä posliinin tutkassa alle rangaistavuuden, joten evvk...

Toisekseen ei kai joku kuvittele että kaupunkialueella mitenkään järkevästi voisi edes kisailla tuntemattomien kanssa tuollaisilla 200-300hv vehkeillä? Siinä vaiheessa kun se myöhäisempi osapuoli ymmärtää että ”tässä on kisa kysessä” niin ekalla sekunti aikaisemmin lähteneellä on jo melkein rajoituksen verran vauhtia, kyllähän tuolta takamatkalta 2x tehokkaammalla ohi pääsee mut vaudit on sitten 100+ pintaan vaikka edeltävä olisi nostanut kaasun ajat päivät sitten...

Junnuna revittiin kavereiden ja tuttujen ja tuntemattomien korttelia kiertäneiden kanssa valoista, mutta silloin ”kaikki” tiesi pelin hengen ja tehot vehkeissä oli jotain 75hv-140hv väliltä ja veto alle korttelin matka kun valorytmitys ei yllättäen tollasta tukenut eli se oli max 2. vaihde loppuun eli tyyliin 80kmh. Pienitehoisella saattoi ihan hyvin ”pärjätä” jos osasi lähteä eikö sudittanut. Ja saatettiin vetää useista valoista peräkkäin vaikka ekalla vedolla tulos oli jo selvä ja saman auton kanssa vuosien aikana monta kertaa... Ei noista mitään palkintoja jaettu tai parkkisella toiselle asiasta vittuiltu, kunhan leikittiin ja pidettiin ”hauskaa”...
Kyse oli näyttämisestä. Toki sillä urheiluautolla voi leikkiä ja ajella kovaakin, mutta sillä ei ole samalla tavalla tarve kuin noilla ”tavallisten” autojen tehokkaammilla versioilla.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
865
Mielenkiintoisia teorioita RS Skodien yms omistajista. Itselläni vastaavan teholuokan Volkkarin GTE-malli, ja vaikka sillä tykkäänkin kiihdytellä ja ohitella niin teen sen kyllä täysin omasta ilostani. En tykkää missään parrasvaloissa henkseleitä paukutella, ja välillä tuleekin ohituksen tai reippaan kiihdytyksen jälkeen mieleen, että näyttiköhän toi nyt ihan urpolta.

Eli tuskin ne kaikki siellä koittaa naapuriaan kateelliseksi tehdä sillä RS-mallillaan, varsinkaan kun on kuitenkin yhdestä Suomen myydyimmästä autosta kyse. Se nyt vaan sattuu olemaan suhteellisen edullinen perheellisellekin sopiva vähän keskivertoa tehokkaampi auto. Niistä perusmalleista voi usein myös puuttua esim. paremmat penkit, jotka itselleni ainakin on isossa roolissa autossa viihtymisen kannalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
Mielenkiintoisia teorioita RS Skodien yms omistajista. Itselläni vastaavan teholuokan Volkkarin GTE-malli, ja vaikka sillä tykkäänkin kiihdytellä ja ohitella niin teen sen kyllä täysin omasta ilostani. En tykkää missään parrasvaloissa henkseleitä paukutella, ja välillä tuleekin ohituksen tai reippaan kiihdytyksen jälkeen mieleen, että näyttiköhän toi nyt ihan urpolta.
Tätä mäkin vähän epäilisin tapahtuvan ”keskimäärin”, että ei siinä mistään kisasta/näyttämisestä ole kyse.

Tietysti jos oot jo etukäteen päättänyt kiihdyttää ja vieressä olevakin kiihdyttää huomattuaan että sinä kiihdytät niin tuskin se toinen silloin ihan vain omaksi ilokseen kiihdyttelee... Toisaalta ei näissä tapauksissa mielestäni mikään merkki/malli silmille pompi paitsi että ehkä jollain toyotalla ei kukaan koskaan yritä kiihdyttää ”perässä”.

Joku toinen varmaan sitten laskee senkin kisailuksi kun 1/3 kaasulla normaalisti kiihdytät jos vierellä joku on päättänyt repiä 75hv yariksesta irti kaiken mitä siitä lähtee?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Ihan samoin omaksi ”huvikseni” sotken kaikki hurjat 110hv omaavaa kakkosautoa sekä himpun alle 300hv perhefarkkua milloin missäkin. Esim. jostain valoista voin olla jo etukäteen päättänyt kiihdyttää, päätöksen jälkeen vierelle voi tulla lada, RS ocu tai hayabusa, niin en mä siinä mitään kisaa ole hakemassa, reipas kiihdytys rajoitus+10 ja vakkari päälle tyylisesti mennään. Joku tästä provosoituu ja tulee sitten lopulta 100 ohi 50 alueella kun itsellä posliinin tutkassa alle rangaistavuuden, joten evvk...
Aivan sama täällä. Silloin kun pääsen valoissa paalupaikalle ja hyvä turvallinen suora repäistä, niin otan koneesta kaiken irti ja nautin ison bensan voimasta ja äänestä.
Jos olen hitaalla manuaalivaihteisella kakkosautollani liikkeellä, niin tyydytys ei tule nopeasta kiihtyvyydestä (kun sitä ei ole), vaan siitä kuinka nopeasti vanhaa keppivaihteista pystyn piiskaamaan ja nopeat vaihdot. Käsivaihteisto ei ole kaupunkiruuhkassa mukavin, mutta tarjoaa enemmän onnistumisen elämyksiä.
Se ei ole mikään kisa naapurikaistan Audia vastaan, vaan oma harrastus.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Mielenkiintoisia teorioita RS Skodien yms omistajista. Itselläni vastaavan teholuokan Volkkarin GTE-malli, ja vaikka sillä tykkäänkin kiihdytellä ja ohitella niin teen sen kyllä täysin omasta ilostani. En tykkää missään parrasvaloissa henkseleitä paukutella, ja välillä tuleekin ohituksen tai reippaan kiihdytyksen jälkeen mieleen, että näyttiköhän toi nyt ihan urpolta.

Eli tuskin ne kaikki siellä koittaa naapuriaan kateelliseksi tehdä sillä RS-mallillaan, varsinkaan kun on kuitenkin yhdestä Suomen myydyimmästä autosta kyse. Se nyt vaan sattuu olemaan suhteellisen edullinen perheellisellekin sopiva vähän keskivertoa tehokkaampi auto. Niistä perusmalleista voi usein myös puuttua esim. paremmat penkit, jotka itselleni ainakin on isossa roolissa autossa viihtymisen kannalta.
Yleistys ei tietty päde kaikkiin omistajiin ja eikä sen näyttämisen tarvii olla mitään täyskiihdytyksiä. Enemmänkin se on sellainen asenne, että minä ensin tai että minua ei ohiteta. Ei tuokaan äärimmäisyyksiin vietynä vaan aina pienenä ajatuksena takaraivossa. Se sitten aiheuttaa tuollaista käyttäytymistä mistä tää keskustelu alunperin lähti.

Mun mielipide perustuu aika pitkälti omaan kokemukseen itsestä. Itselläkin kun tosiaan on tuollainen "tavallisen" auton tehoversio (Alfa Romeo Mito QV) ja sitten ihan aito urheiluauto tuo Corvette. Corvetella kun ajelee niin ihan sama mitä muut tekee tai kuka lähtee valoista nopeiten. Alfalla sen sijaan tulee aika useinkin mieleen lähteä valoista ekana (ei millään täyskiihdytyksellä, mutta sen verran että se toinen jää, useimmiten riittää aika pintakaasu kun ei ihmiset oikeasti valoissa kisaa) yms. pientä. Tämä silti vaikka tiedän ettei mitään tarvitsisi todistella, mutta siinä autossa mitä ajat on jotenkin sellainen psykologinen vaikutus ajamiseen vaikka sitä ei tiedostakkaan.

Ehkä juuri tähän threadiin muut postaajat ovat täysin rationaalisia ihmisiä ja ovat kaiken tälläisen yläpuolella ja ajavat aidosti vain omasta ilosta. Mutta luulen, että tuolla oikeassa maailmassa on paljonkin ihmisiä, jotka antautuvat näiden psykologisten viettien viemiksi, jotkut paljonkin. Ihmiset ovat kuitenkin kovin kilpailuhenkisiä ja auto on vaan jatke sille. Tämän takia törttöjä on suhteellisesti enemmän Skoda RS:ien yms. omistajissa.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 604
Vähissä on ollut nykyään ketkä yrittää saada pientä kiihdyttely kisaa aikaseksi. Toista oli kun ajelin ZX9R Kawalla, silloin kun rinnalle tuli RS/GTI/OPC kulkine, niin 90% kerroista alettiin autossa pumppaamaan kaasua jokusen kerran ja kattomaan kysyvästi. Useimmat tosin luopui ideasta kun kwaakulle antoi pari kertaa happea paikallaan. Kait se metrinen ketunhäntä putkesta vaikutti asiaan.. :lol:

Nykyisenä autona palvelee järjettömän äkäinen Opel Astra mannerlaatoja siirtävällä 2.2l koneella. 147hp ollu uutena.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 269
Mulla noi negatiiviset Octavia RS -kokemukset ei sinänsä liity yksinomaan ajonopeuteen, vaan nopeuteen yhdistettynä liikennekäyttäytymiseen. Eli sellasta, että ajetaan puskurissa kiinni ja tehdään tyhmiä ohituksia ja kiilauksia.

En kuitenkaan tosissani yleistä sitä kaikkiin RS-kuskeihin. Se vaan sopii hyvin siihen yleisempään ilmiöön, että näennäisen tehokkaalla autolla ajellaan ihan raivopäissään miten sattuu. Tietty tätä käytöstä ilmenee millä merkillä hyvänsä.

Eri kuskit reagoi eri autoihin eri tavalla, mutta ne kerrat kun itse olen ajanut 400–500+ heppaisia autoja liikenteessä, omalla kohdallani jostain syystä on ensimmäinen reaktio ollut lähinnä lipua rauhassa nopeusrajoitusten mukaan muun liikenteen lomassa.

Puhun vain omasta puolestani, mutta varmaan se liittyy siihen, että moottorin tehon tuntee koko ajan. Ihan alkaen taajamasta sen tuntee ratissa ja perseessä asti, eikä sitä unohda missään kohtaa. Näissä tapauksissa olen lähinnä jossain tyhjällä suoralla poissa liikenteestä kokeillut niitä tehoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
179
Mulla vähän samanlaiset tuntemukset. Omassa autossa on se 500hp ja lähinnä motarin rampeissa ja motarilla tulee kiihdyteltyä, Missään valoissa tai pikkuteillä ei oikein huvita kun vauhdit kasvaa niin nopeasti ja takavetoisessa pito-ongelmia on säästä riippumatta. Muuten tulee sitten ajeltua aktiivi vakionopeudensäätimen kanssa muiden mukana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Nyt kun täällä ruvettiin analysoimaan eri automallien kuljettajien ajotapoja, niin nuo Octavia RS:t, Audit, Bemarit ym. ovat harvemmin tien tukkeena. Jos puutteellisten ohituspaikkojen maaseututiellä jokin auto vetää pitkää letkaa alinopeutta hyvissä olosuhteissa, on se useimmiten Nissan Qashqai, Kia Ceed, Ford Focus, Toyota Avensis tai muu myyntitilastojen kärjessä keikkunut "järkiauto".
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Nyt kun täällä ruvettiin analysoimaan eri automallien kuljettajien ajotapoja, niin nuo Octavia RS:t, Audit, Bemarit ym. ovat harvemmin tien tukkeena. Jos puutteellisten ohituspaikkojen maaseututiellä jokin auto vetää pitkää letkaa alinopeutta hyvissä olosuhteissa, on se useimmiten Nissan Qashqai, Kia Ceed, Ford Focus, Toyota Avensis tai muu myyntitilastojen kärjessä keikkunut "järkiauto".
Tyhmintä kansaa tuntuu olevan Renault kuskit, sinne foorumille kun menee niin se on 5min ja pakko lähteä pois.

Autoa ajetaan alle 2000rpm ja sitten ihmetellään kun turbo koneesta ei löydy ohituskiihtyvyyttä kutosella :facepalm:

Sitten kun mainitsee että moottorissa on rajoitin että käyttäkää kierroksia niin löytyy menohaluja niin se on pahin syöpä kun mittariston Eco pisteet kärsii, eli ajetaan jonkun vitun Eco höpötyksen mukaan eikä liikennevirran:facepalm::facepalm:

:kasetti:

Hävettää välillä kun omistaa rellun vaikka voin sanoa että 99% kaikki tupeksii mun edessä eikä päinvastoin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 035
useimmiten Nissan Qashqai, Kia Ceed, Ford Focus, Toyota Avensis tai muu myyntitilastojen kärjessä keikkunut "järkiauto".
...ja tämähän johtuu luonnollisesti siitä, että näitä ostelevat pääasiassa sellaiset ihmiset jotka eivät ole kiinnostuneita autoista ja joille ajaminen on pakkopullaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Ihan samoin omaksi ”huvikseni” sotken kaikki hurjat 110hv omaavaa kakkosautoa sekä himpun alle 300hv perhefarkkua milloin missäkin. Esim. jostain valoista voin olla jo etukäteen päättänyt kiihdyttää, päätöksen jälkeen vierelle voi tulla lada, RS ocu tai hayabusa, niin en mä siinä mitään kisaa ole hakemassa, reipas kiihdytys rajoitus+10 ja vakkari päälle tyylisesti mennään. Joku tästä provosoituu ja tulee sitten lopulta 100 ohi 50 alueella kun itsellä posliinin tutkassa alle rangaistavuuden, joten evvk...

Toisekseen ei kai joku kuvittele että kaupunkialueella mitenkään järkevästi voisi edes kisailla tuntemattomien kanssa tuollaisilla 200-300hv vehkeillä? Siinä vaiheessa kun se myöhäisempi osapuoli ymmärtää että ”tässä on kisa kysessä” niin ekalla sekunti aikaisemmin lähteneellä on jo melkein rajoituksen verran vauhtia, kyllähän tuolta takamatkalta 2x tehokkaammalla ohi pääsee mut vaudit on sitten 100+ pintaan vaikka edeltävä olisi nostanut kaasun ajat päivät sitten...
Aikoinaan autokoulussa opetettiin, että risteyksestä pitää lähteä rivakasti. Tykkään itsekin lähteä rivakasti (ei nyt sentään kisastartilla), eikä ole mitään väliä onko siinä vieressä Bemari, Ferrari tai Lada. Ei 120Hp Fiesta mikään tykkilähtijä muutenkaan ole. Turbovehkeillä (perheautoissa) harvoin on paukkua, joten ne eivät kerkiä mukaan, mutta 80-120 kiintyvyys niillä on yleensä riittävän hyvä. En näe ongelmaa rivakkassa lähdössä, jos edessä on tyhjä kaista. Hitaammat jää taakse ja Ferrarit menee ohi jos niin tykkäävät.

Tuo maavarahan ja 80-120 on _just_ ne tärkeimmät ominaisuudet lainatussa viestissä joka koski swiftiä :). Eiköhän tuollaisen kiulun ajot ole 95-99% jotain ihan muuta...
Joo siksi todettiin Vitara paremmaksi lisää turvallisuuttakin ohituksiin kun autossa on tehoa. Sain hiljan kokea taas ton maavaran merkityksen ; Fiestalla lumiuraan ja sen keskellä etupuskurin alareunaa oleva muovien spoilerin "lippa" hajosi. Viraralla voi mennä sellaiseen hankeen kohtuu huoletta, mihin Fiestalla ei ole mitään asiaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 217
Mielenkiintoisia teorioita RS Skodien yms omistajista. Itselläni vastaavan teholuokan Volkkarin GTE-malli, ja vaikka sillä tykkäänkin kiihdytellä ja ohitella niin teen sen kyllä täysin omasta ilostani. En tykkää missään parrasvaloissa henkseleitä paukutella, ja välillä tuleekin ohituksen tai reippaan kiihdytyksen jälkeen mieleen, että näyttiköhän toi nyt ihan urpolta.
Sama homma, mun ajotyyli nyt vaan on aika reipas ja vihaan sellaista arpomista, munimista ja yleistä määrätiedottomuutta liikenteessä. Harmikseni menin ostamaan talviautoks tollasen jonneauton näköisen ST220 mondeon, niin sitten kun ajan niin kuin ajan, niin tuntuu aina joku aasi provosoituvan ja sitten katsellaan kun jonkun e-mersun takavalot loittonee 180kmh vauhdilla horisontissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 039
Itselläni on Clio, siis 90 heppainen 0.9 litrainen kauppakassi. Mallina sattuu olemaan GT-line, jossa on alumiinivannetta ja "näyttävää" pakoputken päätä jne. eli all-show, no-go. Silti kanssa-autoilijat provosoituvat tuosta.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Sama homma, mun ajotyyli nyt vaan on aika reipas ja vihaan sellaista arpomista, munimista ja yleistä määrätiedottomuutta liikenteessä. Harmikseni menin ostamaan talviautoks tollasen jonneauton näköisen ST220 mondeon, niin sitten kun ajan niin kuin ajan, niin tuntuu aina joku aasi provosoituvan ja sitten katsellaan kun jonkun e-mersun takavalot loittonee 180kmh vauhdilla horisontissa.
Itselläni on Clio, siis 90 heppainen 0.9 litrainen kauppakassi. Mallina sattuu olemaan GT-line, jossa on alumiinivannetta ja "näyttävää" pakoputken päätä jne. eli all-show, no-go. Silti kanssa-autoilijat provosoituvat tuosta.
Kuinkahan paljon tuosta provoutumisesta on vaan kuviteltua?
Ei tavalliset ihmiset edes erota noita tavallisista malleista. Varsinkun kun nykyään kaikissa autoissa isoja pakoputkenpäitä ja feikki-diffuusoreita yms.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Kuinkahan paljon tuosta provoutumisesta on vaan kuviteltua?
Ei tavalliset ihmiset edes erota noita tavallisista malleista. Varsinkun kun nykyään kaikissa autoissa isoja pakoputkenpäitä ja feikki-diffuusoreita yms.
Samaa vähän ihmettelen. Jotenkin tuntuu että tämä automallista provosoituminen on pääosin omien korvien välissä. Ei ketään oikeasti kiinnosta muiden kulkuvälineet paskankaan vertaa, kunhan tämä vain ajaa muuten asiallisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 039
Voi olla, mutta siltä se tuntuu kun Cliolla ajelee. Voihan se olla, että omasta tehottomuudesta kumpuaa tuo fiilis. Valoista lähdettäessa kun on tapana kiihdyttää ripeästi sallittuun nopeuteen niinkuin autokoulussa joskus 90-luvun puolessa välissä opetettiin.

Perheautolla kun ajelee, ei samanlaista tilannetta tule vaan saa ajella tuolla seassa huomaamattomana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Kyllä sen provosoitumisen ainakin moottoritiellä hyvin havaitsee. Esim. kun auto-X on ajellut kilometritolkulla ihan mukisematta letkassa suurinta sallittua nopeutta, ja kun menet siitä ohi vakionopeudensäätimellä +5km/h niin sieltä letkan seasta ammutaan yhtäkkiä puskuriin kiinni ja ruvetaan tekemään elämä vaikeaksi. Silloin kun vielä Fabian omistin, niin tällainen kanssa-autoilijoiden käytös oli hyvin harvinaista. Kun sitten kokeilin kerran pikkuveljen bemaria, niin se ei ollut edes yksi tai kaksi autoa yhden ajoreissun aikana joka tätä teki. Ärsyttävin tapaus oli (taisin siitä jo aiemmin kirjoittaakin) kun piti tulla puskuria hipoen minun perässä sen letkan ohi ja sitten letkan kärjessä olevan rekan puskuria hipoen piti livahtaa takaisin oikealle kaistalle ja kiihdyttää sitten siihen minun viereen niin etten päässyt ilman reilua kaasunpainallusta itse vaihtamaan enää takaisin oikealle kaistalle.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Kyllä sen provosoitumisen ainakin moottoritiellä hyvin havaitsee. Esim. kun auto-X on ajellut kilometritolkulla ihan mukisematta letkassa suurinta sallittua nopeutta, ja kun menet siitä ohi vakionopeudensäätimellä +5km/h niin sieltä letkan seasta ammutaan yhtäkkiä puskuriin kiinni ja ruvetaan tekemään elämä vaikeaksi. Silloin kun vielä Fabian omistin, niin tällainen kanssa-autoilijoiden käytös oli hyvin harvinaista. Kun sitten kokeilin kerran pikkuveljen bemaria, niin se ei ollut edes yksi tai kaksi autoa yhden ajoreissun aikana joka tätä teki. Ärsyttävin tapaus oli (taisin siitä jo aiemmin kirjoittaakin) kun piti tulla puskuria hipoen minun perässä sen letkan ohi ja sitten letkan kärjessä olevan rekan puskuria hipoen piti livahtaa takaisin oikealle kaistalle ja kiihdyttää sitten siihen minun viereen niin etten päässyt ilman reilua kaasunpainallusta itse vaihtamaan enää takaisin oikealle kaistalle.
Ja mistä päättelit tämän kaiken johtuvat nimenomaan siitä käyttämästäsi autosta? Joskus liikenteessä vain näkee kaikenlaisia huonosti käyttäytyviä, pikkusieluisia urpoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Toki saattoi olla harhaakin, mutta jostain kumman syystä se ympärillä olevien idioottien määrä tuntui moninkertaistuvan heti kun itse istahti bemarin puikkoihin, vaikka omasta mielestäni ajoin ihan samalla tavalla kuin skodallakin.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Eiköhän tuo ole enemmänkin jonkinlaista vahvistusharhaa kuin todellista faktaa.

Eri asia sitten oikeat urheiluautot - sellaiset voi jo jonkinlaista huomiota saada osakseen.

Ja johan tuo yksi nimimerkki tuossa yllä totesi, että "oma ajotyyli on melko reipas". Itselleni tulee tuosta ainakin mieleen sellainen jatkuva 10-20km/h ylinopeus ja äkkinäiset liikkeet, joka varmasti aiheuttaa provosoitumista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 217
Samaa vähän ihmettelen. Jotenkin tuntuu että tämä automallista provosoituminen on pääosin omien korvien välissä. Ei ketään oikeasti kiinnosta muiden kulkuvälineet paskankaan vertaa, kunhan tämä vain ajaa muuten asiallisesti.
Ajan kymmenillä eri autoilla vuositasolla ja eron huomaa selvästi. Jotain GLS -mersua tai Q7:aa harvemmin tulee kukaan "haastamaan" kun taas jotain jonnerakettia kiusataan jatkuvasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 804
Kyllä tuon saman huomaa itsekin, kun vuorotellen olen isoilla (508/C5) ja laiskoilla autoilla liikenteessä vs. Mii. Tyhjillä nelikaistaisilla vaihdetaan Miin kanssa viereiselle kaistalle paljon helpommin, liekö ulkonäkö ja koko liikaa mopoautoluokkaa. Miistä tullaan useammin ohi ja hiillostetaan perseessä vaikka ihan yhtä reikä päässä silläkin ajelen kuin muillakin. Joku pakettiautokuskiko sitä täällä joskus valitteli, että niistä on pakko päästä ohi vaikka menis miten kovaa? Sama tietysti kärryjä vetävät ja rekat.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
548
Perseessä hiillostamiseen luulen vaikuttavan myös, että kapean Miin ohi tai matalan Ioniqin yli "näkee" läheltäkin. Pahimpia perseessä roikkujia on oman kokemukseni mukaan Vw Transportterit ja muut pakut, joissa istutaan korkealla.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kyllä tuon saman huomaa itsekin, kun vuorotellen olen isoilla (508/C5) ja laiskoilla autoilla liikenteessä vs. Mii. Tyhjillä nelikaistaisilla vaihdetaan Miin kanssa viereiselle kaistalle paljon helpommin, liekö ulkonäkö ja koko liikaa mopoautoluokkaa. Miistä tullaan useammin ohi ja hiillostetaan perseessä vaikka ihan yhtä reikä päässä silläkin ajelen kuin muillakin. Joku pakettiautokuskiko sitä täällä joskus valitteli, että niistä on pakko päästä ohi vaikka menis miten kovaa? Sama tietysti kärryjä vetävät ja rekat.
En nyt ihan perseessä aja, mutta heti kun tilaisuus koittaa pyrin kyllä pakut ja muut edessä näkökenttääni haittaavat "seinät" ohittamaan ihan oman turvallisuuteni vuoksi. En kylläkään ihan siihen eteen jää, varsinkaan rekkojen. Tottunut katsomaan liikennettä pidemmälle... pystyy paremmin ennakoimaan (ja muutenkin paremmat näköalat), jos edessä tapahtuu jotain yllättävää. Tossa yksi syitä, miksi autossa on hyvä olla ohituskiihtyvyyttä 80-120.

Muuten on kyllä ihan sama millaisella laitteellaa kukin ajaa, kunhan homman osaavat. Turhaa niistä on provosoitua, no joskus kyllä saatan liikenteen salliessa jäädä ihastelemaan hetkeksi hienon näköisiä (usein tosi vanhoja) laitteita
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
En nyt ihan perseessä aja, mutta heti kun tilaisuus koittaa pyrin kyllä pakut ja muut edessä näkökenttääni haittaavat "seinät" ohittamaan ihan oman turvallisuuteni vuoksi. En kylläkään ihan siihen eteen jää, varsinkaan rekkojen. Tottunut katsomaan liikennettä pidemmälle... pystyy paremmin ennakoimaan (ja muutenkin paremmat näköalat), jos edessä tapahtuu jotain yllättävää. Tossa yksi syitä, miksi autossa on hyvä olla ohituskiihtyvyyttä 80-120.
Itsekin kyllä menen pakuista, kärryllisistä ja rekoista ohi ihan sen näkyvyyden takia, ettei tarvi vaan tuijottaa perävaloja ja "sokkona luottaa" siihen edelläajavaan. Jos siihen sen eteen tulee yllättäen jotain mikä aiheuttaa äkkipysähdyksen (esim. traktori tai rekka sivutieltä eteen), niin ei siitä itse ehdi reagoida vaikka välimatkaa olisikin 50 metriä. Mikäli se "näköeste" on saavutettu vakionopeudensäätimellä, niin loogisesti siitä pitäisi pystyä menemään ohitse ja jatkamaan vakionopeudensäätimellä niin ettei se jää perseeseen roikkumaan. Joskus ne mokomat kyllä kiilaavat sitten omaa vauhtiaan...

edit: Ja siis tietenkin myös se pointti, että jos on se perus "valkoisen pakun kuski" joka ajaa aina +10km/h sallitun päälle joka paikkaan, niin enhän minä sitä edes saavuta vakkarilla, kun itsellä on sallittu +5 aika lailla aina. Eli menen ohi niistä näköesteistä jotka vakkarilla saavutetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Sellasen olen huomannut että kun ajelen työmatkoja, niin harvemmin täytyy pakuja ohitella. Niillä tuntuu aina olevan armoton kiire ja vetävät reippaasti yli rajoitusten. Ainakin nyt talvirajoitusten aikaan
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Sellasen olen huomannut että kun ajelen työmatkoja, niin harvemmin täytyy pakuja ohitella. Niillä tuntuu aina olevan armoton kiire ja vetävät reippaasti yli rajoitusten. Ainakin nyt talvirajoitusten aikaan
Huomannut saman, että useimmiten pakut paahtaa jonkun auton peräloosterissa kiinni tai vähintään 20km/h yli nopeusrajoituksen.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Huomannut saman, että useimmiten pakut paahtaa jonkun auton peräloosterissa kiinni tai vähintään 20km/h yli nopeusrajoituksen.
Jos ajaa 20Km/h ylinopeutta, niin annan kiireisen mennä ohi sopivassa paikassa , ei ne kiireiset yleensä siihen eteen jää näkökenttää peittämään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 792
Viestejä
4 203 731
Jäsenet
70 988
Uusin jäsen
paallikkopc

Hinta.fi

Ylös Bottom