- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 6 997
Hienosti lainattu puolesta välistä viestiäNiin, maantiellä kun ohitukseen käytetään vastaantulijoiden kaistaa. Ei rinnakkaiskaistoilla.
Hienosti lainattu puolesta välistä viestiäNiin, maantiellä kun ohitukseen käytetään vastaantulijoiden kaistaa. Ei rinnakkaiskaistoilla.
Toisaalta mitä tällä ennakoinnilla nyt sitten saavutettiin. Lopputulos oli sama ja rekan perässä ajelitte kuitenkin...Jätin moottorijarrulla alamäessä väliä edellä ajaneeseen säiliöautoon, niin takana seurannut auto alkoi roolipelaamaan peräkärryä. Kuitenkin seuraavan ylämäen laella rekka saatiin kiinni ja hyytyneen rekan mateluvauhti vältettiin. Eipä se suuria tunteita herättänyt, mutta ennakoivan ajon soisi yleistyvän. Toki tilanne olisi myös eri, jos ohittaminen olisi ollut mahdollista - mutta kyseessä oli vilkkaasti liikennöity kaksikaistainen tie.
... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.Jätin moottorijarrulla alamäessä väliä edellä ajaneeseen säiliöautoon, niin takana seurannut auto alkoi roolipelaamaan peräkärryä. Kuitenkin seuraavan ylämäen laella rekka saatiin kiinni ja hyytyneen rekan mateluvauhti vältettiin. Eipä se suuria tunteita herättänyt, mutta ennakoivan ajon soisi yleistyvän. Toki tilanne olisi myös eri, jos ohittaminen olisi ollut mahdollista - mutta kyseessä oli vilkkaasti liikennöity kaksikaistainen tie.
Ei se 20 metriä ole mikään erityistilanne vaan normaalia liikennekäyttäytymistä. Jos on enemmän tilaa ja aikaa, niiin hyvä jättää sitä, mutta jos ei, niin tuolla mennään. Ihan ilman, että kukaan kiilaa tai vittuilee. Jos ja kun tuollainen ajotapa on ok maantiellä, niin mikä tekee siitä kelpaamattoman turvallisemmalle nelikaistaiselle? Ei taatusti mikään. Vilkkailla teillä tuollainen ylivarovainen/ylikohtelias ajotapa ei aiheuta kuin turhia vaaratilanteita, kun takana alkaa porukalla keittämään. Gizen kertoma tilanne on malliesimerkki, missä voi oikeasti kolahtaa kunnolla. Tuollaisen 150 metrin kelaaminen kun vie kuitenkin sen 30-60 sekunttia normaalitilanteessa, niin saattaapi tosiaan muodostua kuva vasemmalle kaistalle unohtuneesta ja sit takaa mennään eikä meinata. Ei toki saisi, mutta helposti näin käy ja tämä pitää ottaa omissa ratkaisuissa huomioon. Mun silmissä jäykkä pelisilmätön "oikea" ajotapa on ihan yhtä typerää kuin se takana tapahtuva kohellus. Vaarallista molemmat.Edit:
20m olikin jokin erityistilanne, joo, jos yllättävä tilanne missä pitää etsiä vapataa tilaa, niin toki kaikki tehdään että pahempi vältetään.
En kyllä tajua miten tuon kommenttin olisi voinut ymmärtää erityistilanteeksi , "normisettiä", "riittää hyvin" jne. , toki jos kommentoidaan jotain 30km/h taajama ohittelua..
Missä kohtaa viestiäni oltiin vilkkaalla tiellä, jos kaksi kaistaa suuntaansa ja näköpiirissä tasan sen kolme autoa? Toisekseen, missä siinä kolahtaa, jos sanotaan että olet saanut vaikkapa 70m etäisyyttä kun sinusta lähdetään oikealta ohitse?Ei se 20 metriä ole mikään erityistilanne vaan normaalia liikennekäyttäytymistä. Jos on enemmän tilaa ja aikaa, niiin hyvä jättää sitä, mutta jos ei, niin tuolla mennään. Ihan ilman, että kukaan kiilaa tai vittuilee. Jos ja kun tuollainen ajotapa on ok maantiellä, niin mikä tekee siitä kelpaamattoman turvallisemmalle nelikaistaiselle? Ei taatusti mikään. Vilkkailla teillä tuollainen ylivarovainen/ylikohtelias ajotapa ei aiheuta kuin turhia vaaratilanteita, kun takana alkaa porukalla keittämään. Gizen kertoma tilanne on malliesimerkki, missä voi oikeasti kolahtaa kunnolla. Tuollaisen 150 metrin kelaaminen kun vie kuitenkin sen 30-60 sekunttia normaalitilanteessa, niin saattaapi tosiaan muodostua kuva vasemmalle kaistalle unohtuneesta ja sit takaa mennään eikä meinata. Ei toki saisi, mutta helposti näin käy ja tämä pitää ottaa omissa ratkaisuissa huomioon. Mun silmissä jäykkä pelisilmätön "oikea" ajotapa on ihan yhtä typerää kuin se takana tapahtuva kohellus. Vaarallista molemmat.
En mä sun tapausta nimenomaisesti ja vain ainoastaan tarkoittanut. Yleisemmin tilanteita, joissa osapuolena on vasurilla syystä x köröttävä kaveri ja perässä "kaahari", jonka mielestä tilanne kestää ja kestää ja kestää. Valveutunut edellä ajava toki katsoo ennen kuin vaihtaa takaisin oikealle, mutta valitettavan monesti "aidolta" vasuritukolta puuttuu muutama heppa muualtakin kuin moottorista. Muutaman renkaanleveyden ne yleensä pääsee oikealle ennen kuin saavat paskahalvauksen, että siellä olikin joku. Vähän vastaava efekti, kun oikean kaistan kokovartalokyrpä kiihdyttää ohittaessa siinä rinnalla. Helposti toki sen havaitsee, kun ohitettua ei näy sivupeilistä eikä peruutuspeilistä. Mutta se hetkellinen "mitä vattua" efektiMissä kohtaa viestiäni oltiin vilkkaalla tiellä, jos kaksi kaistaa suuntaansa ja näköpiirissä tasan sen kolme autoa? Toisekseen, missä siinä kolahtaa, jos sanotaan että olet saanut vaikkapa 70m etäisyyttä kun sinusta lähdetään oikealta ohitse?
Noh, ehkä 150m oli vähän liikaa (jos takana tulee joku todella kiireinen puskurissa), kun tuota nyt sekunneissa aloin laskea, mutta kuitenkin...
En rupea professoriksi auton ratissa, kun muiden toiminnasta ei kuitenkaan tiedä etukäteen.... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.
Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.
Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.
Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.
Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".
Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
Hah, olenpa itsekin todistanut erään tapauksen ajavan vasenta kaistaa Tre Lahdesjärveltä motarin loppuun saakka Jyväskylän suuntaanEn mä sun tapausta nimenomaisesti ja vain ainoastaan tarkoittanut. Yleisemmin tilanteita, joissa osapuolena on vasurilla syystä x köröttävä kaveri ja perässä "kaahari", jonka mielestä tilanne kestää ja kestää ja kestää. Valveutunut edellä ajava toki katsoo ennen kuin vaihtaa takaisin oikealle, mutta valitettavan monesti "aidolta" vasuritukolta puuttuu muutama heppa muualtakin kuin moottorista. Muutaman renkaanleveyden ne yleensä pääsee oikealle ennen kuin saavat paskahalvauksen, että siellä olikin joku. Vähän vastaava efekti, kun oikean kaistan kokovartalokyrpä kiihdyttää ohittaessa siinä rinnalla. Helposti toki sen havaitsee, kun ohitettua ei näy sivupeilistä eikä peruutuspeilistä. Mutta se hetkellinen "mitä vattua" efekti![]()
Rankka oletus muuten eri ajoneuvojen moottorijarrutuksesta, oli pakko todeta näin mäen päällä asustaen ja useammalla autolla ajellen... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.
Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.
Jos vaan se takanaoleva pitäisi semmosta etäisyyttä ettei tarvitse seisoa jarrulla alamäessä, automaatissa ei mulla ole moottorijarrua ollenkaan kumma homma kun ei joudu jarruttelemaan alamäissä.... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.
Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.
Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.
Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.
Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".
Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
Kyllä maantiellä ajellessa on takanatulija aivan liian lähellä, jos joutuu koskemaan jarruun edellä ajavan moottorijarrutellessa. Tietysti aluksi ajaudutaan hieman lähemmäs, mutta se korjataan yksinkertaisesti pitämällä kaasua ylhäällä tarpeen tullen vielä edellä ajavan nopeuden tasoituttua. Alempi nopeus tietysti myös auttaa siinä, että väliaika pysyy sopivana, vaikka välimatka kutistuukin.... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.
Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.
Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.
Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.
Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".
Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
Mehulinko juu ja vakkarilla pysyy vauhti käpälässä. Ikinä ole alamäessä joutunut jarrulla seisomaan jos ajoissa hellää kaasua ylhäällä. Hieman toki saattaa kiihtyä, muttei liikaa.Ite kyllä joudun. Yleensä vakkari jarruttaa niin että karkaa max. 5 km/h ylinopeuden puolelle.
En tiedä mikä aski sulla on, mulla ihan tavallinen mehulinko ja saa kyllä seistä jarrulla mäessä jos ei sakkoja halua.
20 metriä on kyllä sikailua, motarilla yleensä on tilaa ja jos siellä oikealla ei ole isompaa tilaa, niin jatketaan eteenpäin seuraavan ohi.Ei se 20 metriä ole mikään erityistilanne vaan normaalia liikennekäyttäytymistä. Jos on enemmän tilaa ja aikaa, niiin hyvä jättää sitä, mutta jos ei, niin tuolla mennään.
Pienempi nopeus, ja jos ei taajama nopeudet, niin ei kai se kaksikaistaisella nyt erityisen ok ole, vaan kyse siitä että jos näkyvyys loppuu tai jopa vastaantulia, niin vähemmän huono ratkaisu , noin pitkällä olessa taaksekkaan enään hankala palata.Jos ja kun tuollainen ajotapa on ok maantiellä, niin mikä tekee siitä kelpaamattoman turvallisemmalle nelikaistaiselle? Ei taatusti mikään.
Ihan oikeasti, mitä varaa on pitää asialliset turvaväli, vs että koukkii toisen nokaneteen + kurat niskaa.Vilkkailla teillä tuollainen ylivarovainen/ylikohtelias ajotapa ei aiheuta kuin turhia vaaratilanteita, kun takana alkaa porukalla keittämään.
20 metriä, 150 metriä ? Motarivauhdeista puhe.Tuollaisen 150 metrin kelaaminen kun vie kuitenkin sen 30-60 sekunttia normaalitilanteessa, niin saattaapi tosiaan muodostua kuva vasemmalle kaistalle unohtuneesta ja sit takaa mennään eikä meinata. Ei toki saisi, mutta helposti näin käy ja tämä pitää ottaa omissa ratkaisuissa huomioon. Mun silmissä jäykkä pelisilmätön "oikea" ajotapa on ihan yhtä typerää kuin se takana tapahtuva kohellus. Vaarallista molemmat.
Tässä kai edelläajava ennakoi tavalla mihin takanatulia ei osannut varautua.Kyllä maantiellä ajellessa on takanatulija aivan liian lähellä, jos joutuu koskemaan jarruun edellä ajavan moottorijarrutellessa.
Kannattaa pitää ikkuna kiinni.Ihan oikeasti, mitä varaa on pitää asialliset turvaväli, vs että koukkii toisen nokaneteen + kurat niskaa.
No sit on aika monta sikaa liikenteessä ympäri Suomen20 metriä on kyllä sikailua, motarilla yleensä on tilaa ja jos siellä oikealla ei ole isompaa tilaa, niin jatketaan eteenpäin seuraavan ohi.
No nyt kyllä menee ihan satuiluksi. Kapeampi tie, vastaantulijoita, huono näkyvyys - hyväksyttävää. 2 kaistaa samaan suuntaan, leveät pientareet, hyvä näkyvyys - ei ok. Ei tuota nyt usko kukaanPienempi nopeus, ja jos ei taajama nopeudet, niin ei kai se kaksikaistaisella nyt erityisen ok ole, vaan kyse siitä että jos näkyvyys loppuu tai jopa vastaantulia, niin vähemmän huono ratkaisu , noin pitkällä olessa taaksekkaan enään hankala palata.
No sä kyllä väitit alkujaan hyvällä kelillä 20 metriä kiilaamiseksi ja vittuiluksi, että koita nyt päättää mikä se sun ongelma on. Ja koita nyt ymmärtää sekin, että jos siellä takana keittää, niin se on hyvin pian mitä enemmissä määrin myös sinun ongelmasi. Ja moinen ongelma nyt on vaan ihan helvetin typerää ottaa niskoilleen, oli "syylllinen" sitten kuka tahansa.Ihan oikeasti, mitä varaa on pitää asialliset turvaväli, vs että koukkii toisen nokaneteen + kurat niskaa.
Jos takana alkaa keittään, niin viittaa kyllä johonkin muuhun ongelmaan.
Täytyy kyllä sanoa, että tämä sun peliliike on kyllä sitten niin perssilmästä kuin olla ja taitaa. Alkaa nyt vielä tuollaisessa tilanteessa blokkailemaanPuhuit pelisilmästä, jos takanatuleva vaihtaa ennen aikojaan oikealle, niin yksipeliliike on tehdä itse saman aikaisesti, siinä on kyllä vaaransa, mutta ehkä vältetään jumi tilanne. (jos ei seuraava ohitettava tulossa)
Jos suurimmalla pykälällä moottorijarruttelu hävittää turvavälin olemattomiin, se ei alunperinkään ollut riittävä.... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.
Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.
Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.
Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.
Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".
Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
- ns valtatienopeuksilla hyvänkelin turvaväli minimisuositus 4 sekunttia, satasen nopeudella tekee yli satametriäNo sit on aika monta sikaa liikenteessä ympäri Suomen20 metriä on kyllä sikailua...Toki saahan silläkin mukavasti raget tiellä päälle, kun määrittelee itselleen normaalia kanssakulkijaa isomman "reviirin".
Liikenteessä voi olla jotain aineissa olevia erityistapauksia, mutta.Täytyy kyllä sanoa, että tämä sun peliliike on kyllä sitten niin perssilmästä kuin olla ja taitaa. Alkaa nyt vielä tuollaisessa tilanteessa blokkailemaanVähän tehokkaampi auto takana, niin se on sun takakontissa 30-50 km/h nopeuserolla ennen kuin huomaatkaan. Korkeintaan vilkku oikealle kannattaa laittaa päälle ja katsoa mitä se takaa lähtenyt tekee. Mieluiten vaan antaa sen mennä ja vaihtaa kaistaa sen jälkeen.
Tietysti oletan, että kun olet siinä ohittamassa, niin se SUN vauhti on jo riittävä rivakka hitaamman ohitukseen ja jos näyttää perästä tulevan vielä joku vauhdilla siihen roikkumaan, niin ohituksen jälkeen vedetään oikealle eikä jäädä sahaamaan vasenta kaistaa tarpeettoman pitkään. Eikä tietenkään sen ohitetun keulan eteen sohlaamaan.@sf78 "-- ohitettavasta ohi ja heti oikealle."
Eeeiii vitussa näin. Vasta kun taustapeilistä näkyy ohitettavasta molemmat etuvalot, sitten oikealle. Turha heittää kiviä, suolaa ja nastoja toisen tuulilasiin, tietä riittää eteenpäin niin ettei se kesken lopu.
No katsos kun kulutusmittari alkaa näyttää isoja lukemia, auto pitää kovaa melua yli 2k rpm ja saattaa naapurin kyösti-annikin mukaan vaikka hajota jos sitä kaasua polkee puoleen väliin asti.Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.
https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6
En kyllä letkassa ajamistakaan ymmärrä, eihän kukaan lähde motarille seuraa etsimään tai maisemia katselemaan, vaan tarkoitus on päästä mahdollisimman nopeasti pisteestä A pisteeseen B ja motari on meidän olosuhteissa käytännössä ainoa väylä jossa tämä onnistuu edes jotenkin siedettävästi (poislukien lentäminen, mutta ei mennä siihen).
Mahdollisimman nopeasti, mutta silti turvallisesti lienee se mitä motareilla on haeskeltu.En kyllä letkassa ajamistakaan ymmärrä, eihän kukaan lähde motarille seuraa etsimään tai maisemia katselemaan, vaan tarkoitus on päästä mahdollisimman turvallisesti pisteestä A pisteeseen B ja motari on meidän olosuhteissa käytännössä ainoa väylä jossa tämä onnistuu edes jotenkin siedettävästi (poislukien lentäminen, mutta ei mennä siihen).
Olen siis olennaisen laittanut lihavoidulla korjauksena.
Tuossa kuvassa näköjään itse Google-auto keräämässä jonoa. Käännäppä näkymää taaksepäin.Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.
https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6
Jono edessäkin. Sinänsä ihan tyypillinen esimerkki, ajaa toisen kontissa ja menettää sen myötä kiihdytysmahdollisuuden jolla sovittaa oma vauhti päätien vauhtiin, pelastuu sillä että tien oikeanpuoleisimmalla kaistalla ei ole muuta liikennettä.Tuossa kuvassa näköjään itse Google-auto keräämässä jonoa. Käännäppä näkymää taaksepäin.![]()
Toinen paikka Kehä kolme itään ja siitä tuusulanmoottoritie pohjoiseen, 500m seuraavaan ramppiin ja sitä seuraavaan 1,5km ja suurin vauhti mitä tuossa saadaan aikaan on 70km/h ja se kaista pitää vaihtaa heti kun mahdollisuus että mennään mahdollisimman hitaasti kaikkien eteen ja mahdollismman pahasti ristiin!Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.
https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6
Juuri keskustelin asiasta toisella foorumilla kun eräs valitteli auton huonoa tehoa alle 2000rpm, no selvisi sitten lopulta että herra siellä kiihdyttelee motarille katsoen mittariston ecopisteitä mitkä ei saa hänen mielestään mennä alle 90/100, tämä tarkoittaa sitä että kierrokset pitää pitää alle 2000rpm ja kiihdyttää vain pintakaasulla ja 120km/h ei voi motarilla ajaa kun kierrokset menee tuon maagisen 2000rpm yli, eli ajaelee sitten alinopeutta mielummin.No katsos kun kulutusmittari alkaa näyttää isoja lukemia, auto pitää kovaa melua yli 2k rpm ja saattaa naapurin kyösti-annikin mukaan vaikka hajota jos sitä kaasua polkee puoleen väliin asti.
Tällaisilta tapauksilta pitäisi ottaa kortti pois.Juuri keskustelin asiasta toisella foorumilla kun eräs valitteli auton huonoa tehoa alle 2000rpm, no selvisi sitten lopulta että herra siellä kiihdyttelee motarille katsoen mittariston ecopisteitä mitkä ei saa hänen mielestään mennä alle 90/100, tämä tarkoittaa sitä että kierrokset pitää pitää alle 2000rpm ja kiihdyttää vain pintakaasulla ja 120km/h ei voi motarilla ajaa kun kierrokset menee tuon maagisen 2000rpm yli, eli ajaelee sitten alinopeutta mielummin.![]()
Ei tuomita, kulttuurieroja. Olen muuten ollut erään lähi-idästä kotoisin olevan vanhemman herran kyydissä ja kaupungissa vauhti aina sen 60-70 ja tilanteita ei ennakoida mitenkään painetaan vaan menemään.Arabilta näytti, ja ikää ehkä 20-30v.
Sitten ihmetellään kun vauhtipyörä menee ja vaihteisto menee ja imusarja tukkeentuu jne... Jeesus mikä tollo.Juuri keskustelin asiasta toisella foorumilla kun eräs valitteli auton huonoa tehoa alle 2000rpm, no selvisi sitten lopulta että herra siellä kiihdyttelee motarille katsoen mittariston ecopisteitä mitkä ei saa hänen mielestään mennä alle 90/100, tämä tarkoittaa sitä että kierrokset pitää pitää alle 2000rpm ja kiihdyttää vain pintakaasulla ja 120km/h ei voi motarilla ajaa kun kierrokset menee tuon maagisen 2000rpm yli, eli ajaelee sitten alinopeutta mielummin.![]()
Et ole tainnut paljoa ruuhka-aikana mennä. Se ei vaan vedä eikä sitä asiaa helpota yhtään ne idästä päin tulevat mitkä kolmion takaa tulevat tuonne ja sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu. Pahimmillaan se jono kilometrin luokkaa sinne päin ja tuo on yksi syy miksei kehä 1 vedä ruuhkassa tuonne päin vaan se liikenne seisoo käytännössä tuonnepäin mennessä vaikka et itse sinne olisikaan menossa.Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.
https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6
Tätä en voi käsittää miksi väistävät. Ilmeisen yksinkertaisia ovat, koska heidän pitäisi lähtökohtaisesti vain ajaa eteenpäin - jotta liittyvä ajoneuvo voisi ennakoiden siirtyä liikenteen joukkoon. Siirtymällä oikealta vasemmalle, sovittamatta nopeutetaan mitenkään vasemman kaistan tahtiin, ajetaan vaan perus liikennesääntöjen vastaisesti vaikka ilmeisesti ajatus on juurikin ajaa niin - mutta vitut se ei vaan onnistu.sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu
En tiedä ehkä ne pelkää sitä, että joku vetää päälle jos ei väistä niitä vaikka ne kolmion takaa tulevat niitä väistämisvelvollisia ovat. Mutta tuossa yksi syy miksi se ruuhkautuu ja ehkä voisivat myös harkita jotain lisäkaistoja tuonne jos sitten vetäisi paremmin. Kehä1 paljon uudistetaan, mutta ne uudistukset tapahtuu vähän väärissä paikoissa.Tätä en voi käsittää miksi väistävät. Ilmeisen yksinkertaisia ovat, koska heidän pitäisi lähtökohtaisesti vain ajaa eteenpäin - jotta liittyvä ajoneuvo voisi ennakoiden siirtyä liikenteen joukkoon. Siirtymällä oikealta vasemmalle, sovittamatta nopeutetaan mitenkään vasemman kaistan tahtiin, ajetaan vaan perus liikennesääntöjen vastaisesti vaikka ilmeisesti ajatus on juurikin ajaa niin - mutta vitut se ei vaan onnistu.
Riittää että muutama ajaa tappituntumalla ilman että väliin mahtuu liittymään, ja jonojen vauhti tippuu tuon jälkeen.Et ole tainnut paljoa ruuhka-aikana mennä. Se ei vaan vedä eikä sitä asiaa helpota yhtään ne idästä päin tulevat mitkä kolmion takaa tulevat tuonne ja sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu. Pahimmillaan se jono kilometrin luokkaa sinne päin ja tuo on yksi syy miksei kehä 1 vedä ruuhkassa tuonne päin vaan se liikenne seisoo käytännössä tuonnepäin mennessä vaikka et itse sinne olisikaan menossa.
Kun vuosituhannen vaihteen tienoilla ajoin kortin pikkukylässä, ei sitä katsottu ajotunnilla tai inssiajossa hyvällä, ellei osannut kiihdyttää maantielle. Vaikka ekoautoilu alkoi jo hyvinkin nostaa päätään, ajo-opettajalta tuli hyväksyvät kehut seuraavasta: ykkösellä liikkeelle, kakkosella pieni kiihdytys ja kolmosella lappu lattiaan, kunnes tavoitenopeudessa viides, siis suurin vaihde, silmään.Tällaisilta tapauksilta pitäisi ottaa kortti pois.
Inssiajossa pitäisi myös olla testi, jossa auto käsketään kiihdyttää ripeästi maantienopeuteen, ja jos aletaan vaihtaa vaihdetta liian aikaisin, inssiajo olisi heti hylätty, tai ajokorttiin tulee merkintä, että saa ajaa vain automaattivaihteista autoa. Koska on ihan liikenneturvallisuuden kannalta vaarallista, että sitä autoa ei osata kiihdyttää.
Koska jos siinä ei väistetä niin sieltä idästä ei sinne motarille pääse kukaan. Tollasiin paikkoihin onneksi soveltuu uudessa tieliikennelaissa oleva vetoketjumerkki, joskaan se ei helpota sitä liikenteen etenemistäTätä en voi käsittää miksi väistävät. Ilmeisen yksinkertaisia ovat, koska heidän pitäisi lähtökohtaisesti vain ajaa eteenpäin - jotta liittyvä ajoneuvo voisi ennakoiden siirtyä liikenteen joukkoon. Siirtymällä oikealta vasemmalle, sovittamatta nopeutetaan mitenkään vasemman kaistan tahtiin, ajetaan vaan perus liikennesääntöjen vastaisesti vaikka ilmeisesti ajatus on juurikin ajaa niin - mutta vitut se ei vaan onnistu.
Ajelin joskus 17.30 eikä ollut enää ruuhkaa tuossa.Et ole tainnut paljoa ruuhka-aikana mennä. Se ei vaan vedä eikä sitä asiaa helpota yhtään ne idästä päin tulevat mitkä kolmion takaa tulevat tuonne ja sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu. Pahimmillaan se jono kilometrin luokkaa sinne päin ja tuo on yksi syy miksei kehä 1 vedä ruuhkassa tuonne päin vaan se liikenne seisoo käytännössä tuonnepäin mennessä vaikka et itse sinne olisikaan menossa.
Ei varmasti saa jos siinä edessä muut ajaa hiljempaa ja se koko kaista matelee muutaman kympin nopeutta sitä se pahimmillaan on ja sen takia yleensä jätän tuon reitin käyttämättä.Ajelin joskus 17.30 eikä ollut enää ruuhkaa tuossa.
Joku viisi autoa oltiin tulossa idästä ja yksi auto lännestä..
Mutta kyllä ruuhka-aikanakin tuossa saa 100 mittariin kiihdytyskaistan päässä.
Tuossa on niin pitkä matka noiden risteysten välillä, että poikkeuskäännös ei ole mitenkään perusteltua.Rupesin viikolla miettimään, että mikä onkaan oikea tapa toimia tässä risteyksessä kun tullaan tuolta rantaväylältä ja halutaan mennä Seppälään (kuvassa vasemmanpuoleisin kaista, merkattu ML-keskus)? Itse vedän monen muun tavoin suoraan tuonne vasemmalle, koska tuolta keskustan suunnalta tuleville palaa punaiset tuossa edellisissä valoissa.
On nimittäin videota kun joku meni "oikeaoppisesti" oikeanpuolimmaiselle ja sieltä sitten vaihteli vasemmalle eli melkein minun kylkeeni (tuo alue kun on aina ruuhkainen).
Jää siinä vähän ramppia ja sitten se kiihdytyskaista, pitää toki painaa sitä tallaa lähemmäs lattiaa. (jos nyt puhutaan jotenkin tyypillisistä henkilöautoista)Ei varmasti saa jos siinä edessä muut ajaa hiljempaa ja se koko kaista matelee muutaman kympin nopeutta sitä se pahimmillaan on ja sen takia yleensä jätän tuon reitin käyttämättä.
Juuri näitä tapauksia varten ajattelin hommata vihdoin sen kojelautakameran. Vaikka ei mitään tapahtuisikaan, niin pääsisipä jakamaan näiden idioottien toilailuista videota. Ainakin itse tykkään katsella tämän tapaista sisältöä täällä.Aamulla joku noussut väärällä jalalla ylös?
Ajan vasenta kaistaa väljässä jonossa suurinta salittua 90km/h mittarissa, taakse ilmaantuu auto puolen metrin turvavälillä, vaihdan oikealle kaistalle (vaikka ensin ajattelin että jos on kiire, mene oikealta ohi, mutta olin ystävällinen, virhe!) ja ennen kuin olen kokonaan vaihtanut kaistaa änkee se jo ohi ns. "penkan kautta". Menen takaisin vasemmalle kaistalle ja vilautan pitkiä valoja että vähän taas järki käteen niin mikäs se sieltä tulee, jarrutesti!
Menee siihen asti että pysäyttää siihen vasemmalle kaistalle, pysäytän perään pitkät päällä ja kuski selvästi nousemassa ylös autosta kunnes rekka tulee oikealta ohi torvi pohjassa jolloin tämä arjensankari lähtee jatkamaan matkaa, hetken jo toivoin että se rekka oli pamauttanut meitä päin, siinähän olisi selittänyt poliisille temppunsa.![]()
Se imusarja nyt tukkeentuu joka tapauksessa kun sinne tungetaan palokaasuja päästöjen vähentämiseksi.Sitten ihmetellään kun vauhtipyörä menee ja vaihteisto menee ja imusarja tukkeentuu jne... Jeesus mikä tollo.
Tuosta tuli muuten mieleen, että BMW:ssä ei saa täysiä ecopisteitä jos ei kiihdytä rivakasti, riippuen kuinka kovaan vauhtiin auto pitää saada. Onneksi toisissa autoissa asiat ovat paremmin.
Millä autolla tuo on hyvä ja ripeä kiihdytys? Omista kulkineista vain 6-vaihteinen paku liikahtaa jotenkin tuolla tavalla, korvaten tosin esimerkkisi vaihteet 3 ja 5 vaihteilla 4 ja 6.Kun vuosituhannen vaihteen tienoilla ajoin kortin pikkukylässä, ei sitä katsottu ajotunnilla tai inssiajossa hyvällä, ellei osannut kiihdyttää maantielle. Vaikka ekoautoilu alkoi jo hyvinkin nostaa päätään, ajo-opettajalta tuli hyväksyvät kehut seuraavasta: ykkösellä liikkeelle, kakkosella pieni kiihdytys ja kolmosella lappu lattiaan, kunnes tavoitenopeudessa viides, siis suurin vaihde, silmään.
Tämä oli toki valmiiksi sisäistetty jo peruskouluaikoina.
Siksi tuota autoa tiedustelinkin, tosin tämähän oli -00 paikkeilla eikä "ennen vanhaan"Ennen vanhaan oli autoissa lyhyemmät välitykset. Ehkä se selittää asian osittain? Nykyään koitat samaa niin eipä se kolmosella mihinkään liiku, kun kakkonen on niin pitkä jopa dieseleissä.