Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Tästä herää mieleen kysymys, että onko laissa määritelty mopolle samanlaista velvoitetta bussista poistuvien matkustajien väistämiseen kuin polkupyörällä?
Varovaisuusvelvoite pätee tietenkin, enkä ihan heti keksi millä logiikalla tuo yksittäinen tilanne ei koskisi myös mopoja. Lakikirjaa en tähän hätään jaksanut tavailla kuitenkaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Tästä herää mieleen kysymys, että onko laissa määritelty mopolle samanlaista velvoitetta bussista poistuvien matkustajien väistämiseen kuin polkupyörällä?
31 §
Jalkakäytävän ylittäminen. Pysähtyneen raitiovaunun tai linja-auton ohittaminen

Ajoneuvon kuljettajan on ylittäessään jalkakäytävää annettava jalankulkijalle esteetön kulku.

Kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton korokkeettoman pysäkin kohdalla pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.

Pyörätiellä polkupyöräilijän ja mopoilijan on aikoessaan linja-auton tai raitiovaunun pysäkin kohdalla sivuuttaa sille pysähtyneen linja-auton tai raitiovaunun annettava esteetön kulku ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuville ja siihen nouseville matkustajille. (7.5.1997/414)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 151
Tänään ärsytti kun Turunväylällä Leppävaaran ja Mankkaan välillä sujahti ohi pari autoa arviolta lähemmäs kahtasataa. Siinä ei olisi tarvinnut kuin jonkun vaihtaa kaistaa vähän väärään aikaan ja olisi tullut todella rumaa jälkeä. Tuollaista nopeuseroa ei helposti edes tajua vaikka katsoisikin peileihin ennen kaistanvaihtoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Tänään ärsytti kun Turunväylällä Leppävaaran ja Mankkaan välillä sujahti ohi pari autoa arviolta lähemmäs kahtasataa. Siinä ei olisi tarvinnut kuin jonkun vaihtaa kaistaa vähän väärään aikaan ja olisi tullut todella rumaa jälkeä. Tuollaista nopeuseroa ei helposti edes tajua vaikka katsoisikin peileihin ennen kaistanvaihtoa.
Nyt koitan käyttää kaiken ymmärrykseni, mutta minulla ainakin soi jokainen hälytyskello jos takaa tullaan lujempaa, saati sitten kahtasataa. Näin ei sitten muilla ole?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 151
Nyt koitan käyttää kaiken ymmärrykseni, mutta minulla ainakin soi jokainen hälytyskello jos takaa tullaan lujempaa, saati sitten kahtasataa. Näin ei sitten muilla ole?
No itsehän en ollut tuossa vaihtamassa kaistaa, mutta voin hyvin kuvitella kuinka monelle voi olla hankalaa hahmottaa tuota nopeuseroa vaikka sinne peileihin katsoisikin ja arvioida väärin että on hyvin aikaa vaihtaa kaistaa. Etenkin kun oletuksena ei ole että toiset ajavat niin törkeää ylinopeutta. Tuolla vauhdilla se välimatka kun lyhenee todella nopeasti.

Pitäisi hankkia se kamera autoon niin olisi voinut nettivinkata tuonkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 010
Tänään ärsytti kun Turunväylällä Leppävaaran ja Mankkaan välillä sujahti ohi pari autoa arviolta lähemmäs kahtasataa. Siinä ei olisi tarvinnut kuin jonkun vaihtaa kaistaa vähän väärään aikaan ja olisi tullut todella rumaa jälkeä. Tuollaista nopeuseroa ei helposti edes tajua vaikka katsoisikin peileihin ennen kaistanvaihtoa.
Monesti nähnyt vastaavia suorituksia, yleensä rekkarit ovat olleet lahden eteläpuolelta.... :shifty:
-Kiire autolautalle tai sieltä pois....? :rolleyes:
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Nyt koitan käyttää kaiken ymmärrykseni, mutta minulla ainakin soi jokainen hälytyskello jos takaa tullaan lujempaa, saati sitten kahtasataa. Näin ei sitten muilla ole?
Kyllähän noin törkeillä ylinopeuksilla kaistanvaihtokolari tapahtuu todella helposti. Peilistä katsomalla takaa tulevan nopeutta voi olla aika paha arvioida, ja suurin osa porukasta olettanee muun liikenteen soljuvan suunnilleen rajoituksen lähistöllä.

Jos joku vilkaisee vain nopeasti peiliin, ettei sieltä ketään ole juuri tulossa ja olan yli ettei ketään ole kuolleessa kulmassa ja sitten lähtee vaihtamaan kaistaa niin ihan sallittua maksimia 120 km/h ajaessakin takaa kahtasataa tuleva auto onkin kohdalla huomattavasti nopeammin kuin kaistanvaihtaja olettaa. Siinä ei ohittaja kerkeä perkelettäkään sanomaan kun kolisee jos toinen vetäisee melkein kohdalla eteen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 601
Tulipa puhuttua just viikonloppuna saksassa ajamisesta kuinka sielä saa autobaanalla aika hyvin tsekata peilejä kun joku voi tulla takaa satasta kovempaa :D Suomessa toi ei tietenkään oo normaalitilanne
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kyllähän noin törkeillä ylinopeuksilla kaistanvaihtokolari tapahtuu todella helposti. Peilistä katsomalla takaa tulevan nopeutta voi olla aika paha arvioida, ja suurin osa porukasta olettanee muun liikenteen soljuvan suunnilleen rajoituksen lähistöllä.

Jos joku vilkaisee vain nopeasti peiliin, ettei sieltä ketään ole juuri tulossa ja olan yli ettei ketään ole kuolleessa kulmassa ja sitten lähtee vaihtamaan kaistaa niin ihan sallittua maksimia 120 km/h ajaessakin takaa kahtasataa tuleva auto onkin kohdalla huomattavasti nopeammin kuin kaistanvaihtaja olettaa. Siinä ei ohittaja kerkeä perkelettäkään sanomaan kun kolisee jos toinen vetäisee melkein kohdalla eteen.
Kyllähän sen jo lain mukaisillakin nopeuksilla näkee, että kaikkia ei vain huvita katsoa peileihin. Jotkut jopa vaihtavat tarkoituksella eteen kun näkevät nopeamman tulevan.

Em. erikoistapaukset sivuuttaen, päätöksenteko puun pitäisi silti mennä seuraavasti:
1. Haluan vaihtaa kaistaa
2. Katson peileihin, ja varmistan, että kaistanvaihdon voit tehdä turvallisesti.
3. Vaihdan kaistaa.

Eikä:
1. Haluan vaihtaa kaistaa.
2. Katson peileihin.
3. Vaihdan kaistaa.


Kohta 2. edellytää, ettei kaistaa vaihdeta ennen kuin muiden ajoneuvojen vauhti on varmistettu. Tietenkään tuollaisen vauhdin ei pitäisi kuulua ennalta-arvattaviin tilanteihiin, mutta ei liikenteessä pitäisi muutenkaan olettaa mitään, vaan toimia oikeiden havaintojen mukaan.

Jos minä näen, että vasemmalla kaistalla on nopeampia, en todellakaan "koita ehtiä ensin" pelkän oletuksen perusteella. Jos en syystä tai kolmannesta kykene arvioimaan nopeutta, niin en vaihda kaistaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 601
Toi oikeelta eteen hitaammin tuleminen on aivan arkipäiväistä vaikka ajaisi ohituskaistalla sitä 120-130 mittarin mukaan. En tajua miksei se rekan persettä n. 100km/h lähestyvä autoilija tee jompaakumpaa seuraavista:

1) Katse peileihin ajoissa, sopiva väli ja sen verran kaasua, että nopeutta on se 120, vilkku ajoissa ja sopivaan väliin. Sen verran kaasua että menee sen muun ohittavan liikennevirran mukana rekan ohi jonka jälkeen vilkku oikealle, kaistanvaihto ja kaasun nosto.

2) Katse peileihin. Jos kaasun painaminen ei kerrassaan onnistu niin jäädään siihen rekan taakse kunnes muita ohittajia ei ole. Jos ohittajia tulee solkenaan ja ohi on päästävä niin pudotetaan sitä nopeutta ja kasvatetaan välimatkaa siihen rekkaan ettei siihen ohituskaistalle vaihdeta 90km/h nopeudessa vaan 120km/h nopeudessa.

Jos ei uskalla ajaa 120 kesärajoituksilla, niin kannattaa valita joku motarin rinnalla kulkeva entinen päätie tai ajaa sitten rekan perseessä sitä 90 se motaripätkä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Em. erikoistapaukset sivuuttaen, päätöksenteko puun pitäisi silti mennä seuraavasti:
1. Haluan vaihtaa kaistaa
2. Katson peileihin, ja varmistan, että kaistanvaihdon voit tehdä turvallisesti.
3. Vaihdan kaistaa.
Jep, näin mäkin teen, ja pystyn jopa kohtuullisesti arvioimaan lähestyvän auton nopeutta peilistä, mutta tiedän myös että todella iso osa ei siihen yksinkertaisesti kykene. Jos toisen auton nopeutta ei pysty arvioimaan helposti tai ollenkaan, niin siinä vaiheessa kuski olettaa toisen auton tulevan edes suunnilleen rajoituksen mukaan ja tekee liikkeensä sen perusteella. Jos katsot peiliin ja auto on vielä monen kymmenen metrin päässä niin sen kahden sekunnin aikana mitä ohituksen aloittamiseen menee onkin 80 km/h nopeuserolla lähestyvä auto tullutkin jo ~44m lähemmäs.

Itse en kyllä uskaltaisi tuollaista vauhtia edes ajaa Suomessa muualla kuin tyhjällä tiellä, tietäen kuinka silmät ummessa täällä osa porukasta liikkuu teillä. Esimerkiksi jossain Saksan autobaanoilla lujaa ajaminen on eri juttu kuin täällä, koska siellä ihmiset tiedostavat erittäin nopeiden ajoneuvojen olemassaolon ihan eri tavalla. Lisäksi motareissa on usein vähintään yksi kaista enemmän, ja aika hyvin voi luottaa siihen, ettei sinne vasemmanpuolisimmalle kaistalle kukaan tunge yllättäen satasen vauhdilla kuten täällä useinkin käy... Lisäksi tietty siellä nuo 200+ km/h nopeudet on osalla motareista vielä ihan laillisiakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Pahimpia motarilla on ne, jotka roikkuu siinä takakulman kohdalla kilometrikaupalla.

Ei näytä mitään pelisilmää löytyvän, vaikka kaverilla rekan perä lähenee edessä. Eipä tossa auta kuin painaa kaasua lisää ja eteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Pahimpia motarilla on ne, jotka roikkuu siinä takakulman kohdalla kilometrikaupalla.

Ei näytä mitään pelisilmää löytyvän, vaikka kaverilla rekan perä lähenee edessä. Eipä tossa auta kuin painaa kaasua lisää ja eteen.
Siitähän noi vajukit vielä yleensä riemastuu... Sit kyllä löytyy polkimesta joku muu asento ja tullaan ohi niin maan penteleesti.

Olen vähän alkanut epäilemään, että kohtaan useasti 1-tiellä yhden saman vajakin harmaalla Q5:lle. Vasen kaista on sille kovin rakas ja sit kun ohi joskun pääsee, niin tulee perseeseen kiinni, menee ohi ja katoaa horisonttiin kunnes sitten taas tulee perä edellä vastaan. Lohjan tunneleissa vakio myös se, että säilyttää nopeutensa siinä 130 km/h tuntumassa myös matalammalla rajoituksella. Täytynee joskus kirjoittaa rekkari ylös, että näkee onko sama.

On niitä muitakin, tänään 5-sarjan bemaristi koki heräämisen just kun olin rinnalla. Millään ei meinannut päästä ohi vaikka nopeutta nostin reilusti. Sitten kun n. 100 m ohituksen jälkeen "imuapu" katosi, niin jäi taas kuin pieru saharaan sillä mun alkuperäisellä vakkarin nopeudella. Saatanan tunarit ilman vakkaria, en muuten keksi miksi joku muuten noin perseilee.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 879
On niitä muitakin, tänään 5-sarjan bemaristi koki heräämisen just kun olin rinnalla. Millään ei meinannut päästä ohi vaikka nopeutta nostin reilusti. Sitten kun n. 100 m ohituksen jälkeen "imuapu" katosi, niin jäi taas kuin pieru saharaan sillä mun alkuperäisellä vakkarin nopeudella. Saatanan tunarit ilman vakkaria, en muuten keksi miksi joku muuten noin perseilee.
Ehkä ne on ruksineet varustelistalta vetosäteen eli adaptiivisen vakkarin käänteistoiminnolla.

Mistähän muuten johtuu itäväylällä mellunmäen liittymän tienoilla tuo ihmisten massaseisoskelu liikenteenjakajan päällä? Ennätysaamuina olen laskenut parhaimmillaan kahdeksan ihmisen lauman seisomassa keskellä metrin leveää jakajaa kymmenisen metriä lähimmästä suojatiestä.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
301
Mistähän muuten johtuu itäväylällä mellunmäen liittymän tienoilla tuo ihmisten massaseisoskelu liikenteenjakajan päällä? Ennätysaamuina olen laskenut parhaimmillaan kahdeksan ihmisen lauman seisomassa keskellä metrin leveää jakajaa kymmenisen metriä lähimmästä suojatiestä.
Ne vissiin kokee, että suoraan sen jakajan yli pääsee helpommin siihen dösäpysäkille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Siitähän noi vajukit vielä yleensä riemastuu... Sit kyllä löytyy polkimesta joku muu asento ja tullaan ohi niin maan penteleesti.

Olen vähän alkanut epäilemään, että kohtaan useasti 1-tiellä yhden saman vajakin harmaalla Q5:lle. Vasen kaista on sille kovin rakas ja sit kun ohi joskun pääsee, niin tulee perseeseen kiinni, menee ohi ja katoaa horisonttiin kunnes sitten taas tulee perä edellä vastaan. Lohjan tunneleissa vakio myös se, että säilyttää nopeutensa siinä 130 km/h tuntumassa myös matalammalla rajoituksella. Täytynee joskus kirjoittaa rekkari ylös, että näkee onko sama.

On niitä muitakin, tänään 5-sarjan bemaristi koki heräämisen just kun olin rinnalla. Millään ei meinannut päästä ohi vaikka nopeutta nostin reilusti. Sitten kun n. 100 m ohituksen jälkeen "imuapu" katosi, niin jäi taas kuin pieru saharaan sillä mun alkuperäisellä vakkarin nopeudella. Saatanan tunarit ilman vakkaria, en muuten keksi miksi joku muuten noin perseilee.
Siitähän ne. Yksi kyllä talvella oppi kun ajoi ensin muutaman kilsan takakulman kohdalla. Mulla tuli rekka vastaan, lämäsin kaasun pohjaan ja ohitin koko pötkön laakista ja sitten vakkari samaan asentoon. Seuraavalla yrityksellä tuli ohi vähän reippaammin. :D

Noi humppaajat on kyllä yksi saatanan lauma kanssa. Siirryt ohittamaan niin ohi ei pääsekkään ja siirryt oikealle niin perä tulee vastaan samantien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Eihän tuossa ongelmaa ollut. Vaan maksimiärsytys. Noi sivuperseessä roikkuvat ovat yleensä vielä samoja hermanneja, jotka vaihtelee nopeutta. Muutaman kerran palanut täysin kiinni, kun itse hidastanut selvästi ja päästänyt tämän ohitusvammaisen ohi ja sit se tulee perä edellä vastaan seuraavan uhrin sivuperseessä. Molemmat kaistat tukossa ja nopeus vähemmän kuin oma vakkari aiemmin. *piip* Toinen variaatio on lisätä vauhtia vähän jolloin todennäköisesti ääliö myöskin lisää vauhtiaan, kun ei tunnu pääsevän "ohi". Reilulla lisäykselläkin jotkut ovat lähteneet perään, mutta yleensä pääsee eroon - monesti vain hetkeksi, kun varjo taas palaa. Absoluuttisesti pahimpia ovat ne, jotka kiihdyttävät takamatkalta rinnalle ja jäävät siihen, kun rekka lähestyy. Ilmeisesti ajatuksena, että heidän eteen et tuu.

Ja ei edelleenkään ole ongelmaa. Tarpeeksi kovaa kun ajaa, niin 99% ääliöistä tulee vain perä edellä vastaan. Sakkorajan tuntumassa ajelu on pahinta. Bemaristit ja satunnaiset Audit saa sitten mennä menojaan sakkohoukutuslintuina :)
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Ärsyttäviä ovat he, jotka kapealla kadulla kadunsuuntaisparkissa aukovat ovia katsomatta taakseen ja sitten jäävät perse pystyssä tonkimaan jotain autosta lainkaan väittämättä muista. On niitäkin, jotka jäävät siihen auton viereen ajoradalle juttelemaan kaverin kanssa. Nämä on varmaan niitä samoja, jotka marketeissa kerääntyvät rupattelemaan ihan kuinka kapealle väylälle vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
197
Ei itseä liiemmin ärsytä mutta muut tuntuvat ärsyyntyvän ihmeen helposti. Hyvä esimerkki tilanne kun joku on pysähtyneenä valoihin, jotka vaihtuvat sopivasti vihreiksi kun lähestyt tätä risteystä. Posotat vereiseltä kaistalta ohi ennen kuin tämä on saanut rotiskonsa kiihtymään kunnolla jolloin tämä vetää hernarit nenäänsä ja yrittää kiriä sinut ohi. Yleensä vedän vilkun päälle ja koukkaan vähän tämän kaistan suuntaan juuri kun on ohittamassa. Hauskoja paniikkireaktioita :rofl: ihme kun kukaan ei ole vielä ojaan asti päätynyt :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 235
Tänään meinasi alkaa kiehumaan kunnolla kun olin risteyksessä kääntymässä vasemmalle jossa stop-merkit vastakkaisissa suunnissa. Olin tokana odottelemassa ja tämä mun edellä ollut keräsi rohkeutta useamman minuutin ennen kuin uskalsi kääntyä. Välillä oli toki risteävää liikennettä joka esti kääntymisen mutta noiden vastaantulleiden stop-merkin takana pysähtyvien autojen väleissa oli kymmeniä paikkoja jossa olisi kerinnyt menemään heittämällä.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
779
Tämä hieman korpeaa:

Tuossa on K-Kauppa mistä autot vaan puskee eteen olettaen että tiellä ei ole muita.
Tien päässä on juna-asema joten jopa liikenne on ihan kohtuullinen tuolla tiellä, mutta ei, jotenkin sitä vaan ajatellaan että kaikki menee kauppaan.
Tuosta kohdasta olisi videoita varmaan toistakymmentä, mutta jo ennen kameraa niihin tottui ja niitä oikein jaksa edes kerätä. Toisaalta pitäisi.
Nykyään tuolla on laskettu rajoitustakin 30kmh, jos sillä muka olisi jotain vaikutusta sitten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Pahimpia motarilla on ne, jotka roikkuu siinä takakulman kohdalla kilometrikaupalla.

Ei näytä mitään pelisilmää löytyvän, vaikka kaverilla rekan perä lähenee edessä. Eipä tossa auta kuin painaa kaasua lisää ja eteen.
Nämä tällaiset takakulmaan liimaantujat kyllä ärsyttää. Mitä helvettiä siellä päässä liikkuu, en osaa kuvitella.
Yllättävän usein niitä kohtaa.
Niin ja ongelma oli?

Ihan itse sä itsesi siinä pussitat. On se kumma kun kaikki on aina muiden syytä. Toi nyt ehkä on ärsyttävimmästä päästä mutta kyllä aina jaksaa naurattaa kun joku oikealla vetää liinoja kiinni kun ennakointi = ei ole ja itse tulee vasemmalta reippaasti ohi.
Totta. Alankin ennakoivasti 1,5 km ennen rekkaa vaihtamaan vasemmalle kaistalle, ettei vahingossakaan joku sankari tule takakulmalle junnaamaan, niitä kun ei etukäteen erota järkevästi ajavista. Siinäpähän hajoilee muut takana. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
639
Paina kaasua?

Keksimällä pitää näköjään taas keksiä.

Niin ja jos luet uudestaan niin sanoin että naurattaa kun joku vetää liinat kiinni. Ennakointia olis jalan nostaminen kaasulta, vaikkapa.
Tuppaa kyllä olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus, että juuri siinä ohituskaistalla sitä nopeutta humpataan, jota ilman ei olisi tarvetta puskea pienevään rakoon, joka johtuu ohittajan nopeuden muutoksista.

Vakkarilla kun ajelee, niin 9/10 ajelee juurikin muutakan kilometrin nopeuserolla kuolleessa kulmassa kilometritolkulla kun tie on tyhjä, mutta ensimmäisen rekan kohdalla tungetaan väliä väkisin kiinni.

Joskus kyllä muistelen teikäläisenkin kertoneen, että tarvetta on ollut mennä oikealta ohi, kun edellä oleva on mielestäsi "ennakoinut" liikaa, joten taitaa olla teiden sankareille ihan sama miten muut siellä toimii, väärin se tuppaa heidän mielestään aina olemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
639
Miten se oikealta ohittaminen tähän liittyy? Koita nyt päättää mistä kiikastaa :D
Jos ensin käskee ennakoida, ja sitten ajelee itse oikealta ohi, niin kyllä siinä teiden ritarin viittaa voi sovitella omille harteille.

Yleensä kiikastaa siitä, että aika monella tuntuu olevan täysin omat liikennesäännöt yleisillä teillä, ja kun niistä sattuu huomauttamaan saa kirpeää peppukipeää kommenttia ja puolustelua omasta toiminnastaan, ilman minkäänlaista liikenteen tai ongelman hahmotuskykyä muita liikkujia kohtaan.

Eihän se mitään uutta maan päällä ole, mutta ärsyttää liikenteessä, varsinkin siksi, että jos ajelee samalla tavalla, on tietysti saman ritarin mielestä täysi mulkku ja siitä itketään kyllä krokotiilin kyyneleitä.

Toisaalta, eihän nämä ongelmat virtuaalikuskeja koske.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Kyllä työkoneen kuljettajat (ainakin suurin osa, urpoja kai mahtuu tähänkin joukkoon) pyrkivät pääsääntöisesti minimoimaan haittansa liikenteessä, ei siellä huvikseen olla muita kiusaamassa :)
Tulipa tästä (ja jo kylmenneistä keleistä) mieleen, että Oulussa nää konekuskit on saanut sitten päinvastaisen ohjeistuksen.

Talvella ihan jokapäiväinen ilmiö, että ne vitun lumet pitää aina ajella suurimmista risteyksistä pois just siihen pahimpaan ruuhka-aikaan. Yleensä vielä parilla pyöräkoneella ja kruunuksi karhu poikittain keskelle risteystä. Eikä muuten johdu aikataulusta tai siitä ettei ne sopparin puitteissa saa tai krapulaltaan ehdi aiemmin, vaan siitä että ne vajarit jostain syystä aloittaa pikkuteiltä aamuneljältä siirtyen kahdeksaksi just näihin suurimpiin solmukohtiin...

Semisti kaivertaa jo ennakkoon... :D
(Ja kyllä, tiedostan että tällekin varmaan on joku insinöörin keksimä "järkevä" syy, mutta en tässä vuosien saatossa ole sitä vielä itse keksinyt)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Mä katson taustapeiliin ja sivupeiliin yleensä jatkuvasti tietyin väliajoin ja ennen kaistanvaihtoa pari kertaa jolloin ehtii aivan hyvin huomata jos joku tuleekin kovaa.

Jotain 300 km/h vauhtia ei varmaan ehdi huomata.



Niin ja ongelma oli?

Ihan itse sä itsesi siinä pussitat. On se kumma kun kaikki on aina muiden syytä. Toi nyt ehkä on ärsyttävimmästä päästä mutta kyllä aina jaksaa naurattaa kun joku oikealla vetää liinoja kiinni kun ennakointi = ei ole ja itse tulee vasemmalta reippaasti ohi.
En mää mihinkään pussiin jää kuin korkeintaan kerran vuodessa, pointti oli se, että vituttaa kun joku riisikippo roikkuu siinä takakulmassa kiinni kokoajan kun ei osata ohittaa. Ohittajan tehtävä on ohittaa, ei ohitettavan. Eli joutuu taas turhaan räpeltämään vauhdin kanssa kun ohittaja ei osaa ohittaa.

Kyllä mullakin saattaa vakkari päällä ohitus kestää vaikka puoli minuuttia, mutta ei jumalauta kestä jos on muutakin liikennettä. Niin kauan kun ei ketään ole tulossa kaverilla perä edellä vastaan niin sama kai se on miten ohituksen hoitaa kunhan tajuaa painaa kaasua tarpeen tullen ettei pussita toista.

Paina kaasua?

Keksimällä pitää näköjään taas keksiä.

Niin ja jos luet uudestaan niin sanoin että naurattaa kun joku vetää liinat kiinni. Ennakointia olis jalan nostaminen kaasulta, vaikkapa.
Vakkaria ei viitti turhaan kytkeä pois. Siispä painan sitä kaasua. Sitten vilkutellaan valoja kun tulee paskat lasiin.

Selitä nyt omin sanoin miten oikealta ohitus liittyy ennakointiin? Minä sanoin, että jos joutuu jarruttamaan vaikkapa rekan perään kun joku nitkuttaa ohituskaistalla ohi, niin aika paskaa ennakointia. Ja se nitkuttajasta valittaminen etenkin naurattaa, kun vois vaan kirjaimellisesti katsoa peileihin ja keskittyä ajamiseen edes hivenen verran jollon ne nitkuttelijat ei aiheuta ongelmia ollenkaan.

Keittiöpsykologian tulokset ja henkilökohtaisuudet voit pitää omana tietonasi, ei voisi vähempää kiinnostaa.
Pointti koko hommassa oli silti se nitkuttelijoiden olemassaolo, ei se miten niistä päästään eroon, ei se pussituksen välttäminen mitään rakettitiedettä ole.

Olisi vain yksi syöpä vähemmän kun moottoritielle päästettävät ihmiset varustettaisiin aivoilla ennen ajosuorituksen aloittamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
639
Selitä nyt omin sanoin miten oikealta ohitus liittyy ennakointiin? Minä sanoin, että jos joutuu jarruttamaan vaikkapa rekan perään kun joku nitkuttaa ohituskaistalla ohi, niin aika paskaa ennakointia. Ja se nitkuttajasta valittaminen etenkin naurattaa, kun vois vaan kirjaimellisesti katsoa peileihin ja keskittyä ajamiseen edes hivenen verran jollon ne nitkuttelijat ei aiheuta ongelmia ollenkaan.

Keittiöpsykologian tulokset ja henkilökohtaisuudet voit pitää omana tietonasi, ei voisi vähempää kiinnostaa.
Liittyisikö vaikka sitä kautta, että jos sama ihminen antaa ohjeita ennakoida kaistanvaihtoja ja samalla ohittelee moottoritiellä oikealta, on todennäköisesti tällaista ritaria mahdoton miellyttää millään tavalla, säännöt ja toimintamallit kun muuttavat aina tapauskohtaisesti?

Tosin mahdotonta tällaista ongelmaa on ymmärtää, jos ei siellä moottoriteillä juurikaan ajele, mutta meille muille jotka niitä päivittäin suhaa, on tuo kuolleessa kulmassa roikkuminen ihan joka päiväistä touhua.

En oikein ymmärrä miten se peileihin katselu auttaa, jos siinä ohituskaistalla nitkuttaa kuski, joka muuttaa nopeuttaan aina tilanteen mukaan; ei ohita kun ketään muita ei ole edessä, mutta nostaa nopeutta kun oikealla olevalla alkaa ajoneuvo lähestyä perä edellä.

Samaa sarjaa tosin tuntuu olevan nämä muutaman kilometrin nopeuserolla ohittavat, jotka tietysti nostavat nopeutta jos siirryt heidän eteensä, yleensä konttiin liimautuen ja valoja välkytellen.

Toisaalta, huomaa kyllä tästä teikäläisen kommentoinnista, että virtuaalikuskille on turha tällaista yrittää selittää, reaalimaailmassa kun ongelmat ovat vähemmän yksioikoisia kuin interwebissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 029
Plääh. Meinasin eilen ajaa jonkun nuoren muijan perään kun tämä heitti yhtäkkiä liinat kiinni väistääkseen pysäkiltä lähdössä ollut linja-autoa. Arvaamattoman tilanteesta teki se, että rajoitus oli 70km/h joten mitään väistämisvelvollisuutta ei ollut :facepalm:


muoks: oli tämä -> Rose-Marie Malm
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Eli siis sulle ei ole ongelma kun pääset pussista pois helposti joko hidastamalla tai kiihdyttämällä mutta se vituttaa sua silti? Nyt menee vähän ohi jo että mikä tässä on edes hätänä.

Tilanne jossa joku hinaaja pussittaa sut ratkeaa:
-kiihdyttämällä
-hidastamalla
-seuraamalla sitä liikennettä edes vähän

Niin ei, kun vieläkin vituttaa "pussittajat" jotka ei ole mikään ongelma jos viitsis edes vähän keskittyä omaan tekemiseen.

Ei tässä kukaan sano ettei ne roikkujat olisi idiootteja, mutta on kyllä hakemalla haettu "ongelma" ja edelleen jaksaa naurattaa tuolla ajellessa kun joku kolmen sekunnin keskittymiskyvyllä varustettu ihmisparka survoo jarruja kun tulen vasenta kaistaa ohi.
Vakkarin räplääminen vituttaa kun sen voisi välttääkkin.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Tulipa tästä (ja jo kylmenneistä keleistä) mieleen, että Oulussa nää konekuskit on saanut sitten päinvastaisen ohjeistuksen.

Talvella ihan jokapäiväinen ilmiö, että ne vitun lumet pitää aina ajella suurimmista risteyksistä pois just siihen pahimpaan ruuhka-aikaan. Yleensä vielä parilla pyöräkoneella ja kruunuksi karhu poikittain keskelle risteystä. Eikä muuten johdu aikataulusta tai siitä ettei ne sopparin puitteissa saa tai krapulaltaan ehdi aiemmin, vaan siitä että ne vajarit jostain syystä aloittaa pikkuteiltä aamuneljältä siirtyen kahdeksaksi just näihin suurimpiin solmukohtiin...

Semisti kaivertaa jo ennakkoon... :D
(Ja kyllä, tiedostan että tällekin varmaan on joku insinöörin keksimä "järkevä" syy, mutta en tässä vuosien saatossa ole sitä vielä itse keksinyt)
Noh, olisit onnellinen että siellä sentään karhutaan teitä :tup:

Vakkarin räplääminen vituttaa kun sen voisi välttääkkin.
Meneekö monissakin autoissa vakkari pois päältä jos kaasua painaa? :think: Omissa kulkineissa asetettu vauhti pysyy, ja auto jatkaa kulkuaan samalla nopeudella kun nopeus taas putoaa asetettuun nopeuteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 235
Plääh. Meinasin eilen ajaa jonkun nuoren muijan perään kun tämä heitti yhtäkkiä liinat kiinni väistääkseen pysäkiltä lähdössä ollut linja-autoa. Arvaamattoman tilanteesta teki se, että rajoitus oli 70km/h joten mitään väistämisvelvollisuutta ei ollut :facepalm:


muoks: oli tämä -> Rose-Marie Malm
Ärsyttää myös autoilijat jotka alkavat hidastamaan reilusti vauhtia ennen pysäkkiä vaikka pysäkillä seisovalla bussilla vielä ovet auki ja vilkku oikealle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Ärsyttää myös autoilijat jotka alkavat hidastamaan reilusti vauhtia ennen pysäkkiä vaikka pysäkillä seisovalla bussilla vielä ovet auki ja vilkku oikealle.
Ärsyttää myös ja kerran hävetti että ärsytti, eikä ihan vähääkään. Edessä ajava hidasti melkein pysähdyksiin, ja pian bussin edestä käveli tielle yksi matkustajista. En vieläkään keksi mistä se tiesi että sieltä oli joku tulossa. Kohdassa ei ollut suojatietä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Ärsyttää myös ja kerran hävetti että ärsytti, eikä ihan vähääkään. Edessä ajava hidasti melkein pysähdyksiin, ja pian bussin edestä käveli tielle yksi matkustajista. En vieläkään keksi mistä se tiesi että sieltä oli joku tulossa. Kohdassa ei ollut suojatietä.
Kaupunkialueet on yleensä täynnä heijastavia pintoja, kun niitä oppii seuraamaan alkaa nähdä pimeiden kulmien taakse. Jossain metsätiellä toki hiukan hankalaa etsiä jonkun liito-oravan pupilliheijastusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Siirrytään taas ketjun suosikkiaiheeseen eli muutaman turvaväliä pitävän auton ohittaminen motarilla vakkari 132km/h asennossa. Kolmisen kertaa sai ihastella kun joku tulee perseeseen metrin päähän jynssäämään. Viimeisen kohalla tiputin sitten jo vakkaria ohituksen aikana ja näytin keskaria kiitokseksi.

Ei voi olla niin vaikeaa.
Itse harrastan tätä käytännössä aina. Ymmärrän että se oppikirjan mukaan väärin ja paheksuttavaa mutta ei jeesus kun palaa käämi jos siinä ohituskaistalla junnataan kilometritolkulla.

Käytännössä nykypäivänä tuota on pakko harrastaa jos meinaa päästä kenestäkään ohi, koska jos et mene aivan puskuriin kiinni niin ohittaja ajaa sitä vasenta kaistaa vielä kilometritolkulla senkin jälkeen kun oikea kaista ammottaa tyhjyyttään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Tiettyyn rajaan asti ajan aktiivivakkarilla, mutta sitten kun edessäoleva on viidettä minuuttia vasemmalla kaistalla turhaan ilman mitään aikomustakaan siirtyä, on ainoa keino mennä hiillostamaan. Tiukan analyysin pohjalta oikein mikään muu ei auta. Valoja kun vilkuttelee turvavälin päästä niin edelläajava ihmettelee vain että "mitä nyt, pitäiskö tässä muka tehdä jotain". Sitten kun tarpeeksi lähelle ajaa niin jännästi löytyy se oikeakin kaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Noh, olisit onnellinen että siellä sentään karhutaan teitä :tup:



Meneekö monissakin autoissa vakkari pois päältä jos kaasua painaa? :think: Omissa kulkineissa asetettu vauhti pysyy, ja auto jatkaa kulkuaan samalla nopeudella kun nopeus taas putoaa asetettuun nopeuteen.
Meneehän se ja palaa takaisin asetettuun nopeuteen, mutta ei viitsisi kauheasti ottaa ylinopeutta ja tämä roikkuja usein myös vittuuntuu tästä, joskin sen jälleen varmaan tajuaa mikä on pielessä.

Itse harrastan tätä käytännössä aina. Ymmärrän että se oppikirjan mukaan väärin ja paheksuttavaa mutta ei jeesus kun palaa käämi jos siinä ohituskaistalla junnataan kilometritolkulla.

Käytännössä nykypäivänä tuota on pakko harrastaa jos meinaa päästä kenestäkään ohi, koska jos et mene aivan puskuriin kiinni niin ohittaja ajaa sitä vasenta kaistaa vielä kilometritolkulla senkin jälkeen kun oikea kaista ammottaa tyhjyyttään.
Vituttaa se muakin jos joku ajelee jonkun 110 siellä kesällä, mutta jos mulla on valmiiksi se 130(gps) päällä niin voi kyllä pysyä kaukana kontista niin kauan kun ohitettavaa riittää.

Viimepäivinä muutama kuski on kyllä herättänyt kunnioitusta kun on pysynyt siellä 100m päässä odottelemassa, kun on ensin saapunut aika reippaasti taustapeiliin.

Mutta perseessänussuttaja ei kyllä tilaa saakkaan ja ei tarvitse saadakkaan jos toinen ajelee jo suurinta sallittua.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Noh, olisit onnellinen että siellä sentään karhutaan teitä :tup:
Varmaan olisinkin, vaan kunnallisen Teklin tapaan se karhu on poikittain risteyksessä kun yöllä on satanut sentti puuteria.
Lopputalvesta ja oikeilla jääurakeleillä on varmaan budjetti ajeltu jo loppuun, kun siellä liikkuu enää ne parin tonnin kevytpyökkärit levittelemässä hiekkaa sen lumen lisäksi...
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Olisi voinut tulla kallista romua jos en olisi ollut hereillä kun menninkäisentieltä puolivälinkankaalla joku ajeli uudehkolla 1-sarjan bemarilla eteen kolmion takaa. Itse tulin järvitietä pitkin. Ei kääntynyt pää kuskilla ollenkaan. Noh... Saimpahan huudattaa 5-sarjalaisen ihanan äänekästä torvea hyvästä syystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Oikealta ohi vaan. Ei jaksa stressata noista.
Niinhän se melkein on tehtävä. Isompi kynnys itsellä on kyllä oikealta ohi mennä, kuin käydä takana lähempänä muutaman kerran hiillostamassa mutta välillä sitäkin tulee tehtyä.

Vituttaa se muakin jos joku ajelee jonkun 110 siellä kesällä, mutta jos mulla on valmiiksi se 130(gps) päällä niin voi kyllä pysyä kaukana kontista niin kauan kun ohitettavaa riittää.

Viimepäivinä muutama kuski on kyllä herättänyt kunnioitusta kun on pysynyt siellä 100m päässä odottelemassa, kun on ensin saapunut aika reippaasti taustapeiliin.

Mutta perseessänussuttaja ei kyllä tilaa saakkaan ja ei tarvitse saadakkaan jos toinen ajelee jo suurinta sallittua.
Näinhän se on, en minäkään siitä hermostu jos toinen ohittaa. Mutta sitten kun jäädään vasemmalle kaistalle ilman mitään syytä tai parhaimmassa tapauksessa ajellaan rinta rinnan ohitettavan kanssa samaa vauhtia koska some, netflix taimikätahansa.

Senkin ymmärrän että itsekään en haluaisi antaa tilaa perässä hiillostajalle, mutta jos et hiillosta niin silloin sitä tilaa ei ainakaan tule. Joten parempi sitten vain hiillostaa. Aika moni kuski on epävarma ja ihan kirjaimellisesti "pelkää" sitä omaa autoaan ja ajoaan niin aika herkästi ne sitten hätäpäissään nostavat vähän vauhtia ja häviävät edestä junnaamasta. Syystä tai toisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
jäädään vasemmalle kaistalle ilman mitään syytä tai parhaimmassa tapauksessa ajellaan rinta rinnan ohitettavan kanssa samaa vauhtia koska some, netflix taimikätahansa.
Jospa syynä on se, että nopeus on jo korkein salittu tai jopa sakkorajalla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Joskus ihmettelen täällä kerrottuja toimintatapoja eri tilanteisiin.

Jos itse ajan motaria oikealla ja vasenta jää joku roikkumaan takakulmaan niin jatkan omaa nopeutta kunnes eteen tulee se rekka tai vastaava ja hidastan turvavälin päähän ja odotan kunnes vieressä ei ole ketään ja menen sitten ohi. Aikaa menetän tällä joitain sekunteja verrattuna noihin kaasupohjaan ratkaisuihin.

Vasenta kastaa ajan nopeusrajoitusta tasan tai 1km/h alle, eikä takaa lähestyvät aiheuta mitään toimenpiteitä, ellei tulla ihan konttiin perseilemään jolloin oma vauhti tippuu ja sumuvalot menee päälle. Näitä tulee noin 1kerta kolmeen vuoteen. En vaihda sinne vasemmalle jos joku tulee lähellä niin että joutuisivat lähisekuntteina jo jarruttamaan, mutta jos oikealla oman auton edessä on rekkaletka niin myöskään jää niiden taakse sen takia jos joku on tulossa kauempaa takaa reilulla ylinopeudella. Näitäkin tilanteita tulee ehkä jokunen vuodessa kun normisti tulee pienillä nopeusmuutoksilla ennakoitua vasen kaista tyhjäksi kun tullaan ohituksen aloitusetäisyydelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
388
Kaikille muille kannattaa olla joustava, mutta motarien hivuttautuja-pussittelijoille täysi mulkku ja eteen vaan. Opin eilen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Tänään kulki harvinaisen hyvin motarilla liikenne kun HKI-TRE ja toisinpäin tuli tuossa ilta 6 ja ilta 23 välillä ajeltua. Välillä porukka jopa meni ohi vaikka itsellä mittarinopeutta 140. Tuli oikein hyvä mieli, ei ollut kun yksi junnaaja eikä sekään ollut mikään kovin paha. Taisi olla ihmiset oikeasti liikkumassa paikasta a paikkaan b, eikä vain sunnuntaiajelemassa huvin vuoksi muiden tukkona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Näinhän se on, en minäkään siitä hermostu jos toinen ohittaa. Mutta sitten kun jäädään vasemmalle kaistalle ilman mitään syytä tai parhaimmassa tapauksessa ajellaan rinta rinnan ohitettavan kanssa samaa vauhtia koska some, netflix taimikätahansa.
Hämmästyttävän usein nämä oikealla kaistalla olevat ohitettavat, jotka juuri tulivat vastaan perse edellä 20km/h nopeuserolla, löytävät sen kaasun ja jäävät itse siihen oikealle hinuttamaan.

Itse kun ajelen motarilla sitä 130-135km/h mittarissa (>125-130km/GPS), niin takana tulevat, selvästi reilua ylinopeutta ajavat, saavat hinkata sitä takapuskuria juuri niin kauan kuin tulee jokin järkevä rako palata takaisin oikealle kaistalle. Itse tosiaan palaan sinne oikealle jos seuraavaan rekkakolonnaan on hiemankaan pidempi matka (tuokaan ei kannattaisi kun usein sieltä tulee se pari km/h nopeammin ajava hinuttajaletka juuri sopivasti tukkimaan koko vasemman kaistan...).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Perjantaina meinasi tulla paskat housuun Tampereella ohitustiellä. Käännyin Helsinkiin vievään ramppiin, katselin jo kaukaa kun rellun megane tuli perä edellä vastaan, ajeli varmaan sen 80km/h. Katsoin, että joo ei mene ramppiin, ei tarvetta alkaa hidastelemaan, siirryin itse ramppiin heti siitä päädystä kun katkoviivat alkaa. Kerkeän ajelemaan varmaan n. 3/4 siitä rampin liityntäalueesta ja olen rellun kanssa lähes rinnakkain. Tässä kohtaa tietenkin menee vilkku päälle ja samantien auto on puolikkaan kaistan tullut omalleni. Painoin siinä sitten kaasua ja torvea, varmaan 10cm jäi rellun apparin ja kuskin oven väliin. Jumalauta kun ei osata katsoa niitä pimeitä kulmia. Alunperinhän rellu teki virheen jo kun panttasi ramppiin siirtymistä sinne loppupäähän, siinä on 90% todennäköisyys, että joku on kerennyt jo sinne ramppiin taempaa ja kirinyt itsensä siihen oikealle, eihän kukaan täysijärkinen ramppiin enää liity muutama metriä ennenkuin katkoviivoitus loppuu. :confused:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Perjantaina meinasi tulla paskat housuun Tampereella ohitustiellä. Käännyin Helsinkiin vievään ramppiin, katselin jo kaukaa kun rellun megane tuli perä edellä vastaan, ajeli varmaan sen 80km/h. Katsoin, että joo ei mene ramppiin, ei tarvetta alkaa hidastelemaan, siirryin itse ramppiin heti siitä päädystä kun katkoviivat alkaa. Kerkeän ajelemaan varmaan n. 3/4 siitä rampin liityntäalueesta ja olen rellun kanssa lähes rinnakkain. Tässä kohtaa tietenkin menee vilkku päälle ja samantien auto on puolikkaan kaistan tullut omalleni. Painoin siinä sitten kaasua ja torvea, varmaan 10cm jäi rellun apparin ja kuskin oven väliin. Jumalauta kun ei osata katsoa niitä pimeitä kulmia. Alunperinhän rellu teki virheen jo kun panttasi ramppiin siirtymistä sinne loppupäähän, siinä on 90% todennäköisyys, että joku on kerennyt jo sinne ramppiin taempaa ja kirinyt itsensä siihen oikealle, eihän kukaan täysijärkinen ramppiin enää liity muutama metriä ennenkuin katkoviivoitus loppuu. :confused:
Näitä viime hetken liittyjiä näkee jatkuvasti pääkaupunkiseudulla. Näiltä ilmeisesti puuttuu ennakointiosaaminen kokonaan kun ei osata vaihtaa reunakaistalle ajoissa vaan viimeiseen asti luukutetaan vasenta kaistaa ja sitten singahdetaan oikeanpuoleisen kaistan yli rampille.

Itseni takana ajoi juuri sunnuntaina tällainen tapaus. Tulin Hämeenlinnantietä Helsinkiin päin ja hiukan ennen Keimolaa vasemmalla kaistalla takamukseen liimautui joku. Ohitin tuossa juuri kuorma-autoa (satasen alueella) ja ajoin hiukan yli sallitun nopeuden. Tuossa kohtaa ajattelin että pääsen vauhdilla pois alta ja lisäsin hiukan vauhtia ja pistin kuorma-auton kohdalla valmiiksi vilkkua oikealle. Tässä kohtaa oltiin juuri Keimolan Nesteen rampin kohdalla. Yllätys oli jonkinmoinen, kun tämä sankarikin laittoi vilkun päälle ja singahti suoraan kuorma-auton edestä rampille. Joku ajoissa rampille tullut kun olisi tuossa ollut ja kohdalla niin klonks olisi käynyt.

Välillä tulee näiden tunarikaistanvaihtajien kanssa mieleen, että jos olisi joku vanha ritsa mikä olisi naarmuinen, kolhuinen ja ruosteinen, niin pitäisi vaan nopeuden samana ja katsoisi että tuleeko se kylkeen. Uudehkolla autolla ei viitsi.

Tuollaista kyllä kaistallaolija väistää -tilannetta todistin joskus keväällä Helsingissä Mäkelänkadun loppupäässä, kun ryhmitytään oikeanpuoleisimmalle kaistalle ja käännytään oikealle kohti Teollisuuskatua. Ryhmityskaistan jonossa ajoi autoilija ja kaistalle puolikkaan auton väliin alkoi viereiseltä kaistalta työntyä toinen auto ilmeisesti ajatuksella että kyllä kaistallaolija väistää. Eipä väistänyt niin pikku pusuhan siitä tuli.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 697
Viestejä
4 189 320
Jäsenet
70 783
Uusin jäsen
tolvmaister

Hinta.fi

Ylös Bottom