- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 990
ja kamerallahan on oma raja missä huomautus muuttuu sakoksi.
Tuo raja on poliisin käytäntö, ei laki. Varmuusvähennys toki erikseen. Jatkuva huomautusten kerääminen on ihan kelvollinen syy poiketa käytännöstä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ja kamerallahan on oma raja missä huomautus muuttuu sakoksi.
Eiköhän tämä kirjoitus kerro jo tarpeeksi sinun antipatioista moottoripyöräilijöitä kohti, joten en kyllä henkilökohtaisesti jaksa uskoa tarinaan mitä kerroit.
Kyllä, katkeruus oli vahvasti läsnä noissa.
Jaa että muutetaan jatkossa kaikki huomautukset sakoiksi, jolloin ne eivät olisikaan enää vähäisiä rikkomuksia? Sitähän se Pastersteinikin on noilla aivoipieruillaan haluamassa. Ettet vain olisi sukua?Eikös tuosta nyt pitäisi tehdä joku kysely poliisin toiminnasta, kun ei ole reagoitu riittävän ripeästi ko. ongelmaan. Oikea tapahan olisi kirjoittaa ko. toimintaa harjoittavalle sakko eikä huomautus. Varmasti loppuis perseily.
23 §
Kirjallinen huomautus
Jos 14 §:n 1 tai 2 kohdassa tarkoitettu rikkomus on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen, rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle, haltijalle tai tilapäiselle käyttäjälle voidaan muihin toimenpiteisiin ryhtymättä antaa kirjallinen huomautus. Huomautuksen antaa poliisimies, ja se lähetetään huomautuksen saaneen henkilön ajoneuvoliikennerekisteristä ilmenevään osoitteeseen.
Sama kuski ajoi ylinopeutta kameraan 94 kertaa alle kahdessa vuodessa – Dennis Pasterstein teki rikosilmoituksen
Eikös @Luukkonen ollut tämä rattoisa harrastus kameroiden kanssa? Kohta on palsternakka ovella.
Jaa että muutetaan jatkossa kaikki huomautukset sakoiksi, jolloin ne eivät olisikaan enää vähäisiä rikkomuksia? Sitähän se Pastersteinikin on noilla aivoipieruillaan haluamassa. Ettet vain olisi sukua?
Laki sakon ja rikesakon määräämisestä 754/2010 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
En minä lähellekään noin kirjoittanut. Ongelmahan oli yksittäisen kaverin lukuisat huomautukset ja se, että poliisi ei reagoi muuta kuin kirjoittamalla lisää huomautuksia. Ja Dennis internettiin. Ehdotin, että josko pitäisi tutkia miksi poliisi ei ole kirjoittanut sakkoa kaverille, joka raksuttaa kohta 3-numeroisen määrän huomautuksia vyölleen. Huomautusten toistuvuus kun lienee ihan riittävän validi peruste määrätä uuden huomautuksen sijasta sakko. Poliisi on siis laiminlyönyt velvoitteensa. Ei ole mitään tarvetta muutta nykysäädöksiä. Veikkaan, että muutaman maksulapun jälkeen viimeistään polkimen asennossa tapahtuu muutos ellei nyt kovin äveriäs tai paatunut ajaja ole.Jaa että muutetaan jatkossa kaikki huomautukset sakoiksi, jolloin ne eivät olisikaan enää vähäisiä rikkomuksia? Sitähän se Pastersteinikin on noilla aivoipieruillaan haluamassa. Ettet vain olisi sukua?
Laki sakon ja rikesakon määräämisestä 754/2010 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Ongelmana lienee se, ettei missään ole kirjoitettu tasapuolisesti "kaksi huomautusta johtaa sakkoon", joten sitten mentäisiin ns. "pärstäkertoimella" kun naapurin Olli sai kahdesta sakot mutta poliisin lankomies ei viidestätoista...Huomautusten toistuvuus kun lienee ihan riittävän validi peruste määrätä uuden huomautuksen sijasta sakko. Poliisi on siis laiminlyönyt velvoitteensa. Ei ole mitään tarvetta muutta nykysäädöksiä. Veikkaan, että muutaman maksulapun jälkeen viimeistään polkimen asennossa tapahtuu muutos ellei nyt kovin äveriäs tai paatunut ajaja ole.
Näinhän se menee jo muutenkin ainakin poliisit-sarjan perusteella. Kerran sekoilet yms. perseilet, niin pääset vähemmällä tai nuhtelulla. Useampaa kertaa kun olet hankala, niin lappu kouraan. Mieluummin mä pärstäkertoimella tulkinnan otan kuin täysin joustamattoman meiningin, koska mahdolliset joustot menee "asiakkaan" eduksi. Toki kamerahuomautusten osalta poliisi voisi toki ilmoittaa jonkun rajan, esim. 5 krt/v, jolloin alkaa napsumaan. Kun jo kuitenkin ilmoittavat erikseen rajat mistä tulee huomautus ja mistä sakko.Ongelmana lienee se, ettei missään ole kirjoitettu tasapuolisesti "kaksi huomautusta johtaa sakkoon", joten sitten mentäisiin ns. "pärstäkertoimella" kun naapurin Olli sai kahdesta sakot mutta poliisin lankomies ei viidestätoista...
Vähän niin kuin urheilussakin, jossain pitää määritellä montako varoitusta johtaa "hylkäykseen"...
Eikös nuo jollain tieosuudella ole olleet parhaimmillaan räpsymässä 1-2km/h ylityksestä.Toki kamerahuomautusten osalta poliisi voisi toki ilmoittaa jonkun rajan, esim. 5 krt/v, jolloin alkaa napsumaan. Kun jo kuitenkin ilmoittavat erikseen rajat mistä tulee huomautus ja mistä sakko.
Näkisin, että huomautusraja 1-2 km/h on sitten se ongelma, jos niistä alkaa sakkoja napsua. Ja tuo luku nyt oli vain joku heitto. Käytännössähän näitä kymmeniä/satoja huomautuksia kerääviä ei ole paljon normaaleilla väylillä, jossa saa ajaa jo aika paljon yli ennen räpsyä.Eikös nuo jollain tieosuudella ole olleet parhaimmillaan räpsymässä 1-2km/h ylityksestä.
En tiedä muista, mutta minusta "sakot kun ylitit rajoituksen kilometrillä viisi kertaa vuodessa" ei kuulosta kovin kivalta. Poliisivaltiolta kyllä, muttei kivalta.
Viiden kilsan ylityksestä ei mielestäni tarvitsisi lähettää kenellekään minkäänmoista muistutusta ellei kyseessä ole 30km/h alue...
Tuossa tapauksessa oli kyse siitä että kuski tyhmänä meni kertomaan ajaneensa ylinopeutta. Luuli että siitä hänen ilmoittamastaan olisi vähennetty varmuusvähennys, jolloin olisi mennyt alle sakkorajan. Mutta eihän sitä enää vähennetä jos kuski kertoo ajaneensa tiettyä nopeuttae: Eikös tässä hiljattain ollut se tuomioistuimen tapaus, jossa kaveri sai sakot muutaman kilometrin ylityksestä. Kun oli valittanut ja tunnustanut ajaneensa yli sallitun, mutta normaalitilanteessa huomautuksen arvoisesti. Tuossa kohtaa sai kyllä ihan "pärstäkertoimen" perusteella vittuilut toiseen suuntaan takaisin.
Toistan itseäni, mutta jotain tällaista Pasterstein selvästi on tuolla hakemassa. Hänhän snäppäili näppärästi twitteriin jo aiemmin, että jokainen huomautus pitäisi muuttaa sakoksi, mutta siihen toivottavasti ei olla menossa.Poliisin ohjeistukseen sen sijaan voisi kirjata vaikka että kymmenes vuodessa tuo sakon tai jotain muuta.
Poliisilla on kyllä oman harkintansa mukaan olosuhteet huomioiden kirjoittaa huomatuksen sijasta sakko. Vanhoja huomautuksia ei sakoksi saa, mutta en ko. kaverin housuissa lähtisi välttämättä ottamaan uutta huomautusta lähiaikoina. Siitä ei mikään estä kirjoittamasta sakkoa. Tasavertaisuuden nimissä sitten alkaa todennäköisesti napsua muillekin huomautusten superkerääjille. Noista Denniksen viesteistä ei voi päätellä onko ko. rikosilmoitus/tutkintapyyntö tehty vanhoista vai uusista tapauksista. Veikkaisin uusista, koska ei tuo niin pihalla voi olla...Ei etene. Ei niitä vanhoja huomautuksia voi enää kääntää ja huomautus ei kerry mihinkään, ihan selvä juttu. Tuo ei ole tasa-arvoista, jos tämä yksi tapaus nyt saa jatkoseurauksia kun selvästikään niitä ei huomautuksista kuulu tulla.
Poliisin ohjeistukseen sen sijaan voisi kirjata vaikka että kymmenes vuodessa tuo sakon tai jotain muuta.
Ei kai laki sano mitään tuollaisista "huomautusnopeuksista"? Laissa on vain ylinopeus ilman mitään huomautusrajaa. Poliisissa on linjattu, ettei mistään kilometrin ylityksistä aleta sakottelemaan, mutta ei sitä käsittääkseni mikään laki myöskään estäisi. Korjatkaa jos löydätte lakipykälistä jotakin muuta.Milläs perusteella poliisi on oikeutettu kirjoittamaan sakko jos ollaan vasta huomautusnopeudessa?
Eihän niitä lakeja nyt voi ihan miten vain tulkita.
Juu, laissahan se nimenomaan on esitetty päinvastoin. On annettu lievennys, että aina ei ole pakko antaa sakkoa. Kautiumin viestissä vähän taaksepäin on se pykälä. Pysäytyksen yhteydessä kokovartalomulkuksi paljastuvalle sakko voi lävähtää vaikka kilometrin ylinopeudesta. En nyt tiedä miksi tuli eräs Pasi mieleenEi kai laki sano mitään tuollaisista "huomautusnopeuksista"? Laissa on vain ylinopeus ilman mitään huomautusrajaa. Poliisissa on linjattu, ettei mistään kilometrin ylityksistä aleta sakottelemaan, mutta ei sitä käsittääkseni mikään laki myöskään estäisi. Korjatkaa jos löydätte lakipykälistä jotakin muuta.
Jos meinataan jatkaa tätä kuolleen hevosen potkimista, niin lukasepa se lainaamani viesti mihin tuo heitto oli vastaukseksi niin se ehkä selventää millä vakavuusasteella ko. viesti oli kirjoitettu.
Mikäli aiempi vastaukseni tästä meni ohi etkä jaksa etsiä niin
Tää oli yhtä sarkastinen ja älyköyhä vastaus siihen edellisen postaajan läppään tiiliskiven heittämisestä autoa päin mitä lainasin, ei suinkaan mikään realistinen toimenpidesuunnitelma asian ratkaisemiseksi. Mulla ei ole minkäännäköisiä antipatioita pärräkuskeja kohtaan, päinvastoin, ne on yleensä hyvinkin fiksua, liikennettä hyvin tarkkailevaa ja ripeästi etenevää porukkaa tien päällä, mikä sopii mulle paremmin kuin hyvin. Ostaisin prätkän itsekin jos olisi varaa, mutta kun ei ole niin ajan autolla.
Tosin tilannetta tossa meidän pätkällä (tai sen yhden yksittäisen idiootin toimintaa mistä aiemmin oli puhe) se ei muuta vaikka mulla oliskin jotain prätkiä vastaan, enemmän tossa pätkällä kaksipyöräiset laittomia nopeuksia ajelee kuin nelipyöräiset. Ko. tiellä ajetaan valitettavasti jopa törkeää ylinopeutta ihanvitunusein, myös autojen toimesta, ja se pännii mua aika paljon kun alueella asuu paljon lapsia. Lisäksi esim. bussipysäkit on osittain vain levennyksiä pientareilla ilman jalkatietä tai suojatietä tien yli, niin ei tunnu ihan kauhean kivalta kun tuossa joku latelee menemään 100+ km/h vaikka rajoitus on ihan syystä 50 km/h.
Kyllä se 81 km/h riittää, jos poliisin mittari sattuu näyttämään varmuusvähennyksen verran yläkanttiin.1kmh ylitykseen pitää ajaa kuitenkin 4km/h ylinopeus, varmuusvähennyshän sieltä pitää tehdä. 84 varmaan alkaa olemaan siinä räpsähdyksen rajalla jo joissain kameroissa.
Jaksa ihan hirveän pitkälle ketjua lukea, mutta viittasin siihen viestiin jossa fantasioitiin mp-kuskin töytäisyllä ja sitä seuranneilla viesteillä.
Mulla on ollut kortti itseasiassa kymmenen vuotta ja pari kuukautta päälle ja voin kyllä tasan allekirjoittaa tämän.Kaikenkaikkiaan liikennekulttuuri on heikentynyt ihan saatanasti viimeisen 10 vuoden aikana.
Fantasioitiin
Tais sen viestin pointti mennä ohi että suhisi jos sulle tollanen kuva siitä jäi. No, elämä on.
Ulkomaalaistaustaiset kuskin ainakin omien havaintojeni mukaan ajavat todella suurella alinopeudella motareilla ja kehällä, eivät osaa vaihtaa vasemmalta kaistalta pois jne. Mitään kylkeen meinataan tulla - tilanteita en oo sentään nähnyt eli turvallisista lähtökohdista paskaa ajoa vaikka silti on kyllä paskaa.Yksi iso liikennekulttuuria heikentävä tekijä on älypuhelimet. Niitä räplätään, eikä keskitytä liikenteeseen. Toisekseen asenteet on muuttuneet kohteliaisuudesta ja huomaavaisuudesta röyhkeyden suuntaan.
Lisäksi pk-seudulla on paljon liikenteessä mamuja, joille ajoneuvon hallinta näyttää olevan jossain määrin haastavaa.
Täällä Oulussapäin tuo on todella yleinen ajatus,`prkl minun eteenhän et tuu`
Tätä näkyy varsinkin venäläisten kuskien kanssa. Varovaisuuden tavallaan kyllä ymmärtää, kun viisumi voi jäädä seuraavalla kerralla saamatta ylinopeussakkojen takia. Mutta alinopeudella himmailu ärsyttää silti.Ulkomaalaistaustaiset kuskin ainakin omien havaintojeni mukaan ajavat todella suurella alinopeudella motareilla ja kehällä, eivät osaa vaihtaa vasemmalta kaistalta pois jne.
No sillonhan voi saada sakot kun ajaa 78km/h? Jos on mittari oikein rappiollaKyllä se 81 km/h riittää, jos poliisin mittari sattuu näyttämään varmuusvähennyksen verran yläkanttiin.
Juu tuo alinopeuden nussuttaminen tuntuu kuuluvan tapaan ja nuo pitsakuskit ym ajelee aika röyhkeästi kiireissään myös.Ulkomaalaistaustaiset kuskin ainakin omien havaintojeni mukaan ajavat todella suurella alinopeudella motareilla ja kehällä, eivät osaa vaihtaa vasemmalta kaistalta pois jne. Mitään kylkeen meinataan tulla - tilanteita en oo sentään nähnyt eli turvallisista lähtökohdista paskaa ajoa vaikka silti on kyllä paskaa.
No olisit painanut lisää kaasua ennekuin pussitit volkkarin?Tänään motarilla ihmetytti: Autot A, VW ja minä eli BMW peräkkäin ohituskaistalla, ohittaen henkilöautoa. Henkilöauton ohituksen jälkeen A jatkaa vas. kaistalla, VW vaihtaa edestäni oikealle kaistalle, josta kiitän mielessäni herra VW:tä ja nostan hieman nopeuttani.
Kunnes herra VW huomaa lähestyvän rekan perävalot ja rupeaa kiihdyttämään rinnalla, arvatenkin yrittäen tunkea autonsa eteeni takaisin vasemmalle kaistalle. Ja lopuksi polkee jarrua, vaihtaa kaistaa taakseni ja hinaa kontissa kiinni.
Hienosti ennakoitu hra VW.
Nyt luultavasti jossain toisella foorumilla purnataan kuinka liikenteessä oli taas yksi kiilaava BMW-mulkku.
P.S. Jos haluat ehdoin tahdoin nuuskia peräkonttia, niin kannattaa valita sellainen Klonkswagen, jolla pysyt kontissa kiinni.
No sillonhan voi saada sakot kun ajaa 78km/h? Jos on mittari oikein rappiolla
Luetun ymmärtäminen kunniaan.No olisit painanut lisää kaasua ennekuin pussitit volkkarin?
- Lisäsin vauhtia hieman.Tänään motarilla ihmetytti: Autot A, VW ja minä eli BMW peräkkäin ohituskaistalla, ohittaen henkilöautoa. Henkilöauton ohituksen jälkeen A jatkaa vas. kaistalla, VW vaihtaa edestäni oikealle kaistalle, josta kiitän mielessäni herra VW:tä ja nostan hieman nopeuttani.
Eli vedit vain välin kiinni, vaikka näit kuorma-auton perän lähestyvän VW:a. Hienoa ennakointia taasLuetun ymmärtäminen kunniaan.
- Lisäsin vauhtia hieman.
- Siinä oli auto A edelleen edessäni.
Ei kun herra VW oli urpo ja lähti hyppimään oikealle kaistalle ja antoi tilaa, tila otettiin käyttöön ja VW sai jäädä taakse.Eli vedit vain välin kiinni, vaikka näit kuorma-auton perän lähestyvän VW:a. Hienoa ennakointia taas
Jos joku tekee noin ahtaaseen väliin tilaa niin voi sitten painaa kaasua kunnollakin ettei sen toisen tarvitse odotella siellä rekan takana.Luetun ymmärtäminen kunniaan.
- Lisäsin vauhtia hieman.
- Siinä oli auto A edelleen edessäni.
Niin joo, kävi pieni ajatusvirhe väsyneenä.Ei. Sitä varten on se varmuusvähennys. Jos ajat 78km/h todellista tutkaan, joka näyttää 3km/h liikaa niin varmuusvähennyksen jälkeen lukemat on..... 78km/h.
On se suhteessa auton kokoon.Mikä on takavetokotterosi tarkka malli, niin voidaan katsoa, onko ero todellisuudessa niin valtava?
Tämä. Jos joku tosiaan väistää ohituskaistalla pois edestä sellaiseen väliin, että meinaa syntyä pussitustilanne, niin kiitän kyllä nostamalla nopeutta ihan reilusti. Toki jos siinä ohituskaistalla on edessä joku niin sitten ei välttämättä onnistu. Pidän kuitenkin aina sen verran turvaväliä, että eteenkin se tilan antaja mahtuu takaisin jos niin päättää tehdä enkä jaksa siitä ärsyyntyä.Jos joku tekee noin ahtaaseen väliin tilaa niin voi sitten painaa kaasua kunnollakin ettei sen toisen tarvitse odotella siellä rekan takana.
Tämän takia itsekään en noihin ahtaimpiin väleihin lähde puikkimaan kun ei sieltä pääse pois enää.
Se "hiukan" vauhdin nosto kun voi olla se 1km/h nopeusero ja ohitus on valmis 2km päästä.
Ei kun herra VW oli urpo ja lähti hyppimään oikealle kaistalle ja antoi tilaa, tila otettiin käyttöön ja VW sai jäädä taakse.
Se että VW ei ennakoinut ei tarkoita sitä että kun se yht'äkkiä haluaa takaisin vasemmalle kaistalle niin kaikkien on annettava tilaa, ei. VW vaihtaa kaistaa kuten laki määrää ja tässä tapauksessa sen BMW taakse, mitäs lähti vaihtamaan kaistaa.
Ja tämä johtaa siihen, että kaikki ajavat vain vasenta kaistaa kun kukaan ei enää tee tilaa, jos olet erehtynyt olemaan kohtelias ja päästät takaa nopeammin ajavan eteesi.
Silloin kun itse aloitin ajelemaan reilut parikymmentä vuotta sitten, kaikki palasivat oikealle kaistalle ohitettuaan hitaammin etenevän ajoneuvon, nykyään kaikki posottavat vasenta kaistaa 40-50km putkeen etteivät vain jää pussiin oikealle kaistalle, kun mulkerot eivät kuitenkaan tee tilaa
Ja tämä tilanne on nyt johtanut siihen, että röyhkeimmät ohittelee motarilla oikealta ja tunkevat väkisin vasemmanpuoleiselle kaistalle aiheuttaen jarrutuksissa yms, kun eteen tulee se SEMäkisen rekka.
Kyllä on nautinto ajaa Suomessa...
No sallii joo, mutta ei tuolla pätkällä ole mitään paikkaa mihin saisi pysäköidä oli merkkiä tai ei. Tuon merkkiyhdistelmän avulla sallitaan juuri tuo pysähtyminen lastauksen ajaksi tuohon korokkeelle, jolloin ajorata, pyöräkaista ja jalkakäytävä pysyvät vapaina jos tuohon jonkun pitää lastaamisen takia pysähtyä.Siinä on taas mainio liikennemerkki. Tuohan siis sallii pysäköinnin kaikkialle muualle paitsi tuolle korokkeelle.
Olisitko pysäköinyt tähän paikkaan? – Jasmin teki niin ja sai parkkisakon
Näin yritinkin, minähän kiihdytin. Mutta vielä kolmannen kerran: koska edessäni oli A, ja pööpöilevä VW-kuski halusi välttämättä kiihdyttää rinnallani niin lopputulos oli että VW jäi pussiin. Kuin myös että minua ei pätkääkään kiinnostanut lähteä hiillostamaan yhtään lähemmäksi A:n takapuskuria.Tämä. Jos joku tosiaan väistää ohituskaistalla pois edestä sellaiseen väliin, että meinaa syntyä pussitustilanne, niin kiitän kyllä nostamalla nopeutta ihan reilusti. Toki jos siinä ohituskaistalla on edessä joku niin sitten ei välttämättä onnistu.