Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tampereella Hervantaan mennessä oli tänään taas kyllä kunnon possujono kun kaistat yhdistyy tietyön takia. Hauska katsella kun kilometrin pituisen jonon ohi pääsee käytännössä hidastamatta kun kukaan ei osaa vetoketjuperiaatetta vaan ajaa nöyrästi toisten perässä yhdessä jonossa. Tää on kanssa näitä only in Finland -tilanteita.
 
Tampereella Hervantaan mennessä oli tänään taas kyllä kunnon possujono kun kaistat yhdistyy tietyön takia. Hauska katsella kun kilometrin pituisen jonon ohi pääsee käytännössä hidastamatta kun kukaan ei osaa vetoketjuperiaatetta vaan ajaa nöyrästi toisten perässä yhdessä jonossa. Tää on kanssa näitä only in Finland -tilanteita.
Näihin tarvittaisiin kaistanvaihtokielto ensimmäisestä kaistanpäättymismerkistä lähtien. Kielto päättyisi vasta juuri ennen kaistan päättymistä, jolloin mentäisiin vetoketjuperiaatteela. Olisi only in Finland -ratkaisu, mutta luulisi toimivan.

Nythän ongelma on siinä, että vetoketjua aletaan laittamaan kiinni liian aikaisin.
 
Tampereella Hervantaan mennessä oli tänään taas kyllä kunnon possujono kun kaistat yhdistyy tietyön takia. Hauska katsella kun kilometrin pituisen jonon ohi pääsee käytännössä hidastamatta kun kukaan ei osaa vetoketjuperiaatetta vaan ajaa nöyrästi toisten perässä yhdessä jonossa. Tää on kanssa näitä only in Finland -tilanteita.
Hieno oli kyllä possujono tuossa rantatunnelillakin, saatana 18.00 illalla ja koko kaupunki jonossa. En kyllä keksi miten ruuhka ajoittui noin myöhälle.

Toinenkin sankari tuli lielahdessa vastaan, ajelin siitä cittarin ohi niin edestä pois kääntyneen sprintterin takaa puikkasi joku pihasta mondeolla eteen. Torvea sai taas soittaa, tajusi sentään jarrutella siihen vastaantulijan kaistan päälle ja nokka minun kaistalla.

Käännyin 100m myöhemmin lidlille niin tämäkin sankari kiitti keskisormella kuskin ikkunasta. Jos en olisi ollut jo kääntynyt lidlin pihaan niin olisin kyllä ajanut perässä ja käynyt kysymässä että vetäsenkö päin ensi kerralla. Aika kiittämätöntä touhua. En itse ainakaan kehtaisi keskaria heilutella jos joku juuri onnistunut pelastamaan tilanteen kolarilta käyttämällä jarruja ja torvea.
 
Hieno oli kyllä possujono tuossa rantatunnelillakin, saatana 18.00 illalla ja koko kaupunki jonossa. En kyllä keksi miten ruuhka ajoittui noin myöhälle.

Eikös siellä ollut onnettomuus kehätiellä ja jotenkin se taas vaikutti tunneliin. Vaikuttaa kyllä aika epäkäytännölliseltä ruuhkien poistajalta, jos mikä tahansa liikennehäiriö Tampereen seudulla johtaa siihen, että tunneli pitää sulkea ja ohikulkeva liikenne joudutaan ohjaamaan keskustan kautta...
 
Millä perusteella se kortti lähtee kuivumaan? Joojoo 1 km/h ylinopeudesta saa sakottaa suoraan, mutta saako sen tehdä jos nämä on kameroiden avulla kerätty ja kamerallahan on oma raja missä huomautus muuttuu sakoksi.

Kai se jos samaa reittiä ajelee töihin tms.vakkari samassa asennossa niin alkaa kertymään. Jättäisin maksamatta.
 
Harmi kun ei ole ihan vieressä tolppia, vois lähtiä etsimään kameraa ja siihen sit huomautuksen verran ajelis muutaman tunnin ees takas
 
Eikös tuosta nyt pitäisi tehdä joku kysely poliisin toiminnasta, kun ei ole reagoitu riittävän ripeästi ko. ongelmaan. Oikea tapahan olisi kirjoittaa ko. toimintaa harjoittavalle sakko eikä huomautus. Varmasti loppuis perseily.
 
Kirjauttasi lakiin jonkun pykälän että 10 huomautusta teettää jonkun parin satkun virhemaksun. Kai sitä vakkaria sitten voisi jo laskea sen 1kmh, ettei tule tuommoisia lukemia tauluun. Onko diaz huomannut, että sama nopeus muuten räiskyttäisi toista tolppaa, mutta toinen pysyy pimeänä? Tuli vain mieleen, että kyllähän niitä sieltä pk seudulta saa keräiltyä vaikka 1000kpl vuoteen jos enemmän ajaa ja joka kamera pistää huomautuksen tulille.

Itse jos kehällä asustelisin niin satavarmaan ajelisin ihan vittuillakseni semmoista nopeutta, että joka tolppa rätisee. Ihan vain vastalauseeksi.

Sittenhän meillä vasta ketju on kun Diazilta otetaan laittomasti kortti kuivumaan, kerkeää techittämään kaiket päivät. :)

Noh, ehkä tämä menee jo räpäaiheeksi enemmän, palataan asiaan.
 
Kyllä, katkeruus oli vahvasti läsnä noissa.

Jos meinataan jatkaa tätä kuolleen hevosen potkimista, niin lukasepa se lainaamani viesti mihin tuo heitto oli vastaukseksi niin se ehkä selventää millä vakavuusasteella ko. viesti oli kirjoitettu.

Mikäli aiempi vastaukseni tästä meni ohi etkä jaksa etsiä niin
Tää oli yhtä sarkastinen ja älyköyhä vastaus siihen edellisen postaajan läppään tiiliskiven heittämisestä autoa päin mitä lainasin, ei suinkaan mikään realistinen toimenpidesuunnitelma asian ratkaisemiseksi. Mulla ei ole minkäännäköisiä antipatioita pärräkuskeja kohtaan, päinvastoin, ne on yleensä hyvinkin fiksua, liikennettä hyvin tarkkailevaa ja ripeästi etenevää porukkaa tien päällä, mikä sopii mulle paremmin kuin hyvin. Ostaisin prätkän itsekin jos olisi varaa, mutta kun ei ole niin ajan autolla.

Tosin tilannetta tossa meidän pätkällä (tai sen yhden yksittäisen idiootin toimintaa mistä aiemmin oli puhe) se ei muuta vaikka mulla oliskin jotain prätkiä vastaan, enemmän tossa pätkällä kaksipyöräiset laittomia nopeuksia ajelee kuin nelipyöräiset. Ko. tiellä ajetaan valitettavasti jopa törkeää ylinopeutta ihanvitunusein, myös autojen toimesta, ja se pännii mua aika paljon kun alueella asuu paljon lapsia. Lisäksi esim. bussipysäkit on osittain vain levennyksiä pientareilla ilman jalkatietä tai suojatietä tien yli, niin ei tunnu ihan kauhean kivalta kun tuossa joku latelee menemään 100+ km/h vaikka rajoitus on ihan syystä 50 km/h.
 
Eikös tuosta nyt pitäisi tehdä joku kysely poliisin toiminnasta, kun ei ole reagoitu riittävän ripeästi ko. ongelmaan. Oikea tapahan olisi kirjoittaa ko. toimintaa harjoittavalle sakko eikä huomautus. Varmasti loppuis perseily.
Jaa että muutetaan jatkossa kaikki huomautukset sakoiksi, jolloin ne eivät olisikaan enää vähäisiä rikkomuksia? Sitähän se Pastersteinikin on noilla aivoipieruillaan haluamassa. Ettet vain olisi sukua? :D

Laki sakon ja rikesakon määräämisestä 754/2010 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
23 §
Kirjallinen huomautus

Jos 14 §:n 1 tai 2 kohdassa tarkoitettu rikkomus on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen, rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle, haltijalle tai tilapäiselle käyttäjälle voidaan muihin toimenpiteisiin ryhtymättä antaa kirjallinen huomautus. Huomautuksen antaa poliisimies, ja se lähetetään huomautuksen saaneen henkilön ajoneuvoliikennerekisteristä ilmenevään osoitteeseen.
 
Jaa että muutetaan jatkossa kaikki huomautukset sakoiksi, jolloin ne eivät olisikaan enää vähäisiä rikkomuksia? Sitähän se Pastersteinikin on noilla aivoipieruillaan haluamassa. Ettet vain olisi sukua? :D

Laki sakon ja rikesakon määräämisestä 754/2010 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Tuossa tulee kyseeseen se että tulkitaanko jatkuva liikennesääntöjen rikkominen samanarvoiseksi kuin yksittäinen erehdys. Eli muutama kerta voi olla "vähäinen" mutta 100 kertaa välttämättä ei. Kiinnostavaa nähdä eteneekö tuo juttu.
 
Jaa että muutetaan jatkossa kaikki huomautukset sakoiksi, jolloin ne eivät olisikaan enää vähäisiä rikkomuksia? Sitähän se Pastersteinikin on noilla aivoipieruillaan haluamassa. Ettet vain olisi sukua? :D

Laki sakon ja rikesakon määräämisestä 754/2010 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
En minä lähellekään noin kirjoittanut. Ongelmahan oli yksittäisen kaverin lukuisat huomautukset ja se, että poliisi ei reagoi muuta kuin kirjoittamalla lisää huomautuksia. Ja Dennis internettiin. Ehdotin, että josko pitäisi tutkia miksi poliisi ei ole kirjoittanut sakkoa kaverille, joka raksuttaa kohta 3-numeroisen määrän huomautuksia vyölleen. Huomautusten toistuvuus kun lienee ihan riittävän validi peruste määrätä uuden huomautuksen sijasta sakko. Poliisi on siis laiminlyönyt velvoitteensa. Ei ole mitään tarvetta muutta nykysäädöksiä. Veikkaan, että muutaman maksulapun jälkeen viimeistään polkimen asennossa tapahtuu muutos ellei nyt kovin äveriäs tai paatunut ajaja ole.

e: Viittaamasi pykälässä "olosuhteet" antaa kyllä portin sille, että seuraavasta töpeksinnästä voi "toistuvuus" olosuhteen perusteella kirjoittaa sakon huomautuksen sijasta ilman eriarvoista kohtelua. Postuumisti toki turha mennä mitään muuttamaan.
 
Huomautusten toistuvuus kun lienee ihan riittävän validi peruste määrätä uuden huomautuksen sijasta sakko. Poliisi on siis laiminlyönyt velvoitteensa. Ei ole mitään tarvetta muutta nykysäädöksiä. Veikkaan, että muutaman maksulapun jälkeen viimeistään polkimen asennossa tapahtuu muutos ellei nyt kovin äveriäs tai paatunut ajaja ole.
Ongelmana lienee se, ettei missään ole kirjoitettu tasapuolisesti "kaksi huomautusta johtaa sakkoon", joten sitten mentäisiin ns. "pärstäkertoimella" kun naapurin Olli sai kahdesta sakot mutta poliisin lankomies ei viidestätoista...

Vähän niin kuin urheilussakin, jossain pitää määritellä montako varoitusta johtaa "hylkäykseen"...
 
Ongelmana lienee se, ettei missään ole kirjoitettu tasapuolisesti "kaksi huomautusta johtaa sakkoon", joten sitten mentäisiin ns. "pärstäkertoimella" kun naapurin Olli sai kahdesta sakot mutta poliisin lankomies ei viidestätoista...

Vähän niin kuin urheilussakin, jossain pitää määritellä montako varoitusta johtaa "hylkäykseen"...
Näinhän se menee jo muutenkin ainakin poliisit-sarjan perusteella. Kerran sekoilet yms. perseilet, niin pääset vähemmällä tai nuhtelulla. Useampaa kertaa kun olet hankala, niin lappu kouraan. Mieluummin mä pärstäkertoimella tulkinnan otan kuin täysin joustamattoman meiningin, koska mahdolliset joustot menee "asiakkaan" eduksi. Toki kamerahuomautusten osalta poliisi voisi toki ilmoittaa jonkun rajan, esim. 5 krt/v, jolloin alkaa napsumaan. Kun jo kuitenkin ilmoittavat erikseen rajat mistä tulee huomautus ja mistä sakko.

e: Eikös tässä hiljattain ollut se tuomioistuimen tapaus, jossa kaveri sai sakot muutaman kilometrin ylityksestä. Kun oli valittanut ja tunnustanut ajaneensa yli sallitun, mutta normaalitilanteessa huomautuksen arvoisesti. Tuossa kohtaa sai kyllä ihan "pärstäkertoimen" perusteella vittuilut toiseen suuntaan takaisin.
 
Toki kamerahuomautusten osalta poliisi voisi toki ilmoittaa jonkun rajan, esim. 5 krt/v, jolloin alkaa napsumaan. Kun jo kuitenkin ilmoittavat erikseen rajat mistä tulee huomautus ja mistä sakko.
Eikös nuo jollain tieosuudella ole olleet parhaimmillaan räpsymässä 1-2km/h ylityksestä.

En tiedä muista, mutta minusta "sakot kun ylitit rajoituksen kilometrillä viisi kertaa vuodessa" ei kuulosta kovin kivalta. Poliisivaltiolta kyllä, muttei kivalta. :rolleyes:

Viiden kilsan ylityksestä ei mielestäni tarvitsisi lähettää kenellekään minkäänmoista muistutusta ellei kyseessä ole 30km/h alue...
 
Eikös nuo jollain tieosuudella ole olleet parhaimmillaan räpsymässä 1-2km/h ylityksestä.

En tiedä muista, mutta minusta "sakot kun ylitit rajoituksen kilometrillä viisi kertaa vuodessa" ei kuulosta kovin kivalta. Poliisivaltiolta kyllä, muttei kivalta. :rolleyes:

Viiden kilsan ylityksestä ei mielestäni tarvitsisi lähettää kenellekään minkäänmoista muistutusta ellei kyseessä ole 30km/h alue...
Näkisin, että huomautusraja 1-2 km/h on sitten se ongelma, jos niistä alkaa sakkoja napsua. Ja tuo luku nyt oli vain joku heitto. Käytännössähän näitä kymmeniä/satoja huomautuksia kerääviä ei ole paljon normaaleilla väylillä, jossa saa ajaa jo aika paljon yli ennen räpsyä.

e: Ei tällä kameratoiminalla kyllä ole mitään yhteyttä poliisitoiminnan kanssa, budjettitoimiston kanssa enemmänkin...
 
e: Eikös tässä hiljattain ollut se tuomioistuimen tapaus, jossa kaveri sai sakot muutaman kilometrin ylityksestä. Kun oli valittanut ja tunnustanut ajaneensa yli sallitun, mutta normaalitilanteessa huomautuksen arvoisesti. Tuossa kohtaa sai kyllä ihan "pärstäkertoimen" perusteella vittuilut toiseen suuntaan takaisin.
Tuossa tapauksessa oli kyse siitä että kuski tyhmänä meni kertomaan ajaneensa ylinopeutta. Luuli että siitä hänen ilmoittamastaan olisi vähennetty varmuusvähennys, jolloin olisi mennyt alle sakkorajan. Mutta eihän sitä enää vähennetä jos kuski kertoo ajaneensa tiettyä nopeutta :D
 
Poliisin ohjeistukseen sen sijaan voisi kirjata vaikka että kymmenes vuodessa tuo sakon tai jotain muuta.
Toistan itseäni, mutta jotain tällaista Pasterstein selvästi on tuolla hakemassa. Hänhän snäppäili näppärästi twitteriin jo aiemmin, että jokainen huomautus pitäisi muuttaa sakoksi, mutta siihen toivottavasti ei olla menossa.
 
Ei etene. Ei niitä vanhoja huomautuksia voi enää kääntää ja huomautus ei kerry mihinkään, ihan selvä juttu. Tuo ei ole tasa-arvoista, jos tämä yksi tapaus nyt saa jatkoseurauksia kun selvästikään niitä ei huomautuksista kuulu tulla.

Poliisin ohjeistukseen sen sijaan voisi kirjata vaikka että kymmenes vuodessa tuo sakon tai jotain muuta.
Poliisilla on kyllä oman harkintansa mukaan olosuhteet huomioiden kirjoittaa huomatuksen sijasta sakko. Vanhoja huomautuksia ei sakoksi saa, mutta en ko. kaverin housuissa lähtisi välttämättä ottamaan uutta huomautusta lähiaikoina. Siitä ei mikään estä kirjoittamasta sakkoa. Tasavertaisuuden nimissä sitten alkaa todennäköisesti napsua muillekin huomautusten superkerääjille. Noista Denniksen viesteistä ei voi päätellä onko ko. rikosilmoitus/tutkintapyyntö tehty vanhoista vai uusista tapauksista. Veikkaisin uusista, koska ei tuo niin pihalla voi olla...
 
Milläs perusteella poliisi on oikeutettu kirjoittamaan sakko jos ollaan vasta huomautusnopeudessa?

Eihän niitä lakeja nyt voi ihan miten vain tulkita. Palsternakalla ei toivottavasti riitä sananvalta noissa piireissä muuttamaan säädöksiä.
 
Milläs perusteella poliisi on oikeutettu kirjoittamaan sakko jos ollaan vasta huomautusnopeudessa?

Eihän niitä lakeja nyt voi ihan miten vain tulkita.
Ei kai laki sano mitään tuollaisista "huomautusnopeuksista"? Laissa on vain ylinopeus ilman mitään huomautusrajaa. Poliisissa on linjattu, ettei mistään kilometrin ylityksistä aleta sakottelemaan, mutta ei sitä käsittääkseni mikään laki myöskään estäisi. Korjatkaa jos löydätte lakipykälistä jotakin muuta.
 
Ei kai laki sano mitään tuollaisista "huomautusnopeuksista"? Laissa on vain ylinopeus ilman mitään huomautusrajaa. Poliisissa on linjattu, ettei mistään kilometrin ylityksistä aleta sakottelemaan, mutta ei sitä käsittääkseni mikään laki myöskään estäisi. Korjatkaa jos löydätte lakipykälistä jotakin muuta.
Juu, laissahan se nimenomaan on esitetty päinvastoin. On annettu lievennys, että aina ei ole pakko antaa sakkoa. Kautiumin viestissä vähän taaksepäin on se pykälä. Pysäytyksen yhteydessä kokovartalomulkuksi paljastuvalle sakko voi lävähtää vaikka kilometrin ylinopeudesta. En nyt tiedä miksi tuli eräs Pasi mieleen :D
 
Jos meinataan jatkaa tätä kuolleen hevosen potkimista, niin lukasepa se lainaamani viesti mihin tuo heitto oli vastaukseksi niin se ehkä selventää millä vakavuusasteella ko. viesti oli kirjoitettu.

Mikäli aiempi vastaukseni tästä meni ohi etkä jaksa etsiä niin
Tää oli yhtä sarkastinen ja älyköyhä vastaus siihen edellisen postaajan läppään tiiliskiven heittämisestä autoa päin mitä lainasin, ei suinkaan mikään realistinen toimenpidesuunnitelma asian ratkaisemiseksi. Mulla ei ole minkäännäköisiä antipatioita pärräkuskeja kohtaan, päinvastoin, ne on yleensä hyvinkin fiksua, liikennettä hyvin tarkkailevaa ja ripeästi etenevää porukkaa tien päällä, mikä sopii mulle paremmin kuin hyvin. Ostaisin prätkän itsekin jos olisi varaa, mutta kun ei ole niin ajan autolla.

Tosin tilannetta tossa meidän pätkällä (tai sen yhden yksittäisen idiootin toimintaa mistä aiemmin oli puhe) se ei muuta vaikka mulla oliskin jotain prätkiä vastaan, enemmän tossa pätkällä kaksipyöräiset laittomia nopeuksia ajelee kuin nelipyöräiset. Ko. tiellä ajetaan valitettavasti jopa törkeää ylinopeutta ihanvitunusein, myös autojen toimesta, ja se pännii mua aika paljon kun alueella asuu paljon lapsia. Lisäksi esim. bussipysäkit on osittain vain levennyksiä pientareilla ilman jalkatietä tai suojatietä tien yli, niin ei tunnu ihan kauhean kivalta kun tuossa joku latelee menemään 100+ km/h vaikka rajoitus on ihan syystä 50 km/h.

Jaksa ihan hirveän pitkälle ketjua lukea, mutta viittasin siihen viestiin jossa fantasioitiin mp-kuskin töytäisyllä ja sitä seuranneilla viesteillä.
 
1kmh ylitykseen pitää ajaa kuitenkin 4km/h ylinopeus, varmuusvähennyshän sieltä pitää tehdä. 84 varmaan alkaa olemaan siinä räpsähdyksen rajalla jo joissain kameroissa.
 
1kmh ylitykseen pitää ajaa kuitenkin 4km/h ylinopeus, varmuusvähennyshän sieltä pitää tehdä. 84 varmaan alkaa olemaan siinä räpsähdyksen rajalla jo joissain kameroissa.
Kyllä se 81 km/h riittää, jos poliisin mittari sattuu näyttämään varmuusvähennyksen verran yläkanttiin.
 
Jaksa ihan hirveän pitkälle ketjua lukea, mutta viittasin siihen viestiin jossa fantasioitiin mp-kuskin töytäisyllä ja sitä seuranneilla viesteillä.

Fantasioitiin :rofl:
Tais sen viestin pointti mennä ohi että suhisi jos sulle tollanen kuva siitä jäi. No, elämä on.
 
Kameratolpille on toki oma ketjunsa, mutta voin ainakin sen verran omasta kokemuksesta (ja julkisuuteen valuneista tiedoista, kuten erityiset valvontajaksot) avat tilannetta kehä1 osalta. Kameroita on kehä1 1 tai joskus jopa 2kpl noissa tolpissa. 2kpl lähinä kun on joku valvontajakso menossa. Kamerat siirtyvät n. viikon välein, eli jos jonain päivänä sattuu työmatkalla joku kamera välähtämään, niin sama kamera välähtää joitakin päiviä tämän jälkeen kunnes paikka mitä ilmeisimmin vaihtuu. Oman autoni rengastuksella ei ole mittarivirhettä ja kokemusperäisesti n. 86 todellista nopeutta 80 alueella riittää väläyttämään tolpan. Olen saanut parisenkymmentä välähdystä reilun vuoden aikajaksolla ja vain yhden lapun kotiin. Tuossakin mitattu nopeus varmuusvähennyksen jälkeen oli 83, seuraavana päivänä 85 ajamalla ei välähtänyt sama tolppa, mutta siitä seuraavana taas 86 ajaessa välähti.

Jos kanssa-autoilijoiden ongelmia tässä sitten vaihteeksi puisi, ettei menisi ihan off topiciksi niin ainakin kehä1 aiheuttaa hankaluuksia tuolla 3-kaistaisuudellaan välillä tuusulanväylä - leppävaara. Ihmiset ajavat pääasiassa kahta vasemmanpuolimmaista kaistaa, eli tuota oikean reunimmaista kaistaa ei mielletä ajokaistaksi vaan joksikin liittymäkaistaksi, vaikka aivan normaali kaista on nykyään. Tästä seuraa se, että myöskään 3-kaistaisella osuudella vasemmanpuolimmainen kaista ei vedä edes rajoituksen mukaan jos liikennettä on, mutta ei ruuhkaan asti. Oikealta ohittaminen on kehä1 toki sallittua, mutta tekee liikenteestä entistä sekavampaa -> kehälle saisi tulla motarisäännöt ja jotain valvontaa/ohjeistusta, että saataisiin myös se uusi kolmas kaista käyttöön ja järkevät nopeusporrastukset kohti keskimmäistä kaistaa.

Toinen mitä on tullut havaittua: Autoilijat yrittävät blokata kaistanvaihdon. Tulen tuusulasta tuusulanväylää kehälle ja lähden länteen. Kun koitan liittyä vasemmanpuolimmaiselle kaistalle niin harva se kerta joku takaa tuleva yrittää ajaa välin kiinni..
 
Kaikenkaikkiaan liikennekulttuuri on heikentynyt ihan saatanasti viimeisen 10 vuoden aikana.
Mulla on ollut kortti itseasiassa kymmenen vuotta ja pari kuukautta päälle ja voin kyllä tasan allekirjoittaa tämän.

Mielenkiintoisin bongaus muuten kehä1 oli itsestään ajava tesla, jossa kuski oli työntänyt tyhjän limu/vesipullon ratin kaaren ja poikkisangan väliin (huijaa auton luulemaan, että kuski koskee rattiin, muuten vaatisi säännöllistä kuskin osallistumista eli ei ajaisi täyisin autonomisesti). Se sit istui penkki niin takana, ettei ees rattiin ylettäisi ja räpläsi kahdella kädellä kännykkää :D Otin ohittaessa nopeasti valokuvan, vaikka tiedän ettei kännykkää saisi käyttää ajaessa. Oli vaan sen verran röyhkeä näky
 
Yksi iso liikennekulttuuria heikentävä tekijä on älypuhelimet. Niitä räplätään, eikä keskitytä liikenteeseen. Toisekseen asenteet on muuttuneet kohteliaisuudesta ja huomaavaisuudesta röyhkeyden suuntaan.

Lisäksi pk-seudulla on paljon liikenteessä mamuja, joille ajoneuvon hallinta näyttää olevan jossain määrin haastavaa.
Ulkomaalaistaustaiset kuskin ainakin omien havaintojeni mukaan ajavat todella suurella alinopeudella motareilla ja kehällä, eivät osaa vaihtaa vasemmalta kaistalta pois jne. Mitään kylkeen meinataan tulla - tilanteita en oo sentään nähnyt eli turvallisista lähtökohdista paskaa ajoa vaikka silti on kyllä paskaa.
 
Täällä Helsingissä erään K-Marketin parkkipaikka on näppärästi T-risteyksen yhteydessä. Parkkiruudusta peruuttaminen on hieman tuuripeliä: Vaikkei lähtiessä näkyisi muita autoja, niin risteyksestä saattaa hetkessä ilmestyä auto kohdalle. Näissä tilanteissa se risteyksestä tuleva soittaa torvea jos tämä joutuu peruuttajan takia odottamaan sekunninkin. Yleensä ajavat vielä mahdollisimman lähelle peruuttajaa. Yllättävän moni näistä raivoajista pysähtyy kuitenkin kyseiselle parkkipaikalle. Sellaista joustamista täällä.

Täällä on tuosta moottoritie-ajosta puhuttu, niin itse ajan melko kovaa, mutta jos ohittaessa näen jonkun lähestyvän minua takaatapäin, niin toimin seuraavasti:
1. Nostan hieman vauhtia, jotta oma ohitusprosessi nopeutuu
2. Siirryn oikealle kaistalle pariksi sekunniksi ja hiljennän hieman jolloin takaa tuleva pääsee ohi
3. Siirryn takaisin vasemmalle kaistalle ja nostan vauhdin takaisin normaalille tasolle.

Kaikilla on omat tapansa. Jotkut haluavat kitkutella ohituskaistalla sillä omalla vauhdilla pitkään, koska "heillä on oikeus". Tyhmimmät rupeavat vielä kiusaamaan hidastelulla ja jarruvalojen väläyttelyillä.
 
Täällä Oulussapäin tuo on todella yleinen ajatus,`prkl minun eteenhän et tuu`

Samaa se on täällä etelässä, kiihdytin rampilla mennäkseni kahden auton väliin (väliä oli se 25m), no se taaempi auto veti välin kiinni. Menin sitten sen taakse ja hetken päästä sen perässä vasemmalle kaistalle kuorma-autosta ohi, no se meni oikealle kaistalle ja ajattelin että kerta hidastaa vauhtia niin jään vasemmalle kaistalle ja menen ohi, no en päässyt ohi kun kiihdytti ja jäi roikkumaan siihen takakulman kohdalle, no jarrutin ja menin taakse niin taas alkoi vauhti putomaan. Oikealle tuli yksi kaista lisää mistä alkaa 1km jälkeen ramppi kehä 3, menin sinne ja nostin taas hieman nopeutta niin sekin nosti ja jäi taas roikkumaan siihen rinnalle?
 
Ulkomaalaistaustaiset kuskin ainakin omien havaintojeni mukaan ajavat todella suurella alinopeudella motareilla ja kehällä, eivät osaa vaihtaa vasemmalta kaistalta pois jne.
Tätä näkyy varsinkin venäläisten kuskien kanssa. Varovaisuuden tavallaan kyllä ymmärtää, kun viisumi voi jäädä seuraavalla kerralla saamatta ylinopeussakkojen takia. Mutta alinopeudella himmailu ärsyttää silti.
 
Tänään motarilla ihmetytti: Autot A, VW ja minä eli BMW peräkkäin ohituskaistalla, ohittaen henkilöautoa. Henkilöauton ohituksen jälkeen A jatkaa vas. kaistalla, VW vaihtaa edestäni oikealle kaistalle, josta kiitän mielessäni herra VW:tä ja nostan hieman nopeuttani.

Kunnes herra VW huomaa lähestyvän rekan perävalot ja rupeaa kiihdyttämään rinnalla, arvatenkin yrittäen tunkea autonsa eteeni takaisin vasemmalle kaistalle. Ja lopuksi polkee jarrua, vaihtaa kaistaa taakseni ja hinaa kontissa kiinni.

Hienosti ennakoitu hra VW.:facepalm:

Nyt luultavasti jossain toisella foorumilla purnataan kuinka liikenteessä oli taas yksi kiilaava BMW-mulkku.

P.S. Jos haluat ehdoin tahdoin nuuskia peräkonttia, niin kannattaa valita sellainen Klonkswagen, jolla pysyt kontissa kiinni.
:cigar:
 
Kyllä se 81 km/h riittää, jos poliisin mittari sattuu näyttämään varmuusvähennyksen verran yläkanttiin.
No sillonhan voi saada sakot kun ajaa 78km/h? Jos on mittari oikein rappiolla
Ulkomaalaistaustaiset kuskin ainakin omien havaintojeni mukaan ajavat todella suurella alinopeudella motareilla ja kehällä, eivät osaa vaihtaa vasemmalta kaistalta pois jne. Mitään kylkeen meinataan tulla - tilanteita en oo sentään nähnyt eli turvallisista lähtökohdista paskaa ajoa vaikka silti on kyllä paskaa.
Juu tuo alinopeuden nussuttaminen tuntuu kuuluvan tapaan ja nuo pitsakuskit ym ajelee aika röyhkeästi kiireissään myös.

Tänään motarilla ihmetytti: Autot A, VW ja minä eli BMW peräkkäin ohituskaistalla, ohittaen henkilöautoa. Henkilöauton ohituksen jälkeen A jatkaa vas. kaistalla, VW vaihtaa edestäni oikealle kaistalle, josta kiitän mielessäni herra VW:tä ja nostan hieman nopeuttani.

Kunnes herra VW huomaa lähestyvän rekan perävalot ja rupeaa kiihdyttämään rinnalla, arvatenkin yrittäen tunkea autonsa eteeni takaisin vasemmalle kaistalle. Ja lopuksi polkee jarrua, vaihtaa kaistaa taakseni ja hinaa kontissa kiinni.

Hienosti ennakoitu hra VW.:facepalm:

Nyt luultavasti jossain toisella foorumilla purnataan kuinka liikenteessä oli taas yksi kiilaava BMW-mulkku.

P.S. Jos haluat ehdoin tahdoin nuuskia peräkonttia, niin kannattaa valita sellainen Klonkswagen, jolla pysyt kontissa kiinni.
:cigar:
No olisit painanut lisää kaasua ennekuin pussitit volkkarin?

Täälä on pari sivua puhuttu tuosta pussittamisesta, toki sen on 99% pussitetun vika, mutta voi sitä ohittajakin auttaa välttämällä tilanteita joissa toinen jää pussiin, eli lisää hanaa ja ajoissa.

Mutta nämä on kyllä kaikki varsin tapauskohtaisia. Itsekin kyllä jos joku kovin hitaasti yrittää ohittaa siinä rinnalla kiskasen kaasua ja eteen jossei siellä vasemmalla kaistalla kellot soi.
 
No olisit painanut lisää kaasua ennekuin pussitit volkkarin?
Luetun ymmärtäminen kunniaan.
Tänään motarilla ihmetytti: Autot A, VW ja minä eli BMW peräkkäin ohituskaistalla, ohittaen henkilöautoa. Henkilöauton ohituksen jälkeen A jatkaa vas. kaistalla, VW vaihtaa edestäni oikealle kaistalle, josta kiitän mielessäni herra VW:tä ja nostan hieman nopeuttani.
- Lisäsin vauhtia hieman.
- Siinä oli auto A edelleen edessäni.
 
Eli vedit vain välin kiinni, vaikka näit kuorma-auton perän lähestyvän VW:a. Hienoa ennakointia taas :facepalm:
Ei kun herra VW oli urpo ja lähti hyppimään oikealle kaistalle ja antoi tilaa, tila otettiin käyttöön ja VW sai jäädä taakse.

Se että VW ei ennakoinut ei tarkoita sitä että kun se yht'äkkiä haluaa takaisin vasemmalle kaistalle niin kaikkien on annettava tilaa, ei. VW vaihtaa kaistaa kuten laki määrää ja tässä tapauksessa sen BMW taakse, mitäs lähti vaihtamaan kaistaa.
 
Luetun ymmärtäminen kunniaan.

- Lisäsin vauhtia hieman.
- Siinä oli auto A edelleen edessäni.
Jos joku tekee noin ahtaaseen väliin tilaa niin voi sitten painaa kaasua kunnollakin ettei sen toisen tarvitse odotella siellä rekan takana.

Tämän takia itsekään en noihin ahtaimpiin väleihin lähde puikkimaan kun ei sieltä pääse pois enää.

Se "hiukan" vauhdin nosto kun voi olla se 1km/h nopeusero ja ohitus on valmis 2km päästä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 405
Viestejä
4 511 458
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom