Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vaimo oli ajellut tänään moottoritiellä. Oli ohittanut kahta rekkaa joiden välissä jonkinmoinen väli. Perseeseen oli tullut hinaamaan tyyppi. Vaimo tästä ahdistuneena päätti jäädä rekkojen väliin odottamaan, mutta tyyppi olikin jo menossa oikealta ohi, ilmeisesti kolari aika lähellä. Muutaman kilometrin päästä kyseinen sankari löytyikin sitten kuulemma pientareelta..
 
Nopeuden tiputtaminen vasemmalla kaistalla nyt vaan on ihan vitun tyhmää eikä sitä pitäisi kenenkään tehdä. Mikäli ajaa rajoituksen mukaan, niin jatkaa ajamista ja poistuu oikealle kun on ohittanut toiset autot. Mikäli ajaa alle rajoituksen, niin nostaa nopeuden rajoituksen tasolle ja ohittaa mitä on ohittamassa ja poistuu sitten oikealle. Mikäli kyseessä on ohituskaista, niin voisi ihan vakavissaan miettiä josko pikkuisen ottaisi vaikka ylinopeutta, jos siellä on jonossa tulossa 5 autoa rekan ohi ja vedät sitä letkaa siinä 5 km/h nopeuserolla ohitettavaan nähden.

Nopeuden tiputtaminen lähinnä vain saa takana tulevan v-käyrän nousemaan entistäkin korkeammalle, ja se jos mikä on omiaan aiheuttamaan lisää ongelmia siellä liikenteessä. Ei kannata lähteä eskaloimaan tilannetta entisestään jos joku on siellä jo valmiiksi niin kireänä, että ajaa takapuskurissa kiinni. Parasta vaan hakeutua pois sieltä edestä mahdollisimman pian, oikeassa olemisesta saatika "kouluttamisesta" ei ole paskankaan iloa jos toinen alkaa tekemään sirkustemppuja siellä takana ja tuuttaa sut vaikka takakulmasta penkkaan 110 km/h nopeudessa kun vetää herneen selkäytimeen saakka lisäprovosoinnista...

Mulla tuli tällainen "liikennekouluttaja" kerran vastaan kun olin ohituskaistalla tulossa toisesta autosta ohi. Kouluttaja oli liikkeellä moottoripyörällä, ja ilmeisesti oli sitä mieltä, että ajoin liian lähelle kun jäi tahallaan siihen ohitettavan viereen ja blokkasi mun ohituksen ohituskaistan loppuun saakka. Puolen sekunnin ajan jo mietin, että jos pikkuisen klippaisi takarenkaaseen niin kouluttaja olisi koulutettu loppuelämäksi, mutta päätin jättäytyä sitten taakse. Ja sen jälkeen seuraavalla suoralla menin pyörästä ohi ja ihan vittuillessaan palasin aivan eteen ja kävin kouhasemassa pientareelta kunnon kasan hiekkaa ja kiviä sen naamalle. Paljonpa apua oli siitäkin kouluttamisesta. Yllättäen ihmiset ei reagoi kauhean hyvin sellaiseen "nyt minä sinua opetan" touhuun vaan voi vaikka vittuuntua ja kouluttaa takaisin.... Joo, ei ollut mun ylpein hetkeni liikenteessä, mutta vähänpä alkoi vituttamaan kun oli sellainen tie missä ei ollut noin 30km aikana päässyt ohittamaan ja sitten joku alkaa tolloilemaan ohituskaistalla :facepalm:

Edit; enkä siis edes ollut takarenkaassa kiinni, vaan useamman metrin päässä, ennen kuin tuo urpo alkoi hidastelemaan. Ohituskaistalla ne välit nyt väkisinkin pienenee jos meinataan porukalla mennä jostain ohi kun kaistalla on yleensä pituutta vain pari hassua kilometriä.
 
Tossa kohtaa heitän lisävalot päälle tuhannen namibian auringon voimalla kun edessä aletaan hidastelun lisäksi vielä tarkoituksella tiputtamaan vauhtia :sangry:
Jos tykkää pakoputkea ratsata vaikka ajan rajotus +10km/h niin siinähän ratsaat sitten, mutta mua vituttaa ne jotka ei osaa pitää sitä väliä.

Ei kiinnosta vitun vertaa jos se turvaväliä pitämätön onnistuu itsensä tappamaan, mutta oma ja muiden autoilijoiden henki kiinnostaa.

Tää asia nyt on niin moneen kertaan jo käsitelty tässä ketjussa, osa täälläkin vissiin tota perseessä roikuntaa harrastaa kun niin kova huuto aina alkaa kun kerron oman mielipiteen kyseiseen toimintaan.

Itse sortunut tohon vauhdin tiputtamiseen 2 kertaa viimeisen vuoden aikana, vaikka ajan motaria n. 20tkm vuodessa eli ihan viikoittain, joka kerta jonkin sortin kärpänen siellä roikkuu (varsinkin talvella), mutta törkeimmät erikseen sitten.
 
Tossa kohtaa heitän lisävalot päälle tuhannen namibian auringon voimalla kun edessä aletaan hidastelun lisäksi vielä tarkoituksella tiputtamaan vauhtia :sangry:
Kyse on hidastelusta kun edellä oleva ei aja sinun vauhtiasi? Tuolla on helvetisti tyhmiä mulkkuja liikenteessä, joiden mielestä kaikkien pitää heti väistyä heidän tieltään kun mittarissa on 20-25km/h yli rajoituksen koko ajan. Sitten ajetaan perseeseen hiillostamaan motarin ohituskaistalla ja vilkutellaan valoja jne. vaikka edellä olevakin ajaisi lievää ylinopeutta. Veikkaan, että tälläisestä jälleen kerran ollut kyse @smicke mainitsemassa tapauksessa. Tuo on ainakin Oulun motarilla hemmetin yleistä ja mulla ei ole kevein kaasujalka vaan aina käytännössä sakkorajalla mennään. Kyllä siinä herkästi vakkari putoaa päältä kun joku tulee perseeseen hiillostamaan, kun ohitan rekkaa 110km/h todellista lasissa satkun alueella.
 
Tuollaisesta tötöilystä kuuluisi menettää kortti vähintään vuodeksi.

Ja se ohituskaistan tukkiminen, ohituksen blokkaaminen ja vaaratilanteen aiheuttaminen oli sitten ihan asiallista ja fiksua vai? :facepalm:
Tyyppi ei siis jatkanut ohitustaan enää viimeisestä autosta ohi, vaan tahallaan tiputti nopeutensa jarrulla vastaamaan vieressä ajavan nopeutta kun ohituskaistaa oli n.1/3 jäljellä, jotta sieltä ei kukaan enää pääsisi ohi kun päätti, että nyt minä alan täällä kouluttamaan autoilijoita, odotti ohituskaistan päättymistä ja veti sitten hanan tiskiin ja kurvasi päättyvältä ohituskaistalta ohitettavan auton etupuskurin eteen. Ihan vitun tyylikkäästi hoidettu joo, kymmenen pistettä ja papukaijamerkki, tuo tötöily kun ei mitään vaaratilanteita sitten potentiaalisesti aiheuttanut :beye:

Mä en tiedä missä päin täällä porukka ajelee, kun joka paikassa voidaan aina pitää joka tilanteessa "riittävä" turvaväli, mutta ainakin teillä, missä itse ajan on ohituskaistat tyypillisesti jotain kilometrin ja kahden välillä, ja jos sieltä meinaa useampi auto (kuten esimerkin tilanteessa) tulla karavaanarin ohitse ohituskaistan aikana, niin sieltä todellakin tullaan jonossa pienillä turvaväleillä kuin köyhän talon porsaat tai muuten ei vaan yksinkertaisesti ehdi. Tohdin kuitenkin väittää, että tällaiset ohitukset on turvallisempi hoitaa pienillä turvaväleillä ohituskaistalla kuin sitten lähteä jossain mutkaisella maantiellä vetelemään auto kerrallaan ohi, ohituskaistoja kuin tyypillisesti rakennetaan teille, joilla ohittaminen muuten on haasteellista.

Motarit on sitten taas oma lukunsa, siellä yleensä lyhyt turvaväli johtuu ainakin omalla subjektiivisella kokemuksella oikealta huomattavasti hitaampaa vauhtia väliin lähteneestä autosta. En pidä tapana alkaa jarruttelemaan sen kummemmin, jos joku näkee tarpeellisena turauttaa kotteronsa eteeni kun olen lähes kohdalla, vaan pysyn perässä sen aikaa että ko. auto siirtyy sivusuunnassa pois edestäni. Mikäli olen kauempaa tulossa ja edessä on vasemmalla auto joka ajaa hitaammin vaikka rekasta ohi, niin tiputan nopeutta jo aikaisemmin ja kiihdytän jälleen kun hitaampi poistuu edestä. Yleensä vaatii vain hetkeksi vakkarin ottamista pois päältä tai paria napsua pois nopeudesta niin ei ole kovin kummoinen operaatio. Mäkään nyt en mikään motareiden ritari ole, joka laskee 150 km/h joka paikassa, vakkari on yleensä asetettu motarilla 124-130 km/h mittarinopeuteen, eli se on jossain 120-126 km/h tienoilla oikea nopeutta, ja siltikin niitä eteenturauttajia etenkin työmatkaliikenteessä tulee suoraan sanoen liian usein. Mun mielestä motarilla pitäisi vasemmalla kaistalla aina ajaa rajoitusta vasten jos siellä on muitakin, jotka selkeästi ajaa 120 km/h eikä 105 km/h niin kuin se eteentulija.

Joku stadin pää Turuntiessä nyt on ruuhka-aikaan oma maailmansa, turvavälejä ei ole koska autoja on tie täynnä ja sille ei sitten mitään voi, jos lähdet väliä hakemaan niin toiset tulee sivulta ohi ja eteen. Sama se on kyllä Turun päässäkin Helsinkiin päin vaikka klo 16 aikoihin kun työmatkaliikenne on kovimmillaan, siellä on autoja yleensä niin paljon, ja lisää tulee joka liittymästä, että turvavälit ovat luokkaa 2 autonmittaa ennen kuin porukka alkaa hajaantumaan tieltä pois. Paimion jälkeen jo menee sitten väljemmin ja Salon jälkeen tie onkin jo lähes vapaa "ruuhka-aikaankin".
 
Ja se ohituskaistan tukkiminen, ohituksen blokkaaminen ja vaaratilanteen aiheuttaminen oli sitten ihan asiallista ja fiksua vai? :facepalm:
Tyyppi ei siis jatkanut ohitustaan enää viimeisestä autosta ohi, vaan tahallaan tiputti nopeutensa jarrulla vastaamaan vieressä ajavan nopeutta kun ohituskaistaa oli n.1/3 jäljellä, jotta sieltä ei kukaan enää pääsisi ohi kun päätti, että nyt minä alan täällä kouluttamaan autoilijoita, odotti ohituskaistan päättymistä ja veti sitten hanan tiskiin ja kurvasi päättyvältä ohituskaistalta ohitettavan auton etupuskurin eteen. Ihan vitun tyylikkäästi hoidettu joo, kymmenen pistettä ja papukaijamerkki, tuo tötöily kun ei mitään vaaratilanteita sitten potentiaalisesti aiheuttanut :beye:

Mä en tiedä missä päin täällä porukka ajelee, kun joka paikassa voidaan aina pitää joka tilanteessa "riittävä" turvaväli, mutta ainakin teillä, missä itse ajan on ohituskaistat tyypillisesti jotain kilometrin ja kahden välillä, ja jos sieltä meinaa useampi auto (kuten esimerkin tilanteessa) tulla karavaanarin ohitse ohituskaistan aikana, niin sieltä todellakin tullaan jonossa pienillä turvaväleillä kuin köyhän talon porsaat tai muuten ei vaan yksinkertaisesti ehdi. Tohdin kuitenkin väittää, että tällaiset ohitukset on turvallisempi hoitaa pienillä turvaväleillä ohituskaistalla kuin sitten lähteä jossain mutkaisella maantiellä vetelemään auto kerrallaan ohi, ohituskaistoja kuin tyypillisesti rakennetaan teille, joilla ohittaminen muuten on haasteellista.

Motarit on sitten taas oma lukunsa, siellä yleensä lyhyt turvaväli johtuu ainakin omalla subjektiivisella kokemuksella oikealta huomattavasti hitaampaa vauhtia väliin lähteneestä autosta. En pidä tapana alkaa jarruttelemaan sen kummemmin, jos joku näkee tarpeellisena turauttaa kotteronsa eteeni kun olen lähes kohdalla, vaan pysyn perässä sen aikaa että ko. auto siirtyy sivusuunnassa pois edestäni. Mikäli olen kauempaa tulossa ja edessä on vasemmalla auto joka ajaa hitaammin vaikka rekasta ohi, niin tiputan nopeutta jo aikaisemmin ja kiihdytän jälleen kun hitaampi poistuu edestä. Yleensä vaatii vain hetkeksi vakkarin ottamista pois päältä tai paria napsua pois nopeudesta niin ei ole kovin kummoinen operaatio. Mäkään nyt en mikään motareiden ritari ole, joka laskee 150 km/h joka paikassa, vakkari on yleensä asetettu motarilla 124-130 km/h mittarinopeuteen, eli se on jossain 120-126 km/h tienoilla oikea nopeutta, ja siltikin niitä eteenturauttajia etenkin työmatkaliikenteessä tulee suoraan sanoen liian usein. Mun mielestä motarilla pitäisi vasemmalla kaistalla aina ajaa rajoitusta vasten jos siellä on muitakin, jotka selkeästi ajaa 120 km/h eikä 105 km/h niin kuin se eteentulija.

Joku stadin pää Turuntiessä nyt on ruuhka-aikaan oma maailmansa, turvavälejä ei ole koska autoja on tie täynnä ja sille ei sitten mitään voi, jos lähdet väliä hakemaan niin toiset tulee sivulta ohi ja eteen. Sama se on kyllä Turun päässäkin Helsinkiin päin vaikka klo 16 aikoihin kun työmatkaliikenne on kovimmillaan, siellä on autoja yleensä niin paljon, ja lisää tulee joka liittymästä, että turvavälit ovat luokkaa 2 autonmittaa ennen kuin porukka alkaa hajaantumaan tieltä pois. Paimion jälkeen jo menee sitten väljemmin ja Salon jälkeen tie onkin jo lähes vapaa "ruuhka-aikaankin".

Otetaas tilanne MP:n kuskin kannalta:

Ollaan ohittamassa normaalisti, mutta sitten joku kusipää übermulkku ajaa muutaman metrin päähän perään kiinni, tilanteessa jossa moottoripyörällä on kohtalaiset mahdolisuudet mennä nurin kaistaviivan päältä kääntäessä. Eli tästä saatiin se aiheutettu vaaratilanne aiheuttajana takaatuleva jolla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä miten muiden seassa liikutaan.

Tuontapaista kuskia ei todellakaan halua pitää kiinni siellä takarenkaassa yhtään pidempään -> järkevä toimenpide on blokata se toisen auton taakse, jossa paskalla turvavälillä saa luultavammin aikaiseksi peltikolarin eikä tapa 2-pyöräisen kuljettajaa koska "on kiire". Jatkotilanteen perseilysi vielä tuohon päälle niin itse ainakin olisin ollut soittamassa poliisia perään.

Jos tarvitsee ohittaa niin ne pitää hoitaa vaarantamatta muita, joka kerta. Ja MP:n perässä ajaessa väliä pidetään enemmän kuin auton takana, toinen niistä voi kaatua eteesi ja jäädä alle, toinen ei. Vielä jos tien pinnassa on paikattua asfalttia tai muuta MP:n ohjautumista häiritsevää niin kuskin pitäisi antaa keskittyä niihin eikä perässähinaajaan.

Valvontaa voisi omastakin mielestä keskittää enemmän siihen että poistetaan kaltaisesi kuskit liikenteestä kuin nopeusvalvontaan. MP:llä itsekkin monesti ajellessa käy mielessä että pitäisi aina välillä välillä heittää satulalaukuista tiiliskivi takaatulevan eteen ja jos onnistutaan väistämään se helposti niin turvaväli on kunnossa ;)

Kärjistin pointtia nyt tarkoituksella useamman kierroksen jotta tulisi käsitys siitä mitä oma käytöksesi saa mahdollisesti edelleajavan ajattelemaan.
 
Otetaas tilanne MP:n kuskin kannalta:
Joo, otetaan vaan. Pikkasen lisää kaasua, niin hinaaja kuin hinaaja jää.

Tuon viestisi perustella tuo toisen edessä hidastaminen on juuri oman turvallisuuden kannalta typerintä mitä MP-kuski voi tehdä, joten siinä mielessä en yhtään ymmärrä mikä pointti koko vuodatuksessa oli. :tdown:
 
Ollaan ohittamassa normaalisti, mutta sitten joku kusipää übermulkku ajaa muutaman metrin päähän perään kiinni, tilanteessa jossa moottoripyörällä on kohtalaiset mahdolisuudet mennä nurin kaistaviivan päältä kääntäessä. Eli tästä saatiin se aiheutettu vaaratilanne aiheuttajana takaatuleva jolla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä miten muiden seassa liikutaan.

Jos käydään vähän tätä alkutilannetta tarkemmin läpi. Pärrä lähti aika liukkaasti ohittamaan kun kaista alkoi, ja autoilla meni hetken enemmän kerätä vauhti päälle koska ko. ohari alkaa aika jyrkällä ylämäellä. Alkukiihdytyksen jälkeen pärrä ajeli rauhallisempaa vauhtia autoista ohi vasemmalla, missä sitten useampi auto olisi vielä halunnut pientä ylinopeutta hyödyntäen ohittaa viimeisenkin edellä olevan hitaamman ajoneuvon, ja MP-kuski varmaan peileistä näki, että autoja on takaa tulossa.

Lähestyin pärrää vasemmalla kaistalla ja jäin lopulta "odottelemaan" siihe muutaman metrin päähän, jotta hän ymmärtäisi aikeeni ohittaa vielä viimeinen auto, mutta jostain ihme syystä ohittamisen ja takaisin oikealle kaistalle siirtymisen sijasta MP-kuski päätti jarruttaa, hidastaa vauhtinsa vieressä ajavan tasolle ja estää muita ohittamasta sitä viimeistä autoa. Kyseinen MP kuski olisi voinut ihan heittämällä ohittaa sen auton silloin kun me muut oltiin vielä paljon kauempana takana, ja koko tilannetta ei olis ensinkään syntynyt. Tait tehdä sen kiihdytyksen (ylinopeuteen) jo aikaisemminkin eikä vasta ohituskaistan päättyessä ja koko letka olisi päässyt autosta ohi. Aika huvittavaa vedota turvallisuustekijöihin ja kaatumisvaaraan kaistaviivaa ylittäessä kun ensin hoitaa tilanteen niin, että saa 3 autoa peräänsä kiinni ja viimeiseksi kiihdyttää loppuvalla kaistalla toisen auton puskuria viistäen takaisin kaistalle :rofl:

Tuontapaista kuskia ei todellakaan halua pitää kiinni siellä takarenkaassa yhtään pidempään -> järkevä toimenpide on blokata se toisen auton taakse, jossa paskalla turvavälillä saa luultavammin aikaiseksi peltikolarin eikä tapa 2-pyöräisen kuljettajaa koska "on kiire".

Auttaako turvaväleihin ja kuolemanvaaraan se, että hidastaa nopeutta ohituskaistalla kun autoja on lähestymässä takaata? Mun itsesuojeluvaisto sanoo että ei, mutta ilmeisesti joillain koulutusvaisto on vahvempi kuin itsesuojeluvaisto.

Jatkotilanteen perseilysi vielä tuohon päälle niin itse ainakin olisin ollut soittamassa poliisia perään.

Jatkotilanne oli ihan puhdasta vittuilua, mutta niin oli se pärräkuskin toimintakin, joten potut pottuina. Poliisille olisin sanonut, että kyseessä oli vahinko enkä toki tahallaan tällaista tekisi, kuten en normaalisti teekkään, mutta mulkuille voin tehdä potematta huonoa omaatuntoa.

Jos tarvitsee ohittaa niin ne pitää hoitaa vaarantamatta muita, joka kerta.

Tätä on tuolla aiemmin vähdätty enemmänkin, ja suurin osa tuntuu ymmärtävän se, että aina turväväliä ei ole mahdollista pitää ideaalisena jos halutaan edetä joustavasti ja tehokkaasti. Tilanne normalisoidaan ohituskaistan jälkeen, mutta esim. se 2 km ohituskaista voidaan ajaa tiukemmilla väleillä. En mäkään tykkää ajaa pienillä turvaväleillä, ja vältän sitä mahdollisuuksien mukaan, mutta aina se ei vaan ole mahdollista.

Ja MP:n perässä ajaessa väliä pidetään enemmän kuin auton takana, toinen niistä voi kaatua eteesi ja jäädä alle, toinen ei. Vielä jos tien pinnassa on paikattua asfalttia tai muuta MP:n ohjautumista häiritsevää niin kuskin pitäisi antaa keskittyä niihin eikä perässähinaajaan.

Kuten sanottu, pärrä oli hyvällä marginaalilla keulilla, ja olisi voinut helposti ohittaa viimeisenkin auton, mutta päätti tötöillä ja jarrutella minkä takia väli ensin kutistui ja sitten meni umpeen.

Voin ihalla hyvällä sydämellä sanoa, että jos olisit nähnyt koko tilanteen et puolustaisi kyseistä MP-kuskia nyt tässä näin kiivaasti. Meitä oli autossa 4 henkeä kyydissä, ja kaikki olivat yhtäläisesti sitä mieltä, että pärräkuskin toiminta oli aivan käsittämätöntä ja vaarallista niin itselleen kuin muulle liikenteellekin.

Valvontaa voisi omastakin mielestä keskittää enemmän siihen että poistetaan kaltaisesi kuskit liikenteestä kuin nopeusvalvontaan. MP:llä itsekkin monesti ajellessa käy mielessä että pitäisi aina välillä välillä heittää satulalaukuista tiiliskivi takaatulevan eteen ja jos onnistutaan väistämään se helposti niin turvaväli on kunnossa

Voisivat myös valvoa niitä nopeuksia ja ajotapoja muuallakin kuin Kehä 1:llä, meidänkin talon ohittavalla tiellä 50 alueella on nytkin joka päivä mennyt useampi MP-kuski sata lasissa tai railakkaamminkin ja ohitellut autoja ihan holtittomasti. On siellä kyllä apinoita auton ratissakin, suurin osa niistä kaahaavista näyttää olevan enemmän tallottuja bemareita, mutta MP:t siellä kyllä lakia rikkoo enemmänkin. Muutaman kerran miettinyt, että jos menis kadun varteen parin harjanvarren kanssa ja vinttais päin lähestyvää MP:tä, jos kerkee väistää tai pysähtyä niin ajaa rajoituksen mukaan, jos ei niin sitten ajoi liian lujaa ;)


Mutta eiköhän tätä ole vähdätty jo tarpeeksi, olen asiani kertonut ja sinä mielipiteesi ilmaissut, jatketaan uusilla asioilla.
 
Teillähän on ihan kunnoon neighbourhood watch siellä menossa kun jaksatte noin kiitettävästi katsoa toistenne perään.

Harjalla voi ihan hyvin lyödä MP:llä ajavaa. Kypärä suojaa kyllä. Kannattaa muutenkin aina pitää kättä pidempää mukana siltä varalta että jotakuta täytyy kouluttaa.
 
Ei tartte paljoa vahdata kun tuolla alavilla rannikkoalueilla sen kaasuttavan pärrän kuulee kilometri(e)n päästä niin kerkeää hyvin kääntää katseen tielle ja nähdä minkä värinen kyykkypyörä siellä sillä kertaa menee... :bored:

En tiedä onko nyt joku "viimeisten kiksien haku" ennen syksyä menossa vai mikä, mutta kesällä MP-kaahaajia ei ollut kuin silloin tällöin harvakseltaan, vaan ajettiin pääsääntöisesti siististi ja rajoitusten mukaan, mutta nyt elokuun puolivälin jälkeen on mennyt useampia joka ikinen päivä tehdän kaasu pohjassa kiihdytyksiä ja vedellen tolkuttomia ylinopeuksia. Kesällä kaahasi parikymppiset miehet autoilla, mutta nyt niitä taas ei näe juuri ollenkaan, lomat loppu ja töissä ollessa ei jaksa kaahailla pikkukylillä?

Saiskojan tuonne joskus poliisilta tutkan kytikselle jos kyselis, vois vähän rauhoittaa menoa, kun veikkaan rälläyksen johtuvan pitkälti siitä, että ko. tienpätkällä en ole koskaan nähnyt olevan tutkaa ja poliisiautojakin näkee ehkä kerran kolmessa kuukaudessa.
 
Tossa kohtaa heitän lisävalot päälle tuhannen namibian auringon voimalla kun edessä aletaan hidastelun lisäksi vielä tarkoituksella tiputtamaan vauhtia
Auringon tai jonkin muun häikäistessä ja siten haitaten näkemistä, varsin fiksu toimintatapa on nopeuden vähentäminen. ;)
 
MP:t siellä kyllä lakia rikkoo enemmänkin. Muutaman kerran miettinyt, että jos menis kadun varteen parin harjanvarren kanssa ja vinttais päin lähestyvää MP:tä, jos kerkee väistää tai pysähtyä niin ajaa rajoituksen mukaan, jos ei niin sitten ajoi liian lujaa ;)
Eiköhän tämä kirjoitus kerro jo tarpeeksi sinun antipatioista moottoripyöräilijöitä kohti, joten en kyllä henkilökohtaisesti jaksa uskoa tarinaan mitä kerroit.
 
Käyt tuolta youtuben puolella kattelemassa moottoripyöräilijöiden toimintaa jenkkien puolella kun ajetaan 100km/h kahden autoletkan välissä ruuhka alueella ja kun jollain on hiukankin auto lähempänä keskiviivaa niin lyödään peili paskaksi kun on olevinaan tiellä. Ei kovin paljoa vaadi väärien ennakkoluulojen muodostamiseen.

Eri peli suomessa toki ja vittuilevia moottoripyöräilijöitä ei kyllä ole näkynyt, mitä nyt helsingissä joku kehällä ajeli kaistojen välissä ovia viistäen mikä on mun käsittääkseni Suomessa kiellettyä?

Toki pyörällä ajelevat tykkää kaahata, mutta ainoa jonka henki tuossa hommassa todennäköisesti lähtee on pyöräilijän itsensä. Pari kertaa tullut vastaan maantiellä ohitellut oman kaistan autoja kaistojen välissä, siinä kun sattuisi ajelemaankin siellä keskiviivan lähellä...
 
Eiköhän tämä kirjoitus kerro jo tarpeeksi sinun antipatioista moottoripyöräilijöitä kohti, joten en kyllä henkilökohtaisesti jaksa uskoa tarinaan mitä kerroit.

Tää oli yhtä sarkastinen ja älyköyhä vastaus siihen edellisen postaajan läppään tiiliskiven heittämisestä autoa päin mitä lainasin, ei suinkaan mikään realistinen toimenpidesuunnitelma asian ratkaisemiseksi. Mulla ei ole minkäännäköisiä antipatioita pärräkuskeja kohtaan, päinvastoin, ne on yleensä hyvinkin fiksua, liikennettä hyvin tarkkailevaa ja ripeästi etenevää porukkaa tien päällä, mikä sopii mulle paremmin kuin hyvin. Ostaisin prätkän itsekin jos olisi varaa, mutta kun ei ole niin ajan autolla.

Tosin tilannetta tossa meidän pätkällä (tai sen yhden yksittäisen idiootin toimintaa mistä aiemmin oli puhe) se ei muuta vaikka mulla oliskin jotain prätkiä vastaan, enemmän tossa pätkällä kaksipyöräiset laittomia nopeuksia ajelee kuin nelipyöräiset. Ko. tiellä ajetaan valitettavasti jopa törkeää ylinopeutta ihanvitunusein, myös autojen toimesta, ja se pännii mua aika paljon kun alueella asuu paljon lapsia. Lisäksi esim. bussipysäkit on osittain vain levennyksiä pientareilla ilman jalkatietä tai suojatietä tien yli, niin ei tunnu ihan kauhean kivalta kun tuossa joku latelee menemään 100+ km/h vaikka rajoitus on ihan syystä 50 km/h.
 
...kun jollain on hiukankin auto lähempänä keskiviivaa niin lyödään peili paskaksi kun on olevinaan tiellä.
Joissain osavaltiossa on jopa lait niin, että autojen on jätettävä kaistojen väliin prätkille riittävästi tilaa, siitä kai johtuu nuo tuollaiset tilanteet missä peilejä sitten mätkitään.
Suomessa splittailu on kaiketi kiellettyä ja aika harvoin sitä suomessa harrastetaan. Mielestäni kyllä ihan ok ruuhkatilanteissa, missä molemmat kaistat seisoo, ketäpä siinä haittaa jos prätkä menee keskeltä ohi.
 
Joissain osavaltiossa on jopa lait niin, että autojen on jätettävä kaistojen väliin prätkille riittävästi tilaa, siitä kai johtuu nuo tuollaiset tilanteet missä peilejä sitten mätkitään.
Suomessa splittailu on kaiketi kiellettyä ja aika harvoin sitä suomessa harrastetaan. Mielestäni kyllä ihan ok ruuhkatilanteissa, missä molemmat kaistat seisoo, ketäpä siinä haittaa jos prätkä menee keskeltä ohi.
Haittaa, viime viikolla meinasi naispuolinen vespakuski jäädä alle kaistanvaihdossa kehä 1:llä...
 
Tossa kohtaa heitän lisävalot päälle tuhannen namibian auringon voimalla kun edessä aletaan hidastelun lisäksi vielä tarkoituksella tiputtamaan vauhtia :sangry:
Ahaa. Kerrot siis edessä ajavalle, että olet huomannut autossaan teknisen vian. Tämän johdosta edessäajava hidastaa entisestään kunnes pääsee liittymään takaisin ohitettavan taakse ja pysähtymään pientareelle asian tarkistaakseen.
 
Ahaa. Kerrot siis edessä ajavalle, että olet huomannut autossaan teknisen vian. Tämän johdosta edessäajava hidastaa entisestään kunnes pääsee liittymään takaisin ohitettavan taakse ja pysähtymään pientareelle asian tarkistaakseen.
Olisivatpa ihmiset noin fiksuja. Tänä yönä tuli kaks perästä pimeää autoa motarilla eikä pienintäkään reaktiota valoshowhun :rolleyes:
 
Toissailtana tuli Helsingin Myllypurossa joku muija peruuttaen tiellä vastaan :facepalm:
Siinä kohdassa on aivan suora tie, ei risteyksiä ihan lähellä ja uukkarilla tai seuraavassa risteyksessä kääntymällä olisi päässyt jatkamaan toiseen suuntaan...
 
Jaa a. Nyt saattoi pistää jo hieman ärsyttämään.
Tampereen motarilta alas Keimola \ Kivistö liittymään moottoripyörällä ja siinä liittymän päässä olevassa risteyksessä katselin että koska pääsee menemään vasemmalle. Tietöitä ja kaista per suunta käytössä. Siitä kun liikkeelle lähdin niin oikealta ampaisee ohi auto keskellä risteystä samaan suuntaan kuin minäkin. Tuli takaa, sieltä motarin rampista mistä minäkin siis.
Meinasi jo vähän pompsahtaa sydän kurkun puolelle kun se siitä ohi suhahti.

Parkkikselta kotiin kun kävelin niin auto oli tien varressa parkissa ja siinä hääräsi jotain porukkaa mutta ei he ole sillä \ ei ole heidän auto eikä ole korttiakaan kuulema. Silti oli kovin todistelemassa kuitenkin ettei edes autolla oltu ajettu eikä varsinkaan nähty ketä sillä oli ajanut.

Harmi kun ei ollut kamera kiinni sillä hetkellä, olisi tuosta saattanut jo vähän nettivinkata jos olisi jotain millä todistaa.
Autovuokraamon antaa kun rekkarilla hakee auton tietoja.
 
Jaa a. Nyt saattoi pistää jo hieman ärsyttämään.
Tampereen motarilta alas Keimola \ Kivistö liittymään moottoripyörällä ja siinä liittymän päässä olevassa risteyksessä katselin että koska pääsee menemään vasemmalle. Tietöitä ja kaista per suunta käytössä. Siitä kun liikkeelle lähdin niin oikealta ampaisee ohi auto keskellä risteystä samaan suuntaan kuin minäkin. Tuli takaa, sieltä motarin rampista mistä minäkin siis.
Meinasi jo vähän pompsahtaa sydän kurkun puolelle kun se siitä ohi suhahti.

Taitaa olla niitä samoja sankareita, jotka eivät koskaan katso tuleeko sieltä vasemmalta ketään, kun kääntyvät Kivistöön. Ei ole vaan yhtä tai kahta kertaa meinannut pelti kolista, kun sieltä rampilta lähdetään puoliksi sokkona.
 
Taitaa olla niitä samoja sankareita, jotka eivät koskaan katso tuleeko sieltä vasemmalta ketään, kun kääntyvät Kivistöön. Ei ole vaan yhtä tai kahta kertaa meinannut pelti kolista, kun sieltä rampilta lähdetään puoliksi sokkona.

Joo, tää tuntuu välillä olevan aikamoinen villilänsi mitä tulee autoiluun. Keimolasta käännyin tuolle radioasemantielle ja siinä liityntäpysäköinnin kohdalla tuli kerran kaksi autoa rinnakkain vastaan kun joku vanhemman mersun kuski oli päättänyt että tämä on ihan ok kohta ohittaa.

Samanlaista sokkona sukeltamista tuli nähtyä kun piti korsossa vielä kulkea. Tuusulanväylältä Helsingin suunnasta nousee siihen kulomäentielle niin monelta tuntuu unohtuvan että sieltä vasemmaltakin voi joku tulla.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs olette mieltä: Ovatko parkkipaikkojen asfalttiin maaalatut suuntanuolet sitovia? Eipä niitä monikaan noudata Itäharjun Prisman pihalla. Meinasin kerran saada turpiini kun tööttäsin tyypille joka ajoi vasten nuolta kapeassa paikassa joten en päässyt ohi. Repi oven auki ja meinas käydä päälle. Puhumalla rauhoittui mutta oven löi kiinnni niin, että luulin sivulasin hajoavan.
 
Ylipäätään sielläpäin kun on heikosti parkkitilaa (lue: joutuis jättää auton 50-100 metrin päähän kaupasta) niin painetaan sitten neljääkymppiä jalkakäytävällä. Tai jätetään autot pelastusteille. Kapeita katuja kun on, niin saa välillä soittaa minuutin torvea ennenkun se iso torvi tulee siirtämään qasqainsa vittuun tieltä.


Noi parkkipaikat on aika yleinen märmätyksen aihe alueen facebook-ryhmässä. On siellä kai joku jo väittänyt muuttaneensa poiskin sen takia. Ja tottahan se, tuossakin parkkirakennuksessa missä oma auto on n. 150 paikkaa ja se on kolmen eri taloyhtiön käytössä. Tässä mun yhtiössä pelkästään 96 asuntoa.
Välillä näkee aika luovia parkkiratkaisuja ja parkkipate tms. ravaa useamman kerran päivässä laputtamassa.
Nyt saatu tuo bussikin kulkemaan vihdoin tänne niin se tuo oman lisämausteensa, kadut kun tosiaan on kapeat ja parkkeeraukset välillä vähän miten sattuu.

Tuskin se siitä paranee vaikka aluetta onkin tarkoitus laajentaa vielä pitkälle tuonne nurmijärven suuntaan. Kivistössä ollut siinä ainoan K-kaupan lähellä jotain määräaikaisia lisäpaikkoja mitkä kai vuoden loppuun mennessä otetaan muuhun käyttöön.

Tuossa Keimolasta motarille \ Kivistöön menevässä risteyksessä kyllä näkee kanssa monenlaista suoritusta. On just nuo jotka menee sukkana läpi täältä keimolan suunnasta ja vastaavasti kivistön suunnasta olevat jää joskus siihen odottelemaan että keimolasta tulevat menee.
On se mun mielestä kuitenkin merkitty siellä etuajo-oikeutetuksi väyläksi mikä tulee kivistön suunnasta ja kolmio keimolasta tuleville.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs olette mieltä: Ovatko parkkipaikkojen asfalttiin maaalatut suuntanuolet sitovia? Eipä niitä monikaan noudata Itäharjun Prisman pihalla. Meinasin kerran saada turpiini kun tööttäsin tyypille joka ajoi vasten nuolta kapeassa paikassa joten en päässyt ohi. Repi oven auki ja meinas käydä päälle. Puhumalla rauhoittui mutta oven löi kiinnni niin, että luulin sivulasin hajoavan.
P-alueet ovat joskus vähän erikoisia paikkoja mm. väistämissääntöjen suhteen, mutta kyllä minä siitä lähtisin että jos kolari tulee ja toinen osapuoli ajaa vastoin nuolen ilmoittamaa suuntaa, niin kyllä siinä aika vahvoilla olisi jos oikeuteen saakka pitäisi mennä.

Laki sanoo tiemerkinnöistä näin:

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
31 § (21.2.1992/163)
Tiemerkinnöillä tarkoitetaan maalaamalla tai muilla menetelmillä tienpintaan tehtyjä merkintöjä, joita käytetään joko yksin tai yhdessä liikennemerkkien kanssa liikenteen ohjaamiseen.

40 § (21.2.1992/163)

Valkoisella ajokaistanuolella voidaan ryhmittymistä varten osoittaa, mihin suuntaan tai suuntiin asianomaista ajokaistaa käyttävä saa risteyksestä poistua.

Ajokaistanuolella osoitetusta ryhmitysjärjestelystä poiketen saa polkupyöräilijä ja mopoilija, joka aikoo kääntyä vasemmalle, ajaa risteyksen yli oikeanpuoleista suoraan ajavalle liikenteelle tarkoitettua ajokaistaa pitkin.

Jalkakäytävällä ja pyörätiellä ajokaistanuoli osoittaa kulkusuunnan.
 
Mitäs olette mieltä: Ovatko parkkipaikkojen asfalttiin maaalatut suuntanuolet sitovia? Eipä niitä monikaan noudata Itäharjun Prisman pihalla. Meinasin kerran saada turpiini kun tööttäsin tyypille joka ajoi vasten nuolta kapeassa paikassa joten en päässyt ohi. Repi oven auki ja meinas käydä päälle. Puhumalla rauhoittui mutta oven löi kiinnni niin, että luulin sivulasin hajoavan.
Ohhoh, onpas sielläpäin kuumapäistä sakkia.

Monesti kyllä ollut mielessä pitää kättä pidempää mukana jossain takapenkillä jos joku tulee repimään ja meuhkaamaan. Riittää varmaan, että ottaa jonkun pesismailan edes käteen niin 90% rauhottuu. Itsellä ei ole kyllä mitään sanaharkkaakaan tullut ikinä kenenkään kanssa, puhumattakaan mistään käsirysystä.
 
Tänään töihin mennessä yhden risteyksen alueella yhtä aikaa tapahtui:

- Risteykseen tullut pakettiauto jäi väistämään vasemmalta stop-merkin takaa tulevia

- Stop-merkin takaa tulleista kolmesta ajoneuvosta kaksi jälkimmäistä painelivat risteykseen pysähtymättä ja väistämättä, vaikka olin itse tulossa polkupyörällä samasta suunnasta kuin pakettiauto

- Risteyksen jälkeen pyörätielle oli pysähtynyt puhumaan puhelimeen ilmeisesti parin sadan metrin päässä olleelle työmaalle menossa ollut työkone, joka oli sen verran leveä, että peitti koko pyörätien ja jouduin väistämään ajoradalle, vastaantulevien kaistalle. Ajorata oli tuossa niin leveä, että autot olisivat hyvin mahtuneet työkoneen ohi omaa kaistaa pitkin.
 
- Risteyksen jälkeen pyörätielle oli pysähtynyt puhumaan puhelimeen ilmeisesti parin sadan metrin päässä olleelle työmaalle menossa ollut työkone, joka oli sen verran leveä, että peitti koko pyörätien ja jouduin väistämään ajoradalle, vastaantulevien kaistalle. Ajorata oli tuossa niin leveä, että autot olisivat hyvin mahtuneet työkoneen ohi omaa kaistaa pitkin.

Varmaankin pakosta, työkonekuskit ei kyllä 99% varmuudella toppaa kesken siirron 200m ennen työmaata puhumaan puhelimeen, jos ei ole pakko. Ja pakko on yleensä silloin kun kone ei vaan liiku. Soitti varmaan siinä työmaalta apua koneen siirtoon pois tieltä :rolleyes:

Oliko runko-/linkkuohjattu kone muuten?
 
Varmaankin pakosta, työkonekuskit ei kyllä 99% varmuudella toppaa kesken siirron 200m ennen työmaata puhumaan puhelimeen, jos ei ole pakko. Ja pakko on yleensä silloin kun kone ei vaan liiku. Soitti varmaan siinä työmaalta apua koneen siirtoon pois tieltä :rolleyes:

Oliko runko-/linkkuohjattu kone muuten?
Mikä lie isohkon traktorin mallinen, nostopiikit edessä. Oli varmaan tullut kiire pysähtyä, kun oli moottorikin jäänyt käyntiin :think:
 
Eilen sai ihastella kun työmaalta tullut paskakuormuri puikkasi tien sivusta törkeästi jonkun riisikipon eteen. Vastaantulijana näin tilanteen.

Olisi kyllä itseltä tullut jo vähän huomautuksia ja käsimerkkiä, mutta riisikipon kuski näytti siltä, ettei haitannut ollenkaan. Eikä edes ollut mikään ruuhka-aika, että tekisi tiukkaa päästä häiritsemättä sekaan.
 
Mikä lie isohkon traktorin mallinen, nostopiikit edessä. Oli varmaan tullut kiire pysähtyä, kun oli moottorikin jäänyt käyntiin :think:

Pyöräkuormaaja varmaan. Se että kone käy ei tee siitä toimivaa. Itse olen jäänyt huonoon paikkaan "keskelle tietä" tukoksi vain yhden sähköjohdon takia, joka hävitti kaikki vaihteet koneesta. Ei auttanut kuin soitella kaveri 5km päästä nykimään parempaan paikkaan.

Kyllä työkoneen kuljettajat (ainakin suurin osa, urpoja kai mahtuu tähänkin joukkoon) pyrkivät pääsääntöisesti minimoimaan haittansa liikenteessä, ei siellä huvikseen olla muita kiusaamassa :)
 
Pyöräkuormaaja varmaan. Se että kone käy ei tee siitä toimivaa. Itse olen jäänyt huonoon paikkaan "keskelle tietä" tukoksi vain yhden sähköjohdon takia, joka hävitti kaikki vaihteet koneesta. Ei auttanut kuin soitella kaveri 5km päästä nykimään parempaan paikkaan.

Kyllä työkoneen kuljettajat (ainakin suurin osa, urpoja kai mahtuu tähänkin joukkoon) pyrkivät pääsääntöisesti minimoimaan haittansa liikenteessä, ei siellä huvikseen olla muita kiusaamassa :)
Joo, kyllähän näitä näkee. Kerran oli joku lavetti jätetty tohon lähelle keskelle kelviä (asuinalueen pää-KLV ja mm. lasten koulureitillä). Laitoin palautetta niin vastaus oli, että se piti jättää siihen koska se hajosi siihen. No ok, ei kyllä oikein selittänyt sitä miten se lavetti voi KLV:lle hajota kun ei sillä pitäisi sille mitään asiaa alunperinkään olla.

Kävin myös viemässä sen lavetin viereen ajoradalle varoituskolmion, jotta autot joutuvat hidastamaan ja kiertämään sen kolmion => kevyelle liikenteelle turvallinen kiertotie. Tätäkään urakoitsija ei ollut viitsinyt tehdä :confused: Olivat sitten seuraavana päivänä hakeneet sen lavetin niin se allekirjoittaneen kolmio oli ilmeisesti lähtenyt mukaan kun ei sitä mistään enää löytynyt. No onneksi oli semmoinen vanha romu niin tappio ei ollut suuri. Onneksi noista koneista tai laveteista löytyy usein niitä kartioita tai vastaavia niin niitä olen yleensä käyttänyt ajoradan blokkaamiseen vastaavissa keisseissä.
 
Joo, kyllähän näitä näkee. Kerran oli joku lavetti jätetty tohon lähelle keskelle kelviä (asuinalueen pää-KLV ja mm. lasten koulureitillä). Laitoin palautetta niin vastaus oli, että se piti jättää siihen koska se hajosi siihen. No ok, ei kyllä oikein selittänyt sitä miten se lavetti voi KLV:lle hajota kun ei sillä pitäisi sille mitään asiaa alunperinkään olla.

Jos kyydissä on isompi telakaivuri, niin sitä tuskin lavetin päälle jätetään, eli olisiko siksi pitänyt ajaa kelville jotta kaivuri voidaan ajaa toisen lavetin kyytiin. Teloilla kun ei paljoa paranisi asfaltilla käydä. Mutta mistäs näistä tietää.

Tovi sitten tuollaista juuri tuotiin:
Volvo-lavetilla.jpg

Siinä ei ihan tiealue yksin riitä jos lavetti sattuisi hajoamaan ja pitäisi vaihtaa lennosta kyytiä. Samaa mieltä tosin että ehdottomasti tien päälle jäänyt lavetti on merkittävä näkyvästi :)

Tuollakin reissulla muuten joku tollo menetti hermonsa kun ei mahtunut ohi, ei varmaan tajunnut että tuollainen ei ihan niin ketterä ole (ohjaavasta takapäästä huolimatta) kuin se oma V40 Volvo :D No, hän myöhästyi töistä varmaan sen 20sek sitten...
 
viime syksynä tossa naapurissa kun tekivät talon pohjia, niin parina aamuna oli pimeällä tiellä pimeä kasettiauton puolikas - ja sillain takalauta väärään suuntaan vielä. En tiedä onko niissä perävaunuissa itsenäiset sähköt, mutta joku tuikku olisi parantanut turvallisuutta kummasti.
 
viime syksynä tossa naapurissa kun tekivät talon pohjia, niin parina aamuna oli pimeällä tiellä pimeä kasettiauton puolikas - ja sillain takalauta väärään suuntaan vielä. En tiedä onko niissä perävaunuissa itsenäiset sähköt, mutta joku tuikku olisi parantanut turvallisuutta kummasti.

Heijastimet ajaa saman asian?
 
Toi on kyllä outous nykyisessä tieliikennelaissa, että varoituskolmiota pitää käyttää vain taajaman ulkopuolella. Ihan yhtä lailla niitä vaarallisia paikkoja voi olla taajamassa kuin sen ulkopuolellakin.
 
Vallan mainiosti, jos ne on ehjiä/puhtaita/näkyvissä. Toki samat reunaehdot nyt koskee niitä valaisimiakin

Se on tämä kun poliisilla ei ole resursseja valvoa tai saatikka tulla sakottamaan tälläisiä tapauksia. Mennään vähän kuin herran haltuun ja tuurilla ettei kukaan osu ja ehkä jotain tehdään kun joku osuu.
 
Pyöräkuormaaja varmaan. Se että kone käy ei tee siitä toimivaa. Itse olen jäänyt huonoon paikkaan "keskelle tietä" tukoksi vain yhden sähköjohdon takia, joka hävitti kaikki vaihteet koneesta. Ei auttanut kuin soitella kaveri 5km päästä nykimään parempaan paikkaan.

Kyllä työkoneen kuljettajat (ainakin suurin osa, urpoja kai mahtuu tähänkin joukkoon) pyrkivät pääsääntöisesti minimoimaan haittansa liikenteessä, ei siellä huvikseen olla muita kiusaamassa :)
Eiköhän tuokin kuski ajatellut siirtyvänsä pyörätielle ollakseen poissa autoliikenteen tieltä. Ei vain tullut ajatelleeksi, että on muutakin liikennettä kuin ne autot.

Eilen bongasin myös bobcatin kevyen liikenteen väylälle pysäköitynä. Työmaana oli toisella puolella ajorataa auki kaavittu ja liikenteeltä toistaiseksi suljettu jalkakäytävä. En ihan keksinyt, miksi sitä konetta ei olisi voinut jättää sinne.
 
Tänään kyllä kylmäsi katsoa, kun kun bussista purkautui noin 15 hengen joukko jotain ehkä 2.-3. luokkalaisia lapsia kevyen liikenteen väylälle. Samaan aikaan KLV:tä tulee joku mopojonne, eikä edes hidasta pysäkin kohdalla, vaan pujottelee noiden mukuloiden seassa ehkä ~30 km/h :facepalm:
 
viime syksynä tossa naapurissa kun tekivät talon pohjia, niin parina aamuna oli pimeällä tiellä pimeä kasettiauton puolikas - ja sillain takalauta väärään suuntaan vielä. En tiedä onko niissä perävaunuissa itsenäiset sähköt, mutta joku tuikku olisi parantanut turvallisuutta kummasti.

Siis aisa tulosuuntaan päin, huhhuh... :confused2:

Suht. turvallista vielä hetkeksi katkoa oikeinpäin, mutta tuollaisesta kyllä kävisin jo huomauttamassa. Tietysti jos joku 30kmh rajoitettu alue ja pitkää suoraa peltoaukealla niin ei ehkä niin paha.

Eiköhän tuokin kuski ajatellut siirtyvänsä pyörätielle ollakseen poissa autoliikenteen tieltä. Ei vain tullut ajatelleeksi, että on muutakin liikennettä kuin ne autot.

Eilen bongasin myös bobcatin kevyen liikenteen väylälle pysäköitynä. Työmaana oli toisella puolella ajorataa auki kaavittu ja liikenteeltä toistaiseksi suljettu jalkakäytävä. En ihan keksinyt, miksi sitä konetta ei olisi voinut jättää sinne.

Saattapa olla myös näin, kuten totesin niin ajattelemattomia ihmisiä sisältyy jokaiseen ammattiryhmään. Toisaalta taas yllättäviä syitä työmailla (jotka eivät näy "tavan tallaajille") saattaa olla, ja monesti asioille onkin looginen selitys. Ei tietysti aina, mutta vaikea moittiakaan kun ei voi varmaksi tietää...
 
Tänään kyllä kylmäsi katsoa, kun kun bussista purkautui noin 15 hengen joukko jotain ehkä 2.-3. luokkalaisia lapsia kevyen liikenteen väylälle. Samaan aikaan KLV:tä tulee joku mopojonne, eikä edes hidasta pysäkin kohdalla, vaan pujottelee noiden mukuloiden seassa ehkä ~30 km/h :facepalm:
Tästä herää mieleen kysymys, että onko laissa määritelty mopolle samanlaista velvoitetta bussista poistuvien matkustajien väistämiseen kuin polkupyörällä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 385
Viestejä
4 510 957
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom