Ja se ohituskaistan tukkiminen, ohituksen blokkaaminen ja vaaratilanteen aiheuttaminen oli sitten ihan asiallista ja fiksua vai?
Tyyppi ei siis jatkanut ohitustaan enää viimeisestä autosta ohi, vaan tahallaan tiputti nopeutensa jarrulla vastaamaan vieressä ajavan nopeutta kun ohituskaistaa oli n.1/3 jäljellä, jotta sieltä ei kukaan enää pääsisi ohi kun päätti, että nyt minä alan täällä kouluttamaan autoilijoita, odotti ohituskaistan päättymistä ja veti sitten hanan tiskiin ja kurvasi päättyvältä ohituskaistalta ohitettavan auton etupuskurin eteen. Ihan vitun tyylikkäästi hoidettu joo, kymmenen pistettä ja papukaijamerkki, tuo tötöily kun ei mitään vaaratilanteita sitten potentiaalisesti aiheuttanut
Mä en tiedä missä päin täällä porukka ajelee, kun joka paikassa voidaan aina pitää joka tilanteessa "riittävä" turvaväli, mutta ainakin teillä, missä itse ajan on ohituskaistat tyypillisesti jotain kilometrin ja kahden välillä, ja jos sieltä meinaa useampi auto (kuten esimerkin tilanteessa) tulla karavaanarin ohitse ohituskaistan aikana, niin sieltä todellakin tullaan jonossa pienillä turvaväleillä kuin köyhän talon porsaat tai muuten ei vaan yksinkertaisesti ehdi. Tohdin kuitenkin väittää, että tällaiset ohitukset on turvallisempi hoitaa pienillä turvaväleillä ohituskaistalla kuin sitten lähteä jossain mutkaisella maantiellä vetelemään auto kerrallaan ohi, ohituskaistoja kuin tyypillisesti rakennetaan teille, joilla ohittaminen muuten on haasteellista.
Motarit on sitten taas oma lukunsa, siellä yleensä lyhyt turvaväli johtuu ainakin omalla subjektiivisella kokemuksella oikealta huomattavasti hitaampaa vauhtia väliin lähteneestä autosta. En pidä tapana alkaa jarruttelemaan sen kummemmin, jos joku näkee tarpeellisena turauttaa kotteronsa eteeni kun olen lähes kohdalla, vaan pysyn perässä sen aikaa että ko. auto siirtyy sivusuunnassa pois edestäni. Mikäli olen kauempaa tulossa ja edessä on vasemmalla auto joka ajaa hitaammin vaikka rekasta ohi, niin tiputan nopeutta jo aikaisemmin ja kiihdytän jälleen kun hitaampi poistuu edestä. Yleensä vaatii vain hetkeksi vakkarin ottamista pois päältä tai paria napsua pois nopeudesta niin ei ole kovin kummoinen operaatio. Mäkään nyt en mikään motareiden ritari ole, joka laskee 150 km/h joka paikassa, vakkari on yleensä asetettu motarilla 124-130 km/h mittarinopeuteen, eli se on jossain 120-126 km/h tienoilla oikea nopeutta, ja siltikin niitä eteenturauttajia etenkin työmatkaliikenteessä tulee suoraan sanoen liian usein. Mun mielestä motarilla pitäisi vasemmalla kaistalla aina ajaa rajoitusta vasten jos siellä on muitakin, jotka selkeästi ajaa 120 km/h eikä 105 km/h niin kuin se eteentulija.
Joku stadin pää Turuntiessä nyt on ruuhka-aikaan oma maailmansa, turvavälejä ei ole koska autoja on tie täynnä ja sille ei sitten mitään voi, jos lähdet väliä hakemaan niin toiset tulee sivulta ohi ja eteen. Sama se on kyllä Turun päässäkin Helsinkiin päin vaikka klo 16 aikoihin kun työmatkaliikenne on kovimmillaan, siellä on autoja yleensä niin paljon, ja lisää tulee joka liittymästä, että turvavälit ovat luokkaa 2 autonmittaa ennen kuin porukka alkaa hajaantumaan tieltä pois. Paimion jälkeen jo menee sitten väljemmin ja Salon jälkeen tie onkin jo lähes vapaa "ruuhka-aikaankin".