Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

grelbar

Designated Survivor
Tukijäsen
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
135
Tänään taas joku sopankeittäjä plärää puhelintaan kesken ajon. Valot vihreenä pitkän aikaa eikä tee elettäkään liikkeellelähdöstä. Tämän jälkeen seilaa kaistalla edestakaisin. Siirryn viereiselle kaistalle oikealle kääntyäkseni, ämmä meinaa tulla kylkeen, syy: mammalla kännykkä sylissä ja katse myös :tdown:

Tämän jälkeen parkkihallissa mesekuskilla väistämisvelvollisuus vähän hakusessa, kääntyvä kai edelleen väistää suoraan menevää kohdatessa...
Ei jos on mersu.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 302
Liikenneympyrästä jatkaen, itseä ottaa päähän ne torspot, jotka eivät Helsingissä Haagan liikenneympyrässä osaa/halua ottaa oikeaa kaistaa ennen ympyrää tuloa, vaan sitten keskellä ympyrää aletaan tunkea viereiselle kaistalle ja yleensä vielä väkisin.
Jep. Tuossa liikenneympyrässä näkee kyllä vaikka mitä tunarointia. Huopalahdesta tultaessa iso osa autoista ei näytä tajuavan mihin kaistat menevät ja miten pitäisi ryhmittyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Onhan se hieno tunne kun ajelet kaupungissa tyytyväisenä ja näet kun rekka kääntyy vaunuineen vastaantulijan kaistalta mun näkökulmasta vasemmalle, kun rekka on hieman kääntynyt paljastuu mulle omaa kaistaa vastaan tuleva kaupungin bussi joka on lähtenyt ohittelemaan kääntyvää rekkaa ilman että tuli mieleen että joku saattaakin tulla vastaan sieltä :tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 820
Edessä maasturi ja rekka. Nopeusrajoitus 80km/h .. leveäkaistatie. Kurapaskaa lentää ikkunaan.

Maasturi ohittaa rekan ja minä menen perässä. Vauhtia ohituksessa jotain 90-100km/h molemmilla.

No heti ohituksen jälkeen tämän maasturin on jostain syystä hidastettava vauhtia 70km/h. Minä maasturin takapuskurissa ja rekka mun puskurissa melkein kiinni.

Oletan syyksi edessä olevan kameratolpan.. Ehkä vähän liioittelua ajaa niihin 16km/h vähemmän kuin välähtää.

No heti tolpan jälkeen oli sitten pakko mennä tuosta tientukkeesta ohi tiedä mitä muuta vielä keksii.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Rekat ohittelevat toisiaan nopeusrajoittimet paukkuen....! :rage:
Eikös se nyt kuitenkin ole parempi paukuttaa yli rajottajan (jos sen voi tehdä liikenneturvallisuutta vaarantamatta) niin ohitus kestää vähemmän aikaa? :confused: Vai meinasitko näitä kun vedetään esim. Tampere - Orivesi välin ainoilla ohituskaistoilla rajoittajaa vasten jolloin kukaan muukaan ei ohita kuin tämä yksi rekka sen toisen sillä koko matkalla?

Eihän siinä, itse jos tulen raskaalla raskaan perässä, niin jos on vain muutama auto takana niin annan niiden ohittaa ensin. Jos on pitkä letka takana niin nappaan rajoittajan irti ja puikkaan ohi sukkelaan niin jää muillekin aikaa ohittaa sekä minut että letkan vetäjä.

ps. joidenkin firmojen autot on rajoitettu alle sen 89, osassa on 84 ja osassa jopa tasan 80 :wtf:

Itse aiheeseen niin kyllä varmaan vilkun käyttämättömyys on itsellä suurin ärsytystä aiheuttava seikka. Milloin ei pääse liittymään isolle tielle kun urpot eivät osoita ajoissa tulevansa sinne mistä sinä olet tulossa, ja kas et päässytkään isolle tielle :rage: Tai kiva kun pitää arpoa valoristeyksessä, kun itse kääntyy vasemmalle, että kääntyykö se vastakkaisista valoistakin lähtevä vasemmalle vai pitääkö sinun väistää. :rage:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
Itseäni lähinnä ihmetytti, mutta uskoisin ensihoitajia ärsyttäneen enemmänkin: ajelin eilen kauppaan, ja näin suoralla jo kaukaa taustapeilistä hälytysajoneuvon valot. Huomasin bussipysäkin, vilkutin ja siirryin siihen odottelemaan, että ambulanssi ehtii ohitse. Minun ja ambulanssin välissä olevista viidestä autosta yksikään muu ei siirtynyt sivuun minun perässäni vaikka tilaa oli (eli ajoivat ohitseni). Pääsin liittymään heti ambulanssin perään ja seuraamaan tilannetta, yksi (1) autoilija siirtyi selvästi oikealle helpottaakseen ambulanssin ohittamista. Kaikki muut neljä autoa eivät hidastaneet tai väistäneet millään tavalla. Päinvastoin, kolme autoilijaa ajoi hyvin lähellä keskiviivaa, ja ambulanssi joutui jokaisen kohdalla erikseen jarruttamaan selvästi.

Syksyllä pyörälenkillä näin vastaavan tilanteen. Ambulanssilla hälytysvalot, pillit päällä, vilkutti pitkiä valoja edellään ajavalle autoilijalle. Vastaan tuli liikennettä, joten ambulanssi ei voinut ohittaa, kun tämä sankari ajoi keskiviivaa hipoen. Lopulta menivät jo alle kahtakymppiä 60 km/h alueella (satuin kevyen liikenteen väylällä samalle kohdalle, ajoin nopeampaa). Lopulta kuski väisti, kun lanssi oli vajaan metrin päässä, ja piti lisäksi tööttiä pohjassa. Kyseessä kolmen kilometrin suora aurinkoisella säällä, miten ei voi olla huomaamatta?

Toivottavasti saavat eteensä samanlaisen tunarin, kun ovat itse ambulanssin takaloosissa hoidettavana, ja olisi hivenen kiire.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 449
Muutama vuosi sitten ajelin kohti Tamperetta, kun takana tuli ambulanssi. Samaan aikaan kaksi kaistaa muuttui yhdeksi. Edellä oleva auto panikoitui siitä ambulanssista ja ajoi pientareelle, josta nousi älytön hiekkapöly peittäen näkyvyyden kokonaan. Just ennenkuin näkyvyys meni huomasin että poliisimaija on pientareella ihan suojaviivassa kiinni tutkaamassa autoja.

Oli aikamoinen tilanne siis ja mahdollisuus melkoiseen kolariin. No heti kun maijasta pääsin ohi, niin annoin sille ambulanssille tilaa, mutta hyvä esimerkki myös siitä, että ei kannata panikoitua heti jos se ambulanssi siellä takana on.

Jos ei sitä maijaa olis ehtinyt huomata niin olis varmaan ollut samassa läjässä maija, minä ja ambulanssi.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
ps. joidenkin firmojen autot on rajoitettu alle sen 89, osassa on 84 ja osassa jopa tasan 80 :wtf:
Se riippuu millä eturenkailla se rajotin on kalibroitu. Ne ketkä haluaa ajaa "täysiä" kalibroi sen pienillä renkailla ja vaihtaa sen jälkeen isommat. Ajopiirturissa näkyy sitten kivasti se 80-82 vaikka todellinen on lähemmäs 90km/h.

Itseäni lähinnä ihmetytti, mutta uskoisin ensihoitajia ärsyttäneen enemmänkin: ajelin eilen kauppaan, ja näin suoralla jo kaukaa taustapeilistä hälytysajoneuvon valot. Huomasin bussipysäkin, vilkutin ja siirryin siihen odottelemaan, että ambulanssi ehtii ohitse. Minun ja ambulanssin välissä olevista viidestä autosta yksikään muu ei siirtynyt sivuun minun perässäni vaikka tilaa oli (eli ajoivat ohitseni). Pääsin liittymään heti ambulanssin perään ja seuraamaan tilannetta, yksi (1) autoilija siirtyi selvästi oikealle helpottaakseen ambulanssin ohittamista. Kaikki muut neljä autoa eivät hidastaneet tai väistäneet millään tavalla. Päinvastoin, kolme autoilijaa ajoi hyvin lähellä keskiviivaa, ja ambulanssi joutui jokaisen kohdalla erikseen jarruttamaan selvästi.

Syksyllä pyörälenkillä näin vastaavan tilanteen. Ambulanssilla hälytysvalot, pillit päällä, vilkutti pitkiä valoja edellään ajavalle autoilijalle. Vastaan tuli liikennettä, joten ambulanssi ei voinut ohittaa, kun tämä sankari ajoi keskiviivaa hipoen. Lopulta menivät jo alle kahtakymppiä 60 km/h alueella (satuin kevyen liikenteen väylällä samalle kohdalle, ajoin nopeampaa). Lopulta kuski väisti, kun lanssi oli vajaan metrin päässä, ja piti lisäksi tööttiä pohjassa. Kyseessä kolmen kilometrin suora aurinkoisella säällä, miten ei voi olla huomaamatta?

Toivottavasti saavat eteensä samanlaisen tunarin, kun ovat itse ambulanssin takaloosissa hoidettavana, ja olisi hivenen kiire.
Harva autoilia osaa toimia oikein hälyajoneuvon tullessa takaa. Harva edes huomaa sitä ennenkuin se huutaa ja vilkuttaa takapuskurissa kiinni. Ja silloin ensireaktio on lyödä liinat kiinni joka aiheuttaa vain lisää harmia.

Saksasta esimerkillistä toimintaa kanssa-autoilijoilta:
Lieneekö syynä terveempi ajokulttuuri vai joku sakko jos ei väistä piipaa autoa? Suomessa olis corolla ja audikuskit vain kaivanu nenää keskellä tietä.
 

k0tival0

Under ᵈᵉConstruction
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
Tulee aika usein ajettua Lpr-Kouvola -väliä... Etenkin nyt kun siellä on paljon tietöitä, niin on useasti käynyt niin, että tietyöalueella hitaamman ajoneuvon (rekka tms.) taakse kertyy kymmenien autojen jono. Sitten alkaa leveäkaistatie, ja saatte arvata kolme kertaa mitä tapahtuu. Kyllä, letkan viimeisinä roikkuvissa perhefarkuissa isukit päättävät sillä siunaamalla kenkäistä DSG-lusikan konehuoneen puolelle, ja tulla tahdonvoimalla kerralla koko jonosta ohitse. Paitsi tietenkään tien tuntemus / usko ei riitä, joten jos (kun) joku sattuu vastaan tulemaan, niin sitten vedetäänkin yhtäkkiä liinat kiinni, ja survaistaan lotja silmät ummessa kamikaze-meiningillä sinne jonon väliin. Ja taas koko letkassa jarruvalot palavat, peräänajot vältetään vain tuurilla, ja riemua on pelkkää.

Koitan suhtautua tähän huumorilla, koska kaikilla meillä on huonoja päiviä, ja joillakin ehkä ihan oikeastikin kiireempi. Siltikin aina yhtä masentavaa, kun tietää että homma sujuisi paljon paremmin, jos koko letka vuorollaan menisi siitä hitaammasta ohitse. Toki aina on hitaampia tai ujompia kuskeja jotka eivät uskalla joka paikassa ohitse, mutta jos KAIKKI muut tuntuvan aina olevan tielläsi, niin voi olla että ongelma oletkin sinä eivätkä ne muut.

Itse tyydynkin letkan keskivaiheilla ajaessani nykyään viettämään leveäkaistatien alkamisen jälkeen ns. vajukkiminuutin, jonka aikana jätän reippaasti turvaväliä, tarkkailen tilanteen kehittymistä, ja nauran muiden kohellukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Siltikin aina yhtä masentavaa, kun tietää että homma sujuisi paljon paremmin, jos koko letka vuorollaan menisi siitä hitaammasta ohitse. Toki aina on hitaampia tai ujompia kuskeja jotka eivät uskalla joka paikassa ohitse, mutta jos KAIKKI muut tuntuvan aina olevan tielläsi, niin voi olla että ongelma oletkin sinä eivätkä ne muut.
Se on kyllä niin nähty että nuo letkan kärjessä olevat on lähes poikkeuksetta velliperseitä kun eivät millään ohita, varmaan sitten kun eivät näe rekan takaa mitään.. Siinä ei auta kuin ampua perältä ohi kun hermothan siinä menee vuoroa odotellessa. En tosin lähtisi tuollaisiin peliliikkeisiin 100hv perhefarmarilla :smoke:
Jos ehtii ohittaa koko letkan niin mikä siinä on ettei keulilta ehditä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
Tänään rekkakuski päätti näyttää närhenmunat. Rajoitus 70, rekka tuli rampilta ja liimautui perään, siitä sitten päätti ohittaa talla pohjassa, ja kuraa lensi ihan kiitettävästi päälle. Sitten hetikohta kun tuli liikennevalot, niin ohitin rekan ennen valoja ja takaisin oikealle kaistalle. Käytössä siis kaksi kaistaa kumpaankin suuntaan.
Tämähän ei tietenkään käynyt vaan sama urpo lähtee ohittamaan uudestaan talla pohjassa että varmasti saan kurat naamalle. Näin siis muutaman kilsan matkalla, ja sitten se kääntyy toiselle rampille odottelemaan seuraavia liikennevaloja. Kerrankin toivoin että olisi poliisit tullut vastaan tutka päällä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Se riippuu millä eturenkailla se rajotin on kalibroitu. Ne ketkä haluaa ajaa "täysiä" kalibroi sen pienillä renkailla ja vaihtaa sen jälkeen isommat. Ajopiirturissa näkyy sitten kivasti se 80-82 vaikka todellinen on lähemmäs 90km/h.
No riippuu tietysti mutta esim. entiset Transpoint ymv. isomman ketjun autot niin eipä niihin enää kuski renkaita päätä ;) Ja tosiasiassa siis osassa autoja (aika harvassa tosin minun otannalla) todellinen kulkupuoli on 80 tai 84 todellista, muihin variaatioihin en ole vielä törmännyt vaikka meilläkin vähän kaikennäköistä autoa pihassa pörrää, enkä tietysti nyt millään muista minkä firman täysperät näillä "vajaarajoittimilla" ajeli. Kustannussäästöillä sitä kuitenkin perustellaan ;)

Tuohon "täysiä" ajamiseen niin olen itsekin ajanut raskaalla 130km/h todellista (3-aks. 15tn omamassa tyhjänä), eikä se nyt miltään tuntunut vaikka varmaan renkaiden päälle rupeaa pidemmällä aikaa käymään, ja toki näkyy piirturissa. Mutta tietysti sinun "täysiä" olikin sitaateissa :D eli oletan sinunkin tietävän kuinka helppoa eräissä autoissa on rajoitin ohittaa ajon aikana :vihellys:

Harva autoilia osaa toimia oikein hälyajoneuvon tullessa takaa. Harva edes huomaa sitä ennenkuin se huutaa ja vilkuttaa takapuskurissa kiinni. Ja silloin ensireaktio on lyödä liinat kiinni joka aiheuttaa vain lisää harmia.
Tämä kyllä nostaa kanssa käyrän sinne todella korkealle, isäni menehtyi aikanaan lanssin myöhästymisen takia joten vitutus voi johtua siitäkin aika kovasti. En kyllä siltikään ymmärrä miten edes voi olla huomaamatta sitä valoshowta? Itse (siis jos olen letkassa samaan suuntaan) painan nykyään aina tööttiä pitkään, vilkutan pitkiä edellä meneville samalla kun väistän pientareen puolelle (eli "keskikaista" tyhjäksi ja tietysti vilkku oikealle päälle merkiksi lanssille), vastaantulevat yleensä osaavat hyvinkin antaa tilaa. Samaan suuntaan taas tuntuu menevän vähintään 10 urpoa ja ehkä yksi täysijärkinen :btooth:

Yksi kevät meinasin kyllä saada jonkinlaisen kohtauksen kun näin lanssin takaa jo pidemmältä, ja väistin sitten tapani mukaan pientareen puolelle kaiteen viereen ja katselin peileistä niin mitä tekee tämä uuno takanani (ambulanssin ja minun välissä): alkaa osoittelemaan autoani ja vaimollensa? sepustamaan ja naureskelemaan ilmeisesti tilannetta kun en pysy tiellä hänen mielestään (turvavälin arvanette kun peilistä näkee hyvin mitä takana sisällä puuhataan) :mad: Hitto kun teki mieli pysähtyä ja antaa opetus mutta silloin oli jollain enemmän hätä päästä keskussairaalaan...olipa lähellä ettei kaveri sitten vetässyt autoaan kaiteeseen kun vihdoin huomasi mitä takana tapahtuu :facepalm:
 

Opamees

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
66
Laita vilkku päälle ajoissa jotta pääset oikealle kaistalle 70kmh pätkällä. Kymmenkunta autoa menee ohi kun odotan että joku himmaa 10 metrin välein kulkevasta junasta edes sen verran, että olisi mielekästä suorittaa kaistan vaihto. Vapaaehtoista ei jääräpäiden joukosta löydy joten käänsin sitten vaan väliin juuri ennen ramppia. Tietysti valot vilkkui takana toimenpiteen jälkeen. :dead:

On se vaan niin kauhean vaikea aikuisten ihmisten ajatella liikenteessä muita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
No tämä. Minäkään en motarilla tietenkään väistä tyhjälle ohituskaistalle kun rampissa on 5 autoa tulemassa omalle kaistalle. Ihan vaan siksi että muita vituttaisi.

Tänään oli joku uuno iittalassa päin, ekat "kesäkelit" eli kuiva tie. Pappa köröttää 70kmh motarilla ja rekat painaa ohitse tukkien koko ohituskaistan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
380
...
Harva autoilia osaa toimia oikein hälyajoneuvon tullessa takaa.
Heitetään lisää haastetta. Jos jono seisoo vaikka kolarin vuoksi, voisi suosiolla ajaa lähemmäksi pientaretta ja jättää keskelle tilaa mahdollisesti saapuvalle/poistuvalle hälytysajoneuvolle. Tämän liikun jälkeen yleensä muutama auto takanakin huomaa tehdä saman.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Jep. Tuossa liikenneympyrässä näkee kyllä vaikka mitä tunarointia. Huopalahdesta tultaessa iso osa autoista ei näytä tajuavan mihin kaistat menevät ja miten pitäisi ryhmittyä.
Tästä tuli mieleen, muutama kuukausi sitten joku murossa ihmetteli sitä, että kuinka tuo ympyrä voi olla niin monille hankala.

"Sisimmäinen kaista kiertää koko ajan ympyrän sisäkehää, keskimmäistä voi ajaa jatkuvasti suoraan tai kääntyä, ulommaiselta täytyy kääntyä."

Lainaus ei ole sanatarkka, mutta ajatus oli tuo.
Tai kiva kun pitää arpoa valoristeyksessä, kun itse kääntyy vasemmalle, että kääntyykö se vastakkaisista valoistakin lähtevä vasemmalle vai pitääkö sinun väistää. :rage:
Joskus jossain kuulin vinkin, että tällaiset, jotka eivät vilkuta, kierretään takaa. Toimii vain, jos vastaantulijoita on yksi. Ei ehkä ole muiden kannalta niin kiva, jos tätä yrittää yhdistelmällä, mutta jos oletus on, että vilkkua käyttämätön ajaa suoraan, niin...
No tämä. Minäkään en motarilla tietenkään väistä tyhjälle ohituskaistalle kun rampissa on 5 autoa tulemassa omalle kaistalle. Ihan vaan siksi että muita vituttaisi.
Jos itse olen liittymässä motarille, on mielestäni kaikkein sujuvin vaihtoehto se, että mennään yhteisten sääntöjen mukaan. Jokainen ajokortin omaava kyllä osaa sovittaa jo rampilla nopeutensa siten, että voivat liittyä motarille (ainakin pitäisi osata). Poikkeuksena raskaat ajoneuvot, joille itse annan "ylimääräistä tilaa", jos voin sen tehdä muuta liikennettä pahemmin häiritsemättä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Harva autoilia osaa toimia oikein hälyajoneuvon tullessa takaa. Harva edes huomaa sitä ennenkuin se huutaa ja vilkuttaa takapuskurissa kiinni. Ja silloin ensireaktio on lyödä liinat kiinni joka aiheuttaa vain lisää harmia.
Tämä pistää kyllä ihmettelemään. Piru vie, noi asiat opetellaan jo autokoulussa. Sitten tilanteen tullessa eteen (taakse) mennään lukkoon ja lyödään liinat kiinni, tilannetta huomioimatta. Kerran pelkääjän paikalla istunut silloinen naisystäväni sekosi jo siitä, kun itse kuskin roolissa siirryin kanttarin yli jakajalle, kun ei voinut turvallisesti ajaa punaisia päin (vasta tämän jälkeen takanani olevat älysivät, jotta jotain tarttis tehdä).

Useamman kerran on käynyt niin, että liikennevaloissa olen ensimmäisenä antamassa ambulanssille tilaa, vaikka olen jonon ensimmäinen. Siinä vaiheessa takana oleva havahtuu, sitten sen takana oleva jne. Aika usein olen myös nähnyt sellaista, että joku selvästi aikoo antaa tilaa, mutta vilkku puuttuu. Varmaan hiukan sujuvoittaa hälyauton etenemistä, kun tietää etukäteen, mihin suuntaan edessä oleva aikoo mönkiä.

Myönnän, oma tarpeeni tietää autoillessani myös takanani tapahtuvat asiat taitaa olla sairaalloisella tasolla. Eipähän tuosta ole vielä haittaa ollut, en tuijota taustapeiliä sekunteja/vilkaisu.

Btw, muistakaa sitten, ettei hälytysajossa olevaa hälytysajoneuvoa ohiteta huvin vuoksi. Vaikka etenisit hetkellisesti ripeämmin, jos edessä tulee jono tms, et varmaankaan etene enää ripeämmin ilman sinivilkkuja ja sireeniä. Tässä vaiheessa olet yksi ylimääräinen edessä oleva auto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Se riippuu millä eturenkailla se rajotin on kalibroitu. Ne ketkä haluaa ajaa "täysiä" kalibroi sen pienillä renkailla ja vaihtaa sen jälkeen isommat. Ajopiirturissa näkyy sitten kivasti se 80-82 vaikka todellinen on lähemmäs 90km/h.



Harva autoilia osaa toimia oikein hälyajoneuvon tullessa takaa. Harva edes huomaa sitä ennenkuin se huutaa ja vilkuttaa takapuskurissa kiinni. Ja silloin ensireaktio on lyödä liinat kiinni joka aiheuttaa vain lisää harmia.

Saksasta esimerkillistä toimintaa kanssa-autoilijoilta:
Lieneekö syynä terveempi ajokulttuuri vai joku sakko jos ei väistä piipaa autoa? Suomessa olis corolla ja audikuskit vain kaivanu nenää keskellä tietä.
No on kyllä esimerkillistä toimintaa, täytyy myöntää. Suomessa ei kannata edes ajatella tuollaista tapahtuvan. Sama onnistuisi ihan yhtä hyvin meidän motareiden hehtaaripenkoilla mutta aika harva vissiin tajuaa asian
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
11
Hätävilkkujen väärinkäyttö vituttaa kanssa-autoilijoissa.

Ryssät nyt on oma lukunsa motarin penkalla karttaa lukemassa, mutta ammattiautoilijat purkamassa kuormaa esim takalaitanostimella. Miksi pitää laittaa ne vilkut päälle? Eikö se alhaalla oleva takalaitanostin mahdollisesti kerro muille tienkäyttäjille että tässä hei nyt lastataan/puretaan kuormaa? Vai onko sille kuskille tullut kakkahätä ja siksi hätävilkut. Pelkääkö ne pysäköinnintarkastajia vai mikä tässä on takana?

Huvittavin tilanne on tähän mennessä ollut kun karvaranne lähti ajamaan hätävilkut päällä Mannerheimintietä Helsingissä. Autossa tais olla joku vika kun niin hitaasti kulki.

Ei oikein takana voinu kun arvailla mihin se menee :).
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Hätävilkkujen väärinkäyttö vituttaa kanssa-autoilijoissa.

Ryssät nyt on oma lukunsa motarin penkalla karttaa lukemassa, mutta ammattiautoilijat purkamassa kuormaa esim takalaitanostimella. Miksi pitää laittaa ne vilkut päälle? Eikö se alhaalla oleva takalaitanostin mahdollisesti kerro muille tienkäyttäjille että tässä hei nyt lastataan/puretaan kuormaa? Vai onko sille kuskille tullut kakkahätä ja siksi hätävilkut. Pelkääkö ne pysäköinnintarkastajia vai mikä tässä on takana?

Huvittavin tilanne on tähän mennessä ollut kun karvaranne lähti ajamaan hätävilkut päällä Mannerheimintietä Helsingissä. Autossa tais olla joku vika kun niin hitaasti kulki.

Ei oikein takana voinu kun arvailla mihin se menee :).
Niin eihän niitä ajaessa saisi käyttää, tosin itse mietin aikanaan hinatessa että olisiko hätävilkut kumminkin parempi kuin täysin valoton auto perässä köyden jatkeena?

Tieliikennelaki sanoi:
Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle.
Niin, onhan se vessahätäkin pakottava syy :D Kysymykseesi luulen kuitenkin olevan vastauksena sen, että jos aiheuttaisikin sillä takalaitanostimella vaaraa muulle liikenteelle (pyöräilijä törmää siihen) niin kuka on maksumies jos hätävilkut eivät olekaan päällä?:vihellys: "Suomi on paska maa" vai kuinkas se meni :cigar2:
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
Hätävilkkujen väärinkäyttö vituttaa kanssa-autoilijoissa.

Ryssät nyt on oma lukunsa motarin penkalla karttaa lukemassa, mutta ammattiautoilijat purkamassa kuormaa esim takalaitanostimella. Miksi pitää laittaa ne vilkut päälle? Eikö se alhaalla oleva takalaitanostin mahdollisesti kerro muille tienkäyttäjille että tässä hei nyt lastataan/puretaan kuormaa? Vai onko sille kuskille tullut kakkahätä ja siksi hätävilkut. Pelkääkö ne pysäköinnintarkastajia vai mikä tässä on takana?

Huvittavin tilanne on tähän mennessä ollut kun karvaranne lähti ajamaan hätävilkut päällä Mannerheimintietä Helsingissä. Autossa tais olla joku vika kun niin hitaasti kulki.

Ei oikein takana voinu kun arvailla mihin se menee :).
Kyllä se on ihan järkevää laittaa ne hätävilkut jos se ajoneuvo on vähääkään kenenkään tiellä (jalkakäytävällä tai osin ajoradalla) jotta sen varmasti kaikki huomaa. Ihmettelen ettei näihin jakeluautoihin ole keltavilkkuja asenneltu vaikka niillä jatkuvasti ollaan mitä ihmeellisimmissä paikoissa purkamassa kuormaa.

Se taasen on hätävilkkujen väärinkäyttöä jos hinataan ajoneuvoa tai ajetaan puolikuntoisella autolla liikennevirran seassa. Suomessa kuitenkin on totuttu siihen, että jos hätävilkut on päällä niin ajoneuvo on yleensä pysähdyksissä.

Sitä mitä täällä ei osata tehdä oikein hätävilkkujen kanssa on se, että esim motarilla jos tapahtuu kolari ja rupeaa romua lentelemään niin takana tulevat vain pysähtyvät ja viimeisenä asiana autosta noustessa muistavat ne hätävilkut kytkeä, kun ensimmäisenä pistäisi ne päälle niin tajuaisi muutkin takana tulevat että edessä tapahtuu jotain. Nyt ennemin kaivetaan se kamerakänny taskusta ja aletaan kuvaamaan :facepalm:
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 302
Sitä mitä täällä ei osata tehdä oikein hätävilkkujen kanssa on se, että esim motarilla jos tapahtuu kolari ja rupeaa romua lentelemään niin takana tulevat vain pysähtyvät ja viimeisenä asiana autosta noustessa muistavat ne hätävilkut kytkeä, kun ensimmäisenä pistäisi ne päälle niin tajuaisi muutkin takana tulevat että edessä tapahtuu jotain. Nyt ennemin kaivetaan se kamerakänny taskusta ja aletaan kuvaamaan :facepalm:

Tämä. Itse kytken ennemmin liian herkästi hätärit päälle jos Hämeenlinnan väylän aamuruuhkassa yhtäkkiä tuleekin äkkijarrutus. Nykyään ei yhtään tiedä kuinka paljon takana tuleva kuljettaja seuraa liikennettä vai näppäilläänkö siellä esim. Pokemoneja. Ihan perseessä kiinni se takana tuleva auto on kuitenkin.

Hämeenlinnan väylästä puhuttaessa pääsisin hienolla aasinsillalla siihen jatkuvaan vasemman kaistan tukkimiseen, mutta jos nyt en kerää lämpöä siitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 531
Tästä tuli mieleen, muutama kuukausi sitten joku murossa ihmetteli sitä, että kuinka tuo ympyrä voi olla niin monille hankala.

"Sisimmäinen kaista kiertää koko ajan ympyrän sisäkehää, keskimmäistä voi ajaa jatkuvasti suoraan tai kääntyä, ulommaiselta täytyy kääntyä."

Lainaus ei ole sanatarkka, mutta ajatus oli tuo.

Joskus jossain kuulin vinkin, että tällaiset, jotka eivät vilkuta, kierretään takaa. Toimii vain, jos vastaantulijoita on yksi. Ei ehkä ole muiden kannalta niin kiva, jos tätä yrittää yhdistelmällä, mutta jos oletus on, että vilkkua käyttämätön ajaa suoraan, niin...

Jos itse olen liittymässä motarille, on mielestäni kaikkein sujuvin vaihtoehto se, että mennään yhteisten sääntöjen mukaan. Jokainen ajokortin omaava kyllä osaa sovittaa jo rampilla nopeutensa siten, että voivat liittyä motarille (ainakin pitäisi osata). Poikkeuksena raskaat ajoneuvot, joille itse annan "ylimääräistä tilaa", jos voin sen tehdä muuta liikennettä pahemmin häiritsemättä.
Yllättävän moni ei osaa vaikka ajaisi yksin moottoritiellä vakkari päällä. Ajetaan rinnalla jopa niin kauan että ramppi loppuu :eek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Tämä. Itse kytken ennemmin liian herkästi hätärit päälle jos Hämeenlinnan väylän aamuruuhkassa yhtäkkiä tuleekin äkkijarrutus. Nykyään ei yhtään tiedä kuinka paljon takana tuleva kuljettaja seuraa liikennettä vai näppäilläänkö siellä esim. Pokemoneja. Ihan perseessä kiinni se takana tuleva auto on kuitenkin.
Joo, sama. Kytken itsekin päälle huomiotarkoituksessa suomalaisesta tyylistä poiketen luovissa tilanteissa. Ei niin hurjasti kiinnosta mitä muut siitä miettii tai onko oikein. Homma toimii jos muut huomaa.

Yks esimerkki just toi että liikennevirta äkkiä pysähtyy tai hiljentää vauhtia.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
416
Yllättävän moni ei osaa vaikka ajaisi yksin moottoritiellä vakkari päällä. Ajetaan rinnalla jopa niin kauan että ramppi loppuu :eek:
Kerran on sattunut tuollainen oikea liittymisvammainen kohdalle, minun edessä ja takana oli ainakin 200m tyhjää ja silti rinnalla ajoi rampin loppuun ja pientareelle pölistelemään.
Vakionoppari päällä ajelin ja ihmettelin vaan kun vauhtia ei saanut lisättyä tai vähennettyä ollenkaan, vilkkuakaan ei tietenkään siitä autosta löytynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
Joo, sama. Kytken itsekin päälle huomiotarkoituksessa suomalaisesta tyylistä poiketen luovissa tilanteissa. Ei niin hurjasti kiinnosta mitä muut siitä miettii tai onko oikein. Homma toimii jos muut huomaa.

Yks esimerkki just toi että liikennevirta äkkiä pysähtyy tai hiljentää vauhtia.
Samoilla linjoilla, en nyt muista onko ikinä jos koskaan tullut tarvetta käyttää hätävilkkuja. Mutta jos nyt jotain outoa sattuisi ja liikenne seis kokonaan tai omalta osalta, niin ekana tulisi mieleen laittaa ne hätävilkut päälle (laittomasti), vai lähtä jostain paksista kaivamaan sitä kolmiota, tuumata hetken miten se kasataan ja lähtä kävelemään parisataa metriä taaksepäin katsomaan sopivaa paikkaa.

Totta on että ryssät hätävilkkua käyttää paljon, silloin kun auto hyytyy tms häikkää. En pidä sitä pahana, ja näitä kun usein näkee niin siihen on tottunut, ja hyväksi havaittu. Parempi se on vilkutella kun olla tekemättä mitään. Mitä lainsäätäjä sitten aikoinaan on asiasta ajatellukaan.

Eiköstä uusissa autoissa joissain malleissa auto iske hätävilkut päälle äkkijarrutuksessa automaattisesti?
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
Eiköstä uusissa autoissa joissain malleissa auto iske hätävilkut päälle äkkijarrutuksessa automaattisesti?
Taitaa ainakin jos on törmänny johonkin. Jarruvalot rupeaa ainakin uusimmissa vilkkumaan nopeasti jos survaisee jarrun kunnolla pohjaan. Sekin on hyvä huomionherättäjä siitä normaalista punaisten valojen merestä johon on tottunu lähes joka paikassa..
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 377
Onnettomuuksia tms pitää katsella nenä sivulasissa kiinni ja ajaa 10km/h ohi vaikka olisi tapahtunut keskikaistan toisella puolella. "jos nyt näkis vaikka jonkin ruumiinkappaleen tms" Kuten kehä kolosella perjantaina Martinlaakson liittymän kohdassa itään, onnettomuus länteen menevän puolella, menevä liikenne oli lähes matelua tuossa kohtaa, 50m onnettomuus kohdan jälkeen lähes normi nopeus.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 083
Taitaa ainakin jos on törmänny johonkin. Jarruvalot rupeaa ainakin uusimmissa vilkkumaan nopeasti jos survaisee jarrun kunnolla pohjaan. Sekin on hyvä huomionherättäjä siitä normaalista punaisten valojen merestä johon on tottunu lähes joka paikassa..
Ainakin tuoreemmissa volvoissa 07-> alkaa hätävilkut vilkkumaan reilummassa jarrutuksessa. Jopa turhan helpolla talvikelissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
Ainakin tuoreemmissa volvoissa 07-> alkaa hätävilkut vilkkumaan reilummassa jarrutuksessa. Jopa turhan helpolla talvikelissä.
Tämä on kyllä siinä mielessä hauskaa että lain mukaanhan näin ei saisi käydä, tosin takavalot pimeänäkin on sallittu tai suvaittu. Olihan lisäjarruvalokin aikoinaan kiellettyjen listalla, syystä että takana ajava saattoi kuvitella että edessä ajava on tulessa. Kukahan näitäkin sääntöjä päivittää, jos edes kukaan. Säädäntö laahaa pitkällä jäljessä, mutta se nyt ei ole yllätys.
Mikä tahansa muualla mikä on sallittua, on täällä jotenkin kiellettyä tai vastoin jotain sääntöä. Sitten kun tulee uutta tekniikkaa tai käytäntöjä, niin periaatteessa vasten asetuksia, mutta jotenkin hyväksyttyä.

Byroslaviassa kaikki on mahdollista. Ei siinä, uusi tekniikka on ok, muista maista voidaan oppia uusia tapoja ja hyvä niin. Se säädäntö ei vaan ikinä päivity.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Taitaa ainakin jos on törmänny johonkin. Jarruvalot rupeaa ainakin uusimmissa vilkkumaan nopeasti jos survaisee jarrun kunnolla pohjaan. Sekin on hyvä huomionherättäjä siitä normaalista punaisten valojen merestä johon on tottunu lähes joka paikassa..
Heh, en tiennyt Mazdan laittavan hätävilkkuja hetkeksi päälle äkkijarrutuksessa. Oli vähän wtf-fiilis kun nappasin kunnolla kiinni ns. varmuuden vuoksi max. parin sekunnin ajaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Ainakin tuoreemmissa volvoissa 07-> alkaa hätävilkut vilkkumaan reilummassa jarrutuksessa. Jopa turhan helpolla talvikelissä.
Parin vuoden ikäinen Kia Sportage ainakin aloittaa vilkuttamaan aivan liian herkästi talvioloissa. Kesällä lienee ok herkkyys. Ehkä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
Yksi ärsyttävimmistä piirteistä autoilijoissa on nopeuden vaihtelu. Eilen ajelin rauhassa 100 km/h alueella vakkarilla gps-nopeutta 104, kunnes saavutin viiden auton jonon. Sitten alkoi jojottelu välillä 75-100 km/h: vauhti riippui vastaantulijoista, ylä- ja alamäistä, kaarteista... Jättäydyin tarkoituksella kauemmas, ja tiputin nopeuden 85:n kun ei kerran ollut kiire. Kohta olin taas jonon perässä kiinni. Kukaan ei tehnyt elettäkään ohittaakseen ensimmäistä autoilijaa, jarruvalot vilkkuivat kun etäisyydet vuorotellen lyhenivät ja kasvoivat.
Pian nopeusrajoitus vaihtui 80:n ja tapahtui mitä pelkäsin: jonon nopeus 60-80, ja vilkkuvia jarruvaloja edessä. Ohitin sitten sopivalla suoralla kaikki viisi autoa, ja sinne ilmeisesti jäivät nykimään loppumatkan.

Jos ajaisivat edes tasaisesti alhaisempaa nopeutta, mutta ei.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
32
Yksi ärsyttävimmistä piirteistä autoilijoissa on nopeuden vaihtelu. Eilen ajelin rauhassa 100 km/h alueella vakkarilla gps-nopeutta 104, kunnes saavutin viiden auton jonon. Sitten alkoi jojottelu välillä 75-100 km/h: vauhti riippui vastaantulijoista, ylä- ja alamäistä, kaarteista... Jättäydyin tarkoituksella kauemmas, ja tiputin nopeuden 85:n kun ei kerran ollut kiire. Kohta olin taas jonon perässä kiinni. Kukaan ei tehnyt elettäkään ohittaakseen ensimmäistä autoilijaa, jarruvalot vilkkuivat kun etäisyydet vuorotellen lyhenivät ja kasvoivat.
Pian nopeusrajoitus vaihtui 80:n ja tapahtui mitä pelkäsin: jonon nopeus 60-80, ja vilkkuvia jarruvaloja edessä. Ohitin sitten sopivalla suoralla kaikki viisi autoa, ja sinne ilmeisesti jäivät nykimään loppumatkan.

Jos ajaisivat edes tasaisesti alhaisempaa nopeutta, mutta ei.
Tämä. Itsekin usein katselen hetken että onko vain tilapäinen häiriö nopeuden säätelyssä ja jos se jatkuvasti heittelee niin ohitan tilanteen tullen. Sitä en ymmärrä miksi niin monella se ohittaminen tuntuu olevan kovakin peikko ja hyvistä ohituspaikoista huolimatta jonon etummaiset jäävät jonon aiheuttajan taakse roikkumaan. Sitten on puoliksi pakotettu tekemään näitä useamman auton ohituksia (ja ei, useamman auton ohittaminen ei vaadi kamikaze-mentaliteettia).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
310
Niin tuttua päivittäin, ja sitten nämä perkeleet tulevat 40/50-alueelle niin se nopeus ei laskekaan vaan pysyykin siellä 60-70 tuntumassa edelleen. Ei mee jakeluun, ei.

Itse siis asun kolminumeroisen kantatien varrella ja esim duuniin mennään 50-40-80-60-40 jaksoilla. Aina se joku sankari on asettanut sen 66,6 km/h vakkariin ja sillä mennään koulujen ohi ja suojateiden läpi, mutta peltosuorilla sitä nopeutta ei voi nostaa.

Aivoverenvuoto.

Kyllä, siihen kuolen vielä työmatkallani, prkl!
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
Veemäisintä tuossa pumppauksessa on vielä se, että ne pumppaajat vaan nostaa kaasun hidastaakseen mutkaan, risteysalueelle tai vaan ihan keskellä pitkää suoraa. Ja ne tulee perä edellä vastaan melkein yllättäen. Jonossa syntyy sitten sitä kunnon haitariliikettä tuon takia.

Toinen mitä en ymmärrä ne jotka ajaa jatkuvasti sen kympin alle vuodesta toiseen, kelistä, liikennemäärästä ja valoisuudesta riippumatta ja se matka on aina se sama (oletettavasti) työmatka. Omalla työmatkallani on sama auto aina joka aamu ajamassa maantiellä reipasta alinopeutta. Onneksi on sen verran vähän liikennettä että siitä pääsee aina ohi, mutta huvittavaa kun sama ohitusrumba toistuu. Harva jää sen perään junnaamaan jote yleensä kaikki menee ohi, mutta itsepintaisesti ajaa vain alinopeutta. :confused:

Ymmärrän että joku satunnaisesti autoileva ja hieman epävarma kuljetta ajelee alinopeuksia, mutta joka päivä saman matkan ajava hinkuttaa alinopeutta, ei mene mun jakeluun.:rage:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 329
Yksi ärsyttävimmistä piirteistä autoilijoissa on nopeuden vaihtelu
Jos miettii turvallisuutta ja taloudellisuutta, niin pieni vaihtelu todennäköisesti parantaa molempia verrattuna tasavauhtiin;

Auton väännättäminen tai pienemmälle vaihtaminen nopeuden ylläpitämiseksi ylämäessä kuluttaa helposti huomattavasti enemmän kuin että antaa vauhdin inasen pudota ja ajaa sitten alamäen vastaavasti kovempaa.

Ja mäen päällä näkyyvyys on tyypillisesti huonompi kuin mäen päällä, joten on ihan perusteltua turvallisuussyistä ajaa mäen alla kovempaa vauhtia kuin mäen päällä.


tässä siis oletus on, että keskinopeus on sama verrattuna tasavauhtista ja hiukan nopettaan mäkien mukaan vaihtelevaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
32
tässä siis oletus on, että keskinopeus on sama verrattuna tasavauhtista ja hiukan nopettaan mäkien mukaan vaihtelevaa.
Tuollainen olisikin OK, jos se nopeudenvaihtelu olisi luokkaa +/- 5 km/h, joskin silloinkin se on lievästi rasittavaa kun itse haluaisi ajaa vakkari päällä. Näissä aiemmin mainituissa tapauksissa se vauhti vain tippuu kohtuuttoman paljon mäissä ja mutkissa eikä keskinopeuden säilymisestä ole tietoakaan.

Sitten on olemassa myös tuolla sinun logiikalla ajavia kansalaisia, jotka kompensoi sen ylisuuren hidastamisen reiluna kiihdytyksenä suoralla, jossa olisi se järkevin paikka ohittaa. Silloin on pakko joko säätää omaa ajoa pyrkien tasaamaan vauhdin heittelyä tai sitten polkaista kaasu pohjaan jos mielii suoralla ohi kohtuullisen matkan sisällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Välillä olen huomannut, että maantiellä letkaa vetäessä saattaa oma nopeus heitellä helposti sen parikymmentäkin yksikköä suuntaan tai toiseen. Ei ole vakkaria eikä perinteistä viisarinäytöllistä nopeusmittaria. Numeron muuttuminen mittaristossa jää helposti huomaamatta, kun katselee tietä. Peilistä lähestyvä kohde aina sitten herättää nopeutta tarkistelemaan.

Aivan varmasti häiritsee muita tienkäyttäjiä. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 758
Tämä. Itsekin usein katselen hetken että onko vain tilapäinen häiriö nopeuden säätelyssä ja jos se jatkuvasti heittelee niin ohitan tilanteen tullen.
No ei sitä oikeastaan tarvitse katsella hetkeäkään, jos saat jonkun kiinni niin se on vahva indikaatio että auto(je)n keskinopeus on reilusti alle omasi joten heti vaan ohi kun mahdollista. Sekin on hyvin epätodennäköistä että joku muu letkasta edes lähtisi ohi, eiköhän niitä paikkoja olisi ollut ennenkuin edes tuon letkan näet jos olisi kiinnostanut ohittaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 750
Jos miettii turvallisuutta ja taloudellisuutta, niin pieni vaihtelu todennäköisesti parantaa molempia verrattuna tasavauhtiin;

Auton väännättäminen tai pienemmälle vaihtaminen nopeuden ylläpitämiseksi ylämäessä kuluttaa helposti huomattavasti enemmän kuin että antaa vauhdin inasen pudota ja ajaa sitten alamäen vastaavasti kovempaa.

Ja mäen päällä näkyyvyys on tyypillisesti huonompi kuin mäen päällä, joten on ihan perusteltua turvallisuussyistä ajaa mäen alla kovempaa vauhtia kuin mäen päällä.


tässä siis oletus on, että keskinopeus on sama verrattuna tasavauhtista ja hiukan nopettaan mäkien mukaan vaihtelevaa.
Jos on oikein mäkistä ja jos on vaikka painava peräkärry perässä, niin kannattaa ajaa 5 vaihteen sijasta 4 vaihteella. Ei haittaa vaikka on vakionopeuden säädin päällä. Eikä myöskään vaikuta kulutukseen oikein mitään. Mutta jos on liian iso vaihde ja liikaa kuormaa, niin sitten kulutus voi olla jopa isompi. 4 vaihteella jaksoi mennä oikein hyvin ainakin 60 km/h vauhtia. Lastutettu 130hv 2.0 hdi diesel ja iso ja painava lautakuorma oli perässä. Seurailin vielä kulutusmittariakin, niin vakkari kannatti olla päällä ja vauhtia joku 60 km/h kun oli niin mutkainen ja pieni tie. Ilman peräkärryä olisi mennyt 80km/h vakkarilla ja 5 vaihteella. Muutenkin jaksaa väähtää vähän huonommin pienillä kierroksilla, niin oikein jyrkissä 60km/h mäessä ajan 4 vaihteella, niin ei tarvitse vedättää turhaan moottoria, ei rasitu moottori siis niin paljoa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
394
Jos miettii turvallisuutta ja taloudellisuutta, niin pieni vaihtelu todennäköisesti parantaa molempia verrattuna tasavauhtiin;

Auton väännättäminen tai pienemmälle vaihtaminen nopeuden ylläpitämiseksi ylämäessä kuluttaa helposti huomattavasti enemmän kuin että antaa vauhdin inasen pudota ja ajaa sitten alamäen vastaavasti kovempaa.

Ja mäen päällä näkyyvyys on tyypillisesti huonompi kuin mäen päällä, joten on ihan perusteltua turvallisuussyistä ajaa mäen alla kovempaa vauhtia kuin mäen päällä.


tässä siis oletus on, että keskinopeus on sama verrattuna tasavauhtista ja hiukan nopettaan mäkien mukaan vaihtelevaa.
Sehän tääs on erikoisinta, että ne jotka ajaa 2., 3. jne jne niin eivät aja 50m päässä vaan siinä 10m:n päässä ja joutuvat hyppäämään jarrulle koko ajan ja nopeusvaihtelut on äkkinäisiä koko letkassa. Miksi ei voi ajaa reilulla etäisyydellä? Jos haluaa ohi, niin ohittaminenkin on helpompaa kun lähtee 50m:n päästä kiihdyttämään.

Jos tästä tehtäisiin kysely kaikille kortin omistaville, niin veikkaan että 80% ei edes tajua mistä puhutaan kun ajelevat vaan. 15% on joku erikoinen käsitys asiasta tai jyrkkä kiistäminen. 5% ajattelee, että tuo on ongelma, joka ärsyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Se tuntuu kieltämättä oudolta että ajamalla rajoitusten mukaan esim. tuota työmatkaa, tuntuu jatkuvasti olen kiinni edellä ajavan puskurissa. Ohitus tai pari per pvä on vissiin normaalimäärä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
210
TDI-pakupelle katsoi asiakseen vilkuttaa koko lisävaloarsenaaliaan, kun ei mielestään päässyt kunnolla liittymään rampilta. Minä ajoin siis tasaista nopeutta (mittari-80) ja tämä tulee rampille selvästi yrittäen kiihdyttää kunnolla (mutta ei onnistu liittymään eteeni koska ramppi on 100 metriä pitkä ja ylämäkeen). Liittyy siis taakseni joutuen hieman jarruttamaan ja vilkuttaa pitkiä.

Kai se olisi pitänyt väistää tai jarruttaa jotta Hän olisi päässyt kivuttomasti liittymään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Olen nähnyt korkeampiakin kasoja katolla kuin tuossa ekassa kuvassa. Nykyään näyttää herkästi jäävän varsinkin korkean katumaasturin katolle. Välillä lumikasa on tasoiteltu kattotelineiden tasolle, jolloin sitä on enää 10 senttiä jäljellä.

Mutta onneksi noita silmänreijät lasissa -autoja näkee paljon harvemmin.

Rehellisesti, jos olisin tuo audikuski, niin olisin putsannut etulasin ja sivulasit kunnolla, jonka jälkeen kovaa ajoa tuon verran lunta pelleillä.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
Eiköhän se riitä että etulasit on auki. Noista sitomattomista kattokuormista kai selviää huomautuksella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Vähintään pitäisi olla tuulilasi ja sivulasit harjattuna, muuten sakko. Pelkistä peileistä ei näy sokeita kulmia, todella vaarallista kaupunkiliikenteessä jos tunnelinäköilee pelkästään tuulilasin kautta.
Auton katolle tai konepellille jäänyt lumi voi aiheuttaa vaaratilanteita itselleen tai takana tulijoille kun lumi lähtee matkaan kokkareina tai kaikki kerralla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 394
Vähintään pitäisi olla tuulilasi ja sivulasit harjattuna, muuten sakko. Pelkistä peileistä ei näy sokeita kulmia, todella vaarallista kaupunkiliikenteessä jos tunnelinäköilee pelkästään tuulilasin kautta.
Oletataan, että etulasit putsataan joka tapauksessa jotta peileistä voi ylipäätään nähdä mitään. Takalasit taas saa tummentaa, vaikka jätesäkillä tai mattamustalla maalilla ja telalla, joten tuulilasin ja etuikkunoiden putsaamisen pitäisi riittää näkemisen kannalta.
Auton katolle tai konepellille jäänyt lumi voi aiheuttaa vaaratilanteita itselleen tai takana tulijoille kun lumi lähtee matkaan kokkareina tai kaikki kerralla.
Tästä olen todellakin samaa mieltä ja putsaan omasta autostani aina kaikki mahdolliset lumet pois, jotta katolta pöllyävä puuterilumi ei haittaa omaa eikä muiden matkantekoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Oletataan, että etulasit putsataan joka tapauksessa jotta peileistä voi ylipäätään nähdä mitään. Takalasit taas saa tummentaa, vaikka jätesäkillä tai mattamustalla maalilla ja telalla, joten tuulilasin ja etuikkunoiden putsaamisen pitäisi riittää näkemisen kannalta.
Tästä olen todellakin samaa mieltä ja putsaan omasta autostani aina kaikki mahdolliset lumet pois, jotta katolta pöllyävä puuterilumi ei haittaa omaa eikä muiden matkantekoa.
No sepä, itse kerran kiihdytin motarille lumisella konepellillä, en ole sen jälkeen jättänyt tavaraa siihen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 748
Viestejä
4 296 374
Jäsenet
71 697
Uusin jäsen
taaplaaja

Hinta.fi

Ylös Bottom