Eli siis laitteiden ip:t pitää olla erit ? Noi DNS jne jutut ei ole mitenkään tuttuja mulle, mutta muistelen että jostain asetuksista ainakin Asuksella sai ip:t muutettua. Huaweihin en ole vielä tutustunut niin paljon.
Helpompi säätää kun on eri. Jätä vaikka huawei oletukselle niin ei tarvitse koskea siihen ja vaihda asuksen sisäverkko toiseen, siinä ainakin pystyy vaihtamaan.
Molempiin vain joku vapaasti käytettävä sarja tarpeen mukaan.
Todennäköisesti tuon voisi tehdä samalla sarjalla ja maskauksella mutta turha säätää kun ei ole pakko.
Oikeastaan tämä ei liity dns:ään vaan reititykseen. Huawei saa jonkun osoitteen operaattorilta. Oletetaan että sen oletus sisäverkko on 192.168.0.x.
Asuksen wan on hw sisä eli asuksen wan- osoite tulee oletuksena hw dhcp:ltä. Asuksen sisä voi olla vaikka 192.168.1.x. Tai joku muu vapaa sarja.
Dhcp:n mukana tulee dns ja yleensä se on reititin itse jolloin sisäkoneet pyytää nimiä reitittimeltä. Siinä itsessään ei ole nimipalvelua joten pyyntö lähetetään edelleen siihen dns- osoitteeseen joka löytyy wan- puolelta jne.
Ainakin tuossa asuksessa voi asettaa itse dns- osoitteen jos haluaa käyttää jotain muuta kuin oletuksia.
Esimerkkinä täällä omassa verkossa on nas/palvelin jossa on myös sisäverkon dns ja loput pyynnöt ohjataan ulos.