Päinvastoin. AP:n tehot minimiin ja sitten niin monta tukiasemaa kuin tarvitaan.Mitä useampi tukiasemaa on asunnossa, se tietenkin lisää myös noita naapurien ja tutkien ongelmia?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Päinvastoin. AP:n tehot minimiin ja sitten niin monta tukiasemaa kuin tarvitaan.Mitä useampi tukiasemaa on asunnossa, se tietenkin lisää myös noita naapurien ja tutkien ongelmia?
Juurikin näin. Samoin useat tukiasemat tulisi asettaa käyttämään eri radiokanavia, jotta eivät sotisi keskenään.Päinvastoin. AP:n tehot minimiin ja sitten niin monta tukiasemaa kuin tarvitaan.
Päinvastoin. AP:n tehot minimiin ja sitten niin monta tukiasemaa kuin tarvitaan.
5 GHz:llä ei kuulu naapuriin asti mitäänHaluatko jakaa kanavia malliksi, kun ympärillä on pienillä tonteilla vaikka 4 taloa. Ja laitat omaan taloon vaikka 3-4 tukiasemaa?
Eikös tuo periaatteessa toimisi ihan niin, että ne kiinahärpäkkeet laittaisi guest wlaniin? Tuon ominaisuuden luulisi löytyvän purkista kuin purkista.Tuli hankittua kaksi Unifi 6 Liteä uuden karhean pfSensen perään. Noista VLAN:sta kun puhuttu niin miten kannattaisi virittää verkot niin että mulla olisi taloautomaatiolle ja niille kiinalaisille IoT vehkeille oma verkkonsa?
Pystyykö 6 Litellä jakamaan verkon eri VLAN sen mukaan kummassa radiossa ovat kiinni? Nyt jo vanhoilla OpenWRT pohjaisilla purkeille IoT käyttää 2.4GHz Wlania ja läppärit ja puhelimet 5GHz Wlania. Toki samaan sisäverkkoon ne menee. Vai tehdäänkö tuo eri VLAN jako pfSensessä MAC osotteiden mukaan? Mulla on muutama IoT dataloggeri joka tarvitsisi kuitenkin saada lähettämään dataa sisäverkossa pyörivään HA-serveriin.
Mietin myös sellaista vaihtoehtoa että jättäisin vanhat OpenWRT purkit jakamaan IoT Wlania. Mutta jos tuon pystyy noilla 6 Liteillä toteuttamaan niin parempi. Noille parille Archer C7 purkille löytyy kyllä käyttöä muualla.
Et tarvitse muuta kuin pfSensen, VLAN:eja tukevan kytkimen ja Ubiquitin tukarit (hallinta controller). Luo VLANit samoilla tunnuksilla kaikkiin laitteisiin ja määritä pfSensella palomuurisäännöt. Sitten luot halutut WLAN-verkot ja määrität ne haluttuihin VLAN:eihin.Tuli hankittua kaksi Unifi 6 Liteä uuden karhean pfSensen perään. Noista VLAN:sta kun puhuttu niin miten kannattaisi virittää verkot niin että mulla olisi taloautomaatiolle ja niille kiinalaisille IoT vehkeille oma verkkonsa?
Pystyykö 6 Litellä jakamaan verkon eri VLAN sen mukaan kummassa radiossa ovat kiinni? Nyt jo vanhoilla OpenWRT pohjaisilla purkeille IoT käyttää 2.4GHz Wlania ja läppärit ja puhelimet 5GHz Wlania. Toki samaan sisäverkkoon ne menee. Vai tehdäänkö tuo eri VLAN jako pfSensessä MAC osotteiden mukaan? Mulla on muutama IoT dataloggeri joka tarvitsisi kuitenkin saada lähettämään dataa sisäverkossa pyörivään HA-serveriin.
Mietin myös sellaista vaihtoehtoa että jättäisin vanhat OpenWRT purkit jakamaan IoT Wlania. Mutta jos tuon pystyy noilla 6 Liteillä toteuttamaan niin parempi. Noille parille Archer C7 purkille löytyy kyllä käyttöä muualla.
Tämä ehdotus sitten toimii korkeitaan langattomiin laitteisiin. Lisäksi se on täysin sen varassa kuinka hyvin tukiasema osaa ja pystyy toimimaan palomuurina.Tee vierasverkko ubiquitiin ja palomuurisäännöt itse tukariin, etteivät vierasverkossa olevat laitteet pääse sisäverkon muihin laitteisiin. Unohda VLANit.
Tämä ehdotus sitten toimii korkeitaan langattomiin laitteisiin. Lisäksi se on täysin sen varassa kuinka hyvin tukiasema osaa ja pystyy toimimaan palomuurina.
Miten tämä toimii ubiquitilla? Ubiquiti toimii ilmeisesti DHCP-serverinä jolloin ymmärrän miten tämä voi toimia. Jos pfSense on DHCP-serverinä tämähän ei toimi koska pfSense ei tiedä kummasta wifi-verkosta pyyntö tuli? Muutenkin nämä subnet tyyppiset verkkojen isoloinnit on aika heikkoja koska niiden kierto on helppoa.Tee vierasverkko ubiquitiin ja palomuurisäännöt itse tukariin, etteivät vierasverkossa olevat laitteet pääse sisäverkon muihin laitteisiin. Unohda VLANit.
Asensin juuri Ubiquitin kontrollerin. Kokeilen itse käytännössä.Miten tämä toimii ubiquitilla? Ubiquiti toimii ilmeisesti DHCP-serverinä jolloin ymmärrän miten tämä voi toimia. Jos pfSense on DHCP-serverinä tämähän ei toimi koska pfSense ei tiedä kummasta wifi-verkosta pyyntö tuli? Muutenkin nämä subnet tyyppiset verkkojen isoloinnit on aika heikkoja koska niiden kierto on helppoa.
Eiköhän siinä ala tulla perusasiat selviksi. Kuten että tukari/AP on ethernet<->wlan -silta, ja ainoa reititykseen vaikuttava asetus, minkä sillä voi tehdä, on esim. asetus että tietty SSID tagataan halutulla VLAN id:llä ethernetiin ja päinvastoin: ethernetin paketit, joissa on VLAN tag, suunnataan tiettyyn SSID:hin.Asensin juuri Ubiquitin kontrollerin. Kokeilen itse käytännössä.
Ei minulla ole mitään ongelmia näiden perusasioiden kanssa. On tullut suunniteltua datacenter-verkkoja, joissa käytetään satoja VLANeja.Eiköhän siinä ala tulla perusasiat selviksi. Kuten että tukari/AP on ethernet<->wlan -silta, ja ainoa reititykseen vaikuttava asetus, minkä sillä voi tehdä, on esim. asetus että tietty SSID tagataan halutulla VLAN id:llä ethernetiin ja päinvastoin: ethernetin paketit, joissa on VLAN tag, suunnataan tiettyyn SSID:hin.
Entä jos antaa meshin hoitaa itte kanavasotansa, eikai ny millään pelkkään AP-älykkyysosamäärään yltävällä kamppeella kannata enää nykyään useamman noden verkkoa rueta kyhäämään?Juurikin näin. Samoin useat tukiasemat tulisi asettaa käyttämään eri radiokanavia, jotta eivät sotisi keskenään.
En tiedä mitä meshia tarkoitat, mutta automaattiset asetukset eivät välttämätta aina ole ne parhaat. Esim. Ubiquitin kohdalla tukari oletuksena etsii parhaat kanavat ainoastaan laitteen käynnistyksen yhteydessä. Itse pelaisin varman päälle ja asettaisin tarkoituksella eri kanavat niin asia ei jää laitteiston arvottavaksi.Entä jos antaa meshin hoitaa itte kanavasotansa, eikai ny millään pelkkään AP-älykkyysosamäärään yltävällä kamppeella kannata enää nykyään useamman noden verkkoa rueta kyhäämään?
No niin. Tuli viriteltyä IOT WLAN kotiverkkoon. Tämä liittyy myös reitittimiin, joten kirjoitan tämän tänne.Kuten sanottua, AP on käytännössä langaton kytkin. Jos siinä on jotain suurempaa älyä, niin fine, mutta sitten se ei ole enää puhdas tukiasema. Kytkimellä voi tägäillä paketteja jne, mutta se itsessään sen enempää osaa. Lähtökohtaisesti kaikki laitteet voi kesksutella keskenään, ellei niitä juurikin ole jaettu eri aliverkkoihin vlanitageilla ssid:iden kautta.
Kytkin nyt vaan sattuu toimimaan niin, että kaikki siinä olevat laitteet voi lähtökohtaisesti kommunikoida keskenään. Jos sitä konffaa enemmän, voidaan tehdä pesäeroa eri laitteiden välille, mutta L2:ssa vlanit on about kaiken tietoturhan perusta.
EdgeRouter X ja 2kpl U6 Lite tukiasemia (2x injektoreilla). Signun linkin takaa löytyy muutama video aiheesta.
Unifin tukiasemia kannattaa Ubiquitin omasta EU Storesta tilailla, on saatavilla ja hyvä hintataso.Onko näillä vermeillä jotain ehdotonta paikkaa, mistä kannattaa lähteä metsästämään?
EdgeRouter X näytti olevan jokaisesta paikasta loppu. Parikuukautta tässä on vielä aikaa ja käytetytkin käyvät minulle.
...
Onko sulla B818 kanssa lisäantenneja käytössä?
Mitenkäs olisi pelkkä VSDL2-liittymä ja jos se ei toimi, niin sinulla on varalla vaikka pieni 4G mobiilitukiasema? Tuota mobiilitukiasemaa voi sitten käyttää muutoinkin lomilla tms.Ei ole lisäantenneja käytössä. Olen siirrellyt tuota Huaweita ympäri asuntoa ja olen yrittänyt saada sen mahdollisimman hyvään paikkaan suhteessa mastoon. Signaali on kuitenkin yleensä suhteellisen huonolaatuista. Selkeä sää ja lehtien tippuminen puista vaikuttaa merkittävästi yhteyden laatuun, mutta etätöissä yhteydet pätkivät, jos kuormaa on yhtään enemmän.
Mitenkäs olisi pelkkä VSDL2-liittymä ja jos se ei toimi, niin sinulla on varalla vaikka pieni 4G mobiilitukiasema? Tuota mobiilitukiasemaa voi sitten käyttää muutoinkin lomilla tms.
Tuo pieni mobiilitukiasema olisi varmasti järkevin / helpoin / ketterin tapa toteuttaa tuo varayhteys. Pitää tilata tuo VDSL yhteys, niin oletettavasti pääsen eroon nykyisistä verkon toiminnallisuuteen liittyvistä haasteista.
Pyöritellen vielä tätä samaa asiaa, mitä moni muukin on jo sivunnut tässä langassa eli onko niin, että lähtökohtaisesti kannattaa hankkia useampi erillinen, eri toimintoa toteuttava verkkolaite kuin käyttää niiden sijasta esimerkiksi Telewellin TW-EAV510AC-B -yhdistelmälaitetta? Erillislaitteiden yhteishankintahinta on tietysti korkeampi, mutta niillä saavutettaneen parempi toimintavarmuus ja päivitettävyys / elinkaari?
Tai sitten kyseinen Telewell siltaavaan asentoon (jos mahdollista) ja sen perään esim. EdgeRouter X ja U6 Lite-tukari.VDSLstä puhuttaessa ei kannata miettiä elinkaarta tai isoja investointeja. Operaattorit ajavat puhelinverkon kautta kulkevat yhteydet alas parin vuoden sisään.
Jostain vaikka käytetty all in one Telewell keskelle kämppää ja that's it.
Miten helposti (tai vaikeasti) tuolla saa dual/multi-WAN -toteutuksen (load balancing)?ja sen perään esim. EdgeRouter X
Tuollaisessa tilanteessa välttäisin mitä tahansa Ubiquitin reititintä ja valitsisin pfSensen.Miten helposti (tai vaikeasti) tuolla saa dual/multi-WAN -toteutuksen (load balancing)?
Tai Sophos XG Homen. Tukee myös Dual WANia.Tuollaisessa tilanteessa välttäisin mitä tahansa Ubiquitin reititintä ja valitsisin pfSensen.
Mielestäni Sophos ei tarjoa mitään sellaista, minkä vuoksi suosittelisin sitä mm. pfSensen ylitse. Päin vastoin, kyseessä on suljettuun koodiin perustuva softa, joka on tahallisesti rajoitettu maksullisen version rinnalla. Olkoot ne rajoitukset kuinka riittäviä tahansa. Käyttöliittymiin en ota kantaa koska kyseessä on enemmänkin mielipideasia.Tai Sophos XG Homen. Tukee myös Dual WANia.
Service and Support
support.sophos.com
Ainoat rajoitukset ovat tuki max 4 prosessoriytimelle ja max 6 GB muistille. Kotikäytössä palomuuriin ei enempää tarvitsekaan missään tapauksessa. Esimerkiksi Fitlet 2:n J3455 (4 corea) + 8 GB RAM on täysin pätevä yhdistelmä 1 Gbitin kuituyhteydelle - läpi menee juuri sen verran mihin kuituliittymä kykenee.Mielestäni Sophos ei tarjoa mitään sellaista, minkä vuoksi suosittelisin sitä mm. pfSensen ylitse. Päin vastoin, kyseessä on suljettuun koodiin perustuva softa, joka on tahallisesti rajoitettu maksullisen version rinnalla. Olkoot ne rajoitukset kuinka riittäviä tahansa. Käyttöliittymiin en ota kantaa koska kyseessä on enemmänkin mielipideasia.
Pahus, minulla on ollut kohta 4,5 vuotta 2-3 WAN -yhteyttä multi-WANina, enkä ole vielä keksinyt yhtäkään syytä, miksi ne olisivat erikseen paremmassa käytössä. Multi-WANissa hyötyjä on toki useita.Dual WANeissa sunmuissa load balance kilkkeissä on vaan omat ongelmansa, eikä ne himassa aina toimi ihan niinkuin voisi ajatelle. Eli ei saa automaattisesti molempien yhteyksien plussia ilman miinuksia.
Kyllähän ne toimii ihan kivasti backup yhteyksinä, mutta oikeasti hyvän load balancen saaminen vaatii snadisti enemmän vaivaa, ja tietyissä tapauksissa se jopa heikentää suorituskykyä. Toteutuksesta riippuen. Paha sanoa miten oot ite tuon konffannu, ja mikä on käyttötarkoitus, joten en lähde sen enempää spekuloimaan.Pahus, minulla on ollut kohta 4,5 vuotta 2-3 WAN -yhteyttä multi-WANina, enkä ole vielä keksinyt yhtäkään syytä, miksi ne olisivat erikseen paremmassa käytössä. Multi-WANissa hyötyjä on toki useita.
Failover -käyttö jossain busineksessa voi jossain tapauksessa olla paikallaan, mutta kotonahan siinä ei ole mitään järkeäKyllähän ne toimii ihan kivasti backup yhteyksinä
Joo, ja siinä se nimenomaan toimii helposti hyvin. Mutta 2 aktiivisen linkin käyttö samaan aikaan on aina vähän hitti tai huti-meininkiä. Riippuu mitä tekee ja miten.Failover -käyttö jossain busineksessa voi jossain tapauksessa olla paikallaan, mutta kotonahan siinä ei ole mitään järkeä
Se toimii siis niin että paikkaan X rakennetaan tie1 ja tie2. Tietä 2 ei käytetä koskaan, paitsi jos sattuu onnettomuus tiellä 1, jolloin kaikki liikenne siirtyy tielle 2.Joo, ja siinä se nimenomaan toimii helposti hyvin
Samaa mieltä. Yritysmaailmassa siitä voi olla hyötyä jo pelkästään etävarmistusten vuoksi. Kotikäytössä taas en keksi montaakaan tilannetta, joissa Failover olisi ihan must.Failover -käyttö jossain busineksessa voi jossain tapauksessa olla paikallaan, mutta kotonahan siinä ei ole mitään järkeä
Niin, kukapa nyt arvostaa sitä, että netti toimii aina. Ja silloin kun jotain on rikki, et edes huomaaPaljon säätöjä ja joitain ongelmia pienen potentiaalisen hyödyn takia.
Mulla on kotona TP Link Archer C7 ja oon ollu siihen tosi tyytyväinen. Vanhemmille pitäs hommata reititin ja noita C7:iä ois torissa myynnissä. Ajattelin kuitenkin kysästä et onko tossa jotain oleellisesti vanhentunu et onko sama yrittää katella käytettynä jotain uudempaa mallia?
Tässä ketjussa on lähes päivittäin vastattu vastaaviin kysymyksiin. Jos syystä tai toisesta päädyt TP-Linkiin (jota itse en suosittele), kannattaa varmistaa että esim UPnP-palvelu on sammutettuna, ellet tarvitse sitä mihinkään. Joissakin malleissa tämä on typerästi oletuksena päällä.Mulla on kotona TP Link Archer C7 ja oon ollu siihen tosi tyytyväinen. Vanhemmille pitäs hommata reititin ja noita C7:iä ois torissa myynnissä. Ajattelin kuitenkin kysästä et onko tossa jotain oleellisesti vanhentunu et onko sama yrittää katella käytettynä jotain uudempaa mallia?
Itselläkin on tämä toiminut hyvin. Kantama on ihan hyvä ja eikä yhteensopivuus ongelmia ole ollut. Hintakin on tarjouksissa kunnossa. Hyvä perus reititin jos ulkonäkö ei ahdista tai saa asennettua piiloon.WIFI6 puuttuu, se vois olla hyvä olla. Tää on itellä toiminut ihan hyvin TP-LINK Archer AX50 Dual-band -WiFi 6-reititin 99,00