Hei!
Olisin kysynyt apua kannettavan tietokoneen hankintaan. Ei tule pelikäyttöön eikä mihinkään striimauksiin yms. Tulee lähinnä netin selaamiseen, Exceliin yms. Ja nettikokouksia varten (eli kamera on ihan tärkeä).
Budjetti noin 1000 euroa ja hakusessa on ehkä 13-15" kevyt ja helposti liikuteltavissa oleva pitkäaikainen kannettava. Akku saisi mielellään kestää. Ääkköset pitää löytyä. Ikinä en ole kannettavaa omistanut ja olen sellaista käyttänyt elämäni aikana ehkä vartin verran, että tietoa näistä ei paljoa ole. En ole esimerkiksi vielä ratkaissut vuosikausia(...kymmeniä) vaivannutta kysymystä, eli mikä kannettavassa vastaa hiiren oikean painikkeen klikkausta... Hmm..
Olen kyllä vähän tutkinut mitä suosituksia netissä on, ja siellä on mainittu mm. Zenbook 14 OLED, Vivobook 16 Flip, Expertbook P5 (P5405),
Lenovo IdeaPad Pro 5, ja tietysti... Macbook Air M4 13 (tai miksei myös 15).
Minulla on itseasiassa yksi syy siihen miksi haluaisin tuon Macbookin ostaa, ja se on se että ikinä en ole myöskään mitään Applea kokeillut ja toisaalta kiinnostaisi opetella käyttämään MacOSia. Mutta ihan en ymmärrä mikä sitä muka tekee yhden vuoden 2025 parhaista kannettavista!
M4 prosessori on toki aika tehokas ja käsittääkseni näytönohjaimena myös varsin mukiinmenevä vaikka en tiedä miten vertautuu Intelin integroituihin näytönohjaimiin. Muisti on varmasti myös nopeaa, mutta toisaalta sitä on melko vähän (16GB) vaikka sekin varmaan riittää kun osa vielä käyttää vanhaa DDR4 RAMiakin. Akunkesto on oikein mallikas ja näppäimistöä on kehuttu, mutta näyttöä vähän haukuttukin. Tallennustila on heikko mutta minulle ehkä riittävä.
Toisaalta Expertbook P5 tarjoaa Win11 Pron, erittäin kestävät kuoret ja 144Hz miellyttävämmän ja kirkkaamman näytön. Eikä toki muutenkaan häpeile Macille.
Eli mitä suosittelisitte? Onko Apple esimerkiksi tietoturvaltaan parempi? Olisin kiitollinen neuvoista. Varmaan tekisin hyvän hankinnan vaikka ottaisin noista minkä tahansa vaan, mutta ehkä minulta on jäänyt joku malli kokonaan vaille huomiota!
PS. Koneen hankinnalla on pieni kiire, mutta ehkä voisin Black Fridayta odottaa jos uskotte että se kannattaa. Mitä nyt vähän näistä asioista tiedän, niin yleensä myydään Black Fridayssa vanhaa varastoa pois. Epäilemättä joku 1-2 vuotta vanha huippukone on edelleen todella hyvä, mutta voisin kuvitella että nytkin alennuksessa oleva Macbook Air M4 tuskin tulee hyvään alennukseen.