Mikä auto minulle?

Menee tossa nyt ”kuitenkin” tonni bensaan, ja tulossa 2v sisään varmoja kuluja 1,5k€. Eli sähkiksellä säästäisi 3,5k€ - arvonalenemien erotus 2v sisään (”ilmaset” lataukset öisin).

530d bemmissä alkoi 150tkm:ssa ”loputon” remppaus, joka vuosi sai jotain tehdä ja 2v välein katsastuksesta hylky jostain raidetangosta tjsp. ei vaan kiinnostaisi vaikka bemmin itse huolsin/korjasin 130tkm-290tkm ja 10v välin (oli muuten tuokin halpa pitää 32k€ maksoi ja 12k€ sai vakuutusyhtiöltä eli 2k€/vuosi arvonalenema)…
 
Paljon, siis lähinnä pitkiä kertapätkiä ajavalle, diesel voi hyvinkin olla selvästi edullisin vaihtoehto. Pikalataukset ovat melko hinnakkaita ja diesel on nyt edullista. Dieseliä ei myöskään kulu paljon pitkässä matka-ajossa ja dieselauton monet "perusongelmat" eivät vaivaa silloin, kun ajetaan pitkää pätkää eikä hinkuteta pätkäajoa taajamassa.

Isojen kilsojen suhteen olen huomannut saman, eli kun itsekin olen katsellut käytettyjä sähköautoja, niin samat sähköautot roikkuvat myynnissä kuukaudesta toiseen, jos autolla on ajettu yli 150 tkm. Tietysti kyse on hinnoittelusta, ostajat eivät siis koe saavansa tarpeeksi kilometrialennusta. Akkutakuun päättyminen ja akun ikääntyminen taitaa karkottaa ostajia.
SIttenkun penat tajuaa käyttökulut polttoaineen osalta useammasta tonnista satasiin ja ettei ne akut lahoilekkaan / kun lahoaa korjaus ei maksakkaan munuaista rupeaa menemään kaupaksi. Markkina ei nyt hinnoittele oikein mutten näe mitään syytä miksi ottaisin jonkun kusipäästödieselin vs. Täyssähkön missä paljon vähemmän hajoavaa komponenttia 100tkm ajettuna. Puhumattakaan miksi maksaisin veroja moninkertaisesti tai polttoaineesta 5-6ke vs. Satasia, + muut sähkövoimalinjan edut.
 
On niin vähän ajettu vielä, että ei kyllä millään saa autoa vaihtamalla kulupoliittisesti mitenkään järkeväksi. Tonnin tai parin kuluerä normaaleihin huoltoihin ja vetokoukkuun ja vetoja.
Eri asia jos vaihtelun vuoksi haluaa vaihtaa, sitten asia on eri. Ihan puhtaasti pragmaattisesti ajateltuna jatkaisin ajoa nykyisellä. Kilometrejäkin tulee niin vähän että aivan sama ajaa vaikka hylkeenverellä, sähköön vaihtamisessa ei olennaisesti kyllä säästöä tule.

Tämähän se on. Harvoin vaihtoautokaan on just vaihdetulla hihnalla ja kytkinpaketilla sekä kaksilla bräniköillä renkailla.

Ei sitä korjattavaa tuollaisessa päälle 100 tkm ajetussa vielä paljoa pitäisi olla. Lähempänä 200 tkm voi sitten alkaa mennä enemmän sieltä sun täältä.
 
SIttenkun penat tajuaa käyttökulut polttoaineen osalta useammasta tonnista satasiin ja ettei ne akut lahoilekkaan / kun lahoaa korjaus ei maksakkaan munuaista rupeaa menemään kaupaksi. Markkina ei nyt hinnoittele oikein mutten näe mitään syytä miksi ottaisin jonkun kusipäästödieselin vs. Täyssähkön missä paljon vähemmän hajoavaa komponenttia 100tkm ajettuna. Puhumattakaan miksi maksaisin veroja moninkertaisesti tai polttoaineesta 5-6ke vs. Satasia, + muut sähkövoimalinjan edut.
Onhan tässä varmaan osaltaan sitäkin että osa ajaa niillä millä haluaa, osa taas sitten sähköautoilla tilanteen pakosta.
Ja varmasti toisinkin päin. Itselläni on vielä niin onnellinen tilanne ettei jokaista kymppiä autoilun kuluissa tarvitse pohtia ja harrastukseksikin sen voi kyllä jo tällä kalustomäärällä laskea.
Tässä nähdään juuri se ero että osa pitää autoilua excelöintinä ja minulle se taas on vahvasti tunnepuolen asia. Nyt varsinkin kun on työpaikan vaihdon johdosta nykyään lyhyt työmatka, on ihanaa ajella V8:lla kun ei tarvitse kauheasti kuluja miettiä polttoaineenkulutuksen osalta.


Menee tossa nyt ”kuitenkin” tonni bensaan, ja tulossa 2v sisään varmoja kuluja 1,5k€. Eli sähkiksellä säästäisi 3,5k€ - arvonalenemien erotus 2v sisään (”ilmaset” lataukset öisin).

530d bemmissä alkoi 150tkm:ssa ”loputon” remppaus, joka vuosi sai jotain tehdä ja 2v välein katsastuksesta hylky jostain raidetangosta tjsp. ei vaan kiinnostaisi vaikka bemmin itse huolsin/korjasin 130tkm-290tkm ja 10v välin (oli muuten tuokin halpa pitää 32k€ maksoi ja 12k€ sai vakuutusyhtiöltä eli 2k€/vuosi arvonalenema)…

Jos on tarkoituksena vaihtaa uudempaan, selvästi vähän ajetumpaan, niin kyllä se järkevä sähkis maksaa sen 20-30te ihan vähintään. Tuollaisen arvonalenemalla ajelee aika monta vuotta Seatilla.
 
Jos on tarkoituksena vaihtaa uudempaan, selvästi vähän ajetumpaan, niin kyllä se järkevä sähkis maksaa sen 20-30te ihan vähintään. Tuollaisen arvonalenemalla ajelee aika monta vuotta Seatilla.
Joo siis varmaan kyllä ehkä, itse en ole asiaa oikein seurannut… työkaveri vaihto (kertoen jälkikäteen) jonku sähkögolffien range 200km johki uuteen sai hyväriä 12k€ niin kyl tollasella rahalla ehkä olis kannattanut tarttua…

Tilannehan on se että kyllähän tuolla pärjää, mutta koukulle olisi ihan oikeasti vähän tarvetta (molemmat autot 8-10v vanhoja paskoja ettei niihin kannats retrofitata) ja luokkaa isompi ei haittaisi yhtään.

Voihan se bensa edelleen olla, mutta siis vaihtohaluja vähän olisi vaikka itsekin kyllä ajattelin että vaihdossa ei ole mitään järkeä (salaa toivoin että joku ehdottaisi jotain järkevää eikä foorumi oli täynnä @taski jotka päätyy samaan realitettiin jota itsekin järkeilin ”järkevimmäksi” :))…
 
Jos nyt oikein ymmärsin että pitäisit tuollaista reippaan kymppitonnin e-Golfia mahdollisena vaihtoehtona, niin suosittelen kyllä pysymään erossa.
Nuo alkaa olla sitä pahinta tavaraa kun ovat tällä hetkellä vielä jonkin arvoisia, mutta akkutekniikan ja muutenkin teknologian kehittyessä, tuollainen e-Golf on kohta (ellei nyt jo) sellaista tavaraa että sitä ei halua enää kukaan mistään hinnasta ja arvonalenema tulee olemaan todella radikaali.
 
Jos nyt oikein ymmärsin että pitäisit tuollaista reippaan kymppitonnin e-Golfia mahdollisena vaihtoehtona, niin suosittelen kyllä pysymään erossa.
Nuo alkaa olla sitä pahinta tavaraa kun ovat tällä hetkellä vielä jonkin arvoisia, mutta akkutekniikan ja muutenkin teknologian kehittyessä, tuollainen e-Golf on kohta (ellei nyt jo) sellaista tavaraa että sitä ei halua enää kukaan mistään hinnasta ja arvonalenema tulee olemaan todella radikaali.

Ehkä hieman optimistisempi olisin e-Golfin suhteen, kakkosautoiksi ja kauppakasseiksi ostetaan vanhoja Leafejakin eikä sellaisessa käytössä tee jatkossakaan mitään 200kW CCS:llä ja 1000 km kantamalla. Mutta 10 vuotta tästä hetkestä eteenpäin, niin e-Golfin akku vetelee viimeisiään ellei ole jo zipannut. 200 tkm ajettu Ibiza pihillä (mutta tehokkaalla) bensakoneella ja manuaalivaihteistolla käy ja kukkuu edelleen, ja sellaisesta saa useamman tonnin myydessä.

Ei tässä ole mitään järkisyytä vaihtaa. Isompaa voi tehdä mieli, mutta uuden jakopään ja rengassarjat häviää autoliikkeen katteeseen. Käyttökulut tuskin pienenevät isompaan polttomoottoriautoon vaihtaessa ja sähkärillä suoritetusta ajokokeesta tulee se ikävä automaattivaihteisto-merkintä korttiin.
 
Sanoisin, että autoilu maksaa sen verran että en lähtisi kymmenen vuoden päähän laskemaan yhtään mitään. Yhtä todennäköisesti siihen egolffiin saa ykkössatasilla jonkun kolmannen osapuolen kopioakun ja/tai fiksatun alkuperäisen plus työt päälle.
 
Sanoisin, että autoilu maksaa sen verran että en lähtisi kymmenen vuoden päähän laskemaan yhtään mitään. Yhtä todennäköisesti siihen egolffiin saa ykkössatasilla jonkun kolmannen osapuolen kopioakun ja/tai fiksatun alkuperäisen plus työt päälle.

Tuo kuulostaa enemmän Priuksen akulta kuin sähköauton...

Monet sähköautointoilijoiden toitottamista asioista kuulostavat järkeenkäyviltä a priori. Mutta minusta he ovat aikaansa edellä. Autonvalmistajat ovat alkaneet peruuttaa päätöksistään siirtyä täyssähköön ja polttomoottorimallistot ovat saaneet lisää elinvuosia, romutettavien sähköautojen akkujen jatkokäyttö on vieläkin ratkaisematta (vaikka niistä piti saada omaisuuksia kierrätykseen myytäessä) ja akkuteknologiakin näyttää jauhavan paikallaan.

Ei sillä, omakin seuraava kulkupeli saattaa olla täyssähköinen. Mutta monet asiat näyttävät etenevän odotettua hitaammin, valitettavasti.
 
Pitäs hommata 2-autoksi joku kiva, uusi/uudehko pikkunen kauppakassi ja lapsen paikkoihin vientirassi. Onkoha tuo veho:lta kampanjatarjous byd dolphin surffi miten surkea ostos?
Sähköauton lähtökohtasesti haluaisin, nettiautosta kun katselee niin nissan leaffia aikalailla tarjolla vaan. Haluais vaan uuden takuulla, että ois mahdollisimman vähän huolehdittavaa autosta.
 
Sanoisin, että autoilu maksaa sen verran että en lähtisi kymmenen vuoden päähän laskemaan yhtään mitään. Yhtä todennäköisesti siihen egolffiin saa ykkössatasilla jonkun kolmannen osapuolen kopioakun ja/tai fiksatun alkuperäisen plus työt päälle.
Itse veikkaan, että e-Golfeja on myyty niin vähän, että minkään kolmannen osapuolen ei kannata kehittää sille kopioakkua. Akkuongelmien kanssa ainoa vaihtoehto ovat sitten käytetyt akut, kun valmistajan oma vaihtoakku lienee vuosienkin päästä niin kallis, ettei vanhaan autoon sitä kannata hankkia.
 
, romutettavien sähköautojen akkujen jatkokäyttö on vieläkin ratkaisematta (vaikka niistä piti saada omaisuuksia kierrätykseen myytäessä) ja akkuteknologiakin näyttää jauhavan paikallaan..

Eihän näistä pidä kumpikaan paikkaansa. Kierrätyshän hoidetaan Suomessakin ihan normaalisti jo, mutta.sähköautojen akut eivät vaan muun käytön takia sinne juuri päädy (niitä korjataan, tai niitä käytetään kiinteistöakkuina). Niille on ihan normaalit käytettyjen markkinat olemassa. Akkujen valmistus kasvaa vuosittain sen 30% ja kemioidenkin kehitys jatkuu vakaana (lfp on esim. noussut energiatiheydessä kymmenessä vuodessa tuplaksi).

Mitä noihin kopioakkuihin tulee, niin jos kotiakkuköyrössä leaffin akkua saadaan softalla tukemaan useampaa invertterivalmistajaa niin miksei jotain vastaavaa voitaisi saada toimimaan myös vanhoissa sähköautoissa, mutta käänteisesti. Akusto olisi suht geneerinen palikka (energiatiheä sellainen) jota sitten väliin asetettavalla välipalikalla säädetään auton mukaan.

Mutta aika vähän näitä edelleen kannattaa lähteä.laskemaan kustannuksien osalta suuntaan tai toiseen kymmenen vuoden päähän. Siitä laskutoimituksesta voi saada jotain lukuja ulos, mutta niiden paikkansa pitävyys on erittäin kyseenalainen. Kannattaa ennemmin laskea kulut lyhyemmälle ajalle ja mennä sen valinnan kanssa eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Haluais vaan uuden takuulla, että ois mahdollisimman vähän huolehdittavaa autosta.
 
Eihän näistä pidä kumpikaan paikkaansa. Kierrätyshän hoidetaan Suomessakin ihan normaalisti jo, mutta.sähköautojen akut eivät vaan muun käytön takia sinne juuri päädy (niitä korjataan, tai niitä käytetään kiinteistöakkuina). Niille on ihan normaalit käytettyjen markkinat olemassa. Akkujen valmistus kasvaa vuosittain sen 30% ja kemioidenkin kehitys jatkuu vakaana (lfp on esim. noussut energiatiheydessä kymmenessä vuodessa tuplaksi).

Vaihtolaitteinahan niitä korjataan, merkkihuolto ottaa vanhan akuston pois, asentaa uuden (tai kunnostetun) ja vanha lähtee tehtaalle korjattavaksi. Mutta jos puhutaan elinkaarensa päässä olevista autoista, niin mihin sinä myyt akun hyvään hintaan? Google ei anna mitään järkevää haulla "ostetaan sähköauton akkuja". Sen sijaan "ostetaan katalysaattoreita" tuottaa heti paljon tuloksia. Edes FB:n sähköautoryhmä ei tiedä vastausta, tietävät vain, mistä käytettyjä akkuja voi ostaa.

Kemioiden kehitykseen en ole perehtynyt, mutta mitään läpimurtoja ei nähdäkseni ole vielä tapahtunut muutoin kuin hinnassa, joka on toki romahtanut. Mutta kantamat on edelleen vain satoja kilometrejä, latausajat kymmeniä minuutteja ja niin edelleen. Montako vuotta Toyotan solid-state akut on olleet tuloillaan ja milloin ne oikeasti tulevat? Missä on se akku, joka ladataan määräaikaishuollon yhteydessä kahden vuoden välein ja autoilijan ei tarvitse muuta tehdä kuin ajaa?

Mitä noihin kopioakkuihin tulee, niin jos kotiakkuköyrössä leaffin akkua saadaan softalla tukemaan useampaa invertterivalmistajaa niin miksei jotain vastaavaa voitaisi saada toimimaan myös vanhoissa sähköautoissa, mutta käänteisesti. Akusto olisi suht geneerinen palikka (energiatiheä sellainen) jota sitten väliin asetettavalla välipalikalla säädetään auton mukaan.

Mutta aika vähän näitä edelleen kannattaa lähteä.laskemaan kustannuksien osalta suuntaan tai toiseen kymmenen vuoden päähän. Siitä laskutoimituksesta voi saada jotain lukuja ulos, mutta niiden paikkansa pitävyys on erittäin kyseenalainen. Kannattaa ennemmin laskea kulut lyhyemmälle ajalle ja mennä sen valinnan kanssa eteenpäin.

Jäähdytys tulee mieleen potentiaalisena ongelmana yleispätevissä tarvikeakuissa.
 
2020 ostin 2015 farkku (huomasin vasta kotona :)) ibizan 1.0tsi 110hv 76tkm manuaali hintaan 8200€.
... Jakohihna tulisi kuitenkin kohta ja käytetyt renkaatkin alkaa vetelemään viimeisiään eli 2v sisään noista tulee väkisinkin 1k€ kuluerä eikä ihan riitä.
Onko tuossa jakohihnan laitto jotenkin erityisen suuritöinen ja kallis? Sen vaihto on yleensä ihan normaali huoltotyö.
530d bemmissä alkoi 150tkm:ssa ”loputon” remppaus, joka vuosi sai jotain tehdä ja 2v välein katsastuksesta hylky jostain raidetangosta tjsp.
Semmoista se on, käytetyn auton omistaminen. Itse näkisin pikemminkin niin, että auto on teknisesti hyvässä iskussa, jos keskimäärin selviää alle 1 k€ vuodessa. Joskus on enemmän laittoa, joskus vähemmän mutta jotain on aina.
Tilannehan on se että kyllähän tuolla pärjää, mutta koukulle olisi ihan oikeasti vähän tarvetta (molemmat autot 8-10v vanhoja paskoja ettei niihin kannats retrofitata) ja luokkaa isompi ei haittaisi yhtään.
Koukkupajalta näyttää olevan kiinteä koukku 650€. Jos sille on tarvetta, niin ei sekään ole minusta hyvä syy auton vaihdolle.

Jos käytetyt sähkö- ja hybridiautot kiinnostavat, niin on syytä pitää koukun tarve mielessä, ettei tule ikäviä yllätyksiä vetopainojen kanssa.
 
Suositelkaas autoa…

2020 ostin 2015 farkku (huomasin vasta kotona :)) ibizan 1.0tsi 110hv 76tkm manuaali hintaan 8200€.

Vekotin ollut enemmän kuin hyvä, nyt mittarissa 118tkm eli ajoa tulee 8-9tkm/v, kerran käynyt 200km päässä ja kerran/kaks 50km päässä, muuten kehä III sisällä. Perus huollot tehnyt ja bensaa tankkiin, mitä nyt akku tsippasi kesällä kerrasta. Jakohihna tulisi kuitenkin kohta ja käytetyt renkaatkin alkaa vetelemään viimeisiään eli 2v sisään noista tulee väkisinkin 1k€ kuluerä eikä ihan riitä.

Mitään suuria summia ei viitsisi sijoittaa, tolla ibizallakin tullut kuljetettua paskasia raksasäkkejä kaatikselle ihan taka- ja etupenkeillä, takaluukusta pilkottaen 20-30cm 2m tukkia kaverille 500m päähän, tietysti jos olisi vetokoukku niin jäisi sisätilojen paskominen :).

- voisi olla sähkis, rangeksi riittäisi 200km mainiosti
- ei hybridiä
- manuaali preferenssi jos polttis (automaatit kuitenkin paskoja ja jos opettaa muksua ajaan 2v päästä)
- ei haittaisi jos olisi luokkaa suurempi (teinien harrastuksien kimppakyytejä)
- nykyisen tehoinen ok/riittävä kehälle
- vetokoukku??? (mieluiten 750kg massalla)
- max 10k€ välirahaa
- farkku olisi pop

Yksi vaihtoehto toki ajaa tuo loppuun, mutta epäilen että rempattavaa siihen alkaa tulemaan melko pian ja sanotaanko että jokainen autoton päivä maksaa 50€…

Paljonko ibizan vetomassa on? Oletan että koukun hinta on samaa luokkaa kuin omassa fabiassa eli tyyliin 600-700€.

Vaikka rempattavaa tulisikin niin kannattaa pohtia että mitä ne rempat on ja paljonko ne maksaa. Näihin vagin perusautoihin osat on naurettavan halpoja ja lähes mikä tahansa paja ruuvaa ne alle, ellei itse tee.
Esim. itse vaihdoin levyt ja palat joka nurkkaan kesällä, koko kierros 165€, osat ATE:n OE-laatua aeromotorsilta.

Sama homma renkaissa, tuohon menee esim 185/60/15 renkaat tai Ibizassa saattaa olla sporttisempi 16 tuumaa. No anyway rengassarjan hinta alle 500€ vaikka menisi vianorille ja ostaisi kalleinta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 748
Viestejä
4 966 297
Jäsenet
79 676
Uusin jäsen
Nicce

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom