Mikä auto minulle?

Ei ole valitettavasti vielä. Pitäisi käydä Vito ja Stellantis koeajaa. Aika vaan ollut nyt todella tiukassa iltaisin, niin ei ole kerennyt.

Ehkä se automaatti vito kuitenkin eniten houkuttelee näin etukäteen. Arvonalenema, sekä voimalinjan osalta. Mutta saa nähdä ajojen jälkeen muuttuuko mieli vielä. @Myrkky
Vito on lopulta No Go auto. Ei mahtunut mitenkään järkevästi istumaan autoon.

Stellantis toimi todella hyvin automaattina, ei mitään pahaa sanottavaa voimalinjassa. Penkit vähän halvan tuntuiset sekä varsinkin käsinoja todella ohut ja hutera. Plussaa siitä että oli suhteellisen tilava muuten. Tuo 120hp malli tuntui jo ihan hyvältä.
NV300 koeistuin liikkeessä, oli avara ja ihan mukavan tuntuinen. Mutta tosi muovinen, ja palikkamainen. En pyytänyt edes koeajoa, koska ei tuntunut sellaiselta autolta jota haluaisi ajaa.

Myös Customia kävin koeistumassa, kun ei ollut liikkeessä automaattia. Tuntui paljon laadukkaammalta sisätiloilta, penkki mukavampi ja käsinoja huomattavasti parempi. Saa vielä nähdä kunhan löytyy automaatti koejaa, niin eiköhän tässä olla sitten valmiina valitsemassa.

Eli riippuen Customin voimalinjasta ja ajettavuudesta, niin valinta kohdistuu lopulta Customin sekä Stellantiksen välillä.
 
Jos hyvää pakua kuljettajan kannalta niin se on Renault. (Nissan&Opel) Pienempi Trafic, isompi Master. Ainoa pulma, että automaattivaihde tuli vasta nyt saataville, etkä ole ilmeisesti uutta ostamassa?
 
Jos hyvää pakua kuljettajan kannalta niin se on Renault. (Nissan&Opel) Pienempi Trafic, isompi Master. Ainoa pulma, että automaattivaihde tuli vasta nyt saataville, etkä ole ilmeisesti uutta ostamassa?
NV300 taitaa olla käytännössä sama kun Trafic? Näin ainakin olen ymmärtänyt. Niitä löytyy jotain tuolta 2020 alkaen automaatilla. En tiedä onko sama mikä uusissa Traficeissa.
 
NV300 taitaa olla käytännössä sama kun Trafic? Näin ainakin olen ymmärtänyt. Niitä löytyy jotain tuolta 2020 alkaen automaatilla. En tiedä onko sama mikä uusissa Traficeissa.
Vanhanmallin Trafic/Primastar/Vivaro samaa tavaraa. Primastar vaihtoi jossain vaiheessa nimeksi NV300. Näihin ei ollut oikeaa automaattia.

Myöhemmin Opel sulautui Stellantikseen ja näin ollen Trafic ja NV300 on edelleen samaa keskenään.
 
Nettiautoa tässä välillä selaillut, hakusessa auto työmatkoihin huonolla kelillä, kauppareissuihin ja lähiseudun kyläilyihin.
  • Ajoa 5000-10000km vuoteen, kaupunkia ja 80km/h teitä enimmäkseen
  • Taaksepäin katsova turvaistuin pitäisi mahtua takapenkille siten, että lähes 190cm pitkä matkustaja olisi edessä matkustajan puolella
  • Tavaratilan koko ei ole kovin merkittävä
  • Luotettava, ei merkittäviä tyyppivikoja
  • Autoa voisin pitää vaikka lähemmäs 10v, ei siis kovin ruosteherkkä saisi olla. Toki uudehkon voisi ruostesuojatakin?
  • Budjetti 10000-12000€
Tilojen suhteen tähän mennessä kokeilluista autoista Opel Astra ja Škoda Octavia ovat olleet enemmän kuin riittäviä. Kia Ceed aika ok, Corsa F jo minimirajalla. Corsa sai kuitenkin uskomaan että B-segmentistäkin voi riittävät tilat löytyä. Polo pitäisi ainakin vielä kurkata.

Olisiko muita B- tai C-segmentin kärryjä heittää harkintaan?
 
Nettiautoa tässä välillä selaillut, hakusessa auto työmatkoihin huonolla kelillä, kauppareissuihin ja lähiseudun kyläilyihin.
  • Ajoa 5000-10000km vuoteen, kaupunkia ja 80km/h teitä enimmäkseen
  • Taaksepäin katsova turvaistuin pitäisi mahtua takapenkille siten, että lähes 190cm pitkä matkustaja olisi edessä matkustajan puolella
  • Tavaratilan koko ei ole kovin merkittävä
  • Luotettava, ei merkittäviä tyyppivikoja
  • Autoa voisin pitää vaikka lähemmäs 10v, ei siis kovin ruosteherkkä saisi olla. Toki uudehkon voisi ruostesuojatakin?
  • Budjetti 10000-12000€
Tilojen suhteen tähän mennessä kokeilluista autoista Opel Astra ja Škoda Octavia ovat olleet enemmän kuin riittäviä. Kia Ceed aika ok, Corsa F jo minimirajalla. Corsa sai kuitenkin uskomaan että B-segmentistäkin voi riittävät tilat löytyä. Polo pitäisi ainakin vielä kurkata.

Olisiko muita B- tai C-segmentin kärryjä heittää harkintaan?
Joskus kävin tsekkaamassa suunnilleen kaikki B-segmentin autot ja oma fiilis oli, että Clio oli lähimpänä "oikeaa" autoa tilojen ja fiiliksen puolesta, tämä siis 2020. Turvaistuimesta en osaa sanoa, mutta sehän kannattaa testata liikkeessä.
 
Auton vaihto olisi ajankohtainen piakkoin työmatkan pidennyttyä. Ajoa kertyy vuosittain noin 15tkm, pääosin moottoriteillä. Budjettia auton ostoon on käytettävissä 12-16teur. Autoa on tarkoitus pitää seuraavat 5-10 vuotta.

Osaisikohan joku ehdottaa näillä parametreillä potentiaalista automallia?

1. Teknisesti luotettava, eli ei tielle jättäviä vikoja tai fataaleja (lue: kalliita) tyyppivikoja
2. Vakaa ajettava suurilla nopeuksilla
3. Kohtuullinen kulutus myös moottoritieajossa
4. Automaattivaihteet
5. Ajettu max noin 60-70 tkm
6. Varusteina vakkari, ilmastointi ja siedettävän äänentoiston omaavat bluetooth stereot
7. Mukavuudesta plussaa (hiljaisuus, hyvät penkit, jne).
8. Tiloilla ei ole juuri väliä

Miettinyt olen esim:
- Audi A1/VW Polo 1.0 tsi
- Opel Astra K 1.4t
- Toyota Yaris hybrid

Löytyisikö kokemuksia näistä tai muista?
 
Auton vaihto olisi ajankohtainen piakkoin työmatkan pidennyttyä. Ajoa kertyy vuosittain noin 15tkm, pääosin moottoriteillä. Budjettia auton ostoon on käytettävissä 12-16teur. Autoa on tarkoitus pitää seuraavat 5-10 vuotta.

Osaisikohan joku ehdottaa näillä parametreillä potentiaalista automallia?

1. Teknisesti luotettava, eli ei tielle jättäviä vikoja tai fataaleja (lue: kalliita) tyyppivikoja
2. Vakaa ajettava suurilla nopeuksilla
3. Kohtuullinen kulutus myös moottoritieajossa
4. Automaattivaihteet
5. Ajettu max noin 60-70 tkm
6. Varusteina vakkari, ilmastointi ja siedettävän äänentoiston omaavat bluetooth stereot
7. Mukavuudesta plussaa (hiljaisuus, hyvät penkit, jne).
8. Tiloilla ei ole juuri väliä

Miettinyt olen esim:
- Audi A1/VW Polo 1.0 tsi
- Opel Astra K 1.4t
- Toyota Yaris hybrid

Löytyisikö kokemuksia näistä tai muista?
Kannattaa lisätä tuohon listaan myös skoda scala ja viimeisimmän korimallin fabia. Ihan hyväntuntuisia laitteita mitä kokeilemassa kävin.
 
...auto työmatkoihin huonolla kelillä...
  • Taaksepäin katsova turvaistuin pitäisi mahtua takapenkille siten, että lähes 190cm pitkä matkustaja olisi edessä matkustajan puolella
  • Tavaratilan koko ei ole kovin merkittävä
  • Autoa voisin pitää vaikka lähemmäs 10v, ei siis kovin ruosteherkkä saisi olla. Toki uudehkon voisi ruostesuojatakin?
Olisiko muita B- tai C-segmentin kärryjä heittää harkintaan?
Varovaisesti suosittelisin katsomaan pikemminkin vähän turhan isoilta vaikuttavia kuin minimiä mikä juuri nyt tuntuu riittävän. "Liiasta" tilasta harvemmin on haittaa mutta pieniksi käyvät tilat voivat pakottaa ennenaikaiseen vaihtoon. Isommat, vähän enemmän premiumia olevat autot on yleisesti parempia ja mukavampia ajettavia sekä parempia sisätiloiltaan.

10-12 k€ -budjetilla saisi esimerkiksi aivan loppupään F10/F11 5-sarjan BMW:n. Näissä katsoisin mahdollisimman perusvarusteltuja yksilöitä. Mitä vähemmän teknologiaihmeitä, sitä vähemmän murheita niiden kanssa. Jos fokus on huonoissa keleissä, niin xDrive mutta muuten takavedollakin pärjää.

Vähemmän premiumina katsoisin ranskalaisia, esim. Peugeot 3008. Niitä saa budjetilla muutaman vuoden uudempina ja paljon vähemmin kilometrein mutta kannattaa kyllä selvittää huolellisesti mitä moottorityyppejä uskaltaa ostaa. Etenkin bensakoneissa on pahojakin huteja.
 
Varovaisesti suosittelisin katsomaan pikemminkin vähän turhan isoilta vaikuttavia kuin minimiä mikä juuri nyt tuntuu riittävän. "Liiasta" tilasta harvemmin on haittaa mutta pieniksi käyvät tilat voivat pakottaa ennenaikaiseen vaihtoon. Isommat, vähän enemmän premiumia olevat autot on yleisesti parempia ja mukavampia ajettavia sekä parempia sisätiloiltaan.

10-12 k€ -budjetilla saisi esimerkiksi aivan loppupään F10/F11 5-sarjan BMW:n. Näissä katsoisin mahdollisimman perusvarusteltuja yksilöitä. Mitä vähemmän teknologiaihmeitä, sitä vähemmän murheita niiden kanssa. Jos fokus on huonoissa keleissä, niin xDrive mutta muuten takavedollakin pärjää.

Vähemmän premiumina katsoisin ranskalaisia, esim. Peugeot 3008. Niitä saa budjetilla muutaman vuoden uudempina ja paljon vähemmin kilometrein mutta kannattaa kyllä selvittää huolellisesti mitä moottorityyppejä uskaltaa ostaa. Etenkin bensakoneissa on pahojakin huteja.
Liian (tilan) kanssa pärjää aina, se on totta. Jotenkin vaan hirvittää, että jos auto on ostettaessa yli 10v vanha niin kuinka monta hyvää vuotta sillä vielä on jäljellä... Tosin, kyllähän vanhemmat liikenteessä olevat autot taitavat näitä premium-merkkejä olla.

Jos ei nyt muuta, niin hetkeksi lisää selattavaa nettiautoon.
 
Liian (tilan) kanssa pärjää aina, se on totta. Jotenkin vaan hirvittää, että jos auto on ostettaessa yli 10v vanha niin kuinka monta hyvää vuotta sillä vielä on jäljellä... Tosin, kyllähän vanhemmat liikenteessä olevat autot taitavat näitä premium-merkkejä olla.

Liikenteessä on jokin verran jotain 1980-luvun mersuja sekä jotain vanhoja volvoja, mutta muuten Toyotat on aika paljon pitkäikäisempiä kuin keskimääriset "premium-autot".

1980-luvun diesel-mersut olivat todella luotettavia ja pitkäikäisiä, mutta Mersun osalta laatu meni pilalla 1990-luvulla, ja Volvolla luotettavuus on melko mallikohtaista. Ne oikeasti ruotsalaiset Volvot on melko luotettavia ja pitkäikäisiä mutta Volvo on tehnyt aika paljon malleja yhteistyössä muiden autovalmistajien kanssa ja käyttänyt runsaasti muiden autovalmistajien (esim. Fordin) huonolaatuisia osia jossain malleissa.

Ja Audi on lähinnä vähemmän luotettava high-tech versio volkkarista (koska audiin tungetaan kaikki uusi tekniikka jonka volkkari saa vasta muutaman vuoden myöhemmin, ja se uusi tekniikka on usein epäluotettavaa) ja vanhoja audeja näkyy liikenteessä hyvin vähän.

Bemareissa osalta tilannetta vielä pahentaa että niillä ajetaan keskimääräistä enemmän tavalla joka kuluttaa aútoa paljon ja monia vanhoja bemareita viritetään yms.

Ja sitten on sellaisia "premium-merkkejä" kuten Alfa Romeo ja Jaguar jotka ovat laadultaan ihan totaalista kuraa.
 
10-12 k€ -budjetilla saisi esimerkiksi aivan loppupään F10/F11 5-sarjan BMW:n. Näissä katsoisin mahdollisimman perusvarusteltuja yksilöitä. Mitä vähemmän teknologiaihmeitä, sitä vähemmän murheita niiden kanssa. Jos fokus on huonoissa keleissä, niin xDrive mutta muuten takavedollakin pärjää.
Karvalakki-viitosessa on kyllä ajettavuus ihan kohdallaan, mutta muuten premiumista aika kaukana. Tolla hintahaarukalla kilometrejäkin on sen verran paljon, että saa kattoa tarkkaan että voimansiirtoon on vaihdeltu öljyjä (etenkin xdrive) ja farkussa saa mukana mahdollisesti rapeat takailmapussit.
 
1980-luvun diesel-mersut olivat todella luotettavia ja pitkäikäisiä, mutta Mersun osalta laatu meni pilalla 1990-luvulla.
Tämän väittämän mersuista olen kuullut niin usein että kuulostaa jo legendalta. Kuulemma kasarilla eivät käyttäneet vielä paljon alihankintaa. Tiedä sitten. Ysärillä olevassa autossa toki enemmän tekniikkaa mikä voi hajota.
 
Tämän väittämän mersuista olen kuullut niin usein että kuulostaa jo legendalta. Kuulemma kasarilla eivät käyttäneet vielä paljon alihankintaa. Tiedä sitten. Ysärillä olevassa autossa toki enemmän tekniikkaa mikä voi hajota.

Ysärillä tuli sekä moottoriin turbo että joka puolelle autoa paljon lisää elektroniikkaa, helposti hajoavien osien määrä moninkertaistui.

Kasarilla mersut oli myös ruostesuojattu tehtaalta lähtien hyvin, mutta jossain vaiheessa vaihtoivat ympäristöystävällisempään ruostesuoja-aineeseen, joka ei sitten suojannutkaan niin hyvin, tosin en muista, koska tämä tarkkanottaen tapahtui ja että kuinka nopeasti tämä ongelma saatiin korjattua.
 
Karvalakki-viitosessa on kyllä ajettavuus ihan kohdallaan, mutta muuten premiumista aika kaukana. Tolla hintahaarukalla kilometrejäkin on sen verran paljon, että saa kattoa tarkkaan että voimansiirtoon on vaihdeltu öljyjä (etenkin xdrive) ja farkussa saa mukana mahdollisesti rapeat takailmapussit.
Enemmän baijerilaisessa kannattaa katsoa, että mikä pohjaton rahakuilu löytyy konehuoneesta kuin murehtia satasen ilmapussia :whistling:
 
Kyllä kasarillakin oli, W123 ja W124 300TDT, pomminvarmoja viitosia ja kuutosia turbolla. Olivat vaan melkoisia yksisarvisia, joista Esson kulmapöydissä hiljaa kuiskittiin kunnioittavaan sävyyn autoverotuksen luvatussa ihmemaassa.

/OT
 
  • Tykkää
Reactions: Foz
Moi,

uusi auto hankinnassa. Ketjua lukiessa paljon on kehuttu Toyota Corolla 2.0 Hybridiä. Olen tässä myös katsellut saman hintaluokan VW ID.4, joka on hintaluokaltaan aika lähellä.

Onko kokemuksia puolesta tai vastaan ID 4:n puolesta? Täyssähköön kiinnostaisi päivittää.
 
Mitä suosittelisitte opetuslupaharjoitteluun/halvaksi ensiautoksi? Vaatimuksena edullisen ylläpidon lisäksi manuaalivaihteet, luotettavuus, neliovinen ja ilmastointi.

Mitään lukkoon lyötyä hintarajaa ei ole, mutta sanotaan nyt että muutama tonni.
 
Mitä suosittelisitte opetuslupaharjoitteluun/halvaksi ensiautoksi? Vaatimuksena edullisen ylläpidon lisäksi manuaalivaihteet, luotettavuus, neliovinen ja ilmastointi.

Mitään lukkoon lyötyä hintarajaa ei ole, mutta sanotaan nyt että muutama tonni.
Tuossa hintaluokassa autot on niin yksilöitä, että ei kannata lukittautua johonkin tiettyyn malliin. Sanoisin että joku japsi/korealainen on luotettava ja halpa ylläpitää, kunhan ei ole isoja ruosteongelmia. Esim. Kia Cerato/Ceed mallit on halpoja ylläpitää ja suurimmat ongelmat taitaa niissä olla ruoste ja jumittelevat takajarrut, mutta ei tietääkseni sen isompia huolia. Ceratokin on vielä aika mekaanisesti korjattava auto, koska siinä ei ole liiaksi elektroniikkahimmeleitä.

Sekin vaikuttaa ylläpitokustannuksiin, voiko pienempiä huoltoja ja korjauksia tehdä itse. Ja jokunen touhutonni on joka tapauksessa varattava huoltoon/korjauksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä suosittelisitte opetuslupaharjoitteluun/halvaksi ensiautoksi? Vaatimuksena edullisen ylläpidon lisäksi manuaalivaihteet, luotettavuus, neliovinen ja ilmastointi.

Mitään lukkoon lyötyä hintarajaa ei ole, mutta sanotaan nyt että muutama tonni.
1 tai 3-sarjan bemari.

Tai sitten Kia Rio/Hyundai i20.
 
Tuossa hintaluokassa autot on niin yksilöitä, että ei kannata lukittautua johonkin tiettyyn malliin..
Tuo totta, jotain pohjaa voi hakea tarpeesta,
Opetuslupaharjoittelu, aloitteleva kuski -> hyvää näkyvyyttä, ja se tarvittava varustelu kohtuu rahaan. ja ihan kärkeen turvallisuus, se ettei yllätäkuskia ja että kolarissa turvallinen. Jälkimmäisen osalta katsoa ette ihan surkeita pisteitä aikansa testeissä.
 
Näistä ehdottomasti mieluummin Kia/Hyny jos prioriteettina on luotettavuus ja ylläpitokulut.

Jep, Kia/Hyundai luotettava ja edullinen ylläpidettävä ja "ihan jees" auto muutenkin.

Bemari/Civicci sitten pitää arvonsa ja jälkikasvu arvostanee enemmän, kalliimpi hankkia ja ylläpitää.
 
Mitä suosittelisitte opetuslupaharjoitteluun/halvaksi ensiautoksi? Vaatimuksena edullisen ylläpidon lisäksi manuaalivaihteet, luotettavuus, neliovinen ja ilmastointi.

Mitään lukkoon lyötyä hintarajaa ei ole, mutta sanotaan nyt että muutama tonni.
Ajettiin -10 Kia Ceediin 100tkm vailla suurempia murheita. Perusauto isolla P:llä ja edellämainitut varusteet löytyy.
 
Tuossa hintaluokassa autot on niin yksilöitä, että ei kannata lukittautua johonkin tiettyyn malliin. Sanoisin että joku japsi/korealainen on luotettava ja halpa ylläpitää, kunhan ei ole isoja ruosteongelmia. Esim. Kia Cerato/Ceed mallit on halpoja ylläpitää ja suurimmat ongelmat taitaa niissä olla ruoste ja jumittelevat takajarrut, mutta ei tietääkseni sen isompia huolia. Ceratokin on vielä aika mekaanisesti korjattava auto, koska siinä ei ole liiaksi elektroniikkahimmeleitä.

Sekin vaikuttaa ylläpitokustannuksiin, voiko pienempiä huoltoja ja korjauksia tehdä itse. Ja jokunen touhutonni on joka tapauksessa varattava huoltoon/korjauksiin.
Jeps, ei ole ensiauton kohdalla merkillä niin väliä, kunhan tarpeet hoituvat. Kian valikoimaa en hoksannut aiemmin edes katsella, mutta pitääpä tutkia. Mm. Kia Rio (tai Ceed) näyttää siltä, että voisi kelvata ulkoisestikin. Toyota Yaris oli yksi vaihtoehto, mutta ne tuppaavat olemaan yllättävän hintavia ja näyttävät kananmunilta.

Huoltoja voidaan tehdä jonkin verran itse, mutta lähtökohtaisesti tarkoitus olisi löytää joku yksilö, jota ei tarvitse ihan koko aikaa rassata ja pelätä laukeamista.
 
Jeps, ei ole ensiauton kohdalla merkillä niin väliä, kunhan tarpeet hoituvat. Kian valikoimaa en hoksannut aiemmin edes katsella, mutta pitääpä tutkia. Mm. Kia Rio (tai Ceed) näyttää siltä, että voisi kelvata ulkoisestikin. Toyota Yaris oli yksi vaihtoehto, mutta ne tuppaavat olemaan yllättävän hintavia ja näyttävät kananmunilta.

Huoltoja voidaan tehdä jonkin verran itse, mutta lähtökohtaisesti tarkoitus olisi löytää joku yksilö, jota ei tarvitse ihan koko aikaa rassata ja pelätä laukeamista.
Volvon isompikoneiset. Eivät oikein kelpaa kulutuksen takia kenellekkään, mutta ovat luotettavia, tarpeeksi tehoa ja koko on sellainen että on pakko oppia ajamaan ns auton kokoisella autolla. En muuten ehdottaisi, mutta on tullut nyt kahta vai kolmea opetuslupalaista seurailtua jotka ajelevät S70-S80:llä. Kuluttavat polttoainetta juu, mutta eivät ole täysiä leluja ja suhteessa hintaan varusteet ovat yleensä ihan jees. Bonuksena jos esim omaa muksua miettisi, en pistäisi vastaan noita Volvon keskivertoa parempia turvapuolen varusteita. Itseni voin riskeerata miten haluan, muksu on aina muksu. Toisena bonuksena Volvoissa on se että osia kyllä riittää ja kun opetus on hoidettu tai muuten, ovat hyviä käyttiksiä tiloiltaan yms. Lisäksi jos on yhtään bensaa verissä, turbokoneisiin saa aina lisää löylyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Foz
Opetuskäytössä kannattaa olla manuaalivaihteinen yleisesti ottaen. Voit toki opettaa automaatilla, mutta jos inssiin mennään automaatilla tulee ajokorttiin erityisehto, joka rajaa ajo-oikeuden koskemaan vain automaatteja.

Tai sitten opettaa riittävästi myös manuaalilla ajamista ja suorittaa inssin manuaalilla jolloin mitään erityisehtoja ei ole.
 
Volvon isompikoneiset. Eivät oikein kelpaa kulutuksen takia kenellekkään, mutta ovat luotettavia, tarpeeksi tehoa ja koko on sellainen että on pakko oppia ajamaan ns auton kokoisella autolla. En muuten ehdottaisi, mutta on tullut nyt kahta vai kolmea opetuslupalaista seurailtua jotka ajelevät S70-S80:llä. Kuluttavat polttoainetta juu, mutta eivät ole täysiä leluja ja suhteessa hintaan varusteet ovat yleensä ihan jees. Bonuksena jos esim omaa muksua miettisi, en pistäisi vastaan noita Volvon keskivertoa parempia turvapuolen varusteita. Itseni voin riskeerata miten haluan, muksu on aina muksu. Toisena bonuksena Volvoissa on se että osia kyllä riittää ja kun opetus on hoidettu tai muuten, ovat hyviä käyttiksiä tiloiltaan yms. Lisäksi jos on yhtään bensaa verissä, turbokoneisiin saa aina lisää löylyä.
Turvallisuus on tosiaan myös hyvä huomioida, mutta käytännössä alkuvaiheen ajelut tulevat kuitenkin olemaan maltillisilla nopeuksilla kaupungin lähistöllä, niin en ole vielä kovinkaan huolissani siitä puolesta. Mitään ikivanhoja ruumisarkkuja ei silti viitsi katella, eli olennaisimmat turvallisuusvarusteet on hyvä löytyä.

Nuo vähän vanhemmat Volvot ovat tosiaan teknisesti mainioita ja verrattain helppoja korjata, mutta kulutushan niissä on aika kova ja kokoa kuin pakettiautossa. Joku Volvo C30 voisi ehkä myös olla vaihtoehto, mutta se ei taida olla erityisen luotettavan auton maineessa.

Opetuskäytössä kannattaa olla manuaalivaihteinen yleisesti ottaen. Voit toki opettaa automaatilla, mutta jos inssiin mennään automaatilla tulee ajokorttiin erityisehto, joka rajaa ajo-oikeuden koskemaan vain automaatteja.

Tai sitten opettaa riittävästi myös manuaalilla ajamista ja suorittaa inssin manuaalilla jolloin mitään erityisehtoja ei ole.
Juu, siksi se manuaali vaatimuslistalla olikin.
 
Viimeksi muokattu:
Volvon isompikoneiset. Eivät oikein kelpaa kulutuksen takia kenellekkään, mutta ovat luotettavia, tarpeeksi tehoa ja koko on sellainen että on pakko oppia ajamaan ns auton kokoisella autolla. En muuten ehdottaisi, mutta on tullut nyt kahta vai kolmea opetuslupalaista seurailtua jotka ajelevät S70-S80:llä. Kuluttavat polttoainetta juu, mutta eivät ole täysiä leluja ja suhteessa hintaan varusteet ovat yleensä ihan jees. Bonuksena jos esim omaa muksua miettisi, en pistäisi vastaan noita Volvon keskivertoa parempia turvapuolen varusteita. Itseni voin riskeerata miten haluan, muksu on aina muksu. Toisena bonuksena Volvoissa on se että osia kyllä riittää ja kun opetus on hoidettu tai muuten, ovat hyviä käyttiksiä tiloiltaan yms. Lisäksi jos on yhtään bensaa verissä, turbokoneisiin saa aina lisää löylyä.
Onkos noita manuaali laatikolla, mikä ilmeisesti oli ehto. (Edit taitaa olla ainakin tuota S70stä)

Mutta jos jollain pienellä koneella niin ehkä voisivat olla ihan turvallinen vaihtoehto, samaan pyyntiluokkaan menee pienempi S60, ja tavaratilaa hakevalla V70 tuos S70 sukupolvinen tai tuoreempi S60 sukuinen.

Mutta kuten sanoi kuluttaa paljon polttoaineitta, mikä tarkoittaa korkeita veroja, mikä toki jättää vähän rahaa turhaan ajeluun.....

No taitaa nuo ehdotetu Kiatkin vähän tureempana olla ihan ok kolariturvallisia.
 
Saa manuaalina kyllä. Mutta jos pitäisi itse miettiä jotain moista jos opettaisin jollekin. Ottaisin jonkun isokoneisen tai muuten ei niin halutun koska hankintahinta noissa voi olla pirusti pienempi kuin muissa ja riski auton peltivaurioista tai muista on uudella kuskilla huomattava vs kokeneemmat. Aina parempi oppia ajamaan laivaa vs kirppua, koska sitten ei ole väliä onko mikä auto alla, oli se sitten Toyota iQ vai mikä, ei olisi sitä isomman auton pelkoa. Ainakaan itse en haluaisi että muksu oppisi ajelemaan hissutellen jollain Yariksella ja varoa joka pirun asiaa vs ajaa normi auton kokoisella joka on mukavampi, todnäk saman hintainen, paremmin varusteltu ja jaksaa kulkea myös maantiellä mökille ja sieltä pois kun halutaan kavereiden kanssa mökille viikonlopuksi.

Koneen koossa suuntaisin isompaan ihan luotettavuuden takia. JOS olen ymmärtänyt oikein, nuo Volvon käyttämät pienemmät eivät ole mitään luotettavimpia ja/tai merkittävästi kulutukseltaan pienempiä vs joku 2.4l tai 2.5l kone.
 
Mitä suosittelisitte opetuslupaharjoitteluun/halvaksi ensiautoksi? Vaatimuksena edullisen ylläpidon lisäksi manuaalivaihteet, luotettavuus, neliovinen ja ilmastointi.

Mitään lukkoon lyötyä hintarajaa ei ole, mutta sanotaan nyt että muutama tonni.

Toki vaparina olisi varmempi tekniikka, mutta turboon saa lisää potkua. Vähän mitä itse arvostaa.
 

Toki vaparina olisi varmempi tekniikka, mutta turboon saa lisää potkua. Vähän mitä itse arvostaa.
Ei muuten mikään huono idea. Varustelin noita uutena ja tykkäsin kovin ottaen huomioon mihin tarkoitukseen autot oli tehty. 9-3 tai 9-5 sopivalla tekniikalla ja varusteilla, mikä jottei. Kunhan muistaa ettei jätä peukaloa känkän ja keskikonsolin väliin. Vihjeenä, se sattuu. Ja takavanteet hitsaavat itsensä kiinni takajarruihin joten renkaanvaihdossa kumileka on paras varuste.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 133
Viestejä
4 952 959
Jäsenet
79 596
Uusin jäsen
Petteer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom