Mikä auto minulle?

Aika hyviä vaihtoehtoja täällä on heitelty @Turze n äidille. Tuollainen hybridi-Yaris on aika näppärä etenijä, syö vähän ja keveyden ansiosta liikkuukin yllättävän rivakasti. Taajamassa pääsee myös pienet ajot sähköllä. Tilat kokoon nähden kohtuulliset, tuttavaperheellö joilla on kaksi 180cm teinipoikaa tekivät iloisesti koko perheen reissuja sellaisella ~2022 hybridillä. En ole ihan varma miten mukavasti pojat siellä oli, mutta ilman isompia traumoja he vissiin ovat selvinneet.

Yaris ei vaan minun mielestä ole mikään mukavin, jos vastinparina on Polo/Fabia/Scala 1.0 TSI DSG:llä. Korostuu etenkin jos siirtymiä tulee enimmäkseen maantiellä, sillä ne uudehkot Yarikset ovat aika meluisia (varsinkin nastoilla), ja penkki on mallia ”kerralla hyvä tai sitten se on aina jotenkin huonosti. Infontainment vaggilaisissa parempi ja yleisestikin minusta loogisempi käyttää kuin Toyotat. Vaggilaisia saa myös tehdaswebastolla, jos haluaa mukavampaa ajoa viileillä keleillä. Kannattaa tosin asennuttaa esim defan 10a laturi kaveriksi, niin saa akkua roikasta latailtua ettei tule talvikeleillä akun kanssa ikäviä yllätyksiä. Ohessa yksi esimerkki poloinen: https://www.nettiauto.com/volkswagen/polo/15181245

Sanoisin, että kannattaa muorin testata mikä miellyttää enemmän. Omana kaneettina jos mukavuudella ja tilalla mitään väliä, niin vaggilainen alle. Jos bensapihiys ja taajamanäppäryys etusijalla, niin Yarista on vaikea peitota.
 
Samaa mieltä ehdotuksesta. Noilla varusteilla katsellaan luultavasti post-facelift mallia, eli 2022 eteenpäin. Toki vanhempia saisi halvemmalla, jos ei ole niin nuukaa kaikkien teknovarusteiden suhteen.
Saa samat varusteet pre-faceliftiinkin. Mulla oli tuollainen R-line pari vuotta kauppakassina ja se oli niin hyvä että ajelin sillä käytännössä kaikki ajoni jotain harrastevehkeillä pyörimisiä lukuun ottamatta.

Yaris on hyvä vaihtoehto jos painotus on 100% luotettavuus myös 10 vuoden päähän ja omistamisen edullisuus. Polossa kuitenkin kaikki muu mielestäni parempaa ja samalla rahalla saa huomattavasti enemmän "autoa".
Voi olla että on marginaalisesti kalliimpi pitää, mutta nuo pikkuautot on joka tapauksessa niin halpaa ajoa että ei itselleni kyllä olisi mitään merkitystä ellei nyt aleta ihan kymppejä tai satasia viilaamaan vuositasolla. Kannattaa käydä ajamassa molemmat, jos Polosta ei sitten tykkää jostain syystä, niin eipähän tarvitse sitten edes puntaroida koko asiaa.

Tosiaan omassa ajatusmaailmassani Yaris on se kaupunkiauto, mutta Polo on pikkuautoksi niin hyvä että sillä jaksaisi ajella vaikka välimerelle.
 
Keskustelu meni yllättävän pikkuautomaiseksi ottaen huomioon kysyjän @Turze mainitseman auton korkeuden, jotta sinne ja sieltä pääsisi vanhemmalla iällä mahdollisesti lonkkavaivaisenakin.

Jos auton korkeudelle annetaan arvoa, niin sitten varmaan B-/C-segmentin katumaasturit tulevat kyseeseen. Tuttavallisesti VAG-konsernista B-segmentistä T-Cross, Skoda Kamiq, Seat Arona. Tai C-segmentistä T-ROC, Karoq, Ateca.
 
Vanhaa koria kun ostaa niin ei oo välttämättä hiukkassuodatintakaan. Oletan, että paku ostetaan työkäyttöön niin halvat kustannukset ois jees, ja nuo mahtui budjettiin. Uudemmasta korista mulla ei ole kokemusta. Hiacessa ja Transporterissa (ja Vitossa) taas maksaa merkistä niin paljon, ettei saa samaa vastinetta rahalle.
Eli ymmärtäisin että nuo edellä mainitut vivaro/trafic/primastar on myös teknisesti toimivia ja kestäviä? Ainakin ilmeisesti transportterit ovat?

Pakun ulkonäöllä ei juurikaan ole merkitystä, kunhan nuo kriteerit muuten täyttyvät, eli ilmastointi, vakkari ja lastauspituus. Ymmärtänyt myös että moniin saa jälkiasennettuna vakkarin suht helposti sekä edullisesti, joten sekään ei ole ns. pakollinen valmiina kunhan järkevään hintaan saa.

Edit: Lisätään vielä, mites nämä Nissan NV:t?

Ja onko mersuissa samat ruosteongelmat kun henkilöautoissa? Olisi ollut yksi kiinnostava -04 automaatti vito myynnissä jonkin aikaa sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen 04 vito on jo aivan mätä joka paikasta vaikka kuvissa näyttäisi kuinka hyvältä, ovat todella rapsakoita.
Ja itse ajan mieluummin vaikka t4 porterilla kuin vitolla jo ihan ominaisuuksienkin puolesta. Siis oikeasti jos ei tarvitse motaria sahata, niin etsi siistikuntoinen 1,9 tai 2,5 T4 porter. Kestää käytännössä ikuisesti jos löydät fiksukuntoisen, eikä nuo ole niin kovia ruostumaan kuin Mersut. Mulla oli hyväkoppainen T4 jonka menin tyhmänä myymään, kun rupesin ajelemaan "käyttis" ajotkin pakulla. Siihen tuo oli jo vähän turhan vanha.

Uljas laite

1754852485145.jpeg
 
Eli ymmärtäisin että nuo edellä mainitut vivaro/trafic/primastar on myös teknisesti toimivia ja kestäviä? Ainakin ilmeisesti transportterit ovat?

Pakun ulkonäöllä ei juurikaan ole merkitystä, kunhan nuo kriteerit muuten täyttyvät, eli ilmastointi, vakkari ja lastauspituus. Ymmärtänyt myös että moniin saa jälkiasennettuna vakkarin suht helposti sekä edullisesti, joten sekään ei ole ns. pakollinen valmiina kunhan järkevään hintaan saa.

Edit: Lisätään vielä, mites nämä Nissan NV:t?

Ja onko mersuissa samat ruosteongelmat kun henkilöautoissa? Olisi ollut yksi kiinnostava -04 automaatti vito myynnissä jonkin aikaa sitten.
Onhan ne Traficit ja kumppanit ihan päteviä, päivittäin niitä liikenteessä edelleen näkee. Vivarossa on noista fiksuin kabiini, mutta niitä on vähemmän tarjolla kuin Traficeja. Primastareja on myös aika huonosti saatavilla, mutta ne on yleensä aika huonosti varusteltuja, joten sellasta ei tarvi erityisemmin etsiäkään. 2.0 kone on ketjulla ja jos löytää yksilön ilman DPF:ää niin on huoleton peli. 2.5 kone on hihnalla, joten huoltokustannuksia on enemmän, toisaalta mukavampi ajaa kun hieman enempi voimaa.

Transporterit on myös hyviä, mutta ne on aika kalliita. Sama vaiva Hiacella, ihan poskettomia hintoja.

Mersut ja Transitit mätänee käsiin.
 
Eli Transitit ja Mersut jätetään kokonaan pois. Tällä hetkellä tulee omalla käyttisautolla kilsoja noin 5-10tkm/vuodessa. Ajatuksena olisi että tämä samalla korvaisi myös nämä ajot. Tällä hetkellä aika satunnaista ajoa, kehää/maantie/motaria, sanoisin että 40/40/20%. Eroaako nämä hirveästi toisistaan sitten äänieristyksen kanssa? Toki sitä voi aina sitten parantaa sen mukaan mitä jaksaa.

Transportterit ovat kyllä olleet tosiaan aika korkealla omalla listalla. Kuitenkin tuo NV200 kiinnostaa myös koonsa puolesta.

Aika harvassa T4 näyttää olevan ilmastointi, mikä on harmi kun niihin olisi suht yksinkertaista asentaa vakkari. Miten sitten tuo T5?
 
Viimeksi muokattu:
Trafic/Vivaro/Primastar on tulleet samalta tehtaalta kaikki. Veikkaan, ettei äänieristyksessä ole eroja. Traficissa ja Vivarossa en muista ainakaan havainneeni mitään eroa; Primastaria en ole koskaan ajanut.
 
Kiitos kaikista suosituksista ja ajatuksista! Otetaan pieni aikalisä aiheelle ja selvitetään vielä hidaslatauksen mahdollisuus autopaikalle. Jos tämä onnistuisi, niin silloin vaaka saattaisi kallistua sähköautojen suuntaan.
 
Aika hyviä vaihtoehtoja täällä on heitelty @Turze n äidille. Tuollainen hybridi-Yaris on aika näppärä etenijä, syö vähän ja keveyden ansiosta liikkuukin yllättävän rivakasti. Taajamassa pääsee myös pienet ajot sähköllä. Tilat kokoon nähden kohtuulliset, tuttavaperheellö joilla on kaksi 180cm teinipoikaa tekivät iloisesti koko perheen reissuja sellaisella ~2022 hybridillä. En ole ihan varma miten mukavasti pojat siellä oli, mutta ilman isompia traumoja he vissiin ovat selvinneet.

Yaris ei vaan minun mielestä ole mikään mukavin, jos vastinparina on Polo/Fabia/Scala 1.0 TSI DSG:llä. Korostuu etenkin jos siirtymiä tulee enimmäkseen maantiellä, sillä ne uudehkot Yarikset ovat aika meluisia (varsinkin nastoilla), ja penkki on mallia ”kerralla hyvä tai sitten se on aina jotenkin huonosti. Infontainment vaggilaisissa parempi ja yleisestikin minusta loogisempi käyttää kuin Toyotat. Vaggilaisia saa myös tehdaswebastolla, jos haluaa mukavampaa ajoa viileillä keleillä. Kannattaa tosin asennuttaa esim defan 10a laturi kaveriksi, niin saa akkua roikasta latailtua ettei tule talvikeleillä akun kanssa ikäviä yllätyksiä. Ohessa yksi esimerkki poloinen: https://www.nettiauto.com/volkswagen/polo/15181245

Sanoisin, että kannattaa muorin testata mikä miellyttää enemmän. Omana kaneettina jos mukavuudella ja tilalla mitään väliä, niin vaggilainen alle. Jos bensapihiys ja taajamanäppäryys etusijalla, niin Yarista on vaikea peitota.

Mukavuus on joiltain osin tottumuskysymys ja henkilökohtainen mieltymys, ja kannattaa tosiaankin käydä koeajamassa autot itse.

Esim. itselleni omat vanhat corollani tuntuivat mukavammilta ajaa kuin kaverin Bora, Bora tuntui jotenkin traktorilta. Esim. Boran vaihdekeppi oli todella vempula isolla liikeradalla, kun corolloissa vaihdekeppi paljon jämäkämpi pienemmällä liikeradalla ja vaihteiden vaihto sujui paljon kätevämmin ja nopeammin corollassa pienemmällä kädenliikkellä.

Mutta toki uusisssa autoissa sitä perinteistä vaihdekeppiä ei enää ole kun kaikki on järjestäen automaatteja, ja rengasmelu varmaan on ihan asiallinen pointi volkkarin puolesta.


Luotettavuus on kuitenkin myös pointti toyotan puolesta, Toyotat on aina kärkeä siinä, kuinka vähän vikoja autoissa on ja jos haluaa huoletonta ajoa tilanteessa kuin tilanteessa, Toyota ja Honda ovat omaa luokkaansa.

"Hyvä auto kestää pitkään jos sitä vaan huoltaa kunnolla, Toyota kestää pitkään vaikka sitä ei huoltaisi kunnolla".
 
Tuli yllättäen tarve autolle ja näitä ominaisuuksia tarvitaan:

Pieni 2 henkilön auto riittää
Hinta jossain 6000€ kohdilla maksimissaan, vähän voi joustaa
Enimmäkseen lyhyitä kaupunki ja kaupungin ulkopuolella ajoja keski-suomessa
Mahdollisimman pieni bensan kulutus, vähän huoltotarvetta ja muutenkin hyvää laatua mahdollisimman halvalla

En kauheasti autoista itse tiedä mutta onko kai jotkut Toyota mallit on tämmösiä, ehkä Kia ja Suzuki?
Olisko listata jotain tarkempia merkkejä ja malleja mitä alkaa katsomaan?
 
Jos sähkö kelpaa niin Leaffeissa on jo valikoimaakin tuohon hintaan (toki ei valtavasti, mutta jonkin verran kuitenkin).
 
Jos sähkö kelpaa niin Leaffeissa on jo valikoimaakin tuohon hintaan (toki ei valtavasti, mutta jonkin verran kuitenkin).
Mutta mitenhän pitkään tommonen vanha käytetty sähköauto toimii ennen ku joutuu tekee jonkun akkujen vaihdon joka on sit taas auton hinnan verran.
 
No, eipä sitä oikein sinänsä tiedä. 8 vuotta tai 160000km noissa käsittääkseni takuuta on valmistajan toimestakin.

Sitten eipä tuollaisen pilkuakkuisen korjaus/vaihto maksa kuin puolet auton hinnasta tälläkään hetkellä:
 
Mitäs muita vaihtoehtoja on kun ostaa auto jos opettelee elämään ilman autoa mutta sillon tällöin autoilisi.
Leasing, vuokraus, muuta?
Vuokrausta kattelin mutta aika suolasta hintaa näytti kaikki olevan jos ei jotain salaista pikku yritystä tai yksityishenkilö vuokranantajia löydy jostain?
Leasing kai vähän hellittäisi kertamaksua mutta melkein sama se on ostaa suoraan silloin.
 
Mitäs muita vaihtoehtoja on kun ostaa auto jos opettelee elämään ilman autoa mutta sillon tällöin autoilisi.
Leasing, vuokraus, muuta?
Vuokrausta kattelin mutta aika suolasta hintaa näytti kaikki olevan jos ei jotain salaista pikku yritystä tai yksityishenkilö vuokranantajia löydy jostain?
Leasing kai vähän hellittäisi kertamaksua mutta melkein sama se on ostaa suoraan silloin.
Yhteiskäyttöautot jos todella satunnaista tarvetta on ja paikkakunnalta palvelu löytyy?

Mutta ei mulla kokemuksia sellaisesta ole
 
Mitäs muita vaihtoehtoja on kun ostaa auto jos opettelee elämään ilman autoa mutta sillon tällöin autoilisi.
Leasing, vuokraus, muuta?
Vuokrausta kattelin mutta aika suolasta hintaa näytti kaikki olevan jos ei jotain salaista pikku yritystä tai yksityishenkilö vuokranantajia löydy jostain?
Leasing kai vähän hellittäisi kertamaksua mutta melkein sama se on ostaa suoraan silloin.
No minä en auton vuokrauksesta pidä kun joku sen kolhii parkkiksella ja saa siitä vääntää, en ota edes huollon sijaisautoa vaan ajan toisella omalla autolla
 
Mitäs muita vaihtoehtoja on kun ostaa auto jos opettelee elämään ilman autoa mutta sillon tällöin autoilisi.
Leasing, vuokraus, muuta?
Vuokrausta kattelin mutta aika suolasta hintaa näytti kaikki olevan jos ei jotain salaista pikku yritystä tai yksityishenkilö vuokranantajia löydy jostain?
Leasing kai vähän hellittäisi kertamaksua mutta melkein sama se on ostaa suoraan silloin.

Asun nykyään Helsingin ydinkeskustassa kävelymatkan päässä työpaikasta. Julkisetkin palvelevat täällä hyvin, sanokoon muut mitä sanovat. Tilanne ei varmaan ole ihan sama muualla Suomessa, mutta silloin kun satunnaisesti tarvitsen autoa vaikka kala- tai mökkireissulle tai johonkin huonekalukauppaan, niin 24rentin kaltaiset vertaisautopalvelut ovat todella käteviä. Akavan jäseneduilla Toyota Aygo X koko illaksi käyttöön on alle 30€ ja isommankin saa halvalla. Kun laskin joskus oman todellisen käyttötarpeen mukaan, niin säästän tuhansia/vuosi verrattuna oman auton käyttöön parkkimaksuineen ym.
 
Julkisetkin palvelevat täällä hyvin, sanokoon muut mitä sanovat. Tilanne ei varmaan ole ihan sama muualla Suomessa, mutta silloin kun satunnaisesti tarvitsen autoa vaikka kala- tai mökkireissulle tai johonkin huonekalukauppaan, niin 24rentin kaltaiset vertaisautopalvelut ovat todella käteviä.
Ei kai monikaan kehtaa väittää, että ytimessä ei julkiset skulaisi. Olen itse asustellut Töölössä ja Bölessä, jolloin ei autoa ollut, ja vähän idempänäkin olen autotta pärjännyt, mutta juuri noita vuokrakärryjä toisinaan käyttäen. Nyt sitten kun olen jo melkein landella eli lähellä ykköskehää, niin auto on merkittävästi aikaa ja vaivaa säästävä härveli, sanokoon muut, mitä sanovat.
 
Tuli yllättäen tarve autolle ja näitä ominaisuuksia tarvitaan:

Pieni 2 henkilön auto riittää
Hinta jossain 6000€ kohdilla maksimissaan, vähän voi joustaa
Enimmäkseen lyhyitä kaupunki ja kaupungin ulkopuolella ajoja keski-suomessa
Mahdollisimman pieni bensan kulutus, vähän huoltotarvetta ja muutenkin hyvää laatua mahdollisimman halvalla

En kauheasti autoista itse tiedä mutta onko kai jotkut Toyota mallit on tämmösiä, ehkä Kia ja Suzuki?
Olisko listata jotain tarkempia merkkejä ja malleja mitä alkaa katsomaan?
Lexus CT.
 
Tuli yllättäen tarve autolle ja näitä ominaisuuksia tarvitaan:

Pieni 2 henkilön auto riittää
Hinta jossain 6000€ kohdilla maksimissaan, vähän voi joustaa
Enimmäkseen lyhyitä kaupunki ja kaupungin ulkopuolella ajoja keski-suomessa
Mahdollisimman pieni bensan kulutus, vähän huoltotarvetta ja muutenkin hyvää laatua mahdollisimman halvalla

En kauheasti autoista itse tiedä mutta onko kai jotkut Toyota mallit on tämmösiä, ehkä Kia ja Suzuki?
Olisko listata jotain tarkempia merkkejä ja malleja mitä alkaa katsomaan?

VW Up (tai Seat Mii tai Skoda Citygo) tai ykkössukupolven Toyota Aygo (tai Citroen C1 tai Peugeot 107). Ehkä Toyota iQ - kuulemma Aygoa laadukkaamman tuntuinen, toki vielä pienempi, mutta jos Toyotaa haluaa, niin tuossa olisi "se järkevämpi Smart".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 958
Viestejä
4 878 127
Jäsenet
78 723
Uusin jäsen
Trtbowerman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom